גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

קיצור הטיסה לדרום אמריקה והפוטנציאל החקלאי: האינטרס העסקי הברור ביחסים עם סודאן

הסכם שלום עם סודאן יבליט את השינוי ביחס לישראל במזרח התיכון ● לסודאן יאפשרו יחסים עם ישראל קפיצה כלכלית משמעותית, לאחר שישחררו אותה מרשימת המדינות התומכות בטרור

עבד אל פתאח בורהאן, מנהיג סודאן (משמאל) עם נשיא איחוד האמירויות בן זאיד  / צילום: Mohamed Al Hammadi/Ministry of Presidential Affair, Associated Press
עבד אל פתאח בורהאן, מנהיג סודאן (משמאל) עם נשיא איחוד האמירויות בן זאיד / צילום: Mohamed Al Hammadi/Ministry of Presidential Affair, Associated Press

ידיעה זו פורסמה במקור באוגוסט 2020, אנחנו מפרסמים אותה מחדש עם עדכונים קלים לאור ההודעה על כינון יחסים בין ישראל לסודאן והוצאתה של סודאן מרשימת המדינות התומכות בטרור

הסכם שלום עם סודאן יהיה צעד נוסף קדימה בבחינת שינוי מעמדה של ישראל באזור המזרח התיכון. בעוד היחסים עם איחוד האמירויות היו ידועים לכול זה 20 שנה, סודאן היא מדינה שנמצאה מאז 1993 (ועד הוצאתה היום) ברשימת המדינות הנותנות מחסה לטרור, רשימה פורמלית של מחלקת המדינה האמריקאית.

הימצאותה של סודאן ברשימה חסמה כמעט לחלוטין את התפתחותה הכלכלית, ושחרור משם יעניק לסודאנים קפיצה כלכלית משמעותית. סודאן הוכנסה לרשימה המפוקפקת כיוון ששימשה מקום מגוריו של מנהיג אל-קאעידה אוסאמה בן לאדן, בין השנים 1991-1993, ותמכה כספית וארגונית בחמאס, בחיזבאללה ובג'יהאד האסלאמי.

המדינה השלישית בגודלה באפריקה, עם 44 מיליון איש, שכמעט כל אוכלוסייתה מוסלמית ודוברת ערבית, עשויה להיות הבאה בתור בהיפתחה כלפי ישראל ולייצר מומנטום מרשים מאוד באזור כולו. אולם מומחים מטילים ספק בכך שהעם הסודאני יסתגל ליחסים עם ישראל באותה מהירות והמורכבויות הפוליטיות במדינה עשויות לעכב את הקשר.

כך למשל, סיפור הדחת דובר משרד החוץ הסודאני, חיידר בדווי סאדק, אחרי שאמר באוגוסט כי בסודאן "מצפים לחתום על הסכם שלום עם ישראל. הצעד של האמירויות משרטט את המסלול לשאר מדינות ערב" . שר החוץ הסודאני עומר קמר א-דין פרסם הבהרה שלפיה משרד החוץ הסודאני כלל לא דן בקשרים עם ישראל, אולם גם זה לא מדויק. שהרי פקידים בכירים בממשל מדליפים לעיתונות הגלובלית שבחודשים האחרונים מתנהלות שיחות בין גורמים בסודאן ובישראל, בתיווך מצרים, איחוד האמירויות וארה"ב.

"אסם התבואה של אפריקה"

ד"ר חיים קורן מהמרכז הבינתחומי בהרצליה ומי שהיה שגריר ישראל הראשון במדינת דרום-סודאן וגם שגריר ישראל למצרים עד 2016 אומר ל"גלובס" שהוויכוח בין דובר משרד החוץ לבין שר החוץ על מהות הקשרים השקטים עם ישראל אינו מפתיע. להיפך, מדובר באירוע שגרתי בצמרת השלטון המפולגת של סודאן.

"זה קורה שם הרבה, יש מהומה בתוך ממשלת סודאן. צד אחד מנצל את הצד השני, אלה מנהלים מאבקי כוח, ואחרים לא מדווחים לעמיתיהם על מהלכים. אני לא מופתע שדובר משרד החוץ אמר דבר אחד, ושר החוץ הכחיש".

על הפוטנציאל העסקי ביחסים בין שתי המדינות אומר קורן: "ישראלים יכולים להתעניין שם בנושא של פיתוח תשתיות והסודאנים מצפים לכך, אם כי הדרך לפרויקטים גדולים עדיין רחוקה. הדבר המעניין הוא שאם נפתח יחסים עם סודאן, חברות התעופה יוכלו לקצר את זמן הטיסה בין ישראל לאמריקה הדרומית, בכשעתיים, כיוון שניתן יהיה לחלוף מעל שמי סודאן.

"צריך לשים לב שהאוכלוסייה הסודאנית צעירה מאוד. 50% מהם בני פחות מ-30. יש שם 44 מיליון איש, הנמצאים תחת משטר המדכא זכויות אדם, אך יש להם גישה לרשתות חברתיות. אין אצלם חופש ביטוי או עיתונות מתפקדת, אבל הם מאוד מעורים, ורבים דוברי אנגלית. יש שם פן אזרחי הדוחף לכיוון דמוקרטיה והקלות על חירויות האזרח. לדוגמה המהלך הגדול היה ביטול ברית המילה לנשים, אחרי מאבק אזרחי ממושך. ובכל זאת, יש מפגינים שהצליחו להפיל את באשיר, שהיה דיקטטור רב עוצמה".

מה הפוטנציאל הכלכלי מול סודאן?
"סודאן נתפסת כאסם התבואה של אפריקה. יש שם קרקע פורה מאוד, עם גידולי כותנה ודגנים. באזור התמזגות הנילוס הכחול והנילוס הלבן, ליד העיר ח'רטום, יש גידולי בקר וחקלאות עם קרקע ביצתית טובה. סעודיה מתייחסת אליהם כמדינת הביטחון התזונתי של הסעודים. אז למומחים חקלאיים, מומחי מים, וטכנולוגיות חקלאות ישראלית, יש הרבה מה לעשות שם. לגבי טכנולוגיה של תוכנות, ותשתיות, עדיין מוקדם, כי סודאן צריכה להתפתח".

ותיירות?
"החופים של סודאן לאורך הים האדום הם מן היפים בעולם, וכולם נחשפו לסיפורים על מועדוני הצלילה, ששימשו חסות למוסד להברחת אתיופים. מאוד יפה שם, אבל זה לא דובאי, אין בתי מלון מפוארים. מדובר במדינה ענייה. אתרי הצלילה מדהימים, ישראלים מיטיבי לכת יידעו להעריך את המקום, אבל זה לא מתאים לתיירות רגילה, כרגע.
"מבחינה עסקית יקח קצת זמן לפתח שם יחסים. אמנם יש פוטנציאל, אבל באפריקה, תמיד נמצא ברקע הנושא של השוחד, וזה דבר בעייתי למי שרוצה לעשות עסקים בצורה עניינית".

"הדרך ללב וושינגטון עוברת בירושלים"

בפברואר 2020 ביקר נתניהו באוגנדה. במהלך שהייתו הקצרה שם, הגיע לשם מנהיגה של סודאן, עבד אל-פתאח בורהאן, ונועד עימו. הביקור הוסתר מחברי ממשלתו של בורהאן והוא ספג על כך ביקורת רבה ואף גינויים ממנהיגים דתיים. באותה פגישה סיכמו נתניהו ובורהאן "להתחיל שיתוף פעולה שיוביל לנורמליזציה של היחסים".

ד"ר קורן מספר ל"גלובס" שידוע כי הסודאנים מעוניינים מאוד בנורמליזציה ושיתופי פעולה עם ישראל. "מזכיר המדינה מייק פומפאו הבהיר להם שהדרך שלהם להגיע ללב של וושינגטון צריכה לעבור דרך ירושלים. הוא התנה כל התקדמות של סודאן אל מול הממשל האמריקאי, בכך שייפגשו עם נתניהו", אומר קורן.

העניין הראשי עבור הסודאנים הוא הסרה מרשימת המדינות תומכות הטרור. "הם לא באים מאהבת ישראל, אלא מן הצרכים שלהם לצאת מן המצב הכלכלי. בורהאן, שנפגש עם נתניהו בפברואר, הוא כיום הגנרל המוביל את המדינה, והוא כלכלן בינלאומי ובעל גישות קומוניסטיות וכיום הוא ראש מועצה זמנית שלטת הנמצאת בתקופת מעבר עד לקיומן של בחירות ב-2022. בתוך צמרת השלטון קיימות אי-הסכמות עמוקות, והוא סוחב את העגלה".

אז יש מחלוקות בנוגע לישראל?
"למרות הרעש והצלצולים, אני חושב שביחס לישראל אין הרבה מחלוקת. הסודאנים נקטו כמה צעדים כדי להפסיק להיות מדינה בת-חסות של איראן. בדחיפה של ערב הסעודית. הם זזו לכיוון אחר והם רוצים ללכת עם הטובים ולקבל הקלות כלכליות".

האם יש להם שנאה מושרשת ליהודים, ישראלים?
"דווקא לא. בעבר סודאן הייתה עמוק בתוך הפאן-ערביות, אך מאז שמצרים שינתה את היחס כלפי ישראל, הם, כזכור, איפשרו את עליית משה, האתיופים שהגיעו לישראל. על הדרכונים הזרים של הסודאנים כתוב 'מותר לבקר בכל העולם, חוץ מישראל', אבל הם עם חכם והם מבינים כיום שהעולם משתנה. יש שם אליטה וידע נרחב לשפה האנגלית. בעיקר בצפון המדינה. אוניברסיטת ח'רטום שבעבר נחשבה לטובה באפריקה".

עשרות אלפי סודאנים חיו בישראל ועדיין חיים פה כעובדים זרים.
"נכון, וזה דבר מדהים, כי הסודאנים שהיו בארץ וחזרו לסודאן, קלטו פה עברית, אבל מי שמכיר את הקהילייה הסודאנית פה יודע שרבים מהם דוברי אנגלית (מעבר לערבית שפתם), ויודעים להסתדר היטב. והיו להם שנים יפות בישראל, הרוויחו כסף לא רע. אני קורא את השיח ברשתות החברתיות. בערך 12 אלף איש שחזרו לסודאן, ומספרים שם דברים טובים עלינו". 

אז אתה אומר שלישראל נוצרו אלפי "שגרירים קטנים" המדברים עלינו דברים טובים בסודאן בשל השנים ששהו כאן כעובדים זרים?
"כן, בדיוק כך. בסך הכול במשך השנים חיו בישראל כ-40 אלף סודאנים, רבים מהם חזרו לשם. יש אלפי סודאנים המדברים עברית. אחד מהם חוזר מפה ומספר לחבריו 'אני חילקתי מגבות בבית מלון בים המלח והרווחתי הרבה'. החוויה שלהם בישראל הייתה בסופו של דבר חיובית, חלקם באו לסיבוב שני, להרוויח עוד כסף. בניגוד למה שסופר כאשר הם חזרו לסודאן, לא הייתה שום רדיפה נגדם וזאת על אף שלכולם כתוב בדרכונים 'מותר לבקר בכל העולם, חוץ מישראל'. אף אחד לא אכף את החוק הזה ולא העניש אותם. והם למדו שישראל היא כלכלה מפותחת וחשובה, הם מספרים על כך לסודאנים אחרים והיחס כלפי ישראל השתנה". 

עוד כתבות

לוטרה. דגי בריכות הנוי חוסלו כמעט לחלוטין / צילום: Shutterstock

קרבות על טריטוריה, פלישות וחיסולים: משפחות הפשע של סינגפור הן בכלל לוטרות

הסגרים שהונהגו בקורונה נתנו לבעלי חיים רבים הזדמנות להשתלט על שטחים אורבניים ● בתום המגפה הם נדחקו בחזרה לשיפולי הערים, אבל לא הלוטרות בסינגפור: אלה עושות שם שמות אפילו על חשבון קרוקודילים

מייסדי קוואק: אלון לב, רן רומנו, ליאור פנסו ויובל פרנבך / צילום: QWAK

ארבעת היזמים יוצאי ענקיות הייטק שזיהו את החולשות של הארגונים הגדולים במשק

קוואק הוקמה במטרה לספק פתרון מקצה לקצה לחברות בהטמעה, בתפעול ובניהול יישומי בינה מלאכותית, ועוזרת לחברות ליישם מודלים של למידת מכונה ● בקוואק לא מסונוורים מטרנד ה-AI:" גם אם אנחנו על הגל, חייבים להיות קשובים לשוק"

רס''ן דור זימל ז''ל / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: מת מפצעיו רס"ן במיל' דור זימל, שנפצע מכטב"ם הנפץ בצפון

דור זימל שנפצע אנושות מהתפוצצות הכטב"ם בערב אל-עראמשה מת מפצעיו ● ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס למבוי הסתום בסוגית העסקה לשחרור חטופים ● השר בני גנץ תקף את השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר והתייחס בדבריו לציוץ שלו שלשום ● חיל האוויר תקף יעדי טרור של חיזבאללה, מחבל חוסל ומבנים צבאיים הושמדו ● הקונגרס אישר חבילת סיוע של מיליארדי דולרים לישראל, גלנט בירך ● עדכונים שוטפים

ח''כ משה ארבל, מפלגת ש''ס / צילום: איל יצהר

"מוכרחים להבין את גודל השעה": ראיון חג עם השר הכי לא שגרתי שיש

שר הפנים משה ארבל מכוון אצבע מאשימה לבג"ץ שיצר תגובת נגד בציבור החרדי לשאלת הגיוס ● בענייני התכנון, הוא מגלה שהוא הודף לחצים להתערבות ומאשים את שרי הליכוד באינטרסים צרים ● את הפועלים הפלסטינים, הוא אומר, צריך להחזיר, "אין שאלה בכלל" ● ולמה הוא משוכנע שזה הזמן להעלות ארנונה

פרופ' יוג'ין קנדל / צילום: מיכה לובטון

הוא היה אחד האנשים הקרובים לנתניהו, היום הוא חושף: "לא הייתי מחזיק במשרד שלו חודש"

יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה לשעבר, יוג'ין קנדל, בטוח: "אם ישראל לא תשנה כיוון בהקדם, הכלכלה תקרוס, והמדינה עמה" ● לדבריו, כדי שנבואת הזעם לא תתממש צריך להקים ממשלה שתנהל סיכונים לטווח הארוך בכל תחומי חיינו ● הוא לא פוסל אפשרות להיות שר האוצר הבא, אבל "לא כזה שתפקידו העיקרי הוא לחלק הטבות" ● האזינו

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כאב הראש החדש של האחים אמיר בשופרסל

‎בבקשה לתובענה ייצוגית, נטען כי האחים אמיר ביקשו לרכוש את השליטה בשופרסל באופן שיפטור אותם מלשלם לציבור את מלא פרמיית השליטה, כדי לא להיקלע לתחרות על השליטה בחברה ● התובעים מעריכים את הנזק בסכום הנע בין 232-146 מיליון שקלים

ראש אמ''ן אהרון חליווה

מבריק ויהיר, כריזמטי ונהנתן: הכירו את אהרון חליוה, האלוף השנוי במחלוקת שפרש היום

מבריק, כריזמטי, האיש הכי מקושר במטכ"ל, רוקסטאר, ומנגד נהנתן, יהיר ויש שיאמרו בוטה • ראש אמ"ן, שהודיע היום על פרישה מצה"ל, מיהר לקחת אחריות על הכישלון, אבל מאז, עלו עוד ועוד סימני שאלה סביב התנהלותו ● נראה שגם הוא - שיודע להתנהל מול התקשורת "אפילו יותר מדובר צה"ל" - לא צפה את עוצמות המתקפה ולא מפסיק למשוך אליו אש

היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

בג"ץ הגיוס: היועמ"שית אישרה ייצוג נפרד לממשלה בשל פערי העמדות

הממשלה תקבל ייצוג נפרד בבג"ץ הגיוס שיתקיים ביוני בהרכב מורחב של תשעה שופטים ● הסיבה: הפערים הגדולים בין עמדת הממשלה לבין עמדת היועמ"שית בהרב-מיארה ● הממשלה צפויה לשכור עו"ד פרטי 

טסלה 3 / צילום: יח''צ

טסלה מורידה את מחירי הדגמים בישראל. כמה הם יעלו?

כחלק ממהלך גלובלי של החברה, שהחל בסוף השבוע בארצות הברית, טסלה מוזילה את המחירים של דגמי טסלה 3 וטסלה S ● במקביל, סימנים ראשונים לכך שהקיצוץ הגלובלי בכוח האדם עליו הכריזה טסלה החודש, מגיע גם לישראל

הבורסה בפרנקפורט, גרמניה / צילום: Shutterstock

ירוק באירופה; מדד הדאקס מוסיף 0.8%

נעילה מעורבת באסיה, מדד ההנג סנג זינק בכ-1.9% ● המסחר בוול סטריט ננעל אמש בירוק, הנאסד"ק טיפס בכ-1.1% ● עליות במחירי הנפט ● הביטקוין עומד על כ-66.5 אלף דולר למטבע ● מחיר הזהב נחלש בכ-1.5%

נתב''ג בליל התקיפה האיראנית. השמיים נסגרו במפתיע / צילום: Reuters, Nir Keidar

הטיפים והטריקים: איך לקנות ביטוח נסיעות לחו"ל?

עשרות אלפי ישראלים נותרו ללא טיסות אחרי ששורת חברות הודיעו על ביטול הטיסות לארץ וממנה ● האם הכיסוי לביטול נסיעה שמציעות חברות הביטוח יבטיח לכם פיצוי? מה קורה אם גויסתם למילואים? וגם: מתי כדאי לרכוש את הביטוח והטיפ שיחסוך לכם מאות שקלים בהשכרת רכב בחו"ל

בעולם מתפעלים מישראל: "הראתה שהיא יכולה לתקוף מתי שהיא רוצה"

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: בוושינגטון פוסט מתפעלים מהמתקפה שמיוחסת לישראל באיראן, ובאיראן מנסים להקטין את האפקט שלה וגם: אייפ"ק פותח בקמפיין נגד פוליטיקאים אנטי-ישראלים בבחירות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם 

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה ירוקה בתל אביב: מדד ת"א בנקים 5 זינק בכ-4%

מדד ת"א 35 קפץ ב-1.1% ות"א 90 הוסיף לערכו כ-1.4% ● הדולר חצה רף של 3.8 שקלים ונחלש חזרה בסוף השבוע ● S&P הודיעו על הורדת הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● הסיכויים להפחתת ריבית בישראל וארה"ב הולכים ומתרחקים ● בעוד שבישראל יתקיים שבוע מסחר מקוצר לרגל החג, בוול סטריט יפרסמו דוחות כמה מענקיות הטכנולוגיה המשתייכות לשבע המופלאות

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם  ד''ר עדית זכאי–אור / צילום: באדיבות ראוניברסיטת ייכמן

"חתרתי בים בזמן שהבנים שלי בחזית. לא צריך להתבייש במקומות שטוב לנו"

שיחה עם ד"ר עדית זכאי–אור, מנכ"לית מרכז מיטיב לפסיכולוגיה חיובית באוניברסיטת רייכמן ● על איך עצב ושמחה יכולים להשתלב זה בזה, כיצד להחזיק תקווה בזמן משבר והקשר בין חשיבה חיובית לתקיפה האיראנית • האזינו 

ראש אמ''ן, אלוף אהרון חליוה / צילום: דובר צה''ל

ראש אמ"ן האלוף אהרון חליוה הודיע על פרישה מצה״ל

חליוה הודיע היום על פרישה, חצי שנה אחרי המחדל המודיעיני העמוק של ה-7 באוקטובר ● במכתב שחיבר לרמטכ"ל, כתב כי "אגף המודיעין בפיקודי לא עמד במשימה עליה אנו אמונים. לעד אשא עימי את הכאב האיום של המלחמה"

איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו? / עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

לאמיצים בלבד: איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו

המתיחות בין איראן לישראל הביאה את מדדי הפחד בארץ ובחו"ל להיסחר סביב שיא של חמישה חודשים ● ממה מורכבים מדד הפחד הישראלי והאמריקאי? איך משקיעים בהם? ואיזה פרדוקס גלום בתוכם? ● גלובס עושה סדר

ג'ו ביידן ובנימין נתניהו / צילום: צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

היחסים עם ישראל ישתנו ללא היכר? ארה"ב צפויה לאמץ צעד דרמטי ואלה המשמעויות

בית הנבחרים האמריקאי אישר אתמול סיוע צבאי עצום ממדים לישראל, אך במקביל ארה"ב עשויה גם להעניש את ישראל ● ההחלה הממשמשת ובאה של 'חוק לייהי' על פעולות צבאיות של ישראל נגד אוכלוסייה פלסטינית שקולה כנגד הפחתה של דירוג האשראי המוסרי ● בינואר, הסנאט דחה את עצם הרעיון להעמיד את ישראל למבחן זכויות אדם ● עכשיו היא עומדת להיענש על פגיעה בהן

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / חומרים: אתרי החברות, Shutterstock

תוספים וטריקים: כך קונים ברשת חכם ובזול

היקף הרכישות של ישראלים באונליין נמצא בעלייה מתמדת, אבל רבים לא מכירים את הכלים שמאפשרים לחסוך בתשלום ● מתוספים שמשתלם להתקין בדפדפן ועד שיחה עם צ'אטבוט

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

נוסעת באל על הגישה בקשה לתביעה ייצוגית על מושב שלא ניתן להטייה. מה נקבע?

חברה שניהלה שנים תביעה על מיליונים נגד יס, הגישו סיכומים באורך חריג. השופטת קבעה כי התביעה תוכרע בלעדיהם ● גבר סירב לבדיקת אבהות כדי להתחמק ממזונות, האשה פנתה לביהמ"ש ● אושרה תביעה יצוגית נגד אל על

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי