גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

קו תל אביב - דובאי: כמה תעלה טיסה ואיך יראה העידן החדש בעולם התיירות הישראלי

הישראלים כבר מדמיינים את יעד התיירות החדש שנפתח להם עם מלונות הפאר שקיימים בנסיכויות ● בעולם התעופה אופטימיים ומצפים לטיסות מת"א לאמירויות כבר בשנה הקרובה ● ויש פוטנציאל מעניין בהחלט גם לתיירות נכנסת ● צ'ק אין לסופ"ש

בכירים בענף התעופה באמירויות על רקע מטוס אייר אמירייטס / צילום: Kamran Jebreili, AP
בכירים בענף התעופה באמירויות על רקע מטוס אייר אמירייטס / צילום: Kamran Jebreili, AP

העידן החדש שנפתח עם העולם הערבי דרך ההסכם, שייחתם בקרוב עם איחוד האמירויות, עשוי להוות בשורה מרעישה לענף התיירות והתעופה. זאת בהנחה כמובן שחברות התעופה אתיחאד ואמירייטס ייכנסו באופן קבוע ללוח הטיסות בנתב"ג. לחלום מותר והפעם נראה שהגשמתו קרובה מתמיד.

בחודש מאי האחרון נרשמה היסטוריה תעופתית בחסות קורונה אשר ריגשה את חובבי התעופה והספוטרים (צלמי התעופה), כאשר מטוס של חברת התעופה אתיאחד נחת בנתב"ג בטיסה מאבו דאבי. אמנם, דובר על טיסות מטען, אלא שהמטוס נחת על אדמת ישראל במלוא הדרו והלוגו שלו (ולא במטוס לבן נטול סמלים כפי שטסה חברת התעופה המצרית אג'יפט אייר). טיסת המטען הזו פתחה שביב של תקווה שיום יבוא ומטוסי החברה עוד יתמלאו בנוסעים בקו אבו דאבי-תל אביב. ההסכם מקרב את החזון ויש להניח שבשנה הקרובה זה עוד יקרה, כלומר בגלוי ומעל פני השטח. כדי שזה יקרה נניח גם שהישראלים יוכלו לקבל ויזת תייר בקלות ולא להקשות על התיירות הנכנסת משם שהיא בעיקר תיירות דת.

מפנטזים על קו ת"א-דובאי

שתי חברות תעופה מעניינות במיוחד פועלות באיחוד האמירויות: אתיחאד איירוייז היא חברת התעופה הלאומי של אבו דאבי והיא אחת החברות המעוטרות בעיקר בכל הנוגע למחלקות העסקים והראשונה שלה. לחברה צי של כ-100 מטוסים בגיל מוצע של פחות מ-6 שנים (מה שמעניק לה פרסים ודירוגים גבוהים בקרב נוסעים). ב-2019 היא הטיסה 17.5 מיליון נוסעים וממוצע התפוסה שלה היה 79%. היא טסה ל-84 יעדים ב-55 מדינות וכעת נקווה שמדינה נוספת מהמזרח התיכון תצטרף לרשימה זו.

חברת התעופה הגדולה יותר המגיעה מנסיכות האמירויות היא אמירייטס שבסיס האם שלה ממוקם בדובאי. החברה זוכה בעקביות בתארים כחברה הטובה בעולם ונחשבת לכזו שמעניקה את השירות הטוב ביותר. ב-2019 הטיסה החברה 56 מיליון נוסעים והצי שלה מונה 270 מטוסים. היא טסה ל-157 יעדים ומעסיקה קרוב ל-60 אלף עובדים.

גורמים בענף התעופה אופטימיים באשר לקיומן של טיסות מתל אביב באמצעות אחד מהחברות הללו לפחות כבר בשנה הקרובה. "כבר יש התעניינות", אומר גורם אחד שמעריך שתוך חצי שנה אפשר להשיק קו בין המדינות גורם אחר סבור ש"גם אמירייטס וגם אתיחאד לא ציפו לכך. נצטרך ללמוד את התוכניות שלהן ולהבין והן לא בהכרח ימהרו".

מומחה התעופה והתיירות יוסי פישר משוכנע שטיסות יהיו לא רק לנתב"ג "לימים, כשיוקם שדה תעופה משלים ברמת דוד טיסות מאבו דאבי יוכלו לנחות גם שם. ביקרתי פעמיים ב-UAE ופוטנציאל התיירות לשם מישראל יכול להגיע ל-300 אלף נוסעים בשנה הראשונה ואפילו לחצי מיליון בשנה השנייה".

מסלול הטיסה שיחלוף מעל סעודיה וירדן בדרכו לתל אביב יהיה כ-3.5-4 שעות. טיסה מאבו דאבי לעמאן אורכת 3 שעות והיא מתומחרת ב-500-600 דולר בחברות הלגאסי ויש להניח שטיסות לתל אביב יהיו במחיר כזה לפחות. "אני מעריך שבשלב ראשון אתיחאד, חברת הדגל של האמירויות תטוס לכאן ואחריה אולי נראה גם חברת חסך כמו Air Arabia (חברת לואו קוסט שהושקה לאחרונה וש-51% ממנה בבעלות אתיחאד, מ' ר' ח') או אפילו טיסות של וויז אייר שפתחו לאחרונה בסיס באבו דאבי. השאלה הגדולה היא האם הסעודים יאפשרו לחברות התעופה הישראליות לטוס לאמירויות מעל שטחם האווירי, אין לי ספק שלחברות מהאמירויות הם יאפשרו". אומר פישר.

החברות הישראליות שואפות להדדיות בהסכמים תעופתיים אבל הן כבר יודעות שבמציאות אין הדדיות כזו - טורקיש איירליינס למשל ששולטת בקו לאיסטנבול בשעה שהחברות הישראליות ובראשן אל על לא מורשות לטוס לשם. בחסות קורונה התרחשה עוד היסטוריה קטנה כאשר אל על קיימה טיסות מטען בקו תל אביב ואיסטנבול ואחרי כעשור נחתו מטוסים הנושאים את דגל ישראל בשדה באיסטנבול, אבל בכל נוגע לטיסות נוסעים לא נראה שהתמונה תשתנה והקו הזה ייפתח גם לחברות הישראליות. חוץ מטורקיש גם חברת התעופה הטורקית פגסוס מבצעת טיסות בקו.

גם בכל הנוגע לקווים להודו מרגישה אל על היטב מהי אפליה כאשר אייר אינדיה קיבלה היתר לקצר את הטיסות שלה בקו תל אביב-דלהי באמצעות מעבר מעל שמי סעודיה בשעה שאל על נדרשת למעקף. המשמעות במשך הטיסה היא של כשעה וחצי לכיוון. זה משמעותי בעלויות ובתמחור לנוסעים.

בעמוד הפייסבוק של דיילי אל על עלתה מודעה היתולית של השקת טיסות לאבו דאבי ודיילות אל על לבושות בהתאם - ועל זה נאמר שמותר לחלום.

פוטנציאל ליעד חדש?

הישראלים כבר מדמיינים את יעד התיירות החדש שנפתח להם על מלונות הפאר שקיימים בנסיכויות אבל פוטנציאל מעניין בהחלט נפתח גם לתיירות נכנסת. יוסי פתאל, מנכ"ל לשכת מארגני תיירות נכנסת מייחל ליום שבו הוא יארח קבוצות של תיירים מהנסיכויות אולם הוא סבור שזה לא יקרה מהר "ולא בגלל הפוליטיקה. לפני פוליטיקה צריך שתהיה כדאיות כלכלית ואנחנו בתוך משבר עמוק שבו כולנו מנסים במקרה הטוב לחזור לקווים רווחים". לדברי פתאל, "כניסה של חברת תעופה מהאמירויות לכאן מהפן הכלכלי היא מהלך אסטרטגי ארוך טווח שבעת המשבר הזאת חברות תעופה לא עושות. מה שמוביל לפתיחת קווים זה בעיקר שיקולים כלכליים אז להערכתי לא נראה קו כזה בשנה הקרובה. עם זאת כדאי לזכור שעוד לפני משבר הקורונה מאות אלפי ישראלים טסו באמצעות חברות התעופה של האמירויות בטיסות קונקשן".

מטוס של איתיחאד בנתב"ג / צילום: רש"ת, יח"צ

פתאל מזכיר כי חברות תעופה מאיחוד האמירויות נכנסו שותפות ואף רכשו חברות תעופה אירופאיות "במטרה להציע טיסות המשך". אחת הדוגמאות לכך היא אליטליה שב-2014 רכשה אתיחאד 49% מהמניות שלה (האיחוד האירופי לא מאפשר לחברה זרה להחזיק ברוב המניות של חברות אירופאיות) ובינתיים הולאמה על ידי ממשלת איטליה בכדי להצילה. פתאל מעריך שהחברות שישאפו להרחיב את קווי התעופה שלהם "בעתיד יכנסו גם לישראל והן יהיו אגרסיביות וירצו להראות דומיננטיות בשוק. בטווח הארוך אלו חדשות רעות לאל על מכיוון שהן ינגסו בתנועה למדינות במזרח הרחוק באמצעות טיסות קונקשן, קווים שהם חשובים ורווחיים לאל על". בהקשר הזה התחרות אגב אינה רק מול אל על, גם לטורקיש איירליינס שחזקה מאוד בטיסות קונקשן לנוסע הישראלי תהיה סיבה לדאוג וכמוה לחברות התעופה מהמזרח הרחוק, קתאי פסיפיק, היינאן ואחרות.

את דברי פתאל מחזק ד"ר ערן כתר, יועץ וחוקר תיירות במחלקה לניהול תיירות ומלונאות במכללה האקדמית כנרת, "כינון היחסים בין ישראל והאמירויות הוא לא רק הזדמנות פוליטית-מדינית, אלא גם הזדמנות תעופתית ותיירותית. לאמירייטס יש פריסה רחבה של יעדים באסיה, לרבות בהודו, סין ויפן, אשר יאפשרו נגישות משופרת למוקדי עסקים מרכזיים. לתיירות הפנאי, אמירטס יכולה להציע נגישות נוחה ומהירה ליעדי טיול ונופש מרכזיים כגון תאילנד, הודו, וייטנאם, הפיליפינים והאיים המלדיביים. כל אלה, בטיסה מזרחה וללא צורך לעשות עיקוף דרך שדות האב אזוריים כגון איסטנבול ופרנקפורט אשר משרתים את ישראל כיום".

לדבריו, "חשיבות נוספת של כינון היחסים היא בפתיחת השוק הישראלי לתיירות נכנסת מנסיכויות המפרץ, ובכך התחלת מימוש הפוטנציאל של ישראל לתיירות עלייה לרגל מוסלמית, המכונה 'תיירות חלאל'. בישראל כמה מוקדי תיירות חשובים (לרבות ירושלים, חברון ועכו), זיקה חברתית ותרבותית לעולם האסלאם, ותשתיות תיירותית המותאמות היטב לתיירים אשר שפתם ערבית ומקפידים על חוקי האסלאם".

עוד כתבות

פגישת השר כ"ץ ויו"ר ההסתדרות בר־דוד. סיכמו להקים צוותים משותפים לגיבוש פתרונות / צילום: דוברות ההסתדרות

קיצוץ שכר השרים לא יספיק: הקורונה היא הזדמנות לתיקון המגזר הציבורי

הפחתת שכר של 10% לשרים ובכירים נוספים היא סמלית וחשובה אבל הגיע הזמן לטפל גם בבעיות העומק של המגזר הציבורי, בדיוק כפי שהבטיח שר האוצר ישראל כ"ץ ● האם הוא גם יקיים?

ג'ו ביידן ודונלד טראמפ / צילום: Associated Press

"טראמפ ינסה למכור תקווה, ביידן ינסה לשווק חמלה": מתכוננים לעימות הראשון בבחירות לנשיאות ארה"ב

העימות הנשיאותי הראשון בין טראמפ לביידן בפתח, ולשני הצדדים יש מטרה אחת: לא להפסיד ● ד״ר ישראל ויסמל-מנור מתארח בפודקאסט 'המדריך לטראמפיסט' ומסביר על המפגש הטלוויזיוני שיכול להכריע קמפיינים ● האזינו

לשכת התעסוקה בתל אביב / צילום: כדיה לוי, גלובס

הלמ"ס: מספר מחוסרי העבודה ערב הסגר הגיע לקרוב לחצי מיליון

הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מפרסמת היום את נתוני סקר כוח האדם לחודש אוגוסט, שחלקם פורסמו כבר לפני שבועיים ● מספר הלא משתתפים בכוח העבודה שהפסיקו לעבוד בגלל פיטורים או סגירת מקום העבודה ממרץ ירד באוגוסט לכ-62 אלף, לעומת כ-75 אלף בחודש הקודם

מתוך האתר של חברת כנפי משק / צילום: צילום מסך

"שומרי הסף כשלו ובמשך 15 שנה לא גילו כי דוחותיה של כנפי משק מפוברקים"

כך כתב הנאמן הזמני עו"ד שאול קוטלר בדוח שהגיש לבית המשפט המחוזי בתל אביב ● חברת התיירות הקיבוצית חשודה באי-סדרים בהיקף של עשרות מיליוני שקלים ● הנאמן המליץ לתת צו לפירוק החברה ולמנות נאמן להליכי חדלות הפרעון

בניין בורסת נאסד”ק, ניו יורק. תנאי האשראי של החברות הגדולות טובים מתמיד   / צילום: Eduardo Munoz, רויטרס

רוכבת על ההייפ: מניית החברה שנסקה ב-3,100% על רקע כניסתה לשוק הרכב החשמלי

מניית הפני סטוק של חברת SPI Energy, המספקת פיתרונות פוטו-וולטאים, מזנקת בחדות על רקע כוונתה לתכנן ולפתח פתרונות חשמליים ופתרונות טעינה לרכבים חשמליים

ועדת הכספים בראשות משה גפני, היום / צילום: דוברות ועדת הכספים

ועדת הכספים אישרה את התקציב ההמשכי העומד על 11 מיליארד שקל

התקציב לשנת 2020 יעמוד על 410.8 מיליארד שקל ● חברי הליכוד בוועדת כספים כעסו על כך שכל הכספים הקואליציוניים של המפלגה הוזרמו לטובת מטרות הבית היהודי

מעבדת שבבים בסין / צילום: רויטרס

30 שנה של דעיכה: ארה"ב איבדה את מעמדה בתחום ייצור השבבים. איך זה משפיע עליה?

בחברת הייעוץ BCG מציגים את מצבה העגום של ארה"ב בתחום, אך סבורים כי ניתן לשקם אותו ● ההצעה: תמריצים בהיקף של 50 מיליארד דולר, בניית 19 מפעלים ויצירת 70 אלף משרות

אדוארדו אלשטיין   / צילום: כפיר זיו

יום הכיפורים של אלשטיין? מחזיקי האג"ח של אי.די.בי החליטו על מימוש הנכסים המשועבדים לטובתם

מדובר במרבית נכסיה של אי.די.בי, כך שאובדנם יביא לקריסת השקעתו של אלשטיין בקבוצה, בסך 3 מיליארד שקל

סניף של סופר פארם / צילום: בר אל, גלובס

גם כשמותר זה לא משתלם: סופר-פארם ו-Be סוגרות חנויות לתקופת הסגר בשל חוסר כדאיות

סופר פארם סוגרת 14 סניפים לתקופת הסגר ומסיבה אותם לליקוט עבור האונליין במיקומים בהם נפגעה התנועה בשל מגבלות הקורונה ובראשם קניונים ● גם המתחרה Be סוגרת שלוש חנויות לתקופת הסגר

בני גנץ / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

ראשי ישיבת ההסדר החרדית הקרבית לגנץ: "מבקשים לקחת חלק בדיוני חוק הגיוס"

ראשי ישיבת בצוותא, שנותנת מענה לחרדים שמעוניינים להתגייס, שלחו מכתב לשר הביטחון, שבו ביקשו להשתתף בגיבוש מתווה חוק הגיוס החדש

עלייה למטוס ארקיע / צילום: איל יצהר, גלובס

אחרי חצי שנה - ארקיע חוזרת לטוס

החברה תפעיל טיסות בינלאומיות לרודוס, כרתים ובלגראד החל מה-2 באוקטובר ולאילת החל מה-11 באוקטובר ● 550 העובדים שהוצאו לחל"ת יחזרו בהדרגה לעבודה כאשר לפי הסכם שנחתם לאחרונה כ-130 מהם יעזבו

לירן אבישר-בן חורין / צילום: רפי קוץ, גלובס

ישראל תעמוד בראש קבוצת רגולטורים לתקשורת במדינות הים התיכון

ישראל תעמוד בראשות קבוצת EMERG בשנת 2022 ותהיה סגנית יו"ר ב-2021 ● הקבוצה מהווה רשת קשר ופעילות משותפת לכלל רשויות הרגולציה בתחומי התקשורת

נעלי נייקי / צילום: Shuttertstock

נייקי מתאוששת מהקורונה בזכות המכירות ברשת

הכנסותיה של ענקית בגדי הספורט אמנם ירדו ב-1% לעומת הרבעון המקביל, אך המכירות הדיגיטליות זינקו ב-82% ● הרווח לפני מס הסתכם ב-1.52 מיליארד דולר - כמעט פי שניים מציפיות האנליסטים

החדר הנקי שבו מייצרים את השתל של V-Wave   / צילום: ארז רוזנפלד

V-Wave השלימה גיוס של 98 מיליון דולר מקבוצת משקיעים מובילים בתחום הביומד

החברה פיתחה דלף (שאנט) לבבי לטיפול באי ספיקת לב ולחץ דם ריאתי ● המוצר כבר נמצא בניסוי קליני מתקדם ולהערכת החברה הכסף שגויס יספיק עד לקבלת אישור FDA לשימוש במוצר

עודד פורר / צילום: שלומי יוסף

הצעת חוק חדשה בכנסת: ביטקוין יוכר כמטבע ולא כנכס לצורכי מיסוי

ארבעה חברי כנסת מסיעת ישראל ביתנו הגישו הצעת חוק פרטית, שמבקשת לתקן את המיסוי של פעילות במטבעות דיגיטליים מבוזרים, כך שמכירת ביטקוין לא תחויב במס רווח הון בשיעור של 25%

מדד דופק התעסוקה של "גלובס"

שוב: מעל לחצי מיליון ישראלים נמצאים בחל"ת

המספרים של שוק התעסוקה בישראל מבלבלים, שלושה גופים רשמיים מפרסמים נתונים שונים, הפערים גדולים ובלתי מוסברים • "גלובס" מנסה לפזר את הערפל באמצעות מדד יומי חדש לבחינת "הדופק של שוק התעסוקה

מעבר גבול טאבה / צילום: שלומי יוסף

בג"ץ דחה את העתירה לפתיחת מעבר הגבול טאבה

הנימוק של בג"ץ לדחיית העתירה: הגידול הדרמטי בנתוני התחלואה בישראל "גידול שהביא להטלת הגבלות משמעותיות על חיי אזרחים בניסיון לצמצם את התפשטות המגיפה"

אלון מאסק / צילום: Aly Song, רויטרס

אלון מאסק מבטיח: נפחית את עלויות הסוללות ונמכור רכבים ב-25 אלף דולר

באסיפה של בעלי מניות שהתקיימה במעין "דרייב אין" במפעל החברה, המשקיעים ציפו למחיר נמוך יותר של הרכב החשמלי ● המחיר הממוצע של דגם 3 של טסלה עמד על 50 אלף דולר. מאסק: היכולת להוריד את המחיר תגיע מירידה בעלות היצור של הסוללות

זירת המסחר בוול סטריט / צילום: Lucas Jackson , רויטרס

'ימים נוראים' בוול סטריט: הנאסד"ק צנח ב-3%, הדאו ג'ונס ב-2%

החששות של המשקיעים חזרו לקדמת הבמה בעוד מדד הפחד קפץ ● בורסות אירופה ננעלו בעליות למרות העלייה בתחלואה וחולשה בנתוני המאקרו בספטמבר ● הנפט (WTI) טיפס מעל 40 דולר לחבית ● נייקי זינקה לאחר הדוחות; טסלה איבדה גובה על רקע האכזבה מ"יום הסוללה"

זירת המסחר בוול סטריט, ה־20 במרץ / צילום: Lucas Jackson , רויטרס

5 סיבות להתאוששות המהירה של שוקי המניות ממשבר הקורונה

המדדים המובילים בבורסה האמריקאית אמנם חוו ירידות השבוע, אך המגמה הכללית אחרי קריסת השווקים כתוצאה מהמגפה היא עדיין של זינוק בעלייה ● הכוחות שעומדים מאחורי הקריסה וההבראה המהירות ביותר אי פעם כוללים תקוות כלכליות, דומיננטיות של חברות הטק ומינופים בעסקאות מסוכנות