גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"אחרי אסון התאומים לא התחשבו בפרטיות. בקורונה זה לא המצב"

המרוץ הטכנולוגי בתחום "החישוב הבטוח" מפגיש חברות בעלות כיסים עמוקים כמו מיקרוסופט וגוגל, עם סטארט־אפים כמו דואליטי, שבין מייסדיו מומחים עולמיים בתחום ● ד"ר אלון קאופמן, המנכ"ל: "אנחנו גדלים, אבל לא מכפילים את עצמנו כל חצי שנה. זה לא תחום שבו קריטי להגיע בזמן לשוק"

אלון קאופמן, מנכ"ל הסטארט-אפ דואליטי / צילום: איל יצהר
אלון קאופמן, מנכ"ל הסטארט-אפ דואליטי / צילום: איל יצהר

מה עושים אם רוצים למנוע התנגשות של לוויינים בחלל, אך אף מדינה לא רוצה לחשוף את המיקום של הלוויינים שלה? לפני עשר שנים נדרש לסוגיה DARPA, הגוף שאחראי על פיתוחים טכנולוגיים בעבור צבא ארה"ב. הוא הטיל על שורה של מומחים למצוא פתרון לשאלה באמצעות טכנולוגיה שמשתמשת ב"חישוב בטוח" (secure computation).

הטכנולוגיה הזאת מאפשרת לכל הצדדים לחשוף את הנתונים, מבצעת את העיבוד ומספקת את התוצאה הרצויה (במקרה הזה, היכן הלוויינים יכולים לנוע), אך מבלי לספק לכל צד את המידע הרגיש של הצד השני. אלון קאופמן, מנכ"ל דואליטי, מציין כי מומחים ניסו לפתור את הסוגיה הזו עוד בתקופת המלחמה הקרה בין ארה"ב לבריה"מ לשעבר, אך רק במאה הנוכחית הצליחו חלק ממייסדי דואליטי לפתור את הסוגיה.

לדברי קאופמן, הטכנולוגיה הזו מתאימה לכמות גדולה של שימושים, בהם גם כאלה הקשורים לקורונה ולניסיון למגר את המגפה, תוך שמירה על פרטיות הציבור. "למשל, היה אפשר לדעת מי חשוף לחולה קורונה מבלי להסגיר לממשלה או לשב"כ מי חולה, ובדיוק איפה כל אחד היה.

"משבר הקורונה ממחיש את הדיסוננס בין הצורך לשמור על פרטיות של אנשים לבין הצורך להילחם במגפה. 20 שנה אחורה, בימים שאחרי קריסת התאומים, העולם לקח עמדה מאוד ברורה - הוא שם את המלחמה בטרור מעל הכול, והפרטיות הייתה הדבר האחרון שהתחשבו בו", הוא אומר בראיון לפודקאסט "רוד שואו" של גלובס.

"הטכנולוגיה מנתחת נתונים בלי לראות אותם. למשל, אם חברת תרופות מנסה לפתח תרופות טובות ורוצה גישה לנתונים של בתי חולים, ברור שהם לא רשאים לשתף אותם. דואליטי מאפשרת לקחת את הנתונים, ולהצפין אותם. זה כמו לשים אותם בתוך קופסה, ושהמפתח יהיה בית החולים. חברת התרופות תקבל מקבל דאטה מוצפן שהיא לא תוכל לפתוח, אבל כן תוכל להריץ עליו חישובים", מסביר קאופמן.

לדבר באותה שפה

דואליטי הוקמה ב-2017 על ידי חמישה מייסדים, שלושה מהם נחשבים למומחים הגדולים בעולם בתחום זה - פרופ' שפי גולדווסר כלת פרס טיורינג, פרופ' וינוד וייקונטנתן, שפיתח אלגוריתמיקה שהופכת את התיאוריה לפרקטית יותר, ופרופ' קורט רולוף, שבזמן עבודתו ב-DARPA היה אחראי על יישום הטכנולוגיות האלו.

שני מייסדים שותפים הם קאופמן ורינה שאינסקי, משקיעת הון סיכון ויו"ר החברה. החברה גייסה במהלך השנים 19 מיליון דולר, אך קיבלה עוד כמה מיליוני דולרים כמענקים למחקר ופיתוח. היא מעסיקה כ-30 עובדים, שמתחלקים בין ישראל לארה"ב.

קאופמן עבד קודם לכן בחברת האבטחה RSA, שם הוביל את תחום מדע הנתונים (Data Science) בתחום האבטחה, והתעסק עם מוצרים שמזהים הונאות פיננסיות, מתקפות סייבר או גניבת זהויות ("היה לנו שם את הכאב שדואליטי באה לפתור"). הוא בעל תואר דוקטור במדעי המוח מהאוניברסיטה העברית ("עניין אותי לנסות להבין אותנו כבני האדם - איך אנחנו תופסים את המרחב, זוכרים ולומדים"). במקביל לדוקטורט, עשה MBA ("אני איש מאוד תכליתי וקונקרטי, העולם המדעי קסם לי אבל היה ברור שזה לא בשבילי").

לדבריו, הקריירה הכינה אותו לתפקיד של מנכ"ל דואליטי. "יש לי הרבה ניסיון בזיהוי הנקודה שבה טכנולוגיות מבשילות לעולם העסקי. צריך לדעת להוציא מאנשי האקדמיה דברים הרבה יותר קונקרטיים ותכליתיים, ולא מדע בדיוני, ומצד שני לדבר עם אנשי הביזנס, ואולי לא להביא להם משהו פשוט למכור, אלא משהו יותר מורכב.

"אם תיקח מישהו שרק בא מעולם המכירות והביזנס ותושיב אותו עם המדענים של דואליטי - תוך חצי שעה יהיו פיצוצים. אם תיקח פרופסור ותושיב אותו עם משקיעים - לא יודע אם יהיו פיצוצים, אבל הם לא מדברים את אותה שפה", הוא אומר.

תשוקה במקום כסף

דואליטי היה בין עשרת הסטארט-אפים המבטיחים של גלובס ב-2019, והראיון נערך במסגרת הפודקאסט "רוד שואו", במטרה להבין איך עברה השנה החולפת על החברה ואיך השפיעה הקורונה על תחום הפעילות שלה. "יש השפעות קצרות טווח - אנחנו פועלים למניעת הונאות פיננסיות והלבנות כספים, תחום שלצערנו תמיד פורח בתקופות משבר, וכמעט הכפיל את עצמו השנה. אז בשוק הזה הייתה מיד התעניינות גוברת.

"גם את עולם ה-Health Care, שמתקדם באופן מסורתי לאט יותר מעולמות הדיגיטל האחרים, המגפה דוחפת קדימה. אם מסתכלים, למשל, על פיתוח תרופות וחיסונים, אז היכולת לשתף מידע בין מרכזים שבהם עושים את הניסוים הקליניים, הולכת וגוברת", מסביר קאופמן.

"אנחנו התחלנו בעולמות הפיננסים והבריאות, אבל כמובן שבעולם האוטומוטיב, ביטוחים, פרסום ובעוד תחומים רבים, החשיבות של שמירה על פרטיות הולכת ועולה. זה נדרש בכל תחום. אנחנו חברת דיפ-טק שמבוססת על טכנולוגיות שמבשילות מהעולם המחקר והמדע ועושות צעדים ראשונים בעולם התעשייתי. יש עוד הרבה דרך ללכת מבחינת הטכנולוגיה, עד שכל שוק יוכל להשתמש בזה.

"בנוסף, יש עניינים רגולטוריים שצריך להסדיר, וארגונים גם צריכים לשנות את התהליכים שלהם ואת הדרך שבה הם מתמודדים עם דאטה. אז יש אתגרים מכל הכיוונים, לצד הבטחה מאוד גדולה. לכן התחלנו בתחומים מאוד ממוקדים, בניסיון לפתור בעיות יותר קונקרטיות. אפשר למנות את החברות שמתעסקות בתחום הזה על שתי ידיים, וכמובן שגם לחברות גדולות כמו מיקרוסופט, IBM וגוגל יש חטיבות מחקר שמתעסקות בכך".

לענקיות יש משאבים גדולים באופן משמעותי. אתם לא חוששים מהמירוץ הזה?
"דואליטי היא כמובן משמעותית יותר קטנה מהחברות האלו, אבל המייסדים שלנו הם בעלי שם עולמי בתחום. יש לנו אנשים הרבה יותר טובים. אז כן, החברות האלה יכולות לזרוק יותר כסף ולהקצות לכך אנשים, אבל אנחנו עדיין במקום שלהבנה עמוקה ותשוקה יש יותר השפעה מכמות הכסף שאתה שם. דואליטי מובילה את התחום הזה.

"אצלן התחום עדיין לא עבר לצד העסקי אלא נמצא בארגוני המחקר. מי שמוביל את מסחור הטכנולוגיה הזאת אלה סטארט-אפים, שיכולים להרשות לעצמם לבחור בשוק קטן. חברות גדולות לא היו עושות את זה אם השוק לא היה ענק".

גדלים, אבל לאט

חשבתם להאיץ את גיוס העובדים כדי להתקדם מהר יותר במחקר?
"בלי קשר לקורונה, הדימוי של מרתון מתאים יותר לדואליטי מאשר ספרינט. יש פה טכנולוגיה מאוד מורכבת, שייקח עוד הרבה שנים לפתח אותה. אנחנו גדלים, אבל לא מכפילים את עצמנו כל חצי שנה כמו שרואים בחלק מהחברות שמפתחות טכנולוגיות יותר סטנדרטיות. זה לא תחום שבו ה-Time To Market הוא קריטי".

עשיתם שינוי בכוח האדם בתקופת הקורונה?
"בקורונה לא פיטרנו אף אחד ולא קיצצנו שכר, ואין לנו תוכניות כאלו. יותר מחצי מהחברה זה אנשים עם PhD, שקשה לנו לגייס והם מאוד מקצועיים. כן גדלנו פחות, והקפאנו גיוסים מסוימים".

איך השפיעה העבודה מהבית?
"אני שמח שאתה שואל את זה, כי שמעתי הרבה מנכ"לים שמתראיינים ואומרים שהתפוקה לא נפגעה והכול כרגיל. קודם כל, גם לפני הקורונה עבדנו יומיים מהבית, כתפיסה שצריך לתת לאנשים לנהל אורח חיים יותר נוח. גם כי חלק באים מרחוק וגם כי העבודה, בטח של חוקרים, דורשת שקט.

"אז המעבר לעבוד מהבית לא היה מאוד טראומטי. אבל בחברה שבה סיעור מוחות הוא משהו קריטי, עולם הזום הוא לא מספיק טוב. לכן במקומות האלה, כן ראינו פגיעה. לפחות בארץ חזרנו לעבוד מהמשרד יומיים בשבוע כמה שיותר מהר, אלא אם היה סגר.

"זה יצר דבר מאוד מעניין. בגלל שיש פחות שעות על הכביש, גם פה וגם אצל הקבוצה האמריקאית - נוצרה חפיפה יותר גדולה בשעות שאפשר לעבוד עם האמריקאים. פחות הטרידה אותי התפוקה של העובדים מהבית, אלא יותר הצד הא-פורמלי, החיבור של עובדים לחברה ובינם לבין עצמם. מי כמונו בישראל יודע שהתקשורת פנים אל פנים חשובה - שנים נסענו לארה"ב לפגוש לקוחות. הזום לא יכול להחליף את זה בן לילה". 

אלון קאופמן

מנכ"ל וממייסדי דואליטי, שהוקמה ב-2017 ומפתחת טכנולוגיה להעברת וניתוח מידע מוצפן ● בן 49, נשוי, אב לשלושה ומתגורר במושב חרות ● בעל תואר דוקטור במדעי המוח מהאוניברסיטה העברית ● החברה גייסה עד היום 19 מיליון דולר ממשקיעים כמו
Team8, אינטל קפיטל והרסט ונצ'רס, וכן קיבלה מענקי פיתוח בהיקף של כמה מיליוני דולרים ● החברה מעסיקה 35 עובדים, בישראל ובארה"ב

עוד כתבות

אולם הקונצרטים בו התרחש הפיגוע במוסקבה / צילום: Reuters

הפיגוע במוסקבה הביא את אירופה להגביר כוננות מפני מתקפת דאעש

צרפת ואיטליה פרסמו אזהרות מפיגועי דאעש בשטחן, כשהחשש עולה לקראת חג הפסחא ● המתקפה ברוסיה העלה גם לפני השטח את האזורים העניים ביותר במדינה, בהם צובר ארגון הטרור השפעה

בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג / צילום: Associated Press, Patrick Post

בית הדין בהאג הורה לישראל להכניס סיוע לעזה ללא הגבלה

לפי דיווח בסוריה ישראל תקפה אזור פעילות של חיזבאללה בדמשק • מחבל פתח באש לעבר רכבים שנסעו בכביש 90 מצפון ליריחו, בן 30 נפצע בינוני • תושבים בצפת מדווחים על יירוט, לא נשמעה אזעקה • ירי רקטי לעבר גורן וגרנות הגליל, ירי נוסף גם לראש הנקרה • עדכונים שוטפים

''התייצבות ושיפור, גם אם צנוע, ברוב הפרמטרים הפיננסיים של ההייטק הישראלי'' / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי שנה קשה, הרבעון הראשון של 2024 מראה מגמה חיובית בתעשיית הטק הישראלית

על פי נתונים חדשים מדוח ההייטק "Tech Review", ברבעון הראשון של 2024 חברות הסטארט-אפ הישראליות גייסו כ-1.6 מיליארד דולר ● מדובר בעלייה של כ-10% ביחס לרבעון הקודם וירידה של 10% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ● 38% מסך הסכום הכולל גוייס בחברות הסייבר

קריסת גשר פרנסיס סקוט קי בבולטימור / צילום: ap, Steve Helber

אמריקה סופקת כפיים וחוששת: עד כמה חסינים הגשרים שלה?

את הגשר בבולטימור הפילה ספינת ענק של 95 אלף טונות ● זו הייתה כנראה, אם כי לא בטוח, תוצאה בלתי נמנעת - הגשר קיבל ציון "מניח את הדעת" לפני שלוש שנים ● הנשיא ביידן רשאי לטעון שהשקעת טריליון דולר בשיקום תשתית מגינה על אמריקה מפני אסונות רבים כאלה

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

בורסת ת"א ננעלה ביציבות; אלקטריאון זינקה ב-18%, ישראכרט ב-8%

אל על השלימה גיוס של 100 מיליון דולר, המנייה עולה ב-4% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025"

חברת הסייבר הישראלית Coro (קורו) / צילום: CORO

המשבר בהייטק נגמר? סטארט-אפ ישראלי שני מודיע בתוך שבוע על גיוס של 100 מיליון דולר

חברת קורו (Coro) הישראלית, העוסקת במכירת מערכות סייבר לעסקים קטנים ובינוניים, הודיעה על גיוס של 100 מיליון דולר ● ככל שנודע, כספי הגיוס כולם הושקעו בחברה ולא בקניית מניות מיזמים או משקיעים קודמים ● כל הגיוס התבצע מקרנות הון סיכון זרות

איל וולדמן / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

שר החינוך התקפל ולאיל וולדמן יוענק פרס ישראל

לפני מספר שבועות הודיע שר החינוך יואב קיש כי הוא מבטל את טקס פרס ישראל, זאת בין היתר על רקע הפרסומים כי אחד מן הזוכים הוא היזם איל וולדמן ● כעת, חזר בו קיש מעמדתו והוא מכריז כי הטקס יתקיים כסדרו בשדרות ● ומי עוד בין הזוכים?

ביתן של קבוצת צ'אנגן בתערוכת מכוניות בסין / צילום: ap, Ng Han Guan

קבוצת הרכב השלישית בגודלה בסין בדרך לישראל

משלחת בכירה של צ'אנגן (Changan) סינית נערכת לייצא לישראל, הכניסה של החברה לישראל היא חלק ממהלך ההתרחבות הגלובלית שעליו הכריזה השנה ● מרצדס E קלאס והקרוסאובר של פורד: הדגמים החשמליים שבדרך ● השבוע בענף הרכב

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בעליות; אנבידיה צללה בכ-3%

הנאסד"ק עלה ב-0.5% ● מדד דאקס עלה ב-0.5%, הקאק ירד ב-0.3% ● גולדמן סאקס: לשוק המניות בארה"ב יש אפסייד מוגבל ● נובוקיור וסייברוואן מזנקות בטרום מסחר ● ערב הפסחא, מחירי הקקאו בשיא כל הזמנים, מה זה אומר לגבי יצרניות הממתקים הגדולות ומחירי השוקולד?

פרויקט תמ''א 38 בחיפה / צילום: פאול אורלייב

משרד המשפטים יוזם: יזמי התחדשות עירונית יתחייבו מראש על מועד מסירת הדירות

שורת תקנות שיזם משרד המשפטים, שיידונו בקרוב בוועדת הפנים של הכנסת, יחייבו יזמי התחדשות עירונית במתן מועדי מקסימום לאישור תוכנית הפרויקטים שלהם ואכלוס הדירות שהם מקימים ● תקנות בולטות נוספות הן חשיפת ערבויות מחייבות, גילוי ניגוד אינטרסים של היזמים, וידוא שהדיירים מבינים את ההסכם ועוד

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר, ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ

נתניהו ביקש הארכה מבג"ץ; היועמ"שית: להיערך לגיוס חרדים

ראש הממשלה בנימין נתניהו כתב לבג"ץ כי בשבועות האחרונים נעשה מאמץ אינטנסיבי על מנת לגבש את ההסדר הדרוש, ואכן הושגה התקדמות ניכרת, אך המלאכה טרם הושלמה ולכן הוא מבקש הארכה ● היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה, הודיעה לבג"ץ כי החל מה-1 באפריל, על הרשויות לגייס בני ישיבות ללא מקור חוקי לדחות את גיוסם

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

הבית הלבן בהודעה רשמית אחרי קרב הגרסאות: נתניהו אישר שתצא משלחת לוושינגטון

דובר צה"ל: ""במסגרת האימונים יתורגלו תקיפות מאסיביות וארוכות טווח" • גבר בן 38 נהרג מפגיעת רקטה במפעל בקריית שמונה, כמה נוספים נפצעו קל • נתניהו לסנטור ריק סקוט: "החלטת ארה"ב עודדה את חמאס. שלא יסמכו על הלחץ הזה - זה לא יעבוד"  • עדכונים שוטפים

הראלי בוול סטריט יימשך? זה מה שמלמדת ההיסטוריה

מדד המניות המוביל S&P 500 עשוי לסיים את הרבעון הראשון עם עלייה של 10% ● האם ניתן להסיק מכך שהמשך השנה יתאפיין בראלי? לפי מחקרים של כמה גופי השקעות, החדשות הרעות נוטות להגיע במחצית השנה השנייה

יזמיות המגורים מדווחות על עלייה בקצב מכירת הדירות בחודשים האחרונים / צילום: שלומי יוסף

דוחות חברות הנדל"ן מגלים: "המשבר ההיסטורי" נמשך בקושי חודשיים

למרות נבואות הזעם והמחסור המתמשך בעובדי בניין בצל המלחמה, יזמיות המגורים מדווחות על התאוששות ● מחודש דצמבר נרשמת עלייה בקצב מכירת הדירות, לא נרשמים עיכובים במסירות, לפי בכירים בענף רוב אתרי הבנייה חזרו לעבוד, ואפילו מדד המניות הענפי רושם תשואת שיא

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים

קבוצת רוכבי אופניים עם טל ברודי. מימין: ריבה פרידמן בורוביק / צילום: דבורין תקשורת

מקבוצות אופניים ועד קבלת פנים בחזרה לבית: הארגון שמלווה מפונים במלחמה

מאז פרוץ המלחמה מלווה ארגון "הרוח הישראלית" אלפי משפחות של מפונים, ואף גייס תרומות בהיקף של 2.5 מיליון שקל ● מ"מ המנכ"לית, ריבה פרידמן בורוביק: "האתגר הגדול הוא שיקום הקהילות"

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"

איציק וייץ, מנכ''ל קבוצת קרסו מוטורס / צילום: אלעד גוטמן

המספרים חושפים: כך הפך מותג בנזין סיני אלמוני למכרה הזהב של קבוצת קרסו

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● מהדוח השנתי של יבואנית הרכב עולה כי המותג צ'רי, שמכירותיו זינקו ב-2023, הקפיץ את נתח השוק שלה וסייע לה להציג רווח מכובד בתקופה קשה ● אבל ל"אסטרטגיה הסינית" הזו, שמשנה בצורה משמעותית את הפוקוס העסקי של הקבוצה, יש מחיר - ובראשו דריסת מותגים ותיקים