גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

עתיד מלוטש: ההסכם שנחתם בין בורסות היהלומים בישראל ובדובאי יזניק את שתיהן

ענף היהלומים הישראלי נמצא במשבר מאז הקורונה, ובונה על איחוד הכוחות עם האמירויות ● יורם דבש, נשיא בורסת היהלומים הישראלית הפורש, מכין את הקרקע לשת"פ ● אחמד בן סולייאם, יו"ר בורסת היהלומים של דובאי, מצהיר בראיון ל"גלובס" כי יפתח משרדים ברמת גן

בורסת היהלומים של דובאי / צילום: Christopher Pike, רויטרס
בורסת היהלומים של דובאי / צילום: Christopher Pike, רויטרס

האם הסכם שיתוף הפעולה החדש בין בורסת היהלומים הישראלית לזו של דובאי יעזור לענף לצאת מהמשבר שאליו נקלע, ושהוחרף בשל הקורונה? כך לפחות מקווים ברחוב ז’בוטינסקי ברמת גן, לאחר כמה חודשים רעים במיוחד.

ענף היהלומים היה ענף הייצוא המוביל של ישראל, כאשר בשנה בינונית היקף היצוא שלו הגיע ל-20 מיליארד שקל. הנשיא היוצא יורם דבש, שהודיע כי לא ירוץ לקדנציה נוספת בבחירות שיתקיימו בעוד חודשיים, מספר כי מאז תחילת משבר הקורונה נשאר לענף רק הזוהר.הענף חווה ירידה של 80% בפעילות, מה שמביא לסכנה ממשית לעתידו ולעתידן של 15 אלף משפחות שבחודשים האחרונים נאבקות על הכנסה, וזקוקות לסיוע של המדינה.

על פי ההסכם עם בורסת היהלומים של דובאי שנחתם בספטמבר, שני הצדדים יפתחו נציגויות זה אצל זה, כדי לקדם את הסחר המשותף בין שתי המדינות. בנוסף, שתי הבורסות יפתחו הזדמנויות עסקיות חדשות, ויקיימו מדי שנה ימי עיון ותערוכה משותפת שתתקיים בדובאי וברמת גן לסירוגין.

דבש אומר מפורשות כי מטרת ההסכם היא לאפשר צמיחה מחודשת של תעשיית היהלומים הישראלית. "הפוטנציאל עצום. עד עכשיו מכרנו יהלומים לדובאי בדרכים עקיפות - הייתי שולח להונג קונג, מחליף מדבקות ושולח משם לדובאי. היום אנחנו בקשר ישיר ויכולים לעשות מסחר של מיליארדים. זה הבדל גדול".

עלייה של 12% במחיר

כדי להבין את הפוטנציאל העצום של הבורסה בדובאי, שמהווה מוקד סחר ביהלומים הן מבחינת ערך והן מבחינת נפח, מספיק להסתכל על הנתונים. אם ב-2003 השווי הכולל של יהלומים מלוטשים ויהלומי גלם הנסחרים באמירויות עמד על 3.6 מיליארד דולר, הרי שב-2019 הנתון הזה כבר עמד על 23 מיליארד דולר - שני רק לבורסת היהלומים ההודית.

את ההסכם חתמה ישראל מול אחמד בן סולייאם, יו"ר בורסת היהלומים, יו"ר ומנכ"ל אזור הסחר החופשי DMCC בדובאי, וידיד אישי של דבש זה שנים. בראיון ל"גלובס" הוא מסביר כי "חלק גדול מההסכם מתמקד בקידום הזדמנויות מסחר דו צדדיות, כגון מכרזי יהלומים. השותפות בין שניים ממרכזי היהלומים החשובים בעולם תתמוך בצמיחת סחר היהלומים האזורי והעולמי כאחד".

יורם דבש, יו"ר בורסת היהלומים הישראלית / צילום: גיל לביא

איך יתבצע שיתוף הפעולה?
"כחלק מההסכם נקים משרד מכירות בבניין הבורסה ברמת גן, והם יקימו נציגות כאן במגדל אלמאס. באמצעות המשרדים האלה נתמקד בקידום הזדמנויות סחר דו צדדיות, חלוקת ידע בענף ושיתוף פעולה באירועים כמו מכרזי יהלומים, תערוכות וכנסים".

מה עשה משבר הקורונה לסחר ביהלומים בעולם, ולבורסה בדובאי?
"למגפה הייתה השפעה על כל העסקים בכל המגזרים - כולל סחר ביהלומים. הרבה התרחש לאורך שרשרת האספקה ​​- היינו עדים לרמות מלאי גבוהות, ולמחירי שוק תנודתיים. לתעשיית היהלומים יש מרכזי כרייה באפריקה וברוסיה, מתקני חיתוך וליטוש בהודו, ושווקי צרכנות גדולים כולל אירופה וסין. הפגיעה הייתה הן בתהליכי הכרייה והן בייצור, נרשמה ירידה בביקושים וגם דרכי האספקה שובשו. עם זאת, כעת אנחנו עדים לעלייה בביקושים, והכרייה והייצור חוזרים למסלול. אגב, הביקוש ליהלומים גדולים ואיכותיים היה יציב לאורך כל המגפה".

איך המחירים הושפעו מהקורונה?
"מחירי היהלומים החד קראטיים האיכותיים עולים בהתמדה, וכעת הם גבוהים בכ-12% בהשוואה לתחילת השנה. אנחנו ממשיכים להתקדם עם הפרויקטים והיוזמות השונות שלנו, מכיוון שאנו נשארים אופטימיים".

בעד אמנת קימברלי

בן סולייאם מבהיר כי האמירתיים מחויבים לאמנת קימברלי (KP) - יוזמה של האו"ם המונעת כניסת יהלומי סכסוך לשוק היהלומים הגולמיים. "היסטורית, אפריקה התמודדה עם יהלומי סכסוך שהונפקו, אך בעולם ננקטו אמצעים רבים לבלום סחר בלתי חוקי ביהלומים כאלה. DMCC ואיחוד האמירויות מחויבות להילחם בסחר של יהלומי סכסוך, ולספק שקיפות וביטחון בכל הסחר.

"ב-2003, איחוד האמירויות הייתה המדינה הערבית הראשונה שחתמה על אמנת קימברלי, וב-2016 הפכנו למדינה הערבית הראשונה שעמדה בראש האמנה. אני נבחרתי ליו"ר KP, ובמהלך כהונתי ביקרתי ברוב המדינות שמייצרות יהלומים באפריקה, ויצרתי קשרים עם ממשלות ומנהיגים עסקיים ברחבי היבשת".

אתה רואה בכלכלה כלי לשבירת הקיפאון הפוליטי, שישפר את עתיד המזרח התיכון?
"ללא ספק, שיתוף פעולה יספק דחיפה משמעותית לשגשוג האזורי והעולמי כאחד, גם בהיבט הפוליטי. אם ממשלות ועסקים ירחיבו את שיתוף הפעולה, יאמצו את הטכנולוגיה הדיגיטלית ויגדילו את ההשקעה בתשתיות, הסחר העולמי עשוי לגדול ב-18 טריליון דולר עד שנת 2030. כשתיים מהכלכלות המובילות במזרח התיכון, לאיחוד האמירויות ולישראל יש הרבה מה להרוויח משיתוף פעולה נוסף".

בונים על המינגלינג

אחד הדברים שמעידים על המעמד הישראלי החזק בשוק היהלומים העולמי הוא בחירתו של דבש לתפקיד יו"ר הפדרציה העולמית של בורסות היהלומים. לדבריו, היהלומנים הישראלים והבלגים עדיין דומיננטיים מאוד בשוק, ובבורסות בהודו ובאמירויות נרשמים היקפי המסחר הגדולים ביותר. כעת, עם חתימת הסכם שיתוף הפעולה עם האמירויות, כללי המשחק משתנים. "אנחנו זקוקים למנוע צמיחה חדש לענף הישראלי, ופתיחת השוק לאמירויות יכולה להיות המנוע הזה", אומר דבש.

"השוק האמירתי עצום, וכעת נמצא בטווח של שלוש שעות נסיעה. התזמון בעסקי היהלומים מכריע, ונגישות כזו לסחורה ולסוחרים אמורה להביא תנופה של ממש. היינו ממש מחוץ למשחק באמירויות, והמשחק הזה כולל את השווקים של כלל מדינות המפרץ, לרבות סעודיה. גם בעבר מכרנו שם, בעקיפין, דרך חברות זרות. כעת זה פתוח ועל השולחן, לא בהסתרה. ההסכם הוא ווין-ווין לגמרי".

באמת לגמרי?
"יש חשש מסוים שחברות ישראליות וזרות העובדות כאן יעדיפו לעבור לשם, בגלל יתרונות הפטור ממסים. כך קרה כשהבורסה שם נפתחה, ובעיקר כשהתפתחה - הם משכו אליהם חברות רבות, גם מאיתנו".

עם זאת, דבש בוחר לשמור על אופטימיות. המשרד הישראלי כבר הוקם בדובאי, ודגל ישראל מתנופף על הבניין. "כשיגיעו לשם הסוחרים הישראלים הם יקבלו שירות מא’ ועד ת’ בכל מהלך מול הרשויות, קישור לסוחרים האחרים וכל מה שנדרש. המינגלינג עם הסוחרים בבורסה שם יעשה את שלו".

ומה אנחנו מביאים למשוואה?
"אנחנו חזקים מאוד בענף היהלומים, ומעורבים עמוק בקבלת ההחלטות החשובה לכל יהלומן. ישראל היא הגורם המוביל בעולם בשוק האבנים היקרות מאוד והיהלומים המלוטשים, שמגיעים לשווי של מיליוני דולרים לאחד. אחד מהשווקים הגדולים ליהלומי איכות יקרים הוא במדינות המפרץ. החיבור הזה כבר קורה, יש התעניינות והמפגשים יתרחשו ממש בקרוב, דרך דובאי".

בורסת היהלומים בדובאי (DDE)

מתקן מכרזים הגדול מסוגו בעולם, הכולל 41 שולחנות ● משמשת יותר מ-1,000 חברות יהלומים ● השווי הכולל של יהלומי גלם ומלוטשים הנסחרים באמירות ב-2019 עמד על 23 מיליארד דולר ● בנובמבר 2019 אירחה ה-DDE מכרז ענק של יותר מ-577 אלף קראט יהלומים, שנמכרו לפי שווי של כ-50 מיליון דולר

עוד כתבות

הפגנה של פרו-פלסטינים נגד גוגל, 2022 / צילום: ap, Eric Risberg

הפגנות ומעצרים: פרויקט נימבוס הישראלי מעורר סערה בארה"ב

מספר עובדי גוגל פתחו בשביתת מחאה נגד העבודה של החברה עם ממשלת ישראל במסגרת פרויקט נימבוס להעברת המחשוב הממשלתי לענן ● באתר Wired דווח כי עשרות עובדים התבצרו במשרדי החברה בניו יורק ובקליפורניה, ואחרי מספר שעות, האבטחה של גוגל האשימה אותם ב"הסגת גבול"

חנן מור / צילום: אייל טואג

חנן מור מכר מניות ב-2 מיליון שקל, המניה נפלה ב-37%

המשקיעים של חברת הנדל"ן שנמצאת בהסדר חוב הרימו גבה כשראו את בעל השליטה לשעבר מוכר מניות, בהיקף של 78% ממחזור המסחר ביומיים, מה שהפיל את המניה ● ניתן להניח שמור היה מוכר עוד לולא עו"ד גינדס שביקש שיעצור

איראן נערכת למתקפת תגמול ישראלית/ עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP,shutterstock

כך נערכת איראן למתקפת תגמול ישראלית

ארה"ב ומדינות אירופה לוחצות על ישראל למתן כל תגובה למתקפה שביצעה איראן בסוף השבוע, בתקווה לצנן את המתיחות ● משמרות המהפכה וחיזבאללה צמצמו את נוכחותם של הקצינים הבכירים שלהם בסוריה ● על פי דיווח הוול סטריט ג'ורנל, ישראל תזהיר את בעלות בריתה הערביות לפני שתגיב, ותגביל את התקפותיה למתקנים בסוריה הקשורים לאיראן

ייפוי-כוח מתמשך. זה ההליך שיחליף אותו / אילוסטרציה: Shutterstock, REDPIXEL.PL

חקיקה חדשה: תומך החלטות לקשיש או בעל מוגבלות - במקום אפוטרופוס

השבוע נחקק המוסד של "תומך החלטות" ● מה זה אומר, מה ההבדל בין התומך לבין אפוטרופוס, ולמה בעצם צריך מינוי פורמלי מבית המשפט רק כדי לסייע לאדם קשיש או מוגבל?

שכונת קריית משה ברחובות / צילום: איל יצהר

פינוי בינוי ברחובות: 65 מ"ר תוספת לכל דירה ומענק כספי של 100 אלף שקל

במרינה בהרצליה ייבנה מלון יוקרה שיכלול 365 חדרים שבו שותף גם הכוכב ההוליוודי לאונרדו דיקפריו ● במסגרת פרויקט פינוי-בינוי בשכונת קריית משה ברחובות, יהרסו 40 דירות ישנות ובמקומן ייבנו 224 דירות חדשות ● שכונה חדשה בבאר שבע תכלול 840 יחידות דיור שיוקמו ב-11 מבני מגורים ● חדשות הנדל"ן

רשא חולי, מנכ''לית חברת הביומד מדיפלסט / צילום: יונתן בלום

המנכ"לית שנוסעת 5 שעות ביום כדי להגיע לעבודה: "חיה באוטו"

רשא חולי, מנכ"לית חברת הביומד מדיפלסט, תמיד ידעה שהיא רוצה לנהל מפעל ייצור ● היום היא אחת המנכ"ליות הערביות היחידות בישראל, ובכל יום נוסעת חמש שעות למשרד ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

איך המוסדיים מחליטים איפה תשב הפנסיה שלכם / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

הבכיר שחושף באופן נדיר את הסודות על איך משקיעים את הפנסיה שלכם

הצצה אל מאחורי הקלעים של דיוני ועדת ההשקעות של גוף מוסדי: היכן להגדיל סיכון, כמה פיצוי נדרש עבורו, עד כמה משפיעים השווקים העולמיים על החוסך הישראלי, ואילו אתגרים ייחודיים עומדים בפני מנהלי קופות הגמל וקרנות הפנסיה וההשתלמות המקומיים

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים / איורים: גיל ג'יבלי

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים

הממשלה פרסמה את יעדיה השנתיים לשנת 2024, אך הפירוט הארוך כולל אינספור דוגמאות להתחמקות מהצגת יעדים קודמים, שינויי מתודולוגיה חשודים, מניפולציות במספרים או תוכניות לא ריאליות

מדפי חלב בסופרמרקט / צילום: גלובס

האם ישראל תחזור לייבא חלב? תלוי את מי שואלים ומתי

העלייה הצפויה במחירי החלב הניגר מעלה את השאלה האם המנגנון שקובע מכסים ומחירים מפוקחים לא מיותר ● כיצד ייראה השוק אם התחרות תיפתח, ואיך כדאי לפתור מחסור בפעם הבאה?

רונית אשל, לירון ישראלי ושי כהן, בשיחה עם גלית חתן, גלובס / צילום: כדיה לוי

המומחים שקוראים: יש להגדיר יעדי ייצור בחקלאות כדי להפחית את התלות ביבוא

במסגרת כנס ביטחון המזון של גלובס ותנובה, התקיים פאנל מומחים בנושא פתרונות הביטחון התזונתי הלאומי ● "אנחנו חייבים גם לתמוך בייצור מקומי בצורה הרבה יותר משמעותית, לרבות תמיכה ישירה בחקלאים ובתעשיינים", קרא שי כהן, מנהל החדשנות של תנובה

שלומית וייס / צילום: שלמה שהם

"חייבים להיות מהירים וגמישים יותר": העזיבה של הבכירה הישראלית והשינוי הארגוני באינטל

לפי מכתב שנשלח לעובדי החברה אמש נראה כי באינטל החליטו לאחד פעילויות בתחום הפיתוח ולהעביר את המשקל לפיתוח בתחום השרתים ובינה מלאכותית ● צעד זה הוביל בסופו של דבר להחלטתה של הישראלית הבכירה בחברה, שלומית וייס, לפרוש ממנה ● "עלינו להגביר את המהירות והגמישות בביצועים שלנו", נכתב במכתב

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, בתפילת עיד אל–פיטר בטהרן / צילום: Associated Press

בארה"ב מדווחים: ישראל לא תתקוף באיראן לפני פסח


דיווח: ביידן אישר לישראל לפעול קרקעית ברפיח - תמורת צמצום התקיפה באיראן ● שר החוץ האיראני נחת בניו יורק • מנהיגי הארגון הכלכלי הבין-לאומי (G7) גינו את המתקפה האיראנית על ישראל • במהלך הלילה והבוקר נשמעו אזעקות באזור מטולה • האיחוד האירופי צפוי להטיל סנקציות על איראן • עדכונים שוטפים 

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

ביידן בקריאה לקונגרס במאמר מיוחד: "לאשר בדחיפות את הסיוע הביטחוני לישראל ולאוקראינה"

הנשיא האמריקני הבהיר: "זה לא הזמן לנטוש את ידידותינו, לא מתקבל על הדעת שנעמוד מנגד" • על המתקפה האיראנית אמר ביידן: "איראן רוצה למחוק את המדינה היהודית היחידה מעל המפה" • עוד הזהיר הנשיא: "ארה"ב עלולה להיגרר למלחמה, אסור שנניח להגנה של ישראל להיחלש"

שיגור כטב''ם איראני / צילום: Reuters, dpa via Reuters Connect

ישראל וארה"ב בוחנות נשק חדש נגד איום הכטב"מים האיראני

לפי דיווח בוול סטריט ג'ורנל, ארה"ב וישראל בוחנות מערכות נשק מיקרו־גל ולייזר נגד כלי טיס בלתי מאוישים ● בזמן שיירוט באמצעות כיפת ברזל, למשל, מוערך בכ־30 אלף דולר, עלות יירוט באמצעות לייזר היא זניחה

הבורסה בפרנקפורט, השבוע / צילום: Reuters

עליות באירופה; מגמה דומה בחוזים העתידיים בארה"ב

הדאקס נסחר סביב רמות הבסיס ● הניקיי עלה ב-0.3% ● החוזים העתידיים בארה"ב נסחרים במגמה חיובית ● בגוגל פיטרו כ-30 עובדים שמחאו נגד מתן שירותים של החברה לישראל ● בבלקרוק אופטימיים לגבי עונת הדוחות בארה"ב ומעריכים צמיחה ברווחיות גם מחוץ לסקטור הטכנולוגיה

טיל בליסטי שנורה מאיראן בשבת ונפל בים המלח / צילום: N12

הממשלה נדרשת להחלטה לא פופולרית - הבלגה היא הדבר הנכון

ארה"ב שבה ומדגישה שהיא לא תהיה שותפה למהלך התקפי ישראלי נגד איראן, הגם שלישראל שמורה הזכות לפעול, ושארה"ב אף שתמשיך לסייע לה בהגנה ● אפשר לפעול. השאלה היא אם זה הדבר הנכון לעשות ● מבקרים יגידו שההמלצה להבליג היא חזרה על הטעויות שהובילו ל-7 באוקטובר, ולא כך ● הנסיבות השתנו מאז לטובה ולרעה ● דעה

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: יח''צ, איל יצהר

בדיקת רשות ניירות ערך והשאלה: מה שמותר לנתן חץ ולדוד פורר, אסור לאחים אמיר?

האחים יוסי ושלומי אמיר משופרסל התקפלו השבוע בפני הרגולטור והחילו על עצמם "וולונטרית" את ההגבלות של בעלי שליטה ● אבל האחים אמיר הם לא היחידים שהתנהלו כמו בעלי שליטה ללא ההגבלות, אז מדוע דווקא הם תפסו את תשומת-הלב של רשות ניירות ערך?

אילוסטרציה: shutterstock

החשש מחלחל לשווקים: פרמיית הסיכון של ישראל בשיא של 11 שנים, ומרווחי האג"ח ממשיכים להתרחב

מדד ה-CDS הישראלי, המגלם את עלות הסיכון שמדינת ישראל לא תצליח לשלם את חובותיה, עלה ב-18% בשבוע האחרון ● במקביל, המרווחים של איגרות החוב הדולריות של ישראל מול ארה"ב קופצים

אווטאר של חברה וירטואלית ב־Replika / צילום: מתוך אתר החברה

לא רק ChatGPT: שישה כלי AI שכדאי להכיר

בשוק יש היום שורה של צ'אטבוטים ייעודיים למשימות נקודתיות ● אלה יכולים לסייע הן בחיים האישיים והן בחיים המקצועיים - מכתיבת קורות חיים, דרך חבר וירטואלי ועד שיווק

אנשי הפדרציה ואנשי המרכז הרפואי לגליל (במרכז איציק שמולי)

הפדרציה היהודית של ניו יורק תורמת כ־40 מיליון שקל ליישובי הצפון

מאז תחילת המלחמה תמכה הפדרציה ביישובי קו העימות ביותר מ-300 מיליון שקל ● המנכ"ל בישראל, איציק שמולי: "יש תחושה שהצפון נשכח מאחור, והסיוע נועד להדגיש את מחויבותנו" ● ישראל מתגייסת