"דמרי מכרה בשנה הזו, עם הקורונה, יותר דירות ממה שמכרה בשנה שעברה", כך העיד יגאל דמרי, בעל השליטה בחברת י.ח דמרי, בפאנל בכירי ענף הנדל"ן שהתקיים בכנס ישראל לנדל"ן של "גלובס". את הפאנל הנחה עורך הנד"לן של "גלובס", גיא ליברמן.

"אבל", הוסיף דמרי, "לצערי, העובדות בשטח מצביעות על כך שברמה התכנונית, מחלקות התכנון יגיעו לכ-80 אלף דירות, לעומת קרוב לכ-150-200 אלף דירות שתוכננו כל שנה בשנים קודמות. התוצאה הגרועה של זה היא שההיצע יצטמצם מאוד".

דמרי סיפר על ההשפעות המוגבלות של הקורונה על פעילות החברה ואמר, כי "בתחילת השנה, מינואר עד מרץ, המכירות היו מצוינות. באפריל מכרנו מעט, אבל אחר כך, מחודש מאי, היקף המכירות צמח בצורה חדה, ואנחנו נעבור את התוכניות שלנו לשנה הזו, של מכירת כ-500 דירות".

לדבריו, "בחצי שנה האחרונה אפשר לראות שהיקף המכירות באזורי הפריפריה גדל ומחירי הדירות עלו, בגלל שככל שיותר קשה לקנות, אנשים עוברים לרכישות במעגל שני ושלישי".

מה אתה חושב על התוכנית שהעביר משרד השיכון לדיור במחיר מופחת?
"כל תוכנית היא טובה, אבל צריך לדעת לעשות אותה נכון. בתוכנית מחיר למשתכן לקחו מכל הבא ליד, את כל התחמושת שהייתה ויצאו איתה במכרזים, וככה שיווקו בלי להסתכל על מיקום הקרקעות וערכיהן.
"אם נבדוק את ערכי הקרקע, במחיר למשתכן המדינה הפסידה יותר מ-20 מיליארד שקל, ובסכום הזה שהמדינה בזבזה, היא יכולה הייתה לתת מענקים לזוגות צעירים שיקנו דירות בפריפריה, לא בגלילות ולא בתל אביב".

נחשון קיויתי, בעלי חברת ב.ס.ר התייחס בפאנל למצב שוק המשרדים, לאור האתגרים שנוצרו לו בעקבות משבר הקורונה, ואמר, כי "אני חושב שקצת מיצינו את נושא המשרדים במקומות ה'חמים' בתל אביב, כתוצאה מכך שהמחירים שם עלו לאין שיעור, ומגיעים לכ-16-18 ואפילו לכ-20 אלף שקל למ"ר. לכן, אנחנו יצאנו למעגל השני. בין היתר הגענו למתחם האלף בראשון לציון, שם מתוכננת עיר שלמה של תעסוקה ומבני ציבור, ולצד זאת גם אלפי דירות".

לדבריו, "בשיווק שהתחלנו במתחם האלף בתחילת השנה, לפני הקורונה, הצלחנו תוך חודש וחצי לשווק כ-80% ממגדל עם שטחים של כ-35 אלף מ"ר. אז פרצה המגפה ונכנסנו להמתנה, כשאותם רוכשים, חלקם להשקעה וחלקם לשימוש עצמי, ביקשו להמתין עם מימוש העסקה.
"היום, בשיא המגיפה, יצאנו לקמפיין שיווקי נוסף, ושיווקנו 9 מתוך 25 קומות. אנחנו מאוד מאמינים בפרויקט הזה ובמיקום שלו, כי צריך במקרים כאלה להסתכל לטווח ארוך. פרויקט של בניין משרדים כזה לוקח להקים כ-3-4 שנים, ואנחנו בטוחים שבמיקום כזה הוא יצליח".

לא היית רוצה לבנות במקומות ה'חמים', לדוגמה ליד מרכז עזריאלי?
"לא, כי כשאני מסתכל על מפת הדרכים והתחבורה, וזה פרמטר מאוד חשוב, אם אני נמצא במרכז העניינים בתל אביב, בנסיעה של 5-10 דקות ברכבת אני יכול להגיע למתחם האלף בראשון לציון, ולרכוש שם משרד בחצי מחיר לעומת תל אביב. זו נראית לי אטרקציה שתוביל להעדיף לרכוש משרדים שם, מתוך שיקול כלכלי".

בפאנל לקחה חלק גם עו"ד ורד צרפתי זבולון, סגנית נשיא ויו"ר ארגון הקבלנים אשדוד, שמתחה ביקורת על התנהלות הממשלה, שלדבריה גורמת לנזקים בענף הנדל"ן לא פחות ממשבר הקורונה.

 

לדבריה, "לצד משבר הקורונה, חוסר היציבות השלטונית שאנחנו חווים בישראל כבר כמה שנים, הוא הרסני לשוק הבנייה. אנחנו מרגישים שאין לענף הזה אמא ואבא, ואין אף גורם שמתכלל את כלל השיקולים הנדרשים ויכול לתת פתרונות לבעיות".

לפי הנתונים שהציגה זבולון, "כרגע אנחנו במחסור של כ-20 אלף דירות, והשנה המחסור יגדל בעוד כ-30 אלף דירות. זה אומר שקודם כל הממשלה צריכה לספק פתרונות מיידיים, ולא לחכות לשנה הבאה. יש כמה חוקים ב'צנרת', כמו הסבת משרדים למגורים, שיכולים אוטומטית לענות על החוסר שיש השנה במספר הדירות, במימוש הסבה זו. גם את התוכנית לרישוי עצמי צריך לממש כדי לעזור לנו לשחרר בירוקרטיה".

זבולון הדגישה, כי "הממשלה צריכה ליזום תכניות ולהוציא אותן לפועל, וכך לעזור לשוק לצאת מהמשבר, כי ענף הבנייה הוא הקטליזטור של המשק - אחד הענפים החשובים ביותר, שמושך איתו חצי מהמשק, לכן יש חשיבות לטפל כבר כעת בנושאים הבוערים בו. כמעט בכל סגמנט בענף הבנייה יש כשלים ומכשולים, ובגלל חוסר היציבות השלטונית, כשאנחנו כבר רואים באופק את הבחירות הבאות, אין אף גורם שמסתכל על כל היבטי הענף ומסמן פתרונות לבעיות".

עוד הוסיפה זבולון, כי "העלייה במחירי הדיור לא טובה לחברות הנדל"ן, כי הן רוצות לבנות יותר, רוצות היצע גדול יותר של קרקעות וכניסה ליותר פרויקטים, כי ככה הן צומחות, לא כתוצאה מעלייה של כ-2%-3% במחירי הדירות.

אחרי קריסתה של קבוצת הנדל"ן אלדד פרי, באחרונה פורסם כי הנאמנים שמונו לה פנו לבסר להשלמת חלק מהפרויקטים שקידמה הקבוצה. האם זה יקרה?
קיויתי: "אנחנו ממתינים לקריאת הנאמן בנושא, ויהיה צריך לבדוק את הפרויקטים ואם הם מתאימים נוכל לבנות אותם. אני כבר רכשתי ניסיון עם קבוצת רכישה שקרסה במתחם שרונה שבתל אביב, עם מארגני קבוצת רכישה שמידות הנעליים של אותו פרויקט היו גדולות לאין שיעור ממידות הנעליים שלהם. מדובר בפרויקט בהיקף של כ-2.5 מיליארד שקל, וכשפנה אלי הנאמן שם הסכמתי לקחת את הפרויקט הזה, לסייע לכ-420 משפחות, כי אני יודע לעשות את זה וזה המקצוע שלי".

קיויתי הוסיף ואמר כי "אני לא מאחל שייפלו עוד קבוצות רכישה, ושיגיעו אלי לעזרה, אבל אני חושב שהגיע הזמן שתהיה רגולציה על מארגני קבוצות הרכישה. כמו שטייס פייפר לא יכול להטיס ג'מבו וסטודנט לרפואה לא יכול לעשות ניתוח לב פתוח, לא כל אחד יכול להקים קבוצת רכישה ולעסוק בזה. הבנקים בורחים מהחובבנים, ולצערי כל שנה-שנתיים נתקלים בתופעה של קריסת קבוצת רכישה".

ב.ס.ר היא אחת מהשחקנים הבולטים בישראל בתחום קבוצות הרכישה, וקיויתי הוסיף בנושא, כי "לצערי, חזיתי כבר לפני יותר מעשור שקמה פה תעשייה חובבנית של אנשים שקמים בבוקר ומארגנים קבוצת רכישה. נוסף להם, הצטרפו קרנות שמחליפות את הבנקים, וממנות פרויקטים בריביות אסטרונומיות. אנחנו בבסר מעולם לא עבדנו עם קרן, רק עם בנקים, וזה מעניק לפרויקט יותר ביטחון".

קיויתי הדגיש, כי "אין לי כלום נגד הקרנות המממנות את הפעילות, אבל לצערי, אותן קבוצות רכישה, בין אם במגורים ובין אם במשרדים, לא יכולות לקבל מימון מהבנקים שדוחים אותן, ולכן פונים לקרנות".

גילוי מלא: האירוע נערך בשיתוף בנק מזרחי טפחות ובחסות התאחדות בוני הארץ, רני צים, בומברדייה, סימנס ורכבת ישראל.