גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

קליפורניה תאסור מכירות של מכוניות מונעות דלק החל משנת 2035

מושל המדינה אומר כי אימוץ נרחב של כלי רכב ללא פליטה יפחית את פליטת גזי החממה ויסייע במאבק בשינויי האקלים

מכונית חשמלית של ג'נרל מוטורוס / צילום: רויטרס
מכונית חשמלית של ג'נרל מוטורוס / צילום: רויטרס

מושל קליפורניה גווין ניוסאם חתם, על צו להפסקת מכירת מכוניות נוסעים חדשות בהנעת בנזין וסולר במדינה בשנת 2035.

זו ניסיון שאפתני לעודד את מכירות כלי הרכב האלקטרוניים בשוק הרכב הגול ביותר בארה"ב, וכן ניסיון לטפל בפליטת גזי החממה שרוב המדענים מעריכים שהם הגורם לשינוי האקלים. התחבורה אחראית ליותר מחצית מפליטת הפחמן לאוויר בקליפורניה, אמר ניוסאם.

יותר מ-11% מסך כלי הרכב הקלים בארה"ב בשנה שעברה היו רשומים בקליפורניה, לפי חברת הנתונים IHS Markit.

קליפורניה היא המדינה הראשונה בארה"ב שמתחייבת ליעד כזה, והיא עשויה לגור אחריה מדינות נוספות שנוטות לשמאל הפוליטי, בהתחשב בגודלה בהיסטוריה של הובלה בנושאי רגולציה. 17 מדינות בעולם, ביניהן צרפת, בריטניה וגרמניה, אימצו יעדים להפחתה הדרגתית של השימוש בכלי רכב של מנועי בעירה פנימית, לפי המועצה הבינלאומית לתחבורה נקייה.

השנה עד סוף יולי, 6.2% מרישומי הרכב הקל בקליפורניה היו של רכב אלקטרוני, מול 1.6% בארה"ב כולה, לפי IHS Markit.

"מבין כל המשברים הסימולטניים שאנחנו עוברים בקליפורניה, אין חזק יותר מהנושא של משבר האקקלים", אמר ניוסאם, דמוקרט, שעמד מול כמה מכוניות חשמל. "מה שאנחנו מקדמים כאן הוא אסטרטגיה לטיפול ראש במשבר הזה, שהיא נועזת כפי שהמשבר הוא גדול".

הצו אומר גם ש"מידית האפשר", כלי רכב בינוניים וכבדים, כולל משאיות לציוד בניה, צריכים להיות בעלי אפס פליטת פחמן עד 2045.

ניוסאם מדגיש את שינוי האקלים כסיבת מפתח לדליקות הענקיות בקליפורניה בחודש האחרון. מדענים אומרים שקליפורניה הפכה חשופה יותר לדליקות יער הרסניות שנעות במהירות גם בגלל האקלים החם יותר, שגורם לעצים להתייבש, בנוסף ליערות שגדלו מדי, ולעלייה בדיור באזורים מועדים לשריפות.

הכרזת ניוסאם גררה ביקורת של ממשל טראמפ. "זו דוגמה נוספת לקיצוניות של השמאל", אמר דובר הבית הלבן, ג'וד דיר. "הם רוצים שהממשלה תכתיב כל היבט של החיים בארה"ב, והם הורסים מקומות עבודה ומייקרים עלויות במידה מפחידה. הנשיא טראמפ לא יתמוך בזה".

ממשל טראמפ כבר מנהל מלחמה משפטית נגד קליפורניה בעניין סמכות המיוחדת שלה לפקח על פליטת מפלטים, לפי חוק האוויר הנקי שהיא חוקקה ב-1970. התיק הזה נדון כעת בבת משפט פדרלי לערעורים בוושינגטון הבירה.

סמכותה של קליפורניה לאכוף את הצו החדש של ניוסאם נובעת מאותו חלק בחוק, ותוצאות הבחירות לנשיאות ב-3 בנובמבר יקבעו את התוצאה במידה רבה, אמר בוב מקנלי, יועץ אנרגיה לשעבר לנשיא ג'ורג' וו. בוש.

אם המועמדת של טראמפ לבית המשפט העליון במקומה של רות ביידר גינסברג תאושר, והוא יישאר נשיא ויערער על הצו של ניוסאם, הרוב השמרניי בבית המשפט העליון יוכל בפוטנציה לבטל את הצו בקליפורניה, אמר מקנלי. אם ביידן ייבחר לנשיא, הוא לא צפוי להתנגד לצו.

בסימן לכך שמדינות שנוטות לשמאל עשויות ללכת בעקבות קליפורניה בקביעת יעד לאיסור מכירות רכבי בנזין, מושלת אורגון קייט בראון שיבחה אתמול את הכרזת ניוסאם. "אעשה מה שאני יכולה כדי להאיץ את המעבר לחשמל כאן", היא צייצה בטוויטר.

ג'ון בוצלה, מנכ"ל ברית חדשנות הרכב, איגוד שמייצג יצרני רכב גדולים בארה"ב ובעולם, אמר שחברות האיגוד מחויבות להרחבת היצע רכבי החשמל שלהם, אך צווים כמו זה שפרסם מושל קליפורניה אינם הדרך הטובה ביותר לעשות זאת.

"מה שבונה שוקים מצליחים הוא מעורבות רחבה של בעלי העניין", כולל ממשלות, יצרני רכב, חברות חשמל, ספקי תשתיות ואחרים", אמר בוצלה.

דובר של פורד מוטור אמר: "אנחנו מסכימים עם המושל ניוסאם שזה הזמן לנקוט פעולה דחופה לטיפול בשינוי האקלים. ההתקדמות מחייבת שותפות ציבורית-פרטית, תשתית חכמה ומשאבים שמעודדים צרכנים להשקיע במוצרים אלקטרוניים".

ניוסאם אמר אתמול שהצו החדש יחול רק על כלי רכב חדשים, ולא יאסור על תושבי קליפורניה להחזיק או למכור מכוני בנזין מיד שנייה.

בריאן מאס, נשיא התאחדות סוכני הרכב החדש בקליפורניה, אמר שהארגון שלו מכבד את השאיפה של ניוסאם להילחם בשינוי האקלים, אך יש לו כמה חששות, ביניהם הצורך להרחיב מאד את תשתית תחנות הטעינה ולהוריד את עלויות כלי הרכב ללא פליטת פחמן כדי שהם יהיה זמינים לא רק לעשירים. הוא הוסיף שאכיפת שינוי כה מקיף בצו מממשלתי ללא אישור חקיקתי, "מטריד מאד ושולל מתושבי קליפורניה את השמעת קולם בנושא חשוב זה".

ראשי שני בתי המחוקקים של קליפורניה, שנשלטים על ידי הדמוקרטים, הודיעו אמול שהם תומכים בצו המנהלי של ניוסאם. "האסיפה מצפה לעבוד איתו על העברת החקיקה הנחוצה לחיזוק הצעד הנועז הזה", אמר יו"ר אסיפת המחוקקים של קליפורניה, אנתוני רנדום.

לשכת משאבי האוויר של קליפורניה תהיה אחראית לגיבוש הרגולציות הספציפיות ליישום המנדט של המדינה שנוגע למכוניות נוסעים ולמשאיות.

מעבר ממוצרי נפט כמו בנזין וסולר (דיזל), לחשמל יחייב תשתית של תחנות טעינה ברחבי המדינה, ועלול להשפיע על עסקיהן של אלפי תחנות דלק בקליפורניה. יהיה גם צורך לשדרג רשת חשמל שזקוקה זה מכבר לשדרוג. רשת החשמל של קליפורניה עברה בחודש שעבר יומיים של הפסקות שירות ברוטציה במהלך גל חום. חברות החשמל הגדולות במדינה סוגרות כעת באופן קבוע חלק מהרשתות הישנות שלהן כדי להפחית את מקרי הצתת הדליקות מקווי חשמל בימים של רוחות חזקות.

לכלי רכב חשמליים אין פליטות גזי חממה, אך החשמל לטעינת הרכבים הללו עשוי לבוא ממקורות פוסיליים. קליפורניה נקטה בשנים האחרונות בצעדים להרחבת השימוש באנרגיית רוח, שמש, גיאותרמלית ומקורות מתחדשים נוספים. המדינה אימצה ב-2017 חוק להפחתת פליטת גזי החממה ב-40% לפחות ב-2030 ו-80% עד 2050, מהרמה של 1990.

זו אינה הפעם הראשונהש בה קליפורניה מנסה לקדם כלי רכב חשמליים. צו מ-1990 חייב ש-2% מהמכוניות החדשות שיימכרו ב-1998 יהיו באפס פליטת פחמן. באותה עת היו רק כמה דגמים זמינים שעמדו בכך, 1EV של ג'נרל מוטורס ו- EV Plus של הונדה. שתיהן היו קטנות ועם טווח נסיעה מוגבל.

"מה ששונה הפעם הוא הטכנולוגיה והזמינות של כלי הרכב", אמר מייקל וארה, מנהל תוכנית האקלים והאנרגיה במכון וודס באוניברסיטת סטנפורד. "יש בשוק מוצרים שאנשים רוצים לקנות". דגם 3 של טסלה הוא אחד ממכוניות הנוסעים הנמכות ביותר בקליפורניה, וכמה יצרניות רכב השיקו דגמי חשמל חדשים.

ניוסאאם חתם על הצו שלו על מכסה מנוע של פורד מוסטנג מאך-E, דגם חשמלי שצפוי לצאת לשווקים מאוחר יותר השנה או ב-2021.

באירופה פעלו כמה מדינות נגד מכירות כלי רכב בהנעת שריפה פנימית. הראשונה היתה נורבגיה, שב-2017 קבעה יעד של מכוניות נוסעים ורכב מסחרי קל ללא פליטת גזי חממה מ-2025. אחריה באו כמה מדינות, כמו צרפת שקבעה יעד של סיום מכירות מכונית בנזין וסולר ב-2040. בריטניה קבעה תחילה כיעד את שנת 2040, אך שנה היא הקדימה אותו ל-2035.

עוד כתבות

בנימין נתניהו ואריה דרעי / צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ

דרעי: "בג"ץ מתעמר בלומדי התורה, אות קין", גנץ: "בג"ץ פסק את המובן מאליו" | התגובות הפוליטיות על צו הביניים

הפוליטיקאים הגיבו על החלטת בג"ץ שקיבל את עמדת היועמ"שית ● גולדקנופף: "אות קלון וביזיון, ניאבק בכל דרך על זכותו של כל יהודי ללמוד תורה ולא נתפשר" ● דרעי: "מבין את הלוחמים שלא רוצים לשרת עכשיו בצבא" ● גנץ: "הגיעה העת שהממשלה תעשה את המובן מאליו"

חברת הסייבר הישראלית Coro (קורו) / צילום: CORO

המשבר בהייטק נגמר? סטארט-אפ ישראלי שני מודיע בתוך שבוע על גיוס של 100 מיליון דולר

חברת קורו (Coro) הישראלית, העוסקת במכירת מערכות סייבר לעסקים קטנים ובינוניים, הודיעה על גיוס של 100 מיליון דולר ● ככל שנודע, כספי הגיוס כולם הושקעו בחברה ולא בקניית מניות מיזמים או משקיעים קודמים ● כל הגיוס התבצע מקרנות הון סיכון זרות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע כי שר הטרחה יוגבל לפי מדרגות מקסימליות, ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה, ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מרבי

אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה / איור: גיל ג'יבלי

בדיקת אי הסדרים בעיצומה, אז איך זה שאפשר להפקיד חיסכון לכל ילד בסלייס

רשות שוק ההון מצאה לאחרונה אי סדרים חמורים בהתנהלותו של בית ההשקעות סלייס ● למרות זאת, באתר הביטוח הלאומי סלייס מוצגת כאפשרות להפקדת כספים בתוכנית "חיסכון לכל ילד" ● עד תחילת מאי לא ניתן יהיה למשוך כספים מקופות סלייס, אך הרגולטור לא מודאג

ניסאן X-TRAIL / צילום: יח''צ

המכונית של ניסן שמוכיחה: שוק הבנזין עדיין חי ובועט

ניסאן X-TRAIL, הטורבו-בנזין החדשה של ניסאן, מוכיחה שגרסאות הבנזין לא אמרו את המילה האחרונה: היא זריזה, נוחה ומרווחת

הפגנה הקוראת לשוויון בנטל. בלי נתונים מסולפים / צילום: שב״פ sha_b_p@

אותה אוזלת היד מאפשרת למגזר גדול לא לשאת בנטל וחונקת אותנו בפקקים

משבר הגיוס הוא משבר המטרו: שניהם יחד הוא אותו כישלון תשתיות ענק, של התחבורה המקרטעת פה ושל יסודות המדינה המתפוררים אחרי 76 שנותיה ● הסטטוס קוו מת. הגיע הזמן להיפרד מפתרונות הישראבלוף

מישל וונטסוס, לשעבר מנכ''ל ביוג'ן / צילום: Quris

"ביוג'ן הייתה פסגת הקריירה שלי עד כה": המנכ"ל לשעבר מדבר על התוכניות לעתיד

מישל וונטסוס היה מנכ"ל ביוג'ן בתקופה שבה הייתה במוקד תשומת הלב בעקבות התרופה החדשנית שלה לאלצהיימר, אבל בסוף שילם בכיסאו על הכישלון שלה בשוק ● בראיון ל"גלובס", הוא מגיב על הביקורת שהושמעה נגדו, מספר אילו חברות מעניינות אותו עכשיו ומדבר על ההשקעה שלו בקיוריס הישראלית ● על המיזם החדש שהוא מקים בסינגפור, הוא עדיין לא מוכן לפרט

מתחם חזית הים בחיפה / הדמיה: מן-שנער-יעד אדריכלים

נסגר המכרז הראשון של רמ"י בחזית הים בחיפה: כמה תשלם הזוכה?

יורו ישראל זכתה במכרז של רמ"י על קרקע של 23 דונם, להקמת 500 יחידות דיור ושטחי מסחר באחד מהמתחמים המסקרנים בישראל ● החברה תשלם על הקרקע, הסמוכה לבית החולים רמב"ם בחיפה, כ-205 מיליון שקל כולל הוצאות פיתוח

קבינט המלחמה. ללא נשים במוקד קבלת ההחלטות / צילום: קובי גדעון-לע''מ

המלחמה חושפת את אוכלוסיית הנשים לסיכונים חריגים. איך אפשר להתמודד איתם?

מדור "המוניטור" של גלובס והמרכז להעצמת האזרח עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות ● הפעם, בשיתוף שדולת הנשים, על האתגרים שמציבה המלחמה בפני נשים ● נשים סובלות יותר מהיעדר ביטחון אישי וכלכלי - ובכל זאת הן לא נמצאות במוקד קבלת ההחלטות

חרדים בלשכת הגיוס / צילום: מיטב ודובר צה''ל

בג"ץ: לעצור תשלומים לישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים החל מה-1 באפריל

בג"ץ הוציא את צו הביניים בשל היעדר מקור חוקי להעברת התשלומים ● וכעת, מיום שני הקרוב יופסק התקצוב לתלמידי ישיבות שחייבים בגיוס ● השופטים אימצו עמדה מחמירה מזו של היועמ"שית ● התנועה לאיכות השלטון: "צו הביניים הזה מהווה צעד תקדימי בדרך לשוויון, וציבור המשרתים מודה לבית המשפט על החלטתו החשובה"

ראסל אלוונגר, מנכ''ל טאואר סמיקונדקטור / צילום: ענבל מרמרי

ראסל אלוואנגר: "אני חייב הרבה לישראל. היא אפשרה לטאואר להפוך למה שהיא"

טאואר הייתה האקזיט המדובר של 2022, אולם הצעת הרכישה החלומית של אינטל נפלה ● המנכ"ל ראסל אלוואנגר ניצל אותה כדי להכניס רגל בדלת למפעל של אינטל בניו מקסיקו: "זו לא הייתה סטירת לחי גדולה. יש לנו עכשיו קיבולת ייצור" ● את דעותיו על המצב בישראל הוא שומר לעצמו: "להעיר על הנושא זה כמו להתארח אצל מישהו לארוחת ערב ולהגיד לו שהבית מבולגן"

הסכם אינו נדרש כתנאי עבור זוגות במערכות יחסים כאלה ואחרות / צילום: Shutterstock, Viacheslav Lopatin

זוג הקפיא עוברים ואז נפרד. האם האישה תוכל להשתמש בהם?

כשלושה עשורים לאחר פרשת נחמני, בתי המשפט עדיין נאלצים לדון בתביעות בלתי אפשריות לגבי גורלם של עוברים מוקפאים ● מן הראוי היה לחייב כל זוג שפונה לבצע הפריה חוץ-גופית, לחתום על הסכם שמתייחס לאפשרות הריאלית של פרידה במהלך הזמן שחולף בין יצירת העוברים המוקפאים לבין השימוש בהם

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול

ישראל תקפה בשדה התעופה בסוריה / צילום: נלקח מרשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לזכויות יוצרים

חיזבאללה מפרסם את שמותיהם של 5 מפעילי הארגון שנהרגו בחלב

בין ההרוגים בתקיפה בנמל התעופה בחלב ישנם גם חיילים מצבא אסד, דווח כי מערכות ההגנה האווירית הופעלו • מוקדם יותר נפצעו 2 בתקיפה שיוחסה לישראל באזור דמשק • דובר צה"ל עדכן כי בכיר חמאס חוסל בפעילות בבית החולים שיפא ● עדכונים בולטים

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל

קבוצת רוכבי אופניים עם טל ברודי. מימין: ריבה פרידמן בורוביק / צילום: דבורין תקשורת

מקבוצות אופניים ועד קבלת פנים בחזרה לבית: הארגון שמלווה מפונים במלחמה

מאז פרוץ המלחמה מלווה ארגון "הרוח הישראלית" אלפי משפחות של מפונים, ואף גייס תרומות בהיקף של 2.5 מיליון שקל ● מ"מ המנכ"לית, ריבה פרידמן בורוביק: "האתגר הגדול הוא שיקום הקהילות"

בנק ההשקעות ג'יי. פי מורגן / צילום: Reuters, Mike Segar

האסטרטג של הבנק הגדול בעולם: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו"

בבנק ג'יי פי מורגן שוב מזהירים מפני ירידות בשווקים, למרות שהתחזיות שלהם לא פוגעות כבר שנתיים וחצי ● האם הפעם התחזיות שלהם יתממשו? ומה הם ממליצים למשקיעים?

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

מלך השכר של ת"א: המנכ"ל שהרוויח כ-90 מיליון שקל ב-2023

עיקר התגמול של מנכ"ל נייס ברק עילם – הוני ● במשך שנותיו כמנכ"ל נייס צבר תגמולים בהיקף של כ-460 מיליון שקל לפי שער החליפין הנוכחי ● שכר של כ-17 מיליון שקל למנכ"ל אלביט אשתקד

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

לאחר שלוש שנים של הפסד, אירופה עזרה לדוד פתאל לחזור להרוויח

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● בשורה התחתונה רשמה פתאל רווח נקי של 45.2 מיליון שקל ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין

ביתן של קבוצת צ'אנגן בתערוכת מכוניות בסין / צילום: ap, Ng Han Guan

קבוצת הרכב השלישית בגודלה בסין בדרך לישראל

משלחת בכירה של צ'אנגן (Changan) סינית נערכת לייצא לישראל, הכניסה של החברה לישראל היא חלק ממהלך ההתרחבות הגלובלית שעליו הכריזה השנה ● מרצדס E קלאס והקרוסאובר של פורד: הדגמים החשמליים שבדרך ● השבוע בענף הרכב