גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הקרב על המטרו: ההצעה של רגב, המתקפה של סמוטריץ' ושאלת ה-150 מיליארד שקל

מירי רגב חשפה בוועידת ישראל לנדל"ן של "גלובס" כי היא מתכוונת להתנגד לתוכנית המטרו, ועוררה סערה שהולידה עימות עם שר התחבורה לשעבר • ההצעה של רגב לקדם רכבת לפריפריה בעלות זולה יותר מתעלמת מהאפקט שייצור המטרו לשוק התעסוקה ומהתוכניות של שר האוצר ישראל כ"ץ

מירי רגב / רויטרס
מירי רגב / רויטרס

דבריה של שרת התחבורה מירי רגב על כוונתה לעצור את פרויקט המטרו, שנאמרו בוועידת ישראל לנדל"ן של "גלובס", חוללו סערה. אחרי שציינה כי המטרו, הצפוי לעלות 150 מיליארד שקל, יתווסף לתוכניות בהיקף 60 מיליארד שקל להקמת קווי רכבת קלה בגוש דן ותכניות בהיקף 600 מיליון שקל להקמת שבילי אופניים - אמרה רגב כי תתנגד ליישום התכנית.

שי אגסי בטור מיוחד ל"גלובס": "רכבות תת קרקעיות הן פתרון אנכרוניסטי"

"כרגע, מה שאנחנו צריכים זה לחבר את הקטע בין חדרה לקריית שמונה ומדימונה לאילת, זה סה"כ 100 מיליארד שקל. זו תהיה רכבת נוסעים ביום ורכבת מטענים בערב. זה יוריד משאיות מהכבישים, יביא להקמת מפעלים בדרום ובצפון, וכשאתה בוחן את כל התוכניות האלה מול לשים את כל התקציב רק במטרו, כשאנו כבר משקיעים ברכבות קלות ובשבילי אופניים - אני חושבת שצריך להשקיע גם בחיבור מדינת ישראל".

ד"ר יואב לרמן בטור מיוחד ל"גלובס": "המטרו הוא מנוע הצמיחה של מטרופולין תל אביב"

בין גל התגובות לדברי רגב, בלטה זו של שר התחבורה הקודם בצלאל סמוטריץ'. "הניסיון להציג את זה מול השקעה בפריפריה הוא פופוליזם זול שמשקף חוסר הבנה", תקף סמוטריץ'. ראשית, הסביר, המטרו ישרת גם את תושבי הפריפריה בהגיעם למרכז; ובנוסף, ניתן לממן אותו באמצעות המגזר הפרטי, בניגוד לפרויקטים תחבורתיים כמו רכבת לאילת. "ההשקעה בפריפריה חשובה", סיכם סמוטריץ', "אבל אין לזה קשר למטרו".

רגב לא נשארה חייבת ותקפה את סמוטריץ', בין היתר על קביעתו לגבי עלות המטרו. "כדאי ששר תחבורה לשעבר יכיר את הנתונים", קבעה. "כ-150 מיליארד שקל הינם עלות הפרויקט, מתוכם כ-80 מיליארד מתקציב המדינה".

המטרו-יסיע-כמעט-50%-מנוסעי-הרכבת

שאלת התקציב: רגב צודקת (אבל לא לגמרי)

נתוני התקציב שפרסמה רגב בציוץ התגובה שלה לסמוטריץ' נכונים. עבודות כלכליות רבות שהוכנו בתקופה האחרונה במסגרת ההיערכות למטרו נוקבות אכן בתג המחיר 150 מיליארד שקל - זו העלות של הקמת שלושה קווי מטרו בגוש דן, באורך כולל של 146 ק"מ ובנייתן של 109 תחנות לאורכן. העלות האסטרונומית הזו מתחלקת בגדול בין העבודות ההנדסיות ועבודות התשתיות שמחייב הפרויקט האדיר הזה (בערך 60% מהעלות הכוללת) והחלק הרכבתי, שהוא בעיקר הקרונות והמערכות המורכבות, שמהווים את 40% הנותרים.

רגב גם צודקת לגבי מודל המימון. במשך שנתיים שברו באוצר את הראש איך לממן פרויקט כזה, שעלותו גבוהה בסדרי גודל מכל הפרויקטים התשתיתיים שנעשו עד היום בישראל. החשב הכללי רוני חזקיהו הציע רעיון שנשמע תיאורטי וקצת הזוי, עד שהגיע משבר הקורונה. חזקיהו הציע קופסה חוץ תקציבית, ממש כמו זו שמשמשת כיום את המדינה לתוכניות הסיוע למשק להתמודדות עם משבר הקורונה (בסכומים כמעט זהים אגב).

היום ברור שרעיון הקופסה כבר לא מעשי, כי המדינה ניצלה אותו עד תום לטובת הקורונה. המודל הרלבנטי היחיד שנשאר הוא של אגף תקציבים: 50% מעלות המטרו תמומן מתקציב המדינה, והיתרה תגיע משני מקורות לא-שגרתיים. הראשון הוא מה שראש הממשלה בנימין נתניהו מכנה "זכויות אוויר" או "תפיסת ערך" (Value capture). המדינה תחלק זכויות בנייה ביד נדיבה לאורך תוואי הקווים, בדגש על התחנות המרכזיות. הזכויות האלה שוות הרבה כסף ליזמים, ובכוונת המדינה למכור אותן כדי לממן 25% מעלות הפרויקט. על הרעיון הזה דיבר בעצם סמוטריץ', אך לא הדגיש שמדובר בסך הכל ברבע מהתקציב.

על המקור השלישי והאחרון למימון, שאמור להביא את 25% הנותרים לא אוהבים לדבר. אבל מדובר במס. איזה מס בדיוק? לא ברור, כנראה אגרת גודש, מס עסקים או היטל עירוני אחר. את ההחלטה הלא-נעימה על הטלתו הייתה אמורה לקבל הממשלה.
אז איפה האבל? האבל הוא, שההוצאה על המטרו היא השקעה: לפי הערכות מומחים, המטרו לאחר שיפעל צפוי לתרום לכלכלה הישראלית תועלות בשווי של בין 26 ל-34 מיליארד שקל בשנה (ראה הרחבה בהמשך). כלומר, להחזיר את ההשקעה בו בתוך פרק זמן קצרצר של 5 שנים.

ההצהרות: הפריפריה כמס שפתיים

הטיעון של רגב שתשתיות תחבורה מביאות פיתוח כלכלי וצמיחה - איננו מופרך. כביש 6, למשל, הוא דוגמה מוצלחת. יחד עם זאת, ה-100 מיליארד שקל שרגב מציעה להשקיע במסילות רכבת לקריית שמונה ולאילת יניבו תשואה אפסית, בטח בשנים הראשונות. מדובר בהשקעה מטורפת ביחס לגודל האוכלוסייה שתיהנה ממנה - על-רקע זה צמחה הטענה שבכסף שתעלה רכבת מהירה לאילת אפשר לקנות מכונית יוקרתית לכל תושב העיר.

רגב מציעה בעצם שגוש דן יישאר המטרופולין האחרון בעולם המפותח שאין לו רכבת תחתית, בעוד שאילת תהפוך לעיר הקטנה הראשונה בעולם שתהיה לה רכבת מהירה של 250 קמ"ש.

רגב לא המציאה את הגלגל. ראש הממשלה נתניהו וכ"ץ כשר תחבורה דיברו הרבה לפניה על הקמת רכבות מהירות לאילת ולקריית שמונה. ב-2012 הממשלה כבר קיבלה החלטה על הקמת הרכבת, בשיתוף פעולה עם ממשלת סין. אבל אז התברר שאף אחד, כולל הסינים, לא מוכן לממן פרויקט כזה מבלי לגבות עליו ריבית גבוהה. מאז המדינה ממשיכה לקדם את תכנון הקו לאילת, אבל מדובר בעיקר במס שפתיים שהפוליטיקאים משלמים לתושבי העיר הדרומית.

הסכם השלום עם האמירויות פתח אמנם אופקים חדשים למסילות רכבת, אבל התוכנית של ישראל כ"ץ להשתמש במסילה הקיימת מחיפה לבית שאן להובלת מטענים למפרץ, מייתרת את הצורך בהשקעה ברכבות מטען לאילת. בנוסף, צריך לזכור שלמדינת ישראל היום יש הרבה פחות כסף להשקיע בתשתיות ועליה להיות בררנית מאוד. מה עדיף - 3.5 מיליון תושבי גוש דן הפקוק, או 80 אלף תושבי אילת ויישובי הערבה? נדמה שהתשובה ברורה.

סדר עדיפויות: מיגור פקקים ומנוף נדל"ני

רגב טוענת ששלושת קווי הרכבת הקלה העתידיים ושבילי האופניים יכולים לספק לגוש דן פיתרון תחבורתי, אבל גם היא מודה שמרכז הארץ צפוי להיסתם בשנים הקרובות. השאלה האם המטרו הוא הפיתרון התחבורתי הנכון לגודש מעוררת ויכוח סוער בין מומחי תחבורה, תכנון אורבני ופעילי סביבה. אגב, סמוטריץ' עצמו אמר על המטרו בראיון סיכום קדנציה שנתן ל"גלובס" במאי השנה, שאילו היה נשאר במשרד התחבורה היה בוחן לעומק חלופות. "צריך לוודא שאנחנו לא רצים לחקות את מה שאירופה עשתה לפני מאה שנה. היום יש כבר פתרונות אחרים", אמר אז.

אבל המטרו הוא הרבה יותר מאמצעי תחבורה. היתרון המכריע שלו הוא ביכולת להוביל כמות אנשים גדולה פי כמה מהרכבת הקלה, מתחת לאדמה תוך הפרעה מינימלית לתנועה. היכולות האלה מאפשרות למדינה להשתמש בפרויקט הזה כמנוף בנייה אדיר: לאורך קווי המטרו ובקרבת התחנות מתוכננת בנייה בהיקפים חסרי תקדים. זה אומר שבעשורים הקרובים ישראל תצמח לגובה על פני גוש דן ולא תתפרס החוצה מהמרכז לפריפריה.

באוצר אומרים, שהפרויקט שווה למדינה כחצי טריליון שקל בתועלות כמו חיסכון בזמני נסיעה בפקקים, תועלות סביבתיות והגדלת הפעילות הכלכלית. משום כך צריך להתייחס לוויכוח על המטרו ככזה שיקבע את פניה של מדינת ישראל לשנים רבות קדימה. 

עוד כתבות

יו''ר בית הנבחרים, מייק ג'ונסון / צילום: ap, J. Scott Applewhite

4 מיליארד דולר לכיפת ברזל: חבילת הסיוע האמריקאית בדרך להצבעה

בוושינגטון, סוגיית חבילת הסיוע לישראל, אוקראינה וטייוואן עשויה להתקדם כבר בימים הקרובים ● יו"ר בית הנבחרים מייק ג'ונסון בשיתוף רפובליקנים נוספים הציגו אמש חבילת סיוע הכוללת 26.4 מיליארד דולר לישראל ● דיווח: ארה"ב הסכימה לתמרון ישראלי ברפיח, בתמורה לתגובה לא נרחבת נגד איראן

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד

מטוס אל על / צילום: דני שדה

פעם בחצי שנה זה קורה: איך יראה היום שאחרי עדכון מדדי הבורסה?

השבוע תפרסם הבורסה את עדכוני המדדים שלה ולפי הערכות יצטרפו למדד 125 היוקרתי אל על ואלקטריון ● בפעם הקודמת ששתיהן נכנסו למדד אחרי זינוק חד במניות שלהן, הן צנחו בחדות ● "כך זה עובד בכל העולם", מסבירים בבורסה. אבל ספק אם ההיסטוריה תחזור על עצמה

איך המוסדיים מחליטים איפה תשב הפנסיה שלכם / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

הבכיר שחושף באופן נדיר את הסודות על איך משקיעים את הפנסיה שלכם

הצצה אל מאחורי הקלעים של דיוני ועדת ההשקעות של גוף מוסדי: היכן להגדיל סיכון, כמה פיצוי נדרש עבורו, עד כמה משפיעים השווקים העולמיים על החוסך הישראלי, ואילו אתגרים ייחודיים עומדים בפני מנהלי קופות הגמל וקרנות הפנסיה וההשתלמות המקומיים

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

טיל בליסטי שנורה מאיראן בשבת ונפל בים המלח / צילום: N12

הממשלה נדרשת להחלטה לא פופולרית - הבלגה היא הדבר הנכון

ארה"ב שבה ומדגישה שהיא לא תהיה שותפה למהלך התקפי ישראלי נגד איראן, הגם שלישראל שמורה הזכות לפעול, ושארה"ב אף שתמשיך לסייע לה בהגנה ● אפשר לפעול. השאלה היא אם זה הדבר הנכון לעשות ● מבקרים יגידו שההמלצה להבליג היא חזרה על הטעויות שהובילו ל-7 באוקטובר, ולא כך ● הנסיבות השתנו מאז לטובה ולרעה ● דעה

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו? / עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

לאמיצים בלבד: איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו

המתיחות בין איראן לישראל הביאה את מדדי הפחד בארץ ובחו"ל להיסחר סביב שיא של חמישה חודשים ● ממה מורכבים מדד הפחד הישראלי והאמריקאי? איך משקיעים בהם? ואיזה פרדוקס גלום בתוכם? ● גלובס עושה סדר

פרויקט מתחם אילת של אאורה ברמת השרון / הדמיה: 3dvision ltd טרי די ויז'ן בע''מ

פינוי בינוי: אאורה שילמה היטל חריג עבור הדיירים לעיריית רמת השרון והם נדרשים להחזיר לה את הכסף

פרויקט הפינוי בינוי של אאורה במתחם אילת בשכונת מורשה, נבנה בשני שלבים ויכלול בסופו של דבר 687 יח"ד בשישה מגדלים עם שטחי מסחר ● כדי לא לעכב את הפרויקט וקבלת היתר הבנייה, החברה שילמה לפני כארבע שנים את התשלום וכעת מבקשת את הכסף ששולם בחזרה מהדיירים

פרופ' יוסי מטיאס / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל יוסי מטיאס עובר לתפקיד בכיר בגוגל העולמית

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל ב-18 השנים האחרונות, פרופ' יוסי מטיאס, צפוי לעבור לעמק הסיליקון ולנהל מארה"ב את פעילות המחקר של גוגל העולמית

אנשי הפדרציה ואנשי המרכז הרפואי לגליל (במרכז איציק שמולי)

הפדרציה היהודית של ניו יורק תורמת כ־40 מיליון שקל ליישובי הצפון

מאז תחילת המלחמה תמכה הפדרציה ביישובי קו העימות ביותר מ-300 מיליון שקל ● המנכ"ל בישראל, איציק שמולי: "יש תחושה שהצפון נשכח מאחור, והסיוע נועד להדגיש את מחויבותנו" ● ישראל מתגייסת

שלומית וייס / צילום: שלמה שהם

"חייבים להיות מהירים וגמישים יותר": העזיבה של הבכירה הישראלית והשינוי הארגוני באינטל

לפי מכתב שנשלח לעובדי החברה אמש נראה כי באינטל החליטו לאחד פעילויות בתחום הפיתוח ולהעביר את המשקל לפיתוח בתחום השרתים ובינה מלאכותית ● צעד זה הוביל בסופו של דבר להחלטתה של הישראלית הבכירה בחברה, שלומית וייס, לפרוש ממנה ● "עלינו להגביר את המהירות והגמישות בביצועים שלנו", נכתב במכתב

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה מעורבת בוול סטריט; S&P 500 ירד זה היום החמישי ברציפות

נאסד"ק ירד ב-0.5% ● סולאראדג' בשפל של 5 שנים ● מחיר הקקאו זינק לשיא כל הזמנים ● למה טראמפ מדיה זינקה ב-22% ● ליתיום אמריקס צללה ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס ניפצה את התחזיות, אבל תחזית מאכזבת מפילה את המניה במסחר המאוחר

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

סם אלטמן / צילום: כדיה לוי

המיזם החדש של סם אלטמן במפרציות ואיך יכול להיות שישראל נותרה בחוץ

הדיווחים על ביקוריו של מנכ"ל OpenAI באיחוד האמירויות ובסעודיה נמשכים, ולפי הערכות המטרה היא הקמת תשתיות לפיתוח שבבי בינה מלאכותית ● ישראל לא חלק מהתוכניות, אבל בענף לא דואגים: "אם אלטמן יחפש את ההון האנושי, ישראל עשויה להיות חלק מהתמונה"

רשא חולי, מנכ''לית חברת הביומד מדיפלסט / צילום: יונתן בלום

המנכ"לית שנוסעת 5 שעות ביום כדי להגיע לעבודה: "חיה באוטו"

רשא חולי, מנכ"לית חברת הביומד מדיפלסט, תמיד ידעה שהיא רוצה לנהל מפעל ייצור ● היום היא אחת המנכ"ליות הערביות היחידות בישראל, ובכל יום נוסעת חמש שעות למשרד ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

מטוס אל על / צילום: Shutterstock

אחרי הצניחה בתחילת המלחמה: התאוששות בענפי התיירות והבילויים

חג הפסח שיחול בקרוב מחולל רכישות בתחום החופשות והמופעים ● אתר KSP מרחיב את שיתוף־הפעולה עם שטראוס לצד מותגים כמו ויסוצקי ולוואצה ● הדירוג החודשי של אתרי האונליין