גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

צוות היסטורי: שלוש נשים ינהלו את הכלכלה הגדולה בעולם

שרת האוצר היהודיה, שרת התקציבים ממוצא הודי והיועצת הכלכלית הראשית השחורה ינסו לעזור לנשיא ביידן לחלץ את המשק האמריקאי מן הבוץ ● שר האוצר היוצא מנוצ'ין אפילו לא מנסה ● הוא אפילו מואשם ב"פעולות מנע" נגד הממשל החדש ובניסיון "לחבל בדרך החוצה"

ג'נט ילן / צילום: Associated Press, Andrew Harnik
ג'נט ילן / צילום: Associated Press, Andrew Harnik

שישה שבועות וחצי לפני השבעת הנשיא החדש, וושינגטון עומדת בעיצומה של תקופת מעבר. אבל אין זאת אומרת כלל שיש בה "ממשלת מעבר".

ממשל טראמפ מחזיק בכל סמכויות השלטון ללא יוצא מן הכלל. הנשיא וממוניו חופשים לעשות ככל העולה על רוחם, או ככל העולה על רוחו. הנשיא מפטר וממנה, מטיל וטו או מאיים להטיל וחותם על צווים.

במובן הזה, אין כל הבדל בין תקופת המעבר הזו לרוב תקופות המעבר שקדמו לה. חוץ מזה שהממשל היוצא והממשל הנכנס אינם משתפים פעולה בענייני מדיניות.

אמנם ג'ו ביידן התחיל לקבל השבוע את תידרוך המודיעין המסווג של הנשיא, ואנשיו נועדים עם עובדי מדינה כדי לתאם את עצם העברת השלטון. אבל לפי הידוע, הנשיא אינו נמלך בדעת יורשו המיועד.

טראמפ מוסיף להודיע יום אחר יום, שהבחירות זויפו, וניצחונו הגדול נגנב ממנו. ביום ב' בערב, במסיבה מוקדמת לכבוד חג המולד (עם מעט מסכות ובלי מרחק ביטחון), הנשיא הכריז כי הוא לעולם לא יודה בתבוסתו. "אנחנו מנסים להבטיח עוד ארבע שנים", הוא אמר על ניסיון הנפל הנמשך של פרקליטיו לשנות את רוע גזרת הבוחר. אם זה לא יעלה יפה "אנחנו נראה אתכם בעוד ארבע שנים".

הוא אמר את זה שעות אחדות לאחר ששר המשפטים שלו (המחזיק גם בסמכויות של היועץ המשפטי לממשלה בישראל) הודיע, כי פרקליטי המשרד לא מצאו כל ראיות לזיוף.

אין כמעט ספק שטראמפ יודיע בקרוב, אולי עוד לפני סוף החודש, כי יתמודד בבחירות של 2024.

השר נגד הנגיד

שר האוצר שלו, סטיב מנוצ'ין, הופיע ביום רביעי ושלישי בשני שימועים בקונגרס, כדי להצדיק את החלטתו לשלול 430 מיליארד דולר מן הבנק המרכזי, שעמדו לשמש להלוואות חירום לעסקים במצוקה.

הוא התפאר בהצלחתה של ההתאוששות הכלכלית, ובירידת האבטלה לשיעור שנחזה רק לסוף השנה הבאה. הוא הטיל את אשמת מצוקתם של מיליונים על החלטות של רשויות מקומיות - מדינות, ערים ומועצות מחוזיות - להטיל סגר. נאומיו בקונגרס השבוע הבהירו בהחלט מפני מה הוא האריך ימים בקבינט של טראמפ יותר מכל שר בכיר אחר.

לצדו הופיע בקונגרס גם נגיד הבנק המרכזי, ג'רום פאוול, שאמר פחות או יותר את ההיפך ממנוצ'ין. הוא חושש שהתפשטותו המחודשת של נגיף הקורונה (ממוצע יומי של 150 אלף הידבקויות) תגבה מחיר ניכר מן המשק. הוא היה מעדיף ש־430 המיליארד יישארו בידי הבנק, לא מפני שהבנק עמד להשתמש בהם, אלא מפני שעצם הידיעה על היכולת להשתמש בהם מועילה לאמון המערכת.

אין זו הפעם הראשונה שנגיד ושר אוצר חולקים זה על זה, אבל עניין נדיר למדי הוא שהמחלוקת מתגלעת בפומבי, והנגיד מצטייר כפזרן גדול מן השר. חוץ מזה, השר לא יהיה שר בעוד ששה שבועות; תקופת כהונתו של הנגיד תפקע רק בפברואר 2023. הוא ממילא רלוונטי יותר, אבל למנוצ'ין לא היו כל עכבות.

מאמר מערכת ב"וול סטריט ג'רנל" בירך אותו על החלטתו לייבש את אחד ממקורות האשראי של הבנק המרכזי. "שעתו היפה ביותר של מנוצ'ין", הכריז העיתון, שעמודיו האדיטוריאליים הם הבמה העיתונאית החשובה ביותר של הימין האמריקאי.

סנאטור דמוקרטי, שרוד בראון מאוהיו, הטיח במנוצ'ין ביום ג': "נראה שאתה והנשיא ואחרים מנסים לבלות את ימיכם האחרונים בשלטון בפעולות מנע. לחבל במאמציו של הממשל הבא לעשות סדר בבלגן שלכם. אתם עדיין משרתים את העם האמריקאי, אף כי אינני חושב שאתם נוהגים בהתאם".

"אצבע משולשת" 

קצת לאחר שהסתיימה התקוטטותם של מנוצ'ין ופאוול בסנאט ביום ג', הנשיא המיועד ביידן הציג את הצוות הכלכלי הבכיר שלו. הוא עמד באמפיתיאטרון בעיר מגוריו ווילמינגטון, במדינת דלאוור, כאשר אחת מרגליו נעוצה במגף אורתופדי, לאחר שמעד ונפצע במהלך משחק עם כלבו מייג'ור. זה היה הסיבוב השני של הצגת בעלי כהונות בכירות. את צוות מדיניות החוץ שלו הוא הציג שבוע אחד קודם.

לא היו הפתעות. ג'נט ילן (Yellen) תהיה שרת האוצר, נירה טאנדן תהיה ראש משרד הניהול והתקציב של הבית הלבן (כהונה רבת כוח, המעניקה לנושאיה מקום בקבינט ואחריות על הכנת התקציב הפדרלי עתיר הטריליונים), ססיליה ראוס (Rouse) תהיה יושבת ראש מועצת היועצים הכלכליים בבית הלבן (שוות ערך כלכלית של היועץ לביטחון לאומי).

ססיליה ראוס, ג'נט ילן, נירה טאנדן / צילום: Associated Press, Andrew Harnik , Jacquelyn Martin, Mike Segar

רק שתי הראשונות זקוקות לאישור של הסנאט, שבו יהיה כנראה רוב רפובליקאי (נדע רק בתחילת ינואר, לאחר סיבוב שני של בחירות לסנאט במדינת ג'ורג'יה). טאנדן עלולה להידחות. בעיני חלק מן הרפובליקאים היא קיצונית מדיי, והיא גם הייתה גלוית לב מדיי בביקורתה עליהם ממושב המנהלת של מכון מחקר שמאלי בוושינגטון.

אבל, למרבה העניין, השמאל של המפלגה מתנגד לה באותה התקיפות. דובר אחד של השמאל השווה את מינויה ל"אצבע משולשת" מצד הנשיא. מן הסתם, "שמאלית מדיי" בעיני הימין, אינה "שמאלית מספיק" בעיני השמאל. זה כשלעצמו היה צריך להפוך אותה למועמדת אידאלית, אבל כנראה לא באווירת הקיטוב הנוכחית של הפוליטיקה האמריקאית.

ייצוג חסר תקדים 

הרכב הצוות הכלכלי המוביל הוא היסטורי. שלוש הכהונות הכלכליות החשובות ביותר במדרג הפוליטי יהיו בידי נשים. ילן היהודייה תהיה שרת האוצר הראשונה מאז ומעולם. טאנדן, בת למהגרים מהודו, תהיה מנהלת התקציבים האסיאתית אמריקאית הראשונה. ראוס תהיה היושבת הראש השחורה הראשונה של מועצת היועצים הכלכליים.

אם תתאמת אחת הציפיות, וביידן ימנה אישה לשרת ההגנה ואישה למנהלת הסי.איי.אי, לצד האישה, שהתמנתה בשבוע שעבר לממונה על קהילת המודיעין, הממשל החדש יוכל להתפאר בייצוג חסר תקדים של נשים בשורותיו.

לכל הנשים האלה יש היתרון של ניסיון ממשלתי ענף. ילן בת ה־74 הייתה חברה במועצת המנהלים של הפדרל ריזרב עוד בימי ביל קלינטון, בשנות ה־90. הוא מינה אותה ליושבת ראש מועצת היועצים הכלכליים בבית הלבן ב־1997. היא הייתה ראש השלוחה של הבנק המרכזי בסן פרנסיסקו כאשר פרץ המיתון הגדול של 2008 ("משבר הסאב־פריים").

ברק אובמה מינה אותה תחילה למשנה לנגיד הבנק המרכזי, לפני שהתמנתה לנגידה הראשונה מאז ומעולם. היא הבטיחה השבוע לעבוד ללא לאות, כדי "להחזיר על כנו את החלום האמריקאי - חברה שבה כל אדם יכול לממש את הפוטנציאל שלו, ולרקום חלומות גדולים אפילו יותר בשביל ילדיו".

עניין נדיר הוא בארה"ב שנגיד הבנק המרכזי חוזר לכהונה מיניסטריאלית (קרה רק פעם אחת, לפני 41 שנה). יילן הגיעה לשירות הציבורי מן האקדמיה, וחזרה אל האקדמיה לאחר שטראמפ סירב להאריך את מינויה לנגידה בתחילת 2018.

עכשיו היא תצטרך לסגל לעצמה הרגלים ואולי גם גינונים של פוליטיקאי. זה לא יהיה קל. אבל היא מכירה כל מגירה בשולחן הכתיבה של נגיד הבנק המרכזי. הדעת נותנת שהיא לפחות לא תתקוטט אתו בפומבי.

העימות הצפוי על מינויה של טאנדן בת ה־50 למשרד התקציבים עשוי להיות חוויה מכוננת בשביל הממשל החדש. אם היא לא תצליח לקבל את אישור הסנאט, זה עלול להיות סימן לבאות: המחיר שהנשיא החדש ישלם על היעדר רוב באחד משני בתי הקונגרס. לדמוקרטים יש רוב קטן (מוקטן) בבית הנבחרים.

כיוצא בזה, התנגדות השמאל הדמוקרטי כבר מבשרת קשיים לנשיא בתוך מפלגתו. השמאל מערים מכשולים בדרכם של מינויים נוספים: אנשים החשודים בקשרים הדוקים מדיי עם וול סטריט, או עם עולם התאגידים, או עם ענף הלוביזם.

קרן אור חיוורת בקעה אתמול מן הסנאט: קבוצה של סנאטורים מתונים משתי המפלגות עשו יד אחת לקרוא לסיוע חירום לנפגעים הכלכליים של הקורונה. הם מציעים 900 מיליארד דולר, הרבה פחות ממה שהדמוקרטים רצו, הרבה יותר ממה שהרפובליקאים הציעו.

בקונגרס המפולג, עצם החיזיון של הסכמה חוצת קווים הוא חידוש. תהיה אשר תהיה מפלגת הרוב בסנאט, הרוב שלה יהיה קטנטן. הנכונות לחצות את הקווים אולי תחייב את מנהיגי הרוב הזה לחתור להסכמות רחבות עם האופוזיציה. ג'ו ביידן, בעל ניסיון רב שנים בפשרות פרלמנטריות, יהיה שותף להוט.

רשימות קודמות ב-yoavkarny.com וב-https://tinyurl.com/yoavkarny־globes
ציוצים (באנגלית) ב-twitter.com/YoavKarny

עוד כתבות

הדגם OMODA 5 של צ'רי / צילום: יח''צ

האם הסיניות יתחילו להגיע אלינו מאירופה? צ'רי תייצר כלי רכב בספרד, יצרנים נוספים בדרך

כך מתכוונים הסינים לעקוף את המכס האירופי ● ג'יפ אוונג'ר משיקה בישראל דגם היברידי ● ​נחשף הקרוס־אובר החשמלי החדש של GEELY ● ועוד חדשות מענף הרכב

פיצוחים / צילום: תמר מצפי

הגרעינים של חממה בדרך החוצה מהבורסה - מי ייכנס במקומם?

חברת חממה סחר קיבלה הצעה להוצאת פעילותה מהבורסה והכנסת פעילות נדל"ן במקומה ● בעקבות מלחמת חרבות ברזל לחברה חובות בהיקף של 1.6 מיליון שקל מתושבים מרצועת עזה

רשא חולי, מנכ''לית חברת הביומד מדיפלסט / צילום: יונתן בלום

המנכ"לית שנוסעת 5 שעות ביום כדי להגיע לעבודה: "חיה באוטו"

רשא חולי, מנכ"לית חברת הביומד מדיפלסט, תמיד ידעה שהיא רוצה לנהל מפעל ייצור ● היום היא אחת המנכ"ליות הערביות היחידות בישראל, ובכל יום נוסעת חמש שעות למשרד ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

תעשיית הטק מגייסת את הבינה המלאכותית למאבק בהונאות משקיעים

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בוול סטריט; מחירי הנפט צללו בכ-3%

הנאסד"ק ירד ב-1.2% ● מדד הקאק עלה ב-0.6% ● ירידה במדד המחירים לצרכן בבריטניה, אך מעל הצפי ● יצרנית השבבים ההולנדית ASML יורדת ב-5% ●  ג'יי.פי. מורגן: "היסטורית, רכישת זהב לא מצדיקה את הסיכון" • מיקרוסופט תשקיע 1.5 מיליארד דולר בחברת ה-AI מאיחוד האמירויות • יו"ר הפד מודה: "אין התקדמות במאבק באינפלציה"

אנשי הפדרציה ואנשי המרכז הרפואי לגליל (במרכז איציק שמולי)

הפדרציה היהודית של ניו יורק תורמת כ־40 מיליון שקל ליישובי הצפון

מאז תחילת המלחמה תמכה הפדרציה ביישובי קו העימות ביותר מ-300 מיליון שקל ● המנכ"ל בישראל, איציק שמולי: "יש תחושה שהצפון נשכח מאחור, והסיוע נועד להדגיש את מחויבותנו" ● ישראל מתגייסת

איראן נערכת למתקפת תגמול ישראלית/ עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP,shutterstock

כך נערכת איראן למתקפת תגמול ישראלית

ארה"ב ומדינות אירופה לוחצות על ישראל למתן כל תגובה למתקפה שביצעה איראן בסוף השבוע, בתקווה לצנן את המתיחות ● משמרות המהפכה וחיזבאללה צמצמו את נוכחות הקצינים הבכירים שלהם בסוריה ● עפ"י דיווח c"וול סטריט ג'ורנל", ישראל תזהיר את בעלות בריתה הערביות לפני שתגיב, ותגביל את התקפותיה למתקנים בסוריה הקשורים לאיראן

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה מעורבת בוול סטריט; S&P 500 ירד זה היום החמישי ברציפות

נאסד"ק ירד ב-0.5% ● סולאראדג' בשפל של 5 שנים ● מחיר הקקאו זינק לשיא כל הזמנים ● למה טראמפ מדיה זינקה ב-22% ● ליתיום אמריקס צללה ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס ניפצה את התחזיות, אבל תחזית מאכזבת מפילה את המניה במסחר המאוחר

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

עלות היירוט של ישראל של כמחצית מהמטח האיראני בסוף השבוע נאמדת ב-2.1 מיליארד שקל / צילום: Reuters, IMAGO/Bashar Taleb\ apaimages

הטקטיקה של רוסיה נגד אוקראינה ובעיית המיירטים שיכולה להגיע גם לישראל

המתקפה של איראן על ישראל מצביעה על הביקוש הגובר למיירטים ואת ההמתנה הארוכה עד להשגתם ● "אין ספק שהעומס על מלאי התחמושת עומד להיות בעיה, עבור כולם", אומר טום קראקו, מנהל צוות חשיבה אמריקאי בפרויקט הגנה מפני טילים במרכז למחקרים אסטרטגיים ובינלאומיים

רונית אשל, לירון ישראלי ושי כהן, בשיחה עם גלית חתן, גלובס / צילום: כדיה לוי

המומחים שקוראים: יש להגדיר יעדי ייצור בחקלאות כדי להפחית את התלות ביבוא

במסגרת כנס ביטחון המזון של גלובס ותנובה, התקיים פאנל מומחים בנושא פתרונות הביטחון התזונתי הלאומי ● "אנחנו חייבים גם לתמוך בייצור מקומי בצורה הרבה יותר משמעותית, לרבות תמיכה ישירה בחקלאים ובתעשיינים", קרא שי כהן, מנהל החדשנות של תנובה

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

ייפוי-כוח מתמשך. זה ההליך שיחליף אותו / אילוסטרציה: Shutterstock, REDPIXEL.PL

חקיקה חדשה: תומך החלטות לקשיש או בעל מוגבלות - במקום אפוטרופוס

השבוע נחקק המוסד של "תומך החלטות" ● מה זה אומר, מה ההבדל בין התומך לבין אפוטרופוס, ולמה בעצם צריך מינוי פורמלי מבית המשפט רק כדי לסייע לאדם קשיש או מוגבל?

פרופ' יוסי מטיאס / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל יוסי מטיאס עובר לתפקיד בכיר בגוגל העולמית

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל ב-18 השנים האחרונות, פרופ' יוסי מטיאס, צפוי לעבור לעמק הסיליקון ולנהל מארה"ב את פעילות המחקר של גוגל העולמית

יו''ר בית הנבחרים, מייק ג'ונסון / צילום: ap, J. Scott Applewhite

4 מיליארד דולר לכיפת ברזל: חבילת הסיוע האמריקאית בדרך להצבעה

בוושינגטון, סוגיית חבילת הסיוע לישראל, אוקראינה וטייוואן עשויה להתקדם כבר בימים הקרובים ● יו"ר בית הנבחרים מייק ג'ונסון בשיתוף רפובליקנים נוספים הציגו אמש חבילת סיוע הכוללת 26.4 מיליארד דולר לישראל ● דיווח: ארה"ב הסכימה לתמרון ישראלי ברפיח, בתמורה לתגובה לא נרחבת נגד איראן

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

טיל בליסטי שנורה מאיראן בשבת ונפל בים המלח / צילום: N12

הממשלה נדרשת להחלטה לא פופולרית - הבלגה היא הדבר הנכון

ארה"ב שבה ומדגישה שהיא לא תהיה שותפה למהלך התקפי ישראלי נגד איראן, הגם שלישראל שמורה הזכות לפעול, ושארה"ב אף שתמשיך לסייע לה בהגנה ● אפשר לפעול. השאלה היא אם זה הדבר הנכון לעשות ● מבקרים יגידו שההמלצה להבליג היא חזרה על הטעויות שהובילו ל-7 באוקטובר, ולא כך ● הנסיבות השתנו מאז לטובה ולרעה ● דעה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

אוקראינה על סף ייאוש וחור שחור ישאב אותנו ממרחק 2,000 שנות אור

אוקראינה מפתחת קנאת ישראל - גם היא רוצה קואליציה שתציל אותה מטילים באמצע הלילה ● הבריטים קובעים לוח זמנים להפסקה לאומית של העישון ● האקלים יעלה הרבה כסף, והמדינות העניות ייפגעו יותר ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

כבר לפני חודשיים: איראן תירגלה שיגור טילים בליסטיים נגד בסיס פלמחים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: התרגיל הצבאי של איראן שהתקיים כבר לפני חודשיים, איראן מצליחה לשבור את האמברגו על הנפט וגוגל פיטרה עובדים שמחו נגד ישראל במשרדים בניו יורק ● כותרות העיתונים בעולם