גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

גוגל, פייסבוק ואמזון מרוויחות משינויים בשוק הפרסום בעקבות הקורונה

בפעם הראשונה אי-פעם, פרסום דיגיטלי אחראי השנה ליותר ממחצית מהסכום שהוצא על פרסומות בארה"ב

פרסום ברשת / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאטיב
פרסום ברשת / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאטיב

בפעם הראשונה, יותר ממחצית מההוצאות על פרסום צפויות להגיע לפלטפורמות דיגיטליות כגון גוגל ופייסבוק - כך מסרה GroupM, החברה הגדולה בעולם לרכישת פרסומות. הדבר משקף את האסטרטגיה של משווקים להסית את מוקד הפרסום לאחר שמגפת הקורונה פגעה בתעשייה השנה.

נקודת ציון זו היא ההוכחה האחרונה לעלייה המטאורית של פרסום דיגיטלי, התפתחות שגרמה לכסף היוצא על פרסום להתרכז בכמה ענקיות טכנולוגיה על חשבון פלטפורמות אחרות, כולל עיתונים, טלוויזיה ומגזינים.

פרסומות באינטרנט יכולות להיות זולות יותר מאלה המושמות בסוגי מדיה אחרים, והן גם מאפשרות למשווקים למקד את הפרסום בצרכנים פוטנציאליים ולמדוד את ביצועי הפרסומות. יתרונות אלה הפכו לחשובים אפילו יותר בזמן המגפה כאשר בתי עסק מקצצים את תקציב הפרסום, וצרכנים מוציאים יותר מהכסף שלהם ומבלים יותר זמן באופן מקוון.

"פרסום דיגיטלי היה נקודת אור יוצאת דופן בשנה שמכל בחינה אחרת הייתה חשוכה לתעשיית הפרסום", נאמר בדוח של GroupM, יחידה של חברת WPP. הדוח היה צפוי להתפרסם ביום שלישי.

ב־GroupM צופים כי משווקים יוציאו כ־110.1 מיליארד דולר על פרסומות דיגיטליות השנה, או 51% מסך של 214.6 מיליארד דולר, הסכום שצופים שייצא על פרסומות בארה"ב עד סוף השנה. הסכום אינו כולל פרסומות תעמולה שיצאו במסגרת הבחירות לנשיאות שם.

בשנה הבאה צופים ב־GroupM כי הוצאת כסף על פרסומות בארה"ב תצמח ב־12% ל־240 מיליארד דולר, וכי פרסומות דיגיטליות יכניסו כ־130 מיליארד דולר, 54% בסך-הכול.

לפני שלוש שנים, פרסומות דיגיטליות היוו רק שליש מההוצאה על פרסומות בארה"ב, אמרו ב־GroupM - בערך הסכום שיצא על פרסומות בעיתונים, ברדיו, במגזינים ובתחנות טלוויזיה מקומיות גם יחד. לשנת 2020 בינתיים, נתח השוק של ארבע קטגוריות פרסום אלה יחד משוק הפרסומות בארה"ב התכווץ ל־21%.

כשמגפת הקורונה הכתה בארה"ב במרץ, חברות רבות קיצצו את תקציב הפרסום שלהן, כאשר עסקים ברחבי העולם נסגרו על-מנת להגביל את התפשטות הנגיף. צרכנים הספונים בבתיהם החלו לקנות יותר דברים באינטרנט וגרמו לחברות קטנות וגדולות לשים דגש רב יותר על פרסום דיגיטלי, כך אמר בריאן וויסר, נשיא מחלקת מודיעין בינלאומי ב־GroupM.

הפרסום באינטרנט נשלט על-ידי שלוש מתחרות - פייסבוק, אמזון וגוגל (השייכת לחברת אלפאבת) - אשר ביניהן אחראיות לכמעט שני שליש מהכסף שיצא בארה"ב על פרסום דיגיטלי השנה, כך לפי חברת המחקר eMarketer.

"המרוויחות הגדולות הן גוגל, פייסבוק ואמזון", אמר מנכ"ל GroupM, כריסטיאן ג'ול, בראיון. "הן עשו עבודה טובה בהצגת ביצועי המודעות - וכשהן מציגות תוצאות, המשווקים מזיזים את הדולרים".

עסקים קטנים ובינוניים באופן ספציפי עברו לפרסום דיגיטלי במהלך המגפה, כך לפי דוח מהעת האחרונה של מנתח המדיה מייקל נתנזון. "בגלל השילוב המועדף בין מיקוד גבוה של הפרסומות והעלויות הנמוכות של קריאטיב, עסקים קטנים עברו לפרסום בדיגיטל באופן גורף", הכתב בדוח.

הצמיחה בהוצאה על פרסומות דיגיטליות מגיעה על אף כוחות נגדיים שפעלו על כמה מענקיות הטכנולוגיה השנה. פייסבוק הייתה יעד לחרם פרסומות באוגוסט, לאחר שקבוצות זכויות אדם דרשו שחברת הרשת החברתית תעשה יותר על-מנת לרסן דברי נאצה באתר שלה. למרות זאת אמרה פייסבוק שכי ההכנסות שלה מפרסומות עלו ב־22% ברבעון השלישי לעומת השנה הקודמת.

הכנסות מפרסום דיגיטלי בגוגל עלו בקרוב ל־10%, ל־73.1 מיליארד דולר ברבעון האחרון, בעוד עסק הפרסומות של אמזון צמח באופן תלול. מכירות שטח פרסום באמזון הגיעו ברבעון זה ל־5.4 מיליארד דולר, עלייה בשיעור של 51%.

חברת ייצור המזון מונדלז (Mondelez International), יצרנית עוגיות אוראו וקרקרים של ריץ, אמרה בחודש שעבר כי תוציא יותר כסף על פרסום דיגיטלי מאשר על פרסומות בטלוויזיה בפעם הראשונה השנה.

ג'ונתן הלבורסון, סגן נשיא לענייני חוויית הצרכן במונדלז, אמר כי באופן טיפוסי לקוחות קונים חטיפים בחנויות, אבל המגפה הובילה לרכישה של יותר חטיפים באינטרנט כחלק מניסיונות של צרכנים לעבור לקניות מצרכים באינטרנט ולהזמנות עד הבית.

החברה החלה להעביר כסף פרסום לכיוון פלטפורמות דיגיטליות אשר "מאפשרות קישור ישיר יותר למכירה עצמה", אמר בראיון. מונדלז, המבוססת בשיקגו, מצפה להמשיך להוציא יותר כסף על פרסומות דיגיטליות מאשר על טלוויזיה בשנה הבאה, כך אמר הלבורסון.

תחנות טלוויזיה מגדילות את יכולתן להציע למותגים פרסומות ממוקדות, בניסיון להתחרות ביריבים הדיגיטליים שלהן, בעוד ענקיות שיווק כמו וולמארט וטרגט משתמשות במידע על צרכנים שאספו במשך שנים על-מנת לפתח את הפרסום שלהן באינטרנט.

פרסום בתחנות טלוויזיה לאומיות צפוי לקטון ב־7.9%, ל־39.5 מיליארד דולר השנה, אמרו ב־GroupM, אך החברה צופה עלייה חזרה בשנת 2021, עם עלייה של 6.6% לסך של כ־42.1 מיליארד דולר.

אך פרסומות בטלוויזיה ב־2021 עדיין צפויות להימכר בפחות כסף לעומת 42.9 מיליארד הדולר שהוצאו עליהן בשנת 2019, כאשר התעשייה מתמודדת עם אתגריים מבניים, כולל החלטות של צרכנים לבטל שירותי טלוויזיה בתשלום לטובת חלופות המבוססות על האינטרנט - מהלך שזכה לכינוי "קיצוץ הכבל".

ב־GroupM מצפים כי המגפה תאיץ את מגמת ירידת הפרסומות בתקשורת הכתובה. בקבוצה צופים כי ההוצאה על פרסומות בעיתונות הכתובה ובמגזינים בשנה הבאה תרד ב־12% וב־8%, בהתאמה.

בתור החברה שקונה הכי הרבה פרסומות בעולם, GroupM אחראית לרכישת פרסומות בסכום של כ־63% בשנה, לפי חברת המחקר Convergence. הלקוחות של GroupM כוללים את פורד, יוניליוור וגוגל.

עוד כתבות

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מהצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

הכפר פטריצ'ה באיטליה. ראש העיר מנסה למכור בתים באירו / צילום: Shutterstock

באיטליה מנסים למכור בתים באירו אחד. אז למה זה לא עובד?

ראשי עיירות קטנות באיטליה, שהתרוקנו מתושבים בשל מגמת עיור ארוכת־שנים, מציעים בתים למכירה באירו אחד בלבד, כאשר עלות השיפוץ מוטלת על הקונה ● התקשורת האמריקאית רווייה בסיפורים על בתים עתיקים שעברו שיפוץ והפכו לבתי נופש משפחתיים, אך בפועל, עסקי "הבתים באירו" עומדים בפני חסמים רבים

יהודה מורגנשטרן, מנכ''ל משרד הבינוי והשיכון / צילום: רונן חורש

האוצר על הצעת משרד הבינוי לעזור לקבלנים: "לא ישימה בעליל"

מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון יהודה מורגנשטרן אמר כי יבוצע פיילוט לסיוע לקבלנים שיאחרו במסירת דירה בשל המלחמה, תחילה בשלוש ערים - בשדרות, בקריית שמונה ובשלומי • מנכ"ל האוצר הייזלר: "לא מכיר את ההצעה"

אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה / איור: גיל ג'יבלי

כספים הוקפאו, אבל מבחינת המדינה ניתן להפקיד בסלייס חיסכון לילדים

רשות שוק ההון מצאה לאחרונה אי סדרים חמורים בהתנהלותו של בית ההשקעות סלייס ● למרות זאת, באתר הביטוח הלאומי סלייס מוצגת כאפשרות להפקדת כספים בתוכנית "חיסכון לכל ילד" ● עד תחילת מאי לא ניתן יהיה למשוך כספים מקופות סלייס, אך הרגולטור לא מודאג

מערכת ReDrone של אלביט / צילום: אלביט מערכות

מערכת יירוט הרחפנים של אלביט ומל"טים סיניים מול ישראליים בצפון אפריקה

אלביט הציגה ללקוחות אירופאיים את מערכת היירוט המתקדמת שלה, אלג'יריה מצאה מענה בסין מול עוצמת המל"טים מתוצרת ישראל, ארה"ב שמה את מבטחה בלייזר, והנקמה של פוטין בראש ממשלת הודו • השבוע בתעשיות הביטחוניות

חנן מור, מנכ''ל קבוצת חנן מור / צילום: איל יצהר

הנושים זעמו, וחנן מור ידולל ל-1% ממניות קבוצת הנדל"ן שהקים

לפי הסדר החוב המתגבש, חנן מור יחזיק כ-1% ממניות החברה ● במקביל, יוקצה לנושי החברה, בעיקר בנקים וגופים מוסדיים, מניות שיהוו כ-96% מהון החברה

יזמיות המגורים מדווחות על עלייה בקצב מכירת הדירות בחודשים האחרונים / צילום: שלומי יוסף

דוחות חברות הנדל"ן מגלים: "המשבר ההיסטורי" נמשך בקושי חודשיים

למרות נבואות הזעם והמחסור המתמשך בעובדי בניין בצל המלחמה, יזמיות המגורים מדווחות על התאוששות ● מחודש דצמבר נרשמת עלייה בקצב מכירת הדירות, לא נרשמים עיכובים במסירות, לפי בכירים בענף רוב אתרי הבנייה חזרו לעבוד, ואפילו מדד המניות הענפי רושם תשואת שיא

ארגון הטרור שהצטרף לחזית נגד ישראל, והדרישה של גרמניה מאזרחים חדשים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ארגון הטרור הסוני "הקבוצה האסלאמית" מצטרף לחיזבאללה בשל המלחמה בעזה, הקואליציה נגד החות'ים לא עומדת במשימה ובגרמניה דורשים מאזרחים חדשים לענות על שאלות על ישראל ● כותרות העיתונים בעולם 

עובדי חברת הביומד גמידה סל / צילום: איל יצהר

חברת הביומד גמידה סל תהפוך לפרטית ותפטר 25% מהעובדים

קרן הייברידג' משתלטת על גמידה סל באמצעות המרת אג"ח ותהפוך אותה לחברה פרטית ● מנכ"ל החברה אבי ג'נקינס: "החיפוש שלנו אחר חלופה אסטרטגית לא הניב תוצאות" ● המניה צונחת ביותר מ-80%

ביתן אינטל בגרמניה / צילום: Shutterstock

אינטל תכננה להשקיע 86 מיליארד דולר באירופה. סטארט־אפ קטן מקשה עליה

קרב פטנטים שחברת שבבים קטנה מנהלת נגד אינטל בגרמניה עשוי לחבל בתוכניות של הענקית באירופה כולה ● ניצחון משמעותי לתביעה נרשם החודש, עם הוצאת צו מניעה זמני נגד מכירת כמה מעבדים של אינטל ● השאלה הגדולה: האם ייפתחו משפטים דומים ביבשת?

קריסת גשר פרנסיס סקוט קי בבולטימור / צילום: ap, Steve Helber

אמריקה סופקת כפיים וחוששת: עד כמה חסינים הגשרים שלה?

את הגשר בבולטימור הפילה ספינת ענק של 95 אלף טונות ● זו הייתה כנראה, אם כי לא בטוח, תוצאה בלתי נמנעת - הגשר קיבל ציון "מניח את הדעת" לפני שלוש שנים ● הנשיא ביידן רשאי לטעון שהשקעת טריליון דולר בשיקום תשתית מגינה על אמריקה מפני אסונות רבים כאלה

שופט בית המשפט העליון חאלד כבוב / צילום: שלומי יוסף

נציב התלונות על השופטים מצא תלונה נגד השופט חאלד כבוב כמוצדקת

בשנת 2019 השופט חאלד כבוב נתן שתי החלטות, במסגרת בקשות לצווים במעמד צד אחד, הקשורות לתיק בו ארבעת ילדיו היו מעורבים בעקיפין ● הנציב אורי שהם ציין כי תמוה שכבוב לא ידע על הדבר, שכן שמותיהם הופיעו בחלק מנספחי התיק, אך כבוב טען כי הנתונים נמצאו בשולי הנספחים, שכללו 200 עמודים

הסכם אינו נדרש כתנאי עבור זוגות במערכות יחסים כאלה ואחרות / צילום: Shutterstock, Viacheslav Lopatin

זוג הקפיא עוברים ואז נפרד. האם האישה תוכל להשתמש בהם?

כשלושה עשורים לאחר פרשת נחמני, בתי המשפט עדיין נאלצים לדון בתביעות בלתי אפשריות לגבי גורלם של עוברים מוקפאים ● מן הראוי היה לחייב כל זוג שפונה לבצע הפריה חוץ-גופית, לחתום על הסכם שמתייחס לאפשרות הריאלית של פרידה במהלך הזמן שחולף בין יצירת העוברים המוקפאים לבין השימוש בהם

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

מגמה מעורבת בתל אביב; חברה לישראל קופצת ב-3%

מדד ת"א 35 עולה ב-0.6% ות"א 90 נסחר סביב רמות הבסיס ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025" ● טסלה ממשיכה במומנטום השלילי לאחר שבמורגן סטנלי הורידו את תחזית המכירות של החברה

רשות המסים / צילום: איל יצהר

רשות המסים תפסה מסמכים של שני עורכי דין וחטפה ביקורת חריפה משופטי העליון

במסגרת חקירה קיבל פקיד שומה חקירות מבית משפט השלום צו חיפוש במשרד של שני עו"ד ● השניים טענו שהמסמכים נתפסו על ידי צו של בית משפט השלום בהליך פלילי, אבל רשות המסים העבירה את הערעור שלהם לביהמ"ש המחוזי בהליכים אזרחיים ● ביהמ"ש העליון פסק כי רשות המסים לא יכולה לזגזג בין הליך פלילי לאזרחי

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

ועדות חקירה ממלכתיות תמיד הטילו אחריות אישית על ראש הממשלה?

עד כמה חריפה הביקורת שנמתחה על נתניהו בדוח מירון בהשוואה היסטורית? בדקנו ● המשרוקית של גלובס

מטולה בחודש האחרון / צילום: Reuters, Raphael Gotheil

הצפון בוער, היישובים ריקים - והממשלה "מנותקת קשר"

ראשי הרשויות בצפון דוחפים כבר זמן רב להקמת מנהלת מסודרת, בדומה למינהלת "תקומה" בעוטף עזה - אך גורמים המעורים בנושא אומרים: "זה לא על הפרק" ● בינתיים המלחמה נמשכת, והמציאות בצפון בלתי אפשרית

קרן כהן חזון, מנכ''לית ובעלת השליטה בתורפז / צילום: ששון משה

תורפז רוכשת יצרני חומרי טעם בלגית-גרמנית תמורת 48 מיליון דולר

תורפז צפויה לרכוש את קבוצת קלאריס & ווילך באמצעות חברת הבת שלה - פיט ● החברה מייצרת חומרי הגלם היחודיים לתחום הבשר והאפייה ומחזור המכירות שלה הסתכם ב-35.1 מיליון דולר ב-2023