גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

130 שוטרים נדבקו בקורונה בהפגנות? גם פייק ניוז הוא מחלה מידבקת

יחד עם המגפה מתפשטות גם הידיעות הכוזבות • הפרכות חד משמעיות לא מנעו מנתון כוזב על שוטרים שנדבקו ממפגינים להפוך לשיחת היום בראשית השבוע • החקירה האינפו־דמיולוגית שערכנו חושפת את מסלולי ההדבקה ● מדעי הקורונה, פרויקט מיוחד

שוטרים בהפגנה בבלפור / צילום: Ariel Schalit, Associated Press
שוטרים בהפגנה בבלפור / צילום: Ariel Schalit, Associated Press

השמועה על 130 שוטרים שנדבקו בקורונה בבלפור המחישה השבוע בצלילות מבהילה כמה קשה לבלום הפצה מאורגנת של ידיעות כוזבות. מצד אחד - זה שקר מובהק. המשטרה ומשרד הבריאות הכחישו שנתון כזה קיים. ההפרכות לשקר הובאו בתקשורת הארצית. ובכלל, זה כזב ישן שנולד לפני חודש וחצי. מצד שני - כשהסיפור הממוחזר צף פתאום ברשת בבוקר יום ראשון, הוא נעשה תוך שעות ספורות לשיחת היום, ולמחרת הצמיח מוטציות משלו.

 

איך זה קרה? "המשרוקית" נעזרה במערכת קראודטנגל של פייסבוק, כלי שמנטר את התוכן הפומבי ברשת החברתית, כדי לשחזר את מסלולי ההדבקה העיקריים של השמועה. מצאנו התפרצות שיטתית ויזומה שבה רשת של מפיצים התגייסה ברגע מסוים לצרוב עובדה בתודעה, לפני שהתקשורת תספיק לתקן אותה.

130-שוטרים-נדבקו-בקורונה-בהפגנות

מוטציה ראשונית, מוקדי הדבקה ומפיצי-על

הגיבור המרכזי בסיפור הוא "מם" אחד ממקור לא ידוע, שלמיטב ידיעתנו צץ לראשונה בתחילת השבוע. מי שיצר אותו הדביק יחד שתי ידיעות שדיווחו כי מספר ידוע של שוטרים נדבקו בהפגנות, ועוד אחת שכלל לא נגעה לשוטרים. עמיתנו תני גולדשטיין ב"זמן ישראל" הראה השבוע שהכותרות האלה צמחו כמוטציה מהודעה של המשטרה ב-26 ביולי. העיתונאי עמית סגל כתב בטלגרם בשעה 17:25 כי לפי נציג המשטרה "130 שוטרים נדבקו בקורונה, לא ידוע לנו אם בפעילות לפיזור הפגנות ובאילו הפגנות". כעבור חצי שעה פורסם ציטוט מעוות באתר "ערוץ 7" שלפיו שהשוטרים נדבקו "במהלך ההפגנות". כמעט באותו זמן הופיע ב"מעריב" דיווח על 118 שוטרים ש"ככל הנראה" נדבקו באותה דרך. עורך "מעריב" דורון כהן הסביר אחר כך לגולדשטיין שהתוספת הייתה טעות, והידיעה הוסרה מהאתר.

אבל המם לא פורסם ביולי, אלא רק השבוע. אור ליום ראשון, 6 בספטמבר, בעקבות הפגנות השבת, פורסמו בתקשורת כמה הכחשות רשמיות של השמועה. רק אז - כמעט במקביל - השמועה הכוזבת עלתה מהאוב והתחילה לשטוף את הרשת. קצת אחרי שבע בבוקר התראיין ברדיו 103FM ראש ענף מבצעים של מחוז ירושלים, והבהיר למראיינים: "אני לא יודע להגיד כרגע בצורה אפידמיולוגית אם ההידבקויות בוצעו או נגרמו במהלך הפגנה". ב-08:14 פרסם בפייסבוק פרופיל בשם "אורגד גינזבורג" את הפוסט הפומבי הראשון שמצאנו שהכיל את שעטנז הכותרות השקרי. הוא זכה ליותר מ-450 שיתופים, רובם הגדול באותו היום.

בסביבות תשע, עוד הכחשה רשמית: ראש חטיבת שיטור באגף המבצעים במשטרה הבהירה לרזי ברקאי בגלי צה"ל שאין שום ידיעה כי מי מבין 170 השוטרים שנדבקו בישראל נדבק ממפגין. בעשר ורבע, פעילת הימין הידועה "רונית הביביסטית" פרסמה עוד עותק של המם בפייסבוק בצירוף הכותרת "מפיצי מחלות". הוא זכה כבר ליותר מ-850 שיתופים, כולל מיאיר נתניהו. לפני שיצאה שעה פורסמו עוד שני פוסטים דומים ששותפו מאות פעמים.

פוסטים אחרים צצו בהמשך היום, אבל אותם ארבעה "פוסטי-אב" הם מוקדי ההדבקה העיקריים שמצאנו. אלא שהם כשלעצמם לא מסוגלים להסביר איך שמועה ממוחזרת חדרה בתוך פחות מיממה למרכז השיח, עד שכלי תקשורת רציניים טרחו להפריך אותה. כדי להבין איך זה קרה צריך להמשיך בחקירה האפידמיולוגית.

לפרופילים שפרסמו את פוסטי האב שבדקנו יש במשותף כ-20 אלף עוקבים. החשיפה העצומה של המם נשענה על קומץ משתמשים שאפשר לכנות "מפיצי-על": פרופילים שדואגים להפיץ אותו במוקדים גדולים של חשיפה פוטנציאלית. בעוד שגולשים מהשורה שיתפו את הפוסטים בפרופיל הפרטי, מפיצי-העל הדביקו אותם באופן שיטתי בעשרות קבוצות ודפים המזוהים עם הימין, הליכוד ונתניהו. לדוגמה, חצי שעה אחרי הפרסום של "אורגד גינזבורג", פרופיל בשם "רזי כהן" שיתף אותו תוך שתי דקות בחמש קבוצות כאלה. בין 13:20 ל-13:21 הוא שותף בשש קבוצות ודפים על ידי הפרופיל "בועז נחום". גם הפוסט של רונית הביביסטית שותף בתוך שלוש דקות בלבד בין 13:47 ל-13:50 בשמונה קבוצות שונות על ידי הפרופיל "משה לוי".

שני פוסטי-האב הנותרים , שהניבו הרבה פחות שיתופים, הפכו למוקדי הדבקה גדולים יותר. "אבי אביב", שהפוסט שלו זכה במישרין לכ-270 שיתופים, הדביק אותו בעצמו 56 פעמים בקבוצות ודפי ימין. הוא התחיל ב-11:13, ותוך רבע שעה כבר השלים 27 שיתופים. הפוסט בעמוד "Right News" ששותף כ-170 פעמים זכה יום למחרת להפצת-על מרשימה, כאשר הפרופיל "ליהי פרץ" שיתף אותו ב-26 קבוצות ודפים שונים, 24 מהם בתוך 9 דקות בלבד, בין השעה 7:36 ל-7:45.

מאות אלפים נחשפו בתוך שעות

כיוון שבכל קבוצה רשומים אלפי חברות וחברים, לפעמים רבבות, השיטה הזאת איפשרה למם להגיע לקהל עצום בזמן קצר מאוד. בשתים-עשרה בצוהריים פרסמו כמה עיתונאים הפרכה חד-משמעית: מנהל האגף לאפידמיולוגיה במשרד הבריאות, ד"ר אריק האס, כתב ליו"ר ועדת הקורונה יפעת שאשא-ביטון כי "עד ה-26 באוגוסט לא התגלה מקרה מאומת שמקור הדבקתו היה השתתפות בהפגנה". עד אז מאות אלפים נחשפו לסילוף, והוא הפך לנשק בידי מי שביקשו ללעוג לממצאים של משרד הבריאות.

אגב, כש"המשרוקית" פנתה למשטרה בבקשת תגובה ב-7 בספטמבר, התשובה הייתה כי נכון לאותו יום היו בישראל 148 שוטרים ושוטרות חולי קורונה מאומתים. גם לנו אמרו שאין מידע על קשר בין ההידבקות וההפגנות, ולא יכלו לומר אפילו כמה מהנדבקים הם מירושלים.

בדיקה במערכת קראודטנגל מלמדת שב-6 וב-7 בספטמבר, המם שבדקנו שותף לפחות 250 פעמים בקבוצות ובדפים פומביים, רובם מזוהים עם הימין. לפעמים הוא שותף בכמה עותקים. מצאנו 18 שיתופים בקבוצה "חברים שאוהבים את בנימין נתניהו‏ (הקבוצה הרשמית)" (53 אלף חברים), 21 שיתופים בקבוצה "חדשות הליכוד + בראשות נתניהו" (25 אלף חברים), ו-8 שיתופים בקבוצה "דווקא הליכוד ונתניהו בראש" (כמעט 30 אלף חברים). מפיצי-העל פקדו את כל הקבוצות האלה. זה קהל פוטנציאלי של 100-50 אלף איש (תלוי במידת החפיפה בין הקהלים), שחלקם קיבלו תוך יומיים 20 הזדמנויות להיחשף למם הכוזב, ואפילו יותר אם היו חברים בכמה קבוצות.

מיהם מפיצי-העל? שמא חלקם "פייקים" או "בוטים"? לא בדקנו. החקירה שלנו התמקדה לא בזהות המפיצים אלא במנגנון ההפצה.

העלילה הולכת ומשתבטת

כמו בהתפשטות של נגיפים, גם בהתפשטות של מידע נוצרות מוטציות חדשות. בארבע אחר הצוהריים, עדיין באותו יום ראשון, צצה פתאום גרסה חדשה של המם תחת הכותרת "מעודדים הדבקת קורונה". אל הכותרת המוכרת על 130 השוטרים שנדבקו בהפגנות נוסף ציטוט של שר החוץ גבי אשכנזי, שאמר שלא ייתן לפגוע בזכות להפגין בזמן הקורונה. מתחתיו הודבק גם ציוץ של בוגי יעלון שהצהיר כביכול ש"גם אם יידבקו מאות אלפי בני אדם", איש לא ימנע ממנו להפגין. הציוץ של יעלון היה מזויף. גם המם הזה זכה ללא מעט שיתופים, כולל בדפים ובקבוצות, אבל לא זיהינו סימנים מובהקים להפצה מאורגנת.

מוטציה פופולרית יותר באה למחרת בבוקר מעו"ד כנרת בראשי. בראשי הגדילה את סכום ההימור וכתבה: "150 שוטרים שאיבטחו בהפגנות בלפור נדבקו בקורונה, אבל יש 0 הדבקות בהפגנות בלפור. כשהלוגיקה התאבדה". פחות משעה אחר כך כבר נפוצו בפייסבוק צילומי מסך של הציוץ שביכו את מותה של הלוגיקה. אלה זכו בשעות הבאות למאות רבות שיתופים, ועשרות עותקים שלהם הודבקו בדפים ובקבוצות ימין. גם כאן לא מצאנו דפוס מובהק של מפיצי-על. אולי שמה של בראשי עשה את העבודה, ואולי בשלב הזה של ההתפשטות כבר לא היה צורך להתפרץ לדלת הפתוחה.

לקריאה נוספת:

דיווח ראשון בטלגרם של עמית סגל: "130 שוטרים נדבקו, לא ידוע אם בהפגנות"

דיווח בערוץ 7: "130 שוטרים נדבקו בהפגנות"

"כך נולד הספין שההפגנות תורמות להפצת המגפה", זמן ישראל

בדיקת הציוץ של כנרת בראשי על 150 שוטרים שנדבקו - שרשור של תומר נאור

עוד כתבות

צילומים: נועם מושקוביץ-דוברות הכנסת, אייל רדושיצקי, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כועסים על היציאה לפגרה, אבל הבעיה עמוקה מזה

הבנקים כביכול תחת אש, אבל לא צפויים לספוג ריקושטים כבדים ● פגרת הכנסת מעוררת ביקורת, אבל לא היא הבעיה ● והטעם לפגם בפרס על צילום העיתונות ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע כי שר הטרחה יוגבל לפי מדרגות מקסימליות, ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה, ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מרבי

קבוצת רוכבי אופניים עם טל ברודי. מימין: ריבה פרידמן בורוביק / צילום: דבורין תקשורת

מקבוצות אופניים ועד קבלת פנים בחזרה לבית: הארגון שמלווה מפונים במלחמה

מאז פרוץ המלחמה מלווה ארגון "הרוח הישראלית" אלפי משפחות של מפונים, ואף גייס תרומות בהיקף של 2.5 מיליון שקל ● מ"מ המנכ"לית, ריבה פרידמן בורוביק: "האתגר הגדול הוא שיקום הקהילות"

מישל וונטסוס, לשעבר מנכ''ל ביוג'ן / צילום: Quris

"ביוג'ן הייתה פסגת הקריירה שלי עד כה": המנכ"ל לשעבר מדבר על התוכניות לעתיד

מישל וונטסוס היה מנכ"ל ביוג'ן בתקופה שבה הייתה במוקד תשומת הלב בעקבות התרופה החדשנית שלה לאלצהיימר, אבל בסוף שילם בכיסאו על הכישלון שלה בשוק ● בראיון ל"גלובס", הוא מגיב על הביקורת שהושמעה נגדו, מספר אילו חברות מעניינות אותו עכשיו ומדבר על ההשקעה שלו בקיוריס הישראלית ● על המיזם החדש שהוא מקים בסינגפור, הוא עדיין לא מוכן לפרט

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

המומחה שמסביר: למה החליטו בעולם שרפיח היא הקו האדום

פלישת צה"ל לרפיח, בין המעוזים האחרונים של חמאס בעזה, עומדת בלב הדיון על עתיד המלחמה ● "העיר הפכה לסמל של המצוקה הפלסטינית והפליטות בעיני העולם", אומר ד"ר הראל חורב, מומחה לחברה הפלסטינית ● בראיון לגלובס הוא מסביר מדוע ישראל טועה בהתנהלותה ברפיח, מתייחס לפלונטר מול ארה"ב ומסביר מדוע חמאס ממשיך לסרב לעסקת חטופים

בנימין נתניהו ואריה דרעי / צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ

דרעי: "בג"ץ מתעמר בלומדי התורה, אות קין", גנץ: "בג"ץ פסק את המובן מאליו" | התגובות הפוליטיות על צו הביניים

הפוליטיקאים הגיבו על החלטת בג"ץ שקיבל את עמדת היועמ"שית ● גולדקנופף: "אות קלון וביזיון, ניאבק בכל דרך על זכותו של כל יהודי ללמוד תורה ולא נתפשר" ● דרעי: "מבין את הלוחמים שלא רוצים לשרת עכשיו בצבא" ● גנץ: "הגיעה העת שהממשלה תעשה את המובן מאליו"

מערכת ReDrone של אלביט / צילום: אלביט מערכות

הנקמה של פוטין בהודו, ומערכת יירוט הרחפנים החדשה של אלביט

אלביט הציגה ללקוחות אירופאיים את מערכת היירוט המתקדמת שלה, אלג'יריה מצאה מענה בסין מול עוצמת המל"טים מתוצרת ישראל, ארה"ב שמה את מבטחה בלייזר, והנקמה של פוטין בראש ממשלת הודו • השבוע בתעשיות הביטחוניות

צילום: ap, AP23024601572019_e5rllq

וול סטריט סגרה את הרבעון הראשון הטוב ביותר מאז 2019; מדד S&P 500 שבר שיא חדש

שיא חדש גם לדאו ג'ונס ● סיכום הרבעון הראשון באירופה: השווקים עלו בכ-7% ● בלומברג: "שוק הקקאו קורס", וולס פארגו: "עליית המחיר תגולגל אל הצרכנים" ● מייסד בורסת הקריפטו FTX נידון ל-25 שנות מאסר ● הצמיחה בארה"ב עמדה על 3.4%, יותר מהצפוי ● ג'יי.פי מורגן: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו" ● מחר "יום שישי הטוב" אין מסחר בוול סטריט ובמדינות רבות אחרות

ביתן של קבוצת צ'אנגן בתערוכת מכוניות בסין / צילום: ap, Ng Han Guan

קבוצת הרכב השלישית בגודלה בסין בדרך לישראל

משלחת בכירה של צ'אנגן (Changan) סינית נערכת לייצא לישראל, הכניסה של החברה לישראל היא חלק ממהלך ההתרחבות הגלובלית שעליו הכריזה השנה ● מרצדס E קלאס והקרוסאובר של פורד: הדגמים החשמליים שבדרך ● השבוע בענף הרכב

הפגנה הקוראת לשוויון בנטל. בלי נתונים מסולפים / צילום: שב״פ sha_b_p@

אותה אוזלת היד מאפשרת למגזר גדול לא לשאת בנטל וחונקת אותנו בפקקים

משבר הגיוס הוא משבר המטרו: שניהם יחד הוא אותו כישלון תשתיות ענק, של התחבורה המקרטעת פה ושל יסודות המדינה המתפוררים אחרי 76 שנותיה ● הסטטוס קוו מת. הגיע הזמן להיפרד מפתרונות הישראבלוף

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, דוברות הכנסת, שאטרסטוק

הדרך לאספקת הפגזים האמריקאיים לישראל עוברת בטורקיה

היחסים בין נשיא טורקיה, רג'פ ארדואן ונשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, מתהדקים למרות היחסים המעורערים שהיו בין השניים לאורך השנים ● מדיווח בלומברג, מתברר כי ארה"ב מנהלת מו"מ עם טורקיה לצורך רכישת פגזים וחומרי נפץ, שיאפשרו לה להאיץ את קצב הייצור שלה ולשלוח את חלקם לישראל

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים כי הטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

ועדות חקירה ממלכתיות תמיד הטילו אחריות אישית על ראש הממשלה?

עד כמה חריפה הביקורת שנמתחה על נתניהו בדוח מירון בהשוואה היסטורית? בדקנו ● המשרוקית של גלובס

סם בנקמן-פריד / צילום: ap, Bebeto Matthews

סם בנקמן-פריד, מייסד בורסת הקריפטו FTX, נידון ל-25 שנות מאסר

בנובמבר האחרון חבר מושבעים בארה"ב מצא את סם בנקמן-פריד אשם ● היום, השופט בתיק קבע כי הוא ירצה 25 שנות מאסר ● "אני הייתי המנכ"ל ולכן האחריות היא עלי", אמר בנקמן-פריד עם מתן גזר הדין

בנק ההשקעות ג'יי. פי מורגן / צילום: Reuters, Mike Segar

האסטרטג של הבנק הגדול בעולם: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו"

בבנק ג'יי פי מורגן שוב מזהירים מפני ירידות בשווקים, למרות שהתחזיות שלהם לא פוגעות כבר שנתיים וחצי ● האם הפעם התחזיות שלהם יתממשו? ומה הם ממליצים למשקיעים?

''התייצבות ושיפור, גם אם צנוע, ברוב הפרמטרים הפיננסיים של ההייטק הישראלי'' / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי שנה קשה, הרבעון הראשון של 2024 מראה מגמה חיובית בתעשיית הטק הישראלית

על פי נתונים חדשים מדוח ההייטק "Tech Review", ברבעון הראשון של 2024 חברות הסטארט-אפ הישראליות גייסו כ-1.6 מיליארד דולר ● מדובר בעלייה של כ-10% ביחס לרבעון הקודם וירידה של 10% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ● 38% מסך הסכום הכולל גוייס בחברות הסייבר

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Mosa'ab Elshamy), אתר החברה, שאטרסטוק

באפריקה הצעירים מנצחים, וביפן מייצרים חיתולים רק בשביל קשישים

בסנגל בוחרים נשיא חדש וצעיר, ובאירופה רוצים להפקיע את הריבית הרוסית ● בינתיים, סין נזכרת שהיא אינה רוצה בחורבן המערב, וארה"ב מנסה למנוע את מושחתי העולם מלהלבין בנדל"ן ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם 

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול

ניסאן X-TRAIL / צילום: יח''צ

המכונית של ניסן שמוכיחה: שוק הבנזין עדיין חי ובועט

ניסאן X-TRAIL, הטורבו-בנזין החדשה של ניסאן, מוכיחה שגרסאות הבנזין לא אמרו את המילה האחרונה: היא זריזה, נוחה ומרווחת