Colu שוב משנה כיוון: מפסיקה את הפעילות בישראל ואירופה ותמכור את הארנק הדיגיטלי

תתמקד בשיווק הפלטפורמה שלה לעיריות בארה"ב • המנכ"ל מאירי מפנה אצבע מאשימה לרגולציה: "חוק שירותי תשלום בישראל בנוי כך שרק השחקנים הגדולים יוכלו להמשיך"

עמוס מאירי  / צילום :איל יצהר
עמוס מאירי / צילום :איל יצהר

הסטארט-אפ הישראלי Colu סוגר את אפליקציית הארנק דיגיטלי שלו - פחות משנה לאחר שסגר את מחלקת הבלוקצ'יין שלו. לפי הודעת החברה למנויים שלה, האפליקציה תצא משימוש ב-31 בדצמבר וכספים שהפקידו בה המשתמשים יוחזרו באופן אוטומטי לחשבונות כרטיסי האשראי שלהם.

מדובר בשינוי כיוון עסקי (פיבוט) נוסף של החברה, במסגרתו היא תקים חברה בת בארה"ב ותתמקד בשוק האמריקאי, לאחר שפעלה עד כה בערים ספורות בישראל, אירופה וארה"ב. החברה אמנם תוסיף לפעול מישראל, אך תחדל לפעול בשוק הישראלי והאירופי.

Colu, שהיתה אחת מחברות הבלוקצ'יין הבולטות בישראל, גייסה בשיאה 28 מיליון דולר באמצעות הנפקה כושלת של מטבע קריפטוגרפי (ICO) והעסיקה 60 עובדים בבניין שלם ששכרה בדרך השלום בתל אביב. 

החברה פיתחה פלטפורמה טכנולוגית להענקת תמריצים לפעילות צרכנית מקומית, שמאפשרת לרשויות מקומיות לעודד צריכה באזורים מסוימים בעיר.

כך למשל השתמשה עיריית תל אביב במערכת של קולו כדי לתמרץ צריכה בבתי עסק קטנים באזור עבודות בניית התשתית לרכבת הקלה ביפו, שבו נפגעה תעבורת הולכי הרגל. הרעיון בבסיס מודל הפעילות של קולו היה להעניק לכל משתמש ששילם בבית עסק מקומי באמצעות הארנק הדיגיטלי של קולו נקודות בונוס בשם "תל אביב קוין", אותן הוא יכול היה לממש בבתי עסק נוספים באותו אזור.

לאחר סגירת האפליקציה "מטבעות" אלה שנצברו בחשבונות הלקוחות, כמו מענק ההצטרפות שהעניקה קולו בעבר למשתמשים - לא יוחזרו לחשבונות האשראי של הלקוחות. על כן, בקולו ממליצים לעשות בהם שימוש עד סוף השנה בבתי עסק מקומיים. בקולו מדווחים כי בתקופה שבה פעלה בתל אביב ובחיפה היא חילקה למעלה מ-5 מיליון מטבעות מקומיים, ושולמו דרך האפליקציה שלה למעלה מ-180 מיליון שקל לעסקים מקומיים.

קולו תחל להציע את הפלטפורמה שפיתחה, ללא המיתוג של קולו, לכל גוף שירצה להפעיל אותה בשמו (white label). מנכ"ל קולו עמוס מאירי אומר בשיחה עם "גלובס", שמודל זה כבר פועל בכמה ערים בארה"ב, כמו אקרון שבמדינת אוהיו, שמפרסמת את ההטבות לתושבים על גבי חשבון המים שהיא שולחת להם. לפי קולו, יש לה מו"מ מתקדם בראנצ'ו קורדובה בקליפורניה וביאנגסטאון אוהיו והיא לקראת חתימה בערים נוספות במדינות אריזונה, מסצ'וסטס, קליפורניה מישיגן ואילינוי.

לדברי מאירי, מודל ההכנסות הוא כזה שבמסגרתו ישולמו 100-400 אלף דולר על השירות ועל התחזוקה של האפליקציה שיבוצעו באמצעות החברה הבת של קולו בארה"ב ועל ידי צוות ייעודי שיוקם בעיריות עצמן. את פלטפורמת התשלומים תספק לעיריות חברת "טיפלתי" הישראלית. בהמשך הדרך, אומר מאיר, תשאף החברה למודל של הכנסות משותפות מפרסום יחד עם העיריות.

כחלק ממהלך משביתה קולו את הארנק הדיגיטלי שהיא מפעילה בארץ, ותעמיד פעילות זו למכירה לגוף פיננסי ישראלי. סגירת אפליקציית הארנק, הסביר מאירי, מורכבת מכמה גורמים. האחד, היא העובדה שבישראל עדיין לא מיושמת מדיניות של בנקאות פתוחה.

"לא משתלם לעשות את זה בישראל"

"זה נשמע קטן, אבל זה יותר מזה. אנחנו לא יכולים להיות יותר ספק תשלומים בישראל. האפליקציה כמו שהיא עובדת היום לא יכולה להמשיך כי זה מאוד יקר. חוק שירותי תשלום בנוי לצערי בצורה שרק השחקנים הגדולים יוכלו להמשיך לשחק בו. אתה תראה שזה מה שיהיה - יישארו רק הבנקים שמתפעלים את חברות התשלומים שלהן, כמו ביט, אפל פיי וגוגל פיי. ברמת רגולציה בשוק כזה קטן כמו ישראל - לנו לא משתלם לעשות את זה".

לשאלה, האם זה לא היה ידוע מראש? השיב, "לא היה ברור אף פעם ועדיין לא ברור איך החוק הולך להיראות. למכור לתל אביב את מה שאנו עושים בערים אחרות אפשר, ויש לנו חוזים על השולחן עם כמה ערים בישראל, שאנו הולכים לוותר עליהם. העלות של לקחת את האפליקציה החדשה ולפתח מודל שלא בבנקאות פתוחה, יעלה לנו המון כסף. בשביל מקסימום 15 ערים שאפשר להביא בישראל, זה לא משתלם אופרטיבית. אולי זה ישתלם בעוד 3-4 שנים, אבל זה לא משהו שבתור סטארטאפ קטן אנו יכולים להסתמך עליו".

עם זאת, הסיבה העיקרית היא שבארה"ב תפעל קולו מול מוסדות, ולא מול צרכנים, מפני שבשוק היעד האמריקאי אין צורך באפליקציית תשלומים נפרדת מאחר שבארה"ב מיושמת מדיניות של בנקאות פתוחה. תושבי ערים שיבחרו להפעיל את הפלטפורמה של קולו, יוכלו לקבל את ההטבות שיציעו להן העיריות דרך האפליקציות העירוניות וחיבור ישיר לחשבון הבנק שלהם, ללא צורך באפליקציית תשלומים נפרדת.

לא מן הנמנע שבקולו הבינו גם, כי התחרות הבלתי נמנעת מול אפליקציות תשלומים כמו גוגל ואפל פיי הן מלחמה אבודה מראש.

ההודעה על המעבר לארה"ב ומכירת הארנק, היא האחרונה בסדרה של מהלכי התכווצות והתאמה לנסיבות המשתנות של השוק שעברה קולו בשנה האחרונה. קולו החלה את דרכה ב-2015 כאחת החברות הבולטות בישראל בתחום הבלוקצ'יין והמטבעות הקריפטוגרפיים.

עבר בבלוקצ'יין ובמטבעות קריפטו

גם אחרי שה"הייפ" סביב הבלוקצ'יין והביטקוין שכך, היא המשיכה לגדול ולגייס הון, לקוחות ושותפים. בשיא פעילותה היא אף הנפיקה מטבע קריפטוגרפי בשם CLN, וגייסה באמצעותו 28 מיליון דולר "בלבד" - כמחצית מהסכום אותו ביקשה לגייס. בסופו של דבר גם קרס ערכו של המטבע, וקולו השיבה את הכספים למשקיעים או העניקה להם אקוויטי בחברה בשווי השקעתם. בעקבות זאת סגרה את מחלקת הבלוקציי'ן של החברה, פיטרה כ-11 המפתחים שעסקו בתחום בחברה, ולמעשה חדלה להיות חברת בלוקצ'יין.

לאחר צעד זה קולו גם נטשה את הבניין הקטן ששכרה בדרך השלום בתל אביב עבור למעלה מ-60 עובדיה שנה וחצי בלבד לפני כן, ובינואר 2020 עברה למשרדים אחרים באיזור דרך השלום, משרדים שעל פי החברה, "תאמו את גודלה העדכני של החברה והתוכניות העתידיות". שם הספיקה החברה לפעול לחודשיים בלבד, ועם תחילת מגפת הקורונה עברה למשרדי We Work במגדל תוצרת הארץ (Toha), גם הוא בדרך השלום, במודל משולב של עבודה מהבית וקפסולות.