גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מחלוקת חריפה על קרן הניקיון המחלקת מיליארדי שקלים

במשרד להגנת הסביבה ובמשרד האוצר מותחים ביקורת חריפה על החלטתה של השרה גילה גמליאל להקפיא את כל הפרויקטים המתוכננים של קרן הניקיון ● "נראה שלא נעשתה עבודה מקצועית מספקת על ההחלטות" ● גמליאל: "גורמים אינטרסנטיים מנסים לשמר אסטרטגיה שבמשך שנים לא הובילה לתוצאות"

השרה גילה גמליאל / צילום: רפי קוץ, לע"מ
השרה גילה גמליאל / צילום: רפי קוץ, לע"מ

לא מעט ביקורת נמתחה על האופן שבו מנהלת גילה גליאל את המשרד להגנת הסביבה בחודשים הספורים מאז כניסתה אליו. עדויות שהגיעו לידי "גלובס" מתארות דרך קבלת ההחלטות שנויה במחלוקת בקרן הניקיון, שמנהלת מיליארדים.

קרן הניקיון במשרד להגנת הסביבה מופקדת על "שמירה על איכות נאותה של הסביבה ובכלל זה שמירה על הניקיון", ובין היתר היא מטפלת במניעת השלכת פסולת, טיפול בפסולת ומחזור, מניעת מפגעים, טיפול בחופי הים ועוד. חברים בה שלושה אנשי המשרד להגנת הסביבה וכן שני נציגים ממשרד האוצר. הקרן הכינה לאחרונה תוכנית אסטרטגית לטיפול בפסולת עד 2030, כך שתקציבה העומד על 4 מיליארד שקל כבר צבוע עד לסוף התוכנית.

אבל עוד לפני שזימנה את אנשי המשרד כדי לשמוע מהם על התוכנית הקיימת, הודיעה גמליאל לאנשי הקרן כי בכוונתה לבחון אסטרטגיה חדשה ולכן היא מקפיאה את כל התוכניות והיעדים שנקבעו זה מכבר. גורמים בכירים המעורבים בנושא טענו באוזנינו כי ההחלטה התקבלה בלי להתייעץ בנושא עם אנשי משרדה שהופקדו על תחום הפסולת. ויותר מזה, עוד לפני שהתפנתה "לבחון מחדש", הודיעה גמליאל על כינוס ישיבה של הקרן כדי להסיט תקציבים ליעדים חדשים.

בתכתובת פנימית שהגיעה לידינו מותחים אנשי משרד האוצר ביקורת נוקבת על התנהלות השרה גמליאל ועל החלטתה להסיט 350 מיליון שקל ללא כל דיון מקדים, וללא היוועצות באנשי הקרן או במומחים בנושא. "הנהלת קרן הניקיון אישרה רק בשנה שעברה אסטרטגיה רב שנתית לייעול שוק הפסולת ותוכנית השקעה במטרה להביא להפחתה משמעותית של היקף ההטמנה וזאת לאחר עבודה מקצועית ארוכה שהוביל המשרד", כתב נציג אגף תקציבים בקרן ליתר חברי הוועדה.

"אינני מבין כיצד ניתן להקצות סכום משמעותי כל כך ללא דיון באסטרטגיה החדשה? ראוי לסיים את העבודה המקצועית על האסטרטגיה החדשה ולהביאה לדיון בהנהלת הקרן בטרם יאושרו החלטות בהיקף כספי של מאות מליוני שקלים אשר כובלות הלכה למעשה את יכולתה של הקרן להקצות משאבים עתידיים לפרויקטים משמעותיים".

עוד טען איש אגף התקציבים בתכתובת כי "ממעבר על החומרים שנשלחו לא הוצגה תועלת מוכחת מהפרויקטים ונראה שלא נעשתה עבודה מקצועית מספקת על ההחלטות וכי מטרתן להעביר תקציבים לרשויות מקומיות וזאת בניגוד לתכניות העבודה שאושרו בקרן במטרה לפעול להקמת מתקנים אזוריים הפועלים באופן יעיל יותר". הוא מציין עוד כי אלא ברור כיצד הנהלת קרן הניקיון יכולה להקצות 350 מיליון שקל וזאת לפני שהסתיימה העבודה המקצועית על האסטרטגיה החדשה ולא הוצגו בפני ההנהלה המקורות הכספיים המספקים ליישום ההחלטה.

חברת הצוות מהחשב הכללי הסכימה עמו, והוסיפה "ממעבר מהיר על הפרויקטים, הם אינם כוללים מדדים ברורים להצלחתם".

בין יתר היעדים החדשים שהציבה השרה לתקצוב הקרן, לא מעט כספים שיועברו לרשויות כדי "לנקות רחובות" וליפות את העיר. גורמים ששוחחנו איתם באוצר ובמשרד אמרו שמדובר במטרה תמוהה שכן הרשויות כבר היום מתקצבות בעצמן את ניקיון הרחובות בעיר. מיליונים נוספים יועברו לרשויות המקומיות כדי לשפץ את מרכזי המחזור ברחבי העיר, בעיקר לצורך הנראות שלהם.

הביקורת שמתחו אנשי האוצר על התנהלותה התמוהה של השרה מקבלת גיבוי על ידי גורמים נוספים. "זה סביר ששר חדש נכנס הוא רוצה לחשוב על אסטרטגיה חדשה. אבל בזמן שהשרה גמליאל עושה צעדים נחרצים לעצור תוכניות האסטרטגיה שגובשה ולפני שגובשה אסטרטגיה חדשה - היא מביאה כבר פרויקטים למימון - זו התנהלות לא תקינה".

במשרד להגנת הסביבה מלינים גם על מינויים שנויים במחלוקת של השרה, ועל היעדר שקיפות בפעולת הקרן: הפרוטוקול האחרון מעבודת הקרן פורסם ב-13 במאי. מאז כניסתה של גמליאל למשרד הופסקו ישיבות הקרן הדו-חודשיות, ובחמשת החודשים האחרונים נערכה ישיבה אחת בלבד, ב-19 באוגוסט, ובמשרד אומרים כי הפרוטוקול של אותה ישיבה בודדת יתפרסם לציבור בקרוב. "אנשים מפחדים ממנה", אמר לנו בכיר במשרד שביקש להישאר בעילום שם, "רואים שהיא עורפת ראשים והמשרד בברדק אטומי, בלי ניהול וסדר. דיונים מתקיימים בלי אנשי מקצוע".

מלשכת השרה נמסר בתגובה: "צר לנו שגורמים אינטרסנטיים מנסים להיאחז בקרנות המזבח ולשמר מדיניות ואסטרטגיה שבמשך שנים לא הניבה תוצאות ולא ממש הפחיתה את שיעורי הטמנת הפסולת בישראל. מדיניות חדשה כמו זו שמובילה השרה, היא מתוך רצון אמיתי לשנות דברים ולהביא לתוצאות סביבתיות למען הציבור. הלחצים המופעלים עליה באמצעות הפצת אמירות התלושות מהמציאות לא ימנעו ממנה לשנות את הדרוש שינוי, כפי שעשתה רק בתחילת השבוע כאשר הודיעה כי לאור אי-העמידה של יצרניות המשקאות ביעדי המיחזור, יוחל במדינת ישראל חוק הפיקדון על בקבוקי 1.5 ליטרים. השרה תוסיף לפעול בנחישות להפחתת מפגעי הפסולת במרחב הציבורי ותעשה מה שנדרש לשם כך".

רק מחכים להחלטותיה של גמליאל ומנכ"ל משרדה

 אם לא די בכך, השרה גמליאל ומנכ"ל משרדה דוד יהלומי נדרשו לחתום על טיוטת הסכם ניגוד עניינים כדי שלא לעסוק בענייני אשכולות רשויות מקומיות, משום שאחיה של גמליאל הוא ראש עיריית גדרה, המשמש כראש אשכול רשויות מקומיות. המנכ"ל מנוע מלעסוק בנושא משום שהיה גזבר העירייה בעבר, וכבר חתם על הסכם ניגוד עניינים. מבירור מעמיק עולה כי טיוטת הסכם ניגוד העניינים של השרה נמצאת בהכנה מול משרד היועץ המשפטי לממשלה (נזכיר, חמישה חודשים).

בקרן הניקיון ישנם 800 מיליון שקל המוקדשים לרשויות המקומיות לניהול משותף של נושא הפסולת. 400 מיליון מתוכם כבר יצאו לביצוע ברשויות המקומיות עוד טרם תקופת גמליאל. אולם 400 מיליון נוספים (וכן סה"כ סכום הקרן שהוא כאמור כ-4 מיליארד שקל) - רק מחכים להחלטותיה של גמליאל ומנכ"ל משרדה, שלמרות ניגוד העניינים הידוע כבר קיימו לפחות פגישה אחת ידועה ומוכרת בעניין האשכולות.

עוד כתבות

קשת שביט, חוקרת בפרויקט Candle של נאס''א / צילום: שמוליק עלמני

"ניצלתי בנס": הצעירה שהגיעה עד לפרויקט השאפתני של נאס"א

בגילה הצעיר במיוחד קשת שביט הספיקה להיות חתומה על מאמר פורץ דרך בשער מגזין Science היוקרתי, ועובדת בפרויקט של נאס"א על מחקר שעתיד לדייק את המידע שיש לנו על כוכבים ● ב-7 באוקטובר היא הייתה בביתה בקיבוץ בארי, כשמחבלים ניסו לחדור אליו: "הוא ספג הרבה כדורים, ניצלתי בנס" ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

עלי חמינאי נפגש עם משפחות הבכירים שחוסלו בסוריה, אפריל 2024 / צילום: ap, Office of the Iranian Supreme Leader

החישוב הגרעיני של איראן נעשה כעת מסוכן יותר

המנהיג העליון חמינאי בוודאי תוהה אם מצבה של הרפובליקה האסלאמית היה טוב יותר לו כבר היה ברשותה נשק גרעיני ● המערב אינו צריך להמעיט בצורך של חמינאי להשאיר מורשת מפוארת

אילוסטרציה: Shutterstock

יותר מחצי מהתשואה נמחקה: הסיבות לירידות החדות בוול סטריט, ומה קרה לאנבידיה?

מדד הפחד מתקרב לשיא, S&P 500 נמצא ברצף הירידות הארוך ביותר מאז 2022, והשבוע האחרון היה הגרוע ביותר של הנאסד"ק מאז 2022 ● מה עומד מאחורי המגמה? האינפלציה, המצב הגיאו-פוליטי המורכב וגם הפסימיות בנוגע לענף השבבים

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

הירידות הנוכחיות מגיעות אחרי שנה ורבע חלומיות למשקיעים בשווקים בחו''ל / צילום: Shutterstock

אפריל האדום: וול סטריט יורדת בחדות, וזה מה שצפוי לקרות לחיסכון שלכם ולשקל

הבורסה האמריקאית פתחה את 2024 בסערה עם תשואות מרשימות במדדים המובילים ● אלא שכעת הקערה התהפכה, ומתחילת אפריל נמחקה יותר מחצי מהתשואה ● מי החוסכים הישראליים שייפגעו במיוחד, ומהן ההשלכות של המגמה השלילית על שער הדולר?

רס''ן דור זימל ז''ל / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: מת מפצעיו רס"ן במיל' דור זימל, שנפצע מכטב"ם הנפץ בצפון

דור זימל שנפצע אנושות מהתפוצצות הכטב"ם בערב אל-עראמשה מת מפצעיו ● ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס למבוי הסתום בסוגית העסקה לשחרור חטופים ● השר בני גנץ תקף את השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר והתייחס בדבריו לציוץ שלו שלשום ● חיל האוויר תקף יעדי טרור של חיזבאללה, מחבל חוסל ומבנים צבאיים הושמדו ● הקונגרס אישר חבילת סיוע של מיליארדי דולרים לישראל, גלנט בירך ● עדכונים שוטפים

צילום: Eduardo Munoz Alvarez (AP) (עיבוד תמונה)

הטעויות הנפוצות שמשקיעים עושים בהשקעה באג"ח ממשלתיות

בוול סטריט ג'ורנל מרחיבים על הטעויות הנפוצות של משקיעים באיגרות חוב ממשלתיות ● להערכתם, הטעות הנפוצה ביותר היא בהשקעה בקרנות אג"חיות שנסחרות בתנודתיות ● במקביל הם מסבירים כי כיום, תשואות האג"ח הממשלתיות קצרות הטווח אטרקטיביות יותר מאשר ארוכות הטווח

איסמאעיל הנייה / צילום: ap, Lebanese Official Government

מומחים מסבירים: אלו הסיבות שבגללן בכירי חמאס שוקלים לעזוב את קטאר

בסוף השבוע האחרון, התפרסמו דיווחים על כך שההנהגה הפוליטית של חמאס שוקלת לעזוב את קטאר ולהעתיק את בסיסה לעומאן או לטורקיה ● שני חוקרים בכירים במכון למחקרי ביטחון לאומי מסבירים מה עומד מאחורי הדיווחים, ואיך הדבר קשור לתפקיד שממלאת קטר במשא ומתן לשחרור החטופים

דיזנגוף סנטר / צילום: גיא חמוי

מעל 3 מיליון שקל בדקה: זינוק בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד

לפי נתוני חברת שב"א, בין השעות 8:00-14:00 הוציאו הישראלים סכום של 735 מיליון שקל • מדובר בזינוק של 14% בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד • בשנה שעברה בשעות אלו נרשמו הוצאות בכרטיסי אשראי בסכום כולל של 645 מיליון שקל • ומה הייתה הדקה העמוסה ביותר היום?

מותג משקאות האנרגיה BLUE / צילום: Shutterstock

יצרנית משקאות האנרגיה "בלו" ופרשת זיוף נתוני המיחזור

המשרד להגנת הסביבה שוקל אי הכרה בדיווח על יעדי האיסוף והמיחזור של חברת בלו לשנים 2019-2020, וקביעת תשלום כפל פיקדון בהיקף של כ-100 מיליון שקל ● זאת, לאחר שהחברה לא סיפקה אסמכתאות מספקות לאימות דיווחיה על עמידה ביעדי האיסוף והמיחזור לשנים 2019-2020 ובהמשך לחקירה המתנהלת ברשות המסים ובמשטרה

איילת שקד / צילום: שלומי יוסף

מיליון וחצי שקל על משרה חלקית: איילת שקד מציגה - כך מכינים נקניקיות גם בעסקי הנדל"ן

איילת שקד השוותה בין מינוי בכירים במערכת המשפט להכנת נקניקיות ("מי שלא עומד בחום, שלא ייכנס למטבח") ● מעניין מה הייתה אומרת על מינוי פוליטיקאית לתפקיד בכיר במגזר העסקי

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

איזה נשק ישראל תקנה בתקציב של 14 מיליארד דולר?

הסיוע האמריקאי לישראל שאושר בבית הנבחרים עומד על כ-26 מיליארד דולר, מתוכו 14 מיליארד דולר לרכש ביטחוני ● מה יהיה ניתן לרכוש איתו, מה האינטרס האמריקאי הרחב, ועד כמה תהנה ממנו התעשייה הישראלית? ● גלובס עושה סדר

עמית גל, הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון / צילום: מארק ניימן, לע''מ

המפקח על הביטוח עושה סדר וקובע כללים ברורים לבעלי שליטה לקבלת היתר אחזקה

עמית גל, ממלא מקום הממונה על שוק ההון, מציג מתווה שיאפשר לקרנות הזרות ששולטות בחברת הביטוח הפניקס למכור את השליטה בה בחלקים ● הקרנות סנטרברידג וגלאטין רכשו את אחזקותיהן בחברה ב-2019, ומאז הוכפל שווי הקבוצה

הבורסה בהונג קונג / צילום: Shutterstock, Daniel Fung

מגמה מעורבת באסיה; מחירי הזהב יורדים בכ-1%

המסחר בוול סטריט ננעל אמש בירוק, הנאסד"ק טיפס בכ-1.1% ● עליות במחירי הנפט ● הביטקוין עומד על כ-66.5 אלף דולר למטבע ● מחיר הזהב נחלש בכ-1.5%

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה ירוקה בתל אביב: מדד ת"א בנקים 5 זינק בכ-4%

מדד ת"א 35 קפץ ב-1.1% ות"א 90 הוסיף לערכו כ-1.4% ● הדולר חצה רף של 3.8 שקלים ונחלש חזרה בסוף השבוע ● S&P הודיעו על הורדת הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● הסיכויים להפחתת ריבית בישראל וארה"ב הולכים ומתרחקים ● בעוד שבישראל יתקיים שבוע מסחר מקוצר לרגל החג, בוול סטריט יפרסמו דוחות כמה מענקיות הטכנולוגיה המשתייכות לשבע המופלאות

אילוסטרציה: shutterstock

הסעיף "הקטן" בעסקת נדל"ן שיתחיל לסבך אתכם עם רשות המסים

באילו מקרים השחקנים בשוק הנדל"ן "בני חורין" מהקשר שנכפה עליהם ככלל עם רשות המסים? ● גלובס עושה סדר בזכויות החוזיות והתנאים שמשחררים אתכם מחובת הדיווח לרשויות המס, לפחות בשלב עריכת החוזה

פליקס בייקר / איור: גיל ג'יבלי

האחים שהמתינו 20 שנה עד שהשקעה של מיליונים הפכה ל־8 מיליארד דולר

משקיעים בקרן גידור של האחים פליקס וג'וליאן בייקר זכו לאחרונה להכנסה מפתיעה, מהגדולות ביותר שחולקו אי פעם בתעשייה, בעקבות עסקת ביוטק ● זה קרה כשהאחים מכרו החזקה היסטורית בחברת הטיפול לסרטן, סיג'ן, לענקית התרופות פייזר

ג'רמי סוארד (משמאל) ועידו גונן, מייסדים משותפים Exodigo / צילום: Exodigo

עשרות יוצאי מודיעין ויחידות הנדסה התקבצו לסטארט-אפ אחד, כדי לפצח את הסוד

שירות מיפוי תת הקרקע של הסטארט-אפ הישראלי יכול לעלות מאות אלפי דולרים, אך הלקוחות מפחדים יותר מהלא נודע: "תמיד יש הפתעות באדמה" • אחרי שגלגלה מיליוני דולרים מהרנטגן התת קרקעי, אקסודיגו חולמת גם על התרחבות למיפוי אסטרואידים וירחים • וגם: איך מתפקדים כש-75% מעובדי החברה מגויסים למילואים, ולמה מדובר בעצם בשוק בלתי מוגבל? ● הסטארט-אפים המבטיחים

סקטור השבבים יורד / צילום: Shutterstock

אנבידיה יורדת למקום החמישי בשווי שוק: מה עובר על הסקטור הלוהט בוול סטריט?

ביום אחד איבדה החברה הלוהטת של וול סטריט 10% מערכה, והיא רק דוגמה לסגמנט השלילי שאפיין את שוק השבבים כולו ● אנליסטים מנתחים את הסיבות: מנתוני מאקרו בעייתיים שמכבידים על השוק כולו ועד ל"תיקון" בתחום, שנהנה מפריחה משמעותית בשנה האחרונה

הסופרקמפיוטר של חברת Cerebras בחוות שרתים בקליפורניה / צילום: Reuters, REBECCA LEWINGTON/CEREBRAS

בחסות אלטמן ומשקיעים מישראל, המתחרה באנבידיה יוצאת להנפקה

סריבראס, יצרנית "השבב הגדול בעולם", בה מושקעים מייסדי OpenAI וכן ישראלים ואמירותים רבים, מתקדמת להנפקה ● בינתיים היא גייסה 723 מיליון דולר