הבורסה בת"א | סיקור שוטף

הבנקים דחפו את ת"א לעליות; ת"א 35 טיפס ב-0.6%, מטריקס בלטה בירידה חדה

ת"א 90 עלה ב-0.75% ומדד הבנקים קפץ ב-1.6% • טבע איבדה 2.7%, ארקו החזקות קפצה ב-4.7%, על בד טיפסה ב-3% • ברן עדכנה כי נוכח מצב הלוחמה שהתפתח באיזור התיגראי בצפון אתיופיה, הופסקה העבודה של החברה הבת באיזור

בניין הבורסה לניירות ערך בתל אביב / צילום: Baz Ratner , רויטרס
בניין הבורסה לניירות ערך בתל אביב / צילום: Baz Ratner , רויטרס

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

מי באמת חתום על דירוג האשראי של ישראל ● וגם, וול סטריט בשיא - אלו המקומות שהצטרפו לעליות - הצטרפו לדוח השווקים עם גיא בן סימון ששודר בפייסבוק ובאתר "גלובס"

16:00

המסחר בבורסה בתל אביב ננעל בעליות. מדד ת"א 35 הוסיף 0.57% לערכו, ת"א 90 עלה ב-0.75% ומדד הבנקים קפץ ב-1.6%. מטריקס בלטה בירידות של כ-5.5%, טבע איבדה 2.7%, ארקו החזקות קפצה ב-4.7%, על בד טיפסה ב-3%.

חברת אלעד ישראל מגורים החדשה שבשליטת קרן JTLV2 ובניהולו של המנכ״ל רונן יפו הגישה היום לרשות לניירות ערך טיוטת תשקיף להנפקת אגרות חוב, מתוך כוונה לגייס כ-100 מיליון שקל.

חברת ברן עדכנה כי נוכח מצב הלוחמה שהתפתח באיזור התיגראי בצפון אתיופיה, בשלב זה הופסקה העבודה של החברתה בת ברן אינטרנשיונל בפרויקט הולכת מים והשקיה המצוי באזור סמוך לאזור הלוחמה באתיופיה. בשלב זה, להערכת החברה ולאור מצב הפרויקט שהינו בשלבי סיום הקמה ולקראת הרצה, אין בכך להשפיע באופן מהותי על תוצאותיה הכספיות של החברה, כך מסרה ברן.

15:20

התמתנו העליות בבורסה בתל אביב בשעה החולפת. מדד ת"א 3 מטפס ב-0.5%, ת"א 90 עולה ב-0.65% ומדד הבנקים מטפס ב-1.1%.

מטריקס ונייס מובילות את הירידות בקרב מניות מדד ת"א 35, עם ירדות של 4.6% ו-4.3% בהתאמה. לייבפרסון יורדת ב-3.4% וטבע מאבת 2.4%.

מחזור המסחר מסתכם ב-625 מיליון שקל.

13:00

"דירוג האשראי מתייחס לשאלה מאד ספציפית, האם למדינה יש יכולת לפרוע את החובות שלה. דירוג המדינה מושפע מהמדיניות הכלכלית אך הוא לא בהכרח אמור להיות ציון כולל של ביצועי המשק. הקשרים הללו הם לא אחד לאחד. ישראל היא מדינה שאם נשווה אותה לטורקיה, ברזיל או יוון - תמיד עמדה בחובות שלה, מדינה יחסית עשירה עם ממשלה שיכולה לגייס מקורות דרך מיסוי, ואף לבצע קיצוב בתקציב אם צריך - בכל היכולת האלה לא חל שינוי", כך אמר פרופסור ליאו ליידרמן בשיחה עם גלובס הבוקר בנושא הותרת הדירוג של ישראל ללא שינוי מצד חברת S&P העולמית.

"כל מצב של מיתון הוא מצב חמור, כל מצב של אבטלה הוא מצב חמור, וכאזרחים של העולם מה שחמור כרגע הוא שמצד אחד יש אופטימיות לגבי החיסון של פייזר ומצד שני הדרך עוד ארוכה. אנו נכנסים לשנה מאתגרת, הממשלה לא מצליחה לקיים ישיבות מסודרות, צריך לראות מה קורה עם התקציב, מצבנו יכול היה להיות הרבה יותר טוב ממה שהוא", אמר ליידרמן.

11:30 

מגמה חיובית בבורסה.  המדדים המובילים עולים ב-0.7%-1.1%. 

ד"ר גיל בפמן, הכלכלן ראשי של לאומי, ודודי רזניק, אסטרטג הריבית של לאומי שוקי הון , ממליצים בסקירתם השבועית על "הגדלה הדרגתית של החשיפה לאפיק הקונצרני. עם זאת, החשיפה לאפיק הקונצרני מומלצת רק לחברות מדירוגים גבוהים-בינוניים ( A פלוס ומעלה) ולחברות העומדות בקריטריון הרכישה של בנק ישראל".

בפמן ורזניק מסבירים כי "על רקע התשואות נמוכות באפיק הממשלתי ולאור הערכה כי עדין מרבית הכספים שיצאו מהשוק בחודש מרץ נותרו בעו"ש יש לצפות כי האפיק הקונצרני לא יסבול מפדיונות משמעותיים בחודשים הקרובים. במידה שנראה התייצבות בתחלואה מקורונה ניתן לצפות אף לחזרה הדרגתית של הציבור לשוק. מגמה זו עשויה לתמוך במגמה חיובית יחסית של האפיק בחודשים הקרובים. בנוסף, בנק ישראל ממשיך את תכנית הרכישות שלו וצפוי להיות מעורב בשוק בחודשים הקרובים לפחות גם אם מדובר במעורבות מינורית ביחס למעורבות בשוק האג"ח הממשלתי. בנוסף, נראה שגם השוק הראשוני שמראשית המשבר היה כמעט סגור לחברות מדרוגים נמוכים מתחיל להיפתח בהדרגה. בחודש האחרון אנו רואים יותר ויותר חברות מדרוגים בינוניים - נמוכים החוזרות בהדרגה לגיוסים בשוק הראשוני. מתוך חברות אלו אנו רואים עלייה בחברות המעניקות שעבודים ספציפיים, דבר המקל על גיוס החוב. על רקע התמחור הנוח יחסית של שוק המניות המקומי ובהינתן שמרבית החדשות השליליות גלומות במחירים אנו די חיוביים על השקעה באפיק הקונצרני. גם חוסר האלטרנטיבה באפיק הממשלתי עשוי לתרום למעבר כספים להשקעה באפיק הקונצרני".

10:45

חברת ביו ויו  , העוסקת במחקר ופיתוח, שיווק ומכירה של מערכות ממוחשבות לזיהוי תאים חריגים במגוון תחומים ובפיתוח בדיקות חדשות המסייעות בגילוי סרטן, מדווחת היום כי התקשרה עם חברת GlobalMedHubהממוקמת בדובאי בהסכם הפצה לשיווק ומכירה של מערכות ההדמיה של ביו ויו באיחוד אמירויות, בחריין ומדינות נוספות במפרץ בהתאם להתקדמות הסכמי השלום באזור.

10:00

שבוע המסחר בבורסה נפתח בעליות קלות, ומדדי המניות המובילים מטפסים ב-0.5%-0.6%. 

עליות בולטות רושמות מניות קמטק , אופקו, ארקו החזקות  ודלתא. 

ארקו דיווחה היום כי היא מנהלת מגעים עם קרן השקעות אמריקאית להשקעה של כ-100 מיליון דולר בחברה תמורת הקצאת מניות בכורה. 

קמטק הודיעה היום כי קיבלה בעשרת הימים האחרונים הזמנות בהיקף של כ-20 מיליון דולר למערכות בדיקה ומדידה של מארזים מתקדמים, מוליכים למחצה מורכבים, רכיבי חיישנים למצלמות (CMOS), ורכיבי תדר רדיו (RF), ממספר יצרניות שבבים. ההזמנות יסופקו במהלך המחצית הראשונה של 2021.

החברות מבנה  ואלקטרה השקעות, חברה-בת של קבוצת אלקטרה, הודיעו היום כי רכשו מגרש במתחם האלף בראשון לציון בכ-122 מיליון שקל (50%-50%) מידי גוף פרטי שהחזיק בקרקע. על עבודות הביצוע תהיה אחראית אלקטרה בנייה. המגרש משתרע על כ-10 דונם והרוכשות מתכננות להקים עליו פרויקט להשכרה בהתאם לשימושים בתב"ע, הכוללים כ-230 יחידות למעונות סטודנטים וכ-5,300 מ"ר לשימושים נלווים ושטחים משותפים, כ-200 יחידות לדיור להשכרה, כ-7,100 מ"ר למשרדים וכ-3,600 מ"ר למסחר. התחלת הבנייה צפויה בעוד כשנתיים, הפרויקט נמצא בשלבי תכנון ראשוניים.

09:30

על בד  דיווחה הבוקר על רווח נקי של 41.3 מיליון שקל ברבעון השלישי של השנה לעומת הפסד של כ-24 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. הכנסות החברה ברבעון השלישי רשמו עלייה של 19% והסתכמו בכ-404.7 מיליון שקל. 

סקייליין , המוחזקת ע"י מישורים (49.37%) והכשרת היישוב (20.25%) מדווחת על תוצאות הרבעון השלישי. החברה, העוסקת בהשקעות בנדל"ן מלונאי מניב בארה"ב ובקנדה, דיווחה על מעבר ל-EBITDA ול-FFO חיוביים ברבעון השלישי לשנה, 4.5 מיליון דולר קנדי ו-1.5 מיליון דולר קנדי, בהתאמה. הכנסות החברה ברבעון השלישי ירדו ב-53%, ביחס לרבעון מקביל אשתקד ובמקביל החברה חתכה את הוצאותיה ברבעון השלישי בשיעור דומה. בשורה התחתונה הציגה החברה הפסד של כ-2 מיליון דולר קנדי (כ-5 מיליון שקל) ברבעון, לעומת רווח של כ-2.2 מיליון דולר קנדי ברבעון המקביל. 

09:05

חברת וואן טכנולוגיות  דיווחה הבוקר כי הכנסותיה ברבעון השלישי צמחו ב-21.6% לעומת הרבעון המקביל אשתקד והגיע לכ-459 מיליון שקל. הרווח הנקי ברבעון גדל ב-16% לכ-24 מיליון שקל. 

08:50

חברת האשראי החוץ בנקאי אס.אר. אקורד  שבשליטת עדי צים סיימה את השלב המוסדי בגיוס אג"ח ראשון בבורסה (סדרה א') עם ביקושים גבוהים בהיקף של כ-295 מיליון ש"ח כאשר החברה בחרה לקבל הזמנות בסך של כ-160 מיליון שקל בריבית מקסימלית של 3.24%. המכרז הציבורי וגיוס האג"ח בפועל אמורים להיות מושלמים בשבוע הבא.

07:55

5 דברים שכדאי לדעת לפני פתיחת המסחר בבורסה 

1. צפי לעליות קלות בבורסה

שבוע המסחר בבורסה צפוי, כפי הנראה, להיפתח בעליות קלות במדדי המניות. זאת, לאחר שהמסחר בוול סטריט ננעל ביום שישי במגמה חיובית למרות עלייה דרמטית במספר הנדבקים בקורונה בארה"ב ובאירופה בימים האחרונים. מדדי  S&P 500 ודאו ג'ונס עלו  ב-1.35% כל אחד, והנאסד"ק עלה ב-1%. מדד דאו ג'ונס הוסיף לערכו יותר מ-4% בשבוע החולף וזאת על רקע האיתותים החיובים כי החיסון של פייזר יחזיר תעשיות רבות ששותקו בעקבות משבר הקורונה חזרה למסלול של צמיחה. 

גורם חיובי נוסף שצפוי להעניק רוח גבית לשוק המקומי הוא ההחלטה של סוכנות דירוג האשראי S&P להשאיר את הדירוג של ישראל ללא שינוי (על כך בהמשך). 

2. פערים מעורבים בדואליות

המניות הדואליות חזרו מניו יורק עם פערים מעורבים. נייס  עם פער שלילי של כ-5%, אודיוקודס 1.6% , לייבפרסון  3.8% וגילת 2.6% כך שהן צפויות לרדת. מנגד, פריגו עם פער חיובי של כ-3%, אורמת 1.5%, טאואר 3.5% ונובה 1.6%. 

3. דירוג האשראי של ישראל יציב... בינתיים

סוכנות הדירוג S&P הותירה ביום שישי את דירוג החוב של ישראל על כנו ברמה של AA- . גם תחזית הדירוג נותרה יציבה. הסוכנות הצטרפה לקודמתה, Moody's, שנקטה מהלך דומה וכך הרגיעה את החשש שההרעה הפיסקאלית תוביל להורדה של תחזית הדירוג.

רונן מנחם, הכלכלן הראשי של מזרחי טפחות, מציין בתגובה כי "לאורך ההודעה, הסוכנות מבליטה את איתנותה המוניטרית של ישראל, את זה שחלק ניכר מהחוב מוחזק ע"י גורמים מקומיים ואת הגישה הטובה לשוקי האשראי בחו"ל. עם זאת, הסוכנות מודה כי החלטתה נתונה לאי וודאות רבה ויש לקחת זאת בחשבון. סביר כי שוק ההון המקומי יגיב בחיוב להחלטה, כי עלות ההון עלולה הייתה להתייקר לו בחרה הסוכנות לשגר איתות שלילי בדמות הורדת אופק הדירוג. עם זאת, אין מתנות חינם . המשק ושוק ההון קבלו פסק זמן של 12 חודשים (או יותר, אם לקחת בחשבון שגם לאחר הורדת בדרגה אחת הדירוג יהיה גבוה, יחסית), והסוכנות מצפה כי ינוצל לשיפור המצב".

במיוחד, אומר מנחם, "הסוכנות מדגישה כי התרחיש ששימש לאשרור הדירוג והתחזית הינו שהממשלה תנקוט מדיניות וצעדים להכיל את הגירעונות הפיסקליים החל מהמחצית השנייה של 2021. במונחי מדיניות - זה ממש מעבר לפינה... לצורך כך, יהיה צורך ליישב בקרוב את המחלוקות הפוליטיות.: תרחיש של בחירות רביעיות, לדוגמא, יקשה מאוד על S&P והסוכנויות האחרות לאשרר את דירוגי החוב הנוכחיים (ובטח את האופק היציב שלהן), בפעמים הבאות".

4. עונת הדוחות: וואן, ריט 1, מליסרון, אנרג'יקס והבנקים

תמר פטרוליום פרסמה הבוקר דוחות. עוד צפויה לפרסם היום דוחות לרבעון השלישי וואן טכנולוגיות  ובימים הקרובים יפרסמו תוצאות, בין השאר, ריט 1, חילן, מג'יק, מליסרון  ואנרג'יקס. גם הבנקים יפרסמו דוחות בימים הקרובים. בהכללה ניתן לומר שהבנקים הגדולים בארה"ב ובאירופה הציגו ברבעון השלישי שיעור הפרשות לחובות בבעיה נמוך ביחס לשיעור שהיה להם ברבעונים שקדמו. גם בישראל היה שיעור הפרשה גבוה מאוד בשני הרבעונים הראשונים השנה. עם זאת, לדעתו של אלון גלזר, סמנכ"ל ומנהל מחקר בלידר שוקי הון, לא בטוח שמה שקרה מעבר לים יקרה גם פה, ושסביר שההוצאות בגין הפסדי אשראי בישראל ימשיכו להאמיר בקצב גבוה. 

5. טבע מסתבכת באירופה

ולסיום - טבע צפויה לרדת היום לאחר שחזרה מניו יורק עם פער שלילי של כ-1.4%. רשות ההגבלים העסקים של האיחוד האירופי מנהלת חקירה נגד חברת טבע  בחשד לשימוש לרעה בדומיננטיות שלה בתרופת הקופקסון, כך מסר ביום שישי בכיר באיחוד האירופי לפי סוכנות הידיעות "רויטרס". הזרוע שאחראית על התחרות באיחוד האירופי פשטה על משרדי טבע באוקטובר בשנה שעבר ובינואר השנה, כך לפי ההודעה. במידה והחשדות נגד טבע יתבררו כנכונות, היא עלולה להתמודד עם קנס בגובה של 10% מהמחזור הגלובלי שלה.