גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

כך צפויה כניסת טסלה לישראל לזעזע את שוק הרכב המקומי

טסלה, שזינקה בסופ"ש לשווי של 555 מיליארד דולר, לא צפויה להשפיע דרמטית על טבלת מכירות הרכבים בישראל • אולם הטכנולוגיות שהיא מביאה עמה ישנו את הדרך שבה ענף הרכב הישראלי עושה עסקים וישפיעו על מעגלים רחבים כמו חברות ביטוח ורגולציה

חנות של טסלה בצרפת / צילום: shutterstock
חנות של טסלה בצרפת / צילום: shutterstock

בסוף השבוע האחרון נרשם עוד ציון דרך עבור טסלה, שזינקה לשווי של 555 מיליארד דולר. בכך הפכה לחברה האמריקאית השישית מבחינת שווי שוק, כשהיא עוקפת ענקיות כברקשייר האתווי של וורן באפט.

מבחינת הנהג הישראלי טסלה היא כבר מזמן לא סיפור על מנייה או חברה מעבר לים. בשבוע שעבר נחשפו בגלובס חלקים מהתוכנית העסקית של טסלה, שאמורה להציב אותה רשמית בשוק הרכב בישראל לקראת המחצית השנייה של 2021. איך זה יעבוד ועל מי זה עתיד להשפיע?

המודל העסקי הבסיסי של ענף הרכב הישראלי הוא "מודל האי הבודד". כלומר, שוק רכב קטן ומבודד גיאוגרפית, ללא השפעה על שווקים בסביבתו. לפיכך, ליצרני הרכב הגדולים - או לפחות לרובם - לא היה ועדיין אין אינטרס לגלות בו נוכחות ישירה. המודל הזה מעניק לדילרים, אצלנו אלו יבואני הרכב, מידה רבה של אוטונומיה מהתערבות היצרן, שדילרים ברוב העולם לא נהנים מהם.

טסלה שווה יותר

אבל כיום הגבולות הגיאוגרפים נפרצים לנוכח טכנולוגיה שמאפשרת לחבר אלחוטית כל רכב וכל לקוח ישירות אל יצרן הרכב מכל מקום בעולם. לא רק למטרות שירות טכני, אלא גם לצורך שיווק ויצירת הכנסות, שהיו עד כה בטריטוריה הבלעדית של הדילרים. את השינוי "המשבש" הזה מובילה כיום בהצלחה טסלה ובעקבותיה צפויים לאמץ אותו רוב יצרני הרכב הגדולים בעולם.

בניגוד לדעה הרווחת, לכניסה של טסלה לישראל לא צפויה להיות השפעה "משבשת" על טבלת המכירות, לפחות לא בטווח הקצר, מכיוון שהיא משווקת כיום רק שלוש וחצי סדרות רכב חשמליות שמחיר הבסיס של הזולה בהן מתחיל באירופה בכ-40 אלף אירו (לפני סובסידיה). פלח הפרימיום החשמלי הוא טריטוריה שיווקית דלילה בישראל, עם נתח של פחות מ-0.5% מהמכירות.

אבל, וזה אבל גדול, היא בהחלט עתידה לשבש את המודל של יחסי יצרן-דילר, ולאתגר את הרגולטור, בזכות ההובלה שלה במסחור טכנולוגיית עדכוני התוכנה של הרכב מרחוק (OTA), שיוצרת קשר ישיר ועוקף דילרים בין הרכב והלקוח.

כסף חדש: הביזנס של עדכוני התוכנה

טסלה לא המציאה את ה-OTA, אבל היא הראשונה בתעשיית הרכב שמיצתה היטב את הפוטנציאל השיווקי של הטכנולוגיה הזו. בניגוד לרוב יצרני הרכב, שעבורם כלי הרכב הם "ברזלים" שיוצאים מהמפעל בתצורה שאותה הזמין הלקוח ונשאר כך עד סוף תקופת השירות שלו, טסלה מתייחסת לכלי הרכב שלה כ"מערכות ממוחשבות על גלגלים". כלומר, יחידות ניידות שנשלטות על ידי עשרות מעבדים, שמקושרים ביניהם ברשת נתונים מהירה.

כמו כל מערכת ממוחשבת מודרנית, גם ב"מחשב על גלגלים" ניתן לבצע עדכוני תוכנה מרחוק דרך הענן. אם בעבר היה צורך לקחת מכונית למוסך ולחבר אותה פיזית למחשב של היצרן/יבואן כדי לבצע עדכוני תוכנה וחומרה, אבחון תקלות וכדומה, כיום רוב המכוניות מצוידות ב"שער" אלחוטי בדמות רכיב תקשורת סלולרי או WIFI, שמותקן בתוך המחשב המרכזי של הרכב.

התקשורת האלחוטית מאפשרת לשלוח ישירות לרכב שדרוגי תוכנה ממערך השירות של היצרן, עם או בלי ידיעתו/רצונו של בעל הרכב. משהו בנוסח "עדכוני הגרסה" שמבצעים יצרני הטלפונים החכמים.

אצל טסלה כל מכונית חדשה מקושרת מלידתה ישירות לשרתים של היצרן בענן, מרגע עלייתה על הכביש ועד לגריטתה. הבונוס ללקוח הוא עדכוני תוכנה שוטפים, שמוסיפים לרכב פיצ'רים "חכמים" ומשפרים את תפקוד הרכב ואת איכות החיים בתא הנוסעים. ליצרן הם מעניקים שליטה מלאה בשיווק מוצרי "אפטר מרקט" לרכב גם שנים רבות אחרי שירד מפס הייצור ומידע רב ערך.

בכל רכב של טסלה כלולות הרבה אופציות "רדומות" ונעולות אלקטרונית, שנכנסות לפעולה בהתאם לנכונותו של הרוכש לשלם עבורן. אופציות חדשות נוספות כל העת ומוצעות באמצעות שדרוג תוכנה מרחוק ולעיתים נדירות גם בליווי עדכון חומרה פיזי.
לרוב מדובר באופציות נוחות, דוגמת ביצועים מתקדמים יותר של מערכת הניווט, הפעלת חימום למושבים וכדומה. אבל לעיתים השדרוגים מהותיים - מהגדלה של טווח הנסיעה של סוללות קיימות באמצעות עדכון תוכנה שמשחרר קיבולת "רדומה" שלהן, שיפור ביצועי התאוצה וכדומה.

המתחרות: יאמצו עדכוני תוכנה מרחוק

כבר ב-2016 הציעה טסלה לרוכשי סדרת S שלה לרכוש אופציות לשדרוג תוכנה בשווי מצטבר של כמעט 20 אלף דולר. דוגמה בולטת בימים אלה היא מערכת הנהיגה האוטונומית האחרונה של טסלה, FSD, שמוצעת ללקוחות כשדרוג תוכנה מרחוק ללקוחות, אם הרכב שלהם מצויד בחבילת הבטיחות "אוטו-פיילוט". עלות העדכון מגיעה לאלפי דולרים.

הקונספט הזה תפס את תעשיית הרכב הממוסדת בלתי מוכנה, אבל לאחרונה הודיעו כמה יצרני רכב גלובליים, דוגמת פורד, על כוונתם לאמץ אותה בכל כלי הרכב שלהם בשנים הקרובות. כמה יצרני רכב בסין, בעיקר של כלי רכב חשמליים, כבר הולכים בעקבות טסלה ומיישמים את טכנולוגיית ה-OTA לצרכים שיווקיים.

הטכנולוגיה מאומצת במהירות גם על ידי ספקי הטכנולוגיה והרכיבים של תעשיית הרכב, ודוגמה בולטת היא מערכת החישה והסיוע לנהיגה SUPERVISION, שהשיקו מובילאיי ואינטל בחודש שעבר כתחרות ישירה ל"אוטו-פיילוט" של טסלה. המערכת, שתותקן בשנים הקרובות במאות אלפי כלי רכב חדשים בפס הייצור, כוללת יכולות "רדומות" שניתן להפעיל ולשדרג אותן מרחוק.

בשלב הראשון היא תציע פונקציות ברמת אוטונומיה נמוכה יחסית, "2 פלוס" (זיהוי מכשולים, בלימה אוטונומית, סיוע להיגוי וכדומה). אולם החומרה שלה יכולה לתמוך ביכולות אוטונומיות ברמה גבוהה, עד דרגה 4, שאותן ניתן יהיה לשחרר באמצעות עדכון תוכנה מרחוק (OTA), מן הסתם בתשלום נכבד, כאשר הרגולציה תאפשר להשתמש בהן בצורה חוקית על כבישים ציבוריים.

האיום: חברות הביטוח יאבדו אחיזה?

טסלה מובילה כיום את תעשיית הרכב לא רק במסחור של זרימת הנתונים מהיצרן אל הרכב, כלומר עדכוני תוכנה, אלא גם במסחור של זרימת המידע מהרכב אל היצרן. הקשר האלחוטי הדו-צדדי שבין רכבי טסלה לשרתי היצרן מזרים כיום לחברה מדי יום טרה-בייטים של אינפורמציה על מצבם התפעולי, על תדירות הטעינה ומיקומי טעינת הסוללות, אופי השימוש והנהיגה ברכב, העדפות הנהג, תאונות וכדומה.

אחד השימושים המעניינים של המידע הוא ליצירת מודל ביטוח ייחודי ומותאם אישית, שאותו מציעה טסלה לרוכשי הרכב, על בסיס ניתוח מספר הקילומטרים שהם עוברים, ניתוח סגנון ואופי הנהיגה שלהם וכדומה.

יש כיום לא מעט חברות ביטוח, שמאמצות את המודל הזה באמצעות רכיב תקשורת פיזי או אלחוטי (אפליקציות), שאותם נדרש הלקוח להתקין עצמאית. אולם במקרה של טסלה מדובר במסלול ביטוח ישיר "יצרן-לקוח", שמבוסס על רכיבים שמותקנים אינטגרלית ברכב בפס הייצור ויכול לעקוף את תעשיית הביטוח לרכב שמגלגלת עשרות מיליארדי דולרים בשנה.

אמנם בישראל הרגולציה עדיין דורשת שביטוח לרכב יוצע על ידי חברה עם רישיון לעסוק בתחום, וזו הסיבה שטסלה נעזרת כאן בגורם מתמחה (ביטוח ישיר). אבל אפשר להניח כי זהו רק עניין של זמן עד שיצרני הרכב ימסחרו את שליטתם בנתונים הזורמים מהרכב ויהפכו לשחקני ביטוח עצמאיים.

שיבוש פוטנציאל נוסף, והפעם "שיבוש" תרתי משמע, הוא היכולת התיאורטית של הטכנולוגיה הזו לאתגר את רגולציית הרכב הקיימת בצורה, שיכולה לגרום לפרשת "דיזל-גייט" של קבוצת פולקסווגן להיראות כמו טירונות. דמיינו לעצמכם רכב חדש, "מחושמל" או מונע דלק, שנמכר לצרכן אחרי שעבר את כל מבחני התקינה, הפליטה והבטיחות המחמירים והעדכניים ביותר של השוק האירופאי. אבל לאחר רכישתו מתחיל היצרן להזין אליו מרחוק עשרות ומאות שדרוגי תוכנה לצורך תיקוני "באגים" או על פי הזמנת הלקוח. העדכונים הללו יכולים לשנות את מתווה הפעולה של מחשב המנוע, מערכות הבטיחות, ביצועים, הפליטה ומה לא.

בקיצור, הרכב התצורה הסופית שלו עתיד להיות שונה מאוד מהתקינה המקורית, בלי שניתן לפקח על כך. זה לא עניין שולי, במיוחד בישראל שבה נתוני התקינה/פליטה משפיעים בצורה מהותית על המיסוי לרכב. ואלה רק כמה דוגמאות. באותה מידה יכול היצרן לטאטא מתחת לשטיח תקלות מהותיות, שבמקרים רגילים מחייבים ריקול פומבי שמזיק לתדמית.

בשורה התחתונה כניסתה של טסלה לשוק הרכב הישראלי, ומודל החיקוי שהיא מציבה לכל התעשייה, צפויה להצעיד את עולם הרכב המקומי לעידן "המכונית הפרטית גרסה 2.0". היא תבטל את הגבולות הפיזיים של "האי הבודד" הישראלי, תוריד את החסמים לכניסת יצרני רכב ותאתגר, לפני ומאחורי הקלעים, את המודלים העסקיים הקלאסיים של חלוקת הכוח השיווקי יצרן/יבואן, את ענף הביטוח ואת הרגולציה.

התהליך לא יהיה מיידי. אבל אם לשפוט על פי גילום הערך בשווי המניה של טסלה, הוא בלתי נמנע. 

עוד כתבות

אנדרו אביר, המשנה לנגיד בנק ישראל, בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

המשנה לנגיד בנק ישראל: "לשקל הדיגיטלי תהיה השפעה על התחרות בבנקים"

אנדרו אביר אמר בכנס TECH IL של גלובס כי כי בשבועות הקרובים בנק ישראל יוציא לדרך פרויקט טכנולוגי משמעותי, כחלק מתהליך בחינת ההיתכנות להנפקת מטבע דיגיטלי ● לפי התוכנית של בנק ישראל, "השקל הדיגיטלי יהיה פלטפורמה לחדשנות"

מתן סמיש, רשא חולי ואילון לוי בפאנל בהנחיית נבו טרבלסי, גלובס / צילום: כדיה לוי

הצרכים, האתגרים והשאיפות: שלושה מנהיגים צעירים על במה אחת

בפאנל בהשתתפות נציגי הנבחרת לשנת 2024, מתן סמיש מלאומי סיפר על מהפכת השירות של הבנק, רשא חולי מדיפלסט סיפרה על אתגרי הניהול בתעשייה, ואילון לוי, דובר במערך ההסברה עד לאחרונה, דיבר על מצבה של ישראל בעולם

מייסדי סנאפי, חני גולדשטיין ודביר כהן / צילום: Elad Malka

הגיוס מגלה: השווי של הסטארט-אפ נחתך בחצי, אבל ההכנסות עלו

חברת הסטארט-אפ סנאפי, פלטפורמת המתנות לעובדים וללקוחות, השלימה סיבוב גיוס הון חדש בהובלת קרן קומרה ● הסיבוב בהיקף של 25 מיליון דולר משקף לחברה ירידת שווי, שנע כעת בין 180-200 מיליון דולר - כמחצית מהשווי הקודם שקיבלה החברה בשנת 2021

מנכ''ל שטראוס, שי באב''ד / צילום: איל יצהר

נפרדת מתחומים עם רווחיות נמוכה: אלה הפעילויות ששטראוס מתכוונת למכור

קבוצת שטראוס חוזרת להתמקד בפעילויות הליבה שלה ומעמידה על המדף את חלקה במפעל וכוורת יד מרדכי, את פעילות הירקות הטריים והמצוננים "טעם הטבע" ואת רשת קפה עלית

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

החשש מעימות חזיתי בין ישראל לאיראן הפיל את וול סטריט

הנאסד"ק ירד בכ-1.8% ● הניקיי ירד ב-1.2% ● מאסק: "עשינו בדיקה מעמיקה והחלטנו, בהחלטה קשה, לפטר יותר מ-10%" ● BDO: "המתיחות מול איראן ובמיצרי הורמוז צפויה להשפיע על שוק הנפט העולמי" • בזכות מאזניהן החזקים, בוול סטריט צופים תשואת יתר ל"שבע המופלאות" ● 10.5 טריליון דולר - שיא בשווי הנכסים שמנהלת בלקרוק

צילומים: מארק ישראל סאלם (ג'רוזלם פוסט), (AP (Jacquelyn Martin, רויטרס, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

אפילו סעודיה עזרה: כך פעלה הברית שסייעה לישראל מול איראן

מזה כמה עשורים, ארה"ב מובילה מאמץ לטובת הידוק הקשרים הצבאיים בין ישראל ליריבותיה הערביות הוותיקות, כדי להתמודד עם האיום המשותף מצד איראן ● המאמץ הזה לא נבדק בקרב, עד שטהרן שיגרה את מטח הטילים והמזל"טים נגד ישראל ● כך הוא נראה מאחורי הקלעים

שיגור כטב''ם איראני / צילום: Reuters, dpa via Reuters Connect

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

גיל שויד / צילום: גלובס

גיל שויד על הפרישה מתפקיד מנכ"ל צ'ק פוינט: "לא מתחרט על כלום, רוצה לבנות את המוצר הבא"

"אני גאה שצ'ק פוינט תמיד הייתה יציבה, לא הייתה שנה אחת שלא הרווחנו", כך אומר גיל שויד, מנכ"ל חברת הסייבר צ'ק פוינט ב-31 השנים האחרונות, בשיחה עם עורך ההייטק של גלובס, אסף גלעד, בכנס TECH IL של גלובס ● על השפעות המלחמה אומר שויד כי "הנזק המקומי הוא לא הבעיה, אלא הנזק שייגרם לטווח רחוק"

לאה פרמינגר, סמנכ''לית השקעות, אלטשולר שחם / צילום: סם יצחקוב

אלטשולר בצמרת, מיטב בתחתית: אפיקי ההשקעה שמאחורי התשואות

לאה פרמינגר, סמנכ"לית ההשקעות החדשה של בית ההשקעות אלטשולר שחם, שחזר להצטיין בכל המסלולים: "החשיפה למניות פיננסים באירופה שיחקה לטובתנו" ● גם מור בלט לחיוב ברבעון, ואילו מיטב בתחתית ● מעל לכולם - הביצועים של מסלולי ה-S&P 500 שהניבו תשואה רבעונית של 12%

רועי קדוש, סמנכ''ל ההשקעות בהכשרה ביטוח / צילום: שירעד שליט

הסמנכ"ל שמזהיר: "להוציא מהתיק את מניות גוגל או מיקרוסופט זו נאיביות"

רועי קדוש מהכשרה ביטוח מודה כי התמחור הגבוה בשווקים "בעייתי", וממליץ להשקיע במדדי וול סטריט במשקל שווה - כדי לנטרל את הדומיננטיות של מניות "שבע המופלאות" ● חלק מהכסף הוא מציע להשאיר כיום במזומן, כדי "לנצל הזדמנויות כשיגיעו ירידות"

רז בכר, מנהל מיקרוסופט פור סטארט-אפ ישראל / צילום: כדיה לוי

רז בכר, מנהל מיקרוסופט פור סטארט-אפ ישראל: "המלחמה הציבה את ההייטק הישראלי בפני דברים שלא ראו קודם"

רז בכר, מנהל מיקרוסופט פור סטארט-אפ ישראל, אמר בכנס TECH IL של גלובס כי כלי הבינה המלאכותית מנוצלים היטב על ידי יזמים ישראלים ● בהתייחסו למלחמה בישראל הסביר: "במהלך המלחמה ציפינו לראות האטה, אבל נהפוך הוא - ראינו עלייה בקצב הבקשות לתכנית"

אלונה בר און, מו''ל גלובס בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

אלונה בר און: אנחנו משתדלים להציף גם סוגיות שלא מסוקרות ולראות גם את הדברים הטובים, ויש כאלה

בפתח כנס TECH IL של גלובס, הציגה מו"ל העיתון את העשייה של מדור הטק שלו וכן ציינה את השאיפה להציע לקוראים "מזון בריא למוח" ● בר און הציגה גם את תהליך דירוג 10 הסטארט־אפים המבטיחים של גלובס, המבוסס על בחירות של קרוב ל־90 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בענף ההייטק הישראלי

פרופ' רות פלאטו-שנער ואילנית אדסמן / צילום: איתמר מילרד, ניקי וסטפהל

כיצד שקל דיגיטלי יכול היה לסייע במלחמת "חרבות ברזל"

לשקל הדיגיטלי יש שלושה יתרונות אשר יכלו לבוא לידי ביטוי משמעותי במשבר הביטחוני והכלכלי הנוכחי: יעילות ביצוע תשלומים, הגשמת מדיניות ממשלתית וצמצום הסיכון של מימון טרור

הבורסה בפרנקפורט, השבוע / צילום: Reuters

ירידות חדות באירופה על רקע המתיחות בין ישראל לאיראן

הניקיי צלל בכ-2% ● התמ"ג בסין הפתיע לחיוב ● תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב מזנקות ● באופנהיימר חיוביים לגבי פאלו אלטו ונטפליקס

נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

ועדת האיתור הכריעה: זה המנכ"ל המיועד של נמל אשדוד

ניסן לוי, המכהן כסמנכ"ל ההון האנושי בבנק מזרחי טפחות, צפוי לקבל את תפקיד מנכ"ל נמל אשדוד ● ההמלצה של ועדת האיתור תעלה לאישור דירקטוריון הנמל בהמשך השבוע, ולאחר אישור הדירקטוריון המינוי טעון את אישור ועדת המינויים ברשות החברות

מוצרי חלב / צילום: איל יצהר

החל מהחודש הבא: מחירי החלב בפיקוח עולים בכ-4.5%

החל מ-1 במאי ייכנס לתוקפו עדכון במחירי מוצרי החלב, שיעלו בשיעור של כ-4.5% ● אלה המוצרים שצפויים להתייקר בעקבות העדכון

משקאות ממותקים / צילום: Shutterstock

גביית יתר של 16.7 מיליון שקל: התביעה שאושרה נגד רשות המסים

בית המשפט אישר הגשת תובענה ייצוגית נגד רשות המסים בגין גביית מס קנייה ביתר מיבואני המשקאות הממותקים ● ברשות טענו בתגובה כי תנאי להשבת הכסף ליבואניות המשקאות יהיה הוכחה שהן לא גלגלו את המס לצרכנים ● המס, שהטיל שר האוצר לשעבר אביגדור ליברמן, בינתיים כבר בוטל ע"י הממשלה הנוכחית

יאיר ארז, מנהל צוות החלוץ של רשות המטרו / צילום: יונתן בלום

150 ק"מ של רכבת: עוד לא היה בישראל פרויקט כזה. הכירו את הצעיר שאחראי עליו

יאיר ארז סולד מפוליטיקה, אך תמיד ידע שהוא רוצה לחולל שינוי דרך המגזר הציבורי ● כיום הוא מנהל צוות החלוץ של רשות המטרו: "רוצה כבר לראות את העבודות יוצאות לדרך" ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס

חייל רוסי סוחב רחפן אוקראיני שתוקן ועודכן על ידי הצבא / צילום: ap, Russian Defense Ministry Press Service

איך נכשלו הרחפנים האמריקאים לחולל מפנה במלחמה באוקראינה?

רוב הרחפנים הקטנים של חברות אמריקאיות נכשלו בביצועיהם מול הטכנולוגיה הרוסית, ונחשבים כעת ליקרים ונוטים לתקלות ● בהיעדר פתרונות מהמערב, פנתה אוקראינה למוצרים סיניים זולים

מגרש מכבי יפו לשעבר / צילום: תמר מצפי

מעט הצעות ומחיר נמוך בתל אביב: אקרו ואשדר זכו במכרז - 412 דירות במכבי יפו

הזכייה במכרז היא על שטח שהיה בעבר של אצטדיון מכבי יפו בתל אביב תמורת 378.5 מיליון שקל ● מדובר בסכום נמוך ב-149.5 מיליון שקל ממחיר השומה שעמדה על 528 מיליון שקל