גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

נובמבר של שיאים: שבע חברות הצטרפו לבורסה בת"א באמצעות הנפקות ראשוניות

המצטרפות החדשות גייסו יחד בחודש שעבר כ-1.4 מיליארד שקל ● מספרי המגייסות בחודש החולף ומתחילת השנה שוברים את השיאים שנרשמו בקיץ 2007

הבורסה לניירות ערך בתל אביב / צילום: שלומי יוסף, גלובס
הבורסה לניירות ערך בתל אביב / צילום: שלומי יוסף, גלובס

בהלת גיוסי ההון של חברות מקומיות בתל אביב באה לידי ביטוי בהצטרפותן למסחר של שבע חברות חדשות באמצעות הנפקת מניות ראשונית (IPO) בנובמבר - שיא חודשי שלא נרשם בבורסה המקומית מאז חודש יוני 2007.

הבורסה בת"א גם עושה דרכה לשבור שיא שנתי מאז 2007 במספר החברות החדשות המצטרפות למסחר באמצעות גיוס הון ראשוני, עם 21 חברות מתחילת השנה (ושתיים נוספות ברישום כפול), ושלל הנפקות נוספות ניצבות בפתח וחלקן אף צפויות להיסגר לפני סיומה של 2020.

אותן שבע חברות חדשות מנובמבר, בעיקרן חברות טכנולוגיה מענפי פעילות שונים, גייסו יחד סכום של כ-1.4 מיליארד שקל, בהנפקות שמרביתן נהנו מביקושי יתר משמעותיים.

מנתוני הבורסה עולה, כי מבחינת סכומי הגיוס, בראש עומדת דווקא חברת תעשייה, פולירם פלסטיק, שבעלי מניותיה - קרן פימי וחברת רם און - ביצעו הצעת מכר למניותיה בהיקף של קרוב ל-350 מיליון שקל.

אחריה ניצבות כמה חברות טכנולוגיה - אקופיה, אקוואריוס מנועים, ג'נסל, יומן אקסטנשנס והייקון מערכות, שכל אחת מהן גייסה סכומים בטווח של כ-280-150 מיליון שקל.

גיוסים אלה נתמכו גם בכיוון השוק הכללי, אחרי שהבורסה בתל אביב סיכמה את נובמבר בעלייה נאה של כ-12%, בהשפעת הודעת חברת התרופות פייזר על תוצאות חיוביות בניסוי שנעשה בחיסון לווירוס הקורונה, והודעות ברוח דומה שפרסמו חברות תרופות אחרות בהמשך.

העליות החודשיות מקזזת את התשואה השלילית של הבורסה מתחילת השנה לכ-13%, וזאת כחלק ממהלך התאוששות ממשבר הקורונה שפקד אותה מוקדם יותר השנה.

המנפיקות נהנות מתנאים תומכים

עוד לפני התחזקות המגמה החיובית במסחר מהשבועות האחרונים, המנפיקות בתל אביב, שכאמור בלבן ניצבות חברות טכנולוגיה, נהנות זה כמה חודשים מתנאי שוק תומכים הכוללים את שינוי שיטת ההנפקות (לדרך של הצעה לא אחידה), ריבית נמוכה בשוק, ביקושים גבוהים להשקעות בתחומים שנהנו מעדנה בפעילות בעקבות משבר הקורונה ועוד.

במבט קדימה, בשלב הנוכחי נראה שתיאבון המשקיעים לא נפסק וגם דצמבר כבר נפתח בסערה, וכעת עומדת על הפרק הנפקת האקוויטי הראשונית הצפויה להיות הגדולה ביותר השנה, של חברת האנרגיה הירוקה נופר אנרג'י, בהובלת אוריון חיתום. זאת, עם פרסום תשקיף ציבורי ראשון של החברה, לקראת השלמת הגיוס.

ככל הידוע מתכננת נופר לגייס כ-500 מיליון שקל לפי שווי חברה של כ-2 מיליארד שקל "לפני הכסף", במהלך שיתבצע גם הוא בדרך של הצעה לא אחידה (Book Building), ואשר יכלול גם הצעת מכר מצד בעליה הנוכחיים, בהיקף של כמה עשרות מיליוני שקלים.

תחום האנרגיה הירוקה נהנה גם הוא מפופולריות גדולה בשוק ההון בתל אביב כבר תקופה ממושכת, מה שככל הנראה יסייע לנופר להשלים את הנפקתה כמתוכנן ובקלות.

פעילותה של נופר, שבשליטת המייסד והיו"ר עופר ינאי, מתרכזת בפעילות ייזום והשקעה במערכות סולאריות (פוטו-וולטאיות) בישראל ובאירופה, וכן בהקמה, הפעלה ותחזוקה של מערכות סולאריות בישראל.

בחודשים האחרונים סיכמה נופר על השקעה של כ-225 מיליון שקל מקרן נוי, שבמסגרתה רכשה הקרן מהחברה ומבעל השליטה בה מניות שהיוו כ-25% מהונה של נופר באותה עת, בעסקה ששיקפה לנופר שווי חברה של פחות מ-1 מיליארד שקל.

עוד לפני נופר, בחודשים האחרונים השלימו בהצלחה הנפקות ראשוניות כמה חברות אנרגיה ירוקה קטנות יותר, בהן דוראל ומשק אנרגיה, שמניותיהן נהנו מעליות חדות מאז החלו להיסחר.

פעילות נרחבת גם בגיוסים המשניים

גם החברות שכבר נסחרות בבורסה נהנות מתנאי השוק הייחודיים, המסייעים להן בביצוע גיוסי הון משניים - פעילות שגם היא מתאפיינת בהיקפים אינטנסיביים בחודשים האחרונים, ובסיכום נובמבר הגיעו גיוסים אלה לכ-700 מיליון שקל.

במרכז גיוסי ההון המשניים בנובמבר ניצבו שלוש חברות - פתאל החזקות, שגייסה יותר מ-300 מיליון שקל בהנפקת אג"ח להמרה, קבוצת ביטוח ישיר הפרטית, שמכרה ממניות מימון ישיר שבידיה תמורת יותר מ-150 מיליון שקל, וחברת הלוגיסטיקה והשילוח אוריין, שהנפיקה לכמה גופים מוסדיים נתח משמעותי ממניותיה תמורת כ-100 מיליון שקל.

הגיוס שביצעה פתאל החזקות במהלך נובמבר התבצע כחלק ממהלכי החברה שבשליטת המייסד דוד פתאל, הננקטים בניסיון להתאושש מהמשבר העמוק שאליו נכנסה בעקבות משבר הקורונה, אשר פגע אנושות בעסקי המלונאות שבהם היא פועלת.

קבוצת ביטוח ישיר הפרטית, שבשליטת צור שמיר שבשליטת משפחת שנידמן, השלימה מוקדם יותר השבוע מכירה של כ-12% ממניות מימון ישיר תמורת כ-153 מיליון שקל למוסדיים, באמצעות הצעה לא אחידה להצעת מכר.

מימון ישיר הינה חברת אשראי צרכני חוץ-בנקאית מובילה, שמניותיה הונפקו לראשונה בבורסה בסוף אוגוסט השנה.

החברה, שבניהולו של ערן וולף, הונפקה לפי שווי של קצת פחות ממיליארד שקל, וזאת למרות שטרום הקורונה היא הייתה לקראת הנפקה ראשונית בשווי של כ-1.5 מיליארד שקל. הפער בתמחור קרה בעקבות משבר הקורונה, שהשפיע לרעה על מצב כל נותני האשראי במשק, ובכללם מימון ישיר. עם זאת, זמן קצר לאחר ההנפקה המניה נסקה, והגיעה לסביבות השווי שאותו ביקשו לקבל בחברה טרום משבר הקורונה.

עוד מהימים האחרונים: אוריין, שבשליטת המנכ"ל חן למדן, עדכנה על הקצאת כ-21% מהונה לכמה גופים מוסדיים, בראשם מור בית השקעות, הפניקס, מגדל וילין לפידות, וזאת במטרה לחזק את ההון והאיתנות הפיננסית של החברה, הנערכת בין היתר לקראת השקעות משמעותיות במרכזים לוגיסטיים שהיא מקימה במודיעין ובקריית אתא. חלקו של למדן בחברה לאחר ההקצאה יעמוד על כ-53%.

עוד בסיכום נובמבר, בין החברות הדואליות בלט גיוס הון משני בהיקף של כ-1 מיליארד שקל שביצעה חברת האנרגיה אורמת טכנולוגיות. 

עוד כתבות

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

ירידות בבורסה המקומית; מניית בית זיקוק אשדוד קופצת בכ-6%

מדד ת"א 35 יורד ב-0.5% ות"א 90 מאבד מערכו 0.8% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

מתנדבי משלחת של Jewish National Fund USA / צילום: ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה''ב

כך הגיעו לישראל משלחות של 3,000 מתנדבים בזמן המלחמה - לא כולם יהודים

ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה"ב הוביל 11 משלחות שהתנדבו ביישובים כמו שדרות, ארז, גבולות ואורים ● טלי צור־אבנר, ראש המטה בישראל: "הביקוש גבוה, יש רשימות המתנה" ● ישראל מתגייסת

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

המיליארדר דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות בסכסוך עם האחים גרטנר, בנימוק שאורנשטיין סבור כי גרטלר הוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות שלו עם יו"ר לשכת עוה"ד לשעבר אפי נוה, מהן עולה חשש ליחסי "תן וקח" בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה

אפל. החברה המבטיחה של 2024? / צילום: Shutterstock

"תהיה הפתעת השנה": זו המניה המומלצת ביותר של בנק אוף אמריקה

המכירות נופלות, היא לא נמצאת בשוק הבינה המלאכותית, ומתחילת השנה מנייתה איבדה 10.7% ● למרות הכול, בבנק אוף אמריקה מאמינים שענקית הטכנולוגיה אפל צפויה להתאושש בחצי השני של השנה

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

עליות קלות בנעילת הבורסה; נובה טיפסה ב-4%, נייס ב-3%

ההתפתחות הבטחונית בצפון העיבה על הבורסה ● השקל נסחר בתנודתיות מול הדולר ● אלארום זינקה ב-20% ● מאסיבית, יצרנית מדפסות התלת מימד צנחה ב-13% ● דלק חתמה על העסקה לכניסתה של ענקית האנרגיה ENI לאיתקה ● בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

השקל נחלש בחדות מול המטבעות הזרים. אלו הסיבות

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

החברה הלוהטת בעולם רכשה אותם: הכירו את רונן דר ועמרי גלר

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הבשורה של צוקרברג שהזכירה למשקיעים תקופות אחרות, ולמה לגוגל נוצרה סיבה לדאגה?

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?