סחר חופשי | בלעדי

ישראל בדרך להסכם סחר עם דרום קוריאה: זה מה שיקרה למחירי כלי הרכב שלכם

ההסכם, שנידון כבר מספר שנים, עשוי להיחתם בתוך שבועות ספורים בזכות ההסכם בין ישראל לאיחוד האמירויות • ההסכם יביא, בין השאר, לביטול המכס בגובה 7% על מכוניות מתוצרת דרום קוריאה ועל מכוניות חשמליות של יצרנים מערביים עם סוללות מתוצרת דרום קוריאה

אלפי ג'יפים חדשים של יונדאי במגרש בדרום קוריאה / צילום: Ahn Young-joon, Associated Press
אלפי ג'יפים חדשים של יונדאי במגרש בדרום קוריאה / צילום: Ahn Young-joon, Associated Press

הסכם הסחר החופשי בין ישראל לדרום קוריאה נמצא בשלבי סיום סופיים ועשוי להיחתם בתוך שבועות בודדים. הדיונים על הסכם בין המדינות נמשכים כבר מזה מספר שנים והחתימה עליו התעכבה עד כה ככל הנראה בשל שיקולים פוליטיים.

אולם לאחרונה קיבל ההסכם "אור ירוק" סופי מהצד הקוריאני, בין השאר בעקבות חתימת ישראל עם הסכם שיתוף הפעולה עם איחוד האמירויות ש"הכשיר" את ההסכם מבחינת יחסי החסר של קוריאה עם העולם הערבי.

אחד הענפים המרכזיים בישראל, שצפויים להרוויח משמעותית מחתימת ההסכם הוא ענף רכב, שייהנה מביטול המכס בגובה 7%. המס מוטל כיום הן מכוניות שמיוצרות בדרום קוריאה והן על מכוניות של יצרנים קוריאנים, שמיובאות ממפעלים של יצרנים קוריאנים באירופה אך מכילות יחס גבוה של רכיבים מתוצרת דרום קוריאה ולכן חבות במס.

יצוין כי כמעט כל מכונית חדשה שלישית, שנמכרת בישראל בשנים האחרונות, היא של יצרן דרום קוריאני. במחצית הראשונה של 2020 תפסו יונדאי מוטורס, וחברת הבת שלה קיה, נתח של כ-27% משוק הרכב הישראלי. בנוסף גם שברולט "ספארק" הקומפקטית מיוצרת בדרום קוריאה וכך גם אחד הדגמים של רנו.

הייבוא של כלי רכב וחלקיהם תופס כיום כמעט מחצית מכלל הייבוא מדרום קוריאה. על פי נתוני מכון הייצוא ב-2018 עמד היקף ייבוא הרכב וחלקיו מדרום קוריאה לישראל על כ-44% מכלל הייבוא ושוויו נאמד בכ-758 מיליון דולר לפני מסים.

עדיין לא ברור האם ובאיזה היקף יביא ההסכם להוזלת המחירים הרשמיים לצרכן של כלי רכב, שמיובאים מדרום קוריאה. בענף הרכב טוענים כי במקרים דומים בעבר יצרני הרכב עצמם נטו להעלות את המחירים ליבואנים כדי ליהנות בעצמם מהטבת המס. אולם בענף מעריכים כי המהלך בהחלט יגביר משמעותית את כושר התחרותיות של המותגים הקוריאנים ואת יכולתם להעניק הנחות "לא רשמיות", בעיקר לשוק המוסדי.

בשורה לא רק ליבואני הרכב הדרום קוריאני

לא רק יבואני הרכב הדרום קוריאניים עשויים ליהנות מהסכם הסחר. מכוניות חשמליות רבות בעולם משתמשות כיום בסוללות מתוצרת יצרנים דרום קוריאניים כמו LG CHEM ו-SK. אולם מכיוון שמחיר הסוללות הוא רכיב מפתח בעלות הכוללת של הרכב החשמלי, לעיתים עד כדי 60% מעלות הרכב, נדרשים יבואני מכוניות חשמליות בישראל לשלם מכס בגובה 7% על דגמי רכב חשמליים גם אם הם עצמם מיוצרים במדינות המקור שלהם. לפיכך ביטול המכס עשוי להעניק בטווח הבינוני דחיפה תחרותית לייבוא רכב חשמלי עם סוללות קוריאניות, בין השאר כלי רכב של קבוצת פולקסווגן, ג'נרל מוטורס, "טסלה" ואחרים.

בענף העריכו היום (ג') כי חתימת ההסכם עם דרום קוריאה תסלול את הדרך גם לחתימת הסכם סחר עם יפן, שגם הוא נידון מזה שנים רבות, ועוד לפני כן על חתימת הסכם סחר עם סין, שנמצא בשלבים מתקדמים. גם ההסכם עם סין, אם וכאשר ייחתם, עשוי להעניק דחיפה תחרותית דומה לייבוא רכב מסין וכלי רכב חשמליים עם סוללות מתוצרת סין

דובר משרד החוץ אמר בתגובה לפניית "גלובס" כי עדיין אין מועד סופי לחתימה אבל "הסכם הסחר החופשי עם דרום קוריאה נמצא בשלבים אחרונים של ניסוח ואנחנו מקווים שבתוך שבועות ספורים ניתן יהיה לחתום עליו". הוא הוסיף כי "שיחות מתקדמות בנושא אזור סחר חופשי מצויות גם עם סין ווייטנאם".