גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

פרשת הצוללות: האם הכשלים בהסכם עד המדינה עם גנור ימנעו שימוש בעדותו?

בדיקת "גלובס" מעלה כי בהסכם עם אחד החשודים המרכזיים, מיקי גנור, שבוטל לאחר ששינה את גרסתו, חסרים פרטים מהותיים • סנגורי החשודים עשויים לטעון כי כשלים אלו מעלים תהיות לגבי תוקפו של ההסכם, וכפועל יוצא מונעים מהפרקליטות להשתמש במידע ובראיות שמסר גנור במסגרת

מיקי גנור בבית המשפט / צילום: כדיה לוי
מיקי גנור בבית המשפט / צילום: כדיה לוי

ב-21 ביולי 2017 חתם מיקי גנור על הסכם עד מדינה בפרשת הצוללות וכלי השיט שהרעידה את המדינה. כשנתיים לאחר מכן, ב-7 מאי 2019 הודיעה הפרקליטות כי הסכם עד המדינה עימו בטל ומבוטל. זאת, לאחר שלטענתה גנור הפר את ההסכם בכך ששינה את גרסתו ובשלבים מסוימים אף שמר על זכות השתיקה. בעקבות זאת הפרקליטות החליטה להעמיד לדין את גנור, בכפוף לשימוע, בעבירות של הצעת שוחד, מתן שוחד, הלבנת הון, עבירות מס וכן עבירות על חוק המפלגות. גנור היה נציגו בישראל של התאגיד הגרמני "טיסנקרופ" שבמרכז הפרשה.

מבחינת הפרקליטות, כיוון שגנור הוא זה שהפר את הסכם עד המדינה בכך ששינה את גרסתו - אזי ההודעות והמסמכים שמסר בחקירותיו, יכולים לשמש את הפרקליטות. זאת, לצורך הגשת כתב האישום נגדו ונגד יתר המעורבים בפרשה.

אלא שבדיקת "גלובס" מעלה כי בהסכם עד המדינה עם גנור הושמטו פרטים מהותיים מאוד, המעלים שאלה אודות תוקף ההסכם ואם בכלל השתכלל ההסכם - וכפועל יוצא מזה, ממילא הגרסאות והראיות שמסר במסגרת ההסכם אינן יכולות לשמש את הפרקליטות לצורך ניהול ההליך.

ללא סכומים וללא פירוט העבירות

גנור התחייב, במסגרת הסכם עד המדינה, למסור עדות אמת ומלאה וכן למסור מסמכים רלוונטיים אודות הפרשה בנוגע לכל המעורבים. במסגרת ההסכם נקבע כי גנור ירצה שנת מאסר בפועל וישלם קנס בסכום של 10 מיליון שקל. על ההסכם  חתם גנור לצד המשנה לפרקליט המדינה, עו"ד ליאת בן-ארי, שכיהנה אז כפרקליטת מחוז תל אביב (מיסוי וכלכלה).

עו"ד ליאת בן ארי / צילום: רפי קוץ

סעיף 12 להסכם עד המדינה עם גנור קבע כי "הצדדים יפנו לבית המשפט בבקשה לקבוע דיון, במהלכו יודה הנאשם ללא סייג בעובדות כתב האישום המתוקן והמצורף להסכם זה, ויורשע על פי הודאות בעבירות המנויות בו".

בניגוד לנכתב בהסכם, כתב האישום נגד גנור לא צורף ומעולם לא הוצג לבית המשפט, ואף לא ברור אם הוא בכלל קיים. למעשה עד היום לא ברור באילו עבירות בפועל הוסכם כי גנור יודה ומה היקף הסכומים המדוברים. בהסכם נכתב כי גנור יודה בעבירות מס ללא ציון של סכום או פירוט של העבירות והעובדות, ואף לא צוין מי הנאשמים שנגדם יעיד. כל שנכתב בעניין זה הוא כי הנאשם מצהיר כי "נעברו עבירות אל מול נושאי משרה בכירים ברשויות השלטון ובגופים ציבוריים, הן באופן ישיר והן באמצעות מתווכים, ואגב כך קיבלו אלה שלמונים בקשר עם העסקאות". 

בנוסף, היקף עבירות המס שבהן חשוד גנור מוערך בפועל במיליוני שקלים בודדים ולא בעשרות מיליונים כפי שהוצג לו על ידי החוקרים בחקירותיו, סמוך להסכמתו להפוך לעד מדינה. 

מצב נפשי רעוע בעת החתימה

מעבר לכך, העובדה כי בהסכם נכתב שגנור יודה בעבירות מס בהיקף לא ידוע, אך התחייב לשלם קנס בסך 10 מיליון שקלים בגין עבירות המס, בעוד היקף עבירות המס נאמד במיליוני שקלים בלבד - עשויה גם היא לחזק את הקו שמנסה לתקוף את כריתת ההסכם מלכתחילה, שלפיו ההסכם נחתם בעקבות מצגי שווא של המשטרה לגנור טרם כריתת ההסכם.

נראה כי עובדות אלה יכולות לשרת את גנור, בטענה כי הוא לא הפר את ההסכם שמלכתחילה לא היה בר תוקף בשל מחדל רשויות האכיפה - וממילא הגרסאות והראיות שמסר על רקע זה אינן יכולות לשמש את הפרקליטות לצורך ניהול ההליך.

בנוסף, לפני שגנור חזר בו מהודאותיו נפגשו סנגוריו, עו"ד בעז בן צור ומאיר ארנפלד, עם פרקליטת מיסוי וכלכלה  עו"ד בן ארי, וטענו כי מצבו הנפשי של גנור היה רעוע כאשר חתם על ההסכם וכי הפרשנות שנתן להעברות הכספים בפרשה הייתה שקרית. זאת לדבריהם, בשל הלחצים הקיצוניים שהופעלו עליו בחקירותיו. נראה כי העובדה שגנור הסכים לחתום על הסדר עד מדינה שכולל הודאה בכתב אישום שכלל לא צורף, עשויה לשרת טענה זו.

הייצוג של עו"ד אלי זהר

עם זאת, הקושי בטענות לעיל נגד תוקפו של הסכם עד המדינה עם גנור, טמון בעובדה כי בזמן חקירותיו במשטרה וכריתת הסכם עד המדינה, יוצג גנור על ידי עו"ד אלי זהר ז"ל, מי שהיה יו"ר משרד עו"ד גולדפרב-זליגמן. כיוון שמדובר באחד מעורכי הדין הבכירים והמנוסים שפעלו בישראל, שוודאי היה ער לכל פרט בהסכם וכן לכשירותו הנפשית של לקוחו לחתום על ההסכם, יתקשו סנגורי החשודים בפרשה לטעון להטעיית גנור על ידי רשויות האכיפה או לכך שהוא נתן מעין "צ'ק פתוח" לפרקליטות בגרסאותיו המפלילות.

אלי זהר, כנס לשכת עוה"ד / צילום: כדיה לוי

יש לציין כי לגנור הייתה "בטן מלאה" על עורכי דינו ממשרד גולדפרב-זליגמן, ובפני מקורביו טען כי זכה לייצוג כושל. מן הצד השני משרד גולדפרב-זליגמן תבעו את גנור בסכום של כמיליון שקלים לפני כשנה וחצי, בטענה כי לא שילם את שכר הטרחה לפירמה עבור הייצוג המשפטי בהליך כריתת הסכם עד המדינה בפרשת הצוללות. הצדדים ניהלו ביניהם מו"מ לצורך הגעה לפשרה. אולם המו"מ טרם נשא פרי והתביעה ממשיכה להתנהל.

הטיית מכרזים ולקיחת שוחד

פרשת הצוללות, המכונה גם תיק 3000 , היא חקירה פלילית שנוהלה על ידי יחידת להב 433 של משטרת ישראל מאז פברואר 2017. במסגרתה נחקר חשד להטיית מכרזים הקשורים לרכש צוללות מסדרת דולפין AIP וספינות סער 6 מחברת "טיסנקרופ" הגרמנית, בשנים 2009-2017. החקירה עסקה בחשדות שקצינים בכירים ועובדי ציבור דרשו ולקחו שוחד כדי לקדם את העסקאות בין התאגיד למדינת ישראל. 

בדצמבר 2019, ערב פרישתו של פרקליט המדינה שי ניצן, הודיעה פרקליטות המדינה על כוונתה להעמיד לדין, בכפוף לשימוע, בעבירות שונות, בהן לקיחה/מתן שוחד, תיווך לשוחד, מרמה והפרת אמונים, הלבנת הון ועבירות מס (כל אחד לפי חלקו), את גנור; אליעזר מרום, לשעבר מפקד חיל הים; דוד שרן, לשעבר מנהל לשכת רה"מ; עו"ד דוד שמרון, בן דודו ומקורבו של רה"מ בנימין נתניהו; השר לשעבר אליעזר זנדברג; רמי טייב, יועצו הפוליטי לשעבר של השר יובל שטיינמץ; ויצחק ליבר, יועץ תקשורת; בפברואר 2020 הודיעה הפרקליטות על כוונתה להעמיד לדין, בכפוף לשימוע, גם את אבריאל בר יוסף, לשעבר המשנה לראש המועצה לביטחון לאומי; ושי ברוש, מקורבו של בר יוסף ואיש חיל הים לשעבר.

השימוע של חלק מן החשודים בפרשה התקיים כבר לפני מספר חודשים. כך למשל התקיימו הליכי שימוע לעו"ד שמרון, ולשר לשעבר זנדברג. השימוע של בכירים נוספים טרם התקיים. זאת, בין היתר בשל מגבלות הקורונה, והוא צפוי להתקיים בעוד כחודש.


***חזקת החפות: כל החשודים בפרשת הצוללות (תיק 3000), ובהם מיקי גנור, הם בגדר חשודים בלבד במעשים המיוחסים להם, וכל עוד לא הורשעו בדין, עומדת להם חזקת החפות.

תגובהת הפרקליטות: "אין בטענות ממש מהבחינה העובדתית והמשפטית"

מפרקליטות המדינה נמסר בתגובה: "1. כפי שעולה מנוסח ההסכם, העובדה שכתב האישום לא צורף להסכם במועד חתימתו הייתה ידועה לכל הצדדים הן במועד החתימה בידי הצדדים, והן לאחר מכן. הוחלט להגיש את כתב האישום לאחר שהתיק יועבר לפרקליטות. לאחר העברת התיק לפרקליטות לא הוגש כתב האישום לפי ההסכם מחמת הפרתו היסודית של ההסכם על ידי מיקי גנור.

"2. כאמור, העובדה שלהסכם לא צורפה טיוטת כתב אישום במועד חתימתו הייתה ידועה לכל המעורבים אז ולאחר מכן. לכל אורך גביית העדויות והראיות מגנור, לא הועלתה טענה כי ההסכם לא השתכלל, וכל הצדדים נהגו בהתאם להסכם, על כל המשתמע מכך. הטענות בנוגע ל'אי השתכללות' ההסכם ופסלות הראיות מועלות בדיעבד, לאחר שגנור הפר את ההסכם עימו, ואין בהן ממש מן הבחינה העובדתית והמשפטית.

"3. האמור בפנייה אינו מדויק. עד שבחר גנור משיקוליו לחזור בו מגרסתו במסגרת הסכם עד המדינה, גנור מסר עשרות הודעות הנתמכות בראיות. לחזרתו מהסכם עד המדינה לא היה כל קשר להגשת כתב אישום בגין עבירות המס.

את טענתיו מוזמן גנור להעלות בשימוע שייערך לו בהקדם". 

עוד כתבות

נטפליקס / צילום: Shutterstock, Vantage_DS

נטפליקס עקפה את הציפיות; המניה יורדת במסחר המאוחר

ענקית הסטרימינג דיווחה על הכנסות של 9.37 מיליארד דולר לעומת צפי של 9.28 מיליארד דולר ● הרווח זינק ב-86%, לעומת צפי לעלייה של 56% ● החברה הוסיפה כ-9.3 מיליון מנויים ברבעון, ב-80% יותר מהצפי ● למרות התוצאות המדהימות, התחזית המאכזבת של החברה מפילה את המניה במסחר המאוחר

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

חן אמסלם ודביר בנדק בקמפיין מזרחי טפחות / צילום: עופר חג'יוב

מזרחי טפחות משקיע את התקציב הגדול ביותר, ומתברג במקום השני בזכירות

הפרסומת הזכורה ביותר זה השבוע השלישי שייכת לבנק לאומי, עם גל תורן והשיר "יש מוצ"ש" - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הופעה קצרה של אירנה בקמפיין קטן ורזה מספיקה לשופרסל כדי להתברג בדירוג ולזכות באהדה

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

משפחות חטופים חוסמות את כביש 1 בדרך לירושלים

משפחות חטופים חסמו את כביש 1: "כל חטוף חייב לשוב"

שרי החוץ של מדינות ה-G7: נמשיך לפעול למניעת הסלמה של הסכסוך בין ישראל לאיראן • הקרמלין: "קוראים לצדדים להפגין איפוק" • דיווח: ביידן שוקל לשלוח סיוע ביטחוני בסך מיליארד דולר לישראל • בפעילות סמוך לטול-כרם: ארבעה לוחמים נפצעו בינוני וקל, מפקד גדוד טולכרם של גא"פ חוסל • עדכונים בולטים 

שכונת בית וגן ירושלים / צילום: אוריה תדמור

לא תמיד ניתן להגיע לחלוקה שוויונית בפרויקט תמ"א 38

כל תכנון פרויקט מסוג תמ"א 38 כולל אילוצים תכנוניים, אולם בפרויקטים מסוג חיזוק ועיבוי, האילוצים התכנוניים רבים, שכן הבינוי נעשה על גבי הבניין הקיים, על מגבלותיו ● כך דחתה ועדת הערר המחוזית בירושלים התנגדות של שני דיירים לתכנון של פרויקט

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

איראן נערכת למתקפת תגמול ישראלית/ עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP,shutterstock

כך נערכת איראן למתקפת תגמול ישראלית

ארה"ב ומדינות אירופה לוחצות על ישראל למתן כל תגובה למתקפה שביצעה איראן בסוף השבוע, בתקווה לצנן את המתיחות ● משמרות המהפכה וחיזבאללה צמצמו את נוכחות הקצינים הבכירים שלהם בסוריה ● עפ"י דיווח c"וול סטריט ג'ורנל", ישראל תזהיר את בעלות בריתה הערביות לפני שתגיב, ותגביל את התקפותיה למתקנים בסוריה הקשורים לאיראן

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

תעשיית הטק מגייסת את הבינה המלאכותית למאבק בהונאות משקיעים

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' וראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

לא רק בגלל איראן: S&P קנסו את ישראל גם על סימני השאלה בתקציב הביטחון

אם עד לפני התקיפה האיראנית על ישראל עוד הייתה תקווה מסוימת במדינה שהדירוג הגבוה יישמר, זו התמוססה בשבוע האחרון עם התרחבות מפת האיומים ● אלא שלא רק האיומים על ישראל נלקחו בחשבון בהורדת הדירוג ● מה נכתב בין השורות של הודעת S&P והאם ישראל עומדת בפני סכנה של הורדה נוספת?

סלט קרעי לחם ב''נעה אפייה מקומית'' / צילום: חיים יוסף

רגע לפני שנפרדים מהחמץ: מסעדה מעולה בהרי ירושלים שמנסה לחבר את כל המנות ללחם

"נעה אפייה מקומית" של אלדד שמואלי רק התחילה לרוץ והשף גויס למילואים ● עכשיו היא מתרוממת, והקו המנחה: מנות שהולכות טוב עם לחם, והלחם מצוין

רחפן של Spear UAV / צילום: Spear UAV

"בעל 4 להבים מתוצרת ישראל": הרחפן שיכול לתקוף גם באספהאן

אחת מהאפשרויות שעלו היום, היא שישראל תקפה באיראן באמצעות חימוש משוטט של הסטארט-אפ התל אביבי "ספיר" (Spear UAV) - נשק בו היא משתמשת בזירות השונות של מלחמת "חרבות ברזל" ● כך משמש החימוש בעל יכולות AI את ישראל במלחמה

שרון גל / צילום: סטודיו תומאס תומר שלום, ויקימדיה

האיום עשה את שלו? שרון גל יישאר בערוץ 14

לפני כשלושה שבועות הודיעה רשת 13 כי העיתונאי שרון גל חוזר לשורותיו, ובערוץ 14 מיהרו להוציא לגל מכתב התראה, מאחר שהוא חתום על חוזה עד סוף 2024 ● כעת נראה כי המהלך עשה את שלו, וגל יישאר בערוץ 14 ויגיש שם את רצועת 19:00

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

מיכאל כגן / צילום: כדיה לוי

הדרך של מיכאל כגן ממשרד ישן ביקנעם לצמרת החברה הלוהטת בעולם

מיכאל כגן, סמנכ"ל טכנולוגיות עולמי באנבידיה, סיכם 25 שנה במלאנוקס עד שהחברה נמכרה לענקית השבבים ● "מצד אחד, רצינו לבנות חברה ישראלית, אך מצד שני הבאנו לארץ השפעה בינלאומית" ● בראיון בלעדי לגלובס, הוא מדבר על תחילת דרכו במלאנוקס, מתייחס לחשש מהיעדר תחרות בשוק שבבי ה־AI ונותן טיפ ליזמים צעירים בישראל: "אל תהיו כבולים לעבר"

חיים ילין / צילום: פרטי

"אני לא מוצא את עצמי בתל אביב": חיים ילין לא מפסיק להתגעגע הביתה

הוא היה בממ"ד 12 שעות רצופות, שמע את הערבית, ראה את המלחמה ● אבל איכשהו זה המקום היחיד שעדיין נותן לחיים ילין כוח: "אני נמשך לשם כמו מגנט" ● פרויקט מיוחד