השמות מאחורי רכישת דלק ישראל: אבי לוי משקיע את הכסף שצבר במליסרון, איליק רוז'נסקי סוגר מעגל

בסוף השבוע נחתם הסכם מחייב למכירת 70% ממניות דלק ישראל לידי חברת להב אל.אר ואיש העסקים אורי מנצור תמורת 525 מיליון שקל • אלו האנשים מאחורי רכישת השליטה בדלק ישראל

אלי להב (מימין) ואיליק רוז'נסקי / צילום:  יוסי כהן
אלי להב (מימין) ואיליק רוז'נסקי / צילום: יוסי כהן


1. אבי לוי

את העסקה לרכישת השליטה בדלק ישראל מבצעת חברת ההשקעות להב אל.אר בתמיכת שתי הלוואות גישור מבעל השליטה בה, אבי לוי, בסכום משמעותי של קרוב ל-60 מיליון שקל - כמעט רבע מחלקה בעסקה. זאת נוסף על 15 מיליון שקל שישקיע לוי בהקצאת מניות פרטית שתבצע לו להב, כצעד מקדים לגיוס הון שהחברה מתכננת לבצע בקרוב.

עיקר פעילותה של להב אל.אר מתרכז בתחום הנדל"ן להשקעה בנכסים מניבים ופעילותה מתרכזת בגרמניה, נוסף על פעילות אנרגיה סולארית בישראל. ההון הגדול שמשקיע לוי בלהב כעת מצטרף ל-107 מיליון שקל שהשקיע בחודש פברואר האחרון, רגע לפני שהיכה משבר הקורונה בשווקים, במסגרת גיוס הון שביצעה החברה - השקעה שהפכה אותו לבעל השליטה וליו"ר להב אל.אר.

לוי מחזיק כיום בכ-36% ממניות להב, ששוות כ-185 מיליון שקל (לאחר זינוק יומי של כ-20%). סכומי הכסף הגדולים שיכול לוי להרשות לעצמו להשקיע בחברה נבעו מהון העתק שצבר בשנותיו כמנכ"ל ענקית הקניונים מליסרון, שהוערך עם פרישתו מהתפקיד לפני כשנה בחצי מיליארד שקל (עיקרו שווי השוק של מניותיו בחברה באותה עת).

לאחר סאגה ממושכת בקשר לחידוש הסכם העסקתו של לוי במליסרון, שהתעוררה בעקבות חילוקי דעות בינו ובין בעלת השליטה בחברה, ליאורה עופר, לוי הודיע בחודש יולי 2019 על סיום כהונתו בחברה, ונפרד ממנה רשמית בסוף חודש אוקטובר של אותה שנה.

זמן קצר לאחר שהודיע לוי על עזיבת מליסרון - בעקבות חילוקי דעות עם בעלת השליטה ליאורה עופר על תגמול מנייתי שדרש - הוא מכר באוקטובר שעבר את עיקר החזקותיו בחברה תמורת כ-280 מיליון שקל, בזמן שמניית החברה נסחרה סביב רמת השיא שלה, ששיקפה אז למליסרון שווי נוכחי של יותר מ-10 מיליארד שקל.

תזמון המכירה של לוי התברר בדיעבד כאופטימלי עבורו. מאז, בהשפעת משבר הקורונה, איבדה המניה כמעט מחצית מערכה, וכיום היא משקפת למליסרון שווי של פחות מ-6 מיליארד שקל.

עלויות העסקת לוי כמנכ"ל מליסרון התקרבו ל-50 מיליון שקל בשמונה שנות כהונה (2012-2019), אולם כאמור, את עיקר הונו צבר באמצעות מניות, שחלק גדול מהן נרכשו בשוק.

2. איליק רוז'נסקי

מי שנותרו שותפיו של לוי בלהב, ושעדיין מחזיקים בשיעורים משמעותיים מהון החברה, הם בעל השליטה הקודם אלי להב, נפתלי שמשון, המנכ"לית חוה זמיר-טואף וסגן היו"ר איליק רוז'נסקי.

את השקעתו הראשונה במניות להב אל.אר ביצע לוי באפריל 2019, עוד כשהיה מנכ"ל מליסרון, כשהשקיע כ-11 מיליון שקל ברכישת נתח ממניותיהם של רוז'נסקי וזמיר-טואף בלהב.

עבור רוז'נסקי העסקה מול קבוצת דלק היא סגירת מעגל. יותר מעשור לאחר שעזב את הקבוצה שבה עמד בראש חברת דלק נדל"ן, כעת הוא חוזר ורוכש מידיה (יחד עם אחרים) את אחד מנכסיה המרכזיים.

רוז'נסקי, שנחשב למנכ"ל דומיננטי, הוביל את דלק נדל"ן למסע של רכישות ממונפות מעבר לים בשנות הגאות בשווקים, טרם המשבר העולמי של 2008. קריסת השווקים וצניחת שווי נכסיה הכניסו את דלק נדל"ן למשבר, והובילו לעזיבת רוז'נסקי את תפקיד המנכ"ל (ב-2009), לאחר עשור שבו הפך לאחד השכירים העשירים במשק. לצדו פרשה אז  גם חווה זמיר-טואף - המשנה למנכ"ל החברה, שהמשיכה איתו ללהב אל.אר.

בהמשך, נחתם ב-2012 הסדר חוב בהיקף של 2.15 מיליארד שקל בדלק נדל"ן (שהשליטה בה עברה בתחילת המשבר מידי קבוצת דלק לידי יצחק תשובה עצמו), שבמסגרתו ספגו המחזיקים "תספורת" משמעותית של 65% על החוב.

3. אורי מנצור

השותף של להב אל.אר (בחלקים שווים) בעסקת דלק ישראל הוא איש העסקים אורי מנצור. ככל הידוע, מנצור מחזיק בין היתר במפעל ופורג'ט (Vaporjet) באופקים, הפועל בתחום הבדים הלא ארוגים המהווים חומר גלם לייצור מגבונים לחים וחיתולים חד-פעמיים. לחובבי הספורט בישראל מוכר מנצור גם כנשיאה לשעבר של קבוצת הפועל ירושלים בכדורסל.

בתחום הנדל"ן, ככל הידוע, הצטרף מנצור כשותף לפעילותה של להב בגרמניה לאחר הפיכתו של להב לבעל השליטה בה, לפני כשבע שנים, ומאז הוא שותף בעסקאות שלה שם, הכוללות עשרות נכסים מניבים.

להב מציינת כי מנצור, באמצעות חברת ב.ג.מ הפרטית, שבה הוא מחזיק במלואה, שותף שלה "זה שנים בנכסים רבים בגרמניה". בחודש יוני האחרון השלימה להב, יחד עם מנצור, עסקה גדולה לרכישת 31 נכסים מניבים בגרמניה תמורת כ-73 מיליון אירו, בחלוקה של 75% של להב ו-25% של מנצור.