גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מירי רגב רוצה לעצור את המטרו? הוא כבר עלה לציבור לא פחות מחצי מיליארד שקל

שרת התחבורה מירי רגב הצהירה שתתנגד לפרויקט המטרו, אך הנחתה במקביל את המתכננים להמשיך בעבודתם עד להחלטת ממשלה • בדיקת גלובס מצאה שעלות תכנונו של פרויקט הענק נאמדת עד כה בכחצי מיליארד שקל

מירי רגב  / צילום: שלומי יוסף
מירי רגב / צילום: שלומי יוסף

בחודש שעבר הדהימה שרת התחבורה, מירי רגב, לא מעט אנשים כשהצהירה בוועידת הנדל"ן של גלובס, כי היא מתנגדת לפרויקט התשתית הגדול והיקר בישראל - רכבת המטרו. "אם התוכנית הזו תהיה מונחת לפתחי ביישומה אני אתנגד", אמרה. לדבריה השיקול הוא כספי, וכי בכוונתה להסיט את התקציב העצום של המטרו, לחיבור הפריפריה.

מי שנדהמו במיוחד היו מאות האנשים ששוקדים על תכנון הפרויקט הגרנדיוזי, חלקם מזה תקופה של חמש שנים. לצד האמירה יוצאת הדופן, סיפקה רגב גם זריקת הרגעה כשהסבירה שטרם הגיעה עת ההחלטות. "אנחנו נפקיד את התוכניות. בזמן שנצטרך לממש אני אשקול עם הממשלה", אמרה ובכך "שמרה" לעצמה את כל האופציות על השולחן. ירצו נבחרי הציבור - יקדמו את הפרויקט כרגיל, לא ירצו יבטלו.

לאור הצהרתה יצא גלובס לבדוק מה המשמעות הכספית של ביטול אפשרי של הפרויקט, ובמילים אחרות: כמה הוציאה הקופה הציבורית עד כה, וכמה היא עוד תוציא עד לשלב בו נבחרי הציבור יקבלו החלטה סופית. ממצאינו העלו כי מדובר בסכום של כחצי מיליארד שקל. חלקו, אגב, כבר שולם.

תקציב-ללא-תחתית---אתר

"להתייחס למטרו כתוכנית חירום"

בשנת 2016 התפרסמה התוכנית האסטרטגית לפיתוח התחבורה הציבורית במטרופולין תל-אביב. המסקנה העיקרית של המחקר הייתה ש"התוכנית (הקיימת) מספקת נגישות טובה לנסיעות קצרות באזור הטבעת המרכזית אבל חסרה בה נגישות מטרופולינית שתחבר את כל האזור האורבני, כמקובל ברשתות תחבורה ציבורית במטרופולינים במדינות המפותחות, נכתב. זו הייתה נקודת המוצא לתכנון פרויקט התחבורה הגדול בישראל שמבקש לחבר כ-20 רשויות במרכז הארץ לקו רכבת תת קרקעי באורך 150 ק"מ.

ב-2018 הגישה חברת הייעוץ הבינלאומית מקינזי דוח למשרדי האוצר והתחבורה, שעסק בהקמת הפרויקט והעלויות שלו. כחלק מהדוח העריכו יועצי החברה כי הסקטור העסקי יצטרך לקחת חלק בפרויקט. זו הייתה גם הפעם הראשונה שעל השולחן עלה המספר העצום של 150 מיליארד שקל כתג המחיר האפשרי לפרויקט. לא עבר זמן רב ובפברואר 2019, בישר שר האוצר דאז, משה כחלון, ששלב התכנון הראשוני של שלושת קווי המטרו הסתיים. "אי אפשר להתייחס לאירוע הזה כאירוע רגיל. אם הממשלה הבאה לא מכניסה את זה כחוברת בחוק הסדרים, כתוכנית חירום, זה לא יקרה", הבהיר.

מי שהופקדו על קידום הפרויקט הם נת"ע ומינהל התכנון, ששכרו מאות בעלי מקצוע ובהם אדריכלים שונים, אגרונומים, יועצי תחבורה, יועצי חשמל ועוד. כחלק מהפרויקט הוחלט על הקמת שלושה קווי מטרו שונים. הראשון (M1) נערך על ידי צוות בראשות האדריכלית דנה קהת גרוסברגר ממשרד מנספלד קהת. קו M2 קודם בסיוע האדריכל אליעזר ארמון, ואילו קו M3 על ידי האדריכלית עדנה לרמן.

ויש עוד. היות שהפרויקט ישפיע גם על הסביבה העילית, קודמה בשנים האחרונות תמ"א 70, שמטרתה להסדיר תכנונית את פני השטח עם בוא המטרו (תחנות, אחוזי בנייה ועוד). את ההכנה של תמ"א 70 מרכז "צוות ליבה" בראשות משרד האדריכלית דורית שפינט ממשרד גורדון אדריכלים ומתכנני ערים, ומשרד ניהול הפרויקטים יהל מהנדסים. בצוות חברים עוד גורמים רבים ובהם הכלכלן רן חקלאי, יועצת הסביבה אורלי שובל ועוד.

קידוחים, תחנות, ואזורים תפעוליים

העבודה המאומצת, והנסתרת לרוב מהעין הציבורית, החלה להיחשף לאחרונה כשקווי המטרו הופקדו להתנגדויות בוות"ל (הוועדה לתשתיות לאומיות) שבראשה מכהן מנכ"ל משרד הפנים, מרדכי כהן. התוכניות האלה, שמכסות שטחים של אלפי קמ"ר, הוגשו ע"י נת"ע, וכוללות הוראות (הנחיות כתובות), תשריט (מתווה גראפי), ואינספור נספחים.

מבדיקת גלובס כל המערך העצום הזה עליו שוקלת כעת רגב לוותר, עלה עד כה, לפי נתוני נת"ע ומשרד האוצר כחצי מיליארד שקל. 200 מיליון שקל שולמו עבור תכנון המקטעים. עלות תכנון 109 התחנות שכלולות בפרויקט היא 100 מיליון שקל. 100 מיליון שקל נוספים שולמו עבור תכנון הדפו (אזורים תפעוליים), כמו גם המדידות, וייעוץ מקצועי למערכות שונות שילוו את הפרויקט. על כך יש להוסיף 50 מיליון שקל עבור קידוחים שונים שנעשו. עלותה של תמ"א 70 נאמדת ב-50 מיליון שקל נוספים.

מבדיקתנו עולה, כאמור, כי התקציב בחלקו כבר שולם, וכי צוותים שונים ממשיכים לקדם את התוכנית גם כיום. לאור העובדה שהתוכניות הופקדו, ושכעת נערכים בוות"ל להתמודד עם ההתנגדויות (השגות) שהוגשו כלפיהן, ניתן להעריך כי לרגב יש עוד פרק זמן לגבש עמדה סופית מבחינתה בנושא, אם כי יש להדגיש שאת הפרויקט מובילים הן שרי האוצר והפנים.

מפנייה שקיימנו בנושא לשר הפנים אריה דרעי, הוא מסר כי, "המטרו הינו הפרויקט התחבורתי והאורבני המשמעותי ביותר בתולדות במדינה. במסגרת הפרויקט הושקעו משאבים רבים בתכנון. משרד הפנים רואה חשיבות בקידומן המהיר של התוכניות ובמימושן".

תגובת משרד התחבורה: "מדיניות שרת התחבורה היא לחבר את ישראל בדגש על חיבור הפריפריה. לנוכח השקעות המדינה במטרופולין גוש דן, שרת התחבורה סבורה כי יש לשקול שוב ולתעדף פרויקטים לאומיים כמו חיבור מסילתי מקרית שמונה לאילת, דרך המסילה המזרחית". 

עוד כתבות

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

החשש מעימות חזיתי בין ישראל לאיראן הפיל את וול סטריט

הנאסד"ק ירד בכ-1.8% ● הניקיי ירד ב-1.2% ● מאסק: "עשינו בדיקה מעמיקה והחלטנו, בהחלטה קשה, לפטר יותר מ-10%" ● BDO: "המתיחות מול איראן ובמיצרי הורמוז צפויה להשפיע על שוק הנפט העולמי" • בזכות מאזניהן החזקים, בוול סטריט צופים תשואת יתר ל"שבע המופלאות" ● 10.5 טריליון דולר - שיא בשווי הנכסים שמנהלת בלקרוק

הבורסה בפרנקפורט, השבוע / צילום: Reuters

ירידות חדות באירופה על רקע המתיחות בין ישראל לאיראן

הניקיי צלל בכ-2% ● התמ"ג בסין הפתיע לחיוב ● תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב מזנקות ● באופנהיימר חיוביים לגבי פאלו אלטו ונטפליקס

מתן סמיש, רשא חולי ואילון לוי בפאנל בהנחיית נבו טרבלסי, גלובס / צילום: כדיה לוי

הצרכים, האתגרים והשאיפות: שלושה מנהיגים צעירים על במה אחת

בפאנל בהשתתפות נציגי הנבחרת לשנת 2024, מתן סמיש מלאומי סיפר על מהפכת השירות של הבנק, רשא חולי מדיפלסט סיפרה על אתגרי הניהול בתעשייה, ואילון לוי, דובר במערך ההסברה עד לאחרונה, דיבר על מצבה של ישראל בעולם

פרופ' רות פלאטו-שנער ואילנית אדסמן / צילום: איתמר מילרד, ניקי וסטפהל

כיצד שקל דיגיטלי יכול היה לסייע במלחמת "חרבות ברזל"

לשקל הדיגיטלי יש שלושה יתרונות אשר יכלו לבוא לידי ביטוי משמעותי במשבר הביטחוני והכלכלי הנוכחי: יעילות ביצוע תשלומים, הגשמת מדיניות ממשלתית וצמצום הסיכון של מימון טרור

רכבים מוכנים לייצוא בטורקיה, ב־2023 / צילום: Shutterstock

לא רק טורקיה: גם בסין מחלחלת לשוק אווירה אנטי־ישראלית, ואלה ההשלכות

טורקיה מאיימת להטיל "מיסי יצוא" כבדים על כל הסחורות לישראל, בנוסף למגבלות הסחר עליהן הודיעה בשבוע שעבר, ובסין מתחילה האווירה האנטי־ישראלית לחלחל לשוק ● בינתיים, שתי המדינות חולשות על כ־30% מיבוא הרכב לארץ ● כיצד יוכל הענף המקומי להתגבר?

מגרש מכבי יפו לשעבר / צילום: תמר מצפי

מעט הצעות ומחיר נמוך בתל אביב: אקרו ואשדר זכו במכרז - 412 דירות במכבי יפו

הזכייה במכרז היא על שטח שהיה בעבר של אצטדיון מכבי יפו בתל אביב תמורת 378.5 מיליון שקל ● מדובר בסכום נמוך ב-149.5 מיליון שקל ממחיר השומה שעמדה על 528 מיליון שקל

לאן תגיע הריבית / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מה צפוי היום במדד המחירים לצרכן בישראל?

העונתיות במספר סעיפים מושכת את מדד המחירים לצרכן כלפי מעלה, והקונצנזוס הוא לקצב אינפלציה שנתי של 2.6% ● עם זאת, הסיכונים הגאו-פוליטיים, העלייה העולמית במחירי הנפט והפיחות בשקל עלולים להחמיר את המצב אף יותר

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: יונתן בלום (עיבוד: טלי בוגדנובסקי)

כלכלנים מעריכים: איך תשפיע העלייה באינפלציה על הריבית?

האינפלציה הפתיע את התחזיות המוקדמות כשעלתה לשיעור של 2.7% במרץ ● הכלכלנים הבכירים מנתחים את הנתונים ומסבירים את ההשפעה הצפויה על מתווה הריבית של בנק ישראל ● חן הרצוג, כלכלן ראשי ב-BDO: "חלק משמעותי מעליית המדד נובע מהתאמה חד-פעמית של המס על סיגריות וטבק"

מנכ''לית בול מסחר, אדוה עשור / איור: גיל ג'יבלי (עיבוד: טלי בוגדנובסקי)

המנכ"לית שתקבל מיליונים בזמן שמחזיקי האג״ח יחטפו תספורת

שנה לאחר קריסתה הפתאומית של חברת האשראי החוץ-בנקאי, חושף מתווה הסדר החוב שלה כי מחזיקי האג"ח צפויים למחוק עשרות מיליוני שקלים ● מי שצפויה להוביל את ההסדר היא מנכ"לית בול מסחר, אדוה עשור, שתזכה לתגמולים המוערכים בכ-5 מיליון שקל בתקופת ההסדר

מנהלי חברות השבבים הגדולות על במה אחת: כנס TECH IL יוצא לדרך

כנס TECH IL של גלובס, שמתקיים היום, מאגד על במה אחת את היזמים, האנג'לים, קרנות ההשקעה והסטארט-אפים הבולטים בענף ההייטק המקומי ● מה חושבים מנהלי חברות השבבים הגדולות בעולם, העצות של המשקיעות הבולטות בישראל ואיך למקסם את החיבור בין חדשות ותעשיות ביטחוניות?

שיגור מיירט ה'חץ' במהלך המלחמה / צילום: דוברות משרד הביטחון

"הדבר הכי טוב שאנחנו מכירים בשוק": ההתעניינות במערכות היירוט הישראליות בשיא

ביצועי ההגנה האווירית בשבת זכו לסיקור תקשורתי באירופה, ולגלובס נודע כי בחברות הביטחוניות בישראל נרשמה התעניינות גבוהה מהרגיל בטכנולוגיות שלהן בימים האחרונים ● בגרמניה, המדינה היחידה שרכשה את חץ 3, היוו היירוטים הוכחה לכך שההשקעה הייתה נבונה. כעת עולה במדינה השאלה: "מתי כבר היא תגן עלינו?"

נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

ועדת האיתור הכריעה: זה המנכ"ל המיועד של נמל אשדוד

ניסן לוי, המכהן כסמנכ"ל ההון האנושי בבנק מזרחי טפחות, צפוי לקבל את תפקיד מנכ"ל נמל אשדוד ● ההמלצה של ועדת האיתור תעלה לאישור דירקטוריון הנמל בהמשך השבוע, ולאחר אישור הדירקטוריון המינוי טעון את אישור ועדת המינויים ברשות החברות

מנכ''ל שטראוס, שי באב''ד / צילום: איל יצהר

נפרדת מתחומים עם רווחיות נמוכה: אלה הפעילויות ששטראוס מתכוונת למכור

קבוצת שטראוס חוזרת להתמקד בפעילויות הליבה שלה ומעמידה על המדף את חלקה במפעל וכוורת יד מרדכי, את פעילות הירקות הטריים והמצוננים "טעם הטבע" ואת רשת קפה עלית

תשואות קרנות הפנסיה והגמל: מעל כולם בלטו שוב המסלולים העוקבים אחר מדד ה-S&P 500 / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

החודש החזק של קרנות הפנסיה וההשתלמות: אלו הגופים המצטיינים

קרנות ההשתלמות רשמו במרץ תשואה ממוצעת של 2.3% במסלול הכללי ו-3.8% במסלול המנייתי ● אלטשולר שחם הצטיינה בכל המסלולים בחודש החולף, מור בלטה בסיכום הרבעון ● וגם: התשואות החריגות של מסלולי ה-S&P 500

רועי קדוש, סמנכ''ל ההשקעות בהכשרה ביטוח / צילום: שירעד שליט

הסמנכ"ל שמזהיר: "להוציא מהתיק את מניות גוגל או מיקרוסופט זו נאיביות"

רועי קדוש מהכשרה ביטוח מודה כי התמחור הגבוה בשווקים "בעייתי", וממליץ להשקיע במדדי וול סטריט במשקל שווה - כדי לנטרל את הדומיננטיות של מניות "שבע המופלאות" ● חלק מהכסף הוא מציע להשאיר כיום במזומן, כדי "לנצל הזדמנויות כשיגיעו ירידות"

האלוף במיל' ישראל זיו / צילום: גיא חמוי

"אני מודאג": ישראל זיו מנתח - מה יקרה עם רפיח והאם נתקוף באיראן?

האלוף במיל' ישראל זיו, שכיהן בעבר כראש אגף מבצעים בצה"ל, עוקב בדאגה אחרי מהלך העניינים לאחר המתקפה האיראנית נגד ישראל ● "מבחינת ישראל, יש לה את הלגיטימציה לתקוף, אבל אני חושש שזו החלטה קצת נמהרת. יש לנו שתי חזיתות פתוחות" ● ומה הוא חושב שצריך לעשות ברפיח?

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

ירידות קלות בת"א; או פי סי אנרגיה מזנקת בכ-9%

מדד ת"א 35 מאבד מערכו כ-0.2% ● התנודתיות החריגה בשווקים לאור המתיחות בין איראן לישראל ממשיכה, וגם בשאר העולם אי הוודאות מורגשת ● אי.בי.אי מתייחסים לזינוק באגרות החוב הממשלתיות: "ניתן לנצל את עליית התשואות להארכה הדרגתית של מח"מ התיק" ● מדד המחירים לצרכן הפתיע לרעה, והסיכויים להפחתת ריבית הולכים ומתרחקים ● לאומי: "התנודתיות תימשך, בגלל רגישות מחיר הנפט למתיחות באזור"

יירוטי כיפת ברזל מעל שמי אשקלון, ערב מתקפת הכטב''מים מאיראן / צילום: Reuters, Amir Cohen

ישראל החליטה: תקיפה ברורה ונחרצת נגד איראן; נשלמה היערכות חיל האוויר

דיווח: סעודיה ואיחוד האמירויות חלקו מידע מסווג עם ארה"ב כדי לסכל את המתקפה האיראנית ● קבינט המלחמה התכנס ב-14:00 לדיון נוסף על תגובת ישראל מול איראן ● נשיא צרפת מקרון הודיע כי ישוחח היום עם נתניהו; שר החוץ הבריטי: "שוקלים להטיל סנקציות נוספות על איראן" שר החוץ של ארה"ב אנתוני בלינקן שוחח עם שרי החוץ של ערב הסעודית, ירדן ומצרים עדכונים שוטפים

גיל שויד / צילום: גלובס

גיל שויד על הפרישה מתפקיד מנכ"ל צ'ק פוינט: "לא מתחרט על כלום, רוצה לבנות את המוצר הבא"

"אני גאה שצ'ק פוינט תמיד הייתה יציבה, לא הייתה שנה אחת שלא הרווחנו", כך אומר גיל שויד, מנכ"ל חברת הסייבר צ'ק פוינט ב-31 השנים האחרונות, בשיחה עם עורך ההייטק של גלובס, אסף גלעד, בכנס TECH IL של גלובס ● על השפעות המלחמה אומר שויד כי "הנזק המקומי הוא לא הבעיה, אלא הנזק שייגרם לטווח רחוק"

מדד ינואר-פברואר של 2024 קבע שיא חדש במחירי הדירות / אילוסטרציה: Shutterstock

מחירי הנדל"ן בדרך לשיא חדש, ואלה הדירות והמיקומים שהרוכשים מעדיפים

הירידות נמחקו לחלוטין, ומדד ינואר-פברואר של 2024 קבע שיא חדש במחירי הדירות ● עיון בנתונים מוצא כי בשלושת החודשים שבין דצמבר לפברואר השנה הוביל מחוז המרכז את עליות המחירים, עם 3.6% עלייה ● הבעיה המסתורית היא ההיצע