גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מדינות ארה"ב בדקו אפשרות לתבוע את הממשל האמריקאי בנושא שינוי האקלים

בין האפשרויות שנשקלו הייתה פעולה בבתי המשפט שנועדה להכריח את הממשלה הפדרלית לקבוע הפחתה של פליטת גזי חממה בחוק, כך לפי מסמכים שנחשפו לאחרונה

בצורת / צילום: shutterstock
בצורת / צילום: shutterstock

יותר מעשרים מדינות שהדמוקרטים שולטים בהן ונמצאות באי-הסכמה עם ממשל טראמפ לגבי מדיניות שינוי האקלים שילבו כוחות בשנה שעברה בניסיון להגביל את פליטת גזי החממה ברמה פדרלית דרך פעולה משפטית, כך מראים מסמכים וראיונות שונים.

הקואליציה הסכימה לשלב פעולה בתכנון תביעות משפטיות נגד הממשל בוושינגטון וכחלק מהמהלך נועצה גם בבכירים לשעבר בסוכנות הגנת הסביבה, כך חושפים מסמכים שנצפו בידי הוול סטריט ג'ורנל ואנשים המעורבים במהלך.

היוזמה איבדה תנופה בחודשים האחרונים, אמרו חלק מהאנשים האלה, בגלל הפחד מפני מאבק משפטי קשה ומפני שמנהיגי המדינות רצו לחכות לתוצאות הבחירות לנשיאות, בהן ניצח הנשיא הנבחר ג'ו ביידן. ישנם עורכי דין ופעילים הסבורים שכעת מדינות יתרכזו יותר בקידום מדיניות סביבתית משל עצמן ולא בליטיגציה נגד הממשלה הפדרלית.

ובכל זאת, עצם קיום התוכנית מדגים עד כמה ממשלות מקומיות נעשו אגרסיביות לעומת וושינגטון בניסיונות לשנות את המדיניות. הנשיא היוצא טראמפ נתקל בהתנגדות גוברת מצידם של פרקליטי מדינות מהמפלגה הדמוקרטית, וכעת סוברים רבים שמצב יתהפך: הנשיא הנבחר ביידן ייתקל בהתנגדות מצד מדינות בהן הרפובליקאים שולטים.

עבודת ההכנה של המדינות הדמוקרטיות עשויה לעזור במקרה שביידן לא יצליח לקדם את התוכנית שלו להאט את שינוי האקלים.

"שינוי האקלים נשאר אחד האיומים הגדולים איתם אנו מתמודדים במדינה וסביב העולם כולו", אמרה התובעת הכללית של מדינת ניו יורק לטישיה ג'יימס. "אם אנחנו מתכוונים להילחם באיום הזה, כל האפשרויות צריכות להיות על השולחן. יחד עם זאת, אין לנו כעת תוכניות להתחיל בהליך משפטי המבקש לקדם גישה אחת מסוימת".

דובר של הבית הלבן אמר שמאמצי ממשל טראמפ להפחית בתקינה עודדו צמיחה כלכלית מבלי להקריב את ההגנה על הסביבה.

"נראה שפרקליטי מדינות של המפלגה הדמוקרטית רוצים להשתמש בליטיגציה על מנת לקדם את המדיניות המועדפת עליהם במקום בשביל להגן על אזרחי המדינות על בסיס שלטון החוק והעובדות עצמן", אמר הדובר ג'אד דיר.

ביידן הבטיח לדחוק בחברות ייצור חשמל, יצרניות רכב וחברות נפט וגז לכיוון חיסול או הפחתה משמעותית בפליטת גזי חממה, אך ישנם פנים רבים במדיניות שלו הצפויים להיתקל בהתנגדות.

קבוצות איכות הסביבה, ובמידה פחותה יותר מדינות, הגישו לעתים תביעות נגד ממשלים ידידותיים מתוך כוונה לחייב רשויות פדרליות להגיע להסכמים בנושאים שונים.

"בעוד האיום של שינוי האקלים גדל מיום ליום, אנחנו היינו צריכים לכלות שנים בבתי המשפט על מנת לנסות להכריח את הממשלה הפדרלית לעשות את תפקידה ולקבוע תקנים לפליטת גזי חממה", אמרה דוברת פרקליט המדינה של מסצ'וסטס מורה הילי.

המסמכים שנצפו על ידי הג'ורנל הושגו עקב בקשת חופש המידע שהוגשה על ידי פעילים למען מדיניות אנרגיה, עמותה ללא מטרות רווח החוקרת תביעות ממשלתיות נגד תעשיית האנרגיה. בכמותה הודו שהיא מקבלת תמיכה מקבוצות שמרניות אך לא נקבו בשמות התורמים. אין לעמותה חובה חוקית לדווח מי תורם לה.

על פי הרישומים, 21 מדינות כולל ניו יורק, קליפורניה, אילינוי ומסצ'וסטס היו מעורבות בדיונים, יחד עם מחוז קולומביה. העיתון אישרר את קיום הדיונים המוזכרים במסמכים עם כמה אנשים המעורבים או מכירים את מאמצי המדינות השונות.

"נראה היה שהתוכנית היא שפעילים, פרקליטי מדינה ופקידים ישתפו פעולה.... על מנת להימנע מפעולה דמוקרטית או מאחריותיות פוליטית לשינוי עומק משמעותי ויקר בכלכלה", אמר רוב שילינג, ראש העמותה.

אדם אחד המעורב במאמצי המדינות הגדיר אותם כ"דיונים אקדמיים". אבל אפילו לאחר שממשל טראמפ ייצא מהבית הלבן, בעמותה של שילינג אומרים שמדינות יכולות להשתמש בטקטיקות המתוארות במסמכים על מנת לבקש מבתי המשפט לפסוק באופן שיכריח את ממשל ביידן לפעול.

ג'פרי ווד, שהיה אחראי על בחינת התביעות הסביבתיות במשרד המשפטים בתחילת הקדנציה של טראמפ, אמר שלניסיונות כאלה סיכוי קלוש להצליח, גם בגלל שתאגידים עומדים על המשמר בפני הסכמים עם רשויות פדרליות וגופים חיצוניים כגון מדינות או פעילי איכות הסביבה.

"מדינות כחולות עלולות להתפתות... עתה שיש להן בן ברית בבית הלבן, אך הזרקור מופנה אליהן", אמר ווד, שהוא כיום שותף במשרד עורכי הדין בייקר בוטס. הוא הוסיף שלאחר שטראמפ מינה כמה שמרנים במערכת המשפט הפדרלית רף הקושי עלה אפילו יותר.

המסמכים מצביעים על מהלך מחקרי משותף כחלק מיוזמה של מדינות להילחם בביטול תקני איכות סביבה על ידי ממשל טראמפ.

בקיץ 2019, כך מראים מסמכים מניו מקסיקו, 21 מדינות ומחוז קולומביה חתמו על "הסכם תחום עניין משותף" המאפשר להן לשתף מידע ולהתכונן באופן חשאי לתביעות בנושא שינוי האקלים. בכותרת המסמך נכתב שהוא אמור לדרוש פעולה פדרלית "על מנת להפחית או להגביל פליטת גזי חממה שגורמים לשינוי אקלימי", והמדינות חתמו על המסמך בין ה-25 ליוני ל-11 ליולי.

המדינות החתומות "צופות שישתתפו כתובעות או כמייעצות לתובעים בפעולות משפטיות או מנהליות תחת החוק המדיני או הפדרלי, במסגרת חוק האוויר הנקי אך לא רק במסגרתה, על מנת לדרוש מהממשלה הפדרלית ו/או מצדדים פרטיים לבצע פעולות על מנת להפחית או להגביל את הפליטות", נכתב במסמך.

מסמכים אחרים שהושגו ממדינת מישיגן ומתוארכים ליולי ואוגוסט 2019 מראים שהמדינות הקימו קבוצת עבודה המוקדשת ל"שינוי אקלימי, ליטיגציה חיובית". דובר של משרד פרקליט המדינה של מישיגן אישר שהמסמכים הם מקוריים.

היוזמה החוקית הובלה בידי עורכי דין מניו יורק ומאורגון, כך מראים המסמכים. הם כוללים את מייקל מאיירס, היועץ הראש על זיהום אוויר וחקיקה אקלימית במשרד התובע הכללי של מדינת ניו יורק, ואת סטיב נובאק, עזור מיוחד לתובעת הכללית של מדינת אורגון.

פקידים במשרד המשפטים של אורגון סירבו להגיב על פעולות ספציפיות. אך הם הוציאו הודעה מטעם התובעת הכללית אלן רוזנבלום המודה למדינות אחרות על שיתוף הפעולה במלחמה במדיניות איכות הסביבה של ממשל טראמפ.

"המאמץ שנדרש כדי להילחם במבול בלתי פוסק של פעולות ממשלה לא חוקיות ושגויות יצר מידה יוצאת דופן של שיתוף פעולה בין המדינות", נכתב בהודעה.

בסתיו, פרקליטים של המדינות השונות החלו לחפש בכירים שפרשו מהסוכנות להגנת הסביבה. אימיילים מניו יורק ששוחררו על פי בקשת חופש מידי מראים שפקידים של המדינה נועצו בג'ון באכמן, מנהל מדיניות מדעית בצוות איכות האוויר של הסוכנות להגנת הסביבה שפרש בשנת 2007.

פרקליטי המדינות התרכזו באחד מהקטעים החשובים של חוק איכות האוויר - תקנות בנושא סטנדרט איכות האוויר בארה"ב. באכמן הזהיר שיהיה קשה להגדיר איזה עסקים מושפעים מהתקנות ומפני הפוטנציאל שעסקים רבים לא יוכלו לעמוד בדרישות החוק.

"אני ממשיך להרגיש שחקיקה חדשה העוסקת בפעולות ספציפיות תהיה טובה יותר", כתב למאיירס ב-17 לנובמבר 2019, "אך אני מבין את הבעיות הברורות בהעברת חקיקה כזו אפילו תחת ממשל חדש", הוסיף.

עוד כתבות

קרן כהן חזון, מנכ''לית ובעלת השליטה בתורפז / צילום: ששון משה

תורפז רוכשת יצרני חומרי טעם בלגית-גרמנית תמורת 48 מיליון דולר

תורפז צפויה לרכוש את קבוצת קלאריס & ווילך באמצעות חברת הבת שלה - פיט ● החברה מייצרת חומרי הגלם היחודיים לתחום הבשר והאפייה ומחזור המכירות שלה הסתכם ב-35.1 מיליון דולר ב-2023

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Mosa'ab Elshamy), אתר החברה, שאטרסטוק

באפריקה הצעירים מנצחים, וביפן מייצרים חיתולים רק בשביל קשישים

בסנגל בוחרים נשיא חדש וצעיר, ובאירופה רוצים להפקיע את הריבית הרוסית ● בינתיים, סין נזכרת שהיא אינה רוצה בחורבן המערב, וארה"ב מנסה למנוע את מושחתי העולם מלהלבין בנדל"ן ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם 

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

''התייצבות ושיפור, גם אם צנוע, ברוב הפרמטרים הפיננסיים של ההייטק הישראלי'' / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי שנה קשה, הרבעון הראשון של 2024 מראה מגמה חיובית בתעשיית הטק הישראלית

על פי נתונים חדשים מדוח ההייטק "Tech Review", ברבעון הראשון של 2024 חברות הסטארט-אפ הישראליות גייסו כ-1.6 מיליארד דולר ● מדובר בעלייה של כ-10% ביחס לרבעון הקודם וירידה של 10% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ● 38% מסך הסכום הכולל גוייס בחברות הסייבר

חיילים צרפתים מפטרלים בפריז / צילום: Reuters, Benoit Tessier

באירופה מתכוננים לאירוויזיון ואולימפיאדה תחת חשש כבד מחטיפות ופיגועים

אירוויזיון במאלמו, אליפות היורו בגרמניה ואולימפיאדה בפריז: שורת האירועים ההמוניים באירופה הקיץ, במקביל למלחמה בעזה והסיכון הגבוה לטרור איסלמי, מעלים את הכוננות בה לשיאים חדשים ● האמצעים שעל הפרק: שימוש ברחפנים והחזרת הנוכחות המשטרתית בגבולות

פרופ' דניאל כהנמן / צילום: יח''צ מטר

פרופ' דניאל כהנמן, זוכה פרס נובל לכלכלה, הלך לעולמו

כהנמן, בן 90 במותו, זכה בפרס נובל בכלכלה בשנת 2002 על מחקר בתחום של קבלת החלטות בתנאי אי-ודאות

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

בורסת ת"א ננעלה ביציבות; אלקטריאון זינקה ב-18%, ישראכרט ב-8%

אל על השלימה גיוס של 100 מיליון דולר, המנייה עולה ב-4% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025"

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים כי הטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

ועדות חקירה ממלכתיות תמיד הטילו אחריות אישית על ראש הממשלה?

עד כמה חריפה הביקורת שנמתחה על נתניהו בדוח מירון בהשוואה היסטורית? בדקנו ● המשרוקית של גלובס

ביתן אינטל בגרמניה / צילום: Shutterstock

אינטל תכננה להשקיע 86 מיליארד דולר באירופה. סטארט־אפ קטן מקשה עליה

קרב פטנטים שחברת שבבים קטנה מנהלת נגד אינטל בגרמניה עשוי לחבל בתוכניות של הענקית באירופה כולה ● ניצחון משמעותי לתביעה נרשם החודש, עם הוצאת צו מניעה זמני נגד מכירת כמה מעבדים של אינטל ● השאלה הגדולה: האם ייפתחו משפטים דומים ביבשת?

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

כלל: רווח של 305 מיליון שקל ב-2023, השפעת רכישת מקס עוד קטנה

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: אימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה, כלל הציגה דוח רבעוני חזק, אך טרם רשמה רווח משמעותי מרכישת חברת כרטיסי האשראי מקס והרווח הנקי של מור השקעות זינק בכ-60% ● מדור חדש

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל

מנכ''ל האוצר שלומי הייזלר בוועידת מרכז הנדל''ן באילת / צילום: נאו מדיה

מנכ"ל האוצר נגד מנהל רשות המסים: "מס דירה שלישית ירחיק משקיעים משוק הנדל"ן"

לפי מנכ"ל האוצר, שלומי הייזלר, החזרת "מס דירה שלישית" כבר בתקציב הקרוב לא נמצאת על הפרק ● על הביקורת שהעביר ינקי קוינט בכנס התשתיות של גלובס בשבוע שעבר, הוא עונה: "אמירות חמורות ואין בהן דבר וחצי דבר. באוצר יש אנשים מופלאים" ● וזו התוכנית שלו למלא את קופת המדינה, נוכח הגירעון המחמיר

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

מלך השכר של ת"א: המנכ"ל שהרוויח כ-90 מיליון שקל ב-2023

עיקר התגמול של מנכ"ל נייס ברק עילם – הוני ● במשך שנותיו כמנכ"ל נייס צבר תגמולים בהיקף של כ-460 מיליון שקל לפי שער החליפין הנוכחי ● שכר של כ-17 מיליון שקל למנכ"ל אלביט אשתקד

חרדים בלשכת הגיוס / צילום: מיטב ודובר צה''ל

בג"ץ: לעצור תשלומים לישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים החל מה-1 באפריל

בג"ץ הוציא את צו הביניים בשל היעדר מקור חוקי להעברת התשלומים ● וכעת, מיום שני הקרוב יופסק התקצוב לתלמידי ישיבות שחייבים בגיוס ● השופטים אימצו עמדה מחמירה מזו של היועמ"שית

בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג / צילום: Associated Press, Patrick Post

בית הדין בהאג הורה לישראל להכניס סיוע לעזה ללא הגבלה

לפי דיווח בסוריה ישראל תקפה אזור פעילות של חיזבאללה בדמשק • מחבל פתח באש לעבר רכבים שנסעו בכביש 90 מצפון ליריחו, בן 30 נפצע בינוני • תושבים בצפת מדווחים על יירוט, לא נשמעה אזעקה • ירי רקטי לעבר גורן וגרנות הגליל, ירי נוסף גם לראש הנקרה • עדכונים שוטפים

קבוצת רוכבי אופניים עם טל ברודי. מימין: ריבה פרידמן בורוביק / צילום: דבורין תקשורת

מקבוצות אופניים ועד קבלת פנים בחזרה לבית: הארגון שמלווה מפונים במלחמה

מאז פרוץ המלחמה מלווה ארגון "הרוח הישראלית" אלפי משפחות של מפונים, ואף גייס תרומות בהיקף של 2.5 מיליון שקל ● מ"מ המנכ"לית, ריבה פרידמן בורוביק: "האתגר הגדול הוא שיקום הקהילות"

שי אהרונוביץ׳, מנהל רשות המסים / צילום: ניב קנטור

מס דירה שלישית חוזר לשולחן: "המערכות כבר מוכנות"

לדברי מנהל רשות המסים, שי אהרונוביץ', המדינה צריכה ליצור אחידות ולהפסיק לשנות את שיעורי מיסוי הנדל"ן בתדירות גבוהה ● עוד הוא הוסיף כי צריך לחשוב על מס דירה שלישית: "מבחינתנו זה צעד נכון שיעלה בתקציב 2025"

מישל וונטסוס, לשעבר מנכ''ל ביוג'ן / צילום: Quris

"ביוג'ן הייתה פסגת הקריירה שלי עד כה": המנכ"ל לשעבר מדבר על התוכניות לעתיד

מישל וונטסוס היה מנכ"ל ביוג'ן בתקופה שבה הייתה במוקד תשומת הלב בעקבות התרופה החדשנית שלה לאלצהיימר, אבל בסוף שילם בכיסאו על הכישלון שלה בשוק ● בראיון ל"גלובס", הוא מגיב על הביקורת שהושמעה נגדו, מספר אילו חברות מעניינות אותו עכשיו ומדבר על ההשקעה שלו בקיוריס הישראלית ● על המיזם החדש שהוא מקים בסינגפור, הוא עדיין לא מוכן לפרט