"מבצע חסר תקדים": כך נראית המלחמה של קוקה קולה ישראל ביבוא המקביל

האם גל היבוא המקביל דוחף את קוקה קולה למבצעים אגרסיביים? • החל מה-3 בנובמבר, על כל קניית שישיית בקבוקי קוקה קולה או זירו, הצרכן יקבל מארז של 4 פחיות מתנה • החברה המרכזית: "חלק מתוכנית המבצעים השנתית"

מדף בקבוקי פלסטיק של קוקה קולה / צילום: תמר מצפי
מדף בקבוקי פלסטיק של קוקה קולה / צילום: תמר מצפי

האם היבוא המקביל דוחף את קוקה קולה למבצעים אגרסיביים? שינוי באישור כשרות מצד הרבנות הראשית הביא לגל של יבוא מקביל לישראל. על רקע כך, חברת קוקה קולה ישראל יוצאת במבצע יוצא דופן.

קבוצת קוקה קולה ישראל (החברה המרכזית) עדכנה את רשתות המזון הגדולות על מבצע שיחל ב-3 בנובמבר, במסגרתו על כל קניית שישיית בקבוקי קוקה קולה או קוקה קולה זירו, הצרכן יקבל מארז של ארבע פחיות במתנה. קמעונאים בענף המזון הגדירו את הצעד הזה היום כ"מלחמה חזיתית ביבוא המקביל כדי שהציבור יעדיף את המוצר שמיוצר בישראל".

מנגד, יש גם מי שטוענים כי בעבר הרחוק (לפני כשנה או ולפני כשלוש שנים) ניתן היה למצוא מבצע דומה. בכל אופן, המבצע משקף הנחה של כ-21% על קניית שישייה ב-36.90 שקל, כששווי ההטבה הוא של עשרה שקלים, שכן 8 פחיות נמכרות במחיר נפוץ של כ-20 שקלים. לעומת זאת, בחישוב ההנחה לפי ליטר משקה, מדובר בהנחה של 13%.

התעוררות ביבוא המקביל

בשבועות האחרונים נרשמת התעוררות יוצאת דופן בהיקפי היבוא המקביל של פחיות קוקה קולה לשוק הישראלי. בענף המזון מתייחסים לכך כאירוע רציני וחריג בהיקפו מבחינת קוקה קולה ישראל. בין היתר דיווחנו לראשונה ב"גלובס" כי אפילו יבואנית המזון וילי פוד של האחים צביקה ויוסי ויליגר ביצעה יבוא מקביל של קוקה קולה מאוקראינה.

העיתוי שבו מגיעים היקפים גדולים מבעבר של פחיות קוקה קולה ביבוא מקביל קשורים באופן ישיר לשינוי שביצעה הרבנות הראשית בנושא. אחרי תהליך ממושך ואישורים מורכבים, הרב הראשי לישראל יצחק יוסף אישר במועצת הרבנות הראשית נוהל חדש שמקל באופן משמעותי על קבלת אישור כשרות על יבוא מקביל של מותגי משקאות גדולים. גורמים ברבנות ציינו כי הצעד הזה קרה למרות התנגדות חריפה של חלק מהדרג המקצועי במערך הכשרות ברבנות.

המהלך הזה התבצע בשתי פעימות: האחת, בחודש יוני, שהעניקה כשרות לפחיות משקה הקוקה קולה הקלאסי, והשבוע התווספו אליו גם קולה זירו, פנטה וספרייט.

מדובר בהחלטה דרמטית שמאפשרת מתן תעודת הכשר למוצרי יבוא המוחזקים ככשרים. הנוהל החדש שאושר במועצת הרבנות הראשית, מאשר למעשה לייבא מוצרים רבים ממותגים ידועים ומוכרים, המוחזקים ככשרים, גם ללא אישור מגוף כשרות חדש. במסגרת הנוהל שאושר על היבואן להוכיח שמדובר באותו המוצר בדיוק כמו המוצר שיש לו אישור כשרות וכן לייבא אותו כאשר הוא ארוז וסגור ואז יותר לו להציגו ככשר.

מהחברה המרכזית לייצור משקאות קלים נמסר בתגובה: "המבצע הוא חלק מתכנית המבצעים השנתית, בדומה למבצע שקיימנו לפני מספר חודשים". עם זאת, מבדיקת "גלובס" מול רשתות מזון עולה כי למשל מבצע קודם שנערך בחודש יוני כלל רק את המוצר החדש שהשיקה החברה - קולה זירו בטעם מנגו, ונערך בסמוך להשקת המוצר.