גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ביהמ"ש הכריע: סיבוב נוסף על ישראייר; בן משה: אני הפיל שבחדר

השופט חגי ברנר הכריז על מכרז נוסף, סופי ואחרון, שיתקיים בין שלושת המציעים הסופיים ● חברת דור אלון, חברת בי.ג'.איי ואיש העסקים יגאל דמרי יוכלו להגיש הצעות מעודכנות וסופיות עד לתאריך 28 בדצמבר בשעה 12:00

מטוס ישראייר / צילום: מוני שפיר
מטוס ישראייר / צילום: מוני שפיר

בהמשך לדיון שהתקיים הבוקר (ב') בבית המשפט המחוזי בתל אביב בנוגע למכרז למכירת ישראייר, החליט הערב השופט חגי ברנר על מכרז נוסף, סופי ואחרון, שיתקיים בין שלושת המציעים הסופיים. חברת דור אלון, חברת בי.ג'.איי ואיש העסקים יגאל דמרי יוכלו להגיש הצעות מעודכנות וסופיות עד לתאריך 28 בדצמבר בשעה 12:00.

מחזיקי אגרות החוב מסדרה ט' של אי.די.בי יוכלו להצביע על ההצעות השונות עד לתאריך 29 בדצמבר בשעה 12:00, ואילו דיון בבקשה לאישור המכירה יתקיים ב-3 בינואר, ככל שיידרש. ההחלטה תאפשר לכל המציעים סיבוב אחרון נוסף של התחרות על רכישת ישראייר.

בדיון דרשו מוטי בן משה ורמי לוי לבטל את הצעתו המאוחרת של יגאל דמרי, שהוגשה לאחר המועד הסופי של המכרז, ולהכריע בין שתי הצעותיהם. מנגד, נאמן אי.די.בי, עו"ד אופיר נאור, ונציגת הממונה על חדלות פירעון, עו"ד הדר מאות, הציעו כי ייערך סיבוב נוסף ואחרון בין המציעים השונים.

בסיום הדיון שאל השופט את בן משה ואת לוי האם הם מסכימים לקיומו של סיבוב אחרון במכרז, אולם הם סירבו. בעקבות הסירוב הסתיים כאמור הדיון ללא החלטה, עד הערב, כאמור, כשבית המשפט הכריע לקיים סיבוב נוסף, במקום שנאמן אי.די.בי ומחזיקי אג"ח ט' יבחרו בהצעה המועדפת עליהם מבין ההצעות הקיימות, להוציא את הצעתו המשופרת של דמרי, אלא את זו שהגיש בהתאם לתנאי המכרז.

בן משה הוא בעל השליטה בחברת האנרגיה והקמעונאות דור אלון, שהציעה לרכוש את ישראייר תמורת 168.4 מיליון שקל במזומן, או לחליפין בתמורה משולבת של 130 מיליון שקל במזומן והקצאה של 395.7 אלף ממניותיה (2.4% מהחברה). רמי לוי ושלום חיים שולטים בחברת ההחזקות בי.ג'י.איי, שהגישה עם בעלי השליטה שלה הצעה לרכוש את ישראייר תמורת 101 מיליון שקל במזומן ועוד 29.4 מיליון מניות של עצמה (32.5% מהחברה).

במועד סיום המכרז הגיש דמרי הצעה לרכוש 100% ממניות ישראייר תמורת 143.1 מיליון שקל, אולם בהמשך הגיש הצעה משופרת לרכישת 83% ממניות ישראייר תמורת 140.4 מיליון שקל, המשקפת שווי חברה של 170 מיליון שקל.

מחזיקי אג"ח ט', שאמורים ליהנות מתמורת המכירה, בחרו ברוב של 97% בהצעתו של דמרי, אולם בי.ג'י.אי ודור אלון התנגדו לכך, מאחר שההצעה הוגשה לאחר המעד הסופי של המכרז.

גם נאמן אי.די.בי והממונה על חדלות פירעון טענו כי לא ניתן לאשר את זכייתו של דמרי, ולכן המליצו כאמור על קיום מכרז נוסף ואחרון, בפיקוח בית המשפט. בפתח הדיון הסביר עו"ד נאור את הקושי שבהשוואה בין ההצעות השונות, לאור המרכיב המנייתי שבחלקן ולאור השוני בין המציעים.

"המחזיקים דיברו על קושי ביחס להצעת דור אלון בגלל אירועי העבר", ציין עו"ד נאור. "כלומר, קשה להשוות באיכות המציע. הקושי השני הוא בגלל ההצעות השונות שחלקן נוקבות בתשלומים במניות. הרכיב ההוני מקשה על השוואה בין ההצעות. רמי לוי, למשל, אמר באסיפת המחזיקים שהוא רואה את ישראייר מגיעה לשווי של 300-400 מיליון שקל תחת שליטתו ובזכות הסינרגיות עם רשת רמי לוי שיווק השקמה". 

בן משה: "אני הפיל שבחדר" 

בתגובה לדברים, אמר בן משה כי "אני הפיל שבחדר", והסביר כי הוא הסיבה מדוע מחזיקי האג"ח לא בחרו בהצעת דור אלון. "הגעתי לשוק ההון הישראלי לפני שבע וחצי שנים. עשיתי כמה עסקאות, העסקה הראשונה היא אי.די.בי, הבאתי לעסקה הזאת למעלה מ-700 מיליון שקל, אבל העסקה לא צלחה. אחר-כך עשיתי את עסקת אלון הרבוע הכחול, ואחר-כך הגיעה עסקת אפריקה ישראל.

"בעסקת אפריקה המחזיקים בחרו בהצעה אחרת, ואני פרשתי, אבל אז המחזיקים ביקשו ממני לחזור, ובהתמחרות זכיתי. אבל לא הספקנו להביא את האישורים הרגולטורים מחו"ל, והם דרשו תמורות נוספות. עכשיו הם תובעים אותי ב-100 מיליון שקל, ואני תובע אותם ב-350 מיליון שקל".

בן משה הוסיף כי "אין לי כוונה להתפשר בנושא, למרות שקיבלתי הרבה מסרים מאיימים. גם בעסקה הזאת קיבלתי מסרים, שאם לא תשחרר לנו את הכסף, לא ניתן לך את ישראייר. לכולם ברור שמהפן הכלכלי ההצעה שלנו היא הטובה ביותר, אבל יש חשש שאני לא אשלים את העסקה. שיקול-דעת הנושים הוא לא נקי. זכותו של מישהו להגיד שהוא לא מאמין לי, אבל לטעון טענה שכזאת מול חברה ציבורית שיש לה כזה הון עצמי, ולדעתי גם הנציגות אמרה לנושים שההצעה שלנו היא העדיפה".

על חשש המחזיקים בנוגע לאי השלמת העסקה על-ידו, אמר בן משה כי "אנחנו מוכנים להיענות לכל בקשה של בית המשפט כדי להשלים את הוודאות של העסקה, כולל להפקיד את כול סכום העסקה בנאמנות אצל בית המשפט".

בתגובה לדברים טען עו"ד נאור, שמייצג את מחזיקי אג"ח אפריקה ישראל בהסדר החוב ובתביעה נגד בן משה, כי חלק מהדברים שאמר בן משה אינם נכונים.

"לי כנאמן אין רצון לנהל תביעה נגד מציע שלא ישלים את העסקה", אמר עו"ד נאור. "אני רוצה לסיים את העסקה, הן לטובת הנושים והן לטובת ישראייר. החשש שהביעו מחזיקי האג"ח הוא לא פסילה עקרונית, אלא חשש מפני סיכון כלכלי במקרה של אי-השלמת העסקה. המחזיקים לקחו בחשבון אירועים שעלולים לקרות מרגע החלטה למכור לדור אלון ועד להשלמת העסקה".

רמי לוי, מבעלי השליטה בבי.ג'י.איי, ציין כי "מוטי בן משה, שהוא חבר טוב, בכלל לא עמד בתנאים בהתחלה. רק אנחנו עמדנו מההתחלה בכל התנאים, ולכן הנאמן רצה להביא אותנו לאישור בית המשפט. מין הדין ומין הצדק שאתה צריך להחליט שאנחנו הזוכים".

בהתייחסו להצעה המאוחרת של דמרי, שהוגשה לאחר ששאר ההצעות כבר היו חשופות לעיני כל, אמר לוי כי "יש פה כל מיני תרגילים שנעשים שאנחנו לא רגילים להם. אני לא רגיל לעשות עסקים בצורה הזאת".

לדבריו הצטרף בן משה, שאמר: "אנחנו התנהלנו על בסיס ההחלטה של הנאמן, עו"ד אופיר נאור. אני מקבל את דעתם של רמי לוי ושל שלום חיים".

בדיון השתתף גם מנכ"ל ישראייר, אורי סירקיס, שביקש להעביר מסר קצר למחזיקי אגרות החוב של אי.די.בי ולרוכשים הפוטנציאליים. סירקיס דיבר על הקשיים שחוותה החברה השנה כתוצאה ממשבר הקורונה, ועל הקשיים הנוספים עמם התמודדה ובהם סגירת שדה דב והעתקת שדה התעופה אל מחוץ לעיר.

סירקיס הדגיש כי למרות הקשיים החברה הגיעה להישגים בזכות ההנהלה והעובדים, וכי הישגים אלה הם שמקבלים ביטוי בהליך מכירה זה, בדמות המחירים הגבוהים שמוצעים עבור מניותיה. "איכות הניהול, מסירותם של העובדים והתגייסותם לעבוד בתנאי אי-ודאות, בחוסר כוח-אדם ובקיצוץ משמעותי אותו ביצעו טייסי החברה ומנהליה, הביאו את החברה להישגים מרשימים ולתוצאות בלטות", אמר סירקיס.

עוד ציין סירקיס כי "בהליך המכירה על-ידי נאמן, ההתייחסות לחברה היא כאל נכס לכל דבר. ברם, הנכס התפעולי המורכב הזה בנוי לא רק ממטוסים, כי אם ממרקם אנושי ייחודי, נאמן לחברה, הצועד עמה שנים רבות. עשר שנים צוות הניהול של החברה ואני בישראייר. באותן שנים החליפה אל-על ארבעה מנכ"לים, ומרבית מנהליה הבכירים התחלפו לפחות שלוש פעמים.

"אני מבקש מבית המשפט כי ככל שהוא יחליט לבקש מהצדדים לשפר את הצעתם, ינחה בית המשפט הנכבד להביא בחשבון בהצעותיהם גם את העובדים וההנהלה, שהביאו את החברה למקום הזה, וכי ההצעות יכללו מרכיב משמעותי בעבור תרומה זו". 

עוד כתבות

אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה / איור: גיל ג'יבלי

בדיקת אי הסדרים בעיצומה, אז איך זה שאפשר להפקיד חיסכון לכל ילד בסלייס

רשות שוק ההון מצאה לאחרונה אי סדרים חמורים בהתנהלותו של בית ההשקעות סלייס ● למרות זאת, באתר הביטוח הלאומי סלייס מוצגת כאפשרות להפקדת כספים בתוכנית "חיסכון לכל ילד" ● עד תחילת מאי לא ניתן יהיה למשוך כספים מקופות סלייס, אך הרגולטור לא מודאג

ציור הקיר להחזרת החטופים, ובהם אלמוג מאיר ג'אן / צילום: באדיבות משפחת מאיר

עדויות מהשבי: "חיילים עוברים עינויים, מורעבים בכלובים"

פיגוע ירי בבקעת הירדן: מחבל פתח באש לעבר רכבים שנסעו בכביש 90 מצפון ליריחו, בן 30 נפצע בינוני • תושבים בצפת מדווחים על יירוט, לא נשמעה אזעקה • ירי רקטי לעבר גורן, גרנות הגליל וראש הנקרה • דיווחים פלסטיניים: צה"ל תוקף בצפון הרצועה ובמקביל פועל באיו"ש • עדכונים שוטפים

מנכ''ל האוצר שלומי הייזלר בוועידת מרכז הנדל''ן באילת / צילום: נאו מדיה

"סידור עבודה לחברים"? מנכ"ל האוצר עונה למתקפה של מנהל רשות החברות

לפי מנכ"ל האוצר, שלומי הייזלר, החזרת "מס דירה שלישית" כבר בתקציב הקרוב לא נמצאת על הפרק ● על הביקורת שהעביר ינקי קוינט  בכנס התשתיות של גלובס בשבוע שעבר, הוא עונה: "אמירות חמורות ואין בהן דבר וחצי דבר. באוצר יש אנשים מופלאים" ● וזו התוכנית שלו למלא את קופת המדינה, נוכח הגירעון המחמיר

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע כי שר הטרחה יוגבל לפי מדרגות מקסימליות, ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה, ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מרבי

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

הבית הלבן בהודעה רשמית אחרי קרב הגרסאות: נתניהו אישר שתצא משלחת לוושינגטון

דובר צה"ל: ""במסגרת האימונים יתורגלו תקיפות מאסיביות וארוכות טווח" • גבר בן 38 נהרג מפגיעת רקטה במפעל בקריית שמונה, כמה נוספים נפצעו קל • נתניהו לסנטור ריק סקוט: "החלטת ארה"ב עודדה את חמאס. שלא יסמכו על הלחץ הזה - זה לא יעבוד"  • עדכונים שוטפים

שי אהרונוביץ׳, מנהל רשות המסים / צילום: ניב קנטור

מס דירה שלישית חוזר לשולחן: "המערכות כבר מוכנות"

לדברי מנהל רשות המסים, שי אהרונוביץ', המדינה צריכה ליצור אחידות ולהפסיק לשנות את שיעורי מיסוי הנדל"ן בתדירות גבוהה ● עוד הוא הוסיף כי צריך לחשוב על מס דירה שלישית: "מבחינתנו זה צעד נכון שיעלה בתקציב 2025"

יהודה מורגנשטרן, מנכ''ל משרד הבינוי והשיכון / צילום: רונן חורש

האוצר על הצעת משרד הבינוי לעזור לקבלנים: "לא ישימה בעליל"

מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון יהודה מורגנשטרן אמר כי יבוצע פיילוט לסיוע לקבלנים שיאחרו במסירת דירה בשל המלחמה, תחילה בשלוש ערים - בשדרות, בקריית שמונה ובשלומי • מנכ"ל האוצר הייזלר: "לא מכיר את ההצעה"

בנק ההשקעות ג'יי. פי מורגן / צילום: Reuters, Mike Segar

האסטרטג של הבנק הגדול בעולם: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו"

בבנק ג'יי פי מורגן שוב מזהירים מפני ירידות בשווקים, למרות שהתחזיות שלהם לא פוגעות כבר שנתיים וחצי ● האם הפעם התחזיות שלהם יתממשו? ומה הם ממליצים למשקיעים?

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר, ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"

תוכנית בת גלים / הדמיה: דרמן ורבקל אדריכלות

1,300 דירות במקום בסיס חיל הים בחיפה

תוכנית 'בת גלים' להקמת שכונה חדשה אושרה בוועדה המחוזית חיפה ● הרשויות שיכולות לקבל תמיכה מהרשות להתחדשות עירונית ● וגם: מאות יחידות דיור חדשות בגליל המערבי ● חדשות הנדל"ן

חנן מור, מנכ''ל קבוצת חנן מור / צילום: איל יצהר

הנושים זעמו, וחנן מור ידולל ל-1% ממניות קבוצת הנדל"ן שהקים

לפי הסדר החוב המתגבש, חנן מור יחזיק כ-1% ממניות החברה ● במקביל, יוקצה לנושי החברה, בעיקר בנקים וגופים מוסדיים, מניות שיהוו כ-96% מהון החברה

רשות המסים / צילום: איל יצהר

רשות המסים תפסה מסמכים של שני עורכי דין וחטפה ביקורת חריפה משופטי העליון

במסגרת חקירה קיבל פקיד שומה חקירות מבימ"ש השלום צו חיפוש במשרד של שני עורכי דין ● השניים טענו כי המסמכים נתפסו ע"י צו של בימ"ש השלום בהליך פלילי, אבל רשות המסים העבירה את ערעורם לביהמ"ש המחוזי בהליכים אזרחיים ● ביהמ"ש העליון פסק כי רשות המסים לא יכולה לזגזג בין הליך פלילי לאזרחי

קרן כהן חזון, מנכ''לית ובעלת השליטה בתורפז / צילום: ששון משה

תורפז רוכשת יצרני חומרי טעם בלגית-גרמנית תמורת 48 מיליון דולר

תורפז צפויה לרכוש את קבוצת קלאריס & ווילך באמצעות חברת הבת שלה - פיט ● החברה מייצרת חומרי הגלם היחודיים לתחום הבשר והאפייה ומחזור המכירות שלה הסתכם ב-35.1 מיליון דולר ב-2023

מערכת ReDrone של אלביט / צילום: אלביט מערכות

הנקמה של פוטין בהודו, ומערכת יירוט הרחפנים החדשה של אלביט

אלביט הציגה ללקוחות אירופאיים את מערכת היירוט המתקדמת שלה, אלג'יריה מצאה מענה בסין מול עוצמת המל"טים מתוצרת ישראל, ארה"ב שמה את מבטחה בלייזר, והנקמה של פוטין בראש ממשלת הודו • השבוע בתעשיות הביטחוניות

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

ירידות קלות בנעילת הבורסה; אופקו הלת' זינקה בכ-8%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.3% ● הבורסה מסכמת את הרבעון הראשון: "מדדי ת"א-35 ות"א-90 רשמו תשואה חיובית של כ-5% וכ-11%, בהתאמה" ● זינוק של כ-50% בצבר ההזמנות של רפאל ● ביל אקמן: "מניית בורסת ת"א זמינה במחיר מציאה" ● דלק תחלק דיבידנד בסך של רבע מיליארד דולר ● בנק ישראל לא יאפשר לאחים נאוי לשלוט בישראכרט עם שיעור החזקות נמוך מ-30%

קבוצת רוכבי אופניים עם טל ברודי. מימין: ריבה פרידמן בורוביק / צילום: דבורין תקשורת

מקבוצות אופניים ועד קבלת פנים בחזרה לבית: הארגון שמלווה מפונים במלחמה

מאז פרוץ המלחמה מלווה ארגון "הרוח הישראלית" אלפי משפחות של מפונים, ואף גייס תרומות בהיקף של 2.5 מיליון שקל ● מ"מ המנכ"לית, ריבה פרידמן בורוביק: "האתגר הגדול הוא שיקום הקהילות"

יזמיות המגורים מדווחות על עלייה בקצב מכירת הדירות בחודשים האחרונים / צילום: שלומי יוסף

דוחות חברות הנדל"ן מגלים: "המשבר ההיסטורי" נמשך בקושי חודשיים

למרות נבואות הזעם והמחסור המתמשך בעובדי בניין בצל המלחמה, יזמיות המגורים מדווחות על התאוששות ● מחודש דצמבר נרשמת עלייה בקצב מכירת הדירות, לא נרשמים עיכובים במסירות, לפי בכירים בענף רוב אתרי הבנייה חזרו לעבוד, ואפילו מדד המניות הענפי רושם תשואת שיא

הראלי בוול סטריט יימשך? זה מה שמלמדת ההיסטוריה

מדד המניות המוביל S&P 500 עשוי לסיים את הרבעון הראשון עם עלייה של 10% ● האם ניתן להסיק מכך שהמשך השנה יתאפיין בראלי? לפי מחקרים של כמה גופי השקעות, החדשות הרעות נוטות להגיע במחצית השנה השנייה