גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"בעקבות הקורונה נתחיל לראות בהוצאה לפועל יותר אנשים ממעמד הביניים. הם יהיו החייבים החדשים"

עם מאות אלפי בלתי מועסקים ואלפי עסקים שנקלעו לקשיים, הקורונה הכלכלית צפויה להגדיל דרמטית את היקפי החובות שעמם מתמודד הציבור ● איך מתמודדים עם חובות בימי קורונה ולאילו הקלות תהיו זכאים בהוצאה לפועל ● "גלובס" עושה סדר, המדריך המעשי לכיס שלנו

איך לסגור את החובות בהוצאה לפועל / אילוסטרציה: shutterstock, שאטרסטוק
איך לסגור את החובות בהוצאה לפועל / אילוסטרציה: shutterstock, שאטרסטוק

עם מאות אלפי בלתי מועסקים ואלפי עסקים שנקלעו לקשיים, הקורונה הכלכלית צפויה להגדיל דרמטית את היקפי החובות שעמם מתמודדים הישראלים. חלק מהחובות האלה הם לא יצליחו להחזיר, וההשלכות עלולות להיות קשות, אפילו טראגיות. חיים שלמים שאנשים בנו בעמל כפיהם עלולים להיהרס. זהו מעגל חובות שבו אנשים או עסקים שלא שילמו להם, מעכבים בתורם תשלומים לאנשים אחרים.

מהשוואת החודשים ינואר-אוגוסט 2020 השנה לתקופה המקבילה אשתקד, עולה כי נרשמה עלייה של 45% במספר הבקשות לחדלות פירעון שהסתכמו השנה ב-14.5 אלף בקשות. על פי הערכות, מספר הבקשות צפוי להגיע בסוף השנה ל-22-21 אלף, כך שתיאורטית, מספר הפונים להליך של פשיטת רגל עלול לקפוץ אפילו פי שלושה. תחזית סבירה יותר היא גידול של עשרות אחוזים.

כיצד השפיע משבר הקורונה עד כה על רשות האכיפה והגבייה? נתונים שהגיעו לידי "גלובס" מצביעים על עלייה של 40% בפניות הציבור (עורכי דין, חייבים, נושים ועמותות), בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. עוד לא רואים שם עלייה בכמות התביעות כנגד חייבים, אך ככל הנראה מדובר רק בעניין של זמן.

המגמה השלילית הזו ניכרת גם בדירוגי האשראי של הישראלים. דירוג האשראי הוא הציון שמייצג את הסיכוי לכך שאנשים יוכלו להחזיר הלוואות. לפי נתוני BdiCoface המעודכנים לחודש יוני האחרון, מספר הישראלים שדירוג האשראי שלהם הוא נמוך או נמוך מאוד גדל ב-13% בהשוואה ליוני אשתקד, ועומד על 1,063,300 איש. מדובר באנשים שהסיכוי שלא יוכלו להחזיר את חובם עומד על 47%-10%. די ברור שניתוח הנתונים כיום, שלושה חודשים מאוחר יותר, יצביע על כך שהמגמה הזו רק הוחרפה.

הכיוון ברור: ככל שמשבר הקורונה מתמשך, כך איתנותם הפיננסית של הישראלים נחלשת והם צפויים לצבור עוד ועוד חובות ולהתקשות לעמוד בהחזרים. לכן יצאנו השבוע, ב"המדריך המעשי לכיס שלכם", לחקור את נושא החובות, בדגש על חובות משקי בית. בממשלה מבינים שמספר גדל והולך של ישראלים עלול למצוא את עצמו מתמודד בקרוב מול ההוצאה לפועל והליכי חדלות פירעון, ולכן מציעים שורה של הקלות לבעלי חוב כדי שיוכלו להסדירו כמה שיותר מהר. סדרת הכתבות שלנו בנושא תפרט את ההקלות הללו בשפה פשוטה וברורה, לצד שורה של עצות שמספקים מומחים לתחום החובות שיסבירו כיצד ניתן להתמודד עם חובות שנצברו מול הבנקים וחברות כרטיסי אשראי.

נתייחס גם לבעיה שקיימת מן העבר השני של המתרס: אנשים שחייבים להם כסף, והם מעוניינים לפעול כדי להשיבו אליהם.

*** 

כשאנשים צוברים חובות שהם אינם יכולים לשלם, הם עלולים למצוא את עצמם בשלב ראשון מתמודדים כאמור מול ההוצאה לפועל שתנסה לגבות את החוב. אם הם עדיין לא מצליחים לשלם, השלב הבא והיותר חמור הוא הגעה לחדלות פירעון, כלומר פשיטת רגל. לפי סיגל יעקבי, הממונה על הליכי חדלות פירעון במשרד המשפטים, כבר עכשיו רואים את תחילתה של המגמה הזו. "60 אלף בקשות לפשיטת רגל בשנה זו תחזית אימים שתיאורטית עלולה לקרות. אנחנו מסתובבים בשטח ורואים בעיניים את העסקים הסגורים", אומרת יעקבי. "להערכתנו עוד לא ראינו אצלנו את שיא המשבר. אנשים מנסים להחזיק את הראש מעל המים".

לדברי פרופ' רון חריס מהפקולטה למשפטים באוניברסיטת תל אביב שמתמחה בתחום, "מחקרים בעולם ובארץ מראים קשר ברור בין תקופות של משברים כלכליים לבין אי עמידה בהחזר חובות, מה שעשוי להתבטא גם בסופו של דבר גם בהליכי הוצאה לפועל וחדלות פירעון". כפי שמזכיר חריס, חלק מהחובות האלה יתנקזו - בשלב ראשון - אל רשות האכיפה והגבייה, ובשמה המוכר, ההוצאה לפועל. כאשר אדם או חברה אינם משלמים את חובם לאיש או חברה אחרים, אלה יכולים לפנות אל ההוצאה לפועל כדי שתפעל באמצעיה להשבת החוב.

אבל עוד לפני משבר הקורונה, היו בישראל קרוב ל-550 אלף אנשים מעל גיל 18 עם חובות בהוצאה לפועל, זאת לצד 67 אלף תאגידים וחברות עם חובות. במילים אחרות, אחד מכל 11 ישראלים בגירים מחזיק בחוב להוצאה לפועל - 9% מהאוכלוסייה. הסיבה העיקרית להגעה להוצאה לפועל היא אבטלה, כך לפי סטטיסטיקות של רשות האכיפה והגבייה עצמה. כך שיש להניח שככל שיתרבו המובטלים - ובעיקר כשדמי האבטלה ודחיות ההלוואות יסתיימו וככל שייסגרו עוד ועוד עסקים - יגיע ה'בום' הגדול של פשיטות רגל והליכי הוצאה לפועל.

כל-מה-שרציתם-לדעת-(או-שלא)-על-ההוצאה-לפועל

"אחרי שתיגמר תקופת דחיית ההלוואות, נתחיל לראות בהוצאה לפועל יותר אנשים ממעמד הביניים. הם יהיו החייבים החדשים", מעריכה עו"ד רעות כהן, מהקליניקה לזכויות אדם בהליך אזרחי באוניברסיטת חיפה, שמלווה חייבים מול ההוצאה לפועל.

גם תומר מוסקוביץ, מנהל רשות האכיפה והגבייה, מעריך שהגידול בתביעות יגיע, עם זאת, הוא מציין כי "נכון לעכשיו, בנקים וחברות אשראי לא ממהרים לפתוח תיקי הוצאה לפועל, ומנסים למצות הליכים מול חייבים, בטח בזמנים כאלה". ברשות, בכל מקרה, כבר נערכו לזמנים הנוכחיים עם התיקון לחוק ההוצאה לפועל שעבר באחרונה בכנסת ומקנה הקלות, כך שיותר אנשים יצליחו להחזיר את חובותיהם מבלי להיקלע לפשיטת רגל.
אם בכל זאת נקלעתם למצב הזה מה חשוב לדעת? "גלובס" עושה סדר.

תקופת אזהרה: תשלמו פחות על אגרה

אם צברתם חוב שהגיע לכדי כך שנושה פותח תיק על שמכם בהוצאה לפועל, בשלב הראשון מגיע אליכם מסמך הביתה שמודיע על כך. זהו מסמך אזהרה, והוא מסמן את פתיחתה של תקופת האזהרה. בימים כתיקונם התקופה הזו נמשכת 21-30 ימים, שבמהלכה אפשר פשוט לשלם את החוב, ולא ננקטים כנגדכם שום הליכים.

בכל זאת, יש מחיר: החוב יהיה גדול מהחוב המקורי כי נלווית לו אגרה, שכר טרחת עורך הדין של הנושה וריבית. הריבית בשלב זה היא 1% (ריבית פיגורים של 7.5% נגבית רק אחרי שעוברת תקופה האזהרה ולא משלמים), ויש הנחה על שכר טרחת עורך דין ואגרה. האגרה תהיה 60 שקל בלבד, כשלפני הקורונה היא הייתה לרוב בסכומים גבוהים יותר (כ-1% מסך החוב).

לא סתם יש כעת הנחות על אגרה, ריבית ושכר עורכי הדין. הרכיבים הללו גורמים לכך שגם חובות קטנים עלולים לתפוח במאות אחוזים, ועל כך הצביע גם דוח מבקר המדינה שנגע לפעילות הרשות מ-2016. לפי הדוח, באוגוסט 2015 עמד היקף כלל החובות בתיקים על יותר מ-650 מיליארד שקל, כשקרוב ל-90% מהסכום הם ריבית והוצאות נוספות. ההנחות הנוכחיות הן בהוראת שעה, וטוב יהיה אם יאומצו גם באופן קבוע.

חוב קטן: אפשר לבקש הסדר מיוחד

במצב רגיל, אם אתם לא יכולים לשלם את מלוא החוב מיד אלא זקוקים להסדר, עליכם לבקש להיכנס להסדר חוב. בשלב זה נכנס לתמונה גורם שמכונה "רשם הוצאה לפועל", שהוא לרוב "רשמת". מעמדו של הרשם שווה למעמד שופט בישראל (אותם תנאי קבלה והליכי מינוי לתפקיד). תפקידו הוא להסתכל על מכלול היכולת הכספית שלכם ועל ההוצאות, ולפרוס את החוב לאורך תקופה מסוימת כך שתוכלו לעמוד בו.

הרשמים מקבלים החלטה באופן עצמאי, והערעור עליה הוא רק לבית המשפט. אם אתם משלמים כסדרם שלושה תשלומים ראשונים כפי שקבע הרשם, אתם נכנסים לסטטוס של "חייב משלם". הסטטוס הזה מזכה אתכם - גם בימים רגילים - בהנחה של 25% על הריבית על החוב, ועיכוב של חלק מהליכי הגבייה. כך זה בחובות בכל סכום שהוא.

מה קורה כעת? אם החוב הוא של פחות מ-50 אלף שקל - ואלה הם רוב החובות - יש אפשרות להיכנס גם, או רק, ל"הסדר תשלומים מיוחד" שפורס את החוב על פני שנתיים. ההקלות מתבטאות בהנחות באגרה, שכר טרחת עורך דין ובריבית שתפחת ב-50% (מריבית שנתית של 7.5%) משלב אישור ההסדר ואילך. זאת, כל עוד משלמים תוך 45 ימים ממועד קבלת מסמך האזהרה. אם לא נכנסים להסדר המיוחד, כל ההנחות שניתנו עד עכשיו (ראו סעיף קודם) מתבטלות. הסכומים האלה יכולים להגיע למאות ואפילו אלפי שקלים.

מי יכול להיכנס להסדר המיוחד? אנשים שנפתחו להם תיקים מיום כניסת התיקון לחוק לתוקף (24.9). גם אנשים שנפתחו להם תיקים מתחילת מאי יכולים לבקש להיכלל בהסדר המיוחד, והוא יחול מהמועד הנוכחי ואילך. הם יזכו ל-50% הנחה בריבית, אך לא יהיו הנחות באגרה ובשכ"ט.

עוד דבר שחשוב לעשות הוא להודיע לרשות שאתם רוצים להיכנס להסדר. "ההסדר לא ניתן אוטומטית, אלא צריך לבקש אותו, כדי שאנשים יהיו מודעים להטבה ויהיו מודעים לתהליך. כך הם מחויבים אליו יותר", מסביר מוסקוביץ.

מעבר לכך, לרשמים יש כעת אפשרות להאריך את פריסת החוב לחייבים משלוש-ארבע שנים, שהיו פרקי הזמן המקסימליים עד כה, עד לשבע שנים במסגרת הסדר, מה שמכונה "צו תשלומים". הם יוכלו לעשות כן בכל התיקים שיעמדו בפניהם מעתה ואילך, ללא קשר לתקופת הקורונה. הרציונל הוא לאפשר מרחב כמה שיותר גדול להחזר חובות, ולצמצם מקרים של פשיטות רגל.

עיקול החפצים בבית: רק אחרי חצי שנה

אסוציאציה שיש להרבה אנשים כשהם שומעים 'הוצאה לפועל' היא של מעין-שוטרים שדופקים בדלת ומרוקנים דירה מחפציה. התהליך הזה (המכונה עיקול מטלטלין) אמנם עשוי לקרות, אבל כיום הוא מאוד נדיר.

בכל מקרה, לפי החוק החדש הוא יכול להתרחש רק אחרי חצי שנה ממועד קבלת מסמך האזהרה, ורק אם החוב בתיק גבוה מ-2,500 שקל. לפני כן, עיקול החפצים יכול היה להתרחש בשלב מוקדם יותר וגם בחובות נמוכים יותר.

תיקי משכנתה: דחיית מועד הטיפול

נגד אנשים שלא שילמו את תשלומי המשכנתה שלהם לבנק, ניתן יהיה לפתוח תיק בהוצאה לפועל רק אחרי שבעה חודשי פיגור, במקום שישה חודשי פיגור הקבועים בחוק. ברגע שכבר נפתח תיק, אפשר לפרוע את החוב במשך 50 הימים שאחרי קבלת מכתב האזהרה, במקום 20 ימים, כפי שהיה המצב טרום הקורונה. 

שלבים בחייו של חוב

ההוצאה לפועל

רשות האכיפה והגבייה היא יחידה של משרד המשפטים, שעוסקת בגביית חובות. אחת הזרועות שלה היא ההוצאה לפועל. אם אינכם יכולים לשלם את שכר הדירה למשכיר; אם יש לכם חברה שלא יכולה לשלם לספק; ואפילו אם לא שילמתם מזונות - הנושים יכולים להגיש תביעה להוצאה לפועל, והיא תפעל מולכם כדי לגבות את החוב. אדם לא יכול לפתוח לעצמו תיק בהוצאה לפועל, אלא רק הנושה שלו. הנושה יכול להיות אדם או חברה פרטית וגם גוף ציבורי.

חדלות פירעון

אם אי אפשר להסדיר את החוב בהוצאה לפועל, כי לאדם או לחברה אין כל דרך לשלם, השלב הבא הוא הגשת בקשה לפשיטת רגל, כלומר: חדלות פירעון. אפשר גם להגיש ישירות בקשה לחדלות פירעון, בלי לעבור קודם בהוצאה לפועל.

חובות של מתחת ל-150 אלף שקל מטופלים ברשות האכיפה והגבייה. חובות של מעל לסכום זה, מטופלים באגף האפוטרופוס הכללי במשרד המשפטים, אשר ממונה על הליכי חדלות פירעון והוא גם הרשם לענייני ירושה. אדם עם חובות או הנושים שלו יכולים להגיש בקשה לחדלות פירעון. חברות שמגיעות לחדלות פירעון יפורקו או ישוקמו.

מה קורה לאנשים שצוברים חוב

כיצד חוב שצברנו עלול להתגלגל עד כדי תיק בהוצאה לפועל? "הרבה פעמים מדובר בחובות שהם לא סכומים משני חיים", אומר תומר מוסקוביץ, מנהל רשות האכיפה והגבייה, שתחתיה שוכנת ההוצאה לפועל. "זה יכול להיות חוב טלפון שלא שולם, חוב מכביש 6 או חוב לארונה. לפעמים אנשים פשוט שכחו לשלם".

האם יש שלב שקודם לפנייה מצד בעל החוב להוצאה לפועל? התשובה היא כן. בשלב ראשון, הנושה חייב לשלוח לבעל החוב מכתב התראה, שבו הוא מיידע אותו ביחס לחוב ונותן לו אפשרות אחרונה לשלם במשך 30-45 ימים. אם אין מענה למכתב, הנושה יכול לפתוח תיק כנגד החייב בהוצאה לפועל.

אחרי פתיחת התיק מגיע מכתב התראה מרשות האכיפה והגבייה, כשתקופת ההתראה אורכת - כעת, לאחר תיקון החוק - 50-60 ימים. במהלך התקופה הזו אפשר להסדיר את החוב, והעניין מסתיים. "הפעילות שלנו תלויה ביוזמה של הנושה. הוא צריך לבקש את פתיחת התיק, ונקיטת פעולות נוספות אם צריך. לא נעשה את זה במקומו (לבד מההליכים המקוצרים)", מדגיש מוסקוביץ.

אם בעל החוב עדיין לא משלם בתקופת האזהרה, והנושה מבקש נקיטת הליכים נגדו, הרשות אכן עושה זאת. "בשלב ראשון מאתרים את כל המקומות שבהם יכול להיות שיש לו כסף, עד כדי עיקול המשכורת (לבד מסכום מוגן מתוך המשכורת, שהוא שווה ערך לקצבת הבטחת הכנסה של הביטוח הלאומי, ה"ו)", אומר מוסקוביץ.

עוד עיקולים והקפאות שייתכנו הם של כרטיסי אשראי, וגם של רכב ורישיון הרכב והמטלטלין (חפצי הבית) לצורך מכירתם. "זה מה שרואים בסרטים, אבל אנחנו כמעט לא עושים בזה שימוש. מדובר ב-0.4% מסך הכסף שאנחנו גובים בשנה, שהוא 1.5 מיליארד שקל". אם החייב מוסיף להתעלם מפעולות הרשות, פעולות העיקול ממשיכות. בסופו של דבר יש שיעור די קטן של חייבים שמצליח לחמוק מידי רשות האכיפה והגבייה, והרוב מסדיר את החוב בדרך זו או אחרת.

מה בדיוק בודקים הרשמים?
"הם בוחנים את הנכסים, ההוצאות וההכנסות, והם בוחנים מה זו הוצאה לגיטימית. למשל, אם אדם שוכר דירת חמישה חדרים בצפון תל אביב ומשלם עליה 15 אלף שקל בחודש, אבל לא יכול להחזיר חוב - האם זו הוצאה לגיטימית? יש גם מקרים שמסתיימים בהסדרי פשרה וגישורים. אלה פתרונות שהעובדים שלנו חותרים לקדם". ¿

עוד כתבות

אירוע חציית הביטקוין / צילום: Shutterstock

פעם בארבע שנים: כל מה שכדאי לדעת על האירוע הגדול של הביטקוין

אירוע חציית הביטקוין שמתרחש אחת לארבע שנים צפוי לצאת לדרך היום בשעות הערב (שעון ישראל) ● בפעמים הקודמות זה הוביל לקפיצה גדולה בערכו של המטבע, אך בשוק לא תמימי דעים שזה יקרה גם הפעם ● מה קורה בפועל ולמה הוא כה דרמטי עברו משקיעים הקריפטו?

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' וראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

לא רק בגלל איראן: S&P קנסו את ישראל גם על סימני השאלה בתקציב הביטחון

אם עד לפני התקיפה האיראנית על ישראל עוד הייתה תקווה מסוימת במדינה שהדירוג הגבוה יישמר, זו התמוססה בשבוע האחרון עם התרחבות מפת האיומים ● אלא שלא רק האיומים על ישראל נלקחו בחשבון בהורדת הדירוג ● מה נכתב בין השורות של הודעת S&P והאם ישראל עומדת בפני סכנה של הורדה נוספת?

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

שרון גל / צילום: סטודיו תומאס תומר שלום, ויקימדיה

האיום עשה את שלו? שרון גל יישאר בערוץ 14

לפני כשלושה שבועות הודיעה רשת 13 כי העיתונאי שרון גל חוזר לשורותיו, ובערוץ 14 מיהרו להוציא לגל מכתב התראה, מאחר שהוא חתום על חוזה עד סוף 2024 ● כעת נראה כי המהלך עשה את שלו, וגל יישאר בערוץ 14 ויגיש שם את רצועת 19:00

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

מטה s&p בניו יורק / צילום: valeriy eydlin

חברת S&P הורידה את דירוג האשראי של ישראל: "המלחמה תימשך כל 2024"

בהודעה שלא מן המניין, הורידה החברה את הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● התחזית להמשך נותרה "שלילית", כך שבחברה מאותתים שבעתיד הדירוג עשוי להיפגע שוב ● "רואים עלייה נוספת בסיכונים הגיאו-פוליטיים"

נטפליקס / צילום: Shutterstock, Vantage_DS

נטפליקס עקפה את הציפיות; המניה יורדת במסחר המאוחר

ענקית הסטרימינג דיווחה על הכנסות של 9.37 מיליארד דולר לעומת צפי של 9.28 מיליארד דולר ● הרווח זינק ב-86%, לעומת צפי לעלייה של 56% ● החברה הוסיפה כ-9.3 מיליון מנויים ברבעון, ב-80% יותר מהצפי ● למרות התוצאות המדהימות, התחזית המאכזבת של החברה מפילה את המניה במסחר המאוחר

כבר לפני חודשיים: איראן תירגלה שיגור טילים בליסטיים נגד בסיס פלמחים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: התרגיל הצבאי של איראן שהתקיים כבר לפני חודשיים, איראן מצליחה לשבור את האמברגו על הנפט וגוגל פיטרה עובדים שמחו נגד ישראל במשרדים בניו יורק ● כותרות העיתונים בעולם 

מיכאל כגן / צילום: כדיה לוי

הדרך של מיכאל כגן ממשרד ישן ביקנעם לצמרת החברה הלוהטת בעולם

מיכאל כגן, סמנכ"ל טכנולוגיות עולמי באנבידיה, סיכם 25 שנה במלאנוקס עד שהחברה נמכרה לענקית השבבים ● "מצד אחד, רצינו לבנות חברה ישראלית, אך מצד שני הבאנו לארץ השפעה בינלאומית" ● בראיון בלעדי לגלובס, הוא מדבר על תחילת דרכו במלאנוקס, מתייחס לחשש מהיעדר תחרות בשוק שבבי ה־AI ונותן טיפ ליזמים צעירים בישראל: "אל תהיו כבולים לעבר"

נשיא ארה''ב ג'ו ביידן / צילום: ap, Jacquelyn Martin

דיווח: ביידן שוקל לספק לישראל נשק ביותר ממיליארד דולר

לפי דיווח בוול סטריט ג'ורנל, ממשל ביידן שוקל לספק פגזי טנקים, מרגמות וכלי רכב צבאיים ● מדובר באחד ממשלוחי הנשק הגדולים מאז 7 באוקטובר

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה מעורבת בוול סטריט; S&P 500 ירד זה היום החמישי ברציפות

נאסד"ק ירד ב-0.5% ● סולאראדג' בשפל של 5 שנים ● מחיר הקקאו זינק לשיא כל הזמנים ● למה טראמפ מדיה זינקה ב-22% ● ליתיום אמריקס צללה ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס ניפצה את התחזיות, אבל תחזית מאכזבת מפילה את המניה במסחר המאוחר

חן אמסלם ודביר בנדק בקמפיין מזרחי טפחות / צילום: עופר חג'יוב

מזרחי טפחות משקיע את התקציב הגדול ביותר, ומתברג במקום השני בזכירות

הפרסומת הזכורה ביותר זה השבוע השלישי שייכת לבנק לאומי, עם גל תורן והשיר "יש מוצ"ש" - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הופעה קצרה של אירנה בקמפיין קטן ורזה מספיקה לשופרסל כדי להתברג בדירוג ולזכות באהדה

מאחורי הציפייה לאירועים שליליים / צילום: Shutterstock

מדעי האימה: מה קורה למוח שלנו כשאנחנו מחכים לטיל איראני, או אפילו לזריקה

לא נרדמתם בציפייה לטילים האיראניים? מחקרים שעוסקים בציפייה לאירועים שליליים מגלים מה מתרחש במוח בזמן המתנה מורטת עצבים, מה הקשר בין ציפייה לזריקה להתנהגות כלכלית לא רציונלית, וגם איך מתמודדים עם תחושת האימה וחוסר השליטה

עגלת קפה הקבינה בכפר הס / צילום: שני בריל

ארבע הצעות לטיולי יום שרק המקומיים מכירים - ומשהו טעים ליד: מדור מיוחד לפסח

תצפית מרהיבה אל המדבר בשקיעה, פארק שמרגיש כמו ההיי ליין בניו יורק, האחות הקטנה של מקדש הבשרים משוק הכרמל וקרם לימון ומסקרפונה לקינוח ● יצאנו לארבעה מקומות שונים בארץ כדי לשמוע מהתושבים מהי פינת החמד שרק הם מכירים ומה יש לאכול שם, שגם כשר לפסח

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

מה מקור המילה דרדלה ואיזו מערכת הגנה אווירית של ישראל העליונה ביותר?

באיזה שנה הוקם סניף מקדונלד'ס הכשר הראשון, לאיזו מדינה הגבול הארוך ביותר עם צרפת ולמה שחקן ה-NBA החטיא השבוע זריקת עונשין בכוונה? • הטריוויה השבועית

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

מגמה מעורבת בוול סטריט; נאסד"ק מאבד 2.2%, נטפליקס יורדת בכ-9%

הדיווחים על תקיפה ישראלית באיראן שלחו את בורסות אסיה לירידות: הניקיי ננעל בירידה של כ-2.5% ושנזן ננעל בירידה של אחוז ● הזינוק במחירי הנפט התמתן ● בורסות אירופה ננעלו במגמה מעורבת

הדגם OMODA 5 של צ'רי / צילום: יח''צ

האם הסיניות יתחילו להגיע אלינו מאירופה? צ'רי תייצר כלי רכב בספרד, יצרנים נוספים בדרך

כך מתכוונים הסינים לעקוף את המכס האירופי ● ג'יפ אוונג'ר משיקה בישראל דגם היברידי ● ​נחשף הקרוס־אובר החשמלי החדש של GEELY ● ועוד חדשות מענף הרכב

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית מתייצבת לטובת וולט: יש לדחות את התביעה הייצוגית להכרה ביחסי עובד-מעביד

לעמדת בהרב-מיארה לא היה מקום לאשר את התביעה הייצוגית מאחר וזו אינה הדרך היעילה וההוגנת להכריע במחלוקת לאור גודלה של הקבוצה הכולל כ-10,000 שליחים ● עוד  נטען כי לא ניתן להכריע בעניינם של כל השליחים על בסיס נתוניו של התובע הייצוגי