גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ישראייר בעתירה לבג"ץ: לאפשר המשך מכירת כרטיסי טיסה למדינות ירוקות

פגיעה בחוק יסוד חופש העיסוק, אפליה בין אזרחים, נזק ישיר של מעל 2 מיליון דולר ובכלל, יותר מסוכן להישאר בארץ: חברת התעופה מבקשת מבג"ץ להביא לשינוי במתווה התעופה ● האם בג"ץ יצליח למצוא פתרונות חליפיים שיאפשרו את המשך הטיסות?

האם בג"ץ יוביל לשינוי במתווה התעופה שכולל יותר מדי סימני שאלה? ישראייר הגישה עתירה בה היא מבקשת לאפשר את המשך מכירת כרטיסי הטיסה למדינות ירוקות בטיסות קיימות.

העתירה מגיעה בעקבות מתווה התעופה, לפיו יכולים לצאת מישראל רק מי שרכשו כרטיסי טיסה עד 25 בספטמבר בשעה 14:00. יש מי שכבר הגדיר מתווה זה כמפלה (בין אזרחים שיוכלו לצאת מהארץ כי הספיקו לרכוש כרטיס טיסה, ובין אלה שלא). זהו מתווה שכבר יצר פתח ל"תמרון" שיאפשר מכירת כרטיסים עם תאריך "תקין" אותו הנוסעים עשויים להידרש להציג במידה ויישאלו בדרך לשדה התעופה.

אם לא די בכך, גם שוק יד שנייה של כרטיסים שנרכשו במועד כבר פועל: נוסעים שמחזיקים בכרטיס שנרכש לפני 25 בספטמבר מציעים כרטיסים למכירה למדינות ירוקות - כאשר הרוכשים יוכלו לשנות את שם הנוסע בהתאם לתנאי הכרטיס (ובעלות נוספת לפיכך).

זמן קצר לאחר שהמתווה נכנס לתוקף, ישראייר עצרה את מכירת הכרטיסים לטיסות המתוכננות. גם לטיסות אל על שאמורות להתקיים בתחילת חודש אוקטובר - לא ניתן לרכוש כרטיסים במערכות ההזמנות.

תמצית טענותיה של ישראייר, שמשקפות את הבעיות שעמן מתמודדים כל העוסקים בענף (שמחכים בקוצר רוח לראות האם בית המשפט ימצא לנכון לשנות את המתווה, אולם לא נוקטים במהלכים דומים בעצמם בכדי להגביר את הלחץ), מתייחסות למספר סעיפים. הראשון שבהם הוא חוק יסוד כבוד האדם וחירותו, לפיו כל אדם חופשי לצאת מישראל. תקנות התעופה, המגבילות את היציאה רק למי שהספיק לרכוש כרטיס עד למועד הנקוב, פוגעות בחוק יסוד זה. במשרד התחבורה אמנם מאפשרים למנכ"ל המשרד להתיר נסיעה לחריגים אולם כל האזרחים - כולל אלה שמחזיקים באזרחות נוספת - לא רשאים לצאת מהמדינה.

עוד טוענת ישראייר כי האיסור אינו עולה בקנה אחד עם הוראות סעיף 4 לחוק סמכויות מיוחדות להתמודדות עם נגיף הקורונה החדש (הוראת שעה), תש"ף-2020, הקובע שהממשלה יכולה להתקין תקנות המגבילות שהייה במרחב הציבורי "אם שוכנעה כי הדבר דרוש לשם מניעת הדבקה בנגיף הקורונה בקרב הציבור וצמצום התפשטותו, צמצום היקף התחלואה או הגנה על אוכלוסיות בסיכון, והכול רק לתקופה ובמידה הדרושות לצורך השגת המטרות האמורות, לאחר שנשקלו חלופות להשגתן, הפגיעה בזכויות וההשפעות על המשק".

לפיכך, האיסור על טיסה מחוץ לישראל בתקופת הסגר, אם כרטיס הטיסה נרכש אחרי 25 בספטמבר, אינו דרוש למניעת הדבקה ולמניעת התפשטות הנגיף כאשר מדובר בטיסה למדינות ירוקות. אפשר להודות שיותר בעייתי להישאר בארץ, למרות כל המגבלות שהוטלו בתקופת הסגר, מאשר לשהות במדינה ירוקה.

"נזק ישיר של מעל 2 מיליון דולר"

זאת ועוד, לפי הודעת ישראייר "האיסור הוא גם לא במידה הדרושה. ניתן היה לאסור פתיחת טיסות נוספות בתקופת הסגר, אבל לאפשר למלא את הטיסות היוצאות, שאמורות להחזיר גם את הנוסעים שיוצאים ורוצים לחזור לישראל". לפי החברה, "לא נשקלה די הצורך הפגיעה בישראייר נוכח האיסור, הגורמת לנזק ישיר של מעל 2 מיליון דולר.

לבסוף טוענת החברה הישראלית היחידה שלא הפסיקה טיסותיה בחודשים האחרונים כי "הפגיעה בחופש העיסוק של ישראייר היא בניגוד לחוק יסוד חופש העיסוק, המחייב כי הפגיעה תהיה לתכלית ראויה ובמידה שאינה עולה על הנדרש. האיסור על רכישת כרטיסים, בניגוד לאיסור על הוספת טיסות יוצאות בתקופת הסגר, פוגע בישראייר במידה העולה על הנדרש".

בארגון התעופה יאט"א לא נתקלו במתווה תעופה דומה במדינות אחרות. עוד לפני הגשת העתירה, מנכ"ל הארגון בישראל קובי זוסמן פנה לשרת התחבורה מירי רגב באשר ל"סוגיית קביעת מועד כרטוס כרטיסי הטיסה כקריטריון לאישור טיסה מישראל או אליה".

לדבריו, "מעבר לעובדה שמועד הכרטוס בפועל כפי שנקבע אינו מצביע בהכרח על מועד ביצוע ההזמנה שיכול להיות הרבה לפני כן, קטיעת שרשרת ההזמנות תביא בהכרח לירידה משמעותית בכמות הנוסעים באופן שקרוב לוודאי (ומעבר לכל הקשיים הקיימים ממילא) יגרום להפסקת הפעלתן של הטיסות האזרחיות לישראל או ממנה. כתוצאה מכך, גם אותם נוסעים שרכשו את כרטיסי הטיסה טרם המועד שנקבע (בין אם מדובר בכאלה שיוצאים לישראל או כאלה האמורים לשוב אליה) ייפגעו ולמעשה יוותרו ללא פתרון".

זוסמן סבור ש"ניתן למצוא פתרונות חליפיים מידתיים אחרים אשר יעמידו תנאים מינימליים סבירים שיאפשרו את המשך הטיסות, ומאידך יאפשרו התמודדות עם נגיף הקורונה, מדיניות האיחוד האירופי היא רק דוגמה אחת לכך".

"תפוסה של פחות מ-60% היא תפוסה הפסדית"

בעתירה, שהגישו בשם ישראייר עורכי הדין רועי בלכר וגיא זאבי ממשרד קריספין רובינשטיין בלכר ושות', תוהה ישראייר לא רק בדבר אותו איסור על ישראלים לצאת מהארץ אם לא רכשו כרטיס טיסה עד 25 בספטמבר, אלא גם "מדוע לא ייבחנו חלופות פוגעניות פחות שיעלו בקנה אחד עם הוראות חוק היסוד כבוד האדם וחירותו וחוק יסוד חופש העיסוק".

ישראייר מפרטת את הנזק שנגרם לה כמי שמפעילה טיסות למדינות הירוקות מהן אין חובת בידוד לנוחתים בישראל, תוך שהיא מדגישה כי היא חידשה את פעילותה בהסתמך על מודל פתיחת השמיים שהוצג בחודש אוגוסט. יתרה מכך - לא ברור עד מתי תקפות התקנות שסוגרות את השמיים חלקית - המועד הנקוב במסמכים שלהן הוא 1 באוקטובר, מועד זה צפוי להתארך עד 11 באוקטובר, וכעת לפי אמירות הממשלה הסגר עצמו עשוי להתארך מעבר לכך.

ישראייר מפרטת את הנזק העצום שייגרם לה כאשר חלק מהמקומות על טיסות שנקבעו עוד לפני ההנחיות היו אמורים להימכר לאחר המועד שקבעה הממשלה, "כתוצאה מכך אין הצדקה או כדאיות כלכלית להוציא את הטיסות שאושרו כשהן ריקות כמעט לגמרי מנוסעים שכן הותרת הטיסות תביא לעלויות כלכליות כבדות הכרוכות בכיסוי עלויות הטיסות היוצאות כמעט ריקות".

לשם המחשבה מפרטת החברה טיסות עתידיות ואת שיעורי התפוסה "שנגדעו" בעקבות ההחלטה ומכך שהנוסעים ממתינים עם ההזמנות שלהם לרגע האחרון: שיעור התפוסה בטיסות שיועדו ל-27.9 עד ל-3.10 עמד על 85%, ואילו נכון לעכשיו אחרי שעצרה את ההזמנות, שיעור התפוסה בטיסות שמיועדות לחול המועד, עמד על 29% ובשבוע שלאחר מכן על 5%. "כל מי שבקיא מעט בתחום התעופה יודע כי תפוסה של פחות מ-60% היא תפוסה הפסדית".

עוד מזכירה החברה כי ממילא כל מי שמגיע לטיסה בנתב"ג נדרש להציג ממצאי בדיקת קורונה עדכניים (בהתאם למדיניות של מדינות רבות) לצד בדיקות חום והצהרות בריאות - בהתייחס למטרה לצמצם את התפשטות נגיף הקורונה שאינה ברורה בהקשר של היוצאים מישראל, מדינה אדומה בכל המדדים.

"זהו אחד מאותם מקרים נדירים שבהם לא מתקיים מבחן הקשר הרציונלי", נטען לגבי התקנה "הנמהרת והשרירותית שהתקבלה ללא בחינה מינימלית של העובדות והנתונים, וגם משום כך דינה להיפסל". עוד ביקשו כי בית המשפט ידון בבקשה בדחיפות לאור לוח הזמנים הצפוף.

עוד כתבות

הפגנה מחוץ לאוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"אני זועם, זה לא ייאמן מה שקורה באוניברסיטת קולומביה"

כשהמחאות האנטי־ישראליות בקמפוסים בארה"ב רחוקות מלדעוך, חוקרים יהודים וישראלים מאוניברסיטאות העלית מאחדים כוחות כדי להגיב באופן יצירתי בכל הזירות - האקדמית, המשפטית והכלכלית ● "זו חזית כמו כל חזית במלחמה", הם אומרים בשיחות איתם

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

מייסדי קרן פיקצ'ר קפיטל מימין לשמאל: ראקש לונקאר, דן אמיגה, מיקי בודאי ומייק פיי./ צילומים: עמרי אראל, קייט רני, MKJ photography, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המהלך שהפתיע את ענף הסייבר: מנכ"ל איילנד ינהל במקביל גם קרן השקעות

מייק פיי, מנכ"ל איילנד, הספקית הגדולה ביותר של פתרונות סייבר לתחום הדפדפנים, מצטרף כשותף מנהל בקרן ההון סיכון פיקצ'ר קפיטל ● המהלך עשוי ליצור, לכאורה, ניגוד עניינים בין עסקאות השקעה או שותפות בתוך איילנד לבין עסקאות שתערוך הקרן ● "אני מכבד ומקיים את חובות הנאמנות שלי כמנכ"ל איילנד", אומר פיי

הבניין ברחוב גורדון 22 בתל אביב / צילום: דנה אטיאס

2.5 מיליון שקל לדירת 2 חדרים בבניין לשימור מחמיר בת"א

דירה במבנה היסטורי ברחוב גורדון בתל אביב, שתכנן האדריכל שלמה גיפשטיין, נמכרה לאחרונה ● לדירה יש זכויות בנייה נוספות בשטח של כ־40 מ"ר, אולם המחיר לא משקף אותן ● המתווכת בעסקה: "עסקאות במחירים של 2.3 מיליון שקל עד 3.1 מיליון שקל קיבלו 'בוסט' בשלושת החודשים האחרונים"

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

ח'ליל אל-חיה, בכיר בזרוע המדינית של חמאס שלקח חלק במשא ומתן לעסקה, במהלך ראיון לסוכנות הידיעות AP / צילום: Associated Press, Khalil Hamra

בכיר חמאס ל-AP: חמאס תניח את נשקה אם תקום מדינה פלסטינית

חבר הזרוע המדינית של חמאס, ח'ליל אל-חיה, קרא להקים מדינה פלסטינית בגבולות 67 • דיווח: צה"ל תקף בעומק השטח הלבנוני בבעלבכ • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • אחרי פרסום הסרטון: מחאה בירושלים להחזרת החטופים • עדכונים בולטים

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

עליות קלות בנעילת הבורסה; נובה טיפסה ב-4%, נייס ב-3%

ההתפתחות הבטחונית בצפון העיבה על הבורסה ● השקל נסחר בתנודתיות מול הדולר ● אלארום זינקה ב-20% ● מאסיבית, יצרנית מדפסות התלת מימד צנחה ב-13% ● דלק חתמה על העסקה לכניסתה של ענקית האנרגיה ENI לאיתקה ● בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב, אסר על מכירתם במשך 100 שנים ● כעת האוסף מותר למכירה, והוא שווה סכום עתק

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק, טכנולוגיה והון סיכון במשרד עורכי הדין פישר (FBC) / צילום: יונתן בלום

עורך הדין שהכניס את התחום הלוהט לפירמות ענק בישראל

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק והון סיכון במשרד פישר, מלווה חברות קריפטו בעסקאות והנפקות ומסייע להן להכניס מטבעות דיגיטליים לבנקים ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

טסלה מודל S ''פלייד'' / צילום: יח''צ

טסלה פספסה את התחזיות ורשמה את הירידה החדה ביותר בהכנסות מאז 2012

למרות שפספסה את התחזיות המוקדמות בשורת הרווח וההכנסות, מניית טסלה מזנקת במסחר המאוחר ● האנליסטים בוול סטריט חזו כי החברה תציג ירידה בהכנסות ברבעון הנוכחי לאחר שורה של חדשות רעות

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

וול סטריט ג'ורנל: כך תיראה הפעולה הישראלית ברפיח

בוול סטריט ג'ורנל מדווחים כי ישראל נערכת לפעולה ברפיח ומפנה אזרחים לקראת מבצע צבאי ● עפ"י ההערכות, מבצע הפינוי צפוי להימשך כשבועיים עד שלושה שבועות ויתבצע בתיאום עם ארה"ב, והלחימה תיארך כשישה שבועות

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

אילון מאסק, יו''ר טסלה / צילום: Shutterstock

התוצאות בשפל אבל הבטחה אחת של מאסק מלהיבה את המשקיעים

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה את אחד הדוחות הרבעוניים השליליים ביותר שלה בשנים האחרונות, אבל המניה זינקה במסחר המאוחר ב־13% ● הסיבה: ההודעה על ייצור דגם חדש ומוזל החל מ־2025, הרבה יותר מהר מהצפוי ● אבל ייתכן שהפעילות המבטיחה תתגלה כהפסדית בטווח הקצר

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי

תערוכת הרכב בבייג'ינג, לפני שנתיים / צילום: ap, Andy Wong

החל מ-170 אלף שקל: הרכבים שיוצגו השבוע על הבמה החשובה בעולם ובקרוב יגיעו לישראל

כלי רכב חדשים יוצגו על בימת התערוכה הבין־לאומית מהחשובות בעולם שנפתחת השבוע בבייג'ינג, ואמורים לבסס החל מהשנה את אחיזתה של סין בשוק הרכב האירופי והישראלי ● בדקנו מי עשויים להגיע לישראל כבר בעתיד הנראה לעין

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?