גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ניהול עובדים מרחוק: מה יכולים מנהלים ללמוד מההחלטה של מנכ"ל טוויטר, להעביר את כל החברה לעבודה מהבית

טוויטר כבר הודיעה שתאפשר לעובדיה להמשיך לעבוד מהבית - לתמיד ● זה אמנם לא מתאים לכל ארגון, אבל יש 9 כללים שיכולים לסייע למנהלים לעשות את השינוי

טוויטר כבר הודיעה שתאפשר לעובדיה להמשיך לעבוד מהבית - לתמיד! / איור: חן ליבמן
טוויטר כבר הודיעה שתאפשר לעובדיה להמשיך לעבוד מהבית - לתמיד! / איור: חן ליבמן

גוגל, מיקרוסופט, פייסבוק, אמזון ועוד חברות הייטק כבר הודיעו לעובדיהן כי יוכלו להמשיך לעבוד מהבית בחודשים הקרובים. דרופבוקס אף הצהירה כי תאשר לעובדיה לא לחזור למשרדים עד סוף 2020. אבל מכולן הגדילה לעשות טוויטר: באמצע מאי השנה הודיע מנכ"ל החברה ג’ק דורסי באימייל לעובדי החברה, כי יוכלו להמשיך לעבוד מן הבית באופן קבוע - ואפילו יקבלו מענק מוגדל של 1,000 דולר לעובד לרכישת ציוד לעבודה מהבית.

נראה שהתוכנית הזו אמנם קיבלה רוח גבית חזקה מהקורונה, אבל התאימה לדורסי עוד לפניה: בשיחת משקיעים שהתקיימה בפברואר, דורסי דיבר על תוכניות לעודד כוח עבודה מבוזר בטוויטר, שיכלול כמות גדולה יותר של עובדים מרוחקים. בין היתר דיבר על שילוב יותר עובדים שיחיו ויעבדו מחוץ לסן פרנסיסקו, בה ממוקם מטה החברה.

גם מחוץ לענקיות ההייטק, גילו עובדים את יתרונות העבודה מהבית מול פקקי התנועה, הצפיפות והרעש הבלתי פוסק במשרד - ורבים מעדיפים לעבוד מביתם. בעוד שמגפת הקורונה לא תישאר עמנו לנצח, עבודה מרחוק כאן כדי להישאר ומה שתלמדו על ניהול עובדים מרחוק יהפוך בהמשך לצורת ניהול קבועה בחברתכם ובחברות אחרות.

ברור שלא כל ארגון יכול לאמץ הרגלים כאלה באותה מידה של הצלחה ובכל זאת ישנם כמה טיפים שיכולים לסייע לכם לעשות את המעבר לעבודה חלקית או מלאה מרחוק כדרך של קבע:

1. סביבת עבודה - המענק שדורסי העניק לעובדיו לטובת קניית ציוד הוא לא עניין של טוב לב, אלא של תבונה ניהולית: כשעובדים מהבית חשוב שכלי העבודה - המחשב, המדפסת וציוד התקשורת שברשות העובדים, יענו על צרכיהם ויאפשרו להם לבצע את המטלות שלהם בצורה מיטבית. דאגו שהעובדים לא יאלצו לעצור או להתעכב בגלל קווי תקשורת איטיים או חוסר נגישות לקבצים משותפים הנמצאים במערכת הענן הארגונית. סביבת העבודה צריכה לכלול גם אמצעי אבטחת מידע ראוים שיבטיחו סביבת עבודה בטוחה וימנעו מצב בו עברייני רשת או ארגונים עוינים, ינצלו את העבודה המבוזרת לגניבת מידע ע"י פריצה לתשתיות המחשוב של הארגון וחבלה במידע שלכם.

2. מטרות ברורות - עובדים רבים היו רגילים עד לאחרונה לעבוד בסביבה המשרדית. כעת, כשהם נמצאים עדיין בתקופת שינוי בה הם מתרגלים לעבוד לבד מבלי יכולת להתייעץ עם חבר לצוות או שכן לכסא, כדאי שידעו בדיוק מה אתם מצפים מהם. לכן הגדירו בצורה ברורה מהן מטרות העבודה, מהי רמת הביצוע הנדרשת, מהן הציפיות האישיות מכל אחד ואחת ומה לוח הזמנים.

3. תשומת לב לצעירים - יש עובדים צעירים או כאלה שהם פחות מנוסים או מסודרים הדורשים תשומת לב ניהולית רבה יותר ללא קשר לכישוריהם. לעובדים אלו חסר ניסיון בעבודה עצמאית או שהם בעלי יכולת פחותה לניהול זמנם. כמנהלים, מומלץ שתפנו תשומת לב רבה יותר לאנשי הצוות הללו ע"י שיחות אישיות לעיתים מזומנות וכן באמצעות מעקב צמוד אחר התקדמותם במטרה להבטיח שלא יאבדו את דרכם או יטעו בדרך למילוי חלקם במשימות הצוות.

4. מדידות הוגנות - אחד האתגרים העומדים בפני מנהלי עובדים מרחוק הוא לבצע הערכה נכונה של העובדים הללו. הקושי מורכב מהצבת יעדים מציאותיים מחד ויכולת להעריך עד כמה העובדים מרחוק עמדו בהם מאידך. הדרך לבצע זאת בהצלחה היא להכין רשימת מטלות לביצוע ולעקוב לאורך זמן כיצד העובדים מרחוק הגיבו למטלות וכיצד הסתגלו לשינויים בסביבת העובדה.

כאשר עובדיכם עובדים מהבית תיתקלו בכאלה שקשה להם לשבת שעות מול המחשב וכאלה ש"שורפים" שעות מעל ומעבר. לא תמיד יש קשר ישיר בין אלו כמות השעות לתפוקה המקסימלית ולכן עדיף להגדיר לעובדים יעדים עם מועדי סיום. כך תשאירו לעובדיכם את החופש לבצע המשימות באינטרוולים ובקצב שלהם ומצד שני תמדדו אותם לפי המשימות שביצעו. מחקר של גאלופ שנערך בחודש האחרון הראה כי 52% מהמנהלים חושבים כי הניסיון בעבודה מרחוק היה מוצלח ולכן יאפשרו זאת לעיתים תכופות יותר.

5. תחליפי מסדרון - עודדו את העובדים לנהל שיחות אקראיות. אין מטרתן לבדוק האם העובדים באמת עובדים אלא באות להחליף את שיחות המסדרון ואת ישיבות סיעור המוחות שנעשו עד כה במשרד. פעמים רבות שיחות אקראיות שכאלה הולידו רעיונות מצוינים לפיתוח מוצרים חדשים או שסייעו לפתור בעיה שמנעה מהצוות להתקדם בפיתוח מוצר מסוים.

6. מפגשים משותפים - גם אם לעובדים שלכם יש משימות עצמאיות או משימות ארוכות טווח, חשוב שיתקיימו פגישות של כלל העובדים לעיתים קרובות. בחברה של עשרות עובדים מומלץ לקיים לפחות פגישה שבועית ובחברות גדולות (עם אלפי עובדים) מומלץ להפגיש העובדים לפחות פעם ברבעון. פגישות אלה ישמשו גם לעדכון כל העובדים וגם ליצירת אווירת צוות בין כל עובדי החברה שהרי לכולם מטרות משותפות וחזון אחד.

7. גמישות סדר היום - יש מנהלים המצפים מהעובדים מהבית להתחיל את יום העבודה בשעה הנהוגה במשרד ולהיות זמינים לשיחות בכל שעה משעות העבודה הרגילות. אבל דווקא אם תגלו גמישות ותעודדו את העובדים להתאים את יום העבודה לצרכיהם האישיים תגלו כי הם מרוצים יותר ואפילו נאמנים יותר למקום העבודה שאפשר להם להסיע את ילדיהם לבית הספר, לאכול ארוחת צהריים בחוג המשפחה ולהנות מאיזון טוב יותר בין עבודה ומשפחה.

סקרים שנערכו לאחרונה בקרב מיליניאלס גילו שהדבר החשוב ביותר עבורם הוא גמישות. מחקר גאלופ בנושא נאמנות עובדים למקום עבודתם הראה כי 51% מהעובדים בארה"ב מוכנים להתפטר מעבודתם לטובת תפקיד שיאפשר להם גמישות גדולה יותר בניהול זמנם.

8. הוקרה והכרה - עובדים רבים חשים לעיתים תכופות כי מנהליהם אינם מעריכים מספיק את תרומתם ומאמציהם לקידום מטרות הארגון. כמנהלים חשוב שתביעו לעיתים מזומנות את הערכתכם בפני עובדיכם גם בשיחות אישיות וגם בשיחות צוות, כולל ציון לשבח בע"פ והענקת תעודות או פרסים לעובדים שהצטיינו בביצועיהם.

9. הבעה עצמית - מסקר שנערך לאחרונה ע"י אתר Workplace (של חברת פייסבוק), בקרב 4,000 עובדים מארה"ב ובריטניה עולה כי בעוד ש-83% מהמנהלים טענו כי הם מאפשרים לכל עובדיהם להשמיע קולם, 54% מהעובדים טענו שקולם אינו נשמע.

האימרה הוותיקה "רחוק מהעין רחוק מהלב" רלוונטית גם לנושא העובדים מרחוק ולכן סביר להניח כי עובדים מהבית מרגישים מנותקים עוד יותר ממטה החברה. לכן חשוב שתקפידו על פגישות וידאו כמו על פגישות פיזיות בהן תאפשרו לכמה שיותר עובדים להביע דעותיהם. פעמים רבות עובדים מסוימים תופסים את הבמה ואחרים אינם מעזים להשמיע קולם. לכן חשוב שתפנו בצורה מודעת לכמה שיותר עובדים ותעודדו אותם להשמיע קולם.

במקרה של חברה גלובלית בה אתם מנהלים עובדים במספר מדינות, באזורי זמן שונים, דאגו למצוא שעה ביום שהיא הכי נוחה לכל העובדים להתחבר ולתקשר. 

שלמה גרדמן, הוא מנכ"ל חברת איי אס ג’י בע"מ ויו"ר הסיליקון קלאב - פורום מנכ"לי הייטק בישראל

עוד כתבות

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים כי הטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה / איור: גיל ג'יבלי

בדיקת אי הסדרים בעיצומה, אז איך זה שאפשר להפקיד חיסכון לכל ילד בסלייס

רשות שוק ההון מצאה לאחרונה אי סדרים חמורים בהתנהלותו של בית ההשקעות סלייס ● למרות זאת, באתר הביטוח הלאומי סלייס מוצגת כאפשרות להפקדת כספים בתוכנית "חיסכון לכל ילד" ● עד תחילת מאי לא ניתן יהיה למשוך כספים מקופות סלייס, אך הרגולטור לא מודאג

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע כי שר הטרחה יוגבל לפי מדרגות מקסימליות, ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה, ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מרבי

מנות במחתרת התאילנדית / צילום: דניה ויינר

אחת המסעדות התאילנדיות הטובות בישראל מסתתרת בכלל בחצר של בית

עגלת קפה שמגישה מאפה פיסטוק נדיר, מרכז הוליסטי שגם הציניקנים יתמסרו לו, מיזם אמנות נשי ומסעדה שאפשר למצוא בה בננה לוטי משובחת ● יום בפרדס חנה כרכור

איציק וייץ, מנכ''ל קבוצת קרסו מוטורס / צילום: אלעד גוטמן

המספרים חושפים: כך הפך מותג בנזין סיני אלמוני למכרה הזהב של קבוצת קרסו

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● מהדוח השנתי של יבואנית הרכב עולה כי המותג צ'רי, שמכירותיו זינקו ב-2023, הקפיץ את נתח השוק שלה וסייע לה להציג רווח מכובד בתקופה קשה ● אבל ל"אסטרטגיה הסינית" הזו, שמשנה בצורה משמעותית את הפוקוס העסקי של הקבוצה, יש מחיר - ובראשו דריסת מותגים ותיקים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, דוברות הכנסת, שאטרסטוק

הדרך לאספקת הפגזים האמריקאיים לישראל עוברת בטורקיה

היחסים בין נשיא טורקיה, רג'פ ארדואן ונשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, מתהדקים למרות היחסים המעורערים שהיו בין השניים לאורך השנים ● מדיווח בלומברג, מתברר כי ארה"ב מנהלת מו"מ עם טורקיה לצורך רכישת פגזים וחומרי נפץ, שיאפשרו לה להאיץ את קצב הייצור שלה ולשלוח את חלקם לישראל

הפגנת חרדים נגד גיוס בני ישיבות,ירושלים / צילום: Reuters, Ammar Awad

מהתקציבים שייעצרו ועד לדיוני החירום באוצר: כל מה שכדאי לדעת על הצו הדרמטי בנוגע לחוק הגיוס

בהתאם לצו הביניים שהוציא בג"ץ, תקצוב הישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים ייעצר כבר בשבוע הבא ● בשלב זה, התמיכה בכ-44 אלף תלמידי ישיבות צפויה להיעצר ● באגף החשב הכללי במשרד האוצר, שאמונים על ביצוע התשלומים מתקציב המדינה, מתכוונים ליישם את הצו במועד ● איך זה יעבוד? גלובס עושה סדר

ביתן של קבוצת צ'אנגן בתערוכת מכוניות בסין / צילום: ap, Ng Han Guan

קבוצת הרכב השלישית בגודלה בסין בדרך לישראל

משלחת בכירה של צ'אנגן (Changan) סינית נערכת לייצא לישראל, הכניסה של החברה לישראל היא חלק ממהלך ההתרחבות הגלובלית שעליו הכריזה השנה ● מרצדס E קלאס והקרוסאובר של פורד: הדגמים החשמליים שבדרך ● השבוע בענף הרכב

מישל וונטסוס, לשעבר מנכ''ל ביוג'ן / צילום: Quris

"ביוג'ן הייתה פסגת הקריירה שלי עד כה": המנכ"ל לשעבר מדבר על התוכניות לעתיד

מישל וונטסוס היה מנכ"ל ביוג'ן בתקופה שבה הייתה במוקד תשומת הלב בעקבות התרופה החדשנית שלה לאלצהיימר, אבל בסוף שילם בכיסאו על הכישלון שלה בשוק ● בראיון ל"גלובס", הוא מגיב על הביקורת שהושמעה נגדו, מספר אילו חברות מעניינות אותו עכשיו ומדבר על ההשקעה שלו בקיוריס הישראלית ● על המיזם החדש שהוא מקים בסינגפור, הוא עדיין לא מוכן לפרט

קבינט המלחמה. ללא נשים במוקד קבלת ההחלטות / צילום: קובי גדעון-לע''מ

המלחמה חושפת את אוכלוסיית הנשים לסיכונים חריגים. איך אפשר להתמודד איתם?

מדור "המוניטור" של גלובס והמרכז להעצמת האזרח עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות ● הפעם, בשיתוף שדולת הנשים, על האתגרים שמציבה המלחמה בפני נשים ● נשים סובלות יותר מהיעדר ביטחון אישי וכלכלי - ובכל זאת הן לא נמצאות במוקד קבלת ההחלטות

דם אברמוב בקמפיין בנק הפועלים / צילום: צילום מסך

בלי אסקפיזם ועם לוחם בשיקום, הפרסומת של בנק הפועלים היא הזכורה ביותר

פרסומת הבנק, שבה מככב הלוחם הפצוע אדם אברמוב, היא גם המושקעת ביותר עם כ–1.6 מיליון שקל ● מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה עולה כי השבוע התברגו שתי פרסומות חדשות: מנורה מבטחים וטאצ' ● הפרסומת של ביטוח 9 היא האהודה ביותר גם השבוע

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

ביום האחרון לפני הפקיעה: מנכ"ל הפניקס אייל בן סימון מכר מניות

מנכ"ל הפניקס וסמנכ"ל הכספים שלו מימשו יחד 170 אלף אופציות במחיר של 37.48 שקל למניה ● המימוש בוצע יום לאחר שהחברה דיווחה על תוצאותיה הכספיות לשנת 2023, רווח של 1.1 מיליארד שקל המשקף תשואה להון של 10.5%

בנימין נתניהו ואריה דרעי / צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ

דרעי: "בג"ץ מתעמר בלומדי התורה, אות קין", גנץ: "בג"ץ פסק את המובן מאליו" | התגובות הפוליטיות על צו הביניים

הפוליטיקאים הגיבו על החלטת בג"ץ שקיבל את עמדת היועמ"שית ● גולדקנופף: "אות קלון וביזיון, ניאבק בכל דרך על זכותו של כל יהודי ללמוד תורה ולא נתפשר" ● דרעי: "מבין את הלוחמים שלא רוצים לשרת עכשיו בצבא" ● גנץ: "הגיעה העת שהממשלה תעשה את המובן מאליו"

הפגנה הקוראת לשוויון בנטל. בלי נתונים מסולפים / צילום: שב״פ sha_b_p@

אותה אוזלת היד מאפשרת למגזר גדול לא לשאת בנטל וחונקת אותנו בפקקים

משבר הגיוס הוא משבר המטרו: שניהם יחד הוא אותו כישלון תשתיות ענק, של התחבורה המקרטעת פה ושל יסודות המדינה המתפוררים אחרי 76 שנותיה ● הסטטוס קוו מת. הגיע הזמן להיפרד מפתרונות הישראבלוף

שר הביטחון יואב גלנט ורה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

רה"מ אישר: ראש השב"כ ייצא לשיחות בקהיר, ראש המוסד לקטאר

צה"ל מאשר: חיסלנו את סגן מפקד יחידת הרקטות והטילים של חיזבאללה ● בין ההרוגים בתקיפה בנמל התעופה בחלב ישנם גם חיילים מצבא אסד, דווח כי מערכות ההגנה האווירית הופעלו • מוקדם יותר נפצעו 2 בתקיפה שיוחסה לישראל באזור דמשק • דובר צה"ל עדכן כי בכיר חמאס חוסל בפעילות בבית החולים שיפא ● עדכונים בולטים

פרויקט תמ''א 38 בחיפה / צילום: פאול אורלייב

משרד המשפטים יוזם: יזמי התחדשות עירונית יתחייבו מראש על מועד מסירת הדירות

שורת תקנות שיזם משרד המשפטים, שיידונו בקרוב בוועדת הפנים של הכנסת, יחייבו יזמי התחדשות עירונית במתן מועדי מקסימום לאישור תוכנית הפרויקטים שלהם ואכלוס הדירות שהם מקימים ● תקנות בולטות נוספות הן חשיפת ערבויות מחייבות, גילוי ניגוד אינטרסים של היזמים, וידוא שהדיירים מבינים את ההסכם ועוד

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה בפרויקט תמ"א 38 בת"א, שהוא גם בעלים של חלק מהחצר, ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

הסכם אינו נדרש כתנאי עבור זוגות במערכות יחסים כאלה ואחרות / צילום: Shutterstock, Viacheslav Lopatin

זוג הקפיא עוברים ואז נפרד. האם האישה תוכל להשתמש בהם?

כשלושה עשורים לאחר פרשת נחמני, בתי המשפט עדיין נאלצים לדון בתביעות בלתי אפשריות לגבי גורלם של עוברים מוקפאים ● מן הראוי היה לחייב כל זוג שפונה לבצע הפריה חוץ-גופית, לחתום על הסכם שמתייחס לאפשרות הריאלית של פרידה במהלך הזמן שחולף בין יצירת העוברים המוקפאים לבין השימוש בהם