גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הודות לקורונה ולמתחרה נחום ביתן: פרשמרקט ויוחננוף ממשיכות לצמוח

שתי רשתות המזון מציגות רבעון שלישי חזק לנוכח השפעות משבר הקורונה, כשהן ממשיכות להגדיל את ההכנסות תוך שמירה על הרווחיות, וזאת למרות שלשתיהן אין מכירות אונליין במשלוחים ● שתי החברות רכשו סניפים מהרשת המתחרה יינות ביתן-מגה

איתן יוחננוף, בעלי רשת יוחננוף / צילום: איל יצהר
איתן יוחננוף, בעלי רשת יוחננוף / צילום: איל יצהר

קמעונאיות המזון ממשיכות להציג רבעון שלישי חזק לנוכח השפעות משבר הקורונה בישראל, כששתי הרשתות "הבינוניות" בגודלן - פרשמרקט  ויוחננוף  - ממשיכות להציג צמיחה תוך שמירה על הרווחיות. זאת, תוך שהשתיים מביאות לידי ביטוי את שני הקטבים של השפעות הקורונה על ענף המזון, הודות למאפיינים השונים שלהן: הראשונה מאופיינת בחנויות עירוניות, והשנייה בחנויות דיסקאונט בשטחים גדולים, כשלשתיהן אין פעילות מכירות אונליין במשלוחים.

פרשמרקט של האחים שלומי ויוסי אמיר נהנתה ברבעון השלישי מהנוכחות שלה בחנויות עירוניות ומהרכישות החדשות שביצעה, אשר תמכו בצמיחה של 37% בהכנסות, כשהרווח הנקי זינק בכ-95% ברבעון ל-29 מיליון שקל.

החברה מציגה שיפור משמעותי בהכנסות גם בסיכום תשעת החודשים הראשונים של 2020, הודות להשפעות החיוביות של הקורונה ולכך שהשתלטה על ארבעה סניפי סופר דוש ושלושה סניפים נוספים שנרכשו מקבוצת יינות ביתן. כך, הכנסות החברה זינקו מתחילת השנה ב-48% ל-1.2 מיליארד שקל, כשהרווח הנקי בתקופה עלה ב-108% ל-84 מיליון שקל.

עוד עולה מדוחות החברה כי הרווח הגולמי שלה צמח ב-43% ברבעון השלישי לסך של 143 מיליון שקל, וזאת הודות לרכישות סניפים חדשים שבוצעו במחצית הראשונה של 2019, וכן בשל הגידול בביקושים על רקע משבר הקורונה. נוסף על כך, החברה מציינת שקיים שיפור בשיעור הרווח הגולמי גם הודות לשיפור בתנאי הסחר עם הספקים.

לצד הגידול בפעילות, פרשמרקט גם מציגה גידול בהוצאות. הוצאות המכירה והשיווק של החברה ברבעון גדלו ב-32%, עם תוספת של כ-23 מיליון שקל עקב התרחבות עסקיה, בעוד הוצאות ההנהלה וכלליות גדלו ב-24% - תוספת של כ-2 מיליון שקל, ואילו הוצאות המימון גדלו ב-25% - תוספת של מיליון שקל. הרווח התפעולי ברבעון זינק ב-88% לסך של 41 מיליון שקל.

פרשמרקט עוסקת בשיווק קמעונאי בתחום המזון, והיא הונפקה בבורסה במאי 2019. החברה מפעילה 38 סופרמרקטים בפריסה ארצית תחת שישה מותגים שונים. בשנה האחרונה ביצעה שתי רכישות משמעותיות, שאפשרו לה להגדיל את מספר הסניפים מ-31 ל-38, והיד עוד נטויה הודות לחולשה של המתחרה יינות ביתן.

כך, באחרונה אושרה לה על ידי רשות התחרות עסקה לרכישת שלושה סניפים נוספים מידי יינות ביתן, שניים מהם באשדוד וסניף נוסף בפתח תקוה, בשטחי מכירה של 3,000 מ"ר, בתמורה ל-46.8 מיליון שקל, אבל העסקה טרם הושלמה. החברה נסחרת כיום לפי שווי שוק של כ-2 מיליארד שקל, לאחר שהמניה עלתה בכ-50% מתחילת השנה.

גידול של 5% בהכנסות יוחננוף

גם המתחרה יוחננוף נהנתה מהשתלטות על סניפים חדשים ומהשלכות משבר הקורונה על צריכת המזון הביתית. בסיכום תשעת החודשים של 2020 יוחננוף חצתה הרשת לראשונה את סך המכירות הכולל שלה ב-2019, מה שמשקף לה גידול של 5% בהכנסות, לסך כ-2.3 מיליארד שקל.

ככל שתשמור על קצב המכירות הנוכחי, יוחננוף עשויה להפוך בסיכום 2020 לקמעונאית המזון השלישית בגודלה בישראל במונחי מחזור, אחרי שופרסל ורמי לוי, שכן היא צפויה לעקוף לראשונה את המכירות של יינות ביתן המדשדשת. עם זאת, נכון לתשעת החודשים הראשונים השנה, קצב הגידול של יוחננוף נמוך משל מתחרותיה.

אגב, גם ברבעון השלישי היה קצב המכירות של יוחננוף נמוך משל המתחרות. הרשת בהובלת איתן יוחננוף צמחה בשיעור של 7% לסך של 821 מיליון שקל. זאת, הודות לפתיחת חנות חדש באיירפורט סיטי ומצמיחה בחנויות הזהות.

בשורה התחתונה מציגה יוחננוף גידול של 4% ברווח הנקי מתחילת השנה לסך של 62 מיליון שקל. עם זאת, ברבעון רושמת יוחננוף שחיקה של 41% לסך של 10 מיליון שקל בלבד. זאת, בשל הפסד הון ממכירה ומגריעת רכוש קבוע נטו שנרכש במסגרת רכישת סניפים בסכום של 25 מיליון שקל ברבעון.

למעשה, ההכנסות של יוחננוף מתחילת השנה אמנם כפולות מאלה של פרשמרקט, אבל ברבעון השלישי הרווח של פרשמרקט היה גבוה פי שלושה משל יוחננוף. יוחננוף נסחרת לפי שווי שוק של כ-2.2 מיליארד שקל, לאחר שהמניה שמרה על רמתה מתחילת השנה.

החסרונות של יוחננוף באו לידי ביטוי ברבעון המדווח - חולשת הפריסה שלה בתוך הערים, והיעדר מכירה מקוונת במשלוחים, בדומה למרבית המתחרות שלה, כמו גם בשיא משבר הקורונה, כשהציבור העדיף רכישות באונליין או בקרבת הבית, ולא בחנויות דיסקאונט מרוחקות יחסית.

יוחננוף הציגה ברבעון השלישי גידול של 13% ברווח הגולמי לסך של 210 מיליון שקל, על רקע השפעות משבר הקורונה והתרחבות עסקיה. יוחננוף מציינת כי עיקר הגידול בשיעור הרוווח הגולמי שלה נובע מטיפול חשבונאי בהסדרי קונסיגנציה (של 0.4% ברבעון) ומשיפור בכוח הקנייה ותנאי הסגר של החברה.

רשת יוחננוף שבשליטת משפחת יוחננוף עוסקת בתחום המסחר הקמעונאי ומפעילה 28 חנויות בשטח מסחר כולל של 68 אלף מ"ר. בשנתיים האחרונות החברה הרחיבה את הפריסה שלה במידה ניכרת ופתחה חנויות בירושלים ובאיירפורט סיטי. לאחר תקופת הדוח, נפתחה חנות נוספת של הרשת במושב מבקיעים שליד אשקלון. נוסף על כך, החברה פועלת לפתיחה של עשר חנויות חדשות ברחבי הארץ.

הפערים בין יוחננוף למתחרותיה בקצב בולטים. כך, לצד הגידול במכירות שנובע מההתרחבות שביצעה, פרשמרקט מציגה צמיחה בחנויות הזהות מעבר לקצב הצמיחה של מכירות שוק המזון, הודות להשפעות משבר הקורונה על צריכת המזון הביתי.

ברבעון השלישי מציגה החברה גידול של 12.5% במכירות החנויות הזהות, לעומת קצב גידול של 9% בשוק המזון והמשקאות. מדובר בקצב מכירות גבוה גם מזה שרשמה המתחרה ויקטורי ברבעון - 11.6% בחנויות הזהות - אבל נמוך מהקצב שרשמה שופרסל, של 13.6% ברבעון השלישי במגזר הקמעונאות. ואולם, אל מול כל אלה המתחרה יוחננוף רושמת קצב גידול מתון בהרבה במכירות מחנויות זהות שצמחו ב-5.9%, לסך של 792 מיליון שקל. 

עוד כתבות

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

המיליארדר דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות בסכסוך עם האחים גרטנר, בנימוק שאורנשטיין סבור כי גרטלר הוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות שלו עם יו"ר לשכת עוה"ד לשעבר אפי נוה, מהן עולה חשש ליחסי "תן וקח" בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● תבצע רכישה חוזרת של מניות

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת צעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה - או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לארה"ב, וכיצד תושפע הפעילות בישראל?

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

השקל נחלש בחדות מול המטבעות הזרים. אלו הסיבות

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר