גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

כאוס של בחירות: יריבים מתחברים, אחים תוקפים והבוחרים הערבים מחוזרים

שום דבר לא סופי בכנסת הזאת. גם לא ההחלטה ללכת לבחירות ● לנתניהו יש את הקלף הביטחוני שמדביק קואליציות ולגנץ לא כדאי בחירות עכשיו ● פוליטיקאים בדימוס שוקלים לחזור, רמטכ"לים בדימוס רוצים להיכנס והח”כים הנוכחיים לא רוצים להיפרד מהכיסא

בנימין נתניהו / צילום: שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת
בנימין נתניהו / צילום: שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת

כשראינו את מליאת הכנסת מאשרת את פיזורה בקריאה טרומית, לא נותר לנו אלא להיזכר בדבריו של ח"כ אורי אורבך ז"ל מ-2014, שדייק כאילו תיאר את המחזה שנגלה לעינינו השבוע בכנסת: "כש-84 חברי כנסת הצביעו הרגע בד פיזור הכנסת, פרצו חלק מחברי האופוזיציה במחיאות כפיים. רבים מהם לא יהיו כאן אחרי הבחירות. באביב הם לא ישובו חזרה. אבל הם שמחים, כי הכנסת היא אולם תיאטרון ייחודי: כשהשחקנים זורקים את עצמם מהבמה הם גם מוחאים כפיים לאות הוקרה. רק הקהל בבית עצוב. אולי כי הוא שילם על הכרטיסים".

סקרי עומק שנערכים במפלגות בשבועות האחרונים משקפים את המיאוס של הציבור הישראלי מממשלת האחדות. 60%-65% משיבים לסוקרים שלממשלת נתניהו-גנץ אין עוד זכות קיום, למרות משבר הקורונה הבריאותי והכלכלי. זה הרקע למהלך של יו"ר כחול לבן בני גנץ ללכת כל הדרך - עד לביצוע האיום הראשון בחייו כפוליטיקאי, ולתמוך בפיזור הכנסת בקריאה טרומית.

ועדיין מוקדם לנבא את התפרקות ממשלת האחדות מסיבה אחת פשוטה, השניים שנמצאים מרחק לחיצה על כסא המפלט, ראש הממשלה בנימין נתניהו וגנץ, כלל לא מעוניינים בבחירות בזמן הקרוב. גנץ היה רוצה להגיע קרוב ככל הניתן למימוש הרוטציה ולא לצאת למאבק פוליטי, שצפוי לקזז את כוחו המנדטורי לפחות בחצי, ונתניהו כבר לא מסתיר את זה שהוא רוצה חיסונים לפני בחירות. עובדה שהוא חזר עליה בשתי ההצהרות שנתן לתקשורת לפני ואחרי האיום של גנץ.

ההיסטוריה מלמדת שבין הצבעה על פיזור הכנסת בקריאה טרומית או ראשונה לבין הצבעה על החוק בקריאה שנייה ושלישית יכולים להתהפך עולמות. ב-2012 זה קרה בן לילה. הכנסת עמדה להעביר את הצעת החוק לפיזורה בקריאה ראשונה, על רקע זה ששאול מופז כינה את נתניהו "שקרן". בבוקר קמו אזרחי ישראל לבשורת אחדות. זה החזיק רק 70 ימים. אז, וגם היום - אם נתניהו או גנץ יחליטו ללחוץ על הבלמים, לא בטוח שיישמטו כאן לסתות.

לנתניהו יש בשרוול קלף בדוק, שאפשר לכנות אותו "סגולה" למשיכה באף של פוליטיקאים מיומנים יותר ופחות - הקלף הביטחוני. הוא שלף אותו אז מול מופז עם האיום האיראני, ובהיסטוריה הקרובה יותר השתמש בו כדי להחזיק את נפתלי בנט בממשלה. איומים מצפון ומדרום כבר הוזכרו השבוע בנאום נתניהו, וגנץ כשר ביטחון לא יוכל להתעלם מהם.

למעשה, לוח הזמנים הפוליטי חזר להיות תלוי בקלף של נתניהו. מה שעבד בעבר צפוי לעבוד שוב, ובטח מול מפלגת הרמטכ"לים הממלכתית. רק צריך שיהיה מי שמאמין לו בקצה השני.

מי יחזור לפוליטיקה ומי יהיה נשיא?

עם התחממות מערכת הבחירות על אש קטנה-גדולה צפים ועולים שוב שמות חדשים וישנים שמבקשים לנסות את מזלם בזירה כפוית הטובה. ציפי לבני מתלבטת אם לחזור למערכת הבחירות לכנסת ה-24 בסיועו של יואל חסון. גם חברי כולנו לשעבר (וגם בהווה - יפעת שאשא ביטון), שלנוכח המצב הכלכלי החמור, חושבים על אקזיט חדש-ישן בתקן מפלגה "חברתית" במרכז. הרמטכ"ל לשעבר גדי איזנקוט, שקיבל בבחירות הקודמות הצעה לראשות מפלגת העבודה מעמיר פרץ, מחשב גם הוא את דרכו לפוליטיקה וכך גם האלוף במיל' גיורא איילנד.

בינתיים כולם על הגדר. מחכים שהבחירות ממש יגיעו. יש הזדמנות אחת לפרוץ במערכת בחירות ומומנטום הוא שם המשחק. יספרו על זה מנסיונם אורלי לוי אבוקסיס ויפעת שאשא ביטון, שבסקרים שנערכו לפני הזמן הצליחו לספק מספר יפה של מנדטים, שלא תאם את המציאות.

יו"ר העבודה עמיר פרץ מכין את הקרקע למכירת שלד המפלגה לכל המרבה במחיר או בתנאים. השבוע הכשיר את העובדה שוועידת המפלגה תבחר את הרשימה וכן תאשר את הסכמי החיבור העתידיים, ובן רגע מחק עשרות אלפי מתפקדים שנותרו חסרי כוח והשפעה.

בשלב הבא יתחיל המשא ומתן. בכחול לבן לא ממהרים לתת לפרץ שני מקומות בעשירייה, כפי שהיה רוצה, בטח כאשר מצב המנדטים בסקרים רחוק מלהשביע את רצונם של החברים הנוכחיים, או לספק להם מקום עבודה בכנסת הבאה. אם המו"מ לא ימריא, אולי איזנקוט יקבל את השלד לטובת הקמת מפלגת המרכז הנרקמת מאחורי הקלעים. פרץ בעצמו צריך לפעול בשני מגרשים בו-זמנית: מצד אחד להכין את עצמו לבחירות לנשיאות בכנסת הבאה ולא להסתכסך בדרך עם 120 בוחריו העתידיים, ומצד שני להישאר על הגלגל.

הבחירות לנשיאות הן אירוע עם יותר מדי נעלמים עכשיו ולכן תופעת הסלבס שרצים למשכן, כמו יהורם גאון, היא בעיקר אתנחתא תרבותית מנאומי הבחירות שמצפים לנו מעכשיו ועד להקמת הממשלה הבאה.

בפועל, מי שמנצח מאחורי הפרגוד בדרך כלל הם פוליטיקאים לשעבר או מכהנים ולא חביבי הקהל, חביבים ככל שיהיו. זאת כנראה הסיבה שיו"ר הסוכנות היהודית בוז'י הרצוג (המועמד שטרם הציג מועמדותו) לא יוצא עדיין בהצהרות גדולות.

כשבנט פתאום תוקף את האח לפיד

ימינה שומרת על יציבות מפתיעה בסקרים, למרות שבשבוע האחרון עברה טלטלות מימין ומשמאל. מצד אחד יו"ר האיחוד הלאומי בצלאל סמוטריץ' שהכריז שאביגדור ליברמן הוא לא פרטנר לממשלה, מצד שני ח"כ מתן כהנא שהכריז שכולם שותפים, גם מרצ.

עד עכשיו העמימות עליה שמרו בנט ואנשי מפלגתו הצליחה לשמר את המפלגה במקום השני בסקרים. אבל ככל שהבחירות יתקרבו - זו בדיוק התדמית שינסו בליכוד לקלף ממנה ומנסים כבר היום - דחיפה לימין העמוק או לשמאל.

מקורבים ובעלי עניין טוענים שההכרזות על ריצה משותפת עם סמוטריץ' צפויות להחזיק עד לרגע לפני הגשת הרשימות. שם ייעשה חישוב מסלול מחדש ובסופו עשוי השותף למצוא את עצמו בחוץ, נאבק חזרה להקים מפלגה מימין לימינה. בנט במקרה הזה אולי ישמור את המנדטים מהמרכז, אבל באחת יכול לאבד את הבייס הדתי-שמרני. מי שיתגייס קרוב לודאי לטובת הקמפיין של מפלגת הציונות הדתית המחודשת יהיה נתניהו שישמח לראות את ריסוק ימינה.

השבוע במליאה ניסה בנט לעשות ליאיר לפיד את מה שנתניהו עושה לו מאז 2013 - הצמד שם ליריב והברח את הבוחרים. בנט האשים: "יש מכנה משותף בין לפיד ונתניהו. שניהם עוסקים בפוליטיקה יומם וליל. שניהם עוסקים בהפצת שנאה". לפיד חבש מסכה ופניו לא נראו, אך ניתן רק לשער שהוא הופתע. לפיד ובנט לא אויבים ומאחורי הקלעים יש מגעים כל הזמן. לא בטוח שהיכולת של נתניהו לעלוב בפרטנר פוליטי אפשרי ואחר כך לבקש לחבק אותו, תעבוד גם על לפיד.

היהודים נזכרו במצביעים הערבים

המאבקים הפנימיים בתוך הרשימה המשותפת בין יו"ר הרשימה איימן עודה וח"כ אחמד טיבי לבין יו"ר רע"ם מנסור עבאס, עושים טוב למגזר הערבי והופכים אותו למחוזר.

לראשונה הסוגיות שמעסיקות את המגזר עולות לסדר היום של כל המפלגות - האלימות, הסדרת הבנייה והחינוך. זה התחיל בהחלטה של נתניהו להגיע לוועדה למיגור הפשיעה במגזר של ח"כ עבאס, שגרמה למנהיגי מפלגות נוספות להתעניין. גם אלו בשמאל, שזנחו את הפנייה למגזר והותירו את השטח כולו לטיפול המשותפת.

בזמן שבמרצ תקועים בשלב עריכת הסקרים אם לשלב נציגים ערבים ברשימה, יו"ר ימינה איילת שקד הקימה השבוע את מטה הערבים של המפלגה בכפר ברא. אחרי שפנו אליה נציגים בכירים במגזר מכפר קאסם, באקה אל גרביה וטייבה וביקשו ממנה הבטחות לטיפול בסוגיות הבוערות ובראשן הפשיעה. הסוגייה הפלסטינית לא עלתה על השולחן.

לא סתם עבאס לא מסתיר את יכולתו ורצונו לשתף פעולה עם כל מפלגה על המפה הפוליטית, ככל שהיא תסייע לו בטיפול בבעיות המגזר ולא משנה מה היחס של אותה מפלגה לסוגיית שתי המדינות.

בימיה הטובים של המפד"ל היו לה לא מעט מצביעים ערבים (ימי זבולון המר ויוסף בורג). מפלגת העבודה שלטה בחברה הערבי ביד רמה בימיה הטובים וגם מרצ יכולה להיזכר בערגה במנדט או שניים שהגיעו אליה מקרב המצביעים דוברי הערבית.

המשחק נפתח מחדש, והרשימה המשותפת מודאגת ובצדק מזליגת המנדטים למפלגות היהודיות, ששוב ישימו את המגזר איפשהו בסדר העדיפויות שלהן.

שקד שניסתה לטפל באלימות במגזר הערבי כשהייתה שרת משפטים יחד עם השר לביטחון פנים אז, גלעד ארדן, אך לא זכתה אז לשיתוף פעולה של בכירי המגזר. היום נראה שהדרישה לאכיפה באה מהשטח ולכן אולי אפשר רק לקוות שהדרך לטיפול ומיגור תהיה אפקטיבית יותר. 

עוד כתבות

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

וול סטריט ג'ורנל: כך תיראה הפעולה הישראלית ברפיח

בוול סטריט ג'ורנל מדווחים כי ישראל נערכת לפעולה ברפיח ומפנה אזרחים לקראת מבצע צבאי ● עפ"י ההערכות, מבצע הפינוי צפוי להימשך כשבועיים עד שלושה שבועות ויתבצע בתיאום עם ארה"ב, והלחימה תיארך כשישה שבועות

יהודה זיסאפל ז''ל וזהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

"לא היו להם יאכטות ומטוסי פאר": לאן פניה של אימפריית ההייטק שהקימו האחים זיסאפל

האחים יהודה וזהר זיסאפל היו מאבות ההייטק המקומי ● הם הלכו לעולמם בתוך פחות משנה והשאירו מאחור את קבוצת רד בינת, הכוללת עשרות חברות ● גלובס שוחח עם מקורבים, בכירים בתעשייה וקולגות, וצלל להיסטוריה ולעתיד של אחת מאימפריות ההייטק הראשונות בישראל: "הם עבדו עד הימים האחרונים, אך לא מינו דור המשך מקצועי שיכול לקחת את זה הלאה"

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

השקל נחלש בחדות מול המטבעות הזרים. אלו הסיבות

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

אילון מאסק, יו''ר טסלה / צילום: Shutterstock

התוצאות בשפל אבל הבטחה אחת של מאסק מלהיבה את המשקיעים

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה את אחד הדוחות הרבעוניים השליליים ביותר שלה בשנים האחרונות, אבל המניה זינקה במסחר המאוחר ב־13% ● הסיבה: ההודעה על ייצור דגם חדש ומוזל החל מ־2025, הרבה יותר מהר מהצפוי ● אבל ייתכן שהפעילות המבטיחה תתגלה כהפסדית בטווח הקצר

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי־ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן, וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת ת"א לבינלאומיות

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; בשוק ממתינים לפרסום התחזיות להמשך

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● המשקיעים ממתינים לפרסום התחזיות להמשך שיתפרסמו היום בשעה 16:00 ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים