מייסדי בורסת הקריפטו ביטמקס מואשמים בהפרת חוקי הלבנת הון בארה"ב

כתבי האישום נגד ארבעת המנהלים של BitMEX, שהוגשו בבית משפט פדרלי בניו יורק, מסמנים עליית מדרגה באכיפת החוק בארה"ב נגד חברות הפועלות בשוק הקריפטו • סמואל ריד, אחד ממייסדי החברה, נעצר

אפליקציה של בורסת הקריפטו BitMEX  / צילום: shutterstock, שאטרסטוק
אפליקציה של בורסת הקריפטו BitMEX / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

המייסדים של אחת הבורסות הגדולות בעולם למסחר בנגזרים (derivatives) של מטבעות קריפטו מואשמים בהפרת חוקי איסור הלבנת הון בארה"ב, כפי שדווח ב"וול סטריט ג'ורנל" ובכלי תקשורת נוספים בארה"ב בסוף השבוע. ביום חמישי הודיע התובע הכללי בארה"ב על הגשת כתבי אישום נגד מנהלי חברת BitMEX (ביטמקס), ובהם שלושת מייסדיה, ארתור הייז, בנג'מין דלו, סמואל ריד, ומנהל הפיתוח העסקי של החברה, גרגורי דווייר.

ביטמקס, הרשומה כחברה באיי סיישל, נחשבת לבורסה השנייה בגודלה בעולם למסחר בנגזרים של מטבעות קריפטו על פי נפחי המסחר היומיים שלה, לפי אתר CoinMarketCap. באתר החברה נכתב כי אחד מחוזי הנגזרים שלה הקשורים לביטקוין, המוכר בשם XBT-USD swap, הוא "מוצר מטבעות הקריפטו הנמכר ביותר בכל הזמנים".

ביטקוין, המטבע המוביל בשוק הקריפטו, נסחר היום, עם תחילת השבוע, במחיר של כ-10.6 אלף דולר, אחרי ירידה של כ-1% בשבוע האחרון, לפי נתוני אתר Nomics. מחירו הנוכחי משקף לביטקוין שווי שוק של יותר מ-196 מיליארד דולר, לאחר עלייה של 38% במחירו הדולרי מתחילת השנה.

כתבי האישום נגד ארבעת המנהלים של ביטמקס, שהוגשו בבית משפט פדרלי במנהטן, מסמנים עליית מדרגה באכיפת החוק בארה"ב נגד חברות הפועלות בשוק הקריפטו, המתנהל ברובו ללא פיקוח רגולטורי. על פי כתבי האישום, הארבעה נאשמים בהפרת חוק הסודיות הבנקאית (Bank Secrecy Act) ובקשירת קשר לביצוע עבירה על החוק. ריד, המייסד השותף ומנהל הטכנולוגיה הראשי של ביטמקס, נעצר ביום חמישי במסצ'וסטס, לדברי הרשויות. שלושת הנאשמים האחרים, הייז, דלו ודווייר, לא נעצרו עד כה.

גם הרגולטור תובע את ביטמקס

נוסף על האישומים הפליליים נגד מנהלי ביטמקס, הוגשה נגד החברה ביום חמישי תביעה אזרחית על ידי הרשות המפקחת על המסחר בחוזים עתידיים בארה"ב, CFTC. לטענת הרשות, בבורסת ביטמקס בוצעו מאז 2014 הפקדות ביטקוין בהיקף של יותר מ-11 מיליארד דולר מחשבונות אמריקאים, והעמלות שגזרה הבורסה הניבו לה מאז יותר ממיליארד דולר. הרשות טוענת בתביעה כי מייסדי ביטמקס "כשלו ביישומם של הליכי הציות הבסיסיים ביותר", כמו רישום פעילות הבורסה עם CFTC.

עורכי הדין של הייז, אחד משלושת מייסדי ביטמקס, מסרו ל"וול סטריט ג'ורנל" בתגובה לידיעה על כתבי האישום כי הוא מתכוון להיאבק על חפותו. "יחד עם שותפיו, ארתור הייז עבד קשה כדי לבנות עסק מוביל במגזר חדשני של הכלכלה", מסרו עורכי דינו. "מימיה הראשונים כסטארט-אפ, החברה ביקשה לציית לחוקים הישימים בארה"ב, כפי שחוקים אלה הובנו בזמנו, ובהתבסס על ההנחיות הזמינות". גם עורכי הדין של דווייר מסרו כי הוא יתמודד בבית המשפט מול האישומים נגדו. לדבריהם, דווייר פעל בתום לב כדי למלא אחר החוקים הישימים בביטמקס, ועזר לחברה לפעול "בהגינות הרבה ביותר". עורכי דינם של ביטמקס ושל ריד ודלו, שניים ממייסדי החברה, עדיין לא מסרו את תגובתם.

ביטמקס הייתה יכולה להימנע מהחובה לעמוד בחוקי ארה"ב, אילו הייתה מונעת ממשתמשים אמריקאים אפשרות לסחור בבורסה שלה. ואולם, על פי תביעתה של CFTC, נכון לספטמבר 2018 היו "אלפי משתמשים רשומים בביטמקס עם כתובת מגורים בארה"ב שיכלו לסחור בבורסה". בתצהיר שהגיש לרשות ריד ב-2019, הוא הכחיש כי ידע שהחברה שמרה תיעוד שהראה כי לקוחות מארה"ב השתמשו בפלטפורמה שלה. עוד עולה מהתביעה כי ביטמקס לא דיווחה לרשות על כל פעילות חשודה בפלטפורמה שלה מאז 2014, וזאת אף שחוקי ארה"ב מחייבים חברות פיננסים המספקות שירותים לאמריקאים לדווח על פעולות שעשויות להיות חלק מפעילות פלילית.

עוד טוענת CFTC כי לקוחות יכלו להירשם כמשתמשים בבורסת ביטמקס ללא כל פרטי זיהוי מלבד כתובת אימייל. על פי התביעה, הייז קיבל מהרשות הודעה כבר ב-2018 כי הבורסה שימשה להלבנת הון שהגיע מפריצה לבורסת קריפטו, ולמרות זאת, הוא לא הנהיג בחברה מדיניות רשמית למניעת הלבנת הון. לטענת הרשות, דוחות פנימיים של החברה הראו, בין השאר, כי לקוחות החברה באיראן, שעליה חלות סנקציות של ארה"ב, סחרו בבורסת ביטמקס מנובמבר 2017 ועד אפריל 2018.

בריאן קווינטנז, אחד הנציבים של CFTC, אמר ל"וול סטריט ג'ורנל" כי פעילות האכיפה של הרשות מראה כי רגולטורים "לא יסכימו שאף שחקן בשוק יזלזל במצח נחושה בחוקים שלנו".