התקווה לחיסון: חברת מודרנה מדווחת על תוצאות טובות אפילו מאלו של פייזר בניסוי לקורונה

התוצאות מגיעות לאחר שחוסנו מעל 30 אלף מתנדבים • מודרנה היא הראשונה שישראל הגיעה עמה להסכם בנוגע לחיסון, וכעת משיש סיכום גם איתה וגם עם פייזר, הסיכויים לחסן שיעור משמעותי מהאוכלוסייה במהלך השנה הקרובה עולים

חיסון שניתן למתנדבת במסגרת החיסון הנסיוני של מודרנה / צילום: Hans Pennink, Associated Press
חיסון שניתן למתנדבת במסגרת החיסון הנסיוני של מודרנה / צילום: Hans Pennink, Associated Press

אחרי שחברת פייזר הפתיעה את העולם בשבוע שעבר עם פרסום נתוני ביניים המראים יעילות של 90% לחיסון שלה לקורונה, כעת גם חברת מודרנה  מפרסמת תוצאות ביניים אף חזקות יותר מהניסוי בחיסון שלה המיוצר באותה הטכנולוגיה. החברה דיווחה על 94.5% יעילות במניעת הדבקות בנגיף הקורונה.

הישראלי שמאחורי החיסון של מודרנה: "ההתעשרות שלי הייתה לא צפויה, לא ציפיתי לסכומים שהגיעו"

התוצאות מגיעות לאחר שחוסנו מעל 30 אלף מתנדבים. 95 מהם חלו, אך כאשר נפתחו המעטפות כדי לגלות כמה מהם היו בקבוצת הניסוי וכמה בקבוצת הביקורת הסתבר כי 90 קיבלו את ניסוי הדמה, ורק חמישה את החיסון - עדות ליעילות גבוהה של החיסון במניעת המחלה.

העובדה שהניסוי הצליח בשני חיסונים עד כה, גם של מודרנה וגם של פייזר, מפחיתה את הסיכון שמדובר בטעות סטטיסטית. גם מודרנה, כמו פייזר, תצטרך עדיין לחכות מספר שבועות לתוצאות בטיחות של כל המתנדבים כדי להגיש בקשת אישור חירום ל-FDA.

לישראל יש כעת הסכם גם עם מודרנה וגם עם פייזר, כך שהסיכויים לחסן שיעור משמעותי מהאוכלוסייה במהלך השנה הקרובה עולה משמעותית, בהנחה שלא יהיו הפתעות לגבי תוצאות הניסוי המלאות, תוצאות הבטיחות, או כשלים בייצור או בשינוע.

מודרנה החלה בהקמת מערך הייצור והשינוע שלה, ולמרות שהיא משמעותית פחות מנוסה בכך מפייזר היתרון שלה הוא בכך שהקירור הדרוש לשינוע החיסון שלה פחות עמוק מזה הדרוש לחיסון של פייזר. 

הניסוי של מודרנה כלל, בנוסף לנבדקים מכלל האוכלוסייה, גם 5,000 בני 65 ומעלה וכ-7,000 צעירים יותר עם מחלות רקע רלוונטיות לקורונה. בינתיים לא נמצאו תוצאות בעייתיות בקבוצות אלה. החיסון יצר כאב באזור הזריקה בכ-3% מהמטופלים, כאשר לאחר המנה השנייה של החיסון, כ-10% חשו עייפות, כאבי שרירים ותסמינים דמויי שפעת. על-פי פרופ' פיטר אופנשו מאימפיריאל קולג' בלונדון, מדובר בתופעות לוואי סבירות עבור חיסון מסוג זה, המעידות כי מערכת החיסון פועלת.