גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ההמבורגר מהצומח של סבוריט הגיע לבורסה ומילניום פוד-טק וליאו ליידרמן בין המרוויחים

סבוריט, העוסקת בפיתוח תחליפי בשר, השלימה גיוס הון בהיקף של קצת יותר מ-40 מיליון שקל ● סבוריט ביצעה את הגיוס לפי שווי חברה של כ-210 מיליון שקל "אחרי הכסף"

מייסדי סבוריט: מימין: פרופ' עודד שוסיוב, רחלי ויזמן, פרופ' עידו ברסלבסקי  / צילום: שרון בירון
מייסדי סבוריט: מימין: פרופ' עודד שוסיוב, רחלי ויזמן, פרופ' עידו ברסלבסקי / צילום: שרון בירון

בין רצף הנפקות האקוויטי הראשוניות (IPO) האינטנסיבי של שלל החברות החדשות המגיעות להיסחר בבורסה בתל-אביב, האחרונה שהשלימה גיוס הון בהיקף של קצת יותר מ-40 מיליון שקל (כ-13 מיליון דולר), היא חברת הפוד-טק סבוריט, העוסקת בפיתוח תחליפי בשר.

סבוריט (SavorEat) שדיווחה על ביקושי יתר בהנפקה שהובילה לאומי פרטנרס, ביצעה את הגיוס לפי שווי חברה של כ-210 מיליון שקל (כ-60 מיליון דולר) "אחרי הכסף".

בין בעלי העניין בסבוריט, מי שצפויה ליהנות מרווח נאה (על הנייר) של כ-22 מיליון שקל בעקבות מהלך ההנפקה היא חברת פוד-טק אחרת: השותפות מילניום פוד-טק, שבשליטת יוסי תמר ושי יצחק ליאור, ושהגיעה בעצמה לבורסה רק לפני כארבעה חודשים.

לפי העדכון של מילניום בנושא, עד הנפקתה של סבוריט היא השקיעה בה קרוב ל-9 מיליון שקל, ולאחר ההנפקה החזקותיה בסבוריט יעמדו על קצת יותר מ-14% מההון, שערכן עומד על כ-30 מיליון שקל, בהתאם לשוויה של סבוריט בהנפקה.

יחידות ההשתתפות של מילניום פוד-טק, שהחלו להיסחר בחודש יולי האחרון אחרי גיוס של כ-26 מיליון שקל שהשלימה השותפות, הגיבו להודעת השותפות בטיפוס דו-יומי של כ-10% והם משקפים לשותפות שווי של יותר מ-50 מיליון שקל.

הסכם ראשון להשקעה של מילניום פוד-טק בסבוריט, בהיקף של קרוב ל-2 מיליון דולר, נחתם בחודש יוני האחרון, לפי שווי חברה של 7 מיליון דולר "לפני הכסף", ובחודש שעבר החליטה מילניום להשקיע בסבוריט 750 אלף דולר נוספים, הפעם לפי שווי חברה של 13 מיליון דולר "לפני הכסף".

עוד בין מי שמרווחים "על הנייר" מהשקעה מוקדמת בסבוריט הם בתי ההשקעות מור ומיטב דש, שהשקיעו בסבוריט טרם הנפקתה בשתי הזדמנויות סכום מצרפי של כ-3 מיליון דולר, תחילה בחודש יולי לפי שווי חברה של 13 מיליון דולר "לפני הכסף" ובהמשך באוקטובר לפי שווי חברה של 35 מיליון דולר "לפני הכסף". מור ומיטב דש גם לקחו חלק בהנפקתה של סבוריט, בהשקעה של כ-1-1.2 מיליון דולר כל אחד. המשקיע הבולט בהנפקה היה פסגות, עם סכום של כ-7 מיליון דולר.

שם בולט נוסף שנמנה עם המשקיעים בסבוריט טרם הנפקתה הוא הפרופסור ליאו ליידרמן, הכלכלן הראשי של בנק הפועלים, שבשנה שעברה השקיע בחברה 80 אלף דולר.

סבוריט נוסדה על-ידי המנכ"לית רחלי ויזמן והפרופסורים עודד שוסיוב ועידו ברסלבסקי, והיא מגדירה עצמה כחברת הזנק, "אשר מפתחת מערכת לייצור סוגים שונים של תחליפי בשר מבוססי רכיבים צמחיים שיעניקו לצרכן חווית אכילה שדומה (בטעם ובמרקם) ככל שניתן לאכילת בשר שמקורו מן החי". המוצר הראשון שסבוריט מתמקדת בפיתוחו הוא המבורגר מהצומח.

לפי סבוריט, שהחלה בפעילות בשנה שעברה, המערכת שהיא מפתחת "כוללת רובוט חכם, המכונה רובוט-שף, המאפשר ייצור תחליפי בשר באמצעות הדפסה בתלת-ממד ובישול המוצר (לרבות צלייה וטיגון) מיד בתום תהליך הייצור באמצעות יחידת חימום אינטגרלית".

בסבוריט מעריכים כי ההשקעה הנדרשת לפיתוח מערכת הרובוט-שף שלה לייצור המבורגרים תגיע לכ-2.5 מיליון דולר בשנה הקרובה, והיא מסמנת כאבן דרך לשנה זו השלמת פיתוח גרסה מתקדמת של המערכת וביצוע פיילוט ראשון ברשת ההמבורגרים BBB.

מלבד סבוריט, חברה נוספת בה השקיעה מילניום באחרונה היא פיטולון, העוסקת "במחקר ופיתוח של צבעי מאכל טבעיים בספקטרום נרחב (צהוב עד סגול) לתעשיית המזון", ואשר מוצרי הצבע שלה, לפי מילניום "מתאימים למגוון רחב של מוצרי מזון".

בעלי השליטה בשותף הכללי של מילניום פוד-טק הם שני פעילי שוק ההון יוסי תמר ושי יצחק ליאור, המחזיקים גם בשותף הכללי של שותפות סמארט-אגרו. פעילות סמארט-אגרו מתרכזת במו"פ בתחום האגרו-טק (המשלב חקלאות וטכנולוגיה) והיא החלה להיסחר בשבועות האחרונים בבורסה המקומית אחרי שהשלימה גיוס של כ-26 מיליון שקל.

בשנים האחרונות התפתחה משמעותית פעילות החדשנות הטכנולוגית בישראל בתחומי המזון והחקלאות, הנקראים יחד אגרו-פודטק, וחברות מהענף החלו גם להגיע לבורסה, וכחלק מכך גם כמה העוסקות בתחום תחליפי הבשר. עוד לפני סבוריט ומילניום פוד-טק, בתחילת השנה הצטרפה לבורסה חברת מיט-טק, העוסקת גם היא בפיתוח תחליפי בשר, וניתן להעריך כי אליהן יצטרפו בהמשך חברות נוספות.

עוד כתבות

אירוע GTC 2024 של אנבידיה / צילום: באדיבות אנבידיה

בוול סטריט עוקבים מקרוב אחר הבשורות מהאירוע השנתי של אנבידיה

ענקית השבבים מקיימת בסן חוזה את הכנס הפיזי הראשון שלה מאז הקורונה ● ההכרזות של החברה באירוע עשויות לסמן את הכיוון הבא של הבינה המלאכותית

החשיפה לישראל השתלמה בפברואר / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

זו שהפתיעה ואלו שאיכזבו: מאחורי המהפך בשוק הגמל בפברואר

קופות הגמל וקרנות ההשתלמות רשמו תשואה חיובית יוצאת דופן בפברואר ● בכלל, שזינקה לפסגה, שמרו על חשיפה לבורסה בת"א גם ברגעי השפל - "מאמינים בשוק המקומי" ● מנהלי השקעות על הפתיחה הפושרת של חודש מרץ: "טבעי שאחרי עליות כל כך חזקות, לוקחים קצת אוויר"

המדינה שמצטרפת לציר הרשע של חמאס, רוסיה ואיראן

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: הסיבה לכך שאיחוד האמירויות מובילה השקעת ענק במצרים, דרום אפריקה משקיעה מיליוני דולרים ביצירת קשר עם חמאס ומסתבכת בארה"ב, והאלימות לא עוזרת לקרב את הפלסטינים למדינה ● כותרות העיתונים בעולם 

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

נעילה חיובית בת"א; תמר פטרוליום זינקה ב-18%, נכסים ובנין ב-8%

מדד ת"א 35 עלה ב-1.1% ● הפסקת הפעילות של אסדת תמר למשך 37 ימים פגעה ברווחי ישראמקו ● ווישור תמזג את ווישור ביטוח לתוך איילון ● בלידר שוקי הון צופים אינפלציה ברמה של 3.2% ומעדיפים אפיקים צמודים בשוק המקומי ● מיטב: יוון, איטליה ומדינות במזרח אירופה עשויות להיות יעד לפיזור השקעות מהמדדים היקרים בארה"ב

לימסול, קפריסין. מקלט המס הכי נגיש לישראלים / צילום: Shutterstock

רשות המסים פתחה במבצע לאיתור נכסים ביעד ההשקעה הפופולרי

רשות המסים פתחה במבצע לאיתור נכסים, הכנסות וחברות של ישראלים בקפריסין, שהפכה ליעד השקעה פופולרי הודות למדיניות מס אטרקטיבית ● גורם ברשות: "חברות רבות רשומות בקפריסין כשהשליטה והניהול מתבצעים מהארץ" ● עסקי הנדל"ן להשקעה בסכנה למיסוי של עד 50%

תחנת הכוח צומת של OPC אנרגיה / צילום: באדיבות החברה

מפעילים לחצים אדירים: שרי הליכוד מתנגדים להקמת תחנת כוח חדשה

שרי הליכוד מפעילים לחצים אדירים אבל מנכ"ל מנהל התכנון נחוש לקדם תחנת כוח חדשה במטרופולין גוש דן ● עדיין לא ברור האם הצורך למנוע עלטה מאזרחי ישראל יגבר על שיקולים פוליטיים צרים; במשרד האוצר מזהירים מפגיעה משקית של מיליארדי שקלים ● וראש מטה התכנון מזהיר "מי שירים את ידו נגד יצטרך לתת הסברים בוועדת חקירה ממשלתית"

גל רכישות בסייבר הישראלי / אילוסטרציה: Shutterstock

הפרדוקס בענף הסייבר: איך קורה שחברה נמכרת בשווי של פי 100 מההכנסות שלה?

בחצי השנה האחרונה נרכשו שמונה סטארט־אפים ישראלים בתחום הסייבר - כולם בשווי שגבוה פי עשרות ביחס להכנסות שלהם ● הסיבה מאחורי האקזיטים הנדיבים: הענקיות הזרות בונות על המוצרים של החברות הצעירות, כהבטחה להגדלת המכירות ● האם זו רק ההתחלה?

הוות''ל לא עוזרת בהורדת מחירי הדיור / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

הוותמ"ל תהפוך קבועה ובענף זועמים: "זלזול בדמוקרטיה וברשויות המקומיות"

אנשי מקצוע מותחים ביקורת קשה על הממשלה, שעומדת להחליט על הפיכת הוועדה למתחמי דיור מועדפים לוועדת קבע ● זאת בטענה לרמיסת הרשויות המקומיות, תוכניות מתאר קיימות ומתנגדים, וליצירת מאגר של מלאי תכנוני לא מעודכן, שאינו תורם לירידת מחירי הדירות

תמונות החטופים מה-7 באוקטובר / צילום: Reuters, SUSANA VERA

מהומות בירושלים: מפגינים חסמו רכבים של שרים בדרך לקבינט

הרמטכ"ל מסר הצהרה מיוחדת לתקשורת שבה התייחס לשורה של נושאים ● בני משפחות חטופים מפגינים סמוך לקריה בתל אביב ולקריית הממשלה בירושלים ● גלנט: "בזכות הפעולה הקרקעית הגענו למידע שהביא לסיכולים ולהצלחות - זה נכון לצפון עזה, למחנות המרכז בנוסיראת' ולרפיח" ● דיווח: בעזה מודים - מרוואן עיסא נפגע בתקיפת צה"ל ● עדכונים שוטפים

קייט מידלטון, נסיכת ויילס / צילום: Shutterstock

התמונה הערוכה של הנסיכה קייט רק הגבירה את חרושת השמועות סביבה

הנסיכה קייט רק ניסתה לכבות את חרושת השמועות. התמונה שלה עשתה את ההפך • המשרוקית של גלובס

כלי רכב. החברות מכרו פוליסות ביטוח חובה כפולות / צילום: Shutterstock, alexfan32

חברות הביטוח ישלמו פיצוי של 20 מיליון שקל למבוטחים: זו הסיבה

רשות שוק ההון חשפה כי חברות ביטוח חייבו מבוטחים בתשלום על שתי פוליסות על רכב אחד ● הסכומים שיושבו למבוטחים נוגעים לשנים 2015-2019 בלבד, ולכן אם הבדיקה תורחב, הסכומים עשויים לעלות ● החברות נדרשו לבדיקה עצמאית לאיתור מקרי כפל גם בגין תקופות נוספות

תל אביב. החלטת ביהמ''ש הפחיתה משמעותית ואף ביטלה תשלום היטלי השבחה ברבעים 3 ו-4 / צילום: שלומי יוסף

עיריית תל אביב או בעלי הדירות: מי ינצח במאבק ששווה מיליארדים

לאחר שביהמ"ש ביטל היטלי השבחה לרובעים 3 ו-4 בת"א בהיקף של מיליארד שקל לפחות, עיריית ת"א מנסה להילחם על גביית הכספים והגישה בקשת ערעור לעליון ● לטענת העירייה, כיום ישנם 1,900 הליכי ערר על גביית היטלי ההשבחה ברובעים אלה

צ'אק שומר, מנהיג הסיעה הדמוקרטית בסנאט / צילום: ap, J. Scott Applewhite

החידה הגדולה של נאום צ'אק שומר: האם תם עידן התמיכה הדו־מפלגתית בישראל

הפעם האחרונה שבה ישראל נקלעה למרכזה של מחלוקת מפלגתית בארה"ב הייתה ב־1981, ומאז היא נהנית מהסכמה נדירה ● רוב היהודים נוהים זה שנים אחרי המפלגה הדמוקרטית ● השאלה הגדולה: האם הם יפנו לה עורף, או יסכימו עם ביקורתה על ישראל? והאם הם יתרמו כסף?

אתר בניה בישראל / צילום: שלומי יוסף

השרים כבר חגגו, אבל רק 1,000 עובדים זרים הגיעו לישראל

מספר עובדי הבנייה הזרים שהגיעו מתחילת המלחמה עומד על כ-1.5% בלבד מהכמות המתוכננת, אך שרי הפנים והבינוי והשיכון כבר חגגו בקבלת פנים

מימין: אלי פסח, ד''ר להבית אקרמן וטוני כהן / צילום: אוראל עזרא

רשת מכבי אסתטיקה משנה מודל פעילות ומקימה רשת שותפים בפריסה ארצית

במסגרת המהלך תעניק הרשת שירותים אסתטיים באמצעות מרכזים רפואיים, מרפאות וקליניקות פרטיות, במקביל למודל הקודם במסגרתו השירותים הוענקו בחמשת המרכזים הרפואיים של הקופה

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: ap, Vincent Thian

למייסד אנבידיה יש כלל אחד כדי להצליח. וזה לא מה שאתם חושבים

מייסד ומנכ"ל אנבידיה, ג'נסן האונג, הוא אחד האנשים העשירים בעולם ועומד בראש אחת החברות המצליחות ביותר ● למרות זאת, הוא חושב באופן קבוע על הכישלון האפשרי של החברה שהניבה לו הון ● אלה העצות שנתן בשבוע שעבר כמתכון להצלחה לסטודנטים באוניברסיטת סטנפורד

הצבת מיגוניות בתחנות הסעה ביישובי קו העימות על ידי הקרן לידידות / צילום: רענן כהן, הקרן לידידות

בעקבות ההסלמה בצפון, הקרן לידידות תציב 123 מיגוניות באזור

המיגוניות יוצבו בתחנות הסעה שטרם מוגנו ב־42 יישובים, בהם נהריה, מעלה יוסף ומעלות תרשיחא ● עלות הפרויקט עומדת על 6.7 מיליון שקל, והוא נעשה לבקשת ראשי הרשויות באזור ● ישראל מתגייסת

פרופ' אמנון שעשוע / צילום: Nasdaq, Inc

מרכב עד בנקאות: פיטורים של מאות עובדים בעסקים של אמנון שעשוע

בתוך חודשיים הבנק הדיגיטלי וואן זירו, חברת מכשירי העזר אורקם וכעת גם מובילאיי הודיעו על מהלכי התייעלות שבמסגרתם יפוטרו בסה"כ מעל 200 עובדים ● שעשוע בתגובה לפיטורים במובילאיי: "זו הייתה החלטה קשה" ● מקורבים לחברה טוענים כי אין קשר בין שלושת המקרים

יוסי כהן / צילום: שלומי יוסף

חדשות טובות ליוסי כהן: כמה ירוויח ראש המוסד לשעבר מהגיוס בדוראל

חברת האנרגיה המתחדשת דיווחה כי גוף השקעות אמריקאי צפוי להשקיע 400 מיליון דולר בפעילות האמריקאית של דוראל ● ראש המוסד לשעבר משמש כדירקטור בחברה הבת של דוראל, ומחזיק באופציות ל-3% ממניותיה – הטבה בשווי של עשרות מיליוני שקלים

איילת שקד / צילום: שלומי יוסף

החיים המפנקים שאחרי הפוליטיקה: כמה מרוויחה איילת שקד על 25 שעות עבודה בשבוע?

לפי הדוח שפרסמה היום קרדן נדל"ן, השרה לשעבר הרוויחה בשנה החולפת שכר של 1.53 מיליון שקל ● עפ"י הסכם השכר של שקד, שאושר בשנה שעברה, היא מקבלת שכר חודשי של 70 אלף שקל עבור 25 שעות שבועיות בלבד