מנכ"ל רכבת ישראל מיכה מייקסנר הבטיח בוועידת ישראל לנדל"ן של "גלובס" לקצר את משך הנסיעה בין המטרופולינים, להקים מרכזים נדל"ניים סביב תחנות הרכבת וכן לעבור לחשמול של עוד ועוד קווים.

בשיחה עם עמירם ברקת אמר מייקסנר כי "אם ב-2014 הרכבת הסיעה 40 מיליון נוסעים, ב-2019 היא הסיעה כבר 70 מיליון נוסעים והתחזית שלנו ל-2025 היא לתת מענה ל-110 מיליון נוסעים. היכולת שלנו לספק את המענה הזה נשענת על פיתוח תשתיות. פרויקטים מהסוג הזה מתחילים בנקודה שבה אתה הוגה אותם ומסתכלים קדימה, אלה פרויקטי ענק בהיקפים של מיליארדים.

"כשאני מדבר על מה קורה בשנים הקרובות אנחנו מדברים על הכפלה של מסילות החוף כדי לאפשר נסיעה מהירה בין המטרופולינים - המשמעות היא קיצור חצי מזמן הנסיעה היום. אנשים יעלו על רכבת בבאר שבע ויגיעו לתל אביב אחרי חצי שעה, או מירושלים לתל אביב ברבע שעה. התחנות הופכות להיות 'האב' שלם שמערב את כולם וכתוצאה מכך מתפתחים עולמות התעסוקה. אנשים יוכלו לגור בבאר שבע ולנסוע למרכז. זה יקרה כבר ב-2030.

הקשר בין רכבת לפיתוח מקומות תעסוקה, התוכניות של הרכבת הן מידע יקר מפז ליזמי נדל"ן, מה בתוכניות?
"הפרויקטים שנמצאים כבר היום בביצוע זה המסילה המזרחית שמחברת את חדרה לאשדוד. היא תעבור לאורך כביש 6 ותיתן שירותים ליישובים שלא נהנו משירותי רכבת עד עכשיו. מסילות מהירות שיודעות לחבר את הציר המזרחי הזה לציר החוף ומאפשרות לציר החוף להתפנות ולתת רמת שירות יותר גבוהה ומהירה לציבור.
"היישובים יתפתחו סביב תחנות הרכבת שסביבן יקומו אזורי תעסוקה - כוכב יאיר, טירה, ראש העין וממשיך לכיוון לוד. זה פרויקט של שמונה מיליארד שקל שנמצא בתאוצה. מסילות אחרות שאנחנו באמצע הביצוע שלהן מחברות את ראשון לציון לענבה דרך תחנות במשולש שורק, תחנת ראשונים ורמלה ואת ציר החוף לירושלים ומודיעין במסילות מהירות. הכול יהפוך להיות הרבה יותר מהיר".

מה קורה בשנתיים הקרובות? פרויקט החשמול שקידמתם מאוד בתקופת הקורונה בקו ירושלים-תל אביב ועובר הלאה לרמת השרון.
"פרויקט החשמול הוא הפרויקט המרכזי של רכבת ישראל הוא יאפשר את החלפת הרכבות הישנות ואפשר כבר לראות בשנה האחרונה שהרכבת המהירה מירושלים התחברה לתל אביב ובחודש האחרון גם להרצליה.
"התחלנו חשמול קו מאשקלון לרמת השרון, נראה בסוף השנה כבר רכבות חדשות שנוסעות בקו הזה מאשקלון דרך פתח תקווה וראש העין, כל רבע שעה תהיה שם רכבת שקטה ולא מזהמת. הדבר הזה נותן לתחנת הרצליה תנופה בלתי רגילה. מהרצליה ניתן יהיה להגיע ליישובי קשת השרון וזה מביא בשורה לכל אזור השרון. קו הרקיע של הרצליה יזכיר את קו הרקיע של ניו יורק".

אתם לא רק מחוללים שינוי במדינה אתם מחזיקים הרבה מאוד נדל"ן - תחנות הרכבת, אתם יכולים לנצל את הפוטנציאל הנדל"ני שלכם.
"רכבת ישראל מחזיקה תחנות שהפוטנציאל הנדל"ני שלהן הוא עצום. אפשר לראות מרכזי ענק מפותחים בתל אביב ובראשון לציון והיום ההסכמים שלנו מגבים אותנו מבחינת היכולת לייצר שותפויות. המטרה היא שתחנות הרכבת ינגישו לנוסעים את כל השירותים ולייצר בתוך התחנה גם מרכז עסקי לפגישות עסקיות.
"למשל בתחנת לוד החדשה שנפתח בעוד חודש אפשר לראות כזו בשורה נדל"נית - מתחם שיש בו מסחר, חנויות פארם וסטוק ומרכז הסעדה וכו'. אנחנו בגיבוש הסכם שייחתם בהחלטות ממשלה במסגרת חוק ההסדרים שיאפשר לנו להכניס שותפים עסקיים כדוגמת עזריאלי".

בכל מתחם יהיה שותף אחר?
"נפתח את זה לתחרות. ביום שיתאפשר לנו להביא את אותם שחקנים מעולם הנדל"ן שיתרכזו בזה, ואנחנו ברכבת - יתדפקו על דלתנו".

הרבה משתמשים ברכבת מרגישים שניתן לעשות יותר מבחינת חווית המשתמש, למשל הבדיקות הביטחוניות ונגישות עם אופניים.
"אנחנו כפופים להחלטות המשטרה ולכן קשה לי לומר שנעשה משהו אחר למעט לטייב את זה. כל נושא המייל האחרון - אנחנו עושים פיילוט של חניוני אופניים רובוטיים כך שאנשים יוכלו להפקיד את האופניים ואפילו שהם יצולמו ולצאת בתחנת היעד ושם יקבל שירותי אופניים משלימים.
"ארבע העמדות שאנחנו עושים כפיילוט זה התחלה אבל בחזון שלנו בסוף כל תחנות הרכבת יתנו את השירות הזה. לגבי חניה - למשל בתחנת לוד החדשה אנחנו בונים שבע קומות חניה עם אלף חניות. צריך להשקיע לא מעט, ויכול להיות שנצטרך לייצר מחשבה שזה לא יהיה לגמרי חינם. נפתח את החניונים וזה אתגר נדל"ני אבל זה הכיוון ולשם אנחנו הולכים".

איך אתם מתמודדים היום עם הקורונה וירידה בהיקף הנוסעים ודרישות הבריאות?
"ההתמודדות שלנו החלה עם החזרת תנועת הרכבות אחרי הסגר הראשון ובשיתוף פעולה עם משרד הבריאות. במסגרת המתווה פיתחנו שיטה באמצעות שוברים להגביל את מספר הנוסעים ל-50%. ציידנו את התחנות באמצעים לבדיקת חום ולהפרדה בין נוסעים ולהנגשת מידע וכמובן שכרנו הרבה דיילים.
"העסק הזה פועל בצורה פנטסטית ואנשים מצביעים ברגליים. אם בפתיחה של הסגר הקודם התחלנו עם 50 אלף נוסעים והגענו ללמעלה מ-100 אלף כשאנחנו בימי שגרה מדברים על 250 אלף, בפתיחת הסגר הנוכחי אנחנו מטפסים והגענו כבר ל-70 אלף. אני מקווה שנחזור חזרה למספרים הגדולים ונראה את ההתפתחות הנדל"נית שדיברנו עליה - זה אתגר עצום". 

***גילוי מלא: האירוע נערך בשיתוף בנק מזרחי טפחות ובחסות התאחדות בוני הארץ, רני צים, בומברדייה, סימנס ורכבת ישראל.