גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בית משפט בארה"ב: Kik הפרה חוקי ניירות ערך בגיוס 100 מיליון דולר ב-ICO

בית המשפט בניו יורק קיבל את בקשת SEC לתת פסק דין בהליך מקוצר נגד חברת המסרים המיידיים הקנדית Kik בגין הנפקת המטבע הדיגיטלי שביצעה ב-2017 ● בשנה שעברה סגרה החברה את מרכז הפיתוח שלה בישראל ופיטרה את רוב עובדיה

טד ליווינגסטון / צילום: רויטרס
טד ליווינגסטון / צילום: רויטרס

בית משפט פדרלי בניו יורק קבע אתמול (יד') כי חברת קיק אינטראקטיב (Kik Interactive), שהקימה את פלטפורמת המסרים המיידיים Kik, הפרה את חוקי ניירות ערך של ארה"ב, כאשר לא רשמה כחוק הנפקת ICO - הנפקה ראשונית של מטבע דיגיטלי שביצעה ב-2017, ובה גייסה ממשקיעים סכום של 100 מיליון דולר.

השופט אלווין הלרסטיין מבית המשפט של המחוז הדרומי בניו יורק קיבל את בקשתה של רשות ניירות ערך האמריקאית (SEC) לתת פסק דין בהליך מקוצר (summary judgment) נגד חברת קיק בגין ה-ICO שלה. במערכת המשפט האמריקאית, פסק דין בהליך מקוצר הוא הכרעה היוצאת מתחת ידו של בית משפט לטובת בעל דין, על יסוד ראיות וכתבי טענות שהוגשו - ובלי שיתקיים בתיק משפט מלא.

בהחלטתו כתב השופט כי לדעתו, "אירוע חלוקת המטבע הדיגיטלי" (token distribution event, ובקיצור TDE) שבוצע על ידי קיק, "מספק את שלושת ההיבטים של מבחן האווי (Howey), המתייחס לפסיקת בית המשפט העליון המשמשת סטנדרט להכרעה אם מכירה כלשהי תיחשב למכירת ניירות ערך. ה-SEC, שהגישה את התביעה נגד קיק בשנה שעברה, טענה כי מכירת המטבע הדיגיטלי Kin של פלטפורמת המסרים המיידיים הייתה הנפקה בלתי רשומה של ניירות ערך, בעוד שקיק טענה כי לא כך הדבר".

בהחלטתו, הנפרסת על פני 19 עמודים, כתב השופט: "קיק מודה כי ההנפקה של מטבעות Kin באמצעות ה-TDE הייתה כרוכה בהשקעה של כסף, שבה המשתתפים רכשו מטבעות את'ר (המטבע של פלטפורמת הבלוקצ'יין את'ריום) והמירו אותם במטבעות Kin. לפיכך, הצדדים מסכימים כי הגורם הראשון של מבחן האווי מסופק. לצדדים יש מחלוקת בשאלה אם הגורמים השני והשלישי במבחן מסופקים גם הם. אני מחזיק בדעה כי הם אכן מסופקים".

תביעות רבות של SEC נגד יזמי בלוקצ'יין

לחברת קיק, המנוהלת על ידי מייסדה הקנדי טד ליווינגסטון, היה בעבר מרכז פיתוח גדול בתל אביב, שנוהל על ידי אלכס פרנקל. מרכז הפיתוח הזה, שהוקם ב-2017, סגר את פעילותו בספטמבר 2019, כפי שדווח ב"גלובס", כשהחברה החליטה על מהלך ארגון מחדש ופיטרה את רוב עובדיה.

להנפקת המטבע הדיגיטלי Kin ב-2017, שבה גויס סכום של 100 מיליון דולר, סיפקו ייעוץ האחים דניאל ואוריאל פלד, מייסדי חברת הבלוקצ'יין הישראלית Orbs. ב-ICO של קיק השתתפו גם כמה משקיעים ישראלים מוכרים, ובהם משה חוגג, מייסד קבוצת סינגולריטים ובעלי מועדון הכדורגל בית"ר ירושלים. חברת iAngels הישראלית, המנוהלת על ידי מור אסיא ושלי הוד-מויאל, גייסה גם היא משקיעים לאותו ICO.

הנפקות מטבעות קריפטו, המוכרות בשם ICO (ראשי תיבות של Initial coin offering), ומכירות מוקדמות (Pre-sale) של מטבעות קריפטו, נראו מצדה של רשות ניירות ערך האמריקאית, בעיקר בשנתיים האחרונות, כמכירות בלתי חוקיות של ניירות ערך - ובהתאם לכך, ה-SEC הגישה תביעות נגד מספר רב של חברות סטארט-אפ עם מיזמי בלוקצ'יין.

אחת התביעות הבולטות שהוגשו בעניין זה על ידי הרשות, הייתה נגד חברת טלגרם - גם היא, כמו קיק, חברה שפיתחה פלטפורמה למסרים מיידיים. טלגרם גייסה ב-2018 סכום עצום של 1.7 מיליארד דולר במכירה המוקדמת של המטבע הדיגיטלי שלה, gram. בעקבות תביעת ה-SEC נגדה, כפי שדווח ב"גלובס" במאי האחרון, החליטה טלגרם להפסיק את פעילותו של פרויקט הבלוקצ'יין שלה, TON. ביוני אושר בבית משפט בניו יורק הסכם פשרה בין טלגרם ל-SEC, שבמסגרתו הסכימה החברה להשיב למשקיעים 1.2 מיליארד דולר מההון שגייסה למימון פרויקט הבלוקצ'יין, ולשלם לרשות קנס בסך 18 מיליון דולר.

רבות מהתביעות שהגישה רשות ניירות ערך האמריקאית נגד גיוסי ICO נשענו על מבחן האווי, שלפיו עסקה מסוימת תיחשב למכירה של נייר ערך, אם היא כוללת השקעה של כסף במיזם משותף, עם ציפייה לרווח - בעיקר רווח המופק ממאמץ של אחרים. השופט הלרסטיין בהחלטתו אתמול, כתב כי קיק "שיבחה את פוטנציאל עשיית הרווחים של המטבע הדיגיטלי Kin" - ובכך התקיים אחד התנאים של מבחן האווי. כמו כן, לדבריו, החברה "משכה רווחים שהתקבלו ממכירות Kin, במאמץ ליצור תשתית עבור Kin - וכך להזניק את ערך ההשקעה".

עוד כתבות

אנדרו אביר, המשנה לנגיד בנק ישראל, בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

המשנה לנגיד בנק ישראל: "לשקל הדיגיטלי תהיה השפעה על התחרות בבנקים"

אנדרו אביר אמר בכנס TECH IL של גלובס כי כי בשבועות הקרובים בנק ישראל יוציא לדרך פרויקט טכנולוגי משמעותי, כחלק מתהליך בחינת ההיתכנות להנפקת מטבע דיגיטלי ● לפי התוכנית של בנק ישראל, "השקל הדיגיטלי יהיה פלטפורמה לחדשנות"

שרית פירון, ראש קרן ההשקעות Team8 capital וחמוטל מרידור, שותפה בקרן וינטג' בשיחה עם מיטל ויזברג / צילום: תמר מצפי

"הסנטימנט העולמי לא לטובתנו": שתי משקיעות ההייטק הבולטות בישראל מסבירות איך לגייס כסף באמצע המלחמה

שרית פירון, ראש קרן ההשקעות Team8 Capital, וחמוטל מרידור, שותפה בקרן וינטג', התייחסו בכנס TECH IL של גלובס לירידה בהיקף ההשקעות בהייטק בצל המלחמה ● פירון: "לאורך השנה-שנתיים הקרובות יש סיכוי שנראה משקיעים יוצאים מכאן" ● מרידור: "יש גם קולות בעדנו, משקיע אמר לי שהחברות הישראליות הן הכי טובות בפורטפוליו שלו"

ערן רביד, CIO, מקורות / צילום: כדיה לוי

ערן רביד, CIO במקורות: "המשכנו לספק מים גם למוצבים בצפון שנפגעו קשות בלחימה"

בחברת המים הלאומית מקורות מספקים מים, גם בשעות משבר ● ערן רביד CIO במקורות, הוצנח לתפקיד יממה אחרי פרוץ המלחמה ● במהלך כנס TECH IL של גלובס הוא הציג את דרכי ההיערכות הטכנולוגית של החברה לזמני משבר

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo & Scitex, בכנס TECH IL / צילום: תמר מצפי

מנכ"ל HP Indigo, נועם זילברשטיין: "החוסן שלנו, במיוחד בעיתות משבר, הוא ששומר עלינו כמובילים עולמיים"

עם מפעל בקריית גת, תוך כדי פינוי עובדים וגיוס מילואים מסיבי, בחברת HP Indigo & Scitex, אחת המעסיקות הגדולות בהייטק הישראלי, התמודדו עם אתגרי המלחמה ● "לא מדובר בתקופה חד־פעמית, אלא במרתון שנצטרך להתמודד איתו", אמר נועם זילברשטיין, מנכ"ל החברה, במהלך כנס TECH IL של גלובס

גבול לבנון / צילום: ap, Hassan Ammar

28 שיגורים לעבר הצפון תוך שעה, ללא נפגעים

שלושה נפצעו מפיצוץ שני כטב"מי נפץ בבית הלל, בלבנון דיווחו על הרוגים בתקיפת רכבים בדרום המדינה ● באיראן נערכים לתקיפה ישראלית, ומזהירים: "אנחנו מוכנים להשתמש בנשק שמעולם לא השתמשנו בו" ● פיקוד צפון תרגל מעבר משגרה לחירום "במתכונת פתע" ● איזיג'ט בהודעה דרמטית: מבטלת את כל הטיסות לישראל עד אוקטובר ● עדכונים שוטפים

צילומים: מארק ישראל סאלם (ג'רוזלם פוסט), (AP (Jacquelyn Martin, רויטרס, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

אפילו סעודיה עזרה: כך פעלה הברית שסייעה לישראל מול איראן

מזה כמה עשורים, ארה"ב מובילה מאמץ לטובת הידוק הקשרים הצבאיים בין ישראל ליריבותיה הערביות הוותיקות, כדי להתמודד עם האיום המשותף מצד איראן ● המאמץ הזה לא נבדק בקרב, עד שטהרן שיגרה את מטח הטילים והמזל"טים נגד ישראל ● כך הוא נראה מאחורי הקלעים

יאיר נחמד, מנכ''ל נאייקס ויו''ר הדירקטוריון / צילום: דוד זיסר

המנכ"ל שמכר מניות בעשרות מיליוני שקלים: "במבט לאחור עשינו דברים מסוכנים מאוד ברמה האישית"

יאיר נחמד הקים את חברת הפינטק נאייקס עם שני שותפים, הנפיק אותה בת"א לפי שווי של כמעט מיליארד דולר ובהמשך הוביל אותה לנאסד"ק ● הגיוס בנאסד"ק בוצע אחרי שהמניה עלתה בעשרות אחוזים מתחילת 2024 ● "לא רציתי למכור", טוען נחמד, "אני מאמין בחברה ולא רוצה למכור מניות. יכולנו גם לא להנפיק, אבל היו לנו סיבות"

נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

ועדת האיתור הכריעה: זה המנכ"ל המיועד של נמל אשדוד

ניסן לוי, המכהן כסמנכ"ל ההון האנושי בבנק מזרחי טפחות, צפוי לקבל את תפקיד מנכ"ל נמל אשדוד ● ההמלצה של ועדת האיתור תעלה לאישור דירקטוריון הנמל בהמשך השבוע, ולאחר אישור הדירקטוריון המינוי טעון את אישור ועדת המינויים ברשות החברות

מייסדי חברות Ermetic, Snappy ו-Pecan, שדורגו בעבר / צילומים: איל יצהר, אלעד מלכה

רווח במקום צמיחה: תובנות מהסטארט־אפים המבטיחים של השנים הקודמות

לקראת חשיפת 10 חברות הסטארט־אפ המבטיחות של גלובס לשנת 2024 ביום חמישי הקרוב, בדקנו מה אפשר ללמוד מחברות שדורגו פה בעבר וכעת מתמודדות עם מציאות שונה בחוץ ● "המשקיעים נוהרים להשקעה במספר מצומצם יותר של חברות, אך בעלות איכות גבוהה יותר"

ד''ר זיו קציר, ראש התוכנית הלאומית לבינה מלאכותית ברשות החדשנות, בכנס TECH IL / צילום: תמר מצפי

זיו קציר: "בעולם מעריכים מאוד את הערך המוסף שאנו מביאים לתחום ה-AI"

ד"ר זיו קציר, ראש התוכנית הלאומית לבינה מלאכותית ברשות החדשנות, הזהיר בכנס TECH IL של גלובס כי המרוץ העולמי לבינה מלאכותית מחריף: "כל מדינה מנסה לקחת את החלק הארי מהענף הצומח, ומי שלא רץ קדימה, משתרך מאחור"

רחוב כנפי נשרים 24 בירושלים / צילום: דוברות עיריית ירושלים

רשות המסים שכרה מקומות חניה ל-17 עובדים. כמה היא משלמת?

מאז פרצה המלחמה, רשות המסים שוכרת חניה ל־17 עובדים ותשלם כ־180 אלף שקל עד סוף 2024 ● "העובדים הועסקו במוקד למתן מענה לצורכי המלחמה. עובדים אלו נדרשו להגיע בשעות הבוקר המוקדמות וסיימו את עבודתם בשעות הערב המאוחרות" ● נכון להיום רשות המסים שוכרת חניות מבעלי חניונים פרטיים ב־48 חניונים ברחבי הארץ

שלט אנטי־ישראלי המציג טילים איראניים, טהרן / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

רבים מהטילים ששוגרו מאיראן לישראל נפלו בדרך. וזו הסיבה

לפי "וול סטריט ג'ורנל", כמחצית משיגורי הטילים הבליסטיים האיראניים נכשלו או התרסקו עוד לפני הגיעם ליעד, מה שקרה גם לחלק מהכטב"מים ● רותם מי־טל, מנכ"ל חברת אסגארד, המפתחת טכנולוגיה צבאית לתעשיות הביטחוניות, מסביר בשיחה עם גלובס למה זה קרה

גיל שויד / צילום: גלובס

גיל שויד על הפרישה מתפקיד מנכ"ל צ'ק פוינט: "לא מתחרט על כלום, רוצה לבנות את המוצר הבא"

"אני גאה שצ'ק פוינט תמיד הייתה יציבה, לא הייתה שנה אחת שלא הרווחנו", כך אומר גיל שויד, מנכ"ל חברת הסייבר צ'ק פוינט ב-31 השנים האחרונות, בשיחה עם עורך ההייטק של גלובס, אסף גלעד, בכנס TECH IL של גלובס ● על השפעות המלחמה אומר שויד כי "הנזק המקומי הוא לא הבעיה, אלא הנזק שייגרם לטווח רחוק"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

סימנים ראשונים מעידים - תרחיש הבלהות של המשק עשוי להתממש

האינפלציה בפברואר הגיעה לקצב של 2.7% - מעל מהציפיות המוקדמות ● החשש המרכזי הוא ממגמה שלילית שתביא לחריגה מהיעד של בנק ישראל, כפי שצופים יותר ויותר גופים בשוק ● וכשזה המצב, קשה לראות את הריבית יורדת בקרוב

שיגור מיירט ה'חץ' במהלך המלחמה / צילום: דוברות משרד הביטחון

"הדבר הכי טוב שאנחנו מכירים בשוק": ההתעניינות במערכות היירוט הישראליות בשיא

ביצועי ההגנה האווירית בשבת זכו לסיקור תקשורתי באירופה, ולגלובס נודע כי בחברות הביטחוניות בישראל נרשמה התעניינות גבוהה מהרגיל בטכנולוגיות שלהן בימים האחרונים ● בגרמניה, המדינה היחידה שרכשה את חץ 3, היוו היירוטים הוכחה לכך שההשקעה הייתה נבונה. כעת עולה במדינה השאלה: "מתי כבר היא תגן עלינו?"

חן חיים, סמנכ''לית התפעול של חברת הרחפנים XTEND ליאור סגל, מנכ''ל חברת גילוי הרחפנים, העין השלישית, חגי בלשאי, מנכ''ל חברת הרובוטיקה הצבאית רובוטיכאן בשיחה עם אסף גלעד / צילום: כדיה לוי

"פרדוקס": מנהלי חברות הרחפנים חשפו – זו הסיבה שסין מנצחת אותנו

חן חיים, סמנכ"לית התפעול של XTEND, ליאור סגל, מנכ"ל עין שלישית, וחגי בלשאי, מנכ"ל חברת רובוטיכאן, השתתפו בפאנל בכנס TECH IL של גלובס ● הם שוחחו עם אסף גלעד על הלקחים מהמלחמה, ולאן מתקדמת טכנולוגיית הרחפנים

לאה פרמינגר, סמנכ''לית השקעות, אלטשולר שחם / צילום: סם יצחקוב

אלטשולר בצמרת, מיטב בתחתית: אפיקי ההשקעה שמאחורי התשואות

לאה פרמינגר, סמנכ"לית ההשקעות החדשה של בית ההשקעות אלטשולר שחם, שחזר להצטיין בכל המסלולים: "החשיפה למניות פיננסים באירופה שיחקה לטובתנו" ● גם מור בלט לחיוב ברבעון, ואילו מיטב בתחתית ● מעל לכולם - הביצועים של מסלולי ה-S&P 500 שהניבו תשואה רבעונית של 12%

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

האם הממשלה הנוכחית בלמה את הכניסה של פועלים מעזה?

השר מירי רגב טענה כי הממשלה הקודמת הכניסה פועלים מעזה. אך כך גם ממשלתה שלה ● המשרוקית של גלובס

דירות בשכירות בשדרות וושינגטון, תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

במקביל לעליית האינפלציה: יש מוקש ושמו מחירי השכירות

העלייה במחירי השכירות מגיעה, ולא במקרה, במקביל לעלייה חדה באינפלציה. מחירי שכר הדירה מהווים כרבע ממשקל מדד המחירים לצרכן ● אבל במשרד האוצר ממשיכים להתעלם מהסוגיה הבוערת

השופט בדימוס ד''ר עדי זרנקין / צילום: פאול אורלייב

בן הבורר הוא בכיר בחברה מתחרה - האם זו עילה לפסילתו?

ביהמ"ש דחה את בקשת קבוצת סיגמא לפסול את הבורר ד"ר עדי זרנקין, שופט בית המשפט המחוזי בדימוס, בשל טענה לחשש לניגוד עניינים, מאחר שבנו מכהן כבכיר ומחזיק במניות של חברה מתחרה לחברה שבלב המחלוקת