גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הנערה שסחפה את העולם: לאן נעלמה גרטה טונברג?

גרטה טונברג הייתה השם הכי חם וחשוב בשנה שעברה, והוציאה מיליונים לרחובות - ואז הגיעה הקורונה ● סרט דוקומנטרי חדש מביא את המאבקים, ההישגים וגם הצצה לנפשה של הנערה השוודית, שרוצה להציל את העולם אבל גם לחיות חיים נורמליים

גרטה טונברג / צילום: רויטרס
גרטה טונברג / צילום: רויטרס

"המיקרופון שלי באמת דולק? שמעתם אותי? האנגלית שלי בסדר? כי אני מתחילה לתהות. בחצי השנה האחרונה חזרתי על המילים האלה שוב ושוב, אבל שום דבר לא השתנה. שום דבר לא נעשה כדי למנוע או אפילו להאט את ההתמוטטות האקולוגית והאקלימית, מלבד מילים יפות והבטחות". גרטה טונברג עומדת על פודיום בפרלמנט הבריטי ופונה לנבחרי הציבור באמירה סרקסטית, שמעוררת צחקוק מבויש בקהל, ולאחר מכן מחיאות כפיים. זהו רגע אחד שמייצג מסע של שנה שלמה, הניבט מבעד לעדשת המצלמה העוקבת אחר הנערה השוודית לוחמת האקלים בסרט הדוקומנטרי "אני, גרטה", שיוצא בימים אלה לאקרנים ברחבי העולם.

בין רכבת לרכבת ברחבי אירופה היא ואביה נושאים מזוודות, אוכלים פסטה ושעועית בכלים רב־פעמיים שהם נושאים בתיקם, מנסים לגרום למושכים בחוטים להקשיב לטונברג, או ליתר דיוק למדענים. בסוף 2020, שהחלה כשהיא מביטה לאחור על השנה המשמעותית ביותר שידע המאבק האקלימי אך מסתיימת בסימן קורונה, המסע של טונברג ואביה נראה כמעט כמו חלום רחוק.

לאחר שנים רבות שבהן נתפס המאבק הסביבתי כתחביב שולי של 'מחבקי עצים', נערה אחת, בת 16 בקושי, הצליחה לשנות הכול. היא הייתה הדמות שלה חיכו התנועה הסביבתית ומדעני האקלים, שצפו בתחזיות העגומות מתממשות. טונברג הצליחה לסחוף אחריה מיליוני בני אדם, להוביל את הפגנות האקלים הגדולות ביותר שנראו אי פעם, לעורר את בני הנוער ולהביך את הפוליטיקאים, אולי אפילו להניע את חלקם לפעולה.

מתוך הסרט "אני גרטה". דורשת מהפוליטיקאים להיצמד להוראות / צילום: B-Reel Films

ואז הגיעה הקורונה, והדמימה, כך נראה, את המאבק הסביבתי. ההפגנות - מנגנון ההזנה העיקרי של התנועה שהקימה, "ימי שישי בשביל העתיד" - הפכו בלתי אפשריות, ותשומת הלב הציבורית, התקשורתית והפוליטית הועתקה למצב החירום שייצרה המגפה. בזמן שפעילי האקלים קראו למדינות להכריז על מצב חירום אקלימי ולפעול כראוי בשעת משבר, דווקא הקורונה טלטלה את העולם, ושלחה את טונברג והתנועה שלה להפגין בין האינסטגרם, הטוויטר והטיקטוק.

וכשכבר היה נדמה שלמרות כל צרותיה הקורונה הצליחה להקל את המשבר הסביבתי - בתחילת אפריל פליטות הפחמן הגלובליות נחתכו בכ-17% בהשוואה לשנה שעברה - במהרה התברר שאלה בשורות זמניות בלבד. רק מקצת המדינות אימצו תוכנית התאוששות ירוקה מהמשבר, ואילו אחרות ומשמעותיות, דוגמת ארה"ב וסין, הפחיתו רגולציות סביבתיות כדי לדחוף את התעשיות להתאושש, או הקפיאו תוכניות ארוכות טווח בשל המשבר הכלכלי. הלחץ הציבורי העולמי על המנהיגים פחת משמעותית, ואילו דווקא העובדה שלא היה די בסגרים לחתוך את פליטות הפחמן לרמה המתבקשת הוכיחה שישנו צורך במאמצים רבים יותר ובצעדים נחושים יותר כדי למגר את המשבר הסביבתי.

אבל גם אם הנגיף הסיט את תשומת הלב ממשבר האקלים, המציאות לא עצרה מלכת.

כדור הארץ ממשיך להתחמם ואירועים קיצוניים נותנים אותותיהם - משריפות ענק בקליפורניה, לשיטפונות בהודו ובפיליפינים ובירוא יערות חסר תקדים. בקצה מערת משבר הקורונה ממתין המשבר האקולוגי. לו אין חיסון, וגם לא פתרון קסם. אבל השינוי שהצליחה טונברג לחולל באנשים כה רבים לא נזנח.

אמנם המערכות הפוליטיות מדשדשות מאחור, ובמרבית העולם נכשלות להדביק את יעדי הסכם פריז, אך העין הפקוחה של פעילי האקלים מאלצת אותן לקחת כמה צעדים קדימה. אם בבחירות האחרונות לאיחוד האירופי דובר על "אפקט גרטה", כשהתנועה הירוקה זכתה למספר המושבים הגדול ביותר בפרלמנט מאז היווסדה, גם בארה"ב מדברים היום על מורשתה: לאורך קמפיין הבחירות שלו הרבה ג'ו ביידן לדבר על משבר האקלים ולהצהיר שיחזיר את מדינתו להסכם פריז עם כניסתו לבית הלבן. טונברג, מצדה, הצהירה על תמיכתה בו וקראה לצעירים להתארגן ולהצביע עבורו, אך הבהירה שתוכנית ההתמודדות שלו איננה מספיקה.

בחודשים האחרונים תנועת אקלים צעירה בשם "תנועת הזריחה", המתעוררת בארה"ב, הצליחה לדחוף צעירים רבים בעלי אג'נדה סביבתית להצביע לביידן, וכעת הם דורשים ממנו לשאת באחריות ומצפים לתוצאות. לפי הגרדיאן, התנועה הצליחה לגרום ל-3.5 מיליון אנשים במדינות מתנדנדות להצביע עבורו. כעת הם אומרים: "סיפקנו את הסחורה עבור ביידן, עכשיו עליו לספק את הסחורה עבורנו".

"לא יצאנו לרחובות כדי שתצלמו איתנו סלפי ותגידו שאתם מעריצים אותנו", אמרה טונברג בנאום מול חברי הפרלמנט, "אלא כדי להחזיר את התקוות והחלומות שלנו ולגרום לכם להתחיל להתנהג כפי שמצופה בזמן משבר". לא בכדי גם השיח הפוליטי החל להתיישר. ביידן, כדי לעמוד במילותיו ממסע הבחירות, מכנה כעת את משבר האקלים 'איום קיומי' ומניח על השולחן סט נכבד של הבטחות בתקווה להכתיב את הטון העולמי מחדש. נדמה שזה המאני טיים של התנועה הסביבתית.

בימים האחרונים הכריזה תנועתה של טונברג על שביתה ב־11 בדצמבר לציון חמש שנים להסכם פריז. התנועה קוראת ליחידים להפגין ברחוב או ברשתות.

מתוך הסרט "אני גרטה". כשלמדה בגיל 11 על חיות מורעבות ופלסטיק באוקיינוס שקעה בדיכאון / צילום: B-Reel Films

להגיע עד האו"ם על יאכטה סולארית

הסרט "אני, גרטה", שיוקרן בדוקאביב גליל ובדוקוסטרים במהלך חודש דצמבר וישודר ב-yes דוקו והוט 8, לוקח את הצופים לימיה הראשונים של טונברג במאבק. הבמאי השוודי נייתן גרוסמן היה לצדה כשישבה ברחוב עם השלט "שביתת בית ספר למען האקלים" ועד הנאום שנשאה על בימת האו"ם כעבור כשנה.

הסרט אולי נעדר אירועים חשובים כמו הריב המתוקשר שלה עם דונלד טראמפ - שמתכחש למשבר האקלים - והקיפאון שאליו נכנסה תנועתה בתקופת הקורונה. אבל הוא תיעוד נדיר להקמה חסרת תקדים של תנועה חברתית־סביבתית והצצה לנפשה של נערה מתבגרת בעין הסערה - מההפגנות הסוערות, דרך הנאומים המתוקשרים ועד הפגישות עם האפיפיור.

אבל המאבק של טונברג מתחיל עוד לפני השנה הזאת. בגיל 11, לאחר שלמדה בבית הספר על נזקי משבר האקלים וראתה תמונות של דובי קוטב מורעבים ופלסטיק באוקיינוסים, היא שקעה בדיכאון והפסיקה לדבר. מאוחר יותר אובחנה עם תסמונת אספרגר ואילמות סלקטיבית, הפסיקה לאכול, ואיבדה עניין בנושאים של בני גילה.

תהליך הריפוי שלה היה כרוך בשינוי התא המשפחתי. היא העבירה את משפחתה לטבעונות, וגרמה לאמה - זמרת אופרה מוכרת בשוודיה - להפסיק לטוס. הרצון להשפיע גרם לה לחוש משמעות וסייעו לה להתגבר על הדיכאון, שסבלה ממנו כארבע שנים.

הסרט מספק הצצה לחיי המשפחה המורכבים של טונברג. הוריה נקרעים בין הרצון לספק לה ילדות רגילה לבין הידיעה שהדרך היחידה היא לאפשר לה לממש את מה שהיא תופסת כתפקידה בעולם. כשהיא מחליטה לנדוד לכנס האו"ם בניו יורק ביאכטה סולארית משך כשבועיים בים סוער תופסת עדשת המצלמה את טונברג נשברת. "אני מתגעגעת לנהל חיים רגילים, עם רוטינה, זה יותר מדי בשבילי". הלב יוצא למי שבסופו של דבר נגזלה ממנה ילדות נורמטיבית. אבל היא מיד מסבירה מדוע אין לה ברירה אחרת: "אנשים הם יצור חברתי. ההישרדות שלנו תלויה זה בזה. כשאתה רואה איום, התפקיד שלך הוא להפעיל את האזעקה. זו האחריות שלי".

מתוך הסרט "אני גרטה" / צילום: B-Reel Films

טונברג מרבה לדבר על האספרגר שלה ועל הקשיים שנאלצה להתמודד עמם לפני שפרצה לתודעה. בדוקו על המסע שלה, כמו גם בסיפור חייה, היא מצליחה להציג מראה בפני החברה שמפספסת שונות, ומוחקת לעתים קולות אחרים הרוחשים בה. בסופו של דבר הקול הייחודי שלה לא רק גרם לתנועה הסביבתית להישמע לראשונה בווליום משמעותי, אלא גם הבהיר לאנשים רבים שלשונות שלהם יש ערך, ושהם לא לבד. ג'ורג' מונביוט, עיתונאי, סופר ופעיל סביבה בריטי, היטיב לתאר את החותם שהטביעה: "זה לא צירוף מקרים שלאדם שעשה יותר מכל אחד אחר כדי לשנות את השיח העולמי על התמוטטות אקלימית יש אספרגר. מימי קדם לקבוצות המסוגלות לראות את העולם אחרת היה סיכוי גבוה יותר לשרוד. אחד הדברים המדהימים שגרטה עשתה הוא לגרום לנו לדבר על המשבר הזה באופן שבו לא דיברנו בעבר".

גם אם לא מדובר במופת קולנועי מהוקצע, הדוקו על טונברג מצליח לחבר בין הנערה הצעירה שרבים ברחבי העולם נושאים אליה עיניים לבין נקודת ההכרעה שבה נמצאת התנועה שלה. סצנה אחת מבהירה זאת היטב: גרטה ואמה מלנה מבשלות במטבח ביתן. זהו רגע אמוציונלי במיוחד עבור אמה, שנאלצה לסייע לבתה בהתמודדות עם הפרעת אכילה קשה. "כשהיית ילדה, דאגת מאוד שאני אעשה את זה נכון. למדתי שאני צריכה לוודא שאני נצמדת להוראות, ועושה בדיוק את מה שכתוב במתכון".

לטונברג אין סבלנות ל'בערך', היא לא יכולה לקבל 'מאמצים'. בזמן שהפוליטיקאים מורחים את הציבור בסיפורים או מצפים למחיאות כפיים סוערות על מאמצים בינוניים ומטה, טונברג דורשת מהם להיצמד להוראות. משבר האקלים כאן, הוא עניין מדעי, והאנושות לא תקבל מחיאות כפיים על ציון 'מספיק בקושי' בהתמודדות עמו. זהו לא עניין של רצון טוב או צעדים קטנים ומדודים, אלא משבר אמיתי שדורש שינויים מרחיקי לכת, שסטייה מהן תהפוך מתכון טוב לתבשיל גרוע.

עוד כתבות

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

כלל: רווח של 305 מיליון שקל ב-2023, השפעת רכישת מקס עוד קטנה

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: אימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה, כלל הציגה דוח רבעוני חזק, אך טרם רשמה רווח משמעותי מרכישת חברת כרטיסי האשראי מקס והרווח הנקי של מור השקעות זינק בכ-60% ● מדור חדש

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר, ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

שי אהרונוביץ׳, מנהל רשות המסים / צילום: ניב קנטור

מס דירה שלישית חוזר לשולחן: "המערכות כבר מוכנות"

לדברי מנהל רשות המסים, שי אהרונוביץ', המדינה צריכה ליצור אחידות ולהפסיק לשנות את שיעורי מיסוי הנדל"ן בתדירות גבוהה ● עוד הוא הוסיף כי צריך לחשוב על מס דירה שלישית: "מבחינתנו זה צעד נכון שיעלה בתקציב 2025"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, דוברות הכנסת, שאטרסטוק

הדרך לאספקת הפגזים האמריקאיים לישראל עוברת בטורקיה

היחסים בין נשיא טורקיה, רג'פ ארדואן ונשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, מתהדקים למרות היחסים המעורערים שהיו בין השניים לאורך השנים ● מדיווח בלומברג, מתברר כי ארה"ב מנהלת מו"מ עם טורקיה לצורך רכישת פגזים וחומרי נפץ, שיאפשרו לה להאיץ את קצב הייצור שלה ולשלוח את חלקם לישראל

איל וולדמן / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

שר החינוך התקפל ולאיל וולדמן יוענק פרס ישראל

לפני מספר שבועות הודיע שר החינוך יואב קיש כי הוא מבטל את טקס פרס ישראל, זאת בין היתר על רקע הפרסומים כי אחד מן הזוכים הוא היזם איל וולדמן ● כעת, חזר בו קיש מעמדתו והוא מכריז כי הטקס יתקיים כסדרו בשדרות ● ומי עוד בין הזוכים?

צילום: ap, AP23024601572019_e5rllq

וול סטריט סגרה את הרבעון הראשון הטוב ביותר מאז 2019; מדד S&P 500 שבר שיא חדש

זהו הרבעון הטוב ביותר ל-S&P 500 מאז 2019 ● סיכום הרבעון הראשון באירופה: השווקים עלו בכ-7% ● בלומברג: "שוק הקקאו קורס", וולס פארגו: "עליית המחיר תגולגל אל הצרכנים" ● מייסד בורסת הקריפטו FTX נידון ל-25 שנות מאסר ● הצמיחה בארה"ב עמדה על 3.4%, יותר מהצפוי ● ג'יי.פי מורגן: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו" ● מחר "יום שישי הטוב" אין מסחר בוול סטריט ובמדינות רבות אחרות

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

לאחר שלוש שנים של הפסד, אירופה עזרה לדוד פתאל לחזור להרוויח

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● בשורה התחתונה רשמה פתאל רווח נקי של 45.2 מיליון שקל ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין

ביתן אינטל בגרמניה / צילום: Shutterstock

אינטל תכננה להשקיע 86 מיליארד דולר באירופה. סטארט־אפ קטן מקשה עליה

קרב פטנטים שחברת שבבים קטנה מנהלת נגד אינטל בגרמניה עשוי לחבל בתוכניות של הענקית באירופה כולה ● ניצחון משמעותי לתביעה נרשם החודש, עם הוצאת צו מניעה זמני נגד מכירת כמה מעבדים של אינטל ● השאלה הגדולה: האם ייפתחו משפטים דומים ביבשת?

פרויקט תמ''א 38 בחיפה / צילום: פאול אורלייב

משרד המשפטים יוזם: יזמי התחדשות עירונית יתחייבו מראש על מועד מסירת הדירות

שורת תקנות שיזם משרד המשפטים, שיידונו בקרוב בוועדת הפנים של הכנסת, יחייבו יזמי התחדשות עירונית במתן מועדי מקסימום לאישור תוכנית הפרויקטים שלהם ואכלוס הדירות שהם מקימים ● תקנות בולטות נוספות הן חשיפת ערבויות מחייבות, גילוי ניגוד אינטרסים של היזמים, וידוא שהדיירים מבינים את ההסכם ועוד

מישל וונטסוס, לשעבר מנכ''ל ביוג'ן / צילום: Quris

"ביוג'ן הייתה פסגת הקריירה שלי עד כה": המנכ"ל לשעבר מדבר על התוכניות לעתיד

מישל וונטסוס היה מנכ"ל ביוג'ן בתקופה שבה הייתה במוקד תשומת הלב בעקבות התרופה החדשנית שלה לאלצהיימר, אבל בסוף שילם בכיסאו על הכישלון שלה בשוק ● בראיון ל"גלובס", הוא מגיב על הביקורת שהושמעה נגדו, מספר אילו חברות מעניינות אותו עכשיו ומדבר על ההשקעה שלו בקיוריס הישראלית ● על המיזם החדש שהוא מקים בסינגפור, הוא עדיין לא מוכן לפרט

חיילים צרפתים מפטרלים בפריז / צילום: Reuters, Benoit Tessier

באירופה מתכוננים לאירוויזיון ואולימפיאדה תחת חשש כבד מחטיפות ופיגועים

אירוויזיון במאלמו, אליפות היורו בגרמניה ואולימפיאדה בפריז: שורת האירועים ההמוניים באירופה הקיץ, במקביל למלחמה בעזה והסיכון הגבוה לטרור איסלמי, מעלים את הכוננות בה לשיאים חדשים ● האמצעים שעל הפרק: שימוש ברחפנים והחזרת הנוכחות המשטרתית בגבולות

אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה / איור: גיל ג'יבלי

בדיקת אי הסדרים בעיצומה, אז איך זה שאפשר להפקיד חיסכון לכל ילד בסלייס

רשות שוק ההון מצאה לאחרונה אי סדרים חמורים בהתנהלותו של בית ההשקעות סלייס ● למרות זאת, באתר הביטוח הלאומי סלייס מוצגת כאפשרות להפקדת כספים בתוכנית "חיסכון לכל ילד" ● עד תחילת מאי לא ניתן יהיה למשוך כספים מקופות סלייס, אך הרגולטור לא מודאג

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

ועדות חקירה ממלכתיות תמיד הטילו אחריות אישית על ראש הממשלה?

עד כמה חריפה הביקורת שנמתחה על נתניהו בדוח מירון בהשוואה היסטורית? בדקנו ● המשרוקית של גלובס

סם בנקמן-פריד / צילום: ap, Bebeto Matthews

סם בנקמן-פריד, מייסד בורסת הקריפטו FTX, נידון ל-25 שנות מאסר

בנובמבר האחרון חבר מושבעים בארה"ב מצא את סם בנקמן-פריד אשם ● היום, השופט בתיק קבע כי הוא ירצה 25 שנות מאסר ● "אני הייתי המנכ"ל ולכן האחריות היא עלי", אמר בנקמן-פריד עם מתן גזר הדין

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"

יזמיות המגורים מדווחות על עלייה בקצב מכירת הדירות בחודשים האחרונים / צילום: שלומי יוסף

דוחות חברות הנדל"ן מגלים: "המשבר ההיסטורי" נמשך בקושי חודשיים

למרות נבואות הזעם והמחסור המתמשך בעובדי בניין בצל המלחמה, יזמיות המגורים מדווחות על התאוששות ● מחודש דצמבר נרשמת עלייה בקצב מכירת הדירות, לא נרשמים עיכובים במסירות, לפי בכירים בענף רוב אתרי הבנייה חזרו לעבוד, ואפילו מדד המניות הענפי רושם תשואת שיא

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

מתחם חזית הים בחיפה / הדמיה: מן-שנער-יעד אדריכלים

נסגר המכרז הראשון של רמ"י בחזית הים בחיפה: כמה תשלם הזוכה?

יורו ישראל זכתה במכרז של רמ"י על קרקע של 23 דונם, להקמת 500 יחידות דיור ושטחי מסחר באחד מהמתחמים המסקרנים בישראל ● החברה תשלם על הקרקע, הסמוכה לבית החולים רמב"ם בחיפה, כ-205 מיליון שקל כולל הוצאות פיתוח

מנכ''ל האוצר שלומי הייזלר בוועידת מרכז הנדל''ן באילת / צילום: נאו מדיה

מנכ"ל האוצר נגד מנהל רשות המסים: "מס דירה שלישית ירחיק משקיעים משוק הנדל"ן"

לפי מנכ"ל האוצר, שלומי הייזלר, החזרת "מס דירה שלישית" כבר בתקציב הקרוב לא נמצאת על הפרק ● על הביקורת שהעביר ינקי קוינט בכנס התשתיות של גלובס בשבוע שעבר, הוא עונה: "אמירות חמורות ואין בהן דבר וחצי דבר. באוצר יש אנשים מופלאים" ● וזו התוכנית שלו למלא את קופת המדינה, נוכח הגירעון המחמיר

קבוצת רוכבי אופניים עם טל ברודי. מימין: ריבה פרידמן בורוביק / צילום: דבורין תקשורת

מקבוצות אופניים ועד קבלת פנים בחזרה לבית: הארגון שמלווה מפונים במלחמה

מאז פרוץ המלחמה מלווה ארגון "הרוח הישראלית" אלפי משפחות של מפונים, ואף גייס תרומות בהיקף של 2.5 מיליון שקל ● מ"מ המנכ"לית, ריבה פרידמן בורוביק: "האתגר הגדול הוא שיקום הקהילות"