גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

כך חוברות היריבות הגדולות של עולם התרופות כדי למצוא חיסון נגד קורונה

המצוד אחרי פתרון לקורונה מייצר בריתות לא רגילות בעולם הפארמה ● כך חוברת גלקסו-סמיקליין הבריטית ליריבותיה הגדולות כדי למצוא חיסון

בדיקות מעבדה לחיסון בגלקסו סמית' קליין / צילום: Frank Augstein , Associated Press
בדיקות מעבדה לחיסון בגלקסו סמית' קליין / צילום: Frank Augstein , Associated Press

מגפת קוביד-19 הופכת כמה יריבות מרות מתעשיית התרופות לידידות-אויבות הטובות ביותר.

ענקית התרופות שנמצאת במרכז הברית הזו היא גלקסו-סמית' קליין (GSK) - יצרנית החיסונים הגדולה בעולם במונחי מכירות. החברה הבריטית, שמפתחת במשותף עם חברת הזנק מסן פרנסיסקו נוגדן לקוביד-19, מציעה ליריבות שלה רכיב מתוצרתה שמיועד להגדיל את כוחו של החיסון. כמו כן היא גם מתכננת לשתף אותן בתוצאות מחקרים שלה.

"הרגשנו שזהו מצב מאוד חריג, ושזה מחייב משהו ש-GSK לא עשתה בעבר, ומשהו שגם לא ראינו לפני כן בתעשייה שלנו", אומר רוג'ר קונור, נשיא חטיבת החיסונים של החברה.

מה שהופך את שיתוף הפעולה של GSK לכה לא רגילים, הוא שהתחרות מגדירה בדרך כלל את היחסים בין חברות התרופות. החוקרים שלהן מנהלים באופן קבוע מירוץ להיות ראשונים בפיתוח טיפולים חדשים לשוק, או בעבודה על טיפולים שיכולים לגבור על תרופות ותיקות יותר. זאת בזמן שאנשי השיווק מתכננים קמפיינים לשיפור המכירות על חשבון היריבות.

בעידן הקורונה, יריבים ותיקים מתאחדים נגד האויב המשותף: הנגיף החדש. השותפות ההתחלתית שלהן נראית כעת בתחומים רבים, מניסויים עד מחקר וייצור. GSK ושמונה חברות תרופות נוספות עשו צעד נדיר, ופרסמו בחודש שעבר התחייבות משותפת לבקש אישורי רגולציה לתרופות שלהן רק אחרי הוכחת הבטיחות והאפקטיביות שלהן בניסויים הקליניים הרחבים של השלב הסופי (שלב 3).

תחום שיתוף הפעולה הפשוט ביותר עד כה הוא הייצור. כמה יריבות ותיקות חותמות על עסקאות למתוח את היכולת שלהן לעמוד בביקוש הצפוי. כך לדוגמה, רוש הולדינג עוזרת לייצר תרופה אנטי-ויראלית שפיתחה היריבה ריג'נרון; אמג'ן תעזור לייצר את התרופה של איליי לילי אם היא תאושר על ידי הפיקוח; ופייזר הקדישה יכולת ייצור לרמדסיביר, הגלולה שפיתחה היריבה גילאד סיינסז.

התרומה הבולטת של GSK

שיתופי הפעולה האלו מתרחבים גם לתחום התחרותי מאוד של המחקר. מדעני ריג'נרון תרמו למחקר לחיסון שמפתחות BioNTech ופייזר, ואף נמנו עם חותמי מאמר שתיאר את תוצאותיו בקיץ.

במהלך נדיר אחר, ראש המחקר והפיתוח בחברת התרופות Merck טלפן לעמיתו ב-GSK כדי לספר לו שאחת המולקולות של GSK הראתה הבטחה בניסוי המעבדות לתרופה נגד קוביד-19 של Merck.

התרומה הבולטת ביותר של GSK לעידן החדש הזה של שיתופי הפעולה, היא ההחלטה לשתף יריבות עסקיות שלה ברכיב חיסוני פרי פיתוח שלה שידוע כאג'ובנט (ממריץ) - רכיב שמגביר את כוח ההגנה של חיסון על ידי גירוי מערכת החיסון של הגוף.

ל-GSK יש כעת הסכמים לספק את הרכיב הזה לארבע יצרניות, כולל סאנופי הצרפתית, והיא נערכת לייצור מיליארד מנות של הממריץ הזה בשנה הבאה. בדרך כלל היא מייצרת רק עשרות מיליוני מנות בשנה.

כמה אנליסטים אומרים ש-GSK תוכל ליהנות ממכירת הממריץ שלה לזריקות נגד קוביד-19 בלי לפגוע בעסקי החיסונים הרווחיים שלה. "אפשר להרוויח הון פוליטי ממה שהם עושים, ויכול להיות שיהיו גם החזרים פיננסיים", אומר אנדרו באום, אנליסט של סיטיגרופ.

GSK טוענת שהיא לא צופה שתרוויח משיתופי הפעולה שלה בתחום החיסון במהלך המגפה, והיא תשקיע כל רווח בטווח הקצר במחקרי קורונה ומוכנות למגפה.

"הממריץ יכול להיות חשוב במידה שווה, אולי קריטית, לחיסון יעיל", אומר האל בארון, המדען הראשי של GSK ונשיא חטיבת המחקר והפיתוח שלה. "חשבנו שכאן יכולה להיות ההזדמנות שלנו לעשות את ההבדל".

"דברים קרו כה מהר. כולנו חיפשנו פתרונות"

הברית בין היצרניות התגבשה באמצע מרץ, כאשר GSK סגרה מעבדות על רקע העלייה החדה בתחלואה מקוביד-19 ברחבי העולם. ד"ר בארון נדרש לפתע לחשוב איך לנהל ארגון מחקר ופיתוח עולמי תחת סגר. הוא והצוות שלו דנו על אילו עובדים ייחשבו לחיוניים וימשיכו לעבוד במעבדות, ואילו ניסויים קליניים צריך לעצור ובאילו להמשיך.

"מעולם לא הייתי במצב כזה", הוא אומר. "לא הייתי בטוח מה הדבר שצריך לעשות".

הוא טלפן למתי ממן, ידיד שמנהל את המחקר והפיתוח של התרופות בג'ונסון אנד ג'ונסון. הם החליפו עצות על איך להחליט אילו מחקרי תרופות לעצור ואילו מדענים חיוניים מספיק כי להמשיך לבוא למשרד. לקראת סוף השיחה, ד"ר ממן הזמין את בארון להצטרף לקבוצה גדולה של מנהלי מחקר ופיתוח כדי להחליף מידע על הנגיף ועל גישות לפיתוח תרופה, מספר ד"ר בארון.

ל-GSK יש תפקיד פוטנציאלי קריטי למלא בפיתוח תגובה לקוביד-19, כאחד ממוכרות החיסונים הגדולות בעולם. מכירות הזריקות שלה הסתכמו בשנה שעברה בכ-9.4 מיליארד דולר, יותר מכל ארבע יצרניות החיסונים העולמיות הגדולות. לחברה יש גם היסטוריה של גיוס העובדים שלה בתגובה למגפות. בשנים שהובילו למגפת שפעת החזירים ב-2009, היא הוציאה 3.2 מיליארד דולר על מחקר ופיתוח, רכישות וייצור בהכנה למגפת שפעת.

ביום ראשון, 8 במרץ 2020, רבות מהיצרנות הגדולות ביותר התכנסו לשיחת ועידה. מלבד בארון וממן, המשתתפים כללו את ראשי המחקר מאסטרה-זנקה, בריסטול-מאיירס-סקיב ונוברטיס, מספר אנרו פלאמפ, נשיא המחקר והפיתוח בטאקדה תרופות, שהשתתף בשיחה.

"דברים קרו כה מהר, עם ארגונים שנסגרים ובבידוד, והתחלת העבודה מהבית", נזכר פלאמפ. "כולנו חיפשנו פתרונות. והייתה גם התעניינות עצומה בשיתוף פעולה וניסיון לספק פתרונות".

בסוף השיחה, הבוסים של תחום המחקר והפיתוח בחברות החליטו לשמור על ערוץ ההידברות הווירטואלית ולפתוח את הקבוצה בפני חברות נוספות, ולעיתים גם גורמי ממשלה כמו פרנסיס קולינס, מנהל מכוני הבריאות הלאומיים בארה"ב, ונציגים מ-Operation Warp Speed, יוזמה ממשלתית אמריקאית שמתוקצבת ב-10 מיליארד דולר לזירוז פיתוח תרופות וחיסונים נגד קוביד-19. במשך חודשים הם נפגשו בקביעות בעזרת תוכנת שיחות ועידה.

החששות מהתנגדות של מפקחי הגבלים עסקיים הוסרו כאשר מפקחים פדרליים הבהירו ששיתוף הפעולה במחקר במאבק נגד הקורונה הוא מותר. משרד המשפטים האמריקאי ו-וועדת הסחר הפדרלית פרסמו ב-24 במרץ הודעה משותפת לפיה "יש דרכים רבות שחברות, כולל מתחרות, יכולות לעסוק במחקר פרו-תחרותי שאינו מפר את חוקי ההגבלים".

הקבוצה הקימה מנגנון לטיפול בבעיות קצרות-מועד, כמו פיתוח ניסויי מעבדה אמינים לסריקת אלפי מולקולות התרופות שהחברות אחסנו בספריות שלהן נגד הקורונה. הן הסכימו גם להגדיל במידה דרמטית את המהירות שבה הן חולקות נתונים על ניסויים קליניים זו עם זו, ולהציג את הנתונים האנונימיים בתוך שבוע מקבלת תוצאות ממחקרי קוביד-19 שלהן. חוקרים חיצונים לקבוצה קיבלו רשות לבדוק את הנתונים כדי ללמוד יותר על הנגיף.

"אנחנו צריכים לעבוד מהר, כי כל יום קובע"

GSK החלה להשיג שותפויות גם בעצמה. אחת מהן נולדה משיחה שד"ר בארון קיבל באמצע מרץ מחברו ג'ורג' סקנגוס, מנכ"ל חברת פיתוח תרופות קטנה מסן פרנסיסקו עם המתקדמות במחלות מדבקות.

ד"ר סקנגוס שאל את בארון אם GSK תתעניין בשיתוף פעולה עם החברה שלו, Vir Biotechnology, בפיתוח נוגדן חד-שבטי שיהונדס לחקות את הנוגדנים הטבעיים של מערכת החיסון בגוף למאבק בקורונה.

"אם אנחנו הולכים לעשות את זה, אנחנו צריכים לעבוד מהר, כי כל יום קובע", זוכר ד"ר סקאנגוס שאמר בשיחה.

בדרך כלל נדרשים חודשים לגיבוש עסקאות כאלו. סקנגוס ובארון קבעו יעד של חתימה על הסכם תוך שלושה שבועות.

בכמה מהשיחות אני אמרתי, "אוקיי, אם זה חשוב לג'ורג' - קדימה", זוכר בארון. "והוא אמר, אוקיי, אם זה חשוב לכך, קדימה. בוא נזוז את הדבר הזה. אסור לנו לאבד את התמונה הגדולה".

החברות הודיעו על ההסכם ב-6 באפריל, 18 יום מתחילת המשא ומתן. לפי התנאים, GSK תקנה החזקה של 250 מיליון דולר ב-Vir, ב-37.73 דולר למניה, פרמיה של 41% למחיר המניה הממוצע בשלושה חודשים. הניסויים הקליניים כבר נערכים, והחברות צופות אישור בכוח לתרופה במחצית הראשונה של 2021.

GSK הייתה אגרסיבית עוד יותר בחיפוש אחרי יצרניות חיסונים שרצו גישה לממריץ שלה, הרכיב שמגביר את התגובה החיסונית של הגוף לחיסון.

אחת מהן הייתה סאנופי, שהודיעה בפברואר שהיא מפתחת מועמד לחיסון לקורונה. קונור טלפן לדייויד לאו, מנהל יחידת החיסונים של סאנופי, כדי לראות אם היצרנית הצרפתית תתעניין בשידוך החיסון שהיא מפתחת עם הממריץ של GSK.

"זו שיחה לא רגילה לקיים, אבל הנסיבות לא רגילות", אמר קונור ללאו בשיחתם הראשונה במרץ.

מנהלים ב-GSK אומרים שהחברה אימצה את אסטרטגיית הממריץ שלה כדי לתרום לתגובה לקוביד-19 בלי לאבד את ההתמקדות במשימה שהיא הגדירה לעצמה לפני המגפה, לחדש את צנרת התרופות שלה, ולבלי לפגוע בשרשרת האספקה לייצור החיסונים הקיימים שלה.

ההנהלה הבכירה של GSK הוחלפה לפני כמה שנים על רקע אי שביעות רצון של בעלי מניות מהשקת תרופות פופולריות חדשות. הממריץ של החברה, שכבר הוכח בעבודה עם חיסונים אחרים, הפחית את הסיכון המסחרי ויהיה פחות אתגר לוגיסטי.

במצבי מגפה, ממריצים כאלו (אדג'באנטים) רבי ערך במיוחד מפני שהם מגדילים את האפקטיביות של חיסונים, ומאפשרים לחברות לייצר עוד מנות מכל חיסון. הממריץ של GSK, שנקרא AS03, הוא שילוב של ויטמין E ושמן כבד שנלקח מכרישים. החברה השתמשה בו כדי להגביר את יעילות החיסון שלה לנגיף H1N1 ב-2009.

כדי לאתר שותפים לממריץ, GSK השיקה פרויקט פנימי שהוביל צוות של "ציידי תרופות" בחברה, שמחפשים כל יצרן של הרכיב הקריטי בחיסון, חלבון שנקרא אנטיגן, שיגרום למערכת החיסון של אדם לבנות הגנה מפני הקורונה החדשה. התקווה הייתה שמי שיקבל את האנטיגן בחיסון יפתח נוגדים ואולי גם הגנות נוספות שיגנו מפני קוביד-19.

הצוות של GSK מיפה כל אנטיגן בעבודת פיתוח החיסון לקוביד-19 בריבועים על שקופית של פאואר פוינט. כל ריבוע הכיל שם של שותפה בפוטנציה, פרטים על החיסון שלה ואיש קשר שדיבר עם גלקסו. היו בשקופית כ-100 ריבועים.

היו גם חברות שפנו ל-GSK בבקשת עזרה, ו-GSK פנתה לאחרים. "קמפיין הזה היה "ממש לא רגיל עבורנו", מספרר קונור. "לצאת ולהציע את זה לעולם היה משהו ממש אחר".

בשיחה הראשונה עם סאנופי, קונור זוכר שהוא אמר ללאו: "יש כאן הזדמנות עבורנו לעשות משהו יחד, מה שאומר שנוכל להתקדם מהר יותר עבור העולם ולעשות הבדל במלחמה נגד האויב המשותף, שהוא הנגיף עצמו".

בתוך 36 שעות הם הסכימו להקים כוח משימה משותף שיתחיל להחליף מידע ולתכנן איך השותפות תעבוד כאשר שתי החברות עבדו על הסכם פורמלי. "ידענו שהעולם מחכה", אומר קונור.

המפגשים הראשונים שנערכו בשיחות וידאו בין עובדים מאזורי זמן שונים היו "קצת מוזרים", כאשר היריבים שהפכו לחברי צוות 'בדקו' זה את זה, אמר תומאס טריומף, סגן נשיא סאנופי לחיסונים.

שתי החברות מקוות להיות עם תוצאות ראשונות ממחקרים של שלב מוקדם בסוף נובמבר או תחילת דצמבר, אמר טריומף. הן מתכננות להתחיל ניסוי של 30 אלף בני אדם בסוף השנה, ולקבל אישור לחיסון במחצית הראשונה של 2021.

"כשאתה עומד מול משבר בריאות ציבור, אין צוות עם חולצת טי כחולה וצוות עם חולצת טי כתומה. מהר מאוד יש רק צוות אחד", מסכם טריומף.

עוד כתבות

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים / איורים: גיל ג'יבלי

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים

הממשלה פרסמה את יעדיה השנתיים לשנת 2024, אך הפירוט הארוך כולל אינספור דוגמאות להתחמקות מהצגת יעדים קודמים, שינויי מתודולוגיה חשודים, מניפולציות במספרים או תוכניות לא ריאליות

מטוס אל על / צילום: Shutterstock

אחרי הצניחה בתחילת המלחמה: התאוששות בענפי התיירות והבילויים

חג הפסח שיחול בקרוב מחולל רכישות בתחום החופשות והמופעים ● אתר KSP מרחיב את שיתוף־הפעולה עם שטראוס לצד מותגים כמו ויסוצקי ולוואצה ● הדירוג החודשי של אתרי האונליין

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

יו''ר בית הנבחרים, מייק ג'ונסון / צילום: ap, J. Scott Applewhite

4 מיליארד דולר לכיפת ברזל: חבילת הסיוע האמריקאית בדרך להצבעה

בוושינגטון, סוגיית חבילת הסיוע לישראל, אוקראינה וטייוואן עשויה להתקדם כבר בימים הקרובים ● יו"ר בית הנבחרים מייק ג'ונסון בשיתוף רפובליקנים נוספים הציגו אמש חבילת סיוע הכוללת 26.4 מיליארד דולר לישראל ● דיווח: ארה"ב הסכימה לתמרון ישראלי ברפיח, בתמורה לתגובה לא נרחבת נגד איראן

בנק ישראל מכר 8 מיליארד דולר, אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר מזנק לשיא של חמישה חודשים. אלה הסיבות

המתיחות הביטחונית בין ישראל לאיראן לצד התחזקות הדולר בעולם הובילה לתיסוף חד מול השקל ● שער הדולר-שקל נסחר ברמה של כ-3.8 שקלים, שיא של חמישה חודשים

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?

מטוס אל על / צילום: דני שדה

פעם בחצי שנה זה קורה: איך יראה היום שאחרי עדכון מדדי הבורסה?

השבוע תפרסם הבורסה את עדכוני המדדים שלה ולפי הערכות יצטרפו למדד 125 היוקרתי אל על ואלקטריון ● בפעם הקודמת ששתיהן נכנסו למדד אחרי זינוק חד במניות שלהן, הן צנחו בחדות ● "כך זה עובד בכל העולם", מסבירים בבורסה. אבל ספק אם ההיסטוריה תחזור על עצמה

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בוול סטריט; מחירי הנפט צללו בכ-3%

הנאסד"ק ירד ב-1.2% ● מדד הקאק עלה ב-0.6% ● ירידה במדד המחירים לצרכן בבריטניה, אך מעל הצפי ● יצרנית השבבים ההולנדית ASML יורדת ב-5% ●  ג'יי.פי. מורגן: "היסטורית, רכישת זהב לא מצדיקה את הסיכון" • מיקרוסופט תשקיע 1.5 מיליארד דולר בחברת ה-AI מאיחוד האמירויות • יו"ר הפד מודה: "אין התקדמות במאבק באינפלציה"

הדגם OMODA 5 של צ'רי / צילום: יח''צ

האם הסיניות יתחילו להגיע אלינו מאירופה? צ'רי תייצר כלי רכב בספרד, יצרנים נוספים בדרך

כך מתכוונים הסינים לעקוף את המכס האירופי ● ג'יפ אוונג'ר משיקה בישראל דגם היברידי ● ​נחשף הקרוס־אובר החשמלי החדש של GEELY ● ועוד חדשות מענף הרכב

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

"להשתמש בישראל כדי לדחוף את אוקראינה אל גרונו של העם האמריקאי"

זה מה שאומר ציר בית נבחרים הימני הקיצוני בארה"ב על תכסיס פרלמנטרי שנועד לאפשר סיוע צבאי לאוקראינה, לישראל ולטייוואן ● במקביל, הימין שוקל להדיח את יו"ר בית נבחרים על נכונותו להתפשר ● "הם רוצים שהעולם יעלה בלהבות", אומר ציר דמוקרטי

כבר לפני חודשיים: איראן תירגלה שיגור טילים בליסטיים נגד בסיס פלמחים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: התרגיל הצבאי של איראן שהתקיים כבר לפני חודשיים, איראן מצליחה לשבור את האמברגו על הנפט וגוגל פיטרה עובדים שמחו נגד ישראל במשרדים בניו יורק ● כותרות העיתונים בעולם 

פרויקט מתחם אילת של אאורה ברמת השרון / הדמיה: 3dvision ltd טרי די ויז'ן בע''מ

פינוי בינוי: אאורה שילמה היטל חריג עבור הדיירים לעיריית רמת השרון והם נדרשים להחזיר לה את הכסף

פרויקט הפינוי בינוי של אאורה במתחם אילת בשכונת מורשה, נבנה בשני שלבים ויכלול בסופו של דבר 687 יח"ד בשישה מגדלים עם שטחי מסחר ● כדי לא לעכב את הפרויקט וקבלת היתר הבנייה, החברה שילמה לפני כארבע שנים את התשלום וכעת מבקשת את הכסף ששולם בחזרה מהדיירים

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

תעשיית הטק מגייסת את הבינה המלאכותית למאבק בהונאות משקיעים

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בעליות חדות אבל ירדה ב-1.1% בסיכום שבועי; מדד הבנקים זינק ב-1.8%

ת"א 35 עלה ב-1.3% ● סיכום השבוע: מדדי ת"א-35 ות"א-90 ירדו בכ- 1.1% ובכ-0.6%, בהתאמה, ירידות שערים אפיינו את מרבית המדדים הענפיים, בראשם מדד ת"א-ביומד שירד השבוע בכ-7.6% ● ב-2 במאי יתווספו למדד ת"א-35 מניות פתאל ושופרסל, יגרעו קבוצת אשטרום ושיכון ובינוי ● תשואת האג"ח הממשלתי ל-10 שנים עלתה השבוע בכ-0.1% והגיעה לכ- 4.8% בסוף השבוע

פעילות צה''ל במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

אזעקות הופעלו באשקלון, לראשונה מזה כשבועיים

שני טילי נ"ט פגעו במרחב קיבוץ יראון, לא היו נפגעים אך נגרם נזק ● ארה"ב מטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל ● בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" ● גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים ● שר החוץ האיראני נחת בניו יורק ● עדכונים שוטפים 

חן אמסלם ודביר בנדק בקמפיין מזרחי טפחות / צילום: עופר חג'יוב

מזרחי טפחות משקיע את התקציב הגדול ביותר, ומתברג במקום השני בזכירות

הפרסומת הזכורה ביותר זה השבוע השלישי שייכת לבנק לאומי, עם גל תורן והשיר "יש מוצ"ש" - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הופעה קצרה של אירנה בקמפיין קטן ורזה מספיקה לשופרסל כדי להתברג בדירוג ולזכות באהדה