גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הכירו את ההופעות הכי טובות שאתם לא מוזמנים אליהן

כשקיסריה ושוני סגורים ואולמות הזאפה מעלים אבק, המופעים הכי לוהטים קורים בבתי הדיור המוגן ● בקפסולות, באוויר הפתוח או מהמרפסת - אמני ישראל מרקידים את בני הגיל השלישי, עם חוזים שיכולים להגיע גם ל־20 הופעות לסיבוב ● רמי קליינשטיין: "אני לא רגיל לקהל שמתיישב במקומות על השעון"

חמי רודנר בהופעה במגדלי הים התיכון / צילום: אודי גורן
חמי רודנר בהופעה במגדלי הים התיכון / צילום: אודי גורן

אם עדנה דקלו לא הייתה בת 88 ונזקקת להליכון, היא בטח הייתה מזנקת מכיסא הפלסטיק, בועטת בו הצידה, ועולה על השולחן הקרוב כדי לתת בראש. מולה, בקו אווירי של 20 מטרים, שאגה עינת שרוף למיקרופון, "איזה כיף לי אתכם", והקהל יצא מגדרו במחיאות כפיים, שבקושי נשמעו במדשאה רחבת הידיים בגלל הווליום החזק. שרוף פרצה מיד בשירת "פני מלאך" כאילו זו עוד הופעה שלה במועדון הגנקי בשעת לילה מאוחרת עם תאורה מחמיאה וקהל מבושם מאלכוהול - ולא בבית הדיור המוגן משען בחולון ב-12 בצהריים תחת שמש קופחת וקהל שמקפיד לשתות מים קרים כדי לא להתייבש. מה שכן, תמיר הרפז היה כרגיל מאחוריה.

דקלו התלבשה טיפ-טופ לאירוע. איפור מלא, משקפי ראייה אופנתיים ומסכה תכולה מהודקת. במשך יותר משעה ישבה בצל, בקפסולה שלה, מתמסרת לגמרי בלי לפספס מילה אחת מהשירים, כאילו הייתה אחרונת המעריצות של סטטיק ובן אל. כמוה, בחמש קבוצות נפרדות מסביב לבמה, פוזרו במרחק שאר הדיירים, צוות העובדים ומטפלות פיליפיניות משועממות שלא ממש הכירו את הרפרטואר. אלה שמסוגלים לעמוד על הרגליים חזרו עשרות שנים אחורה, ופרצו בהורה סוערת סביב הבריכה הדקורטיבית לצלילי "לא נפסיק לשיר", כששרוף מקפצת על מעקה האבן, פסע מליפול לתוך המים.
באופן מפתיע, יחסית לקבוצת הסיכון הגבוה שאליה הם משתייכים, מי שלא מפסיק לשיר בימים אלה הם יותר מ-15 אלף קשישים בני מזל, שגרים בבתי הדיור המוגן ובניגוד לכולנו זוכים להתאמן בחדר הכושר, לטבול בבריכת השחייה, וכאמור לצפות בהופעות חיות לפחות פעם בשבוע שמגיעות עד אליהם.

עינת שרוף במשען. "פרסו לי שטיח אדום" / צילום: איל יצהר

כשקיסריה ושוני נעולים ואולמות הזאפה מעלים אבק, אולמות המופעים הכי לוהטים בחודשים האחרונים ומקור ההכנסה העיקרי של לא מעט אמנים מוכי אבטלה, שנוהרים אליהם בוואנים עם קלידים וגיטרות, הם היכלי מגן אבות ואמהות.

ואפילו יש ביניהם תחרות: כל רשת דיור מוגן, אחוזה, כפר או בית אבות נשבעים שהם הראשונים שהמציאו את ז’אנר הופעות הקורונה. במגדלי הים התיכון למשל, שמתעקשים שהם התחילו במהלך אחרי הסגר הראשון, מיתגו את מסע ההופעות שלהם בשם "גולדן רינג לבני הגיל השלישי", והדיירים המרוצים כבר זכו לראות את אסף אמדורסקי, חמי רודנר, שמעון פרנס, דורית ראובני, נתן דטנר, אלי גורנשטיין, משה בקר, דיוויד ברוזה ועוד ועוד מאלה שלא נס לחם.

דורון ארנון, מנכ"ל הרשת, המונה שבעה בתים ו-1,700 דיירים עצמאיים, מתגאה: "הפכנו את אולמות התרבות שלנו, שיכולים להכיל עד 400 איש, לזאפות. כל פעם לפי ההנחיות, בקפסולות של 20, של 50. שמנו לכל אחד שולחן אישי שעליו הוא יוכל להניח שתייה. בגלל הקפסולות כל אמן צריך להופיע שלוש-ארבע פעמים בכל בית, כך שאם אני סוגר חוזה עם מישהו, זה ל-20 הופעות. ככה כל הצדדים מרוויחים - האמנים שיכולים להתפרנס, הדיירים והצוות".

זה עסק לא זול.
"לא, זה לא זול, אבל אנחנו חברה ציבורית והיתרון בזה הוא שכשכל האחרים מתכווצים ומצטמצמים, לנו יש את מרווח הנשימה להשקיע בדיירים שלנו".

בני הגיל השלישי בהופעה בקורונה. יש אמנים שמופיעים ארבע פעמים ביום ברצף, כמו בפסטיגל / צילום: איל יצהר

3,000 עד 12 אלף שקל למופע

יפה גריס (76) מאחוזת פולג צברה קילומטראז’ תרבותי מרשים בשמונת החודשים האחרונים, אבל המופע של מיקי קם ובעלה יהודה עדר היה עבורה יותר מסתם בידור. "האמנים מתחילים את המופע בתחושות האישיות שלהם ומיקי סיפרה על ההתרגשות שלה לחזור ולהופיע, על היחסים עם בעלה, כי הם מרגישים איתנו נוח. אנחנו זקוקים להם והם מרגישים שהם עושים לנו טוב".

את לא חוששת להידבק? בכל זאת, מגיעים אנשים מבחוץ לתוך הבית שלכם.
"בתחילת הקורונה נתקפתי קצת בהלה. אבל בדרך כלל ההופעות הן באוויר הפתוח, יש מדשאה גדולה ומי שרוצה לשמור על ריחוק צופה מהמרפסת בחדר שלו. אצלנו גם דואגים לאוכלוסייה שמתקשה להגיע פיזית למופעים ומקרינים להם את ההופעות בטלוויזיה, והאמנים נכנסים אליהם למועדון".

גם אוסקר (79) וביאטריס (76) פישר מאחוזת צהלה מרוצים עד הגג. הם אהבו במיוחד את דודו פישר ודוד קריבושה, וגם נתן דטנר נתן הופעה לא רעה בכלל. "אנחנו מקבלים את רשימת האמנים, לפעמים מבקשים מישהו מיוחד, ואצלנו ההופעות או בחוץ או באולם. אשתי ואני החלטנו לוותר על מקומות סגורים. אפילו בתוך הבית אני שומר על עצמי וכך שומר על הזולת".

"העובדה שהבתים שלנו הם סוג של קפסולה מאפשרת לנו יותר תמרון", אומרת ורדית מיכאלי, מנכ"לית אחוזת פולג, שאירחה להופעות בין היתר את שלומית אהרון ומשה בקר. "כבר אחרי הסגר הראשון התחלנו להחזיר את ההופעות. כדי לשמור על ההנחיות אנחנו עושים שני מחזורים על המדשאה הגדולה, עם ארבע קפסולות של 30 דיירים שמופרדות בסרטים. אנחנו כותבים מי יושב ליד מי לצורך מעקב, עם מרחק בין אחד לשני".

דורית ראובני ואחת הדיירות במופע במגדלי הים התיכון. "האמנים הוותיקים פורחים עכשיו" / צילום: אודי גורן

האמנים צריכים לעבור בדיקת קורונה?
"לא, אבל אין מגע איתם. הם לא נכנסים דרך הכניסה הראשית, אלא דרך החיצונית, ישר לאזור המסעדה שהפך לחדר אמנים, ועם מסכות כמובן. היחידה שיש לה אינטראקציה איתם היא מנהלת התרבות. הבמה בנויה במרחק גדול מהקהל, הם מורידים את המסכה רק כשהם עולים להופיע, ורק אחרי שהם יורדים מהבמה הדיירים מתפזרים".

באחוזת צהלה התחילו בכלל במופעי מרפסות, סטייל איטליה. "ל-200 הדיירים שלנו יש מרפסות שמש", מספרת המנכ"לית חגית פינטו, שגם הגתה את הרעיון. "האמן הופיע כמה פעמים בנקודות שונות, כך שכל הדיירים יכלו ליהנות ועל הדרך גם תושבי שכונת המשתלה הסמוכה.

"בשלב השני העמדנו במה בטיילת הפתוחה שלנו בשעת בין ערביים, ופתחנו את ההופעות לאורחים שלא גרים פה, אנשים בני הגיל המתאים שהתחלנו את ההתקשרות העתידית איתם עוד לפני הקורונה. עשינו הפרדה מוחלטת בינם לבין הדיירים בעזרת מחיצות, והם נכנסים דרך השער החיצוני. בחורף, כשנקיים את המופעים באולם, לא נאפשר את זה".

באחוזת פולג מתכוונים להתקין מחיצה שקופה בין הקהל לבמה, וכל מופע יעלה ארבע פעמים במתכונת קצרה יותר, כמו בפסטיגל.

"אני נורא שמח שמטפלים במבוגרים האלה בצורה כזאת", אומר רמי קליינשטיין, שבקרוב מסיים את סיבוב ההופעות שלו במגדלי הים התיכון, "כי כשהכול התחיל שכחו מהם. אני לא רגיל לקהל שמגיע בזמן, מתיישב במקומות על השעון. זה קהל מקסים, אוהב תרבות, שמחבק אותנו.

"לצערי, אנחנו, האמנים, נחשבים עכשיו כלא חיוניים. ההופעות האלה הן עוד דוגמה ליוזמות של אנשים פרטיים או ארגונים, הירתמות שלא באה מהממשלה הקואליציונית שאמורה לכאורה לעזור לכולם. כולם רוצים לשפר את המצב ולעזור לאמנים, חוץ ממנה".

בימי שגרה הופעה של אמנים כמו קליינשטיין יכולה להסתכם בכמה עשרות אלפי שקלים, לא כולל הגברה ותאורה. תעריף הקורונה מקל על כיסי המזמינים, והוא נע בין 3,000 שקל לפחות מבוקשים ל-12 אלף שקל להרכבים גדולים.

הופעה במשען. אלה שמסוגלים לעמוד פרצו בהורה סוערת / צילום: איל יצהר

"מרוב שמחה שוכחים מהריחוק"

עומרי כהן, מנכ"ל רשת משען, מסתובב בהופעה של שרוף עם מורל בשמיים. בגל הראשון הוא חטף מכה קשה בגלל תמותת עשרות קשישים מקורונה בבתי הדיור המוגן שלו בבאר שבע וחיפה ("בני 80 פלוס ובמחלקות הסיעודיות", הוא מדגיש). אחרי שהתאושש החליט כהן לצאת בקמפיין שבראשו התנוסס הסלוגן "דיירי משען מצדיעים לאמנים הוותיקים והאמנים הוותיקים לדיירי משען". אבל כולם סביבו אמרו לו אז שהשתגע, כי מי נכנס בתקופה כזאת להוצאות מיותרות?

"חשבתי על האספקט השיווקי והפרסומי, על הג'ינגלים ברדיו, איך אני מוציא את האמנים להופיע ויוצר אצל הדיירים ציפייה לראות את דורון מזר, רוחמה רז, איתן מסורי ודורית ראובני. אנחנו הרשת הכי גדולה בארץ - תשעה בתים, 2,200 דיירים - ויש לנו כוח קנייה. סגרתי עסקה מול יו"ר אמ"י על כל האמנים, כל אמן מקבל 6,000 שקל ומעלה, כי לא באתי לקרוע אנשים כמו טוביה צפיר או ששי קשת, אלא רוצה לפרגן להם. בואי נקרא לילד בשמו: האמנים הוותיקים לא סוגרים אולמות גם בלי הקורונה, וזה נהדר שדווקא עכשיו הם פורחים. עינת שרוף היא האחרונה בסבב ואחריה נארח משוררים ואנשי תקשורת".

"כשאני מופיעה בפני מבוגרים אני רואה את המציאות עם הרגליים על הקרקע", אומרת שרוף. "בקורונה הופעתי במשען חמש פעמים. אני מרגישה שהם פרסו לי שטיח אדום, הם כל-כך מאושרים, שמחים, עד שהם שוכחים שיש הגבלות ובאים אליי, ואני זו שצריכה להזכיר להם לשמור על מרחק".

בסוף ההופעה של שרוף עדנה דקלו הייתה נרגשת עד דמעות. "תודה שאתם משמחים אותנו, תודה שבאתם. הכרתי את כל השירים כי שרתי בכמה מקהלות. חבל שנגמר. כמה שיותר הופעות - יותר טוב. אני אוהבת זמרים מפורסמים". הפיליפינית שלה, שעזרה לה לקום, לחשה לי "את יודעת מי זאת?" והצביעה על עדנה. "גם היא מפורסמת. זו הבת של סמי בורקס, מהסרט בטלוויזיה".

עוד כתבות

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

רחפן של Spear UAV / צילום: Spear UAV

"בעל 4 להבים מתוצרת ישראל": הרחפן שיכול לתקוף גם באספהאן

אחת מהאפשרויות שעלו היום, היא שישראל תקפה באיראן באמצעות חימוש משוטט של הסטארט-אפ התל אביבי "ספיר" (Spear UAV) - נשק בו היא משתמשת בזירות השונות של מלחמת "חרבות ברזל" ● כך משמש החימוש בעל יכולות AI את ישראל במלחמה

פעילות צה''ל במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

אזעקות הופעלו באשקלון, לראשונה מזה כשבועיים

שני טילי נ"ט פגעו במרחב קיבוץ יראון, לא היו נפגעים אך נגרם נזק ● ארה"ב מטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל ● בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" ● גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים ● שר החוץ האיראני נחת בניו יורק ● עדכונים שוטפים 

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

אוקראינה על סף ייאוש וחור שחור ישאב אותנו ממרחק 2,000 שנות אור

אוקראינה מפתחת קנאת ישראל - גם היא רוצה קואליציה שתציל אותה מטילים באמצע הלילה ● הבריטים קובעים לוח זמנים להפסקה לאומית של העישון ● האקלים יעלה הרבה כסף, והמדינות העניות ייפגעו יותר ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' וראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

לא רק בגלל איראן: S&P קנסו את ישראל גם על סימני השאלה בתקציב הביטחון

אם עד לפני התקיפה האיראנית על ישראל עוד הייתה תקווה מסוימת במדינה שהדירוג הגבוה יישמר, זו התמוססה בשבוע האחרון עם התרחבות מפת האיומים ● אלא שלא רק האיומים על ישראל נלקחו בחשבון בהורדת הדירוג ● מה נכתב בין השורות של הודעת S&P והאם ישראל עומדת בפני סכנה של הורדה נוספת?

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, בתפילת עיד אל–פיטר בטהרן / צילום: Associated Press

איך בוצעה התקיפה באיראן ומה היה היעד?

מהבסיס הצבאי שהותקף בוצעו במוצ״ש שיגורים לעבר ישראל ● איך ככל הנראה בוצעה התקיפה ומה יקרה עכשיו? ● וגם: התגובה בשווקים והקפיצה במחיר הנפט

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד

מייסדי טורק. מימין: אלדד לבני (CINO), לאוניד בלקינד (CTO) והמנכ''ל עופר  סמדרי / צילום: גיא חמוי

הטייס האוטומטי שרוצה להחליף את צבא מומחי הסייבר

האנליסטים במרכזי בקרת הסייבר של הארגונים הגדולים נאלצים להתמודד עם אלפי התרעות מדי יום, והטכנולוגיה של טורק מאפשרת להפוך את התהליכים לאוטונומיים למחצה • האם ה"טייס האוטומטי" של החברה יצליח לשלול איומים חמורים? ● הסטארט-אפים המבטיחים

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית מתייצבת לטובת וולט: יש לדחות את התביעה הייצוגית להכרה ביחסי עובד-מעביד

לעמדת בהרב-מיארה לא היה מקום לאשר את התביעה הייצוגית מאחר וזו אינה הדרך היעילה וההוגנת להכריע במחלוקת לאור גודלה של הקבוצה הכולל כ-10,000 שליחים ● עוד  נטען כי לא ניתן להכריע בעניינם של כל השליחים על בסיס נתוניו של התובע הייצוגי

משפחות חטופים חוסמות את כביש 1 בדרך לירושלים

משפחות חטופים חסמו את כביש 1: "כל חטוף חייב לשוב"

שרי החוץ של מדינות ה-G7: נמשיך לפעול למניעת הסלמה של הסכסוך בין ישראל לאיראן • הקרמלין: "קוראים לצדדים להפגין איפוק" • דיווח: ביידן שוקל לשלוח סיוע ביטחוני בסך מיליארד דולר לישראל • בפעילות סמוך לטול-כרם: ארבעה לוחמים נפצעו בינוני וקל, מפקד גדוד טולכרם של גא"פ חוסל • עדכונים בולטים 

סלט קרעי לחם ב''נעה אפייה מקומית'' / צילום: חיים יוסף

רגע לפני שנפרדים מהחמץ: מסעדה מעולה בהרי ירושלים שמנסה לחבר את כל המנות ללחם

"נעה אפייה מקומית" של אלדד שמואלי רק התחילה לרוץ והשף גויס למילואים ● עכשיו היא מתרוממת, והקו המנחה: מנות שהולכות טוב עם לחם, והלחם מצוין

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות

פיצוחים / צילום: תמר מצפי

הגרעינים של חממה בדרך החוצה מהבורסה - מי ייכנס במקומם?

חברת חממה סחר קיבלה הצעה להוצאת פעילותה מהבורסה והכנסת פעילות נדל"ן במקומה ● בעקבות מלחמת חרבות ברזל לחברה חובות בהיקף של 1.6 מיליון שקל מתושבים מרצועת עזה

לקסוס LBX / צילום: יח''צ

ב-200 אלף שקל תקבלו רכב עם סטטוס יוקרתי. ומה לגבי הביצועים?

לקרוס–אובר הקומפקטי ביותר שהשיקה לקסוס יש עיצוב אטרקטיבי ומוניטין יוקרתי. השאלה אם מיתוג הפרימיום יחפה על הפשרות בשימושיות

הדגם OMODA 5 של צ'רי / צילום: יח''צ

האם הסיניות יתחילו להגיע אלינו מאירופה? צ'רי תייצר כלי רכב בספרד, יצרנים נוספים בדרך

כך מתכוונים הסינים לעקוף את המכס האירופי ● ג'יפ אוונג'ר משיקה בישראל דגם היברידי ● ​נחשף הקרוס־אובר החשמלי החדש של GEELY ● ועוד חדשות מענף הרכב

כבר לפני חודשיים: איראן תירגלה שיגור טילים בליסטיים נגד בסיס פלמחים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: התרגיל הצבאי של איראן שהתקיים כבר לפני חודשיים, איראן מצליחה לשבור את האמברגו על הנפט וגוגל פיטרה עובדים שמחו נגד ישראל במשרדים בניו יורק ● כותרות העיתונים בעולם 

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

שרון גל / צילום: סטודיו תומאס תומר שלום, ויקימדיה

האיום עשה את שלו? שרון גל יישאר בערוץ 14

לפני כשלושה שבועות הודיעה רשת 13 כי העיתונאי שרון גל חוזר לשורותיו, ובערוץ 14 מיהרו להוציא לגל מכתב התראה, מאחר שהוא חתום על חוזה עד סוף 2024 ● כעת נראה כי המהלך עשה את שלו, וגל יישאר בערוץ 14 ויגיש שם את רצועת 19:00