גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ח"כ מרגי מאיים להחיל את הפיקדון על בקבוקים גדולים בתוך חודשיים

השרה להגנת הסביבה מבקשת מוועדת הכלכלה לדחות את יישום החוק בשנה כדי לאפשר למשק זמן התארגנות ● יו"ר הוועדה מרגי לא מוכן לאשר את הדחייה בלי תוכנית סדורה ליישום החוק והתחייבות שהמשקאות לא יתייקרו ● "גמליאל לא תצא הסביבתית ותדרוש ממרגי הפועל לדחות את היישום בשנה"

יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ יעקב מרגי  / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת
יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ יעקב מרגי / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

לאחר שבתחילת השבוע הודיעה השרה להגנת הסביבה גילה גמליאל כי חוק הפיקדון יחול בעוד שנה, יו"ר ועדת הכלכלה יעקב מרגי מאיים להחיל את החוק בעוד חודשיים. לדבריו: "מצד אחד היא הסביבתית שהחליטה על הטלת הפיקדון על הבקבוקים הגדולים, ומצד שני מרגי הפועל שיעשה את העבודה השחורה וידחה את היישום בשנה. אם הפלטפורמה שהיא תייצר יהיה בה כדי ליישם מודל שיוביל ליעדים כפי שאני רואה אותם, אני מוכן להשבית את כל הדיונים האחרים כדי להשיג את התכלית הראויה. אם לא, לצערי הרב, השרה תצטרך להתמודד עם תוצאות ההחלטה שלה. בתוך חודשיים חוק הפיקדון ייכנס לתוקף".

חוק הפיקדון קובע כי אם חברות המשקאות לא עומדות ביעדי איסוף הבקבוקים כשם שקבע הרגולטור, בסמכות השרה להגנת הסביבה להודיע כי היא מרחיבה את החוק כך שפיקדון יוטל גם על בקבוקי משקה גדולים. אתמול פורסם ברשומות כי החברות לא עמדו ביעדי האיסוף העומדים על 55% מסך הבקבוקים שנמכרו בשנת 2016, ובכך נכנס לתוקפו סעיף 'הטייס האוטומטי' בחוק הפיקדון, הקובע שבתוך חודשיים יורחב החוק. ואמנם, בכדי לאפשר למשק זמן התארגנות למציאות החדשה, גמליאל תבקש מיו"ר ועדת הכלכלה לדחות בצו את יישום החוק בשנה. החלת החוק בטווח של חודשיים, עלולה להוביל למצב שבו תשתיות המחזור הקיימות לא תואמות את המציאות בשטח, ולפגוע במערך המחזור.

ח"כ מרגי זימן לפני כחודש את השרה גמליאל לדיון בוועדה בנושא חוק הפקידון, על רקע הבג"ץ שהגיש ארגון הסביבה אדם, טבע ודין נגד משרדה, על אי הרחבת החוק. בדיון, קרא מרגי לגמליאל ליישם מתווה שלא ישית עלויות נוספות על הציבור, ודן בחלופות השונות ליישום החוק. חלק מחברי הכנסת החברים בוועדה, התנגדו להרחבתו. בסופו של דבר, ביקש מרגי מגמליאל לעדכן את הוועדה בהחלטה בטרם הגשת התגובה לבג"ץ או קבלת החלטה בעניין.

לבסוף, גילה מרגי לתדהמתו מהתקשורת על החלטת השרה להרחיב את החוק ללא שיתופו בהליך, במהלכו של דיון אחר שניהל בוועדה. לדבריו, הוא איננו מתנגד להרחבת החוק גם לבקבוקי המשקה הגדולים, אך תשתיות המחזור הנוכחיות בישראל אינן טובות דיין והרחבת החוק כעת ללא הכנת תשתית רחבה שתגדיל את יכולת המחזור לצד אי השתת מלוא העלות על הצרכן, היא הכרחית חלק מקבלת החלטה על שינוי המצב הקיים. לפי מרגי, התערבותו בהחלטתה של גמליאל וחתימה על הארכה בשנה על ידי הוועדה מבלי שהוצגה בפניה תוכנית רחבה שיש בה 'סגירת קצוות' מלאה של כל החורים והבעיות שעלולות להתעורר, תוביל לכך שבסופו של דבר אם ייכשל המהלך, אצבע מאשימה תופנה גם כלפיו וכלפי הוועדה שבראשה הוא עומד.

"צריך למחזר במקסימום את מכלי המשקי הגדולים. אם הדרך היחידה היא פיקדון, אני אעשה הכל בשביל הפיקדון ולו רק שהמחיר לא יושת על הצרכן. אני מאוד אשמח להיות שותף להחלת חוק הפיקדון בלבד שעשיתי את כל ההגנות כדי שהצרכן לא יהיה זה שישלם. מי שמייצר את הזיהום - הוא זה שצריך לשלם על ההשלכות שלו. זה העיקרון שמנחה אותנו", הוא אומר ל"גלובס". "הגיע הזמן למחזר ולדאוג לזה שרוב המכלים הגדולים יגיעו לכדי מחזור. אנחנו בעידן אחר. רק חבל שאנחנו לא לומדים לקח בישראל, ותמיד מחכים לדקה ה-90, ליום של הבג"ץ כדי לקבל החלטה".

"אני לא אמרח זמן ואני אעשה הכל כדי שזה יצליח"

הרחבת החוק דורשת כאמור יצירת תשתיות מתאימות לקליטת הבקבוקים, הצבת מכונות אוטומטיות, וגם 'חינוך' מחדש של הצרכן. מדובר במערך מורכב, הדורש התארגנות רחבה. לפי מרגי, כיום, הצרכנים שבוחרים להפקיד את הבקבוקים בהם השתמשו למחזור, עושים זאת בתוך מערכת מסורבלת, כשהמרכולים לא אחת מערימים על הצרכנים קשיים, ובכך רבים מהם בוחרים להשליך את הבקבוקים לפח. במציאות הזו, 30 האגורות הנוספות לא מוחזרות לצרכן, וכעת ישנו סיכוי שהמחיר יתייקר והחברות לא ייספגו מרצונן החופשי את מלואו.

"אני מוכן לקדם את זה, ובלבד שיהיו תמריצים למחזור. המזהם צריך לשלם, וכולם יצטרכו לשאת בעלות המחזור. הצרכן, גם אם ישלם מעט, לא יישא לבד במלוא העלות. אני לא אתן לצרכן תמריץ לקנות, הוא גם ישלם קצת, אבל אל תמכרו לי את זה שהוא 'ימחזר'", אומר מרגי. "הרשתות היום לא פועלות ולא מעודדות למחזור. היצרנים ישלמו על הזיהום והחברה הישראלית תעבור על חינוך ותמריצים. אני לא אומר לא לעשות, אני אומר לעשות את זה מושלם, תוך טיפול בכלל הקשיים שעולים מכך, ובהם גם הסיכון שנעשיר ארגוני פשיעה שיאספו את הבקבוקים שהצרכן לא מחזיר".

מרגי מדגיש שיש לוודא שהחוק לא יהיה 'אות מתה', ולדאוג שמחזור בישראל יעבור מתיחת פנים, ויהפוך נגיש יותר. לאחר שהכריזה השרה על הרחבת החוק, אין בסמכותו לבצע שינויים החורגים מהצו - אלא רק לאשר את דחיית מועד ההחלה בשלב זה. ואולם, הוועדה יכולה להחליט להחיל את החוק גם בעוד מספר שנים, ולא בעוד שנה כפי שביקשה גמליאל. "אני לא רוצה לדחות לחמש שנים, אני רוצה לקבל לידיים, לעבד במקום. אני לא אמרח זמן ואני אעשה הכל כדי שזה יצליח", אומר מרגי.

ביטול החלטת גמליאל דורש פנייה להליך חקיקה לביטול חוק הפיקדון, שכן לא מדובר בחוק חדש, אלא ביישום מנגנון הקיים בחוק הנוכחי. אך פתח לשינויים, עם זאת, טמון בהליך שיתרחש במהלך השנה הקרובה; באם מרגי לא יממש את האיום שלא לדון בצו ואכן תאשר הוועדה את דחיית החלת הפיקדון לשנה הבאה, בכוונת המשרד להגנת הסביבה לקדם במהלך תקופת ההיערכות "מספר מהלכים אשר יטייבו את יישום החוק בטווח הקצר ובטווח הארוך", במסגרת תיקוני חקיקה. כאשר החוק ייפתח לתיקונים, תוכל ועדת הכלכלה לדון בו מחדש במלואו, ולתקנו כראות עיניה.

חיסכון של 60 מיליון שקל בשנה

לאחר עשור שבו חוק הפיקדון חל רק על בקבוקי משקה קטנים, הודיעה ביום ראשון כאמור השרה גמליאל על כוונתה להרחיבו, לאור אי העמידה של החברות ביעדי האיסוף.

כשכיהן זאב אלקין כשר להגנת הסביבה, הוא העדיף להטיל על החברות קנס של 49 מיליון שקל על אי העמידה ביעדים במקום להחיל את החוק, אך הקנס לא שולם, שכן החברות פנו לערכאות משפטיות. גם כעת, ישנה הערכה לפיה ייבחרו חברות המשקאות להגיש בג"ץ נגד החלטתה של גמליאל, ובכך לנצל את פרק הזמן הארוך שניתן להן כדי לפעול לביטול ההחלטה.

לפי המשרד להגנת הסביבה, החלת הפיקדון צפויה לחסוך לציבור צרכני המשקאות הממחזר קרוב ל-60 מיליון שקל בשנה (כתוצאה מספיגת חלק מעלות הפיקדון על ידי היצרנים והיבואנים, בעוד שצרכן ממחזר יקבל בחזרה את מלוא החזר הפיקדון), ולצמצם את התופעה של השלכת בקבוקי הפלסטיק במרחב הציבורי. כנגזרת של החלת החוק על הבקבוקים הגדולים, יעלו יעדי האיסוף באופן הדרגתי, עד לממוצע של מינימום 73% בשנה.

הצעד של גמליאל נתקל בהתנגדות רחבה: מחברות המשקאות, לקמעונאיות, תאגידי המחזור אלה ותמיר, וחלק מחברי הכנסת. בדיון שנערך בכנסת, אמרו חברות המשקאות כי חובת הפיקדון תעלה את מחירי הבקבוקים ב-70 אגורות, ותשית על הציבור עלות של 300-500 מיליון שקל. מנגד, מנכ"ל חברת פארטו שייעצה למשרד להגנת הסביבה, דורון לביא, אמר כי ניתן להעלות את אחוזי האיסוף ליותר מ-70% ולחסוך למשק 15 מיליון שקל בשנה. לדבריו, העלויות לקמעונאים יפחתו בחצי. פורום ה-15 אף הוא תמך בהרחבה ובירך את השרה על החלטה, שכן פינוי כלובי הבקבוקים יחסכו כסף ושטח לערים.

לא נמסרה תגובה מטעם השרה גמליאל. 

עוד כתבות

הסכם אינו נדרש כתנאי עבור זוגות במערכות יחסים כאלה ואחרות / צילום: Shutterstock, Viacheslav Lopatin

זוג הקפיא עוברים ואז נפרד. האם האישה תוכל להשתמש בהם?

כשלושה עשורים לאחר פרשת נחמני, בתי המשפט עדיין נאלצים לדון בתביעות בלתי אפשריות לגבי גורלם של עוברים מוקפאים ● מן הראוי היה לחייב כל זוג שפונה לבצע הפריה חוץ-גופית, לחתום על הסכם שמתייחס לאפשרות הריאלית של פרידה במהלך הזמן שחולף בין יצירת העוברים המוקפאים לבין השימוש בהם

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

ועדות חקירה ממלכתיות תמיד הטילו אחריות אישית על ראש הממשלה?

עד כמה חריפה הביקורת שנמתחה על נתניהו בדוח מירון בהשוואה היסטורית? בדקנו ● המשרוקית של גלובס

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

בנימין נתניהו ואריה דרעי / צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ

דרעי: "בג"ץ מתעמר בלומדי התורה, אות קין", גנץ: "בג"ץ פסק את המובן מאליו" | התגובות הפוליטיות על צו הביניים

הפוליטיקאים הגיבו על החלטת בג"ץ שקיבל את עמדת היועמ"שית ● גולדקנופף: "אות קלון וביזיון, ניאבק בכל דרך על זכותו של כל יהודי ללמוד תורה ולא נתפשר" ● דרעי: "מבין את הלוחמים שלא רוצים לשרת עכשיו בצבא" ● גנץ: "הגיעה העת שהממשלה תעשה את המובן מאליו"

קבוצת רוכבי אופניים עם טל ברודי. מימין: ריבה פרידמן בורוביק / צילום: דבורין תקשורת

מקבוצות אופניים ועד קבלת פנים בחזרה לבית: הארגון שמלווה מפונים במלחמה

מאז פרוץ המלחמה מלווה ארגון "הרוח הישראלית" אלפי משפחות של מפונים, ואף גייס תרומות בהיקף של 2.5 מיליון שקל ● מ"מ המנכ"לית, ריבה פרידמן בורוביק: "האתגר הגדול הוא שיקום הקהילות"

יזמיות המגורים מדווחות על עלייה בקצב מכירת הדירות בחודשים האחרונים / צילום: שלומי יוסף

דוחות חברות הנדל"ן מגלים: "המשבר ההיסטורי" נמשך בקושי חודשיים

למרות נבואות הזעם והמחסור המתמשך בעובדי בניין בצל המלחמה, יזמיות המגורים מדווחות על התאוששות ● מחודש דצמבר נרשמת עלייה בקצב מכירת הדירות, לא נרשמים עיכובים במסירות, לפי בכירים בענף רוב אתרי הבנייה חזרו לעבוד, ואפילו מדד המניות הענפי רושם תשואת שיא

איל וולדמן / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

שר החינוך התקפל ולאיל וולדמן יוענק פרס ישראל

לפני מספר שבועות הודיע שר החינוך יואב קיש כי הוא מבטל את טקס פרס ישראל, זאת בין היתר על רקע הפרסומים כי אחד מן הזוכים הוא היזם איל וולדמן ● כעת, חזר בו קיש מעמדתו והוא מכריז כי הטקס יתקיים כסדרו בשדרות ● ומי עוד בין הזוכים?

דובר צה''ל, תא''ל דניאל הגרי / צילום: דובר צה''ל

דובר צה"ל: בכיר בחמאס חוסל בביה"ח שיפא

נזק נגרם לחצר בית בשלומי אחרי רצף אזעקות בגליל המערבי • דיווח: ישראל תקפה אזור פעילות של חיזבאללה בדמשק, 2 נפצעו • בית הדין בהאג הורה לישראל להכניס סיוע לעזה ללא הגבלה • מוקדם יותר: פצוע בינוני בפיגוע ירי בכביש 90 מצפון ליריחו • עדכונים שוטפים

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, דוברות הכנסת, שאטרסטוק

הדרך לאספקת הפגזים האמריקאיים לישראל עוברת בטורקיה

היחסים בין נשיא טורקיה, רג'פ ארדואן ונשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, מתהדקים למרות היחסים המעורערים שהיו בין השניים לאורך השנים ● מדיווח בלומברג, מתברר כי ארה"ב מנהלת מו"מ עם טורקיה לצורך רכישת פגזים וחומרי נפץ, שיאפשרו לה להאיץ את קצב הייצור שלה ולשלוח את חלקם לישראל

חנן מור, מנכ''ל קבוצת חנן מור / צילום: איל יצהר

הנושים זעמו, וחנן מור ידולל ל-1% ממניות קבוצת הנדל"ן שהקים

לפי הסדר החוב המתגבש, חנן מור יחזיק כ-1% ממניות החברה ● במקביל, יוקצה לנושי החברה, בעיקר בנקים וגופים מוסדיים, מניות שיהוו כ-96% מהון החברה

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה בפרויקט תמ"א 38 בת"א, שהוא גם בעלים של חלק מהחצר, ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול

אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה / איור: גיל ג'יבלי

בדיקת אי הסדרים בעיצומה, אז איך זה שאפשר להפקיד חיסכון לכל ילד בסלייס

רשות שוק ההון מצאה לאחרונה אי סדרים חמורים בהתנהלותו של בית ההשקעות סלייס ● למרות זאת, באתר הביטוח הלאומי סלייס מוצגת כאפשרות להפקדת כספים בתוכנית "חיסכון לכל ילד" ● עד תחילת מאי לא ניתן יהיה למשוך כספים מקופות סלייס, אך הרגולטור לא מודאג

קריסת גשר פרנסיס סקוט קי בבולטימור / צילום: ap, Steve Helber

אמריקה סופקת כפיים וחוששת: עד כמה חסינים הגשרים שלה?

את הגשר בבולטימור הפילה ספינת ענק של 95 אלף טונות ● זו הייתה כנראה, אם כי לא בטוח, תוצאה בלתי נמנעת - הגשר קיבל ציון "מניח את הדעת" לפני שלוש שנים ● הנשיא ביידן רשאי לטעון שהשקעת טריליון דולר בשיקום תשתית מגינה על אמריקה מפני אסונות רבים כאלה

שי אהרונוביץ׳, מנהל רשות המסים / צילום: ניב קנטור

מס דירה שלישית חוזר לשולחן: "המערכות כבר מוכנות"

לדברי מנהל רשות המסים, שי אהרונוביץ', המדינה צריכה ליצור אחידות ולהפסיק לשנות את שיעורי מיסוי הנדל"ן בתדירות גבוהה ● עוד הוא הוסיף כי צריך לחשוב על מס דירה שלישית: "מבחינתנו זה צעד נכון שיעלה בתקציב 2025"

חרדים בלשכת הגיוס / צילום: מיטב ודובר צה''ל

בג"ץ: לעצור תשלומים לישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים החל מה-1 באפריל

בג"ץ הוציא את צו הביניים בשל היעדר מקור חוקי להעברת התשלומים ● וכעת, מיום שני הקרוב יופסק התקצוב לתלמידי ישיבות שחייבים בגיוס ● השופטים אימצו עמדה מחמירה מזו של היועמ"שית ● התנועה לאיכות השלטון: "צו הביניים הזה מהווה צעד תקדימי בדרך לשוויון, וציבור המשרתים מודה לבית המשפט על החלטתו החשובה"

צילומים: נועם מושקוביץ-דוברות הכנסת, אייל רדושיצקי, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כועסים על היציאה לפגרה, אבל הבעיה עמוקה מזה

הבנקים כביכול תחת אש, אבל לא צפויים לספוג ריקושטים כבדים ● פגרת הכנסת מעוררת ביקורת, אבל לא היא הבעיה ● והטעם לפגם בפרס על צילום העיתונות ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

צילום: ap, AP23024601572019_e5rllq

וול סטריט סגרה את הרבעון הראשון הטוב ביותר מאז 2019; מדד S&P 500 שבר שיא חדש

שיא חדש גם לדאו ג'ונס ● סיכום הרבעון הראשון באירופה: השווקים עלו בכ-7% ● בלומברג: "שוק הקקאו קורס", וולס פארגו: "עליית המחיר תגולגל אל הצרכנים" ● מייסד בורסת הקריפטו FTX נידון ל-25 שנות מאסר ● הצמיחה בארה"ב עמדה על 3.4%, יותר מהצפוי ● ג'יי.פי מורגן: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו" ● מחר "יום שישי הטוב" אין מסחר בוול סטריט ובמדינות רבות אחרות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Mosa'ab Elshamy), אתר החברה, שאטרסטוק

באפריקה הצעירים מנצחים, וביפן מייצרים חיתולים רק בשביל קשישים

בסנגל בוחרים נשיא חדש וצעיר, ובאירופה רוצים להפקיע את הריבית הרוסית ● בינתיים, סין נזכרת שהיא אינה רוצה בחורבן המערב, וארה"ב מנסה למנוע את מושחתי העולם מלהלבין בנדל"ן ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם