גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

כלכלה, פוליטיקה וחברה: 6 דברים שכדאי לדעת על איחוד האמירויות

מי ה"פאוור-קפל" של האיחוד, כמה גדולים באמת מצבורי הנפט, ומה היחס לנשים שם? ● "גלובס" מציג בקצרה את השותפה החדשה של ישראל

דובאי, העיר הגדולה והתיירותית ביותר באיחוד האמירויות / צילום: שאטרסטוק
דובאי, העיר הגדולה והתיירותית ביותר באיחוד האמירויות / צילום: שאטרסטוק

היסטוריה קצרה - אמירויות נפט שחברו יחדיו

איחוד האמירויות הערביות הוקמה כפדרציה של אמירויות שונות ב-1971, כאשר מה שמאחד את השבטים הבדואים השונים שהתעשרו עם גילוי מרבצי הנפט האדירים - מקום 7 ברזרבות הנפט בעולם - הוא הרצון לנצל אותם באופן רווחי ויציב ולהגן עליהם לאורך זמן מהשתלטות עוינת. עג'מאן, פוג'יירה, ראס אל-ח'ימה, שארג'ה, אום אל-קיוין, דובאי ואבו-דאבי מרכיבות כיום את איחוד האמירויות. בעוד אבו-דאבי היא הטריטוריה הגדולה ביותר מבחינה גיאוגרפית, דובאי היא מוקד התיירות והעסקים הגדול ביותר (כשני-שלישים מהמבקרים באיחוד האמירויות שוהים בה).

תפקיד מרכזי בשמירת האיחוד, ובמניעת התפרקות בגלל אינטרסים שונים ולחצים מבחוץ ומבפנים מילא הנשיא הראשון זאיד (ששמו המלא זאיד בן סולטאן אאל נהיאן), ששלט ברציפות משנת הקמת איחוד האמירויות ועד למותו ב-2004. בנו, בין-זאיד (ששמו המלא ח'ליפה בן זָאיִד אָאל נַהְיָאן), שנולד ב-1948 נבחר על ידי שבע האמירויות לתפקיד הנשיא אחרי מותו של אביו, אולם בשל מצבו הבריאותי הרעוע, מי שמקבל את ההחלטות בפועל באיחוד האמירויות הוא נסיך הכתר מוחמד בין-זאיד (ששמו המלא מוחמד בן זאיד אאל נהיאן). הוא נולד ב-1961, טופח כיורש ונשלח במיטב המסורת ללימודים באקדמיה הצבאית סאנדהרסט באנגליה, שם הוכשר כטייס.

פוליטיקה - בין-סלאמן ובין-זאיד הם ה"פאוור קאפל" של חצי האי ערב

הנסיך בין-זאיד אחראי, לדברי מומחים, לשינוי משמעותי ביחסי החוץ של איחוד האמירויות ובפעילות הפנימית נגד האופוזיציה במדינה, ובמיוחד נגד "האחים המוסלמים". בעוד בעבר היתה ידועה איחוד האמירויות כמקום נייטרלי יחסית, בין-זאיד הוביל בשנים האחרונות האחרון מעורבות הולכת וגוברת בעניינים אזוריים ו"תפס צד" מול היריב האיראני שנמצא ממש מעבר למימי המפרץ הפרסי.

איחוד האמירויות התחמשה, וממשיכה להתחמש, בנשק בריטי, צרפתי ואמריקאי, ושותפה כיום לברית אזורית אנטי-איראנית יחד עם סעודיה ומצרים. יורש העצר הנסיך מוחמד בין-סלמאן מסעודיה ובין-זאיד מאיחוד האמירויות ידועים כ"זוג החזק" של חצי האי ערב.

איחוד האמירויות מזרימה מיליארדי דולר בסיוע כספי כדי לתמוך בשלטונו של הגנרל עבד אל-פתאח א-סיסי במצרים, ושותפה לשתי המדינות גם ב"מלחמה באמצעות שליח" המתנהלת על אדמות לוב ותימן. בלוב תומכת איחוד האמירויות (לצד סעודיה ומצרים) בכוחותיו של הגנרל חפתר במזרח המדינה, וגם מחמשת אותם לפי הדיווחים מול כוחות הממשלה בטריפולי, הנתמכים על ידי טורקיה. בתימן אפילו היתה איחוד האמירויות מעורבת באופן פיזי, כששלחה כוחות להילחם במורדים החותים הממומנים על ידי איראן, אך בינתיים הסיגה את כוחותיה ועברה לתמיכה מרחוק. במיוחד אחרי ה"אביב הערבי", יש מי שמבקרים את הדיכוי הפוליטי באיחוד האמירויות, שנועד למנוע תסריט דומה לנפילת השלטון במצרים.

כלכלה - מצבורי הנפט השביעיים בגודלם בעולם

הסיבה ליכולת של איחוד האמירויות להתערב מבחינה אזורית היא ההר האדיר של מזומנים שהמדינה יושבת עליו. מדובר באחת המדינות העשירות ביותר בעולם, היושבת על מצבורי נפט גדולים, ושהשכילה לנהל אותם בצורה שמיטיבה עמה, ולא עם תאגידים בינלאומיים (בניגוד לנעשה במדינות אחרות, כמו ניגריה). התמ"ג לראש גבוה ב-80% מהממוצע ב-OECD ועומד על כ-43 אלף דולר לתושב. שווי קרן העושר של המדינה עומד על יותר מ-850 מיליארד דולר. למעשה, המדינה מורכבת משתי אוכלוסיות נפרדות - התושבים המקוריים של האזור וזרם הולך וגובר של תושבים זרים, בעיקר ממדינות דרום-מזרח אסיה הסמוכות - המשמשים בעיקר כעובדים בשכר נמוך-יחסית במגזר השירותים (תיירות, עבודות בית) והבנייה. האוכלוסייה האתנית המקורית היא מיעוט.

איחוד האמירויות גם מנסה לדאוג "ליום שאחרי" הנפט, ולכן השקיעה סכומי עתק בפיתוח המדינה כמוקד עסקי אזורי לתאגידים בינלאומיים, בעזרת חוקי עסקים נוחים ועלויות העסקה זולות, וגם באמצעות בנייה מסיבית של תשתית נוחה שאמורה למשוך אותם. כבר היום נחשבת דובאי ל"בירה עסקית" ורבים מהתאגידים הבינלאומיים מחזיקים בה משרדים.

טכנולוגיה - כור גרעיני לחשמל וגשושית למאדים

לפחות כלפי חוץ, איחוד האמירויות אימצה בשנים האחרונות "חזון ירוק", והביעה מחויבות לאזן לחלוטין את פליטת גזי החממה שלה עד 2050 (אך לא של גזי החממה שנוצרים ממכירת ושריפת מיליארדי חביות הנפט המופקות בה). בתחילת החודש אף חנכה המדינה כור גרעיני לחשמל שנבנה על ידי דרום קוריאה ושמפוקח על ידי הסוכנות הבינלאומיות לאנרגיה אטומית. הכור אמור לספק כרבע מצריכת החשמל שלה, למרות שמדובר בעלות גבוהה הרבה יותר מהשימוש בדלק שהיא עצמה מפיקה. המדינה גם השיקה בשיתוף יפן "משימה למאדים" - גשושית שאמורה להגיע אל הכוכב בשנים הקרובות, כחלק מהתחרות הגלובלית ההולכת וגוברת בתחום החלל. המדינה מינתה כבר ב-2017 "שר לענייני בינה מלאכותית" ומנסה להיות מעורבת במהפכות הטכנולוגיה העכשוויות, כמו התחבורה האוטונומית, באמצעות השקעות גדולות.

תעופה - דובאי הפכה ליעד תיירותי בחורף

כחלק מהדאגה ל"יום שאחרי", ותוך ניצול מיקומה הגיאוגרפי בין אירופה לאסיה (אם כי מעט דרומה מהרצוי) והנפט הזול שלה, מנסות האמירויות השונות בתוך איחוד האמירויות להפוך למוקד תעופה בין בירות אירופה השונות למזרח. חברות התעופה הגדולות של איחוד האמירויות הן Etihad ו-Emirates, שנחשבות לשתיים מהחברות הטובות בעולם והן טסות בעיקר מאירופה לאסיה וליעדים רחוקים יותר, עם עצירה בחצי האי ערב.

במקביל, דובאי מנסה למצב את עצמה כיעד לחופשה אקזוטית, או לפחות חמה, ומבטיחה טמפרטורות גבוהות לנופשי חורף מאירופה. בעזרת השקעות עתק במלונות, באטרקציות לתיירים, וגם פתיחת סניפים מקומיים של מוזיאון הלובר ושל מוזיאונים אחרים, הצליחה איחוד האמירות בתוך כעשור בלבד להציב את עצמה על מפת התיירות. בשנה האחרונה כבר שודרו ברחבי העולם פרסומות ל"דובאי אקספו" - תערוכה עולמית בסגנון הירידים העולמיים הגדולים של תחילת המאה ה-20 - שהיתה אמורה להתקיים באוקטובר 2020 ולמשוך מבקרים מרחבי העולם. התערוכה, שלפי דיווחים קודמים אפילו ישראלים היו אמורים להיות מורשים להיכנס אליה, נדחתה בינתיים בשנה בגלל הקורונה.

חברה ונשים - מקום 120 בעולם

המדינה מתבססת על חוק השריעה, ונשים באופן כללי נמצאות בעמדת נחיתות בהשוואה לגברים באיחוד האמירויות. המדינה נמצאת במקום ה-120 (מתוך 153) המדינות במדד השוויון המגדרי של הפורום הכלכלי העולמי (WEF). בעוד מדובר במיקום גבוה יותר מרוב המדינות הערביות האחרות, הוא נמצא הרחק מהכיוון הרצוי מבחינת הפורום. בבית הנבחרים הסמלי של איחוד האמירויות (Federal National Council), מעין גוף מייעץ שרק מחצית מחבריו נבחרים, למשל, רק אחד מכל חמישה מחוקקים הוא אשה, ובמשרות הבכירות במגזר הציבורי והפרטי נשים מהוות רק 15%. רק 28% מהנשים במדינה עובדות. במקביל, חוקי הגירושים והחתונה נחשבים לכאלה שמפלים נשים לרעה.

בין הסקנדלים האחרונים בנושא זה נמצאת חטיפת שתיים מבנותיו של האמיר של דובאי, מוחמד בין ראשיד אל מקטום, משום שניסו לחיות חיים עצמאיים. האמיר, בן 70, נשוי לשש נשים ויש לו כ-23 ילדים. אחת מבנותיו, שמסה, ברחה במהלך חופשה משפחתית באנגליה והעיתונים בבריטניה דיווחו כי סוכנים של איחוד האמירויות חטפו אותה חזרה למדינה, שם לפי הדיווחים היא הוכנסה לכלא. לפני כשנתיים ניסתה בת אחרת, לטיפה, לחמוק מאיחוד האמירויות תוך שימוש באופנועי ים, אך נתפסה כמה שבועות לאחר מכן סמוך לגואה שבהודו והוחזרה בכוח לאמירות.

עוד כתבות

עובדי חברת הביומד גמידה סל / צילום: איל יצהר

חברת הביומד גמידה סל תהפוך לפרטית ותפטר 25% מהעובדים

קרן הייברידג' משתלטת על גמידה סל באמצעות המרת אג"ח ותהפוך אותה לחברה פרטית ● מנכ"ל החברה אבי ג'נקינס: "החיפוש שלנו אחר חלופה אסטרטגית לא הניב תוצאות" ● המניה צונחת ביותר מ-80%

אולם הקונצרטים בו התרחש הפיגוע במוסקבה / צילום: Reuters

הפיגוע במוסקבה הביא את אירופה להגביר כוננות מפני מתקפת דאעש

צרפת ואיטליה פרסמו אזהרות מפיגועי דאעש בשטחן, כשהחשש עולה לקראת חג הפסחא ● המתקפה ברוסיה העלה גם לפני השטח את האזורים העניים ביותר במדינה, בהם צובר ארגון הטרור השפעה

רשות המסים / צילום: איל יצהר

רשות המסים תפסה מסמכים של שני עורכי דין וחטפה ביקורת חריפה משופטי העליון

במסגרת חקירה קיבל פקיד שומה חקירות מבית משפט השלום צו חיפוש במשרד של שני עו"ד ● השניים טענו שהמסמכים נתפסו על ידי צו של בית משפט השלום בהליך פלילי, אבל רשות המסים העבירה את הערעור שלהם לביהמ"ש המחוזי בהליכים אזרחיים ● ביהמ"ש העליון פסק כי רשות המסים לא יכולה לזגזג בין הליך פלילי לאזרחי

מוצרים המיובאים על-ידי חברת דיפלומט

"נעביר את ההתייקרויות ללקוחות": בדיפלומט מזהירים מאפשרות של העלאות מחירים

יבואנית המזון והטואלטיקה פרסמה את תוצאותיה לשנת 2023 ולרבעון האחרון והציגה צמיחה בהיקפי הפעילות בישראל וכן בפעילותה העולמית ● למרות זאת - החברה הזהירה, שוב, מפני אפשרות להעלאת מחירים בהמשך השנה

יהודה מורגנשטרן, מנכ''ל משרד הבינוי והשיכון / צילום: רונן חורש

האוצר על הצעת משרד הבינוי לעזור לקבלנים: "לא ישימה בעליל"

מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון יהודה מורגנשטרן אמר כי יבוצע פיילוט לסיוע לקבלנים שיאחרו במסירת דירה בשל המלחמה, תחילה בשלוש ערים - בשדרות, בקריית שמונה ובשלומי • מנכ"ל האוצר הייזלר: "לא מכיר את ההצעה"

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

עובדים שהוצאו לחל"ת בענף התיירות עומדים להישאר ללא דמי אבטלה

במשרד האוצר הניחו שאין צורך בקביעת מודל חל"ת ארוך־טווח וסברו כי המלחמה תסתיים לפני שהעובדים ימצו את ימי האבטלה והחופשה שצברו ● כעת, עסקים רבים טרם התאוששו, כשהמצוקה הגדולה היא בענף התיירות

דורי נאוי / צילום: איל יצהר

דורי נאוי על ישראכרט: "צריכים להחליט אם להכניס שותף או לוותר"

לאחר שבנק ישראל הבהיר לחברת אחים נאוי כי לא תוכל לשלוט בחברת כרטיסי האשראי עם פחות מ-30% מהמניות, בעל השליטה אומר כי "לא תם המשחק מבחינתנו; ישראכרט יכולה להמריא ולייצר תחרות אם יתנו לה את הכלים המתאימים"

נשק אמריקאי נוחת בישראל אחרי המתקפה ב־7 באוקטובר / צילום: ap, Lolita Baldor

אמברגו הנשק הקנדי על ישראל רק נכנס לתוקף, וכבר עומד בסימן שאלה

ברקע החלטת הפרלמנט הקנדי לעצור את היצוא הביטחוני לארץ, הודיע משרד החוץ במדינה כי חברות עם אישורים בתוקף, יוכלו להמשיך ● בשלהי 2023, זינק יצוא הנשק מקנדה לישראל

ביתן אינטל בגרמניה / צילום: Shutterstock

אינטל תכננה להשקיע 86 מיליארד דולר באירופה. סטארט־אפ קטן מקשה עליה

קרב פטנטים שחברת שבבים קטנה מנהלת נגד אינטל בגרמניה עשוי לחבל בתוכניות של הענקית באירופה כולה ● ניצחון משמעותי לתביעה נרשם החודש, עם הוצאת צו מניעה זמני נגד מכירת כמה מעבדים של אינטל ● השאלה הגדולה: האם ייפתחו משפטים דומים ביבשת?

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים

הכפר פטריצ'ה באיטליה. ראש העיר מנסה למכור בתים באירו / צילום: Shutterstock

באיטליה מנסים למכור בתים באירו אחד. אז למה זה לא עובד?

ראשי עיירות קטנות באיטליה, שהתרוקנו מתושבים בשל מגמת עיור ארוכת־שנים, מציעים בתים למכירה באירו אחד בלבד, כאשר עלות השיפוץ מוטלת על הקונה ● התקשורת האמריקאית רווייה בסיפורים על בתים עתיקים שעברו שיפוץ והפכו לבתי נופש משפחתיים, אך בפועל, עסקי "הבתים באירו" עומדים בפני חסמים רבים

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

החברה שביטלה עסקת רכישת דירות ב־97 מיליון שקל והשיא של רפאל

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: רפאל מסכמת שנה עם שיא בהכנסות ובצבר ההזמנות, הרווח של מיטרוניקס בירידה ומשק אנרגיה עברה לרווח של 1.6 מיליון שקל בזכות פרויקט יכיני, אזורים Living ביטלה רכישת 48 דירות בפרויקט בבני ברק וחברת הביטוח איילון עברה לרווח ● מדור חדש

עו''ד ספי זינגר, יו''ר רשות ניירות ערך / צילום: עידן גרוס

רשות ניירות ערך הטילה עיצום בסך 700 אלף שקל על אי.בי.אי

העיצום, שהוטל בגין הפרות חוק איסור הלבנת הון, הוא הגבוה ביותר שהוטל לפי חוק זה על מפוקח של רשות ניירות ערך בשנים האחרונות ● אי.בי.אי בתגובה: "ב-2018, התקופה אליה מתייחס דוח הרשות, תחום המטבעות הדיגיטליים היה עדיין חדשני, ולא הייתה כל רגולציה שהסדירה את הנושא"

יאיר לפיד, יש עתיד / צילום: כדיה לוי

האם עסקת שליט בוצעה זמן לא רב לפני הבחירות לכנסת?

יש קשר בין עסקת גלעד שליט מ־2011 לבחירות שהתקיימו ב־2013? אנחנו לא מצאנו כזה ● המשרוקית של גלובס

שר האנרגיה אלי כהן (משמאל) בפגישה עם שר האנרגיה של קפריסין ג'ורג' פפנסטאסיו / צילום: שלומי אמסלם, לע''מ

מתעלמת מטורקיה: ישראל מקדמת את חיבור רשת החשמל עם קפריסין ויוון

בפגישה עם שר האנרגיה של קפריסין, ג'ורג' פפנסטאסיו, דן שר האנרגיה והתשתיות אלי כהן בנוגע לשיתוף פעולה בתחום האנרגיה ● השניים סיכמו כי פרויקט הכבל החשמלי התת-ימי שיחבר את רשת החשמל של ישראל לקפריסין וממנה ליוון, ואל רשת החשמל האירופית, יקודם בעדיפות גבוהה

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

חנן מור, מנכ''ל קבוצת חנן מור / צילום: איל יצהר

הנושים זעמו, וחנן מור ידולל ל-1% ממניות קבוצת הנדל"ן שהקים

לפי הסדר החוב המתגבש, חנן מור יחזיק כ-1% ממניות החברה ● במקביל, יוקצה לנושי החברה, בעיקר בנקים וגופים מוסדיים, מניות שיהוו כ-96% מהון החברה

ביל אקמן ואישתו נרי אוקסמן / צילומים: RICHARD BRIAN, רויטרס; ויקיפדיה, Noah Kalina

המיליארדר ביל אקמן: "בורסת ת"א זמינה במחיר מציאה בגלל המלחמה"

אקמן ואישתו נורי אוקסמן רכשו בתחילת השנה כ־5% ממניות הבורסה תמורת כ־100 מיליון שקל ● "אני מאוד מתרשם מההנהלה, התוכניות העסקיות שלהם והיכולות הטכנולוגיות שלהם", כתב בציוץ ב-X

הטכנולוגיה החדשנית של צה"ל בעזה והציבור האמריקאי מתרחק מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מהצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

ארגון הטרור שהצטרף לחזית נגד ישראל, והדרישה של גרמניה מאזרחים חדשים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ארגון הטרור הסוני "הקבוצה האסלאמית" מצטרף לחיזבאללה בשל המלחמה בעזה, הקואליציה נגד החות'ים לא עומדת במשימה ובגרמניה דורשים מאזרחים חדשים לענות על שאלות על ישראל ● כותרות העיתונים בעולם