גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

פארסת הקניונים הגדולה: כך יוחלט בחצות מי ייפתח מחר

בשעה 23:59 צפויה להסתיים ההרשמה להגרלה שתקבע מי הם הקניונים שזכאים להיפתח מחר בבוקר במסגרת הפיילוט שקבע קבינט הקורונה ● אותם תשעה זוכים מאושרים יקבלו גושפנקא מהממשלה לציין מחר את חגיגות הבלאק פריידי למרות הגבלות הקורונה

חנויות סגורות בקניון דיזנגוף סנטר. סגר סבב ב' / צילום: כדיה לוי, גלובס
חנויות סגורות בקניון דיזנגוף סנטר. סגר סבב ב' / צילום: כדיה לוי, גלובס

עשרות קניונים ברחבי הארץ, מאות רשתות ואלפי עובדים ימתינו הלילה (ה') בדריכות לשעה חצות. זאת כדי לדעת האם יותר להם להשתתף בחגיגת הקניות השנתית - הבלאק פריידי.

לא, לא מדובר בטעות - היום בשעה 23:59 צפויה להסתיים ההרשמה להגרלה שתקבע מי הם הקניונים שזכאים להיפתח מחר בבוקר במסגרת הפיילוט שקבע קבינט הקורונה. ההגרלה תיערך במשרד הכלכלה על-ידי נציגים ממשרד הכלכלה והתעשייה, וממשרד האוצר לאחר סיום ההרשמה ותוצאותיה יפורסמו באתר משרד הכלכלה מיד עם סיומה.

אותם תשעה זוכים מאושרים, שיקבלו גושפנקא מהממשלה לציין מחר את חגיגות הבלאק פריידי למרות הגבלות הקורונה, צפויים להסתער ברגע הזכייה, ולגייס מאות עובדים שתייצבו מחר בשעות הבוקר המוקדמות, ויאפשרו את פתיחת החנויות שצמאות לתזרים מזומנים, ולא יהיו מוכנות לוותר על חג הקניות הקריטי הזה העבורם.

המשמעות היא שאלפים מהנהלות הקניונים ועובדיהן יידרשו להישאר הלילה ערים עד השעות הקטנות של הלילה כדי להבין האם יזכו להיות מוקפצים לפנות בוקר כדי לפתוח את הקניונים והרשתות שהם מפעילים, או שיאלצו להמתין עד להשלמת תקופת הפיילוט, 6 בדצמבר. בענף מגדירים את ההתנהלות הזו כבלתי נתפסת, כפארסה אדירה, וכניסיון מכוון לעכב את פתיחת הקניונים כדי למשוך זמן עד הפתיחה.

אגב, מי שיוכלו ללכת הלילה לישון בשקט הן קבוצות הקניונים הגדולות - עזריאלי ומליסרון. אלה קיבלו קדימות בשל גודלן, ויוכלו לפתוח החל מהלילה בחצות את החנויות שלהם בשלושה קניונים כל אחת. כן, דווקא השחקניות הגדולות והאיתנות פיננסית יקבלו הערב זמן היערכות רב משל חברות פרטיות אחרות. מי שהייתה אמורה להיכלל במקור לצד עזריאלי ומליסרון עם שלושה מקומות משוריינים לקניונים שלה ללא צורך בהגרלה היא קבוצת גזית גלוב, אולם ברגע האחרון שמה נדחק החוצה מתוך הרשימה.

תשעה קניונים נוספים ייפתחו בבוקר

חוץ מששת הקניונים של עזריאלי ומליסרון, במסגרת ההגרלה הלילה בחצות ייבחרו תשעה קניונים נוספים שיהיו זכאים כאמור להיפתח בבוקר. עזריאלי צפויה לפתוח את קניון עזריאלי חיפה, קניון איילון ברמת גן, וקניון מלחה בירושלים, ואילו במליסרון נערכים לפתוח את הקניון הגדול בפתח תקווה, הקיריון, ואת הגרנד קניון בבאר שבע.

לעומתן, רשתות האופנה הגדולות דרוכות לפתוח את החנויות בקניונים בהם יאושר הפיילוט. אלא שהרשתות, בדומה לקניונים, יצטרכו להמתין לחצות כדי להבין האם הן מקפיצות בבהילות עובדים לטבריה, נהריה, חדרה, או לכל יעד אחר במדינה שבו הן מפעילות חנויות בקניונים.

הלחץ בענף לקראת הפתיחה מוגבר בשל הניסיון לנצל את שיא חג הקניות - יום שישי השחור - המכונה בעולם הבלאק פריידי, שכבר הפך למסורת של חגיגת מבצעים והנחות שקריטיים לתזרים שלהן.

יתרון תחרותי משמעותי

כמו כן, המשמעות עבור הקניונים להשתתפות בפיילוט היא קריטית, כיוון שהיא תייצר עבורם יתרון תחרותי בכך שתאפשר להם להיות הראשונים שיחזרו לפעילות במציאות שבה המתחרים שלהם סגורים, בוודאי בטריטוריה הגאוגרפית שבה יפעלו.

עד כמה זה משמעותי? מוקדם יותר השבוע דיווחנו כי נתוני ריס מציגים עליה ממוצעת של למעלה מ-100% במרכזי הקניות הפתוחים מאז החזרה לפעילות לעומת התקופה המקבילה אשתקד, וזאת למרות המגבלה שקובעת מינימום לקוחות שיכולים לשעות בכל חנות.

חלק מרשתות האופנה מצהירות כבר הערב כי יפתחו חנויות בכל מתחם שיקבל אישור במסגרת הפיילוט בקבוצת פוקס אישרו ל"גלובס" כי היא צפויה לפתוח 350 חנויות מהרשתות שמפעילה הקבוצה (במתחמי הפיילוט, ברחובות ובמרכזי קניות פתוחים) כבר בשעה שבע בבוקר, בשל העומסים הצפויים בגלל יום הקניות המיוחד שצפוי להתקיים מחר. גם בקבוצת אינטר ג'ינס שמפעילה מגוון מותגי אופנה וביניהם ריפליי, רזילי ואחרים, צפויה לפתוח מחר תשע חנויות בקניונים שידועים, וחנויות נוספות במתחמי הפיילוט שעתידים להיפתח.

עם זאת, חלק מהחנויות כנראה יתקשו לעמוד בלוח הזמנים האכזרי הזה. "רוב השוכרים לא מסוגלים לפתוח מעכשיו לעכשיו" אמר ל"גלובס" גורם בכיר בענף, אך מודה שסביר שכל מי שיזכה בהגרלה יתאמץ לפתוח כבר מחר בבוקר.

אגב, בקבוצת מליסרון החליטו להקדים את הפתיחה של החנויות כבר לחצות הלילה. החברה פרסמה היום כי במסגרת מתווה הפתיחה החדש של הקניונים, החליטה קבוצת קניוני עופר לפתוח היום בחצות את שלושת הקניונים שלה ללילה לבן של מכירות במסגרת הבלאק פריידי, בו ישתתפו בין היתר קבוצת פוקס, אדידס, מניה ג'ינס, קסטרו, רנואר, מאק, סופר-פארם ואחרות. ומה עם היתר? יצטרכו להמשיך לחכות.

חוסר הוודאות סביב זהות הקניונים שיורשו לחזור לפעול הוביל לכך שבימים האחרונים קניונים רבים החלו להפעיל לחצים אדירים הן באמצעות התקשורת והן באמצעים משפטיים ופנייה לראש הממשלה וקבינט הקורונה ולטעון כי הם "חייבים" להופיע בין רשימת הקניונים שתפתח במסגרת הפיילוט, בליווי נימוקים שמפרטים את היתרונות של כל קניון.

עוד כתבות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: מיכל רז חיימוביץ', shutterstock

אלו חברות התעופה שהודיעו רשמית על חזרה לישראל. מה הן מציעות?

דלתא ואיזיג'ט הכריזו בשבוע שעבר על חידוש הטיסות לנתב"ג, והן מצטרפות לשורת חברות תעופה נוספות שיחדשו בקרוב את הטיסות ● למרות העלייה בהיצע הטיסות, המחירים נותרו גבוהים, ורוב החברות לא מציעות מבצעים משמעותיים ● מתי כל אחת צפויה לחזור לארץ, ומה כלול במחיר?

מרואן עיסא. האם חוסל? / צילום: מתוך הרשתות החברתיות

מספר 3 בחמאס ואחד מאדריכלי ה-7 באוקטובר: מי היה מרוואן עיסא?

תקיפה נרחבת בנוסיראת בשבוע שעבר נועדה לחסל את מרוואן עיסא, סגן מפקד גדודי עז א־דין אל־קסאם וכעת בחמאס בודקים האם הוא אכן חוסל ● זהו ניסיון החיסול השני שלו של עיסא, שהתחנך מגיל צעיר במוסדות שמזוהים עם האחים המוסלמים

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

החברה שמשגעת את העולם עומדת לקנות אותם בעסקת ענק: הכירו את רונן דר ועמרי גלר

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● "לעובדים היה קשה לתפקד דווקא כשהבינה המלאכותית 'התפוצצה'"

תחנת הכוח צומת של OPC אנרגיה / צילום: באדיבות החברה

מפעילים לחצים אדירים: שרי הליכוד מתנגדים להקמת תחנת כוח חדשה

שרי הליכוד מפעילים לחצים אדירים אבל מנכ"ל מנהל התכנון נחוש לקדם תחנת כוח חדשה במטרופולין גוש דן ● עדיין לא ברור האם הצורך למנוע עלטה מאזרחי ישראל יגבר על שיקולים פוליטיים צרים; במשרד האוצר מזהירים מפגיעה משקית של מיליארדי שקלים ● וראש מטה התכנון מזהיר "מי שירים את ידו נגד יצטרך לתת הסברים בוועדת חקירה ממשלתית"

הדרך הברורה ביותר לנצל טרנד, היא לא תמיד גם הטובה ביותר / אילוסטרציה: Shutterstock

היי צ'אט GPT, למה קרן הסל שלי לא טסה כמו מניית אנבידיה?

להצטרף לטרנד ה־AI עשוי להיות יותר מורכב משחשבתם ● קרנות סל המתמחות בטכנולוגיות משבשות לדוגמה נוטות להקצות משקל זהה לכל החזקותיהן והן משתרכות מאחור כשמניות ההייפ טסות קדימה ● ייתכן שהדרך ליהנות בעתיד מיתרונות הבינה המלאכותית תהיה שונה לחלוטין

הוות''ל לא עוזרת בהורדת מחירי הדיור / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

הוותמ"ל תהפוך קבועה ובענף זועמים: "זלזול בדמוקרטיה וברשויות המקומיות"

אנשי מקצוע מותחים ביקורת קשה על הממשלה, שעומדת להחליט על הפיכת הוועדה למתחמי דיור מועדפים לוועדת קבע ● זאת בטענה לרמיסת הרשויות המקומיות, תוכניות מתאר קיימות ומתנגדים, וליצירת מאגר של מלאי תכנוני לא מעודכן, שאינו תורם לירידת מחירי הדירות

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

נעילה חיובית בת"א; תמר פטרוליום זינקה ב-18%, נכסים ובנין ב-8%

מדד ת"א 35 עלה ב-1.1% ● הפסקת הפעילות של אסדת תמר למשך 37 ימים פגעה ברווחי ישראמקו ● ווישור תמזג את ווישור ביטוח לתוך איילון ● בלידר שוקי הון צופים אינפלציה ברמה של 3.2% ומעדיפים אפיקים צמודים בשוק המקומי ● מיטב: יוון, איטליה ומדינות במזרח אירופה עשויות להיות יעד לפיזור השקעות מהמדדים היקרים בארה"ב

נתן חץ, מנכ''ל אלוני חץ / צילום: איל יצהר

חברת הנדל"ן שמציגה: שכר של 45 מיליון שקל למנהלים למרות הפסדי עתק

עליית הריבית גררה הפחתות שווי של 2.6 מיליארד שקל בנכסיה של אלוני חץ, אבל רק בחו"ל, ונתן חץ משוכנע שהענף כבר נוגע בתחתית ● למרות הפסדי העתק, הבכירים באלוני חץ נהנו משכר של מיליוני שקלים ● וכמה עלה לחץ ההימור נגד השקל? ● שלוש תובנות מדוחות אלוני חץ

אמנון שעשוע, מייסד ומנכ''ל מובילאיי / צילום: מובילאיי

מובילאיי סוגרת יחידה ומפטרת 130 עובדים, מתוכם כ-90 בישראל

חברת הטכנולוגיה לרכב מובילאיי סוגרת את יחידת ה-After Market ומפטרת כ-3.5% ממצבת העובדים בחברה ● אמנון שעשוע, מנכ"ל החברה: "המשך פעילות היחידה כבר אינו כדאי"

צ'אק שומר, מנהיג הסיעה הדמוקרטית בסנאט / צילום: ap, J. Scott Applewhite

החידה הגדולה של נאום צ'אק שומר: האם תם עידן התמיכה הדו־מפלגתית בישראל

הפעם האחרונה שבה ישראל נקלעה למרכזה של מחלוקת מפלגתית בארה"ב הייתה ב־1981, ומאז היא נהנית מהסכמה נדירה ● רוב היהודים נוהים זה שנים אחרי המפלגה הדמוקרטית ● השאלה הגדולה: האם הם יפנו לה עורף, או יסכימו עם ביקורתה על ישראל? והאם הם יתרמו כסף?

לאה פרמינגר, סמנכ''לית השקעות, אלטשולר שחם / צילום: סם יצחקוב

זו מנהלת השקעות החדשה של אלטשולר שחם. האם השינוי בדרך?

בית ההשקעות הגדול בישראל, אלטשולר שחם, הודיע לאחרונה כי לאה פרמינגר תחליף את דני ירדני בתפקיד סמנכ"לית ההשקעות ● יש המעריכים כי הרקע של פרמינגר בתחום האלטרנטיבי עשויה ללמד על שינוי במדיניות ההשקעה באלטשולר שחם

סמנכ''ל משאבי אנוש ומינהל במקורות, חגי פיליפסון / צילום: כדיה לוי

ההחלטה הראשונה שקיבל במלחמה סמנכ"ל משאבי אנוש במקורות

חגי פיליפסון, סמנכ"ל משאבי אנוש ומינהל בחברת מקורות, מספר מה הייתה ההחלטה הראשונה שקיבלה החברה ב־7 באוקטובר ואיך היא השפיעה על העובדים ● לדבריו, המלחמה יצרה לעובדים ולמנהלים אתגרים חדשים, בהם הצורך להמשיך במשימות שוטפות תחת ירי טילים

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: ap, Vincent Thian

למייסד אנבידיה יש כלל אחד כדי להצליח. וזה לא מה שאתם חושבים

מייסד ומנכ"ל אנבידיה, ג'נסן האונג, הוא אחד האנשים העשירים בעולם ועומד בראש אחת החברות המצליחות ביותר ● למרות זאת, הוא חושב באופן קבוע על הכישלון האפשרי של החברה שהניבה לו הון ● אלה העצות שנתן בשבוע שעבר כמתכון להצלחה לסטודנטים באוניברסיטת סטנפורד

יהודה בר און מנכ''ל נת''ע לשעבר / צילום: כדיה לוי

קאמבק ענק: הוא עזב את נת״ע לפני חמש שנים. האם הוא בדרך חזרה?

השבוע פורסם המכרז לאיתור מחליף למנכ"ל נת"ע, חיים גליק ● זאת רק לאחר שיו"ר הדירקטוריון זומנה לשיחות "יישור" אצל שרת התחבורה ● שמו של יהודה בר און, האיש שהוציא את הקו האדום של הרכבת הקלה בגוש דן לדרך ונחשב למנכ"ל דומיננטי, עלה כמועמד אפשרי להחליף בתפקיד את גליק

גל רכישות בסייבר הישראלי / אילוסטרציה: Shutterstock

הפרדוקס בענף הסייבר: איך קורה שחברה נמכרת בשווי של פי 100 מההכנסות שלה?

בחצי השנה האחרונה נרכשו שמונה סטארט־אפים ישראלים בתחום הסייבר - כולם בשווי שגבוה פי עשרות ביחס להכנסות שלהם ● הסיבה מאחורי האקזיטים הנדיבים: הענקיות הזרות בונות על המוצרים של החברות הצעירות, כהבטחה להגדלת המכירות ● האם זו רק ההתחלה?

תמונות החטופים מה-7 באוקטובר / צילום: Reuters, SUSANA VERA

מהומות בירושלים: מפגינים חסמו רכבים של שרים בדרך לקבינט

הרמטכ"ל מסר הצהרה מיוחדת לתקשורת שבה התייחס לשורה של נושאים ● בני משפחות חטופים מפגינים סמוך לקריה בתל אביב ולקריית הממשלה בירושלים ● גלנט: "בזכות הפעולה הקרקעית הגענו למידע שהביא לסיכולים ולהצלחות - זה נכון לצפון עזה, למחנות המרכז בנוסיראת' ולרפיח" ● דיווח: בעזה מודים - מרוואן עיסא נפגע בתקיפת צה"ל ● עדכונים שוטפים

יניב פרטוש (מימין) וניב חורש / צילום: שי פרנקו

יניב פרטוש מונה למנכ"ל משותף בסוכנות הדיגיטל ארלו של ראובני־פרידן

פרטוש יכהן בתפקיד במקביל לניב חורש, מבעלי הקבוצה, שביצע את התפקיד עד כה לבדו ● במקביל למהלך בוצעה שורה של מינויים נוספים בסוכנות

פרופ' אמנון שעשוע / צילום: Nasdaq, Inc

מרכב עד בנקאות: פיטורים של מאות עובדים בעסקים של אמנון שעשוע

בתוך חודשיים הבנק הדיגיטלי וואן זירו, חברת מכשירי העזר אורקם וכעת גם מובילאיי הודיעו על מהלכי התייעלות שבמסגרתם יפוטרו בסה"כ מעל 200 עובדים ● שעשוע בתגובה לפיטורים במובילאיי: "זו הייתה החלטה קשה" ● מקורבים לחברה טוענים כי אין קשר בין שלושת המקרים

שר הכלכלה ניר ברקת / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

סימני השאלה סביב קבוצת הוואטסאפ שפתח ניר ברקת

שר הכלכלה ​ניר ברקת הקים בצעד חריג קבוצת וואטסאפ הכוללת מעל 20 בכירים מענף המזון, וביקש מהם שלא להעלות מחירים לתקופה מסוימת ● מומחים בתחום מסבירים: מהלך חוקי אך כזה שמעלה לא מעט שאלות משפטיות ● בסביבת השר הבהירו: קיבלנו ייעוץ משפטי טרם הפעולה

סניף של סופר פארם / צילום: בר - אל

מכה לסופר פארם: בוועדת הכלכלה מקדמים חקיקה שתחליש את כוחה

לפי הצעת החוק שמקדמת ועדת הכלכלה, בכל קניון חדש שייפתח בחמש השנים הבאות - חנות הפארם הראשונה בו לא תהיה של הרשת ● נכון ל-2021, נתח השוק הכספי של סופר פארם היווה כ-85% עם כ-7.5 מיליארד שקל הכנסות ●  לפי מרכז המחקר והמידע של הכנסת, רפורמות חלקיות בענף המזון שעסקו ביחסים בין הספקים לקמעונאים ובשקיפות מחירים הובילו לתוצאות חלקיות בלבד