הבורסה בת"א | סיקור שוטף

העליות בבורסה התגברו בנעילה: ת"א 35 קפץ ב-1.4%, מדד הבנקים זינק ב-2.4%

וול סטריט נסחרת בעליות על רקע נתוני הצמיחה המעודדים • גרמניה וצרפת נכנסות לסגר משמעותי • מחזור המסחר הסתכם בכ-2 מיליארד שקל

בורסת תל אביב / צילום: רויטרס
בורסת תל אביב / צילום: רויטרס

סקירת המסחר:  דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים 

 

17:39

יום המסחר האחרון לשבוע זה בבורסה בתל אביב ננעל בעליות שהתחזקו בנעילה, וזאת על רקע הסנטימנט החיובי שנרשם הערב בוול סטריט, שם המדדים מזנקים ומותירים את הנפילות של אתמול מאחור. 

ת"א 35 קפץ ב-1.4%, מדד ת"א 90 עלה ב-1.6% ומדד הבנקים זינק ב-2.4%. בסיכום שבועי: מדד ת"א 35 ירד השבוע ב-1.8% (מתחילת השנה ירד ב-21%), ואילו מדד ת"א 90 ירד ב-0.6% (ומתחילת השנה ירד ב-1.4%).

המניות לייבפרסון , נובה , מיטרוניקס , סאפיינס  ומטריקס  הובילו את העליות בקרב מניות מדד ת"א 35. מנגד, אלוני חץ , אנרג'יקס  ואלביט מערכות  הובילו את הירידות במדד.

מחזור המסחר, כולל הפקיעה החודשית, הסתכם בכ-2 מיליארד שקל.

16:40

מתחזקות העליות בבורסה בתל אביב על רקע העליות בוול סטריט, שם המדדים מתקנים מעלה לאחר הנפילות אתמול, וזאת על רקע נתוני צמיחה מעודדים. מדד ת"א 35 עולה בכ-0.7%, מדד הבנקים קופץ בכ-2%. 

מחזור המסחר מסתכם בשעה זו בכ-1.8 מיליארד שקל.

15:00

עליות קלות בבורסה. מדד ת"א 35 עולה בכ-0.4%. מחזור המסחר מסתכם בכ-1.4 מיליארד שקל.

גילת  בולטת בעלייה חדה לאחר שהחברה הודיעה היום כי הצליחה להציג ביצועים יוצאי דופן בתעבורת 5G על גבי לוויין ה-GEO HTS של Thaicom. בהמשך לתצוגה מוצלחת זו, פתרון התמסורת הסלולרית של גילת הוכרז כמוכן ליישום והטמעה בארכיטקטורת 5G.

13:00

התמתנות במגמה החיובית בבורסה, מדד ת"א 35 עולה כעת ב-0.6% ומדד ת"א 90 מטפס בכ-0.7%. 

ירידות בולטות נרשמות במניות ביג, אלוני חץ , אורמת ומבנה 

הסגר הוביל לעלייה משמעותית באבטלה בספטמבר - כך עולה מנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס) שפורסמו היום. שיעור האבטלה "הרחב" עלה בחודש שעבר לרמה של 14.6%, כמעט 3% יותר מאשר בחודש אוגוסט. במספרים מוחלטים, מדובר ב-609.5 אלף איש מחוסרי עבודה - כמעט 118 אלף יותר בהשוואה לחודש שעבר. שיעור האבטלה "הרחב" כולל את הבלתי מועסקים (מה שערב המשבר היה מוכר לנו כשיעור האבטלה הרגיל), אנשים שנמצאים בחל"ת, אנשים שאיבדו את עבודתם מאז חודש מרץ ואנשים שאיבדו את עבודתם אבל לא חיפשו עבודה בחודש האחרון, מאחר שהתייאשו או בגלל סיבות אחרות. בשבוע שעבר, העריך בנק ישראל כי עד לסוף השנה שיעור האבטלה ה"רחב" ידרדר עוד יותר ויעמוד על 17%-20%.

11:04

עליות בבורסה. מדד ת"א 35 מתקדם בכ-1%. מחזור המסחר מסתכם בכ-824 מיליון שקל.

קבוצת דלק בולטת בעלייה חדה לאחר שהחברה דיווחה אתמול כי היא השלימה פירעון מוקדם של כל התחייבויותיה לבנקים, שעמדו על כ-1.2 מיליארד שקל בחודש מרץ השנה. 

בשוק האג"ח המגמה מעורבת. רונן מנחם, הכלכלן הראשי של מזרחי טפחות, מציין כי היום התבשרנו על גידול ניכר של תכנית ההנפקות הממשלתית לחודש נובמבר. תוצענה אג"ח בהיקף של 15.5 מיליארד שקל, בהשוואה ל-10.5 מיליארד שקל בחודש אוקטובר, גידול של 48%.

"הגדלת הוצאות הממשלה, יחד עם האטה של ההכנסות, על רקע תקופת הסגר השני והמשך ההגבלות, מביאים לגידול של הגירעון התקציבי במונחי תמ"ג, שלהערכת בנק ישראל יעמוד, השנה, על 13% מהתוצר. רק לשם השוואה, יעד הגירעון הרשמי האחרון משנת 2018 עומד על 2.9% מהתוצר בלבד. לטווח הקצר, גידול חד כל כך של היקף ההנפקות עשוי לגרום לעלייה של תשואות הפדיון באפיק, בפרט בנוגע לאג"ח ממשלתיות שקליות במח"מ בינוני - גבוה, המהוות את רוב ההנפקות, אך גם לאג"ח ממשלתיות צמודות מדד, המושפעות מהן במח"מים הללו".

עם זאת, כותב מנחם, "אנו לא בזמנים רגילים ומהצד השני הגדיל בנק ישראל את תקרת הרכישות של אג"ח ממשלתיות על ידיו מ-50 מיליארד שקל ל-85 מיליארד שקל, סכום המהווה נתח נכבד מהגירעון הכולל, שחלק ממנו (לא כולו) ימומן ע"י הנפקת חוב בארץ. לכן, תכנית הגיוסים כשלעצמה יכולה לגרום לתגובה מיידית בדמות עלייה של תשואות הפדיון (בפרט אם שוקי המניות ירדו), אך לאורך זמן השפעתה תהייה מדודה, יחסית, בשל תכנית הרכישות של בנק ישראל, הפועל לרסן את תשואות הפדיון ואת ריביות השוק, דרך רכישת אג"ח ממשלתיות וקונצרניות".

10:00

יום המסחר בבורסה נפתח במגמה חיובית, כשמדד ת"א 35 עולה בכ-1%. מניות לייבפרסון, נייס  וטבע  בולטות בעליות חדות.

בנק ההשקעות גולדמן זאקס מוריד את מחיר היעד שלו למניית טבע מ-13 דולר ל-10 דולר, על רקע תחזית הכנסות מוקטנת שלו למחצית השנייה ובשל ההליכים המשפטיים בהם טבע מעורבת. המלצת גולדמן זאקס למניה נותרה ללא שינוי, "נייטרלי", ומחיר היעד החדש גבוה ב-14.2% מהמחיר הנוכחי בו נסחרת המניה בבורסת ניו יורק. החברה תפרסם את דוחות הרבעון השלישי בשבוע הבא (ב-5 בנובמבר) וממוצע תחזיות האנליסטים הוא שהחברה תציג הכנסות של כ-4.1 מיליארד דולר ורווח נקי Non-GAAP של 58 סנט למניה.

07:55

5 דברים שכדאי לדעת לפני פתיחת המסחר

1. ת"א: צפי לעליות קלות בפתיחת המסחר

יום המסחר האחרון לשבוע זה בבורסה צפוי להיפתח בעליות קלות, לאחר שאתמול ננעל המסחר בבורסה בירידות חדות - מדד ת"א 35 צנח ב-2.6% במקביל למגמה שלילית בעולם. בוול סטריט ננעל אמש המסחר במגמה שלילית מובהקת על רקע חששות המשקיעים מההשפעות השליליות של מגפת הקורונה. מדדי המניות המובילים רשמו בסיום ירידות של 3.4%-3.7%. 

המניות הדואליות חזרו מוול סטריט עם פערים מעורבים: טבע  עם פער חיובי של 1.8%, לייבפרסון  2.2%, נייס  2.4%, וקמהדע 4% כך שהן צפויות לעלות היום. מנגד, אורמת, טאואר  ואלביט מערכות עם פערים שליליים של 1%-1.6% והן צפויות לרדת. 

בבורסות אסיה נרשמת מגמה מעורבת והחוזים על מדדי בורסות ארה"ב נסחרים כעת בעליות של כ-1%. 

2. מגפת הקורונה מכה בארה"ב ובאירופה, גרמניה וצרפת נכנסות לסגר

הקורונה ממשיכה להשתולל בארה"ב ואירופה. גרמניה וצרפת, שתי הכלכלות הגדולות ביותר באירופה, הכריזו אתמול על שורת הגבלות משמעותיות על החיים הציבוריים ועל סגרים חלקיים, במטרה לנסות ולבלום את ההתפשטות המהירה של מגפת הקורונה בשטחן. בגרמניה, ייסגרו החל מיום שני הקרוב כל המסעדות (למעט משלוחים) ומקומות הבילוי, ייסגרו עסקים כמו חדרי כושר ומכוני יופי, ויוטל איסור על מפגש של יותר משתי משפחות וכן איסור על תיירות-פנים. בצרפת, התושבים יצטוו שוב להישאר בבתים ולא לצאת למעט לצרכים חיוניים.

ובארץ - קבינט הקורונה יתכנס הבוקר בשעה 08:00 לדון במהלכי פתיחת הסגר, כאשר ביום א יחלפו שבועיים למן היום בו הוחזרו הילדים עד גיל 6 ונתוני התחלואה מאפשרים להמשיך בפתיחת המשק.

3. זירת המאקרו: ה-ECB לא צפוי לשנות מדיניות, בינתיים

בתחום המאקרו, הבנק המרכזי של גוש האירו (EBC ) לא צפוי לשנות היום את עיקרי המדיניות המוניטארית שלו (הודעה ב-14:45, מסיבת עיתונאים תתקיים ב-15:30).

בארה"ב (ב-14:30) יתפרסם נתון הצמיחה לרבעון השלישי, שצפוי להצביע על התרחבות של המשק האמריקאי בקצב שנתי של 32%. עוד יתפרסם באותו זמן נתון התביעות הראשוניות לדמי אבטלה בשבוע החולף, שצפוי לעמוד על כ-770 אלף. 

4. עונת הדוחות בשיאה: אפל, פייסבוק ואמזון יפרסמו תוצאות

היום מגיעה עונת הדוחות בוול סטריט לשיאה עם פרסום הדוחות של אפל, פייסבוק, גוגל , טוויטר ואמזון לאחר הנעילה של המסחר. 

5. קבוצת דלק פרעה את החובות לבנקים

ואצלנו בבורסה: קבוצת דלק  של יצחק תשובה דיווחה אתמול כי היא השלימה פירעון מוקדם של כל התחייבויותיה לבנקים, שעמדו על כ-1.2 מיליארד שקל בחודש מרץ השנה. עוד הודיעה הקבוצה כי, בעקבות השלמת עסקת איגוח תמלוגי העל מלווייתן בהיקף של 180 מיליון דולר, היא העבירה את תמורת ההנפקה, בניכוי כריות בטחון לתשלום ריבית (כ-21 מיליון דולר), בהיקף של כ-151 מיליון דולר (כ-513 מיליון שקל), לנאמן מחזיקי אגרות החוב של הקבוצה. כספים אלה ישמשו לפירעונות הקרובים של אגרות החוב של הקבוצה.