גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המכרז עבר בשלום אבל הדם הרע בין המפעילים יישאר עוד הרבה זמן

מכרז הדור החמישי הסתיים בתוצאה סבירה בהחלט, אך סלקום שמשלמת הרבה יותר יקר מכולם יודעת בדיוק מי שיחק נגדה מלוכלך בעוד היא, שיכלה לפעול בצורה דומה, נמנעה מכך

אבי גבאי ורן גוראון / צילום: כדיה לוי ושלומי יוסף, גלובס
אבי גבאי ורן גוראון / צילום: כדיה לוי ושלומי יוסף, גלובס

מכרז התדרים לדור החמישי בסלולר הסתיים ואולם נראה שהוא מותיר אחריו טעם רע בין המתמודדים. באופן רשמי קיימת שביעות רצון במשרד התקשורת ובקרב המפעילים על כך שבסך הכל המכרז לא גלש למחירים מופרזים, ושכל המתמודדים קבלו את התדרים בחלוקה שווה מבחינה כמותית אם כי לא שווה מבחינת איכותם.

המכרז הסתיים בתוצאה סבירה כאשר כל המפעילים משלמים בסך הכל 265 מיליון שקל. מתוך סכום זה, כ-200 מיליון שקל יוחזרו למפעילים בדרך של הקלות ומענקים. קבוצת סלקום-גולן-אקספון משלמת במכרז 115 מיליון שקל, פלאפון משלמת 88 מיליון שקל, ופרטנר והוט מובייל משלמות 62 מיליון שקל. בהשוואה למיליארדים ששולמו בחלק ממדינות אירופה, מצבם של המפעילים בישראל טוב מאד.

המכרז מאחורינו אך השאלה המרכזית כנראה תרחף עוד זמן רב באוויר: למה היה צריך מכרז כאשר התדרים בסופו של דבר חולקו שווה בשווה? מבחינה כמותית כל מפעיל קיבל את אותה כמות התדרים בדיוק, ולמרות הפערים באיכות התדרים הרי שלדעת כל המפעילים הבעיה היא לא קריטית. אם המכרז היה נערך בהגרלה כאשר המדינה קובעת את מחיר המינימום, כולם היו יוצאים מרוצים כולל אלו שקבלו רצועות תדרים "מלוכלכות".

עמדת המדינה בנושאים האלה ידועה: לא מחלקים משאב של המדינה ללא שממצים את התמורה בעדו. הטענה הזו באופן כללי היא אולי נכונה אבל במצב של שוק הסלולר ולאור החשיבות בהכנסת הדור החמישי, קשה להבין מדוע ההתעקשות. עכשיו כשמסתכלים אחורה במיוחד רואים שניתן היה להקצות את התדרים כבר לפני מספר שנים והיום להיות במקום אחר לגמרי. מה גם שבתוך כל הדחיות וההיערכויות נפל נגיף הקורונה שהרע עוד יותר את מצב המפעילים.

לכך צריך להוסיף את המורכבות של המכרז שאין אפילו טעם לנסות ולהסביר אותו. מכרז כל כך מורכב ומסובך שבחברות צוחקים על כך שהפרופסורים שחברו את המכרז עבור משרד התקשורת, פשוט דואגים לעבודה לפרופסורים החברים שלהם באקדמיה ששימשו כיועצים לחברות, ורק הם מבינים בינם לבין עצמם את שפת המכרז שלהגיד עליו מורכב זה לשון המעטה.

כאן המקום לגלות ששר התקשורת לשעבר דודי אמסלם היה קרוב כפסע מלבטל את המכרז בגלל השיטה המורכבת שבו. אמסלם לא ראה צורך במכרז המסובך והמורכב והוא רצה להקצות את התדרים באופן מהיר ויעיל. בשלב מסוים הוא אף הטיח בבכירים במשרד שהם שוכחים שמדובר במשרד שהוא משרד הנדסי ביסודו, רוצה לומר שהם פשוט מסבכים את החיים. אמסלם ידע שהוא לא יישאר במשרד התקשורת ולכן לא רצה להתערב ולשנות את המכרז באמצע הכנתו ובמיוחד על רקע הקורונה. אך אם הוא היה יודע שיישאר המכרז היה מסתיים בהקצאה מהירה במחירי מינימום.

התוצאות של המכרז מיד מעוררות שאלה כיצד קרה שסלקום-אקספון-גולן משלמת פי 2 יותר מאשר פרטנר-הוט מובייל. התוצאות אכן מבאסות מבחינתה של סלקום אבל היא יוצאת מהמכרז בהרגשה שמתחרותיה, ובעיקר פלאפון, פעלו נגדה בעוד היא נשארה "שוחרת שלום".

במלים אחרות, בסלקום סבורים כי בשל שיטת המכרז יש אפשרות למפעילים לגרום נזק למתחרים וזה מה שהזהירה מפניו ואף עתרה לבג"ץ כנגד זאת ונדחתה. בסופו של דבר את אשר יגורה מפניו בא לה, והיא יוצאת מהמכרז כאשר היא משלמת עבור אותה כמות תדרים מחיר כפול מפרטנר-הוט מובייל. בסלקום נוקבים בפלאפון כחברה שהייתה זו שהובילה לכך שהיא תשלם מחיר יקר יותר כאשר מנגד היא שיכלה לעשות את אותה פעולה ולייקר למתחרותיה את המחיר, נמנעה מכך כדי לא לשחק מלוכלך.

קשה להבחין מי כאן שיחק מלוכלך ובאיזה שלב

לאור המורכבות של המכרז והטענות ההפוכות מצד חלק מהמתחרים שאומרים שהם שיחקו נקי ודאגו רק לאינטרסים שלהם, קשה להבחין מי כאן שיחק מלוכלך ובאיזה שלב. בסלקום מעריכים שבחלוקה בין מתחרותיה דווקא פלאפון הייתה זו שפגעה בה יותר, ופרטנר פחות. בשורה התחתונה ברור שקבוצת סלקום יוצאת וחצי תאוותה בידה, אך שם דווקא לא לוקחים את התוצאות קשה מדי ומוסיפים בחיוך שנקמה מגישים כשהיא קרה.

באופן כללי המשחק עכשיו עובר ליישום בשטח וכאן למרות הריצה של פלאפון שהודיעה שהטמיעה דור חמישי ב-250 אתרים, צפוי משחק חדש לחלוטין. ישנה אווירה שהשוק הסלולר מתעורר אבל אסור לשגות באשליות. המפעילים אמנם ירוצו עכשיו לספר מי פרס יותר, ולמי יש תוצאות טובות יותר במבחני המהירות וכו' אבל אסור לטעות. בסופו של דבר המפעילים ישפכו מאות מיליוני שקלים בהשקעות כדי לקבל מענקים אך הם כרגע לא רואים את החזר ההשקעה. באף מקום בעולם עדיין לא פירקו לגמרי את הדור החמישי למנועי צמיחה שאפשר לומר עליהם בבטחה שיביאו תמורה, ובישראל הדבר נכון שבעתיים.

ברגע שאף מפעיל לא גובה פרמיה על הדור החמישי, כי תחת תחרות קשה ביותר זה פשוט בלתי אפשרי, התוצאה היא שכולם ימשיכו ויספקו דור חמישי במחירים של דור רביעי ושלישי. כלומר חבילות של 30 שקל לחודש ימשיכו לשלוט בדור החמישי בזמן הקרוב וזה מייצר דיון אחר לגמרי.

אם מדינת ישראל לא תעזור למפעילים (ויש מספיק דרכים לעשות זאת), ספק אם לאופוריה שיש עכשיו יהיה המשך לאורך זמן. זכרו שהמדינה מסייעת לכל רשת אופנה או חברת פלסטיק. במצב הזה, איזו סיבה יש לכך שמפעילים שמשקיעים בתעשיות שמביאים תפוקה ומגדילים את התמ"ג, ומקטינים פקקים וזיהום אוויר, לא יוכלו לקבל תמריצים, כאשר מנגד אותה מדינה כבר דאגה לכך שהמחירים לא יעלו?

עוד כתבות

רז בכר, מנהל מיקרוסופט פור סטארט-אפ ישראל / צילום: כדיה לוי

רז בכר, מנהל מיקרוסופט פור סטארט-אפ ישראל: "המלחמה הציבה את ההייטק הישראלי בפני דברים שלא ראו קודם"

רז בכר, מנהל מיקרוסופט פור סטארט-אפ ישראל, אמר בכנס TECH IL של גלובס כי כלי הבינה המלאכותית מנוצלים היטב על ידי יזמים ישראלים ● בהתייחסו למלחמה בישראל סיפר: "במהלך המלחמה ציפינו לראות האטה, אבל נהפוך הוא - ראינו עלייה בקצב הבקשות לתכנית"

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

האם הממשלה הנוכחית בלמה את הכניסה של פועלים מעזה?

השר מירי רגב טענה כי הממשלה הקודמת הכניסה פועלים מעזה. אך כך גם ממשלתה שלה ● המשרוקית של גלובס

מטוס של חברת איזי ג'ט / צילום: מיכל רז חיימוביץ

איזי ג'ט בהודעה דרמטית: מבטלת את הטיסות לישראל עד סוף אוקטובר

אתמול הודיעה איזי ג'ט על השהיה זמנית של הפעילות לתל אביב וממנה עד 21 באפריל, אולם כבר אמש באתר החברה לא היה ניתן להזמין כרטיסים עד אוקטובר. כעת הגיע האישור הרשמי ● וגם: אילו חברות זרות מחדשות את הטיסות לישראל?

גיל שויד / צילום: גלובס

גיל שויד על הפרישה מתפקיד מנכ"ל צ'ק פוינט: "לא מתחרט על כלום, רוצה לבנות את המוצר הבא"

"אני גאה שצ'ק פוינט תמיד הייתה יציבה, לא הייתה שנה אחת שלא הרווחנו", כך אומר גיל שויד, מנכ"ל חברת הסייבר צ'ק פוינט ב-31 השנים האחרונות, בשיחה עם עורך ההייטק של גלובס, אסף גלעד, בכנס TECH IL של גלובס ● על השפעות המלחמה אומר שויד כי "הנזק המקומי הוא לא הבעיה, אלא הנזק שייגרם לטווח רחוק"

מטוס של EasyJet / צילום: Shutterstock

איזיג'ט מבטלת טיסות עד סוף אוקטובר: איזה קווים יושפעו במיוחד?

ענקית הלואו קוסט רק החזירה פעילות לישראל, ותוך שבועיים ביטלה את כל הטיסות לארץ עד סוף אוקטובר ● המהלך צפוי להשפיע על כ־100 אלף נוסעים, שלדברי החברה יקבלו החזר כספי ● בשוק מעריכים כי הנפגעים העיקריים יהיו הקווים למערב אירופה

שרית פירון, ראש קרן ההשקעות Team8 capital וחמוטל מרידור, שותפה בקרן וינטג' בשיחה עם מיטל ויזברג / צילום: תמר מצפי

"הסנטימנט העולמי לא לטובתנו": שתי משקיעות ההייטק הבולטות בישראל מסבירות איך לגייס כסף באמצע המלחמה

שרית פירון, ראש קרן ההשקעות Team8 Capital, וחמוטל מרידור, שותפה בקרן וינטג', התייחסו בכנס TECH IL של גלובס לירידה בהיקף ההשקעות בהייטק בצל המלחמה ● פירון: "לאורך השנה-שנתיים הקרובות יש סיכוי שנראה משקיעים יוצאים מכאן" ● מרידור: "יש גם קולות בעדנו, משקיע אמר לי שהחברות הישראליות הן הכי טובות בפורטפוליו שלו"

רחוב כנפי נשרים 24 בירושלים / צילום: דוברות עיריית ירושלים

רשות המסים שכרה מקומות חניה ל-17 עובדים. כמה היא משלמת?

מאז פרצה המלחמה, רשות המסים שוכרת חניה ל־17 עובדים ותשלם כ־180 אלף שקל עד סוף 2024 ● "העובדים הועסקו במוקד למתן מענה לצורכי המלחמה. עובדים אלו נדרשו להגיע בשעות הבוקר המוקדמות וסיימו את עבודתם בשעות הערב המאוחרות" ● נכון להיום רשות המסים שוכרת חניות מבעלי חניונים פרטיים ב־48 חניונים ברחבי הארץ

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

סימנים ראשונים מעידים - תרחיש הבלהות של המשק עשוי להתממש

האינפלציה בפברואר הגיעה לקצב של 2.7% - מעל מהציפיות המוקדמות ● החשש המרכזי הוא ממגמה שלילית שתביא לחריגה מהיעד של בנק ישראל, כפי שצופים יותר ויותר גופים בשוק ● וכשזה המצב, קשה לראות את הריבית יורדת בקרוב

אנדרו אביר, המשנה לנגיד בנק ישראל, בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

המשנה לנגיד בנק ישראל: "לשקל הדיגיטלי תהיה השפעה על התחרות בבנקים"

אנדרו אביר אמר בכנס TECH IL של גלובס כי כי בשבועות הקרובים בנק ישראל יוציא לדרך פרויקט טכנולוגי משמעותי, כחלק מתהליך בחינת ההיתכנות להנפקת מטבע דיגיטלי ● לפי התוכנית של בנק ישראל, "השקל הדיגיטלי יהיה פלטפורמה לחדשנות"

יאיר נחמד, מנכ''ל נאייקס ויו''ר הדירקטוריון / צילום: דוד זיסר

המנכ"ל שמכר מניות בעשרות מיליוני שקלים: "במבט לאחור עשינו דברים מסוכנים מאוד ברמה האישית"

יאיר נחמד הקים את חברת הפינטק נאייקס עם שני שותפים, הנפיק אותה בת"א לפי שווי של כמעט מיליארד דולר ובהמשך הוביל אותה לנאסד"ק ● הגיוס בנאסד"ק בוצע אחרי שהמניה עלתה בעשרות אחוזים מתחילת 2024 ● "לא רציתי למכור", טוען נחמד, "אני מאמין בחברה ולא רוצה למכור מניות. יכולנו גם לא להנפיק, אבל היו לנו סיבות"

שיגור כטב''ם איראני / צילום: Reuters, dpa via Reuters Connect

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

שיחה משותפת בין אילנית אדסמן, ר' נבחרת ביטוח ופינטק, KPMG, לבין עופר גולן, מנהל תחום תשלומים, ניהול סיכונים וציות, KLMG / צילום: תמר מצפי, כדיה לוי

הבנקים המרכזיים מול השוק הפרטי: מי ינצח במרוץ על המטבע הדיגיטלי?

במסגרת כנס TECH IL של גלובס, אילנית אדסמן ועופר גולן, שני בכירים מפירמת KPMG, דנו במאבק החם על שוק התשלומים העתידי, שכולל מגוון הזדמנויות לצד לא מעט סכנות ● השניים שוחחו על היתרונות והחסרונות של מטבעות דיגיטליים בהנפקת בנקים מרכזיים

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

הבורסה ננעלה בירידות; מדד הבנקים ירד ב-1.2%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.3% ● התנודתיות החריגה בשווקים לאור המתיחות בין איראן לישראל ממשיכה, וגם בשאר העולם אי הוודאות מורגשת ● אי.בי.אי מתייחסים לזינוק באגרות החוב הממשלתיות: "ניתן לנצל את עליית התשואות להארכה הדרגתית של מח"מ התיק" ● מדד המחירים לצרכן הפתיע לרעה, והסיכויים להפחתת ריבית הולכים ומתרחקים ● לאומי: "התנודתיות תימשך, בגלל רגישות מחיר הנפט למתיחות באזור"

מנהלי חברות השבבים הגדולות על במה אחת: כנס TECH IL יוצא לדרך

כנס TECH IL של גלובס, שמתקיים היום, מאגד על במה אחת את היזמים, האנג'לים, קרנות ההשקעה והסטארט-אפים הבולטים בענף ההייטק המקומי ● מה חושבים מנהלי חברות השבבים הגדולות בעולם, העצות של המשקיעות הבולטות בישראל ואיך למקסם את החיבור בין חדשות ותעשיות ביטחוניות?

רינת זילברשטיין, סגנית נשיא ומנכ''לית מרכז המו''פ של AT&T בישראל, בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

סגנית נשיא AT&T העולמית: שלושה אנשים יושבים בחדר וממציאים מוצר שנוגע במיליוני אנשים - זה התבלין הסודי שלנו בישראל

רינת זילברשטיין, סגנית נשיא ומנכ"לית מרכז המו"פ של AT&T בישראל, אמרה בכנס TECH IL של גלובס כי מה שייחודי בדנ"א של ההייטק הישראלי הוא "הפיוז'ן שקיים פה בין סטארט-אפים לחברות גדולות, החינוך לטכנולוגיה, המיקס של חוש הישרדות ומנהיגות שמפתחים בצבא"

דני בן עטר, מנכ''ל משותף אינטל ישראל, אורי פרנק, סגן נשיא להנדסה, Google Cloud, עמית קריג, מנהל מרכז הפיתוח של אנבידיה בשיחה עם אסף גלעד / צילום: תמר מצפי

העתיד, השכר והאם מדובר בבועה? מנהלי חברות השבבים הגדולות מדברים על התחום הלוהט

דני בן עטר מאינטל ישראל, אורי פרנק מגוגל קלאוד ועמית קריג מאנבידיה, שוחחו בכנס TECH IL של גלובס על תפקידה של ישראל במפת תעשיית השבבים העולמית ובתחום ה-AI ● איך הם מתווכים את המלחמה להנהלות הגלובליות, איך מטפחים טאלנטים מקומיים ואיך מצמצמים את הדומיננטיות של המזרח הרחוק, כדי להימנע ממשבר כמו זה שפרץ בקורונה?

מפגינה באיסטנבול מניפה דגלי פלסטין בהפגנה למען עזה. בציבור הטורקי גוברות הקריאות לניתוק הקשרים הכלכליים עם ישראל / צילום: ap, Khalil Hamra

"מרמרה 2" ודיונים על הרחבת החרם: בטורקיה מחריפים את הטון נגד ישראל

ההחלטה של טורקיה לפגוע קשות בסחר עם ישראל נובעת גם מהאיסור הישראלי להצניח סיוע בעזה, אבל בעיקר מהדרתה מדיוני השיקום של עזה, שעשויים להכניס הרבה כסף למקורביו של ארדואן ● מהלומה נוספת לסחר עלולה להיגרם ממשט מתוכנן לרצועת עזה, שטורקיה תיטול בו חלק

מגרש מכבי יפו לשעבר / צילום: תמר מצפי

מעט הצעות ומחיר נמוך בתל אביב: אקרו ואשדר זכו במכרז - 412 דירות במכבי יפו

הזכייה במכרז היא על שטח שהיה בעבר של אצטדיון מכבי יפו בתל אביב תמורת 378.5 מיליון שקל ● מדובר בסכום נמוך ב-149.5 מיליון שקל ממחיר השומה שעמדה על 528 מיליון שקל

האלוף במיל' ישראל זיו / צילום: גיא חמוי

"אני מודאג": ישראל זיו מנתח - מה יקרה עם רפיח והאם נתקוף באיראן?

האלוף במיל' ישראל זיו, שכיהן בעבר כראש אגף מבצעים בצה"ל, עוקב בדאגה אחרי מהלך העניינים לאחר המתקפה האיראנית נגד ישראל ● "מבחינת ישראל, יש לה את הלגיטימציה לתקוף, אבל אני חושש שזו החלטה קצת נמהרת. יש לנו שתי חזיתות פתוחות" ● ומה הוא חושב שצריך לעשות ברפיח?

אלונה בר און, מו''ל גלובס בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

אלונה בר און: אנחנו משתדלים להציף גם סוגיות שלא מסוקרות ולראות גם את הדברים הטובים, ויש כאלה

בפתח כנס TECH IL של גלובס, הציגה מו"ל העיתון את העשייה של מדור הטק שלו וכן ציינה את השאיפה להציע לקוראים "מזון בריא למוח" ● בר און הציגה גם את תהליך דירוג 10 הסטארט־אפים המבטיחים של גלובס, המבוסס על בחירות של קרוב ל־90 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בענף ההייטק הישראלי