גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"המשטרה נמצאת במשבר הגדול ביותר שהיה לה. מישהו רוצה להשאיר אותה חלשה"

מאור צור, ראש דסק פלילים הנכנס ב"חדשות 13", מספר על השלכות הקורונה הכלכלית ● "הנה תחזית שלא לוקחים בחשבון: אנחנו עומדים בפני אלפי מובטלים שישארו בלי כסף מזומן, ייקחו הלוואות בשוק אפור שיגדיל את הנפח שלו בעשרות אחוזים, עבריינים שייגבו חובות"

מאור צור, ראש דסק הפלילים, חדשות 13 / צילום: איל יצהר, גלובס
מאור צור, ראש דסק הפלילים, חדשות 13 / צילום: איל יצהר, גלובס

"המשטרה זה ארגון ענק שיש בו טעויות ויש בו מחדלים אבל באיזה מקום זה לא קיים? בסוף יש שוטרים שמסכנים את החיים שלהם יום יום והם הדבר האחרון שמונע אנרכיה במדינה", כך אומר ראש דסק הפלילים הנכנס של חדשות רשת 13 מאור צור. צור הוא אורח המדור בתקופה בה המשטרה עומדת תחת מטח ביקורת ציבורית בצל התנהלותה במשבר הקורונה.

הזירה

השוק הישראלי: "שוק התקשורת בישראל הוא אחד מהתחרותיים והמרתקים שקיימים, הרי במה אני מתמחה ? במידע וידע. בתחום הפלילי מידע זה משהו שקיים בכל מקום בכל שעה ואתה צריך להשתמש בידע, בקשרים ובניסיון כדי להגיע דווקא לזה שמסתירים ולפעמים לסחור במידע שיש לך כדי להשיג אחר.

"היום עיתונאי הוא מעצמת תקשורת של איש אחד. עד לאחרונה היה לרשת שיתוף פעולה עם הרדיו האזורי ואני עבדתי ב'שלושה' כלי תקשורת שונים, טלוויזיה, אינטרנט, רדיו וכמובן רשתות חברתיות כמו טוויטר, פייסבוק ואינסטגרם.

"עם הזמן פיתחתי שיטות עבודה לכל מדיום ואיך להפוך את עומס של העבודה ליתרון. לפני כמה זמן הייתה לי הרצאה בפני אנשי קהילת המודיעין באחד מגופי הביטחון. הנושא היה עבודה מול מקורות והשגת מידע, אז הסברתי להם שסיפור שהיה מגיע אלי בבוקר בפרסום ראשון הייתי מפרסם באתר, הסיפור צובר נפח, תגובות, עולה כמו גל בכלל תוכניות האקטואליה, עד שבערב אני כבר מספר את הסיפור כולו במהדורה. לפעמים גם להיפך, מה שהתחיל בערב בטלוויזיה עבר בבוקר לרדיו ויום למחרת כבר יש לך פולואפ. הכל שאלה של עבודה נכונה עם המידע. צריך לזכור שבתחום הפלילי יש אפס מקום לטעויות, הכול עלול לצאת משליטה ברגע אחד. מצד שני יש דברים שאני אקח אותם גם לקבר"

החיים עצמם: "בתחום שלי אתה לומד מה חשוב בחיים, מה הפרופורציות הנכונות, הרי אני פוגש אנשים שעד לפני רגע היו אימפריות, חשבו שהם מסוגלים להכל - בין אם זה מיליארדר, פרופסור או ראש ארגון פשיעה - הם חשבו שהם חסינים וכל יכולים אבל החיים יותר חזקים מהכל, וברגע אחד הכל משתנה. זה לימד אותי להבין מה החשיבות של המשפחה, הילדים, הערכים, להיות עם רגליים על הקרקע ולא לשמור טינה לאף אחד. כמובן לא לעבוד עם אגו, זה הדבר הכי מסוכן. 'הבל הבלים' אמר קהלת החכם באדם: אם יש אנשים שחושבים שהם מעל אחרים והם ישארו ככה לנצח, אז יש לי חדשות בשבילם".

המתחרים: "התחום הפלילי הוא תמיד בווליום גבוה והמתחרים שלי עושים עבודה מצוינת. לכל קולגה שלי יש את היתרון שלו. האחד הוא חיית שטח, האחר שנים בתחום השלישי הוא עיתונאי מהזן הנדיר, שועל ותיק. אז אני בחברה טובה.

"הפלילי הוא תחום שתראה אותו לאורך היום בכלל תוכניות האקטואליה ולפחות ארבע פעמים בכל מהדורה כי הוא כולל את כל תחומי החיים. כך למשל גם בתקופת הקורונה, בין אם זה קשור לעבירות בגלל המצב הכלכלי, להפגנות שיש בהן עימותים עם שוטרים, שחיתות ציבורית ובכלל עבריינות רחוב. כך שלכולנו הרבה עבודה וההישג הוא להיות במקום הנכון בזמן הנכון, כל הזמן, גם כשהקולגות שלך מחכים לך מעבר לפינה (תרתי משמע). איך מישהו אמר לי פעם: "אם עולם הפשע היה כמו כדורגל הייתי קונה כרטיסים לכל המשחקים".

על הצופה הישראלי: "מצד אחד אנחנו חיים בעולם של רשתות חברתיות ופייק ניוז אבל כאשר הצופה הישראלי רוצה מידע אמין הוא מגיע אלינו, לתקשורת המסורתית - למרות שנדמה שמופנית כלפינו שנאה. ונתוני הצפייה בטלוויזיה בכלל ובתקופת הקורונה בפרט מעידים על כך. אני חושב שהצופים שלנו הם חכמים, מביני עניין ובעלי דעה בכל נושא אבל בסוף הם רוצים את האמת. אני מבין שאני צריך להיות מאוד מדויק, להתאמץ להביא משהו שעוד לא ראו. מבחינתי, זה מצוין כי זה גורם לי להשתפר כל הזמן".

פוליטי

מה דעתך על התנהלות המשטרה במשבר הקורונה - האלימות, אכיפת היתר והטענות לחד צדדיות?
"אני לא חושב שזה נכון. ראשית, משבר הקורונה זה דבר שטרם נראה עד היום. לקחו שוטרים שמערכת ההפעלה שלהם היא ברובה נגד פושעים ושמו אותם להתמודד כל היום עם אזרחים נורמטיבים, לא מפרי חוק, לא עבריינים אלא פשוט לבצע חיכוך יומיומי עם אנשים שרוצים לחזור לשגרה ולחיות. אני אומר לכולם בפשטות: שימו מסכה, אל תצאו מהבית, אל תגיעו להפגנה, אל תתפללו, זה משבש את כולם. המשטרה זה ארגון ענק שיש בו טעויות ויש בו מחדלים אבל באיזה מקום זה לא קיים?

"יש מורכבות שונה בכל אזור, בכל מגזר, בכל עיר ובכל שכונה. המשטרה היא גוף אחד שצריך לעבוד בכל אלו ולבצע אכיפה תחת הנחיות שממילא קשות ליישום ולא מדוייקות. המשטרה נמצאת במשבר אולי הגדול שהיה לה אי פעם, יש סקרים שמראים שאמון הציבור במשטרה פשוט בקריסה וזה מצב מאוד מסוכן, המשטרה מותקפת על ידי האזרחים, התקשורת, מפגינים, על ידי רבנים, על ידי אוכלוסיות שלמות, על ידי פוליטיקאים. מה אומרים לבני נוער, איזה מסרים זה מעביר לפורעי חוק, שהם בסדר והמשטרה זה הרעים. זה לא עובד ככה, בסוף יש שוטרים שמסכנים את החיים שלהם יום יום והם הדבר האחרון שמונע אנרכיה במדינה".

למה המדינה לא ממנה מפכ"ל? 
"נדמה לי שמישהו רוצה להשאיר את המשטרה חלשה, בלי דמות שמחזירה מלחמה. שיוכלו לטפס עליה מכל כיוון בערך כמו שאנחנו רואים עכשיו. הנה תחזית שלא לוקחים בחשבון: אנחנו עומדים בפני אלפי מובטלים שישארו בלי כסף מזומן, ייקחו הלוואות בשוק אפור שיגדיל את הנפח שלו בעשרות אחוזים, עבריינים שייגבו חובות, מעשי שוד של כסף מזומן, אנשים שיקרסו כלכלית וישימו קץ לחייהם. בין 2019 ל-2020 עבירות האלימות הפיזית ופגיעה בגוף עלו ב-40%. זה גל עכור מאוד שמתרומם מתחת לפני השטח, המשטרה עסוקה בקורונה ובהתגוננות. בינתיים מוטי כהן ממלא המקום עושה עבודה טובה בתקופה בלתי אפשרית אבל זה לא יכול להימשך".

אייטם שאתה ממש גאה בו: "אני חושב שכל נושא ההתעללות בגנים שנשאבתי אליו. אני לקחתי את זה כמשהו שצריך להיות על סדר היום ולא לוותר. זה לא ארגוני פשע, זה לא סקסי, אבל זה החיים. יש ילדים בפעוטונים שמרסקים להם את הגוף והנשמה בכל יום מבלי שאף אחד יודע, המדינה פשוט מפקירה אותם. זה נורא.

עוד תופעה שאני מוביל בסיקור שלה היא סמי האונס, והשקעתי בזה לא מעט. זה טירוף מוחלט ואף אחד לא יודע מה המימדים של התופעה. עשיתי פרוייקט גדול על העובדה שרק עכשיו הצליחו פעם ראשונה בישראל להרשיע על תקיפה מינית באמצעות סם האונס. כמה בנות צעירות יש שעברו חוויה נוראית והן להם הוכחה, אין למי לפנות והן מתמודדות עם זה לבד. יש לי ילדה בת 6 וכשהיא נולדה אני הבטחתי לעשות הכל כדי שהעולם שלה יהיה יותר בטוח. אני מתכוון לעמוד בזה".

משהו שהיית רוצה למחוק: "את הטוויטר מהנייד שלי. אני שם רק בגלל שזה כלי עבודה. זה מקום מלא שנאה, ריבים וויכוחים. העובדה שאין שם דיאלוג אמיתי וקשב בעייתית לדעתי. ולכן הסיכוי שתתפוס אותי בשרשור בלתי נגמר או בוויכוח עם מישהו, כמעט אפסי. עם זאת, אני מבין שזה חלק בלתי נפרד מהעבודה, אז אני שם".

אישי

הגלגול: "בגיל 23 התחלתי להיות מתדלק, לפני שהייתי מחלק את העיתון למכוניות הייתי מדפדף בו וזה התחיל לעניין אותי. לקחתי את הרגליים למקומון הקרוב למקום מגוריי בראשון לציון, פגשתי עורכת מקסימה בשם חגית מהלא והיא נתנה לי הזדמנות. אני תמיד אשמור לה מקום חם בלב. משם הכל היסטוריה".

דמות להערצה: "אמא שלי. כשהייתי בן 13 היא נפטרה מדום לב. ההורים שלי היו גרושים, היא הייתה גננת ונלחמה בשיניים בשבילי ובשביל האחים שלי, שלא אהיה ברחוב . היא לימדה אותי מוסר, עבודה קשה, טוב לב וערכים של משפחה. היו לה חיים מאוד קשים ובכל זאת היא נתנה לי הכל, בזכותה אני האדם שאני היום". 

על רגל אחת
תפקיד: עיתונאי, מסקר את תחום הפלילים בחדשות 13
גיל: 38
מצב משפחתי: נשוי עם שני ילדים, שי-לי בת 6 ולביא בן 4
ותק: כמעט 15 שנים בעיתונות
הישגים בולטים: בין היתר חשף צור את פרשת יו"ר הקואליציה לשעבר דוד ביטן וחובותיו לשוק האפור ואת פרשת אלנבי 40

המספרים מדברים
רייטינג ממוצע למהדורה: 10.3% צפייה
רייטינג שיא למהדורה ב-2020: 16.1% צפייה

עוד כתבות

הפגנת חרדים נגד גיוס בני ישיבות,ירושלים / צילום: Reuters, Ammar Awad

מהתקציבים שייעצרו ועד לדיוני החירום באוצר: כל מה שכדאי לדעת על הצו הדרמטי בנוגע לחוק הגיוס

בהתאם לצו הביניים שהוציא בג"ץ, תקצוב הישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים ייעצר כבר בשבוע הבא ● בשלב זה, התמיכה בכ-44 אלף תלמידי ישיבות צפויה להיעצר ● באגף החשב הכללי במשרד האוצר, שאמונים על ביצוע התשלומים מתקציב המדינה, מתכוונים ליישם את הצו במועד ● איך זה יעבוד? גלובס עושה סדר

גזירת סרט בפתיחת משרדי ASI, חברת הבת בהודו יחד עם שגריר ישראל בהודו, נאור גילאון / צילום: תעשייה אווירית

מתחת לרדאר: התעשייה האווירית הקימה חברה בת בהודו

התעשייה האווירית השיקה השבוע את חברת הבת ההודית שלה בניו דלהי ● החברה הוקמה במסגרת שיתוף הפעולה בין התעשייה האווירית לבין DRDO, גוף המחקר והפיתוח בנושאי הגנה של ממשלת הודו

צילומים: נועם מושקוביץ-דוברות הכנסת, אייל רדושיצקי, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כועסים על היציאה לפגרה, אבל הבעיה עמוקה מזה

הבנקים כביכול תחת אש, אבל לא צפויים לספוג ריקושטים כבדים ● פגרת הכנסת מעוררת ביקורת, אבל לא היא הבעיה ● והטעם לפגם בפרס על צילום העיתונות ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

מלך השכר של ת"א: המנכ"ל שהרוויח כ-90 מיליון שקל ב-2023

עיקר התגמול של מנכ"ל נייס ברק עילם – הוני ● במשך שנותיו כמנכ"ל נייס צבר תגמולים בהיקף של כ-460 מיליון שקל לפי שער החליפין הנוכחי ● שכר של כ-17 מיליון שקל למנכ"ל אלביט אשתקד

ביתן אינטל בגרמניה / צילום: Shutterstock

אינטל תכננה להשקיע 86 מיליארד דולר באירופה. סטארט־אפ קטן מקשה עליה

קרב פטנטים שחברת שבבים קטנה מנהלת נגד אינטל בגרמניה עשוי לחבל בתוכניות של הענקית באירופה כולה ● ניצחון משמעותי לתביעה נרשם החודש, עם הוצאת צו מניעה זמני נגד מכירת כמה מעבדים של אינטל ● השאלה הגדולה: האם ייפתחו משפטים דומים ביבשת?

שי אהרונוביץ׳, מנהל רשות המסים / צילום: ניב קנטור

מס דירה שלישית חוזר לשולחן: "המערכות כבר מוכנות"

לדברי מנהל רשות המסים, שי אהרונוביץ', המדינה צריכה ליצור אחידות ולהפסיק לשנות את שיעורי מיסוי הנדל"ן בתדירות גבוהה ● עוד הוא הוסיף כי צריך לחשוב על מס דירה שלישית: "מבחינתנו זה צעד נכון שיעלה בתקציב 2025"

צילום: ap, AP23024601572019_e5rllq

וול סטריט סגרה את הרבעון הראשון הטוב ביותר מאז 2019; מדד S&P 500 שבר שיא חדש

שיא חדש גם לדאו ג'ונס ● סיכום הרבעון הראשון באירופה: השווקים עלו בכ-7% ● בלומברג: "שוק הקקאו קורס", וולס פארגו: "עליית המחיר תגולגל אל הצרכנים" ● מייסד בורסת הקריפטו FTX נידון ל-25 שנות מאסר ● הצמיחה בארה"ב עמדה על 3.4%, יותר מהצפוי ● ג'יי.פי מורגן: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו" ● מחר "יום שישי הטוב" אין מסחר בוול סטריט ובמדינות רבות אחרות

יזמיות המגורים מדווחות על עלייה בקצב מכירת הדירות בחודשים האחרונים / צילום: שלומי יוסף

דוחות חברות הנדל"ן מגלים: "המשבר ההיסטורי" נמשך בקושי חודשיים

למרות נבואות הזעם והמחסור המתמשך בעובדי בניין בצל המלחמה, יזמיות המגורים מדווחות על התאוששות ● מחודש דצמבר נרשמת עלייה בקצב מכירת הדירות, לא נרשמים עיכובים במסירות, לפי בכירים בענף רוב אתרי הבנייה חזרו לעבוד, ואפילו מדד המניות הענפי רושם תשואת שיא

הסכם אינו נדרש כתנאי עבור זוגות במערכות יחסים כאלה ואחרות / צילום: Shutterstock, Viacheslav Lopatin

זוג הקפיא עוברים ואז נפרד. האם האישה תוכל להשתמש בהם?

כשלושה עשורים לאחר פרשת נחמני, בתי המשפט עדיין נאלצים לדון בתביעות בלתי אפשריות לגבי גורלם של עוברים מוקפאים ● מן הראוי היה לחייב כל זוג שפונה לבצע הפריה חוץ-גופית, לחתום על הסכם שמתייחס לאפשרות הריאלית של פרידה במהלך הזמן שחולף בין יצירת העוברים המוקפאים לבין השימוש בהם

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

ביום האחרון לפני הפקיעה: מנכ"ל הפניקס אייל בן סימון מכר מניות

מנכ"ל הפניקס וסמנכ"ל הכספים שלו מימשו יחד 170 אלף אופציות במחיר של 37.48 שקל למניה ● המימוש בוצע יום לאחר שהחברה דיווחה על תוצאותיה הכספיות לשנת 2023, רווח של 1.1 מיליארד שקל המשקף תשואה להון של 10.5%

מנכ''ל האוצר שלומי הייזלר בוועידת מרכז הנדל''ן באילת / צילום: נאו מדיה

מנכ"ל האוצר נגד מנהל רשות המסים: "מס דירה שלישית ירחיק משקיעים משוק הנדל"ן"

לפי מנכ"ל האוצר, שלומי הייזלר, החזרת "מס דירה שלישית" כבר בתקציב הקרוב לא נמצאת על הפרק ● על הביקורת שהעביר ינקי קוינט בכנס התשתיות של גלובס בשבוע שעבר, הוא עונה: "אמירות חמורות ואין בהן דבר וחצי דבר. באוצר יש אנשים מופלאים" ● וזו התוכנית שלו למלא את קופת המדינה, נוכח הגירעון המחמיר

בנק ההשקעות ג'יי. פי מורגן / צילום: Reuters, Mike Segar

האסטרטג של הבנק הגדול בעולם: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו"

בבנק ג'יי פי מורגן שוב מזהירים מפני ירידות בשווקים, למרות שהתחזיות שלהם לא פוגעות כבר שנתיים וחצי ● האם הפעם התחזיות שלהם יתממשו? ומה הם ממליצים למשקיעים?

קרן כהן חזון, מנכ''לית ובעלת השליטה בתורפז / צילום: ששון משה

תורפז רוכשת יצרני חומרי טעם בלגית-גרמנית תמורת 48 מיליון דולר

תורפז צפויה לרכוש את קבוצת קלאריס & ווילך באמצעות חברת הבת שלה - פיט ● החברה מייצרת חומרי הגלם היחודיים לתחום הבשר והאפייה ומחזור המכירות שלה הסתכם ב-35.1 מיליון דולר ב-2023

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"

חנן מור, מנכ''ל קבוצת חנן מור / צילום: איל יצהר

הנושים זעמו, וחנן מור ידולל ל-1% ממניות קבוצת הנדל"ן שהקים

לפי הסדר החוב המתגבש, חנן מור יחזיק כ-1% ממניות החברה ● במקביל, יוקצה לנושי החברה, בעיקר בנקים וגופים מוסדיים, מניות שיהוו כ-96% מהון החברה

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

לאחר שלוש שנים של הפסד, אירופה עזרה לדוד פתאל לחזור להרוויח

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● בשורה התחתונה רשמה פתאל רווח נקי של 45.2 מיליון שקל ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?

קבינט המלחמה. ללא נשים במוקד קבלת ההחלטות / צילום: קובי גדעון-לע''מ

המלחמה חושפת את אוכלוסיית הנשים לסיכונים חריגים. איך אפשר להתמודד איתם?

מדור "המוניטור" של גלובס והמרכז להעצמת האזרח עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות ● הפעם, בשיתוף שדולת הנשים, על האתגרים שמציבה המלחמה בפני נשים ● נשים סובלות יותר מהיעדר ביטחון אישי וכלכלי - ובכל זאת הן לא נמצאות במוקד קבלת ההחלטות

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר, ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם