פוליטיקה נטו: גנץ הקים ועדה חסרת שיניים שיכולה לגרום לזעזוע פוליטי

למרות שהודעתו של גנץ עוררה תקוות בעיני אלה הסבורים כי אחריותו של נתניהו לא בוררה דיה עד כה, האם ועדת בדיקה ממשלתית תחקור את פרשת הצוללות באופן רחב וטוב יותר ממשטרת ישראל? • אלה הנקודות הבעייתיות שיפגעו בעבודת הוועדה

בני גנץ / צילום: אלעד מלכה
בני גנץ / צילום: אלעד מלכה

הודעת שר הביטחון בני גנץ כי החליט להקים ועדת בדיקה ממשלתית לחקר רכש הצוללות וכלי השיט, אמורה הייתה לעורר שמחה בקרב מי שמעוניין כי הפרשה המדאיגה הזאת תיבדק עד תום וכי כל האמת תצא לאור. היא עוררה תקוות בעיני אלה הסבורים כי אחריותו של ראש הממשלה בנימין נתניהו לא בוררה דיה בחקירת המשטרה.

אולם ההודעה בעיקר מעוררת שאלות ותהיות, שהחשובה שבהן נוגעת לאפשרות של ועדת בדיקה ממשלתית לחקור את פרשת הצוללות באופן רחב וטוב יותר ממשטרת ישראל, שסיימה את החקירה מזמן.

השורה התחתונה היא כזו: הוועדה שהקים גנץ היא חסרת שיניים לחלוטין, ואין לה את הסמכויות שיכולות לאפשר לה להגיע לחקר האמת - ולברר את הפרשה העגומה באופן מעמיק ורחב-היקף, או את מעורבותו של נתניהו.

"מי שלא ירצה להופיע בפני הוועדה, פשוט לא יבוא"

ועדת הבדיקה הממשלתית מוקמת בהתאם לסעיף 8א לחוק הממשלה. לפי החוק, היא יכולה לפעול לבדיקת אירוע המצוי בתחום אחריותו של שר הביטחון. עכשיו, לשר הביטחון ככל הנראה אין סמכות למנות ועדה שתבדוק את הפעולות של הממונה עליו - ראש הממשלה.

בנוסף, כדי להקנות לוועדה שהקים גנץ "אמצעי כפייה" כדי לאפשר לה לחייב עדים להופיע בפניה ולהציג לה מסמכים, היא צריכה לקבל אישור של הממשלה. במקרה הזה, ברור שאישור הממשלה לא יינתן, ועדים לא ייחקרו.

ד"ר דורי קלגסבלד, מומחה לוועדות חקירה, אומר כי לכן "העדויות בפני ועדת הבדיקה הממשלתית הופכות לוולנטריות. מי שלא ירצה להופיע בפניה, פשוט לא יבוא. או שהוא יטען כי הוועדה חורגת מסמכויותיה, או שהוא יטען כי לא ניתן לחייב הופעה בפני הוועדה".

קלגסבלד מצביע על נקודה בעייתית נוספת שתפגע בעבודת ועדת הבדיקה הממשלתית, והיא שבמקביל, התנהלה חקירה פלילית והחשודים המרכזיים במעורבות בשחיתות בתיק הצוללות, תיק 3000, כבר הוזמנו לשימוע לפני העמדתם לדין פלילי. "ברור שכל מי שזומן לשימוע לא יעיד בפני הוועדה, גם מחשש להפללה עצמית וגם עקב חשש לזיהום ההליך הפלילי ושיבוש הליכי משפט".

שורה תחתונה - ההחלטה של גנץ על הקמת ועדת בדיקה ממשלתית לחקר פרשת הצוללות וכלי השיט היא פוליטיקה נטו. לוועדת הבדיקה הממשלתית שהקים אין שיניים. מי שרוצה שהפרשה המדאיגה תתברר ותיחקר באופן מקיף יותר משנחקרה עד היום, מומלץ לו לנתב את הציפיות שלו למקומות אחרים.

עם זאת, סביר להניח כי רבים מהעדים שנתנו תצהירים במסגרת עתירת התנועה לאיכות השלטון לבג"ץ להענקת חקירת הפרשה, ישמחו להופיע בפני הוועדה. ולכן, ההחלטה מדאיגה את הליכוד, והיא יכולה להמשיך לעורר רעש תקשורתי וסערה פוליטית.