גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הציבור חוזר לקרנות הנאמנות, אבל השוק עדיין רחוק מימי טרום הקורונה: אלה הגופים שצמחו מתחילת השנה

בסוף נובמבר עמד שוק קרנות הנאמנות על כ-320 מיליארד שקל, והפדיונות המצטברים מתחילת השנה מסתכמים בכ-28 מיליארד שקל ● רק שלושה גופים צמחו בשווי קרנותיהם מתחילת שנה

הציבור מתחיל לחזור לקרנות הנאמנות, אבל עדיין יש כאלו שלא נהנים מהעליות / צילום: כדיה לוי, גלובס
הציבור מתחיל לחזור לקרנות הנאמנות, אבל עדיין יש כאלו שלא נהנים מהעליות / צילום: כדיה לוי, גלובס

לאחרונה פרסמו הבנקים את הדוחות הכספיים שלהם לרבעון השלישי של 2020. אחת המגמות הבולטות ביותר בדוחות הייתה שורת הפיקדונות של הציבור במערכת הבנקאית, שתפחה בשיעור אדיר מתחילת השנה, ובעיקר בסופו של הרבעון הראשון. לכך הובילו מן הסתם הנפילות האדירות בשוקי ההון בארץ ובעולם, כתוצאה מפרוץ משבר הקורונה. הדבר התבטא אז בפדיונות אדירים של כ-45 מיליארד שקל בקרנות הנאמנות, ובמימוש גם בתיקים המנוהלים, שיצאו מהשווקים וחיפשו חוף מבטחים עם תשואה מובטחת, גם אם אפסית.

שמונה חודשים חלפו מאז, והמגמה בשווקים השתנתה משמעותית, ובימים אלה השווקים בעיצומה של דהירה נוספת. אולם מנתוני הבנקים, כמו גם מנתוני שוק קרנות הנאמנות, עולה כי לא כל הציבור חזר לבורסה ונהנה מהעליות. כך, בסוף ספטמבר עמד היקף פיקדונות הציבור בבנקים על 1.49 טריליון שקל, גידול של כ-183 מיליארד שקל ביחס לסוף 2019.

כמו כן, למרות גיוסים חיוביים בהיקף מצטבר של כ-2.9 מיליארד שקל שנרשמו בחודש נובמבר בלבד, המעידים על מגמה של המשך חזרה לקרנות הנאמנות, הרי שמתחילת השנה עדיין נרשמו פדיונות מצרפיים בהיקף לא זניח של 27.6 מיליארד שקל.

בסוף נובמבר 2020 מסתכם שוק קרנות הנאמנות בכ-322.1 מיליארד שקל - 8.6% פחות ממה שהיה בתחילת השנה. כמו כן, מתחילת השנה ועד סוף נובמבר קטן שוק קרנות הנאמנות בכ-30 מיליארד שקל, כך שלצד הפדיונות נטו של כספים שנמשכו בפועל על-ידי מחזיקי הקרנות, יש גם תשואה שלילית עדיין על ההשקעות בקרנות מתחילת שנה, אך זו כבר עומדת על קצת פחות מ-1%. כלומר, אם דצמבר יהיה חיובי, ייתכן ששוק הקרנות לא יסכם את 2020 בתשואות שליליות - למרות המפולות האדירות של מרץ - והדבר ישקף שוב את הסיכון האדיר הטמון ביציאה מהשוק בשיא מפולת, תוך קיבוע הפסדים.

מתחילת השנה ועד סוף נובמבר מסתכמים הפדיונות בקרנות המסורתיות ב-24 מיליארד שקל כמעט, בעוד שהקרנות הכספיות פדו קצת יותר מ-5 מיליארד שקל, בדומה לקרנות הסל. אלא שהקרנות הפסיביות שעוקבות אחר מדדים - קרנות הסל והקרנות המחקות - בכל זאת רושמות מתחילת השנה גיוסים חיוביים. זה קורה הודות לגיוסים מצרפיים של כמעט 6 מיליארד שקל בקרנות המחקות.

בנובמבר, חודש טוב מאוד בשוקי ההון, עם עליות חדשות, נרשמו גיוסים של כ-1.9 מיליארד שקל בקרנות המסורתיות, של 1.5 מיליארד שקל בקרנות המחקות ושל 81 מיליון שקל בקרנות הסל, וזאת מול פדיונות מצרפיים של 635 מיליון שקל בקרנות הכספיות.

בבית ההשקעות מיטב דש מציינים, כי "מרבית הגיוסים של הקרנות המחקות היו במניות חו"ל (1.3 מיליארד שקל) ובאג"ח חברות", כאשר "בתעשייה האקטיבית המסורתית, הגיוס המשמעותי ביותר נרשם בקרנות אג"ח כללי (המשך מגמה מחודש קודם), ואילו יציאת הכספים הגדולה ביותר נרשמה בקרנות אג"ח מדינה ובקרנות אג"ח חברות, שממשיכות במומנטום השלילי חודש שישי ברציפות".

המגייס הגדול: מגדל שוקי הון

כך או כך, הגוף המנהל המגייס הגדול בשוק קרנות הנאמנות בנובמבר הוא מגדל שוקי הון, שאת הקרנות שלו מנהל ליאור כשריאן. בנובמבר גייס מגדל שוקי הון סך כולל של כ-985 מיליון שקל, שמסייע לו להציג את הגיוסים הגבוהים ביותר מתחילת שנה, שמסתכמים אצלו בכ-3.42 מיליארד שקל.

ליאור כשריאן / צילום: אלירן אביטל

לגבי מגדל שוקי הון נפרט, כי הגיוסים האדירים שלו מתחילת השנה נרשמים בעיקר בקרנות הפסיביות שעוקבות אחר מדדים - הקרנות המחקות וקרנות הסל. מתחילת השנה רשמו הקרנות הפסיביות של מגדל שוקי הון גיוסים של 4.65 מיליארד שקל.

המגייס השני בגודלו בנובמבר הוא מיטב דש שבניהול רפי ניב. מיטב דש הוא הגוף הגדול ביותר בשוק קרנות הנאמנות, והוא מוביל את דירוג המגייסים בנובמבר בקרנות המסורתיות. מי שקרוב אליו בגיוס בקרנות המסורתיות בחודש שעבר, וגם בולט לחיוב מתחילת השנה, הוא אלטשולר שחם, שאת קרנות הנאמנות שלו מנהל שי ירון.

בנובמבר גייס אלטשולר שחם כ-358 מיליון שקל בקרנות המסורתיות. אחריו ניצבת במקום הרביעי, ועם גיוסים יפים בקרנות המסורתיות, חברת קרנות הנאמנות קסם שבניהול אבנר חדד, ושבשליטת בית ההשקעות אקסלנס ששייך לקבוצת הפניקס.

אבנר חדד, מנכ"ל קסם / צילום: איל יצהר, גלובס

פסגות בולט בפדיונות גדולים

ונחזור למה שקורה בשוק קרנות הנאמנות מתחילת השנה, ופה התמונה נחלקת לשני חלקים גדולים: "רק" ארבע חברות ניהול קרנות נאמנות מציגות גיוסים חיוביים מתחילת השנה. מדובר בקרנות של מגדל שוקי הון, של אלטשולר שחם שגייס מעל מיליארד שקל מתחילת שנה, של קסם ושל איילון.

שי ירון, מנכ"ל קרנות אלטשולר שחם / צילום: שלומי יוסף

יתר הגופים בשוק ניהול קרנות הנאמנות, לא כולל קרנות שבהוסטינג, רשמו פדיונות מתחילת שנה. חלק מהגופים הללו רשמו פדיונות נמוכים גם בשל כך שמלכתחילה אין להם נכסים רבים, וחלקם עדיין מציגים פדיונות בהיקפים נרחבים מאוד; מי שבולט עם הפדיונות הכי גדולים במונחים אבסולוטיים הוא בית ההשקעות פסגות, שאת קרנות הנאמנות שלו מנהל אייל גורן.

מתחילת השנה פדה פסגות סך מצרפי של 9.8 מיליארד שקל, כך שיחד עם התשואות שרשם הוא ניהל בסוף נובמבר קרנות נאמנות בשווי כולל של כ-40.8 מיליארד שקל, וזאת לעומת סך של 51.5 מיליארד שקל בתחילת שנה.

למעשה, בבחינת שווי הקרנות הנוכחי ביחס לשווי בסוף 2019 מתברר, כי יש כמה גופים שיעדיפו לשכוח את 2020, וכמה שיותר מהר. הראשי בהם הוא מודלים שאיבד את פעילות ההוסטינג לאחרונה, ושהיקף הקרנות שלו הצטמק לכמה עשרות מיליוני שקלים, ואולי ימוזג בעתיד הלא רחוק בגוף אחר. פרט לו יש את קרנות סיגמא, שהיקף הקרנות שלו קטן מתחילת השנה ביותר ממחצית.

רפי ניב / צילום: איל יצהר

גם סיגמא ואילים איבדו כמה עשרות אחוזים משווי הקרנות שלהם ב-11 החודשים האחרונים, גם רוטשילד, פורסט, מור, אנליסט ופסגות קטנו ביותר מ-20% מתחילת שנה. מנגד, מגדל שוקי הון, קסם ואלטשולר שחם גדלו מתחילת שנה בשווי הקרנות, בשקלול התשואות והגיוסים. 

עוד כתבות

רחפן של Spear UAV / צילום: Spear UAV

"בעל 4 להבים מתוצרת ישראל": הרחפן שיכול לתקוף גם באספהאן

אחת מהאפשרויות שעלו היום, היא שישראל תקפה באיראן באמצעות חימוש משוטט של הסטארט-אפ התל אביבי "ספיר" (Spear UAV) - נשק בו היא משתמשת בזירות השונות של מלחמת "חרבות ברזל" ● כך משמש החימוש בעל יכולות AI את ישראל במלחמה

ספינה צבאית איראנית נעה במימי איראן לפני תחילת תרגיל ימי משותף של איראן, רוסיה וסין באוקיינוס ההודי / צילום: Associated Press, ASSOCIATED PRESS

בחשש רב: כך נערכה איראן למתקפה הישראלית

בטהרן איימו כלפי חוץ והזהירו מתגובת ישראל, אך ביצעו שורת מהלכים המעידים על החשש מתקיפה ● גם בחיזבאללה ובסוריה נערכו

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' וראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

לא רק בגלל איראן: S&P קנסו את ישראל גם על סימני השאלה בתקציב הביטחון

אם עד לפני התקיפה האיראנית על ישראל עוד הייתה תקווה מסוימת במדינה שהדירוג הגבוה יישמר, זו התמוססה בשבוע האחרון עם התרחבות מפת האיומים ● אלא שלא רק האיומים על ישראל נלקחו בחשבון בהורדת הדירוג ● מה נכתב בין השורות של הודעת S&P והאם ישראל עומדת בפני סכנה של הורדה נוספת?

אירוע חציית הביטקוין / צילום: Shutterstock

פעם בארבע שנים: כל מה שכדאי לדעת על האירוע הגדול של הביטקוין

אירוע חציית הביטקוין שמתרחש אחת לארבע שנים צפוי לצאת לדרך היום בשעות הערב (שעון ישראל) ● בפעמים הקודמות זה הוביל לקפיצה גדולה בערכו של המטבע, אך בשוק לא תמימי דעים שזה יקרה גם הפעם ● מה קורה בפועל ולמה הוא כה דרמטי עברו משקיעים הקריפטו?

פעילות צה''ל במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

אזעקות הופעלו באשקלון, לראשונה מזה כשבועיים

שני טילי נ"ט פגעו במרחב קיבוץ יראון, לא היו נפגעים אך נגרם נזק ● ארה"ב מטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל ● בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" ● גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים ● שר החוץ האיראני נחת בניו יורק ● עדכונים שוטפים 

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות

נשיא ארה''ב ג'ו ביידן / צילום: ap, Jacquelyn Martin

דיווח: ביידן שוקל לספק לישראל נשק ביותר ממיליארד דולר

לפי דיווח בוול סטריט ג'ורנל, ממשל ביידן שוקל לספק פגזי טנקים, מרגמות וכלי רכב צבאיים ● מדובר באחד ממשלוחי הנשק הגדולים מאז 7 באוקטובר

חן אמסלם ודביר בנדק בקמפיין מזרחי טפחות / צילום: עופר חג'יוב

מזרחי טפחות משקיע את התקציב הגדול ביותר, ומתברג במקום השני בזכירות

הפרסומת הזכורה ביותר זה השבוע השלישי שייכת לבנק לאומי, עם גל תורן והשיר "יש מוצ"ש" - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הופעה קצרה של אירנה בקמפיין קטן ורזה מספיקה לשופרסל כדי להתברג בדירוג ולזכות באהדה

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בעליות חדות אבל ירדה ב-1.1% בסיכום שבועי; מדד הבנקים זינק ב-1.8%

ת"א 35 עלה ב-1.3% ● סיכום השבוע: מדדי ת"א-35 ות"א-90 ירדו בכ- 1.1% ובכ-0.6%, בהתאמה, ירידות שערים אפיינו את מרבית המדדים הענפיים, בראשם מדד ת"א-ביומד שירד השבוע בכ-7.6% ● ב-2 במאי יתווספו למדד ת"א-35 מניות פתאל ושופרסל, יגרעו קבוצת אשטרום ושיכון ובינוי ● תשואת האג"ח הממשלתי ל-10 שנים עלתה השבוע בכ-0.1% והגיעה לכ- 4.8% בסוף השבוע

פיצוחים / צילום: תמר מצפי

הגרעינים של חממה בדרך החוצה מהבורסה - מי ייכנס במקומם?

חברת חממה סחר קיבלה הצעה להוצאת פעילותה מהבורסה והכנסת פעילות נדל"ן במקומה ● בעקבות מלחמת חרבות ברזל לחברה חובות בהיקף של 1.6 מיליון שקל מתושבים מרצועת עזה

סלט קרעי לחם ב''נעה אפייה מקומית'' / צילום: חיים יוסף

רגע לפני שנפרדים מהחמץ: מסעדה מעולה בהרי ירושלים שמנסה לחבר את כל המנות ללחם

"נעה אפייה מקומית" של אלדד שמואלי רק התחילה לרוץ והשף גויס למילואים ● עכשיו היא מתרוממת, והקו המנחה: מנות שהולכות טוב עם לחם, והלחם מצוין

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, בתפילת עיד אל–פיטר בטהרן / צילום: Associated Press

איך בוצעה התקיפה באיראן ומה היה היעד?

מהבסיס הצבאי שהותקף בוצעו במוצ״ש שיגורים לעבר ישראל ● איך ככל הנראה בוצעה התקיפה ומה יקרה עכשיו? ● וגם: התגובה בשווקים והקפיצה במחיר הנפט

חיים ילין / צילום: פרטי

"אני לא מוצא את עצמי בתל אביב": חיים ילין לא מפסיק להתגעגע הביתה

הוא היה בממ"ד 12 שעות רצופות, שמע את הערבית, ראה את המלחמה ● אבל איכשהו זה המקום היחיד שעדיין נותן לחיים ילין כוח: "אני נמשך לשם כמו מגנט" ● פרויקט מיוחד 

מיכאל כגן / צילום: כדיה לוי

הדרך של מיכאל כגן ממשרד ישן ביקנעם לצמרת החברה הלוהטת בעולם

מיכאל כגן, סמנכ"ל טכנולוגיות עולמי באנבידיה, סיכם 25 שנה במלאנוקס עד שהחברה נמכרה לענקית השבבים ● "מצד אחד, רצינו לבנות חברה ישראלית, אך מצד שני הבאנו לארץ השפעה בינלאומית" ● בראיון בלעדי לגלובס, הוא מדבר על תחילת דרכו במלאנוקס, מתייחס לחשש מהיעדר תחרות בשוק שבבי ה־AI ונותן טיפ ליזמים צעירים בישראל: "אל תהיו כבולים לעבר"

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

עגלת קפה הקבינה בכפר הס / צילום: שני בריל

ארבע הצעות לטיולי יום שרק המקומיים מכירים - ומשהו טעים ליד: מדור מיוחד לפסח

תצפית מרהיבה אל המדבר בשקיעה, פארק שמרגיש כמו ההיי ליין בניו יורק, האחות הקטנה של מקדש הבשרים משוק הכרמל וקרם לימון ומסקרפונה לקינוח ● יצאנו לארבעה מקומות שונים בארץ כדי לשמוע מהתושבים מהי פינת החמד שרק הם מכירים ומה יש לאכול שם, שגם כשר לפסח