גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

כוח ירוק: ב.מ.וו פלאג-אין החדשה מרגיעה את המצפון ומשמחת את הלב

גרסת הפלאג-אין החדשה של ה-X1 יכולה להרגיע את המצפון הסביבתי של מחבקי העצים, אך גם לספק הרבה הנעה והנאה למי ששילם כדי לקבל ב.מ.וו אמיתית

ב.מ.וו פלאג-אין X1 / צילום: יח"צ
ב.מ.וו פלאג-אין X1 / צילום: יח"צ

דרישת הבסיס העיקרית ממנהלים בכירים בתעשיית הרכב היא יכולת לחזות את העתיד. הסיבה היא שמחזור החיים של רכב חדש כולל בין שנתיים לשלוש משלב הפיתוח לשלב הייצור ועוד חמש עד שמונה שנים בשוק. לפיכך רכב שמקבל "אור ירוק" היום, עשוי לצאת לשוק תחרותי שונה מאוד בעת השקתו.

אבל למרות שלתעשיית הרכב יש הרבה ניסיון בחיזוי, טעויות קורות. הנהלת ב.מ.וו, למשל, טעתה לפני שנתיים שלוש כאשר לא העריכה נכונה את מלוא ההשפעה הצפויה של הרכב החשמלי בשנים 2020 ו-2021. אמנם הנהלת החברה ניתחה ובחנה לעומק את הדגמים של טסלה, את מצב תשתית הטעינה בעולם, את הצפי לעלות הסוללות ביחס לשימושיות שלהן (טווח) ואת דרישות הקהל, אבל המסקנה שלה היתה שהטכנולוגיה הזו עדיין לא הגיעה לשלב הבשלות הנדרש בשוק הצרכני. לפיכך היא קבעה מתווה זהיר בדרך אל היעד החשמלי, שכולל "חניית ביניים" ממושכת בטכנולוגיית הפלאג-אין במטרה "לחנך את השוק".

רכב

קו דגמים הכי רחב בפרימיום

מבחינה הנדסית, התחזית של ב.מ.וו אכן הייתה מדויקת, אבל החברה לא הצליחה לחזות את היקף "הנדיבות" של ממשלות בעולם במתן סובסידיות לרכב חשמלי וגם לא את הטירוף שמתחולל בשוק ההון סביב מניית טסלה. התוצאה: ב.מ.וו מפגרת כיום בשנה עד שנה וחצי בתוכנית פיתוח הרכב החשמלי שלה לשוק הפרימיום, בהשוואה למתחרות, והשווי שלה עומד כיום על פחות מ-50 מיליארד דולר, לעומת קרוב ל-400 מיליארד אצל טסלה, שמייצרת ומוכרת חמישית ממנה. ואם לא די בכך, הרי שבחודש החולף (אוגוסט) "דרסה" טסלה את פלח כלי הרכב "המחושמלים" בגרמניה, המגרש הביתי של ב.מ.וו, עם עלייה של מאות אחוזים במכירות. אוי לבושה.

נקודת האור היא שלב.מ.וו יש כיום את קו דגמי הפלאג-אין הרחב ביותר בשוק הפרימיום ולקהל הישראלי, לפחות, זה הרבה יותר חשוב מאשר ההשקה המתעכבת של ה-SUV החשמלי של ב.מ.וו, שייוצר בסין.

אחת הדוגמאות הבולטות בליין החדש היא גרסת הפלאג-אין של רכב הפנאי הקומפקטי X 1 . חיצונית, גרסת הפלאג-אין שומרת על העיצוב של הסדרה החדשה, שעבר רענון מקיף בשנה שעברה, ומציגה את אותן פרופורציות מאוזנות, וממדים נדיבים ביחס לפלח "הקומפקטי". הרכב נראה עדכני והגריל הענק והמוחצן בחזית, לצד פנסי ה-LED בתצורת "משקפיים", מזוהים מיידית ברחוב עם ליין ה-SUV עתיר הסטטוס של החברה. התוספות הקוסמטיות של חבילת ה-M ספורט היוקרתית (חישוקים מיוחדים, ספויילרים וכו'), שבה מצויד הדגם הזה כסטנדרט תודות להטבת המס הנדיבה בישראל, מוסיפות ניחוח ספורטיבי, שמטשטש ביעילות את הייעוד "הירוק" של הרכב.

אותה חבילה גם מוסיפה טאץ' יוקרתי לתא הנוסעים, שכולל ריפוד עור משודרג, שמקיף גם מערך הפיקוד, שלל תוספות ועיטורים מסדנת הספורט של של ב.מ.וו, מסך מולטימדיה רחב עם מערכת ניווט מקורית, חבילה מקיפה במיוחד של מערכות בטיחות ועוד שלל תוספות, שעבורן רוכשי ה-X1 "הרגילה" יצטרכו לשחוק עד דק את כרטיס האשראי שלהם. מערך הפיקוד מכיל עוד כמה מתגי שליטה ותפריטים ייעודיים עבור מערכת הפלאג-אין, אבל בסך הכל הטכנולוגיה העילית מוסווית היטב בהנדסת אנוש יעילה ואינה מקשה על מאותגרי הייטק.

כמו כל סדרת X1 גם התא של הפלאג-אין מספק מרחב יעיל למשפחות, עם מרווח נדיב לברכיים ולראש מלפנים ומאחור ומושב אחורי, שמתאים לשני מבוגרים פלוס מתבגר או לכיסא תינוק. הנדסה עילית אפשרה לדחוק מאחור את הסוללה המוגדלת ועדיין להותיר נפח של כ-450 ליטר לפני קיפול המושב, 50 ליטר פחות מגרסאות הבנזין הרגילות.

אורחת הכבוד היא מערכת ההנעה ההיברידית-נטענת של ב.מ.וו, שמסתתרת מתחת למרכב. זו מערכת ההנעה שמופיעה גם בגרסת הפלאג-אין של "מיני קאנטרימן" והיא גרסה מתונה של מערכת ההנעה של מכונית הספורט האקזוטית I8.

המערכת כוללת מנוע 1.5 ליטר טורבו-בנזין עם 3 צילינדרים, מנוע חשמלי חזק ויעיל, סוללה מוגדלת של 10 קילוואט לשעה ותיבה אוטומטית כפולת מצמדים, שניתן לטעון אותה חיצונית.

מעזרים "ירוקים" למקורות אנרגיה משלימים

כמו כל מערכות הפלאג-אין העדכניות, גם זו חיה בשני יקומים מקבילים - "סביבה" ו"ביצועים" - אם כי כאן ההבדלים קיצוניים יותר. פעילי "גרינפיס" יכולים לטעון את הסוללה משקע ביתי אחרי כל נסיעה, לבחור באחד ממצבי התכנות הירוקים של המחשב וליהנות מרכב חשמלי לכל דבר, שיכול לבצע את רוב המשימות העירוניות הטיפוסיות מבלי לראות תחנת דלק. גם כשמנוע הבנזין נכנס לבסוף לפעולה, בעליות למשל או אחרי נסיעה ממושכת, הוא עושה זאת בצורה חלקה ומתונה.

אבל מי שבכל זאת נזכר מדי פעם שהוא נוסע בב.מ.וו, ואולי גם מושפע מסמלי ה-"M" שמקיפים אותו, צריך לבחור במצב הספורט ולהסיט את מוט ההילוכים שמאלה למסילה החלופית שלו. המהלכים הללו הופכים את המנוע החשמלי ואת הסוללה מעזרים "ירוקים" למקורות אנרגיה משלימים, שרתומים לטובת ביצועים והם מעניקים ל-X1 המשפחתי והרגוע למראה ביצועים נמרצים יותר מאלה של הגרסה בעלת מנוע ה-2 ליטר טורבו, למרות המשקל העודף. האצות בעלייה ועקיפות מתבצעות עם מרווח ביטחון וקל מאוד לטפס ולשייט במהירויות רציניות.

כלי שמתוכנן לשעשועי כביש

עוד בונוס חשוב שמביאה גרסה הזו לשוחרי האקשן הוא הנעה כפולה, שמצליחה לגהץ רבים מהקמטים הדינמיים של גרסאות ההנעה הקדמית של ה-X1. ההנעה הכפולה מעניקה לרכב אחיזת כביש איתנה על כבישים מתפתלים, הופכת את ההיגוי לחד ומאוזן, וביחד עם מרכז הכובד הנמוך יותר, שמעניקה הסוללה, התחושה היא של כלי שמתוכנן לשעשועי כביש.

כמובן שביקור תכוף ב"יקום הביצועים" יהפוך לתיאוריה את צריכת הדלק המוצהרת (מעל 40 קילומטר לליטר) ואת הטווח החשמלי ויאתגר את מיכל הדלק הקטן שמכיל 35 ליטר בלבד. אבל זה מחיר ששווה לשלם עבור ההנאה. כך או כך, האופי הספורטיבי לא פוגם בנוחות הנסיעה, שנשארת טובה ומאוזנת למעט בעת מפגש עם רמפות הרעדה עירוניות.

באירופה, גרסת הפלאג-אין של ה-X1 יקרה משמעותית מכל שאר הסדרה, אבל בישראל היא עדיין נהנית מהטבת מס קנייה של עשרות אחוזים ולפיכך היא עולה כאן 299 אלף שקל, מחיר זהה לגרסת ה-2 ליטר החלשה יותר והפחות מאובזרת. ההטבה הזו עתידה להתכווץ משמעותית בשנתיים הבאות, אבל עד אז זו תמשיך להיות אחת האטרקציות הגדולות של שוק הקרוס-אובר הפרמיום הישראלי. 

עוד כתבות

אפי נוה  / צילום: שלומי יוסף

פרשת אפי נוה: מרוב עצים לא רואים את סימון המטרה

לא זכורה לי דוגמה כה קיצונית כמו פרשת אפי נוה, שבה המערכת נרתמה לדרוס מכל זווית אפשרית אדם שסומן על ידה ● אם הפרקליטות מסוגלת להודות בטעויות, זו ההזדמנות בה' הידיעה

ג'רמי קורבין, יו"ר מפלגת הלייבור הבריטית / צילום: רויטרס

מנהיג הלייבור לשעבר ג'רמי קורבין הושעה מהמפלגה

ג'רמי קורבין, היו"ר לשעבר של מפלגת הלייבור בבריטניה, הושעה מהמפלגה לאחר תגובותיו לדוח הוועדה לשוויון וזכויות אזרח, שקבע כי מפלגת הלייבור נגועה באנטישמיות ● קורבין טען מוקדם יותר: הדוח מנופח באופן דרמטי

ילד עם מסכה רוכב לבד על האופניים בימי קורונה / צילום: Manaure Quintero, רויטרס

המרכז למידע וידע לאומי למערכה בקורונה: איננו יודעים מספיק לגבי הסיבוכים בילדים ולכן עלינו לשמור עליהם

"קשה מאוד לאמוד את השכיחות של התופעות הללו", אומרים החוקרים "זאת בין היתר בשל תת אבחון, תת מודעות והיעדר מחקר מספק ייעודי לנושא בעולם"

טדי שגיא / צילום: יונתן בלום

חברת KAPE שבשליטת טדי שגיא גייסה 115 מיליון דולר

הגיוס בוצע בהנפקת מניות שזכתה לביקושים גבוהים ● טדי שגיא הזרים כמחצית מהסכום ● מוסדיים מישראל הזרימו ביקושים בעשרות מיליוני דולרים

אזרחית ממלאת דלק עם כפפות בצל הקורונה / צילום: איל יצהר, גלובס

מחיר הדלק ירד ב-12 אגורות בנובמבר

המחיר המרבי בשירות עצמי יעמוד על 5.34 שקל לליטר

דונלד טראמפ בבית הלבן אחרי ששוחרר מביה"ח / צילום: Alex Brandon, AP

לא רק לנשיא ארה"ב :הנוגדנים של ריג'נרון הוכחו כיעילים לטיפול רפואי בחולי קורונה

החברה שמייצרת את התרופה שניתנה לנשיא ארה"ב לאחר שחלה בקורונה, פרסמה את התוצאות מניסוי שלב 2 ו-3 שערכה ולפיהן הנוגדנים שפיחתה יעילים כאשר הם ניתנים בשלב מוקדם של המחלה ● הבשורות הרעות: כרגע יש רק 50 אלף מנות של התרופה והיצור שלה יקר ומורכב

גיל גירון ורמי נוסבאום, מנכ"ל ויו"ר אשטרום / צילום: ישראל הדרי, יח"צ

ההצעה המשופרת של אשטרום צלחה: תמחק את החברה הבת מהמסחר בת"א

קבוצת אשטרום תרכוש את מלוא מניות החברה הבת אשטרום נכסים בהצעת רכש חליפין במניות ● פחות מ-5% מבעלי מניות אשטרום נכסים התנגדו להצעה ● ההיענות הגבוהה תאפשר לה לבצע רכישה כפויה גם למניות שבעליהן לא נתנו את הסכמתם למהלך

חולדאי ובר-דוד מסירים את הגדר מגינת ההסתדרות / צילום: דוברות ההסתדרות

בית ההסתדרות ברחוב ארלוזרוב בת"א פתח את הגן שלו לציבור הרחב

הגן המשוקם כולל, בין היתר, מדשאה רחבה, אזורי ישיבה מרווחים, חיבור חופשי לאינטרנט בכל המתחם, שולחן עם חיבורי חשמל ו-usb, ספריית רחוב עם ספרים, ובירזיה עם מים קרים, בקרוב ייפתח במתחם גם בית קפה במשאית אוכל

סונדאר פיצ'אי מעיד בועדת השיפוט של הקונגרס האמריקאי בנושא שימוש בנתוני משתמשים בגוגל / צילום: Jim Young, רויטרס

גוגל ריסקה את התחזיות לרבעון: מציגה צמיחה של 14% - הרבה מעל לצפי

הרווח הנקי למניה עמד על 16.4 דולר – יותר מחמישה דולרים מעל התחזיות ● הרווח הנקי הסתכם ב-11.3 מיליארד דולר - זינוק של 61% לעומת הרבעון המקביל אשתקד

קמפיין משרד הבריאות / צילום: יח"צ

ביטוח, בריאות: 9 מיליון והקורונה כובשות את טבלת הפרסומות

הפרסומת של משרד הבריאות באמצעות לפ"מ היא הזכורה ביותר ● 9 מיליון - האהובה ● הקמפיין של Quik - סופרמרקט אונליין הוא המושקע ביותר מבחינה תקציבית

חתימת הסכם השלום עם איחוד האמירויות ובחריין בבית הלבן / צילום: Alex Brandon, AP

מדינות מהמפרץ פנו לישראל כדי לבחון רכישת מערכות נגד טילים

ההסכמים בין המדינות הובילו לפניות ראשוניות מצד המפרציות לרכישות מהתעשיות הביטחוניות בישראל - כך נודע ל"גלובס" ● ההתעניינות כוללת הצטיידות במיגון לכלי רכב משוריינים, מערכות נגד טילים ומערכות "מעיל רוח" מתוצרת רפאל ● במפרץ מעוניינים לשפר את ההגנה על מתקני הנפט בעקבות התקיפה בסעודיה ב-2019

נתב"ג בימי קורונה / צילום: כדיה לוי, גלובס

משרד הבריאות: סרביה תהפוך למדינה האדומה הבאה

החל מה-8 בנובמבר הנכנסים מסרביה יחויבו ב-14 ימי בידוד ● מדינות נוספות שייכנסו לרשימת המדינות האדומות הן איטליה, גרמניה, לטביה וליטא

גלידות פלדמן / צילום: מתוך יוטיוב

המעבר המפתיע של מנכ"ל מחלבות גד: ינהל את חברת גלידות פלדמן

החל מיום א' הקרוב מנכ"ל מחלבות גד בשלוש השנים האחרונות, ארז וולף, יתפוס את מקומו של המנכ"ל הפורש רונן זהר ● המשותף לשתי החברות הללו – גד ופלדמן - הוא העובדה שקרן גרין לנטרן ודיסקונט קפיטל מחזיקות בהן

בניין הבימה בתל אביב / צילום: Shutterstock

"לעת הזו, ההצגה נמשכת": אושר הסדר הנושים לתיאטרון הבימה

לפי ההסדר, התיאטרון יופעל על ידי עיריית תל אביב באמצעות תאגיד עירוני חדש ● מידי שנה יועבר לטובת הנושים סכום בשיעור של 1.5% ממחזור פעילותה השנתי הכולל המוערך בכמיליון שקל לשנה וזאת לתקופה של 10 שנים

הפגנה בתל אביב נגד הגבלות הממשלה על העסקים / צילום: שלומי יוסף, גלובס

נפתחה האפשרות להגיש ערר מקוון על החלטות רשות המסים במענקי ההשתתפות בהוצאות

כל ההליך יתבצע באופן מקוון, החל מהגשת הבקשה, דרך הדיון ועד קבלת ההחלטה – מה שאמור לייעל את הליך הערר ולהוביל לכך שההחלטות יתקבלו במהירות ● עם זאת, ניתן להגיש ערר על החלטת הרשות רק לאחר שהוגשה השגה לרשות המסים עצמה, וזו נדחה. לרשות המסים יש 180 יום להגיב להשגה

חיים כצמן, מבעלי גזית גלוב ועמוס לוזון, בעלי קבוצת א.דורי  / צילומים: תמר מצפי

עוד הטבה מכצמן: גזית גלוב תממן ללוזון רכישת מניות בכ-30 מיליון שקל

כחמש שנים לאחר שמכרה לו את מניות השליטה בקבוצת לוזון (לשעבר א. דורי)  בתמורה סמלית, תעמיד גזית גלוב לעמוס לוזון הלוואה לרכישת יתרת החזקותיה

גלעד אלטשולר / צילום: איל יצהר

גם רבעון חזק לא הציל את התשואות השנה בגמל ובהשתלמות

למרות התאוששות ברבעון השלישי, מציגים שוקי הגמל וקרנות ההשתלמות תשואה ממוצעת שלילית בשלושת הרבעונים הראשונים של השנה ● מובילים בתשואות: אלטשולר שחם ומור בית השקעות

דרור פויר / צילום: יונתן בלום, גלובס

עִזבו אותי לגסוס במסדרון, הצילו את נטלי דדון!

המרוץ לפיתוח החיסון הוא בקושי חימום ומתאבן למרוץ האמיתי - המרוץ לחיסון עצמו ● ואם אתם לא חושבים שהמקורבים יזכו לחיסון ראשונים, כנראה שהפרוטקציה שלכם כל-כך חזקה שאתם כבר לא שמים לב אליה

ג'ו יורגנסן / צילום: Alicia Devine, רויטרס

לא רק ביידן וטראמפ: מי עוד מועמדים לנשיאות ארה"ב

המערכת הפוליטית האמריקאית היא דו-מפלגתית הנשלטת על ידי המפלגה הדמוקרטית והמפלגה הרפובליקאית ● אך הן לא לבד. מלבדן יש עוד מפלגות רבות ● חלקן מעמידות לבחירה גם מועמדים לנשיאות ארצות הברית

אילוסטרציה / צילום: ריחי רחמן

התחזקות הדולר היכתה באדמה: ירידה של 50% ברווח הרבעוני

הסיבה העיקרית לפגיעה החריפה בחברת האגרוכימיה - אי-הצלחתה להעלות את מחירי המכירה של מוצריה במונחי מטבע מקומי