גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ההשקעה שתציל את הדינוזאור? מה מחפשת וולמארט בטיקטוק

במבט ראשון מעורבותה של וולמארט ברכישת פעילות טיקטוק בארה"ב נראית תמוהה, אלא שהיא מסתדרת היטב עם התוכנית של המנכ"ל שלה לבנות חברת טכנולוגיה אינטרנטית בתוך החברה הקמעונאית הגדולה בעולם • הניסיון לעשות זאת עובר גם בישראל

סניף של וולמארט. ביצוע מהפך טכנולוגי בארגון ענק כזה, הוא משימה מורכבת מאוד  / צילום: shutterstock, שאטרסטוק
סניף של וולמארט. ביצוע מהפך טכנולוגי בארגון ענק כזה, הוא משימה מורכבת מאוד / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

אחת הסאגות העסקיות המסקרנות בשנים האחרונות - הכפייה של הממשל בארה"ב על טיקטוק לשנות את הבעלות על פעילותה במדינה - מתקרבת לסיום. בשבוע שעבר הודיעה בייטדאנס הסינית, החברה האם של טיקטוק, על השגת מתווה שיוציא אותה מהפלונטר וכולל שחקנית מפתיעה - ענקית הקמעונאות וולמארט.

פרטי העסקה רחוקים מלהיות סגורים, אך וולמארט צפויה לרכוש 7.5% מטיקטוק גלובל, חברה חדשה שתנהל את פעילות אפליקציית הסרטונים הפופולרית בארה"ב, קנדה, אוסטרליה וניו זילנד. מנכ"ל וולמארט דאג מקמילון אמור לקבל מקום בדירקטוריון החברה החדשה.

המנכ"ל דאג מקמילון. נחישות להיות חלק מעסקת טיקטוק / צילום: Richard Drew, Associated Press

וולמארט הפגינה נחישות לאורך הדרך להיות חלק מעסקת טיקטוק בכל קונסטלציה. בסוף אוגוסט הודיעה וולמארט כי היא מצטרפת להצעה של מיקרוסופט, שהיתה אמורה לרכוש את טיקטוק. כשאופציית מיקרוסופט נפלה, צצה וולמארט בתור שותפה של אורקל בקבוצה שקנתה מניות מיעוט באפליקציה. העסקה למכירת טיקטוק גלובל שנכפתה על ידי הנשיא דונלד טראמפ, עדיין זקוקה לאישור מסין, כשבינתיים העיתונות הממשלתית הסינית הפגינה חוסר שביעות רצון מההסכם שהוגדר "מלוכלך ולא הוגן".

במבט ראשון מעורבותה של וולמארט, רשת הקמעונאות המסורתית בת ה-58 המתמחה במוצרי צריכה יומיומיים, ברכישת פעילות אפליקציית הריקודים והליפסינק הצעירונת טיקטוק נראית תמוהה. אפילו קהל היעד של השתיים לא היה יכול להיות שונה יותר - הגיל הממוצע של הקונה בוולמארט עומד על 46, בעוד מרבית המשתמשים בטיקטוק הם בגילאי 13-24 בלבד.

מפורק של משאיות למנהל חריף

אלא שהנחישות של וולמארט לרכוש נתח מטיקטוק נראית קצת יותר הגיונית כאשר מתייחסים לתוכנית שמנסה המנכ"ל מקמילון לקדם בשנים האחרונות להפוך את וולמארט לחברה טכנולוגית. אם לצטט את מקמילון במדויק, הרי שהוא שואף לבנות "חברת טכנולוגיה אינטרנטית בתוך החברה הקמעונאית הגדולה בעולם". מקמילון רואה בכך משימה הישרדותית שתציל את הדינוזאור וולמארט מגורלן של רשתות קמעונאיות שהגיעו לפשיטת רגל כמו סירס.

מקמילון (53), שנכנס לתפקידו ב-2014, עשה את כל הקריירה המקצועית שלו בוולמארט מאז שפרק משאיות בשכר שעתי כנער בארקנסו. ישראלים שמכירים אותו משלושה ביקורים שערך בארץ כמנכ"ל, מתארים אותו כמנהל חריף שמקבל החלטות וחותך מהר מאוד, יודע להגדיר במדויק מה הוא רוצה ונכון לקחת סיכונים גדולים. לפי הדיווחים, במסגרת השינוי הטכנולוגי שהוא מנסה לקדם בוולמארט, מקמילון, הידוע בעצמו כחובב גאדג'טים נלהב, התייעץ בין השאר עם מנכ"ל אפל טים קוק וסמנכ"לית התפעול של פייסבוק שריל סנדברג.

רבים מסמנים את שנת 2015 כזמן בו נפל האסימון לוולמארט שדברים צריכים להשתנות מהר. ביולי אותה שנה אמזון עקפה לראשונה את מלכת הקמעונאות וולמארט בשווי שוק, היסטוריה שכנראה לא התקבלה היטב במטה החברה בבנטונוויל, ארקנסו. אמזון נסחרה באותה חודש על פי שווי של 250 מיליארד דולר לעומת 230 מיליארד של וולמארט. מאז כמובן אמזון רק הגדילה את הפער וכיום היא נסחרת בשווי 1.5 טריליון דולר לעומת 385 מיליארד דולר של וולמארט. עם זאת, הכנסות וולמארט, שעמדו על 514 מיליארד דולר ב-2019, ממשיכות לגמד את אלו של אמזון, שהסתכמו ב-280 מיליארד.

נכון ל-2015, פעילות האונליין של וולמארט היתה מצומצמת מאוד. אתר הקניות באינטרנט Walmart.com, שהופעל על ידי חברה נפרדת, אמנם הוקם כבר בתחילת בשנת 2000, אך מכירותיו היו נמוכות. הניסיון הדיגיטלי של החברה באותו הזמן היה רווי אי-הצלחות, כולל ניסיון כושל מ-2006 לבנות רשת חברתית בשם The Hub, שעודדה צעירים להעלות סרטונים וליצור רשימות קנייה של מוצרים נחשקים מוולמארט. המיזם נסגר תוך 10 שבועות בלבד אחרי שלא זכה להצלחה רבה ולא נתפס כמגניב על ידי הדור הצעיר. גם ניסיון של וולמארט להתחרות בשוק הטלוויזיה והסטרימינג דרך הרכישה של אתר Vudu ב-2010, נכשל כשהאתר לא הצליח להתמודד עם נטפליקס וננטש על ידי החברה השנה.

ה"כישלון" ששינה את וולמארט

הצעד הראשון בטרנספורמציה הטכנולוגית של מקמילן הגיע עם הרכישה של אתר הקניות האמריקאי Jet.com באוגוסט 2016. וולמארט שילמה 3.3 מיליארד דולר, מחיר שנחשב שערורייתי עבור אתר שהושק רק שנה קודם לכן והיה הפסדי. הפטנט העיקרי של Jet.com היה עגלה חכמה שמעודדת את הלקוחות באמצעות הנחות לקנות יותר מוצרים שמגיעים מאותו מרכז לוגיסטי, ולכן זולים יותר למשלוח ביחד עבור החברה. וולמארט סגרה השנה סופית את Jet.com, צעד שלכאורה מסמן את עסקת הרכישה כעוד כישלון. אולם בפועל הרכישה הובילה לשינוי משמעותי בתוך וולמארט. "עד הרכישה הזאת, בוולמארט לא לקחו את המסחר האלקטרוני ברצינות ומאז הכל השתנה", אמר ל"גלובס" ישראלי שמכיר את החברה. המומחיות שהגיעה מהאתר, סייעה לוולמארט לבנות מערכת משלוח תוך יומיים בארה"ב.

לבוגרי Jet.com שנקלטו בתוך וולמארט אחרי הרכישה היתה השפעה חשובה על פיתוח חדשנות בתוך החברה. בעקבות הרכישה הפך מארק לור, מייסד Jet.com ויזם סדרתי שמכר חברה קודמת לאמזון, למנכ"ל פעילות האי-קומרס של וולמארט בארה"ב. לור ממשיך לנהל את פעילות המסחר האלקטרוני של וולמארט מתוך משרדי Jet.com הישנים בניו ג'רזי, צעד שמטרתו להפריד אותו מהבירוקרטיה במטה וולמארט ולשמור על תרבות ארגונית צעירה וחדשנית יותר.

גם בוגרי Jet.com אחרים התמקמו בתפקידים מרכזיים בתחום הטכנולוגי בוולמארט. מייק חאנראחאן, סמנכ"ל הטכנולוגיות של האתר, מונה לתפקיד מנכ"ל מעבדת הקמעונאות החכמה של וולמארט הפועלת מניו יורק. המעבדה מפתחת ובודקת בשטח טכנולוגיות חדשות, כמו מערכת התראה אוטומטית על מוצרים שאזלו מהמדף. קתי פינגאן, מנהלת אסטרטגיה ופיתוח ב-Jet.com, הקימה ב-2017 את אינקובטור הסטארטאפים בתוך וולמארט - Store No. 8, הפועל מעמק הסיליקון.

זינוק של 97% במכירות אונליין ברבעון

מאז הרכישה ב-2016 גדלו המכירות אונליין של וולמארט בארה"ב ב-40% בממוצע מדי שנה, בין השאר על-ידי רצף של רכישת אתרי קניות, שחלקן היו מוצלחות יותר ואחרות פחות. ההשקעה במסחר אלקטרוני השתלמה לוולמארט במיוחד במהלך מגפת הקורונה השנה, כשהמוני צרכנים אמריקאיים עברו לקנות אונליין. ברבעון השני המכירות אונליין של וולמארט בארה"ב זינקו ב-97% לעומת השנה הקודמת, לאחר עלייה של 74% ברבעון הראשון השנה. גם מניית וולמארט עלתה ב-14% מאז תחילת השנה. במאי השנה עקפה וולמארט לראשונה את איביי בנתח משוק המסחר האלקטרוני בארה"ב. לפי eMarketer, וולמארט עלתה לנתח של 5.8% מהשוק לפני 4.5% של איביי, אף ששתיהן עדיין רחוקות מאמזון עם 38%. מחוץ לארה"ב, העסקה הבינלאומית הגדולה ביותר של וולמארט היתה רכישת 77% מחברת המסחר האלקטרוני ההודית פליפקארט ב-2018 תמורת 16 מיליארד דולר.

עם זאת, ביצוע מהפך טכנולוגי בארגון ענק כמו וולמארט, המעסיק 2.2 מיליון עובדים ומפעיל יותר מ-11,300 חנויות בעולם, היא משימה מורכבת מאוד. תחקיר שפרסם אתר בלומברג בשנה שעברה תיאר מאבק פנימי עיקש בתוך וולמארט בין המטה בארקנסו לבין המשרדים בחוף המערבי והמזרחי, האחראים לרוב פעילות האונליין. נושא מרכזי לעימותים הוא ההפסדים שצברו אנשי האינטרנט בשל הרכישות בשנים האחרונות, שפגעו בשורת הרווח הכללית של וולמארט.

אחד הסיפור המשעשעים בתחקיר היה על מנהל חנות בוולמארט שביקש ממחלקת המסחר האלקטרוני לשלוח לו את פרטי ההזמנות שלקוחות עשו אונליין והתכוונו לבוא לאסוף באותו היום, בגלל שתקלת תקשורת מונעת ממנו לראות אותם. צוות האונליין צחק על הבקשה ולא הבין איך מצפה מנהל החנות לקבל את הפרטים כשהרשת נפלה. מנהל החנות בתגובה ביקש מהם למצוא מבוגר אחראי שיוכל לשלוח לו פקס.

בוולמארט מודעים היטב לקושי לפתח חדשנות מבפנים בארגון גדול ובירוקרטי, ולכן הקימו את האינקובטור Store No. 8, שאמור לפתח את העתיד של הקמעונאות. אלא שגם שם רשמה וולמארט חוסר הצלחות מתוקשרות. Jetblack, שיצא מהאינקובטור, פעל כשירות קניות אקסקלוסיבי בניו יורק על בסיס משלוח הודעות SMS. אולם השירות, שגבה 50 דולר דמי מנוי לחודש, סבל ממיעוט משתמשים ולאחר שוולמארט לא הצליחה לעניין את מיקרוסופט וקרן NEA בהשקעה בו, הוחלט לסגור אותו השנה. במסגרת הסגירה 293 עובדיו פוטרו. בוולמארט טענו כי הטכנולוגיה שפותחה בו תמשיך לשמש חלקים אחרים בחברה. "אם אתה לא מוכן להיכשל - ואנחנו נכשלים בדברים מסוימים - אתה תיעלם בסופו של דבר", טוען מקמילן.

מיזם מעניין אחר שיצא מהאינקובטור הוא "פרויקט פרנקלין", שנמצא בימים אלו בפיילוט במספר ערים בארה"ב. הפרויקט מאפשר לקבל משלוח של מוצרי מזון עד למקרר גם כשאינך בבית. כשהשליח מגיע אל הבית, הוא נכנס פנימה באמצעות הפעלת מנעול חכם. במשך כל הזמן שהשליח נמצא בבית, הלקוח יכול לעקוב אחריו לייב באמצעות מצלמה שהוא נושא עליו.

שת"פ גדול עם אקו של יוני בלוך

המסע בעקבות החדשנות הטכנולוגית הביא את וולמארט ומקמילון גם לביקורים חוזרים בישראל. מי שהפציר במקמילון להגיע לארץ, היה יו"ר ומנכ"ל קוקה קולה לשעבר, מוכתר קנט. קנט, בנו של דיפלומט טורקי שהציל יהודים בזמן מלחמת העולם השנייה, ביקר בארץ פעמים רבות והוא המליץ למנכ"ל וולמארט לבדוק את סצנת החדשנות המקומית. קנט חיבר גם בין מקמילן לאוהד פינקלשטיין, מנהל הון סיכון לשעבר וכיום יועץ אסטרטגי לוולמארט בישראל, שהוביל את הביקורים בארץ.

במסגרת הביקורים השנתיים הקבועים שערכו מאז הנהלת וולמארט והמנכ"ל בארץ, האחרון שבהם במרץ 2019, הם נפגשו עם מעל 150 חברות טכנולוגיה ישראליות מתחומים שונים. בסוף כל ביקור כזה אספו המנהלים רשימה של חברות ישראליות רלוונטיות שהוזמנו אחר כך לימי טכנולוגיה במטה בבנטונוויל, שם חשפו אותם לאנשי הקשר הרלוונטים בתוך וולמארט במטרה להתחיל עבודה משותפת. לדברי גורמים בתעשייה, למנכ"ל יש משימה אישית לעבוד עם סטאראט-אפים ישראלים והם זוכים לליווי צמוד.

כחלק מהפעילות בארץ, משתפת פעולה וולמארט עם TheBridge, תוכנית מסחור שמכינה סטארט-אפים ישראלים לעבודה עם חברות ענק כמו קוקה קולה, וורנר מדיה ומרצדס. וולמארט בחרה שבעה סטארטאפים ישראלים למחזור של 2019 בתוכנית ושלושה מהם כבר חתמו על הסכם שיתוף פעולה איתה. גבי צ'רטוק, מנכ"ל פלטפורמת החדשנות The Builders המפעילה את התוכנית, אמר ל"גלובס" כי "אנחנו עובדים איתם כבר תקופה ורואים חברה שלא פוחדת לקחת סיכונים ומאוד אמיצה בתהליך החשיבה שלה. ההנהלה אמנם מנתבת ספינה ענקית, אבל יש לה ראש מאוד פתוח".

חברת Bringg הישראלית, שמפתחת טכנולוגיה לניהול מערכי לוגיסטיקה ומשלוחים, הכירה את וולמארט דרך השתתפות במחזור קודם של TheBridge ומאז הן חתמו על חוזה. "וולמארט היא חברה יותר איטית שעובדת בשלבים. היא תתחיל בניסוי קטן ותבדוק קודם כל לעומק עד שכל המספרים מתחברים. חוץ ממדדים של יעילות, חשוב לה מאוד האם הלקוחות מרוצים והאם הם חוזרים. רק אחרי שוולמארט תהיה בטוחה שתהליך עובד שיווקית וטכנולוגית, היא תטוס קדימה", אומר ליאור שיאון, שותף מייסד וסמנכ"ל הטכנולוגיות ב-Bringg. "זה שונה מאמזון שברגע שיש לה מטרה, היא תרוץ ישר בכל הכוח".

משתתפת עבר נוספת של TheBridge היא חברת אספקטיבה, שפיתחה פלטפורמה לאיסוף ביקורות וחוות דעת על מוצרים ברחבי הרשת. בשנה שעברה נרכשה אספקטיבה על ידי וולמארט, בעסקה קנייה ראשונה של הענקית בארץ. סכום הרכישה הוערך בעשרות מיליוני דולרים. וולמארט היא גם אחת השותפות העסקיות בחברת ההשקעות והקמת החברות Team8 לצד מיקרוסופט וסיסקו. השותפות העסקיות מסייעות ל-Team8 בגיבוש רעיונות לסטארטאפים חדשים, בחינה של טכנולוגיות חדשים והן אמורות להיות גם הלקוחות הראשונים של אותן חברות חדשות. לפי פרסום החודש בבלומברג, וולמארט החלה בפיילוט של משלוחי רחפנים בצפון קרוליינה עם הסטארטאפ הישראלית Flytrex.

במסגרת ביקוריה בארץ נפגשה הנהלת וולמארט גם עם "אקו" של יוני בלוך, ברק פרידמן וטל זובלסקי. הפגישה הזאת הובילה להקמת חברה משותפת לפיתוח תכנים אינטראקטיביים מקוריים ב-2018, בה וולמארט השקיעה לפי הדיווחים 250 מיליון דולר.

אקו מנסה לפצח עבור וולמארט את החיבור בין תוכן לבין קניות מקוונות, שיהפוך את חוויית השופינג אונליין למהנה וכיפית יותר. עד היום אף חברה לא הצליחה לפצח את החיבור בעל הפוטנציאל הזה בארה"ב, אפילו לא אמזון, ורוב אפליקציות הקניות במערב נראות עדיין כמו קטלוג משעמם. פרויקט משותף אחד של וולמארט ואקו הוא משחק סטיילינג בהשתתפות העורכת הראשי של מגזין האופנה ELLE, בו המשתמשים יכולים ליצור סטיילינג לדמות אינטרנטית ולקבל עליו חוות דעת מעורכת האופנה. כמובן שכל פריטי האופנה במשחק ניתנים לרכישה דרך האפליקציה של וולמארט ועל הדרך המידע על ההעדפות האופנתיות של המשתמשים נשמר במערכת, כדי לתת להם המלצות בעתיד.

פרויקט משותף נוסף של השתיים הוא Camp - מחנה קיץ וירטואלי לילדים אמריקאים בהנחיית סלבריטאים. גם כאן הילדים והוריהם יכולים לקנות בלחיצה את כל המוצרים שצריך כדי להשתתף בפעילויות האינטראקטיביות במחנה בלחיצה דרך אפליקציית וולמארט.

הפרוייקטים הללו של אקו מסבירים בדיוק מה וולמארט רוצה להשיג דרך ההשקעה בטיקטוק. האפליקציה המקבילה של טיקטוק בסין "דואואין" הגיעה הכי רחוק עד היום בפענוח הקשר הזה בין תוכן לקניות ברשת. דואואין היא כבר היום מעצמת מסחר אלקטרוני, כאשר לינקים המוטמעים בתוך הסרטונים שולחים את המשתמשים לקנות מוצרים המופיעים בהם. דואואין כוללת גם שידורי לייב סטרימינג בהם המנחים משלבים בין בידור קליל לשיווק אגרסיבי של מוצרים. לכן המטרה המרכזית של וולמארט בהשקעה טיקטוק היא להיות הספק המרכזי שיגזור את הקופון מאחורי עסקאות המכירה שיעשו יום אחד דרך טיקטוק. בשביל זה היה שווה למקמילון להמשיך ולהתעקש על העסקה.

עוד כתבות

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

חרדים בלשכת הגיוס / צילום: מיטב ודובר צה''ל

בג"ץ: לעצור תשלומים לישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים החל מה-1 באפריל

בג"ץ הוציא את צו הביניים בשל היעדר מקור חוקי להעברת התשלומים ● וכעת, מיום שני הקרוב יופסק התקצוב לתלמידי ישיבות שחייבים בגיוס ● השופטים אימצו עמדה מחמירה מזו של היועמ"שית

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים כי הטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

כלל: רווח של 305 מיליון שקל ב-2023, השפעת רכישת מקס עוד קטנה

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: אימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה, כלל הציגה דוח רבעוני חזק, אך טרם רשמה רווח משמעותי מרכישת חברת כרטיסי האשראי מקס והרווח הנקי של מור השקעות זינק בכ-60% ● מדור חדש

חיילים צרפתים מפטרלים בפריז / צילום: Reuters, Benoit Tessier

באירופה מתכוננים לאירוויזיון ואולימפיאדה תחת חשש כבד מחטיפות ופיגועים

אירוויזיון במאלמו, אליפות היורו בגרמניה ואולימפיאדה בפריז: שורת האירועים ההמוניים באירופה הקיץ, במקביל למלחמה בעזה והסיכון הגבוה לטרור איסלמי, מעלים את הכוננות בה לשיאים חדשים ● האמצעים שעל הפרק: שימוש ברחפנים והחזרת הנוכחות המשטרתית בגבולות

צילום: ap, AP23024601572019_e5rllq

מגמה מעורבת בוול סטריט; רשת הרהיטים RH מזנקת ב-16%, שיאומי ב-12%

נאסד"ק יורד ב-0.2% ● סיכום הרבעון הראשון באירופה: השווקים עלו בכ-7% ● בלומברג: "שוק הקקאו קורס", וולס פארגו: "עליית המחיר תגולגל אל הצרכנים" ● מייסד בורסת הקריפטו FTX נידון ל-25 שנות מאסר ● הצמיחה בארה"ב עמדה על 3.4%, יותר מהצפוי ● ג'יי.פי מורגן: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו" ●  אמזון השקיעה 2.75 מיליארד דולר באנטרופיק ● מחר "יום שישי הטוב" לא יתקיים מסחר בוול סטריט ובמדינות רבות אחרות

סם בנקמן-פריד / צילום: ap, Bebeto Matthews

סם בנקמן-פריד, מייסד בורסת הקריפטו FTX, נידון ל-25 שנות מאסר

בנובמבר האחרון חבר מושבעים בארה"ב מצא את סם בנקמן-פריד אשם ● היום, השופט בתיק קבע כי הוא ירצה 25 שנות מאסר ● "אני הייתי המנכ"ל ולכן האחריות היא עלי", אמר בנקמן-פריד עם מתן גזר הדין

גל בר-דעה, מנכ''ל וואן זירו / צילום: איל יצהר

הבנק הדיגיטלי כבר שרף כ-800 מיליון שקל; המנכ"ל: "המשקיעים ימשיכו לתמוך"

לוואן זירו כבר יש כ-100 אלף לקוחות והמנכ"ל גל בר דעה מעריך כי "נהפוך לרווחיים כשנגיע ל-200 אלף לקוחות" ● את 2023 סיים הבנק של אמנון שעשוע עם הפסד של 357 מיליון שקל, אך בר דעה אופטימי:  "ההכנסה מלקוח יותר גבוהה ממה שחשבנו. אם נמשיך כך ונגביר פעילות אנחנו על דרך המלך"

שי אהרונוביץ׳, מנהל רשות המסים / צילום: ניב קנטור

מס דירה שלישית חוזר לשולחן: "המערכות כבר מוכנות"

לדברי מנהל רשות המסים, שי אהרונוביץ', המדינה צריכה ליצור אחידות ולהפסיק לשנות את שיעורי מיסוי הנדל"ן בתדירות גבוהה ● עוד הוא הוסיף כי צריך לחשוב על מס דירה שלישית: "מבחינתנו זה צעד נכון שיעלה בתקציב 2025"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Mosa'ab Elshamy), אתר החברה, שאטרסטוק

באפריקה הצעירים מנצחים, וביפן מייצרים חיתולים רק בשביל קשישים

בסנגל בוחרים נשיא חדש וצעיר, ובאירופה רוצים להפקיע את הריבית הרוסית ● בינתיים, סין נזכרת שהיא אינה רוצה בחורבן המערב, וארה"ב מנסה למנוע את מושחתי העולם מלהלבין בנדל"ן ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם 

אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה / איור: גיל ג'יבלי

בדיקת אי הסדרים בעיצומה, אז איך זה שאפשר להפקיד חיסכון לכל ילד בסלייס

רשות שוק ההון מצאה לאחרונה אי סדרים חמורים בהתנהלותו של בית ההשקעות סלייס ● למרות זאת, באתר הביטוח הלאומי סלייס מוצגת כאפשרות להפקדת כספים בתוכנית "חיסכון לכל ילד" ● עד תחילת מאי לא ניתן יהיה למשוך כספים מקופות סלייס, אך הרגולטור לא מודאג

יזמיות המגורים מדווחות על עלייה בקצב מכירת הדירות בחודשים האחרונים / צילום: שלומי יוסף

דוחות חברות הנדל"ן מגלים: "המשבר ההיסטורי" נמשך בקושי חודשיים

למרות נבואות הזעם והמחסור המתמשך בעובדי בניין בצל המלחמה, יזמיות המגורים מדווחות על התאוששות ● מחודש דצמבר נרשמת עלייה בקצב מכירת הדירות, לא נרשמים עיכובים במסירות, לפי בכירים בענף רוב אתרי הבנייה חזרו לעבוד, ואפילו מדד המניות הענפי רושם תשואת שיא

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר, ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

ביתן של קבוצת צ'אנגן בתערוכת מכוניות בסין / צילום: ap, Ng Han Guan

קבוצת הרכב השלישית בגודלה בסין בדרך לישראל

משלחת בכירה של צ'אנגן (Changan) סינית נערכת לייצא לישראל, הכניסה של החברה לישראל היא חלק ממהלך ההתרחבות הגלובלית שעליו הכריזה השנה ● מרצדס E קלאס והקרוסאובר של פורד: הדגמים החשמליים שבדרך ● השבוע בענף הרכב

קבינט המלחמה. ללא נשים במוקד קבלת ההחלטות / צילום: קובי גדעון-לע''מ

המלחמה חושפת את אוכלוסיית הנשים לסיכונים חריגים. איך אפשר להתמודד איתם?

מדור "המוניטור" של גלובס והמרכז להעצמת האזרח עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות ● הפעם, בשיתוף שדולת הנשים, על האתגרים שמציבה המלחמה בפני נשים ● נשים סובלות יותר מהיעדר ביטחון אישי וכלכלי - ובכל זאת הן לא נמצאות במוקד קבלת ההחלטות

איל וולדמן / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

שר החינוך התקפל ולאיל וולדמן יוענק פרס ישראל

לפני מספר שבועות הודיע שר החינוך יואב קיש כי הוא מבטל את טקס פרס ישראל, זאת בין היתר על רקע הפרסומים כי אחד מן הזוכים הוא היזם איל וולדמן ● כעת, חזר בו קיש מעמדתו והוא מכריז כי הטקס יתקיים כסדרו בשדרות ● ומי עוד בין הזוכים?

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

בורסת ת"א ננעלה ביציבות; אלקטריאון זינקה ב-18%, ישראכרט ב-8%

אל על השלימה גיוס של 100 מיליון דולר, המנייה עולה ב-4% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025"

פרופ' דניאל כהנמן / צילום: יח''צ מטר

פרופ' דניאל כהנמן, זוכה פרס נובל לכלכלה, הלך לעולמו

כהנמן, בן 90 במותו, זכה בפרס נובל בכלכלה בשנת 2002 על מחקר בתחום של קבלת החלטות בתנאי אי-ודאות

מתחם חזית הים בחיפה / הדמיה: מן-שנער-יעד אדריכלים

נסגר המכרז הראשון של רמ"י בחזית הים בחיפה: כמה תשלם הזוכה?

יורו ישראל זכתה במכרז של רמ"י על קרקע של 23 דונם, להקמת 500 יחידות דיור ושטחי מסחר באחד מהמתחמים המסקרנים בישראל ● החברה תשלם על הקרקע, הסמוכה לבית החולים רמב"ם בחיפה, כ-205 מיליון שקל כולל הוצאות פיתוח

קריסת גשר פרנסיס סקוט קי בבולטימור / צילום: ap, Steve Helber

אמריקה סופקת כפיים וחוששת: עד כמה חסינים הגשרים שלה?

את הגשר בבולטימור הפילה ספינת ענק של 95 אלף טונות ● זו הייתה כנראה, אם כי לא בטוח, תוצאה בלתי נמנעת - הגשר קיבל ציון "מניח את הדעת" לפני שלוש שנים ● הנשיא ביידן רשאי לטעון שהשקעת טריליון דולר בשיקום תשתית מגינה על אמריקה מפני אסונות רבים כאלה