גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

עוד לא אורזים, אבל מתכננים: תשע תחזיות לענף התיירות

חברת Booking.com ערכה מחקר בקרב כ-21 אלף מטיילים מ-28 שווקים, ושאלה אותם בנוגע להעדפות שלהם ● מחצית מהמטיילים לא ירגישו בנוח לנסוע עד שיהיה חיסון לקורונה ● נקודת האור: 65% מהמטיילים הגלובליים העידו שהם מחכים לרגע שבו יוכלו לחזור לנסוע ולטייל

הדיוטי פרי בנתב"ג, כיום / צילום: כדיה לוי, גלובס
הדיוטי פרי בנתב"ג, כיום / צילום: כדיה לוי, גלובס

מטיילים ליד הבית, מחפשים בטיחות ומתרחקים ממקומות הומים - מה מאפיין את התיירות בעידן הקורונה? חברת Booking.com ערכה מחקר בקרב כ-21 אלף מטיילים מ-28 שווקים, כולל ישראל (עם 500 משיבים) וגיבשה תשע תחזיות לעתיד ענף התיירות. אחד הממצאים הבולטים מהמחקר נוגע לציפייה הדרוכה של הציבור לחיסון: מחצית מהמטיילים ברחבי העולם, כולל בישראל טענו שלא ירגישו בנוח לנסוע עד שיהיה חיסון או טיפול לקורונה. ענף התיירות מסתגל למציאות החדשה, כזו שמשנה את הרגלי הצריכה ואת העדפות התייר לנוכח המתרחש כיום.

1. החלום לטייל לא פג

נקודת האור עבור העוסקים בענף מתמקדת ברצון הצרכנים להמשיך לטייל ולראות עולם. 77% מהמטיילים הישראלים וכ-65% מהמטיילים הגלובליים העידו שהם מתרגשים לקראת הרגע שבו יוכלו לחזור לנסוע ולטייל. המטיילים הישראלים והגלובליים, העידו שב-12 החודשים אחרי שיוסרו הגבלות הנסיעה, הם מתכננים לצאת לאותו מספר של טיולים וחופשות (בתוך המדינה ובחו"ל) כמו בשנה שלפני המגיפה (מרץ 2019-מרץ 2020).

המגפה אמנם סגרה אותנו בבית אבל היא העירה את הדחף לראות עולם: 41% מהישראלים ו-53% מהמטיילים הגלובליים ציינו שכעת הם רוצים לראות אפילו יותר מהעולם. 35% מהישראלים אמרו שהם רוצים לטייל יותר בעתיד כדי לפצות על הזמן שהם הפסידו ב-2020. המספר הזה עומד על 42% בקרב המטיילים הגלובליים. וזה לא הכל: 40% מהישראלים (38% מהמטיילים הגלובליים) מתכוונים לנסוע לחופשה כדי לפצות על אירוע חגיגי שהם פספסו בגלל הקורונה (דוגמת יום הולדת עגול או חתונה), ו-34% מתכוונים להזמין מחדש חופשה שהם נאלצו לבטל (40% בקרב המטיילים הגלובליים). הרצון הזה מחייב את חברות התיירות להמציא את עצמן מחדש, וחלקן כבר עושות זאת.

2. תמורה לכסף

הנזקים הכלכליים שחוללה הקורונה גורמת לצרכנים לחשוב אחרת. אין ספק כי משוואת התמורה בעד הכסף תהיה פקטור משמעותי עבור המטיילים, יותר מבעבר. 67% מהמטיילים הישראלים ו-62% מהמטיילים הגלובליים ציינו שהם יהיו יותר מודעים למחיר כשהם יתכננו חופשה. התמורה שהצרכנים מחפשים לא קשורה רק למחיר: 85% מהישראלים, ו-75% מהמטיילים הגלובליים, העידו על חשיבות השקיפות בפלטפורמות ההזמנות באשר למדיניות הביטול וההחזר הכספי. לתשומת לב העוסקים בענף: 67% מהנשאלים הישראלים אמרו שהם יזמינו רק מקומות אירוח עם אפשרות להחזר כספי.

3. תיירים מקומיים

תיירות הפנים התחזקה. הנופשים שהיו סגורים במדינותיהם "גילו" את אתרי התיירות הקרובים לביתם. ההערכות הן שהמגמה הזו תימשך, אולם בצורה מדודה: 31% מהמטיילים הישראלים (47% מהגלובליים) מתכננים לטייל במדינה שלהם בטווח הזמן הבינוני (7-12 החודשים הקרובים), 26% מהם (לעומת 38% מהגלובליים) מתכננים לעשות זאת גם בטווח הרחוק (לאחר יותר משנה). תיירי הפנים הובילה למגמה נוספת: בבוקינג מזהים עלייה ניכרת בחיפוש אחר מקומות לינה המאפשרים להביא את חיות המחמד.

4. מתכננים תוכניות

אנחנו ממשיכים לצרוך תוכן על נסיעות ותיירות, לתכנן תוכניות לחופשה הבאה ולשתף אחרים בחלומות שלנו - נטייה זו, כך מעריכים תמשיך לצמוח. 92% מהישראלים ו-95% מהטיילים הגלובליים, חיפשו נחמה בימי הסגר על ידי חיפוש יעד לחופשה.

5. בטיחות וניקיון מעל הכול

84% מהישראלים השיבו שבכוונתם להיות זהירים יותר ולהגן על עצמם מפני הנגיף. המטיילים מצפים שהעוסקים בענף התיירות יעזרו להם להתמודד עם השגרה החדשה הכולל מניעת התקהלות או עטיית מסכה. 74% מהישראלים ו-70% מהמטיילים בעולם מצפים שהאטרקציות התיירותיות יתאימו עצמן להנחיות (ריחוק חברתי). שיעור דומה יזמינו מקום אירוח שמדיניות הבריאות וההיגיינה שלו ברורה.

בתוך כך, התיירים צפויים להתנייד אחרת: 46% מהנשאלים בעולם אמרו שהם לא ישתמשו בתחבורה ציבורית כדי לא להיחשף לקורונה. מי שיצא מורווח מכך הן חברות השכרת הרכב. גם הרגלי הטיסה ישתנו - כפי שהתרגלנו לחלוץ נעליים או להסיר חגורה כחלק מבדיקות הבטיחות שנכנסו לשגרת הנוסעים אחרי פיגוע התאומים, נתרגל להליך הכולל בדיקות קורונה בנמלי התעופה. 81% מהישראלים ציינו שלא תהיה להם בעיה לנסוע ליעדים שעושים בדיקות קורונה עם ההגעה ו-67% ציינו שיעטו מסכה באזורים ציבוריים. כצפוי חובת הבידוד עם החזרה מביקור במדינות מסוימות מתקבלת בפחות הבנה: רק 15% מהישראלים יהיו מוכנים לנסוע לטייל במקום שבחזור ממנו יצטרכו להיכנס לבידוד.

6. מתעוררים לעולם אקולוגי יותר

למרות שההתמודדות עם מגפת הקורונה הובילה לגידול בצריכת פלסטיק ומוצרים מתכלים (מסכות, כפפות וכד') הנוסעים לא זנחו את המודעות האקולוגית וההשפעה של התיירות על הסביבה. 55% מהישראלים ושיעור דומה מהמשיבים הגלובליים ציינו שבכוונתם לטייל בצורה אקולוגית, 68% מהמטיילים בישראל אף מצפים שתעשיית התיירות תציע אפשרויות אקולוגיות יותר ופחות מזהמות.

יש בכך יתרון בעיקר לערים שסבלו מ"תיירות יתר" (ונציה, ברצלונה, ליסבון וכד') משום שכמחצית מהמטיילים ציינו כי יעדיפו לטייל ביעדים אלטרנטיביים על פני יעדי פופולאריים, בהתאם לנטייה הזו, 70% מהמטילים הישראלים ו-63% מהמטיילים בעולם, לא מעויינים לבקר באטרקציות תיירותיות עמוסות. האתרים הללו יצטרכו לנהל את שעות הביקור ולווסת את העומסים, כפי שחלקם עשו לפני המשבר (מגדל אייפל).

7. הנוודים הדיגיטליים

העבודה מרחוק הפכה לנחלת הרוב ועבור רבים זה לא עומד להשתנות. בחודשים האחרונים חל גידול בהיקף ה"נוודים הדיגיטליים", אלו שיכולים להתנייד עם הלפטופ ומינימום ציוד ולעבוד מכל מקום. גם ממצאי המחקר מצביעים על כך שאנשים רוצים לנסוע לפרקי זמן ארוכים ולשלב עבודה ונופש. 37% מהמטיילים בעולם שוקלים להזמין מקום אירוח כדי שיוכלו לעבוד ממקום אחר, לעומת 15% מהישראלים בלבד. כדי למשוך את הנוודים הדיגיטליים מקומות האירוח כבר התחילו להבליט את שירותי המשרד שלהם לרבות פינות ישיבה, אינטרנט איכותי וכד'.

8. ההנאות הקטנות

לצפות בשקיעה או לטייל בשכונה שלא נחשפתם אליה בעיר מגוריכם, ההנאות הקטנות מקבלות משמעות: בבוקינג מזהים עלייה בהמלצות שניתנות על דברים לכאורה קטנים, כמו טיול ברגל (94%), לשאוף אוויר נקי (50%) או לטייל בטבע (44%). 65% מהמטיילים יחפשו חוויות קטנות בחופשתם הבאה, כמו לבלות זמן בחוץ או להיות עם המשפחה.

השאיפה לפרטיות על פני להתקהלות מובילה לעלייה בחיפוש אחר מקומות אירוח ביתיים: 35% מהישראלים ו-42% מהמטיילים הגלובליים ציינו שהם מעדיפים להתארח בבית נופש או בדירה במקום בבית מלון.

9. טכנולוגיה זמינה

הטכנולוגיה מקבלת מקום של כבוד בתיירות: היא תאפשר למזער מגע בין אנשים (בסוגיות שירות, צ'ק אין וכד'), לנהל את סוגיות הבריאות (דרכון רפואי דיגיטלי), להזמין מקום באתרים או במסעדות והיא תוכל גם לייעל תהליכים בנמלי תעופה. 61% מהישראלים רוצים יותר מכונות בשירות עצמי במקום דלפקים בנמלי התעופה, 65% מהישראלים אף ציינו שהם מתרגשים מהמחשבה על כך שבעתיד הטכנולוגיה עשויה להפוך את חוויית הנסיעה שלהם ליותר מותאמת אישית.

עוד כתבות

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה בפרויקט תמ"א 38 בת"א, שהוא גם בעלים של חלק מהחצר, ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל

שר האנרגיה אלי כהן (משמאל) בפגישה עם שר האנרגיה של קפריסין ג'ורג' פפנסטאסיו / צילום: שלומי אמסלם, לע''מ

מתעלמת מטורקיה: ישראל מקדמת את חיבור רשת החשמל עם קפריסין ויוון

בפגישה עם שר האנרגיה של קפריסין, ג'ורג' פפנסטאסיו, דן שר האנרגיה והתשתיות אלי כהן בנוגע לשיתוף פעולה בתחום האנרגיה ● השניים סיכמו כי פרויקט הכבל החשמלי התת-ימי שיחבר את רשת החשמל של ישראל לקפריסין וממנה ליוון, ואל רשת החשמל האירופית, יקודם בעדיפות גבוהה

מוצרים המיובאים על-ידי חברת דיפלומט

"נעביר את ההתייקרויות ללקוחות": בדיפלומט מזהירים מאפשרות של העלאות מחירים

יבואנית המזון והטואלטיקה פרסמה את תוצאותיה לשנת 2023 ולרבעון האחרון והציגה צמיחה בהיקפי הפעילות בישראל וכן בפעילותה העולמית ● למרות זאת - החברה הזהירה, שוב, מפני אפשרות להעלאת מחירים בהמשך השנה

קרן כהן חזון, מנכ''לית ובעלת השליטה בתורפז / צילום: ששון משה

תורפז רוכשת יצרני חומרי טעם בלגית-גרמנית תמורת 48 מיליון דולר

תורפז צפויה לרכוש את קבוצת קלאריס & ווילך באמצעות חברת הבת שלה - פיט ● החברה מייצרת חומרי הגלם היחודיים לתחום הבשר והאפייה ומחזור המכירות שלה הסתכם ב-35.1 מיליון דולר ב-2023

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מהצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?

יהודה מורגנשטרן, מנכ''ל משרד הבינוי והשיכון / צילום: רונן חורש

האוצר על הצעת משרד הבינוי לעזור לקבלנים: "לא ישימה בעליל"

מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון יהודה מורגנשטרן אמר כי יבוצע פיילוט לסיוע לקבלנים שיאחרו במסירת דירה בשל המלחמה, תחילה בשלוש ערים - בשדרות, בקריית שמונה ובשלומי • מנכ"ל האוצר הייזלר: "לא מכיר את ההצעה"

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"

קריסת גשר פרנסיס סקוט קי בבולטימור / צילום: ap, Steve Helber

אמריקה סופקת כפיים וחוששת: עד כמה חסינים הגשרים שלה?

את הגשר בבולטימור הפילה ספינת ענק של 95 אלף טונות ● זו הייתה כנראה, אם כי לא בטוח, תוצאה בלתי נמנעת - הגשר קיבל ציון "מניח את הדעת" לפני שלוש שנים ● הנשיא ביידן רשאי לטעון שהשקעת טריליון דולר בשיקום תשתית מגינה על אמריקה מפני אסונות רבים כאלה

מתחם חזית הים בחיפה / הדמיה: מן-שנער-יעד אדריכלים

נסגר המכרז הראשון של רמ"י בחזית הים בחיפה: כמה תשלם הזוכה?

יורו ישראל זכתה במכרז של רמ"י על קרקע של 23 דונם, להקמת 500 יחידות דיור ושטחי מסחר באחד מהמתחמים המסקרנים בישראל ● החברה תשלם על הקרקע, הסמוכה לבית החולים רמב"ם בחיפה, כ-205 מיליון שקל כולל הוצאות פיתוח

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים כי הטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

מגמה מעורבת בתל אביב; חברה לישראל קופצת ב-3%

מדד ת"א 35 עולה ב-0.6% ות"א 90 נסחר סביב רמות הבסיס ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025" ● טסלה ממשיכה במומנטום השלילי לאחר שבמורגן סטנלי הורידו את תחזית המכירות של החברה

גל בר-דעה, מנכ''ל וואן זירו / צילום: איל יצהר

הבנק הדיגיטלי כבר שרף כ-800 מיליון שקל; המנכ"ל: "המשקיעים ימשיכו לתמוך"

לוואן זירו כבר יש כ-100 אלף לקוחות והמנכ"ל גל בר דעה מעריך כי "נהפוך לרווחיים כשנגיע ל-200 אלף לקוחות" ● את 2023 סיים הבנק של אמנון שעשוע עם הפסד של 357 מיליון שקל, אך בר דעה אופטימי:  "ההכנסה מלקוח יותר גבוהה ממה שחשבנו. אם נמשיך כך ונגביר פעילות אנחנו על דרך המלך"

אולם הקונצרטים בו התרחש הפיגוע במוסקבה / צילום: Reuters

הפיגוע במוסקבה הביא את אירופה להגביר כוננות מפני מתקפת דאעש

צרפת ואיטליה פרסמו אזהרות מפיגועי דאעש בשטחן, כשהחשש עולה לקראת חג הפסחא ● המתקפה ברוסיה העלה גם לפני השטח את האזורים העניים ביותר במדינה, בהם צובר ארגון הטרור השפעה

נילי גולדפיין, ג'ודי (יהודית) אפרימי, ולימור שאקו בכנס משאבי האנוש / צילום: רמי זרנגר

הכלים שכל מנהל משאבי אנוש צריך לאמץ בעקבות המלחמה

הטראומה הקולקטיבית הציבה אתגרים חדשים בפני עולם העבודה הישראלי, בהיקפים עצומים ● הפתרונות להתמודדות עמדו בלב כנס שערכה השבוע ישראכרט לסמנכ"לי משאבי אנוש ● ישראל מתגייסת

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

ירידות קלות בנעילת הבורסה; אופקו הלת' זינקה בכ-8%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.3% ● הבורסה מסכמת את הרבעון הראשון: "מדדי ת"א-35 ות"א-90 רשמו תשואה חיובית של כ-5% וכ-11%, בהתאמה" ● זינוק של כ-50% בצבר ההזמנות של רפאל ● ביל אקמן: "מניית בורסת ת"א זמינה במחיר מציאה" ● דלק תחלק דיבידנד בסך של רבע מיליארד דולר ● בנק ישראל לא יאפשר לאחים נאוי לשלוט בישראכרט עם שיעור החזקות נמוך מ-30%

תוכנית בת גלים / הדמיה: דרמן ורבקל אדריכלות

1,300 דירות במקום בסיס חיל הים בחיפה

תוכנית 'בת גלים' להקמת שכונה חדשה אושרה בוועדה המחוזית חיפה ● הרשויות שיכולות לקבל תמיכה מהרשות להתחדשות עירונית ● וגם: מאות יחידות דיור חדשות בגליל המערבי ● חדשות הנדל"ן

עדי, עפרה ועירית שטראוס / צילום: אוסף פרטי

ילדיו של מיכאל שטראוס מוכרים מניות של החברה ב-327 מיליון שקל

שלושת ילדיו של מיכאל שטראוס, עפרה, עדי ועירית, מוכרים כ-4% ממניות שטראוס ● המכירה מגיעה לאחר שביולי אשתקד רכשו השלושה 24% מהקבוצה מילדיה של רעיה שטראוס בן דרור, אחותו של מיכאל