גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

קבוצת דלק הרוויחה 149 מיליון שקל ברבעון; המניה מזנקת בכ-10%

גם לדוחות הרבעון השלישי הצמידו רואי החשבון של קבוצת דלק אזהרת "עסק חי" ● מניית קבוצת דלק מגיבה לדוחות בעלייה חדה ומשלימה התקדמות של 54% בחודש האחרון

עידן וולס  / צילום: רון קדמי
עידן וולס / צילום: רון קדמי

 

קבוצת דלק שבשליטת יצחק תשובה סיימה את הרבעון השלישי של 2020 עם רווח נקי לבעלי המניות של 149 מיליון שקל. למרות זאת, בתשעת החודשים הראשונים של השנה עדיין מציגה החברה הפסד עתק של 2.94 מיליארד שקל לבעלי המניות, וזאת לאחר שב-2019 כולה הציגה רווח נקי לבעלי המניות של 234 מיליון שקל.

גם לדוחות הרבעון השלישי הצמידו רואי החשבון של קבוצת דלק אזהרת "עסק חי", וזאת לאור המצב המורכב בו היא נמצאת גם לאחר מימושי הנכסים הרבים שבוצעו השנה. נכון לסוף ספטמבר מציגה החברה הון עצמי חיובי של 1.49 מיליארד שקל, אולם בפניה עומדים אתגרים תזרימיים משמעותיים גם בשנים 2021-2022.

לדברי החברה, ברבעון הרביעי של 2020 מתוכנן פירעון חובות (קרן וריבית) למחזיקי האג"ח לבנקים בהיקף כולל של 1.44 מיליארד שקל, כאשר 1.02 מיליארד שקל מתוכם כבר נפרעו מאז תחילת אוקטובר. כך, שאת 2020 אמורה החברה לסיים כשבקופתה מזומנים בשווי של 378 מיליון שקל.

פירעונות של יותר מ-3 מיליארד שקל עד סוף 2022

ב-2021 יעמדו בפני קבוצת דלק פירעונות חוב (בעיקר למחזיקי האג"ח) של 1.2 מיליארד שקל ושל 1.97 מיליארד שקל ב-2022. לצורך פירעון סכומי עתק אלו מתכננת החברה מספר מהלכים, כשהגדול בהם הוא מכירת חלק ממניות איתקה באמצעות הכנסת שותף, או מיזוג של איתקה אל תוך חברה אחרת או אפילו הנפקה של איתקה בבורסה בחו"ל.

פעולה הונית זו באיתקה אמורה להניב ב-2021 סכום של 1.38 מיליארד שקל, כאשר לצדה מתוכננת קבלת הלוואה של כ-690 מיליון שקל מבנק בחו"ל, שתובטח בשעבוד על מניות איתקה שיוותרו בידי קבוצת דלק. כמו-כן מתכננת החברה מהלך משולב בהיקף של 600 מיליון שקל, שיכלול גיוס (בחלקים שווים) של הון ושל חוב מובטח בשעבוד על יחידות השתתפות חופשיות של דלק קידוחים.

התזרים החזוי ל-2021 כולל גם כמה רכיבים נוספים ובהם קבלת דיבידנדים מחברות בנות ומוחזקות בהיקף של 357 מיליון שקל, קבלת תמורות נוספות של 112 מיליון שקל ממכירת מניות דלק ישראל (כולל מימוש אופציה לעוד 5% מהחברה), מימוש נכס נדל"ן בעכו תמורת 101 מיליון שקל, וכן גיוס הון של 50 מיליון שקל בהתאם להתחייבות למחזיקי האג"ח. הצלחה בביצוע תוכניות אלו תותיר את קבוצת דלק עם 2.25 מיליארד שקל בקופה בסוף 2021 וסכום זה יאפשר לה לצלוח בהצלחה גם את 2022.

קבוצת דלק מכרה באחרונה את מניות השליטה (70%) בחברת דלק ישראל תמורת 525 מיליון שקל, כך שפעילותה כולל כיום שתי החזקות מהותיות. הראשונה היא בעלות מלאה על חברת איתקה, שעוסקת בהפקת נפט וגז בים הצפוני, ואילו השניה היא החזקה ב-55% מיחידות ההשתתפות של שותפות דלק קידוחים, שמחזיקה במאגרי הגז לוויתן ותמר.

ברבעון השלישי תרמה איתקה הכנסות של 830 מיליון שקל, לעומת 350 מיליון שקל ברבעון השלישי אשתקד. לזינוק החד אחראית רכישת הפעילות מחברת שברון האמריקאית בנובמבר 2019. הרווח הנקי לקבוצת דלק מפעילות האנרגיה בים הצפוני עמד על 55 מיליון שקל ברבעון השלישי, לעומת 2 מיליון שקל ברבעון המקביל.

התפוקה היומית הממוצעת של איתקה ברבעון השלישי עמדה על 59 אלף שווה ערך חבית נפט ליום (boed), לעומת כ-15.7 אלף ברבעון המקביל. הגידול נובע בעיקר מעליה בכמות הנפט והגז שהופקה על ידי איתקה כתוצאה מהצטרפות נכסי נפט מפיקים חדשים במסגרת רכישת נכסי שברון .

ההפקה ברבעון הייתה נמוכה מעט מהממוצע בתשעת החודשים האחרונים שעמד על 68 אלף boed מדי יום, בעיקר עקב עבודות תחזוקה מתוכננות שבוצעו בקיץ. החברה מעריכה כי ההפקה היומית הממוצעת בשנה כולה תעמוד על 68 אלף boed - בטווח הגבוה של תחזית החברה לשנת 2020, כאשר עלות ההפקה הממוצעת תעמוד על 15 דולר לחבית. עסקאות הגידור שביצעה החברה תרמו 86 מיליון דולר להכנסות ולרווח ברבעון.

התזרים מפעילות ברבעון השלישי גדל ביותר מפי 5 לעומת הרבעון המקביל והסתכם ב- 148 מיליון דולר. התזרים החזק אפשר לאיתקה להמשיך ולהפחית את החוב הפיננסי במהלך הרבעון ב- 100 מיליון דולר נוספים, והוא עומד על כ- 1.2 מיליארד דולר נכון לסוף ספטמבר 2020. סה"כ הפחיתה איתקה את החוב הפיננסי נטו ב 330 מיליון דולר בתשעת החודשים הראשונים של השנה.

התזרים החזק תמך גם בחלוקת דיבידנד של 100 מיליון דולר לקבוצת דלק בתחילת נובמבר, גבוה ביותר מפי 3 מהדיבידנד שהעריכה קבוצת דלק בתזרים המזומנים החזוי שפרסמה בסוף אוגוסט. איתקה ממשיכה לשמור על נזילות גבוהה עם יתרת RBL (Reserve Base Lending Facility) לא מנוצלת בהיקף כולל של 380 מיליון דולר (לפני חלוקת הדיבידנד). יחס החוב נטו ל EBITDA עומד על 1.5.

קבוצת דלק ממשיכה לפעול לביצוע עסקה הונית באיתקה ובין היתר בוחנת עסקאות מיזוג עם חברות בינ"ל מתחום האנרגיה, הכנסת שותף, הנפקה או שילוב בין המתווים האמורים מתוך כוונה להוציא לפועל עסקה במהלך החציון הראשון של שנת 2021.

דלק קידוחים הציגה רבעון שיא אשר נתמך בביקושים חזקים בשוק המקומי ובשוקי הייצוא. כמויות המכירה עמדו על 4.6 BCM לעומת 2.8 BCM ברבעון המקביל ולעומת 2.9 BCM ברבעון השני. המכירות מלווייתן ברבעון השלישי עמדו על 2.2 BCM לעומת 1.5 BCM ברבעון השני השנה.

ההכנסות מתחום הפקת הגז בים התיכון עמדו על 810 מיליון שקל ברבעון השלישי, עלייה של 130% לעומת הרבעון המקביל וה- EBITDA צמח ב 178% ל- 718 מיליון שקל. הרווח הנקי המיוחס לבעלי מניות הקבוצה עמד על 127 מיליון שקל לעומת 139 מיליון שקל ברבעון המקביל, בעיקר עקב עלייה בהוצאות המימון כתוצאה מהתחלת ההפקה במאגר לווייתן והפסקת ההיוון של הוצאות אלה.

במהלך הרבעון השלימה דלק קידוחים מימון מחדש לפרויקט לווייתן על ידי הנפקת אגרות חוב "לוויתן בונד" בהיקף כולל של 2.25 מיליארד דולר. ההנפקה המוצלחת זכתה לביקושים של כ 7 מיליארד דולר ונסגרה בריביות נמוכות מהצפוי.

הביצועים החזקים במהלך הרבעון והצלחת המימון מחדש, אפשרו לדלק קידוחים לבצע חלוקת רווחים בהיקף של 65 מיליון דולר (כ- 216 מיליון שקל), מתוכם חלקה של קבוצת דלק, 120 מיליון שקל. הדיבידנד ישולם בתחילת דצמבר 2020.

תוצאות הרבעון השלישי של דלק ישראל מצביעות על שיפור משמעותי לעומת הרבעון השני שהושפע ממדיניות הסגרים בעקבות התפשטות הקורונה ומהפסדי מלאי. הרווח הנקי מפעילות נמשכת עמד על 26 מיליון שקל לעומת 23 מיליון שקלים ברבעון המקביל, ולעומת הפסד של 17 מיליון שקל מפעילות נמשכת שנרשם ברבעון השני לשנת 2020.

המניה זינקה ביותר מ-50% בחודש האחרון

עידן וולס, מנכ"ל קבוצת דלק, מסר כי "השנה הנוכחית הציבה לקבוצת דלק אתגרים עסקיים וניהוליים, אולם לאורך כל הדרך ביקשנו להיבחן על פי התוצאות והשורה התחתונה. דוחות הרבעון השלישי שפרסמנו הבוקר מהווים אינדיקציה חזקה לאיכותם של נכסי הליבה שלנו ולערך שהם מייצרים עבורנו. למרות משבר הקורונה והתנודתיות בשווקים, הצלחנו להוציא לפועל עסקאות מורכבות, בתנאים טובים ובלוחות זמנים קצרים והתוצאות מביאות לידי ביטוי את הפירות שהניבו מאמצינו להגברת הנזילות בקבוצה לצד ירידה חדה בחוב הפיננסי.

"המשכנו לעמוד בכלל התחייבותנו למחזיקי האג"ח במועדן ובסדרן, ופרענו בפירעון מוקדם ובהתאם להתחייבויותינו למחזיקים את כלל התחייבותנו לבנקים המובטחים בסכום של למעלה מ-1.2 מיליארד שקל. הביצועים המוצלחים של נכסי הליבה שלנו יחד עם נתוני מאקרו כלכליים מעודדים שהתחילו להגיע בשבועיים האחרונים לנוכח ההתקדמות במאמצים למציאת חיסון לנגיף הקורונה והשפעתם החיובית על מחירי האנרגיה, נותנים רוח גבית להמשך מימוש האסטרטגיה של קבוצת דלק ולעליית שווי נכסי הליבה שלה".

קבוצת דלק נמצאת בשנה האחרונה במהלך אגרסיבי של מימוש נכסים, לצורך צמצום התחייבויותיה. בתשעת החודשי הראשונים של השנה השלימה החברה עסקאות שהניבו לה 3 מיליארד שקל, והובילו להפחתת החוב הפיננסי מ-9.3 מיליארד שקל בסוף 2019 ל-6.4 מיליארד שקל נכון להיום.

המהלכים שביצעה הקבוצה והביצועים של עסקי הליבה באים לידי ביטוי בירידה חדה בתשואות האג"ח, מרמה של מאות אחוזים לפני קצת יותר מחצי שנה, לטווח של 15%-45%, כאשר התשואה הנמוכה ביותר היא זו של סדרה ל"ד הארוכה ביותר, כמצופה במקרה של חברות בקשיים.

מניית קבוצת דלק מגיבה לדוחות בעלייה של כ-10% במחזור גבוה במהלך המסחר בבורסה ומשלימה התקדמות של 54% בחודש האחרון. עם זאת, מתחילת השנה צנחה המניה בכ-80% ושוויה של החברה הצטמק לכ-1.6 מיליארד שקל.

עוד כתבות

בנק לאומי / צילום: איל יצהר

דוחות לאומי: רווח של 7 מיליארד שקל למרות הפחתה גדולה בארה״ב

בנק לאומי רשם בשנת 2023 רווח של 7 מיליארד שקל, ירידה של 9% לעומת 2022 בשל ההפחתה שביצע ברבעון הראשון של השנה • יחלק דיבידנד של 365 מיליון שקל, המהווים 20% מרווחי הרבעון, בהתאם להנחיות בנק ישראל

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

נעילה חיובית בת"א; תמר פטרוליום זינקה ב-18%, נכסים ובניין ב-8%

מדד ת"א 35 עלה ב-1.1% ● הפסקת הפעילות של אסדת תמר למשך 37 ימים פגעה ברווחי ישראמקו ● ווישור תמזג את ווישור ביטוח לתוך איילון ● בלידר שוקי הון צופים אינפלציה ברמה של 3.2% ומעדיפים אפיקים צמודים בשוק המקומי ● מיטב: יוון, איטליה ומדינות במזרח אירופה עשויות להיות יעד לפיזור השקעות מהמדדים היקרים בארה"ב

ערן וולף. פרש מתפקיד מנכ''ל מימון ישיר אחרי 18 שנה / צילום: גבע טלמור

בגלל הריבית והמלחמה: ההפרשות להפסדי אשראי של מימון ישיר הוכפלו

חברת המימון לרכב הגדולה בישראל הפרישה אשתקד כמעט רבע מיליארד שקל להפסדי אשראי, בעיקר בגלל השפעות הריבית הגבוהה ● ברבעון הרביעי גרמה המלחמה להחרפת קשיי הלווים והגבייה, והרווח כמעט נעלם

מפגינים למען עסקה לשחרור החטופים בעזה / צילום: ציפי מנשה

המשלחת הישראלית הגיעה לקטאר והחלו שיחות מו"מ לעסקה

גורם ישראלי בכיר: "נציגי חמאס בקטאר לא יקבלו את ההחלטות. מי שיקבל את ההחלטות יהיה סינוואר" • משרד החוץ האמריקני ביקש מישראל מידע בעקבות דיווחים על מעצר כתב אל-ג'זירה בפשיטה על בית החולים • צה"ל תקף מחבלים ועמדות של חיזבאללה בלבנון, בנוסף למקורות הירי שביצעו שיגורים לעבר ישראל • עדכונים בולטים 

יו''ר טקטונה, יריב גילת / צילום: יח''צ

ותודה לביטקוין: המניה בבורסת תל אביב שזינקה ב-271% בתוך שבוע

שווי השוק הנוכחי של טקטונה עומד על כ-170 מיליון שקל, עלייה של יותר מ-100 מיליון שקל בתוך שבוע ● בשבוע שעבר פרסמה את התוצאות הכספיות לסיכום שנת 2023, שמהן עלה כי עברה לרווח של 700 אלף דולר בסיכום אותה שנה

הוות''ל לא עוזרת בהורדת מחירי הדיור / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

הוותמ"ל תהפוך קבועה ובענף זועמים: "זלזול בדמוקרטיה וברשויות המקומיות"

אנשי מקצוע מותחים ביקורת קשה על הממשלה, שעומדת להחליט על הפיכת הוועדה למתחמי דיור מועדפים לוועדת קבע ● זאת בטענה לרמיסת הרשויות המקומיות, תוכניות מתאר קיימות ומתנגדים, וליצירת מאגר של מלאי תכנוני לא מעודכן, שאינו תורם לירידת מחירי הדירות

צילומים: AP - Ng Han Guan, Jeff Dean, Alexander Zemlianichenko, עיצוב: טלי בוגדנובסקי

קלקולים כלכליים: הסיכונים המרכזיים שמאיימים על הפריחה בשוקי המניות

דווקא כשמדדי מניות בעולם נמצאים בשיאי כל הזמנים, חשוב להתייחס לסיכונים שעלולים להעיב על השווקים ● המיידיים הם התחדשות האינפלציה במדינות רבות או לחלופין האטה כלכלית, ומתיחויות גיאופוליטיות שיסלימו למלחמות ● כתבה שנייה מתוך שתיים

הצבת מיגוניות בתחנות הסעה ביישובי קו העימות על ידי הקרן לידידות / צילום: רענן כהן, הקרן לידידות

בעקבות ההסלמה בצפון, הקרן לידידות תציב 123 מיגוניות באזור

המיגוניות יוצבו בתחנות הסעה שטרם מוגנו ב־42 יישובים, בהם נהריה, מעלה יוסף ומעלות תרשיחא ● עלות הפרויקט עומדת על 6.7 מיליון שקל, והוא נעשה לבקשת ראשי הרשויות באזור ● ישראל מתגייסת

ראש הממשלה בנימין נתניהו וקנצלר גרמניה, אולף שולץ, בפגישתם היום / צילום: קובי גדעון-לע''מ

קנצלר גרמניה שינה את הטון. האם ישראל תאבד את הידידה החשובה באירופה?

קנצלר גרמניה אולף שולץ התייצב בביקור רשמי לצד ישראל, אך שינה את הטונים מבעבר ● הוא הטיל ספק בתועלת הפעולה הצבאית ברפיח בשל ריבוי הרוגים פלסטינים והזהיר מפני אסון הומניטרי ברצועה ● במקביל, מדינות באיחוד מקדמות החלטות אנטי-ישראליות

לאה פרמינגר, סמנכ''לית השקעות, אלטשולר שחם / צילום: סם יצחקוב

זו מנהלת השקעות החדשה של אלטשולר שחם. האם השינוי בדרך?

בית ההשקעות הגדול בישראל, אלטשולר שחם, הודיע לאחרונה כי לאה פרמינגר תחליף את דני ירדני בתפקיד סמנכ"לית ההשקעות ● יש המעריכים כי הרקע של פרמינגר בתחום האלטרנטיבי עשויה ללמד על שינוי במדיניות ההשקעה באלטשולר שחם

טים קוק וסונדר פיצ'אי / צילום: Associated Press

"בלוקבסטר דיל": הדיווח שמקפיץ את מניית גוגל ב-5% במסחר המוקדם

מערכת ה-AI של גוגל עשויה להגיע למכשירי אפל כבר השנה, אם שיתוף הפעולה המתקיים בין החברות יושלם ● הדיווח על שיחות שיתוף הפעולה נחשף בבלומברג ומקפיץ את מניית אלפאבית בכ-5% במסחר המוקדם

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: מיכל רז חיימוביץ', shutterstock

אלו חברות התעופה שהודיעו רשמית על חזרה לישראל. מה הן מציעות?

דלתא ואיזיג'ט הכריזו בשבוע שעבר על חידוש הטיסות לנתב"ג, והן מצטרפות לשורת חברות תעופה נוספות שיחדשו בקרוב את הטיסות ● למרות העלייה בהיצע הטיסות, המחירים נותרו גבוהים, ורוב החברות לא מציעות מבצעים משמעותיים ● מתי כל אחת צפויה לחזור לארץ, ומה כלול במחיר?

המדינה שמצטרפת לציר הרשע של חמאס, רוסיה ואיראן

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: הסיבה לכך שאיחוד האמירויות מובילה השקעת ענק במצרים, דרום אפריקה משקיעה מיליוני דולרים ביצירת קשר עם חמאס ומסתבכת בארה"ב, והאלימות לא עוזרת לקרב את הפלסטינים למדינה ● כותרות העיתונים בעולם 

5 דברים לדעת לפני פתיחת המסחר / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

חמישה דברים שכדאי לדעת לקראת פתיחת המסחר בבורסה

יום המסחר בתל אביב צפוי להיפתח במגמה מעורבת ● מטבעות הקריפטו איבדו גובה אחרי שרשמו שיאים ● הורדת דירוג לאג"ח של אלקטרה פאוור ● לאומי: תפוקת הנפט היומית תצמח ל-13.6 מיליון חביות ● בנק אוף אמריקה: ייתכן והשוק מתחיל לפקפק בכך שהפד יבצע הפחתות ריבית של 75 נקודות בסיס בשנת 2024 ● גלובס עושה סדר לקראת פתיחת המסחר בבורסה 

יוסי כהן / צילום: שלומי יוסף

חדשות טובות ליוסי כהן: כמה ירוויח ראש המוסד לשעבר מהגיוס בדוראל

חברת האנרגיה המתחדשת דיווחה כי גוף השקעות אמריקאי צפוי להשקיע 400 מיליון דולר בפעילות האמריקאית של דוראל ● ראש המוסד לשעבר משמש כדירקטור בחברה הבת של דוראל, ומחזיק באופציות ל-3% ממניותיה – הטבה בשווי של עשרות מיליוני שקלים

חנות משקפיים. ענף האופטיקה מתאושש / צילום: תמר מצפי

לראשונה מתחילת המלחמה: מחזורי הקניות בכל הענפים הבולטים במגמת עלייה

גלובס מציג מדד הבוחן את היקף הקניות בכרטיסי אשראי בישראל ● מנתוני הפניקס גמא עולה כי שורת קמפיינים בענף האופטיקה הובילו ל"חזרה לשגרת קניות כמעט מלאה"

מטוסי F-35 / צילום: Associated Press, Tsafrir Abayov

חרם הנשק על ישראל: המסלול העוקף של הולנד, הסכנה שאורבת באירופה

בניסיון לעקוף את החלטת בית המשפט שאין לספק חלקי F-35 לישראל, משרד הביטחון ההולנדי בודק אפשרות להעביר את החלקים לאיטליה או לארה"ב ● במקביל, ניצחון העתירה בבית בבית המשפט בהאג הובילה לשורת דרישות דומות בצרפת, בדנמרק, בבריטניה ובספרד

לימסול, קפריסין. מקלט המס הכי נגיש לישראלים / צילום: Shutterstock

רשות המסים פתחה במבצע לאיתור נכסים ביעד ההשקעה הפופולרי

רשות המסים פתחה במבצע לאיתור נכסים, הכנסות וחברות של ישראלים בקפריסין, שהפכה ליעד השקעה פופולרי הודות למדיניות מס אטרקטיבית ● גורם ברשות: "חברות רבות רשומות בקפריסין כשהשליטה והניהול מתבצעים מהארץ" ● עסקי הנדל"ן להשקעה בסכנה למיסוי של עד 50%

עו”ד יעקב אטרקצ’י, בעל השליטה ומנכ''ל אאורה / צילום: ראובן קפוצ'ינסקי

יעקב אטרקצ'י מפנק את המשקיעים בתשואה ומסדר משכורת נאה לבנו

מניית חברת הבנייה אאורה זינקה ביותר מ-200% בשנה האחרונה ● כעת היא מפרסמת דוחות חזקים ולצידם מבקשת לאשר את תנאי העסקת בנו של הבעלים כמנהל חטיבת הנכסים המניבים עבור יותר מחצי מיליון שקל בשנה

מרואן עיסא. האם חוסל? / צילום: מתוך הרשתות החברתיות

מספר 3 בחמאס ואחד מאדריכלי ה-7 באוקטובר: מי היה מרוואן עיסא?

תקיפה נרחבת בנוסיראת בשבוע שעבר נועדה לחסל את מרוואן עיסא, סגן מפקד גדודי עז א־דין אל־קסאם וכעת בחמאס בודקים האם הוא אכן חוסל ● זהו ניסיון החיסול השני שלו של עיסא, שהתחנך מגיל צעיר במוסדות שמזוהים עם האחים המוסלמים