גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מותגי הרכב הסיניים בדרך לארץ: מה הם מחפשים כאן ומה תקנו ב-200 אלף שקל

יצרני הרכב הסיניים מנצלים חלון הזדמנויות שפתחו הסובסידיות לרכב חשמלי באירופה, שהביאו לזינוק של מאות אחוזים בביקוש בשנה האחרונה, ומסתערים על המערב • ישראל עתידה להיות אחד מחופי הנחיתה המרכזיים, ובקרוב יתמודדו כאן מותגים של לפחות חמישה יצרנים

בשבוע שעבר פרסם אתר החדשות הסיני רב ההשפעה SOHU מאמר מערכת מרכזי, שכותרתו "הדרך נפתחת בפני חברות רכב סיניות לייצא רכב למערב: שירותים חדשים ומתקדמים ורכב חשמלי מביאים עמם את פריצת הדרך". המאמר ניתח באריכות את המהלכים האחרונים, שביצעו יצרניות רכב סיניות לקראת ייצור רכב לשוק האירופאי, וקבע כי "המסע הגדול של תעשיית הרכב הסינית לאירופה החל... יצרניות הרכב הסיניות יוצאות לשווקים המשוכללים של אירופה ושל ארצות הברית כדי להמחיש את יכולותיהן".

הסיבה להתלהבות הנוכחית של הסינים כיום היא חלון הזדמנויות אסטרטגי, שפותחות בפניהם הסובסידיות "הירוקות" לרכב חשמלי באירופה, שתדלקו בשנה האחרונה זינוק של מאות אחוזים בביקוש ביבשת.

הסינים ממהרים לנצל את החלון ובשלושת החודשים האחרונים בלבד נערכו "אירועי השקה" של שלושה יצרני רכב שונים בנמלים בסין ובהם הועמסו משלוחים של כמה עשרות עד כמה מאות כלי רכב - כולם חשמליים - על אוניות בדרך לשוק האירופאי. במקביל מצהירים עוד שלל יצרנים גדולים וקטנים על כוונות להתחיל לשווק כלי רכב באירופה החל מהשנה הבאה.

ההתפתחויות אמורות להוות "צלצול השכמה" עבור שוק הרכב הישראלי, שמנסה במשך עשרות שנים לפתוח ערוץ סדיר של ייבוא רכב מסין. ואכן, ישראל עתידה להיות אחד מחופי הנחיתה המרכזיים בפלישת יצרני הרכב הסינים לאירופה.

אבל דרכם של היצרנים הסינים להתמודדות מלאה ותחרותית בשוק עדיין ארוכה ורובם מתייחסים לישראל בתור "אתר בטא", אתר ניסויים מוגבל ומבודד שבו הם יבחנו וישכללו את יכולותיהם השיווקיות והתחרותיות בשיטת ניסוי וטעייה.

מיצרנים מבוססים ועד סטארט-אפים לרכב חשמלי

אז הנה תמונת מצב עדכנית על הגל הסיני שישטוף את שוק הרכב הישראלי בחודשים הקרובים: עד המחצית הראשונה של 2021 צפויים להתמודד כאן מותגי רכב של לפחות חמש יצרניות רכב סיניות, לשתיים מהן כבר יש נציגות קבע בישראל. עוד שלושה ינחתו כאן במהלך החודשים הקרובים ולאלה יצטרפו גם כלי רכב של יצרנים מערביים, שמיוצרים בסין.

חלק מהמותגים הללו שייכים ליצרנים גדולים, מבוססים ועתירי משאבים. אלה בונים אסטרטגיה ארוכת טווח ולא ממהרים להיכנס להרפתקאות במערב, מה שכמובן לא מפריע להם להצהיר הצהרות למדיה בנושא.

לקטגוריה השנייה שייכות חברות סטארט-אפ לרכב, בעיקר חשמלי, שצצו בעשר האחור בהמוניהן בסין וגייסו מיליארדי דולרים ממשקיעים. רובן שורפות מזומנים בקצב מבהיל וניזונות בעיקר מכספי משקיעי הון סיכון ומתמיכה ממשלתית או מקומית. חלקן נהנו לאחרונה מגיוסי הון מרשימים, כולל מהנפקות בוול סטריט. עבורן הודעה על שיווק רכב באירופה ובשוק הישראלי המתוחכם היא אמצעי מצוין לטיפוח אמון המשקיעים ולטשטוש האפשרות שהן ייעלמו באותה מהירות בה הופיעו.

קיימת גם קטגוריה שלישית של מותגים מערביים, שמייצאים רכב מסין תחת שמם לאירופה (ולישראל) מבלי להצמיד אליהם "זהות סינית". וולבו כבר מייצאת לישראל כמה דגמים כאלה וטסלה עשויה להצטרף לחבורה בשנה הבאה (ראו מסגרת).

נכון לרגע זה מיוצגים בישראל רשמית שני מותגים רכב פרטי סינים, שניהם בבעלות ממשלתית. הראשון הוא המותג MG של ענקית הרכב SAIC, שנחתה באירופה ובישראל כבר לפני עשור וחצי ומיובא על ידי לובינסקי. השני הוא GAC (גואנגזו אוטומוטיב), שנכנס לשוק הישראלי באמצע השנה שעברה ומיובא על ידי יוניון מוטורס.

שני המותגים מתמודדים בפלח הג'יפונים החשמליים העממיים ברצועת המחיר שסביב ה-140 אלף שקל (ל-MG יש גם גרסת בנזין). אבל האסטרטגיה השיווקית ולוח הזמנים של שתי החברות שונים מאד. קבוצת SAIC משגרת לישראל רק כלי רכב שעברו תקינה אירופית מלאה (WVTA). זהו תהליך יקר ונדיר בקרב יצרני הרכב הסיניים אבל הוא מאפשר לסאייק למכור בישראל ובאירופה מספר בלתי מוגבל של כלי רכב כל שנה.

לעומת זאת, GAC עושה בישראל את הצעדים הראשונים בדרך לשוק האירופי והדגם היחיד שלה כרגע הוא עם "תקינה אירופית לסדרות קטנות", שעל פי התקנות מאפשרת לשווק בישראל כ-400 מכוניות בשנה. במהלך 2021 צפויים לנחות בישראל עוד שני דגמים של GAC.

יצרניות עלומות ינסו להתחבב על הישראלי השמרן

אל החבורה הזו יצטרף בשנה הבאה המותג Lynk&Co, מותג פרמיום ששייך לקבוצת GEELY, החברה האם הסינית של וולבו. המותג מחזיק בתקינה אירופאית מלאה ואם לא יחולו שינויים בלתי צפויים הוא ינחת כאן במחצית הראשונה של 2021, בשלב הראשון עם בדגמי קרוס-אובר פרמיום מפוארים בעלי הנעה היברידית-נטענת (פלאג-אין) בטווח מחירים משוער של 200-300 אלף שקל. בהמשך יגיע דגם חשמלי לגמרי שהוצג לאחרונה. ככל הידוע היבואנית תהיה חברת "מאיר", יבואנית וולבו.

המותג הרביעי בדרך הוא SERES, שנמצא בשליטת שתי יצרניות רכב סיניות מבוססות - DFSK וקבוצת דונגפנג הענקית. המותג מיובא על ידי "טלקאר" והדגם הראשון שיגיע אלינו הוא קרוס-אובר חשמלי שיתחרה ישירות, מבחינת מפרט טכני ותמחור, בשני הדגמים המקבילים של MG ו-GAC. כלומר באזור 140 אלף שקל. גם הדגם הזה יגיע לפחות בשלב הראשון עם תקינה אירופית לסדרות מוגבלות.

בהמשך, כנראה לא לפני סוף 2021, יצטרף אליו גם קרוס-אובר פרמיום חשמלי של סרס, שממוצב מול טסלה עם סוללה רצינית וטווח מסיבי אבל גם עם מחיר תואם, קרוב לוודאי שבטווח של 300-400 אלף שקל, שמן הסתם לא יקל על חדירתו. אגב, בשבוע שעבר ערכה החברה טקס בנמל בסין בו שולחו 200 מכוניות ראשונות לגרמניה דרך הים.

אל אלה צפוי להצטרף גם נציגה חדשה מחבורת הסטארט-אפים הסינים לרכב חשמלי ושמו AIWAYS. החברה הצעירה עשתה לא מעט רעש באירופה ובסין בשנה שעברה כשהציגה בתערוכות רכב קרוס-אובר חשמלי, שלגביו נטען כי הוא מחזיק בתקינה אירופית מלאה (WVTA) וישווק באירופה. משבר הקורונה לא היטיב איתה והיא דחתה בצורה משמעותית את תוכניות השיווק שלה אם כי לאחרונה החלה לשווק את הרכב בגרמניה במחיר, שנע סביב 30 אלף יורו אחרי הסובסידיה המסיבית לרכב חשמלי. כלומר, בסביבות 38 אלף דולר נטו לצרכן. בחודש שעבר הודיעה החברה הזו כי חתמה על חוזה לשיווק הרכב שלה בישראל ועדיין לא ברור מי היבואן הרשמי. בענף מעריכים כי ייתכן שמדובר בקבוצת בליליוס אך אין לכך אישור.

בהינתן אקלים כלכלי, בריאותי ופוליטי הגיוני, ייתכן שנראה כאן עוד אורחות סיניות ותיקות וצעירות, שמחממות כרגע מנועים בדרך לאירופה. השאלה העיקרית היא האם שלל השחקניות החדשות והעלומות יצליחו למרפק לעצמן נישה בת-קיימא מבחינה עסקית בשוק היפר-תחרותי, שנשלט על ידי מותגים עם מוניטין מבוסס מאד בקרב הקהל הישראלי השמרן והבררן.

מנגד, האג'נדה הסינית זוכה כיום לאהדה במסדרונות הממשלה ולפיכך ייתכן, שחוקי המשחק החדשים בשוק הרכב העתידי בכלל ייקבעו במערכת הפוליטית, כמו למשל באמצעות פטור מ-7% מכס על רכב סיני, או על סוללות מתוצרת סין, בסיוע הסכם סחר קבוע או זמני. תיתכן גם הרחבה משמעותית של מכסת הייבוא המותרת לרכב חשמלי בתקינה אירופית חלקית. המשך יבוא. 

ייצור זר בסין: מדוע טסלה "סינית" טובה לישראל

במהלך ספטמבר פרסמה העיתונות הסינית כי טסלה מתכננת לייצא את דגם הטסלה 3, ובהמשך אולי גם את הטסלה Y, מהמפעל החדש שלה בסין לשווקים נבחרים באירופה. זאת במקום או בנוסף למכוניות, שמיוצרות במפעל העיקרי שלה בקליפורניה.

טסלה החלה להפעיל השנה בסין מפעל חדיש בעל כושר ייצור מרשים והתברגה במהירות שיא בצמרת טבלת המכירות של כלי רכב החשמליים בסין.

אלון מאסק / צילום: Aly Song, רויטרס

אלא שמאז החלו היצרנים המקומיים והיצרנים הזרים, שמייצרים בסין, לסגור את הפער במהירות עם תמחור אגרסיבי ומפרטים נדיבים וטסלה מתחילה כיום להרגיש את הלחץ התחרותי. ביטוי לכך הוא שורה של חיתוכים במחיר המחירון, חלקם אגרסיביים, שבוצעו במהלך השנה בדגם הטסלה 3 מייצור מקומי, בין השאר בזכות אימוץ סוללות זולות יותר מתוצרת סין בדגם הבסיס. ספק אם זה יעזור לטסלה לשמור על ההובלה בשוק המקומי הרכב הגדולים בעולם, דוגמת פולקסווגן ופורד, יתחילו לבצע מהלכים אסטרטגיים בשוק הרכב החשמלי הסיני עם דגמים מייצור מקומי.

מנגד, טסלה 3 "סינית", עם מחיר בסיס נמוך משמעותית מטסלה 3 שמיובאת מקליפורניה, דווקא עשויה להיות דווקא בשורה טובה לחברה בשוק הישראלי כאשר היא תיכנס אליו רשמית. אמנם גל הלקוחות הראשון, שכבר מחכה לרכב שנים, אינו רגיש במיוחד למחיר. אולם לאחר שגל הזה ימצה את עצמו, טסלה 3 בפחות מ-200 אלף שקל עשויה להוות את ההבדל בין "מותג בוטיק נוצץ" עם מכירות זניחות לבין מקדם שוק מהותי. 

עוד כתבות

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

"שחקנית מרכזית במזרח התיכון": למה הבכירים הישראליים מתייצבים לתדרך את התקשורת בארצות הברית?

משעות הבוקר המוקדמות, גורמים ישראליים בכירים מתייצבים בתקשורת האמריקאית כדי לתדרך על התקיפה באיראן ● כך בוחרים את גופי התקשורת מולם הם עובדים בארה"ב ומה הם מנסים להשיג?

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' וראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

לא רק בגלל איראן: S&P קנסו את ישראל גם על סימני השאלה בתקציב הביטחון

אם עד לפני התקיפה האיראנית על ישראל עוד הייתה תקווה מסוימת במדינה שהדירוג הגבוה יישמר, זו התמוססה בשבוע האחרון עם התרחבות מפת האיומים ● אלא שלא רק האיומים על ישראל נלקחו בחשבון בהורדת הדירוג ● מה נכתב בין השורות של הודעת S&P והאם ישראל עומדת בפני סכנה של הורדה נוספת?

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד

פיצוחים / צילום: תמר מצפי

הגרעינים של חממה בדרך החוצה מהבורסה - מי ייכנס במקומם?

חברת חממה סחר קיבלה הצעה להוצאת פעילותה מהבורסה והכנסת פעילות נדל"ן במקומה ● בעקבות מלחמת חרבות ברזל לחברה חובות בהיקף של 1.6 מיליון שקל מתושבים מרצועת עזה

הדגם OMODA 5 של צ'רי / צילום: יח''צ

האם הסיניות יתחילו להגיע אלינו מאירופה? צ'רי תייצר כלי רכב בספרד, יצרנים נוספים בדרך

כך מתכוונים הסינים לעקוף את המכס האירופי ● ג'יפ אוונג'ר משיקה בישראל דגם היברידי ● ​נחשף הקרוס־אובר החשמלי החדש של GEELY ● ועוד חדשות מענף הרכב

משרדי חברת השבבים TSMC, בטייוואן / צילום: ap, Chiang Ying-ying

התחזית האופטימית של ענקית השבבים מטייוואן: ההכנסות יזנקו פי 2

יצרנית השבבים TSMC הציגה דוחות רבעוניים חזקים ועקפה את תחזיות האנליסטים בשורת ההכנסות והרווח ● המומנטום החיובי צפוי להימשך כשעל פי ההערכות החברה צפוי להכפיל את הכנסותיה

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש

איראן נערכת למתקפת תגמול ישראלית/ עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP,shutterstock

כך נערכת איראן למתקפת תגמול ישראלית

ארה"ב ומדינות אירופה לוחצות על ישראל למתן כל תגובה למתקפה שביצעה איראן בסוף השבוע, בתקווה לצנן את המתיחות ● משמרות המהפכה וחיזבאללה צמצמו את נוכחות הקצינים הבכירים שלהם בסוריה ● עפ"י דיווח c"וול סטריט ג'ורנל", ישראל תזהיר את בעלות בריתה הערביות לפני שתגיב, ותגביל את התקפותיה למתקנים בסוריה הקשורים לאיראן

פרויקט מתחם אילת של אאורה ברמת השרון / הדמיה: 3dvision ltd טרי די ויז'ן בע''מ

פינוי בינוי: אאורה שילמה היטל חריג עבור הדיירים לעיריית רמת השרון והם נדרשים להחזיר לה את הכסף

פרויקט הפינוי בינוי של אאורה במתחם אילת בשכונת מורשה, נבנה בשני שלבים ויכלול בסופו של דבר 687 יח"ד בשישה מגדלים עם שטחי מסחר ● כדי לא לעכב את הפרויקט וקבלת היתר הבנייה, החברה שילמה לפני כארבע שנים את התשלום וכעת מבקשת את הכסף ששולם בחזרה מהדיירים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

מספר מניות אירופיות יכולות להציג תשואות עודפות למשקיעים / צילום: Shutterstock

מגמה שלילית במסחר באירופה: החוזים העתידיים על וול סטריט אדומים

הדיווחים על תקיפה ישראלית באיראן שלחו את בורסות אסיה לירידות: הניקיי ננעל בירידה של כ-2.5% ושנזן ננעל בירידה של אחוז ● הזינוק במחירי הנפט מתמתן: מחיר חבית ברנט עומד על כ-87 דולר ● ירידות קלות בחוזים העתידיים על וול סטריט

מטה s&p בניו יורק / צילום: valeriy eydlin

חברת S&P הורידה את דירוג האשראי של ישראל: "המלחמה תימשך כל 2024"

בהודעה שלא מן המניין, הורידה החברה את הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● התחזית להמשך נותרה "שלילית", כך שבחברה מאותתים שבעתיד הדירוג עשוי להיפגע שוב ● "רואים עלייה נוספת בסיכונים הגיאו-פוליטיים"

ספינה צבאית איראנית נעה במימי איראן לפני תחילת תרגיל ימי משותף של איראן, רוסיה וסין באוקיינוס ההודי / צילום: Associated Press, ASSOCIATED PRESS

בחשש רב: כך נערכה איראן למתקפה הישראלית

בטהרן איימו כלפי חוץ והזהירו מתגובת ישראל, אך ביצעו שורת מהלכים המעידים על החשש מתקיפה ● גם בחיזבאללה ובסוריה נערכו

ייפוי-כוח מתמשך. זה ההליך שיחליף אותו / אילוסטרציה: Shutterstock, REDPIXEL.PL

חקיקה חדשה: תומך החלטות לקשיש או בעל מוגבלות - במקום אפוטרופוס

השבוע נחקק המוסד של "תומך החלטות" ● מה זה אומר, מה ההבדל בין התומך לבין אפוטרופוס, ולמה בעצם צריך מינוי פורמלי מבית המשפט רק כדי לסייע לאדם קשיש או מוגבל?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

אוקראינה על סף ייאוש וחור שחור ישאב אותנו ממרחק 2,000 שנות אור

אוקראינה מפתחת קנאת ישראל - גם היא רוצה קואליציה שתציל אותה מטילים באמצע הלילה ● הבריטים קובעים לוח זמנים להפסקה לאומית של העישון ● האקלים יעלה הרבה כסף, והמדינות העניות ייפגעו יותר ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"