גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

עתיד שוק המשרדים: האם הגיע הזמן לצאת מתל אביב?

הקורונה שולחת ארגונים שלמים לעבודה מרחוק ומאיימת לשנות את כל מה שחשבנו על שוק המשרדים ● מומחים מנתחים: איך ייראו אזורי התעסוקה העתידיים, האם הטבות מס יכולות לסייע לחזרה לעבודה ואיך ייראה הענף ביום שאחרי ● בונים מחדש – האתגרים של ענף הנדל"ן, כתבה ראשונה בסדרה

ירידה במחירי שכירות המשרדים - האתגרים של ענף הנדל״ן / צילום: א.ס.א.פ קריאייטיב, שאטרסטוק
ירידה במחירי שכירות המשרדים - האתגרים של ענף הנדל״ן / צילום: א.ס.א.פ קריאייטיב, שאטרסטוק

מגפת הקורונה מטלטלת את חיינו ויש לה גם השפעה משמעותית על תחום הנדל"ן. הממשלה עשתה מאמץ גדול כדי לאפשר לקבלנים להמשיך לעבוד גם בימי הסגר, מתוך ידיעה שמדובר בענף עתיר כוח אדם ומתוך הבנה שעצירת הבנייה בימים אלה תצמצם את היצע הדירות בטווח הבינוני. למרות זאת המגפה השפיעה ועוד תשפיע גם על הענף.

השבוע נפרסם ב"גלובס" סדרת כתבות שתבדוק חמישה סגמנטים בתחום הנדל"ן. בכל יום נשוחח עם שלושה מומחים שינתחו את מצבו של הענף וינסו להעריך מה הממשלה צריכה לעשות בתקופה זו. והיום, בכתבה הראשונה בסדרה, התחום שניצב בפני השינוי הדרמטי מכולם בעקבות המעבר לעבודה מהבית - תחום המשרדים.

 

"לרכבת הקלה ולמטרו תהיה תרומה משמעותית גם בהיבט החברתי"

ליאת שוחט, ראשת עיריית אור יהודה

1. לתמרץ חברות לעזוב ערים גדולות

המציאות הכלכלית שכפתה עלינו הקורונה היא הזדמנות לשינוי מפת התעסוקה המקומית ולפיזור אזורי התעסוקה בכלל רחבי הארץ.

כיום עיקר התעסוקה מרוכזת בתל אביב, דבר שמשפיע על המחירים הגבוהים, על הפקקים ועל יוקר המחיה. במקביל נבנים עשרות מיליוני מטרים רבועים של תעסוקה ומסחר ברחבי הארץ ועידוד המעבר אליהם יאפשר לעסקים רבים להמשיך להתקיים עם עלויות שכירות נמוכות ועם ארנונה מופחתת ובמקביל תחזק עסקים קטנים נוספים שיתקיימו סביבן.

אולם לשם כך המדינה נדרשת לתמרץ את העסקים שייצאו מלב מטרופולין תל אביב ולהעתיק מבני ציבור שהם מחוללי תעסוקה לכל אותם אזורים. היא תרוויח מכך לא רק התאוששות מהירה של המשק, אלא גם תחסוך מיליארדי שקלים שגובים הפקקים בגוש דן.

חסכון נוסף יגיע מכיוונן של הרשויות המקומיות כמו אור יהודה, שמקימה בימים אלו את מתחם העסקים והבילוי OPARK, וכן יתר הרשויות שמחזיקות שטחי מסחר בשטחן, שתלותן במענקי איזון תפחת משמעותית.

2. האצת פרויקט הרכבת הקלה והמטרו

העתיד נמצא בתשתיות. את זה קבעו גם כלכלני ה-OECD, שהכריזו על ההשקעה בתשתיות כמנוע צמיחה מרכזי בתקופה שאחרי הקורונה. הדבר נכון עוד קודם למשבר שפוקד אותנו, אבל הצורך בהאצת הפרויקטים מתחדד כיום שבעתיים.

מלבד מקומות התעסוקה שיספקו לעשרות אלפי משפחות בישראל, המטרו והרכבת הקלה יחברו מרכזי תעסוקה רבים לאזורי מגורים ויפריחו את שוק המשרדים. גם בהיבט החברתי תהיה להם תרומה משמעותית - הם יעודדו השתתפות של אוכלוסיות גדולות יותר בשוק התעסוקה, יסייעו לעסקים הקטנים והבינוניים ויצמצמו פערים בין מרכז לפריפריה.

3. סבסוד ארנונה לעסקים

הארנונה מהווה את אחת ההוצאות הכבדות איתן מתמודדים בעלי העסקים. רשויות רבות שמבקשות להקל על העסקים בשטחן כבולות או לא יכולות לעשות דבר בנושא, שמצוי בידי משרד הפנים. סבסוד הוצאות הארנונה או לחילופין - שיפוי הרשויות שמפחיתות את הארנונה לעסקים בשטחן, יכולה להוות חמצן עבור עסקים קטנים ובינוניים במציאות הכלכלית שאנו מצויים בה.

עבור הממשלה מדובר בהוצאה של מאות מיליוני שקלים, אולם בראיה עתידית רחבה - המשק ירוויח מזה מיליארדים ויאפשר למאות אלפי עסקים לצלוח את המשבר הנוכחי עם ראש מעל המים.

"הקלה במיסוי משרדים תגרום להחזרת עובדים לעבודה"

נחשון קיויתי, בעלי קבוצת בסר

נחשון קיויתי / צילום: תמר מצפי, גלובס

1. להכין תשתיות לעירוב שימושים 

המרת שטחי משרדים למגורים היא לא ראלית. צריך קודם להתאים את הסביבה ולהתאים את הפרויקט כולו לעירוב השימושים לפני שיוצאים עם דבר כזה לדרך. הצעת האוצר להמרת מבני משרדים למגורים בשיעור של 35% או 50% (שתי גרסאות כבר פורסמו - א.ח) היא ריקה מתוכן.

אם רכשת קרקע במחיר מסוים ואתה בתהליך תכנון מתקדם, אתה לא תעצור פתאום ותתחיל לשנות את כל התכנון. לא פגשתי דוגמא של יזם שעשה או הולך לעשות את זה. לקחת חלק מפרויקט משרדים ולהמיר למגורים? זה אפשרי רק אם זה מתוכנן מראש. אני אישית לא מאמין בבניין אחד או מגדל שיציע שילוב של משרדים ומגורים.

כבר אמרתי בעבר, זה שילוב מנצח בערים בחו"ל, בארץ זה עדיין לא הוכיח עצמו. הממשלה צריכה קודם לדאוג לתחבורה מוצלחת, תקני חניה רלוונטיים, תחבורה ציבורית עובדת ולהתאים את כל המתחם או הסביבה לאפשרות של עירוב שימושים. רק אז יהיה אפשר לדבר על זה.

2. הטבות מיסוי לענף המשרדים

כמו שהממשלה קיבלה החלטות לגבי סיוע לעצמאים ובעלי עסקים ולחברות, ואזרחים ועובדים ושכירים, אני חושב שגם בתחום המשרדים והנדל"ן המניב זה נדרש. בבנייני משרדים קיימים, איפה שעברו לעבוד מהבית, שיקלו במסים כמו ארנונה. ההקלה הזו במסים תביא למצב שמי ששכר משרדים יישאר במשרדים ויחזיר את העובדים בסופו של יום אחרי הקורונה.
הטבות מיסוי על משרדים שהיו ריקים או שרוב העובדים בהם עובדים מהבית זה מתבקש, גם ארנונה ואפילו חשמל. תעזרו לחברות להחזיר את העובדים אחר כך חזרה למשרדים, כי אם ההוצאות בתקופת הביניים יהיו גבוהות יהיה מי שיחליט אולי לעזוב. אם עסקים יעזבו משרדים - הפגיעה בכלכלה תהיה גדולה הרבה יותר. הממשלה צריכה לפצות את העיריות בהתאם.

3. להוציא את המשרדים מבנייני מגורים

כבר שנים שמדברים על המשרדים בבנייני המגורים בערים. יש אישור לשימוש חורג וזה ממשיך לעבוד. בתל אביב רואים את זה המון, וגם כשהעירייה ניסתה לפעול נגד, זה לא עבד. הגיע הזמן שתהיה חקיקה קטגורית וקשוחה שתגיד שהמשרדים הללו, כמו קליניקות של רופאים למשל, יעברו לבנייני משרדים. זה הזמן לעשות את זה. לשחרר עוד מגורים במרכז העיר מצד אחד, ולמלא את השטחים של המשרדים במגדלי התעסוקה מצד שני. הממשלה צריכה לקבל החלטה - אין יותר תעסוקה בבנייני מגורים.

"בעולם מבינים שאזורי תעסוקה צריכים להיות חלק אורגני מהעיר"

יעל ביגון חן, מנכ"לית המועצה הישראלית לבניה ירוקה

יעל ביגון חן / צילום: תמונה פרטית

1. להיזהר מ"תסמונת הבניין החולה"

בשנים האחרונות עלתה המודעות בעולם לתופעה רחבה שנקראת "תסמונת הבניין החולה". תסמונת זו מתארת מצבים בהם אנשים ששוכנים במבנים חווים השפעות בריאותיות שליליות, כתוצאה מתנאים לקויים בתוך המבנה. אלה יכולים להיות אוורור לקוי והיעדר אוויר צח, נוכחות של אדי תרכובות אורגניות נדיפות ומזהמי אויר אחרים, היעדר אור טבעי, היעדר תחושת זמן ועוד.

תסמונת הבניין החולה במבני משרדים חמורה במיוחד בישראל. לפי נתוני המוסד לבטיחות וגיהות, ב-30% מבנייני המשרדים החדשים בישראל מתלוננים העובדים על תסמיני הבניין החולה. אבל תופעה זו אינה מחויבת המציאות וניתן למנוע אותה. הבנייה הירוקה, ששמה דגש על היבטים שונים כגון תכנון נכון של המבנה, הקפדה על החלפות אוויר, שימוש בחומרים בריאים יותר שפליטת הרעלים שלהם נמוכה, חומרים שאינם פולטים קרינה, אוורור נאות של המבנה, הגברת התאורה הטבעית במבנה, בידוד תרמי ואקוסטי, התקנה של פתרונות חכמים ועוד, מספקת מענה מקיף ורחב לתופעה.

2. לבנות שטחים ירוקים ליד משרדים

שמירה על בריאות העובדים ורווחתם לא צריכה להיעצר בדאגה לתכנון הבניין, אלא גם למרחב סביבו. על בניין המשרדים להיות נגיש ולאפשר הגעה אליו ברכיבה על אופניים או ברגל, לשם עידוד הספורט ושמירה על אורח חיים בריא. לכן, בעולם כבר מבינים שאזורי תעסוקה צריכים להיות חלק אורגני מהעיר בעירוב שימושים חכם.

מרחב הפעילות צריך להכיל שטחים ירוקים ומקומות רגיעה באוויר הפתוח, כמו מרפסות, בתי קפה ומתחמים שמאפשרים אינטראקציה חופשית עם אחרים. כך גם נגישות לגרמי מדרגות על מנת לעודד פעילות פיזית ועוד. כל אלה כדי להבטיח את הבריאות הנפשית ורווחת העובדים ולא רק הבריאות הפיזית.

3. לספק לעובדים מרחב בריא

רוב הפתרונות שצוינו לעיל מגולמים בתקן הישראלי לבנייה ירוקה. לפני פרוץ מגפת הקורונה, עברה במועצה הארצית החלטה תקדימית לחייב את התקן הירוק לכל המבנים בישראל, לרבות בנייני משרדים, אך מאז, ההחלטה ממתינה לשר הפנים אריה דרעי שאינו ממהר לאשרה.

לנו נותר לקוות כי ההבנה שצמחה במגפת הקורונה כי למרחב המגורים והעבודה שלנו השפעה מכרעת על בריאותנו, תזרז את החלת התקן הירוק ותבטיח כי גם ביום שאחרי הקורונה, העובדים והשוהים במבנים יזכו לבריאות ורווחה במרחב עבודה בריא וחסכוני.

עוד כתבות

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-680 מיליון דולר, ואף עשוי להגיע ליותר מכך ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

אילון מאסק, יו''ר טסלה / צילום: Shutterstock

התוצאות בשפל אבל הבטחה אחת של מאסק מלהיבה את המשקיעים

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה את אחד הדוחות הרבעוניים השליליים ביותר שלה בשנים האחרונות, אבל המניה זינקה במסחר המאוחר ב־13% ● הסיבה: ההודעה על ייצור דגם חדש ומוזל החל מ־2025, הרבה יותר מהר מהצפוי ● אבל ייתכן שהפעילות המבטיחה תתגלה כהפסדית בטווח הקצר

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: רס"ל במיל' סאלם אלכרישאת נפל בצפון הרצועה

אלכרישאת, גשש בן 42 מאבו רובייעה, נפל בקרב בעזה ● דובר צה"ל לעזתים שבבית לאהייא: "עזבו את האזור מיד" ● צה"ל תקף בדרום לבנון; רקטות שוגרו למרחב מרגליות שבאצבע הגליל ● שני בכירי חיזבאללה חוסלו בדרום לבנון בתגובה על הפלת הכטב"ם הישראלי אתמול ● לפחות שתי מטרות יורטו בשמי נהריה ● כל העדכונים

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

נתיב השייט באוקיינוס הארקטי / צילום: Shutterstock

בהובלת רוסיה וסין: נתיב השיט הימי שעשוי לשנות את חוקי המשחק

התקפות החות'ים בים האדום, במקביל לבצורת במרכז אמריקה, מובילות את העולם לחפש נתיבי סחר ימי חלופיים ● בשנים האחרונות, הסחר באזור הארקטי זינק בחדות נוכח הפשרת הקרחונים ומעורר התעניינות רבה מצד מעצמות העולם, ארה"ב, רוסיה וסין ● האם מפת נתיבי השיט בעולם לקראת שינוי, וכיצד תושפע ישראל?

מייסדי קרן פיקצ'ר קפיטל מימין לשמאל: ראקש לונקאר, דן אמיגה, מיקי בודאי ומייק פיי./ צילומים: עמרי אראל, קייט רני, MKJ photography, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המהלך שהפתיע את ענף הסייבר: מנכ"ל איילנד ינהל במקביל גם קרן השקעות

מייק פיי, מנכ"ל איילנד, הספקית הגדולה ביותר של פתרונות סייבר לתחום הדפדפנים, מצטרף כשותף מנהל בקרן ההון סיכון פיקצ'ר קפיטל ● המהלך עשוי ליצור, לכאורה, ניגוד עניינים בין עסקאות השקעה או שותפות בתוך איילנד לבין עסקאות שתערוך הקרן ● "אני מכבד ומקיים את חובות הנאמנות שלי כמנכ"ל איילנד", אומר פיי

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

אילוסטרציה: shutterstock

עזבה את הדירה לפני תום מועד השכירות. האם המשכיר יכול לפדות את צ'ק הביטחון?

השוכרת טענה כי הדירה אינה ראויה למגורים עקב חוסר בידוד ורטיבות, ולכן היא יכולה לעזוב את הדירה ללא התראה מוקדמת ● המשכיר ניסה לפדות את צ'ק העירבון הפתוח על מלוא שכר הדירה לתקופת החוזה ● מה קבע בית המשפט?

אפל. החברה המבטיחה של 2024? / צילום: Shutterstock

"תהיה הפתעת השנה": זו המניה המומלצת ביותר של בנק אוף אמריקה

המכירות נופלות, היא לא נמצאת בשוק הבינה המלאכותית, ומתחילת השנה מנייתה איבדה 10.7% ● למרות הכול, בבנק אוף אמריקה מאמינים שענקית הטכנולוגיה אפל צפויה להתאושש בחצי השני של השנה

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות בנימוק כי הבורר סבור שהוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות עם יו"ר לשכת עורכי הדין לשעבר אפי נוה - מהן עולה חדש ליחסי תן וקח בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לישראל

הבניין ברחוב גורדון 22 בתל אביב / צילום: דנה אטיאס

2.5 מיליון שקל לדירת 2 חדרים בבניין לשימור מחמיר בת"א

דירה במבנה היסטורי ברחוב גורדון בתל אביב, שתכנן האדריכל שלמה גיפשטיין, נמכרה לאחרונה ● לדירה יש זכויות בנייה נוספות בשטח של כ־40 מ"ר, אולם המחיר לא משקף אותן ● המתווכת בעסקה: "עסקאות במחירים של 2.3 מיליון שקל עד 3.1 מיליון שקל קיבלו 'בוסט' בשלושת החודשים האחרונים"

מתנדבי משלחת של Jewish National Fund USA / צילום: ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה''ב

כך הגיעו לישראל משלחות של 3,000 מתנדבים בזמן המלחמה - לא כולם יהודים

ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה"ב הוביל 11 משלחות שהתנדבו ביישובים כמו שדרות, ארז, גבולות ואורים ● טלי צור־אבנר, ראש המטה בישראל: "הביקוש גבוה, יש רשימות המתנה" ● ישראל מתגייסת

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: Shutterstock

להפסיק לרוץ על הגלגל. מה יקרה לכם אם תרוויחו פחות

המעבר למשרה עם משכורת נמוכה יותר, כרוך בדרך-כלל בקיצוץ בהוצאות ● יחד עם זאת, הוא עשוי להגיע עם עלייה ניכרת בזמן הפנוי ובאיזון בין העבודה והחיים

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת תל אביב לבינלאומיות

ראש אמ''ן אהרון חליווה

מבריק ויהיר, כריזמטי ונהנתן: הכירו את אהרון חליוה, האלוף השנוי במחלוקת שפרש היום

מבריק, כריזמטי, האיש הכי מקושר במטכ"ל, רוקסטאר, ומנגד נהנתן, יהיר ויש שיאמרו בוטה • ראש אמ"ן, שהודיע היום על פרישה מצה"ל, מיהר לקחת אחריות על הכישלון, אבל מאז, עלו עוד ועוד סימני שאלה סביב התנהלותו ● נראה שגם הוא - שיודע להתנהל מול התקשורת "אפילו יותר מדובר צה"ל" - לא צפה את עוצמות המתקפה ולא מפסיק למשוך אליו אש

חופית באטה, חוקרת בינה מלאכותית ב-AI21 / צילום: יונתן בלום

היא התגייסה ליחידת מודיעין, צוללת עם כרישים ועובדת בתחום הכי חם בעולם

היא שובצה במודיעין אך התעקשה להתגייס לקרבי, שימשה אלגוריתמאית במובילאיי ויש לה תואר במתמטיקה ● כיום חופית באטה היא חוקרת ב-AI21 Labs, שנתמכת בידי ענקיות הטכנולוגיה ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס