חברת הפינטק הישראלית איטורו: נתחיל לפעול בשוק המניות האמריקאי בחצי הראשון של 2021

פלטפורמת ההשקעות של eToro תרחיב במחצית הראשונה של 2021 את פעילותה בארה"ב למסחר במניות, נוסף על מטבעות קריפטו • יוני אסיא, מייסד ומנכ"ל החברה: "עד סוף 2020 נשיק כרטיס דביט בבריטניה"

לרשת ההשקעות החברתית של יוני אסיא יש תוכניות גדולות לשנה הקרובה. בסוף השבוע האחרון התפרסמה כתבה באתר "בלומברג", שלפיה חברת הפינטק הישראלית eToro, שאסיא הוא מנכ"ל ומייסד שותף שלה, מתכננת להרחיב את פעילותה, ולהיכנס בתחילת 2021 לשוק הברוקראז' המקוון בארה"ב. בשוק זה צפויה החברה להתחרות בעיקר מול פלטפורמת רובין הוד (Robinhood), על כיסיהם של מיליוני משקיעים אמריקאים חדשים, שרבים מהם הצטרפו לשוק המניות בשנה האחרונה.

בשיחה עם "גלובס" ביום ראשון השבוע סיפר אסיא כי השקת הפעילות של איטורו בשוק המניות האמריקאי מתוכננת לצאת לפועל במחצית הראשונה של 2021. "יש לנו כבר פעילות של מסחר במטבעות קריפטו בארה"ב, והיא צומחת בשיעור דו-ספרתי מרבעון לרבעון. אנחנו מרגישים את העוצמה של השוק האמריקאי ביחס לכל מדינה אחרת שבה אנחנו פועלים", אמר.

"לפני כמה חודשים קיבלנו מ-FINRA, הרשות המפקחת על התעשייה הפיננסית בארה"ב, רישיון לפעול בשוק המניות האמריקאי, ומאז אנחנו עובדים במרץ כדי להיערך להשקת הפלטפורמה האמריקאית למסחר במניות, נוסף על מסחר הקריפטו".

בישראל פועלות כיום רק ארבע פלטפורמות דיגיטליות למסחר בניירות ערך (זירות סוחר). איטורו לא מעוניינת לפעול גם בשוק הישראלי?
אסיא: "אנחנו שוקלים גם אפשרות של פעילות בישראל בעתיד בהתאם לרגולציה המקומית, ואנחנו דנים בעניין. בשלב הזה אנחנו נערכים לפעילות בארה"ב, שהיא כמובן שוק הרבה יותר גדול".

"הגיל הממוצע של משקיעים יורד והולך"

בארה"ב מצפה לאיטורו תחרות לא קלה מול רובין הוד, שהאפליקציה שלה כבר צברה 13 מיליון משתמשים אמריקאים, שעבורם היא מנהלת נכסים בהיקף מוערך של 20 מיליארד דולר. נוסף על מסחר במניות, רובין הוד מספקת בפלטפורמה שלה גם שירותי מסחר במטבעות קריפטו בחלק ממדינות ארה"ב. במרץ 2019 נכנסה לראשונה איטורו לפעילות בארה"ב, כשהשיקה שם פלטפורמה למסחר במטבעות קריפטו.

"אנחנו מכוונים לשוק חדש של לקוחות מדור ה-Y, שנכנס בפעם הראשונה לשוק ההון, ומנצל הרבה מהיתרונות שיש לחברות מהסוג שלנו. הגיל הממוצע של משקיעים שמצטרפים לשוק ההון יורד והולך בשנים האחרונות, בזכות ההנגשה של פלטפורמות דיגיטליות כמו איטורו", אמר אסיא בשיחה עם "גלובס".

"איטורו מספקת ללקוחותיה כיום אפשרות לפתוח חשבון השקעות בצורה פשוטה קלה, עם השקעה מינימלית של 200 דולר, וגם לסחור במניות ללא כל עמלה, כולל אפשרות של מסחר בשברי מניות".

הרשת של איטורו, שפועלת כבר 14 שנה ומתפרסת על פני יותר מ-100 מדינות בעולם, מאפשרת למיליוני משקיעים לשתף ביניהם את ביצועי תיק ההשקעות שלהם ואת דעותיהם בענייני השקעות, ואף לחקות את העסקאות שמבצעים המשקיעים המצליחים ביותר בפלטפורמה באמצעות שירות שנקרא CopyTrading. המשקיעים הפופולריים של איטורו זוכים לתגמול של 2.5% מערך הנכסים הפיננסיים של משתמשי הפלטפורמה שמחקים אותם. ב-2019 התחילה איטורו לאפשר למשתמשים בפלטפורמה שלה לרכוש מניות ללא עמלה.

לדברי איטורו, הרשת שלה מונה כיום כ-15.5 מיליון משתמשים ברחבי העולם, אחרי שגדלה כמעט פי שלושה בחמש השנים האחרונות. החברה מעסיקה כיום יותר מ-1,000 עובדים ב-12 משרדים בעולם, מתוכם כ-600 עובדים בישראל.

איטורו מציגה כמה נתונים המצביעים על הצמיחה שלה מתחילת השנה: מספר ההרשמות לפלטפורמה שלה הגיע ליותר מ-3.5 מיליון משתמשים; מספר החשבונות החדשים שנפתחו צמח ב-269% בהשוואה לתקופה המקבילה ב-2019; ונפח המסחר בפלטפורמה חצה את רף טריליון הדולר.

"אנו לא דנים בהנפקה באופן ציבורי"

איטורו, שהוקמה על-ידי האחים יוני ורונן אסיא יחד עם דודו רינג ב-2007, גייסה ב-14 שנות פעילותה יותר מ-160 מיליון דולר למימון פעילותה. כשסבב הגיוס האחרון של איטורו הושלם ב-2018, הוערך שווי החברה ב-800 מיליון דולר. לעומתה, חברת רובין הוד האמריקאית, שנוסדה ב-2013 על-ידי צמד המנכ"לים המשותפים שלה, ולאד טנב ובייג'ו בהאט, הוערכה בחודש שעבר בשווי של 11.7 מיליארד דולר, לאחר שגייסה עד היום מימון בהיקף של 2.2 מיליארד דולר.

אף שמנהלי רובין הוד דיברו כבר ב-2018 בכנס של TechCrunch על כוונת החברה לבצע הנפקה ראשונית של מניות לציבור (IPO) בארה"ב, עד כה החברה לא מימשה את האפשרות הזאת. איטורו, לעומת זאת, לא הצהירה עד כה על כוונה לגייס הון בהנפקה בבורסה.

למרות משבר הקורונה, 2020 מסתמנת עד כה כשנה מצוינת לשוק ההנפקות הראשוניות של מניות בארה"ב. בתשעת החודשים הראשונים של השנה גויסו בהנפקות IPO בוול סטריט קרוב ל-95 מיליארד דולר - יותר מסכום הגיוסים בכל שנה מאז בועת מניות האינטרנט של שנת 2000, למעט שנת 2014, שבה גויסו 96 מיליארד דולר, לפי נתוני חברת המחקר Dealogic.

האם יש לך מחשבות להפוך את איטורו לחברה ציבורית ולצאת להנפקת מניות?

אסיא: "הטרנד של גיוסי ה-IPO בשנה האחרונה מורגש היטב גם ברשת המשקיעים של איטורו. מבחינת החברה, הנפקה זה לא משהו שאנחנו דנים בו כרגע באופן ציבורי. החברה רווחית כיום, ואין לנו בשלב הזה צורך בגיוסי הון נוספים, אבל אנחנו בהחלט מנהלים דיאלוג שוטף עם שוק ההון גם בנושאים האלה".

בראיון האחרון שלך ל"גלובס" אמרת שהחברה שלך תשיק השנה כרטיס דביט (כרטיס חיוב מיידי) שיוצע ללקוחות איטורו. מתי תממשו את התוכנית הזאת?
"התוכנית של השקת כרטיס הדביט תצא לפועל כבר לפני סוף השנה בבריטניה. בשלב הראשון, נציע את המוצר הזה ללקוחות איטורו בבריטניה בלבד, ולאחר מכן ללקוחות באירופה ובמקומות נוספים".

אחיו של יוני אסיא, רונן אסיא, שנמנה עם מייסדי איטורו, הצטרף באוגוסט האחרון לניהול קרן הפינטק של Team 8, ובעקבות זאת פרש מתפקידו כמנהל המוצרים של איטורו.

עד כמה משמעותית העזיבה של אחיך עבור איטורו? מי ימלא במקומו את תפקיד מנהל המוצרים בחברה?
"אחי רונן עדיין מעורב בחברה, במקביל לתפקידו החדש ב-Team 8, והוא ממשיך להיות פעיל במועצת המנהלים שלנו, בעיקר בתחום של פיתוח אסטרטגי", אמר אסיא. "בתחילת השנה הצטרף לחברה תובל שומוט, שהיה בעבר מנהל הפיתוח בחברת ITG, שהיא אחד הברוקרים הגדולים בארה"ב. כיום הוא מנהל באיטורו את כל תחום הפיתוח והמוצרים, כך שהוא אחראי על יותר מ-400 עובדים בחברה".

בתפקידו האחרון לפני שהצטרף לאיטורו היה שומוט מנכ"ל חברת השיווק הדיגיטלי Clicktale.